Aso Parkeren

Ben ik zeker vreemd als een kras op andermans auto zetten niet in mij opkomt?
Daarentegen ben ik wel in staat om iemands auto uit het vak te slepen.

rke zei:
Terence zei:
Carfanatic zei:
valt nog mee voor een bmw rijder (y)

Dacht ik ook, netjes een parkeervak delen met de Golf (y)

rke zei:
@Terence, Ja, dat soort asociale apen.

Welke? Die de deur tegen je auto aangooien?

Die deurvernielers zijn misschien wel net zo erg.

Deze Golf en BMW staan knap asociaal, zeker in een buurt met weinig parkeerplekken. Als je al drie rondjes hebt gereden en dat onbruikbare plekje is het laatste plekje baal je van dit soort lomp parkerende figuren. Ik kan het mezelf voorstellen dat iemand dan een kras op die motorkap wil zetten.

Als die BMW en Golf bestuurders deze parkeerplekken als veel te klein ervaren, moeten zij dan niet bij de gemeente klagen?

Ze staan zeker niet netjes, maar bewust voor gekozen. Het betreft een parkeergelegenheid bij een bouwmarkt met genoeg plek. En ik kan mij nog steeds niet voorstellen dat je iemand anders zijn eigendom wilt beschadigen omdat hij een 'fout' heeft gemaakt. Dat je de politie/handhaving/etc belt is een actie die ik mij wel kan voorstellen.

rke zei:
Maar, dit incident kan meerdere oorzaken hebben. Stond de rest al lomp zodat de bruine Volvo er alleen op deze manier tussen pastte en is deze rest inmiddels verdwenen? Of is het iemand die op een asociale manier zuinig is op zijn bolide?
't Blijft geen toeval hè?
sam0003bc.jpg

Links was er erg weinig ruimte over met die Zafira. De auto rechts kan er later geplaatst zijn en stond wellicht ook wat verder naar links. Kortom een foto zegt niets tenzij je er bij was dat hij/zij parkeerde. En dan nog.

Maar gelukkig staat dit topic bol van de vooroordelen, aannames, jaloezie en eigenrichting.
Heerlijk zo'n dubbele moraal. Dubbel parkeren mag niet maar als we dan die auto vernielen of oproepen hem te vernielen omdat hij 'fout' staat juichen we dat toe of hebben we daar geen moeite mee.

Edit: foto verwijderd.

Aannames? Toen ik aankwam lopen kwamen de lui van de zafira er net uit. "Lekker makkelijk uitstappen zo he?" Zei oma nog tegen haar kleinkind.
En zoals je ziet is het elke week prijs, ja het zal allemaal wel liggen aan de andere autos die ernaast wel in het vak staan....
Leg mijn dubbele moraal eens uit?!?

Die Volvo uit 1997 is toch weinig meer waard ? Waarom zo zuinig op de auto zijn is mij een raadsel...;)

lijkt me toch wel erg, dat je elke dag zo bang bent dat je auto schade oploopt.
ik zou bijna de weg niet meer op durven.
op de snelweg, de hele tijd zorgen dat je een veilige zone om je auto heen hebt. :)

Dubbel parkeren blijft té asociaal, hoe zuinig je ook op je auto bent. Nmm lok je er ook alleen maar acties mee uit ten nadele van je auto.

Zoek een relatief ruime plek aan de rand van het parkeerterrein, dan kan er sowieso maar 1 auto naast. En als je hem zelf dan strak langs de rand parkeert kunnen anderen ook fatsoenlijk parkeren en de deuren openen zonder jou auto te beschadigen.

Het is ergens ook wel te begrijpen dat de V70 het zo doet, mensen zijn totaal niet zuinig op andermans auto's en zullen al helemaal geen briefje achterlaten bij schade. Zelf laatst nog bij de A4 mogen ervaren helaas (op werk vriendin notabene).

Ik parkeer bijvoorbeeld zo als ik 's ochtends vroeg ergens aankom :) :

20130223_zps18dbfa98.jpg

PauseBreak zei:
wibi zei:
Die Volvo uit 1997 is toch weinig meer waard ? Waarom zo zuinig op de auto zijn is mij een raadsel...;)

Het is een V70 R, daar zijn er weinig van in zo'n goede staat te vinden ;)

Kadettjes en Camry's zijn er ook bijna niet meer. Zal ik de hoerensloep dan voortaan ook maar op het lijntje zetten?

Geelhoed zei:
Aannames? Toen ik aankwam lopen kwamen de lui van de zafira er net uit. "Lekker makkelijk uitstappen zo he?" Zei oma nog tegen haar kleinkind.
En zoals je ziet is het elke week prijs, ja het zal allemaal wel liggen aan de andere autos die ernaast wel in het vak staan....
Leg mijn dubbele moraal eens uit?!?
Was in het algemeen niet naar aanleiding van jouw reactie. Doelde op eigenrichting.

Maar voordat de Zafira (met hoofdletter);) er stond heeft er misschien een auto op dezelfde wijze geparkeerd gestaan. Dus nog steeds een aanname van jouw kant. Tenzij je er bij stond dat de V70 geparkeerd werd.

Zo te zien is deze man zuinig op zijn auto. Je moet de kloten eens de kost geven die er totaal schijt aan hebben. Deurtje beuken we open....schade melden? Nee joh. Winkelwagentje douwen we lekker mee door. Ik kan me voorstellen dat je dat soms tot wanhoop drijft en je zware maatregelen treft. Het is niet goed, maar het is een gevolg van...

ik ben ook zuinig op mijn auto, maar parkeer niet asociaal.
als je zo bang bent, laat je auto dan in je garage.
maar ga niet tot ergernis van anderen 2 parkeerplekken in pikken.
ik weet zeker dat de V70 zelf ook pissig is als anderen zo parkeren. en hij geen plek heeft.
maar ja, niet iedereen denk na bij zijn daden.

Zal me benieuwen hoe ze mijn auto dan gaan afslepen, mijn voorbumper zijn ze op deze manier na 2 bochten al kwijt.
Nu kan ik nog begrijpen dat er een wegsleepregeling is, maar om de auto dan ook maar te slopen onderweg :confused:. Wie gaat daar voor opdraaien?

Paulus0013 zei:
Zal me benieuwen hoe ze mijn auto dan gaan afslepen, mijn voorbumper zijn ze op deze manier na 2 bochten al kwijt.
Nu kan ik nog begrijpen dat er een wegsleepregeling is, maar om de auto dan ook maar te slopen onderweg :confused:. Wie gaat daar voor opdraaien?

Ik heb wel eens gehoord dat het heel moeilijk is schade te verhalen op parkeerbeheer. Mijn gok is dat ze vol blijven houden dat de auto er zonder bumper stond.

Bergers hebben mooie karren met wieltjes eronder, daar kunnen ze de wielen in zetten. Deze knakker had de auto op de voorwielen op moeten tillen, de achterwielen in de karretjes moeten zetten en de auto zo weg moeten slepen. Daarnaast heb ik het idee dat de luchtvering achter behoorlijk hoog staat.

rke zei:
Paulus0013 zei:

Ik heb wel eens gehoord dat het heel moeilijk is schade te verhalen op parkeerbeheer. Mijn gok is dat ze vol blijven houden dat de auto er zonder bumper stond.

als ze mijn (show)auto zo zouden wegslepen zijn ze de bumper al de eerste meters kwijt
ik vraag me ook idd af wie daar dan voor op gaat draaien

ik weet nu al wel dat parkeerbeheer kan proberen te beweren dat die auto daar zonder bumper stond maar laat ze dat maar eens bewijzen
ik heb foto's van mijn auto waar de bumper er wel op zit enz enz

Capri driver zei:
ik weet zeker dat de V70 zelf ook pissig is als anderen zo parkeren. en hij geen plek heeft.

Ergens zeg je dat de bewuste bestuurder de eventuele schade`s voor lief moet nemen. Ik keur niet goed dat je zo parkeert, maar ik kan wel begrijpen dat je het zat bent op een gegeven moment.

Boppie zei:
Capri driver zei:

Ergens zeg je dat de bewuste bestuurder de eventuele schade`s voor lief moet nemen. Ik keur niet goed dat je zo parkeert, maar ik kan wel begrijpen dat je het zat bent op een gegeven moment.

dat maak jij er van. ik zeg alleen dat je je aan de regels moet houden, ik kan er ook niets aan doen dat mensen niet uitkijken, en dat de parkeer vakken nog uit het dafjes tijdperk komen.
de ontwerpers van parkeervakken denken met de deuren dicht.

Capri driver zei:
dat de parkeer vakken nog uit het dafjes tijdperk komen.
Daarom moeten we klagen. Een mailbom met verzoeken om bredere parkeervakken.

Als je gewoon kijkt hoe veel auto's groter zijn geworden in de laatste jaren (ouderwets klein versus modern klein):
Fiat-500-NEW-vs-OLD.jpg

Ik vind zelf ook dat auto's te groot geworden zijn voor de parkeervakken. Als mijn werkgever een bedrijfsuitje organiseert, is het dringen op de parkeerplaats. Probeer voor de gein maar eens een meerdere Mondeo's, A4-tjes of C5 's naast elkaar op een doorsnee parkeerplaats te parkeren zodanig dat ieder voor zich toch kan in/uitstappen.

Maar de oplossing moet je imho zoeken in iedereen die last heeft van te kleine parkeerplekjes gaat klagen waar geklaagd moet worden (ik neem aan dat dit een probleem is waar veel mensen last van hebben). Dit lomp parkeren is buigen voor de lompheid van de wetgever op een asociale manier.

En het kan nog steeds anders. Ik zag vandaag bij de sportschool iemand een Toyota Tundra netjes in een normale parkeerplaats zetten. Zo'n subtiele hilbilly-tractor:
2010-toyota-tundra-pickup_06.jpg

-V8- zei:
zeldzame hufter bij praxis veenendaal. Twee parkeerplaatsen....

860008_539571086088149_448801831_o.jpg

Dat lijkt meer op iemand die z'n handrem niet helemaal goed aangetrokken heeft... Of zou hij er nog een karretje achter willen hangen?

rke zei:
Capri driver zei:
dat de parkeer vakken nog uit het dafjes tijdperk komen.
Daarom moeten we klagen. Een mailbom met verzoeken om bredere parkeervakken.

Als je gewoon kijkt hoe veel auto's groter zijn geworden in de laatste jaren (ouderwets klein versus modern klein):
Fiat-500-NEW-vs-OLD.jpg

Ik vind zelf ook dat auto's te groot geworden zijn voor de parkeervakken. Als mijn werkgever een bedrijfsuitje organiseert, is het dringen op de parkeerplaats. Probeer voor de gein maar eens een meerdere Mondeo's, A4-tjes of C5 's naast elkaar op een doorsnee parkeerplaats te parkeren zodanig dat ieder voor zich toch kan in/uitstappen.

Maar de oplossing moet je imho zoeken in iedereen die last heeft van te kleine parkeerplekjes gaat klagen waar geklaagd moet worden (ik neem aan dat dit een probleem is waar veel mensen last van hebben). Dit lomp parkeren is buigen voor de lompheid van de wetgever op een asociale manier.

En het kan nog steeds anders. Ik zag vandaag bij de sportschool iemand een Toyota Tundra netjes in een normale parkeerplaats zetten. Zo'n subtiele hilbilly-tractor:
2010-toyota-tundra-pickup_06.jpg

en kon hij ook nog uitstappen, of moest hij door het achter ruitje :D
netjes parkeren is één, uitstappen is twee.

rke zei:

Emigreren is ook een idee. Er zijn plekken op de wereld waar ze allemaal een al dan niet subtiele hilbilly-tractor rijden en niemand heeft problemen.

Maarre, je hebt wel gelijk. Er moet gewoon geklaagd worden bij de daarvoor bestemde instanties. Vergeet niet dat veel parkeerplekken zo klein mogelijk worden gehouden omdat bijvoorbeeld projectontwikkelaars een bepaalde hoeveelheid parkeerplekken moeten creeren bij het opleveren van vastgoed. Dus die zullen de vakken zo klein mogelijk willen houden.

Aso-parkeren en aso-uitstappen:

Bij mij in de wijk moet ik echt kijken naast welke auto ik mijn auto parkeer. "Gelukkig" is er voor mijn deur vrijwel nooit plek en moet ik twee straten verder parkeren waar de vakken breed zijn en vaak het plekje op de uiteinden vrij is.

Zet ik de auto naast de verkeerde, dan zit er geheid een extra deukje in mijn auto. Gelukkig heb ik ongespoten stootstrips die nog bedoeld zijn als stootstrips... dat scheelt al iets.

Soms zet ik de auto ook helemaal aan het eind van een parkeerplaats. Zo ver weg dat het voor de luie mens te ver is om te lopen.

Paulus0013 zei:
Soloman zei:
ik geef het toe, moet je een briefje achter de ruitewisser doen met krachtige woorden. Niet dreigend, maar wel waar het op staat. Ik zou je naam en adres er niet bij zetten, want door schade en schande ben ik wijs geworden dat er veel idiote getikte figuren rondlopen in dit land. Volslagen gestoord. Maar met krassen zetten bereik je niet veel
Wat een held ben je dan. Wel iemand ergens op wijzen, maar niet het lef om daar persoonlijk voor uit te komen.
Als je bang bent voor gevolgen, houd dan helemaal je mond.

Wat een onzin. Dit heeft niets met heldhaftigheid te maken, je doet zoiets om iemand wat duidelijk te maken. In theorie doet het er niets toe of je naam er wel of niet onder staat. In praktijk helaas wel, je mag tegenwoordig klappen vangen als je ergens -redelijk- commentaar op hebt. Voorbeelden te over. Dus ik geef soloman helemaal gelijk, en ik doe dit zelf ook zo.

Het hangt er ook van af uit wat voor rol je zoiets doet, overigens. Als student werkte ik in een parkeergarage, uniformpje en alles. Had je ook regelmatig van die e i k e l s die zonder vergunning op invalidenplaatsen parkeerden. Dan deed ik ook een briefje achter hun ruitenwisser, en daar was uiteraard weinig anoniems aan. Bij recidivisten tapete ik het briefje lekker vast op hun voorruit. Ook moest ik vaak zwervers en hangjongeren wegsturen, of idioten die tegen de richting inreden tot de orde roepen. Hoorde bij de baan, ik deed het zonder gedraal en het heeft me ook nooit problemen opgeleverd. Maar wat er gebeurt als ik dat als willekeurige buurtgenoot/medeburger zou doen...?

HVP zei:
Ook moest ik vaak zwervers en hangjongeren wegsturen, of idioten die tegen de richting inreden tot de orde roepen. Hoorde bij de baan, ik deed het zonder gedraal en het heeft me ook nooit problemen opgeleverd. Maar wat er gebeurt als ik dat als willekeurige buurtgenoot/medeburger zou doen...?
De houding is heel belangrijk. Politieagenten krijgen speciale training om de juiste houding aan te nemen maar sommige mensen hebben van nature die houding.

Mijn schoonmoeder (inmiddels dik 70 en al jaren zo grijs als een dakduif) heeft zelfs Turks / Marokkaans uitziende jongeren op hun sociale plichten gewezen. Een tenger, grijs oud vrouwtje wat een groep van 16 ~20 jarige hangpubers er op wijst dat het gewenst is dat de heren hun rommel niet op straat gooiden..

Ik stond stomverbaasd, de heren deden keurig wat zij hun vroeg.

Ik gaf een muts die voor de C1000 in een Kia Push-up stond te wachten op iemand een tip: "Mevrouw als u hier op de gehandicaptenparkeerplaats parkeert kost dat 360 euro, daarvoor kan je hem vier keer op de stoep zetten."
-We staan niet geparkeerd
"Ja dat staat u wel"
Raampje achter gaat ook open, plamuurgezicht bijt me toe: We staan hier met draaiende motor we staan niet geparkeerd, 't is goed hoor!

Tja dan heb ik mijn plicht wel gedaan dacht ik.

Wat een onzin. Dit heeft niets met heldhaftigheid te maken, je doet zoiets om iemand wat duidelijk te maken.
Hoor en wederhoor is toch verdomd lastig met een anonieme bron.
Daarbij, als je niet weet hoe het probleem ontstaat of waarom iemand iets doet, zal begrip ook lastig worden. Misschien is iemand zich helemaal niet bewust van zijn asociale gedrag en begrijpt ie niet waaorm ie steeds briefjes krijgt.
Ik zie in de dialoog een grote rol om de samenleving bij elkaar te houden, ipv nog meer uit elkaar te trekken.

Mocht ik een briefje vinden en ik kom erachter dat het van een van mijn buren is, dan ga ik ze toch echt vriendelijk doch dringend vragen of het echt zo moeilijk is om even bij mij aan te bellen en mij direct iets te melden.
Ik vind het ook belachelijk dat mensen maar meteen denken dat het fout af zal lopen. Met die instelling werk je een bepaald klimaat in de hand. Dat moet je niet willen.

Ik stond stomverbaasd
Ik zou ook verbaasd zijn, vooral dat het schijnbaar van een oud vrouwtje moet komen en anderen niets ondernemen.

we staan niet geparkeerd
Mieter dan eens op, ik wil hier staan!

Paulus0013 zei:
Ik vind het ook belachelijk dat mensen maar meteen denken dat het fout af zal lopen. Met die instelling werk je een bepaald klimaat in de hand. Dat moet je niet willen.

Ik snap je gedachtegang hoor. Maar ik weet van enkele gevallen uit mijn omgeving dat het bijzonder traumatiserend kan werken als je 'om niks' in elkaar getrapt wordt. Bij een bekende van mij was het letterlijk om niks, hij liep gewoon naar een perron. Dus. Bespreek dat eens met mensen die in elkaar zijn geslagen omdat ze ergens commentaar op hadden. Ben benieuwd of ze het (nog steeds) met je eens zijn.

@Paulus: nee, een held ben ik inderdaad niet, nu niet, maar misschien wel in de derde wereldoorlog.
Dat is een cruciaal verschil

Tegenwoordig in onze maatschappij is het zo: als je kritiek geeft, krijg je klappen. Het is gewoon zo. En ik krijg ze liever niet.
Ook op het werk heb ik wel eens kritiek gehad op de baas. Geloof me, ze pakken je terug. Dat is zoals het nu is.

Tegenwoordig is het zo in Nederland: heb je wat te zeggen, knal in je gezicht. Dus ik hou me liever gedeisd.

Tja tis maar hoe je er zelf instaat? Ik doe niet mee aan de poppenkast.
Volgens mij heb ik dit al eerder gezegd, maar als ze me moeten hebben dan pakken ze me toch wel.
Ik ga niet angstig me overal voor inhouden. Dat geeft aso's juist nog meer vrij spel.

Excellent driver zei:
Iemand goede tips om asociaal parkeergedrag structureel aan te pakken?

379211_203967646412127_1360677499_n.jpg

Zoals je ziet staat deze Suzuki Sx4 sedan half voor mijn op- en afrit voor mijn woning. Hierdoor wordt het erg lastig om fatsoenlijk mijn eigen oprit in- of uit te draaien. Aangezien ik voor een drukbezochte huisartsenpraktijk en apotheek woon met slechte parkeervoorzieningen maak ik dergelijk parkeergedrag dagelijks mee, en soms staan ze zelfs volledig voor m'n oprit, en een enkeling is zelfs zo brutaal om de auto op m'n oprit te parkeren (achter mijn auto, of als ik niet thuis ben en toevallig net thuiskom moet ik maar zien waar ik m'n eigen auto wegzet).

De mede-forummers hier hebben vast wel goede - legale - tips om dergelijk parkeergedrag (grotendeels) te voorkomen / aan te pakken?

Herkenbaar:) Wij wonen vlakbij een basisschool waar mensen ook vaak op de meest asociale manier parkeren, dat begrijpen wij tot een zekere hoogte maar af en toe parkeren mensen gewoon op onze oprit voor de garage. Hier zijn afspraken over met de school maar daar wordt vaak niet naar geluisterd. Wij hebben ook nog een klassieker in de garage die er af en toe uit mag en dan moet er geen mama MPV of SUV voor staan.

Als ik thuis kom en er staat een vreemde auto voor de garage dan zet ik die van mij er vlak achter, ga naar binnen en ga iets anders doen.

Carfanatic zei:
Tegenwoordig is het zo in Nederland: heb je wat te zeggen, knal in je gezicht. Dus ik hou me liever gedeisd.

lekker makkelijk (y)

Tsja... Ik ervaar het ook niet zo moet ik zeggen. Heb juist het idee dat 'een brutaal mens heeft de halve wereld' meer van toepassing is dan de 'knal in je gezicht' theorie. Maar jij hebt ooit een knal in je gezicht gehad, Soloman?

Bij mijn vorige kantoorpand had ik een aso die zijn aannemers-Benz steeds pal voor de uitrit parkeerde. Briefjes onder zijn ramen, politie gebeld, niets hielp. Toen heb ik maar eens achteruit rijdend een deuk in zijn deur gereden. Was gelijk afgelopen.

Bij krappe parkeervakken, zoals hierboven bij die V70, zou hij ook gewoon achteruit in kunnen parkeren. (Ik ga er even vanuit dat de voorganger van de Zafira ook op het lijntje stond. Dan kunnen de rechterkanten van de auto's redelijk strak tegen elkaar, zodat bestuurders in en uit kunnen stappen. Dat is genoeg, even naar voren rijden, rest van de passagiers inladen, en het is geregeld.

Paulus0013 zei:
Ik stond stomverbaasd
Ik zou ook verbaasd zijn, vooral dat het schijnbaar van een oud vrouwtje moet komen en anderen niets ondernemen.
Ik ken het "oude vrouwtje" langer. Met dat soort hebben we de oorlog gewonnen, het is een ijzervreter. Dat speelde in een duidelijk verpauperde buurt waar je met gemak "medicijnen" en "van de vrachtwagen gevallen artikelen" in een portiekje kon kopen.

Meeuw zei:
Bij mijn vorige kantoorpand had ik een aso die zijn aannemers-Benz steeds pal voor de uitrit parkeerde. Briefjes onder zijn ramen, politie gebeld, niets hielp. Toen heb ik maar eens achteruit rijdend een deuk in zijn deur gereden. Was gelijk afgelopen.
Ik heb ooit bij een ongelukje van de buurman waarbij er grote een kras in mijn deur kwam gezegd: geeft niet, dat overkomt mij ook regelmatig. Die opmerking helpt wonderlijk goed, mijn auto staat nooit klemgezet. Kennelijk heeft het roddelcircuit dit verhaal goed rondgebazuind. Het buurmeisje heeft deze kras later heel dunnetjes over gedaan en het kind stond bijna huilend bij mij aan de deur om de schade te melden. Ik kon de schade aan mijn auto niet eens terugvinden, in tegenstelling tot haar auto.

in de straat waar ik vroeger woonde dachten veel mensen dat ze in een Amerikaanse sloep reden en parkeerden elke keer zo dat er zelfs geen 88er Alto'tje meer tussen paste

9 van de 10x belde ik dan bij een van de buren aan of de auto een stukje vooruit of achteruit kon zodat mijn dinkytoytje er tussen paste

er woonde daar ook een vrouw en als ik zag dat die thuis kwam werd ik altijd heel angstig voor schade aan mijn auto (zeker toen ik mijn eerste Capri had) die beste mevrouw moest met een Twingotje nog 20x steken in een gat waar een Kadett Caravan ruim 1x in kon, ze raakte de lantaarnpaal wel eens en had ook al eens tegen een andere auto aangezeten (daarom heb ik m'n auto zelfs een paar x verzet terwijl zij probeerde te parkeren)

Meeuw zei:
Dan ben je toch zelf net zo aso als je deuken in andermans auto gaat rijden?

Paulus0013 zei:
Meeuw zei:

Als het goedschiks niet werkt...

Paulus0013 zei:
Meeuw zei:

Communicatie doe je op hetzelfde niveau.

Als je in advocatengewauwel met een Tokkie probeert te praten, kan je net zo goed een harde scheet laten. Dat maakt ook geluid en ook dan is het resultaat alleen verwarring en frustratie. Gewoon Tokkie in de eigen taal aanspreken werkt veel beter.

"As jij nie opzout, ram ik je deur in elkaar!" werkt bij een Tokkie veel beter als: "wilt U Uw voertuig conform de regels parkeren?"

En ja, misschien heb je na die opmerking een tandarts nodig. Controleer dus eerst even of het nummer al in je mobieltje staat... :cool:

Terug
Bovenaan