Aso Parkeren

Je kan een bordje 'oprit vrijhouden' aan die boom bevestigen, bij voorkeur met iets dat die boom niet beschadigd. Zal niet alles verhelpen maar wellicht scheelt het alvast het gedeelte 'niet gezien' parkeerders.

PauseBreak zei:
Dit zag ik trouwens vanmiddag nog. Niet heel schokkend, maar toch een fotootje waard :T
- afbeelding -

Des te opmerkelijker dat de bestuurder van de Smart zelfs niet in staat is dat kleine autootje fatsoenlijk te parkeren. :D

Om in te gaan op jouw advies tav mijn foto; ik kan inderdaad in overleg gaan met de gemeente en/of de huisartsenpraktijk bij mij aan de overkant, al denk ik dat zij er ook weinig aan doen. Er is al vaker door buurtbewoners geklaagd over parkeer- en verkeeroverlast.

Wel zit ik te denken aan het markeren van de stoeprand met gele verf, of het zetten van gele kruizen, en/of het plaatsen van een bordje 'uitrit vrijhouden', al zal dit waarschijnlijk ook allemaal met toestemming van de gemeente moeten gebeuren.

Excellent driver zei:
Zoals je ziet staat deze Suzuki Sx4 sedan half voor mijn op- en afrit voor mijn woning. Hierdoor wordt het erg lastig om fatsoenlijk mijn eigen oprit in- of uit te draaien. Aangezien ik voor een drukbezochte huisartsenpraktijk en apotheek woon met slechte parkeervoorzieningen maak ik dergelijk parkeergedrag dagelijks mee, en soms staan ze zelfs volledig voor m'n oprit, en een enkeling is zelfs zo brutaal om de auto op m'n oprit te parkeren (achter mijn auto, of als ik niet thuis ben en toevallig net thuiskom moet ik maar zien waar ik m'n eigen auto wegzet).

De mede-forummers hier hebben vast wel goede - legale - tips om dergelijk parkeergedrag (grotendeels) te voorkomen / aan te pakken?

Of een simpel paaltje plaatsen (aan het begin van je oprit)? En misschien in overleg met de gemeente in de parkeervakken links en rechts van je doorgang?

@Excellent Driver:
Ja, die Smart staat zelfs deels in het gras. Dat is best knap :)

In principe hoef je geen toestemming te hebben voor het ophangen van zo'n bord, zolang je dat maar doet op je eigen grond. Alleen gaat dat dan vaak weer een beetje het punt dat je wilt maken voorbij, want ze moeten niet bij jou zijn. Hoe groot zal dan de kans zijn dat ze je bord lezen?
Misschien handiger om te vragen is of de gemeente de uitrit wil markeren met een wit kruis op de weg. Dat wordt wel vaker gedaan. Dan is het in ieder geval duidelijk zichtbaar voor de patiënten van die huisarts.

Vandaag kom ik thuis, staat er een seicento precies in het midden van 2 vakken. Ik was in staat een touw aan dat ding te knopen en hem weg te trekken (met mijn auto dan ;)). Als je zelfs zo'n ding nog niet middenin een vak kunt krijgen. (n)
Ik kan er best boos om worden eigenlijk en vind het bijzonder kansloos. Zelfs al zou ie stuk zijn ofzo, zo'n ding weegt amper wat, die je krijg je echt wel fatsoenlijk weggezet.
Toen ik wegging gistermiddag net zo'n moment als Geelhoed eerder postte. Iemand stond stil langs de weg. En toch al snel een meter of 5 achter hem was een parkeerplaats met ruimte zat.

Maxum zei:
Ook moet je eens voor de grap kijken hoe je auto eruit ziet na met al die halve garen die hun deur openslingeren weer een kras weer een deuk en dan ben ik de aso... in al die jaren zoveel krassen deuken en nog nooit 1 briefje.
En dat geeft je het recht twee vakken in te pikken?
Ik vermoed dat deze blokhut hetzelfde redeneert. Hij staat elke week zo.
blokhutfurr.jpg

Ook mooi..
sam0003d.jpg

Die laatste probeerde hem vast tussen die lijnen te parkeren en klaagde "wat zijn die vakken toch smal!"...

Ik weet dat het heel erg fout is, ik zal het ook niet doen.... maar op zo'n moment heb ik zin om met de priem van mijn zakmes drie letters in die motorkap te krassen.
Waarom zou ik mezelf sociaal gedragen als er minkukels het koekblik op die manier laten slingeren?

Oh ja, natuurlijk wel een briefje achter de ruit doen met de tekst: "Sorry, ik heb een krasje op Uw auto gemaakt....".

Geelhoed zei:

Als je zo zuinig bent op je blikken doos, waarom zet je hem dan op zo'n parkeerplaats? Laat het ding dan gewoon thuis in de garage staan. Toppunt van asociaal parkeren vind ik toch nog steeds het parkeren door volslagen vreemden op je eigen oprit, dus binnen je eigen hekken. Daar kun je weinig aan doen, binnen het kader van de wet, zonder zelf (eerst) heel veel kosten te maken.

Wel vind ik dat sommige parkeervakken wel érg smal zijn. Ik heb echt geen groot blik, maar ik sta soms in vakken waar ik echt maar net tussen pas. Zeker met kinderen op de achterbank niet ideaal. Volgende auto kon er wel eens één met schuifdeurtjes gaan worden.

s velthuis zei:
Toppunt van asociaal parkeren vind ik toch nog steeds het parkeren door volslagen vreemden op je eigen oprit, dus binnen je eigen hekken. Daar kun je weinig aan doen, binnen het kader van de wet, zonder zelf (eerst) heel veel kosten te maken.

Dat gebeurde vroeger veel bij een vriend van me, dicht bij een basisschool natuurlijk. Eind van de middag kregen we dan een belletje van zijn moeder. Dan kwamen wij wel even met onze auto's ervoor zorgen dat de ophaalmoeders de komende drie kwartier geen kan op gingen :D werkte best goed, in elk geval konden wij er hard om lachen!

s velthuis zei:
Wel vind ik dat sommige parkeervakken wel érg smal zijn. Ik heb echt geen groot blik, maar ik sta soms in vakken waar ik echt maar net tussen pas. Zeker met kinderen op de achterbank niet ideaal. Volgende auto kon er wel eens één met schuifdeurtjes gaan worden.
Zoals al eerder aangekaart: Auto's worden steeds breder, parkeervakken steeds smaller.

Maar, dit incident kan meerdere oorzaken hebben. Stond de rest al lomp zodat de bruine Volvo er alleen op deze manier tussen pastte en is deze rest inmiddels verdwenen? Of is het iemand die op een asociale manier zuinig is op zijn bolide?

Dit probleem kan voorkomen worden door afbakening van iedere parkeerplaats. Je kan denken aan een verhoging tussen de parkeerplaatsen in plaats van een stippellijntje. Stel je voor dat je daar zoiets als de bekende Amsterdammertjes of een betonrand voor neemt, verander je het probleem van lomp parkeren in schadevrij parkeren.

Als niemand meer netjes wil parkeren is het tijd om netjes parkeren af te dwingen.

Btw: die grijze Volvo er naast is ongeveer even breed. Deze parkeerplaatsen zijn wel erg smal, maar ze zijn breed genoeg voor dit model.

rke zei:
Zoals al eerder aangekaart: Auto's worden steeds breder, parkeervakken steeds smaller.

Maar, dit incident kan meerdere oorzaken hebben. Stond de rest al lomp zodat de bruine Volvo er alleen op deze manier tussen pastte en is deze rest inmiddels verdwenen? Of is het iemand die op een asociale manier zuinig is op zijn bolide?

Dit probleem kan voorkomen worden door afbakening van iedere parkeerplaats. Je kan denken aan een verhoging tussen de parkeerplaatsen in plaats van een stippellijntje. Stel je voor dat je daar zoiets als de bekende Amsterdammertjes of een betonrand voor neemt, verander je het probleem van lomp parkeren in schadevrij parkeren.

Als niemand meer netjes wil parkeren is het tijd om netjes parkeren af te dwingen.

Btw: die grijze Volvo er naast is ongeveer even breed. Deze parkeerplaatsen zijn wel erg smal, maar ze zijn breed genoeg voor dit model.
Parkeervakken worden niet zozeer smaller hoor, daar zijn gewoon richtlijnen voor die al jaren lang ongewijzigd zijn. Nadeel alleen is dat het geen keiharde wetgeving is, terwijl je op basis van je bouwplannen wel een bepaald aantal parkeerplaatsen moet maken. Dan kan het voor de ontwikkelaar dus interessant zijn om de vakken wat kleiner te maken want dan passen alle auto's op een kleiner gebied. Dat het vervolgens niet functioneert is bijzaak. Afscheiden met paaltjes of een betonrand gaat ook niet werken. De grap van een parkeerplaats (haaks parkeren is in de basis 2,5 x 5 meter) is dat je aan beide zijden ruimte over houdt naast je auto. Als je persoon naast je ook netjes parkeerd kun je dus gebruik maken van 'elkaars' restruimten en zo kun je dus uitstappen. Ga je daar obstakels neerzetten dan werkt dat niet meer en zul je het parkeervak dus breder moeten maken. Dat kost behalve geld ook ruimte, en raad eens wat er schaars is in ons kikkerlandje.

Deze parkeervakken zijn ook wel erg smal. Zowel de Ford links als de Volvo rechts staan netjes binnen het vak, als je daar nog 2 auto's tussen zet wordt de ruimte daartussen wel erg krap.

De huidige methode werkt ook niet. Bekeuren zou kunnen, maar dat doen de blauwen niet. Ik heb de politie wel eens gevraagd waarom mensen die de auto gewoonweg fout laten slingeren geen prent krijgen. Het antwoord was: "Meneer, daar beginnen we niet aan. In deze buurt (waar ik woon :( ) is een gedoogbeleid voor het parkeren omdat er gewoon veel te weinig parkeerplaatsen zijn.

En die uitspraak klopt met wat ik meen te zien: Als je s'nachts kijkt staat ongeveer de helft van de auto niet in officiele parkeervakken, ongeveer een op de vijftig auto's staat fout geparkeerd.

Ik heb ook gemerkt dat de Swift heel handig is: die is lekker smal. Wij hebben hier in de buurt ook een paar van die pleurmaarneer parkeerders en de Swift kan er vaak wel naast. Oud barrel, smal met achterklep, zelden schoon....
De Polo is al wat minder handig, die is al breder dan de Swift. Maar met de Camry moet ik echt vooraf nadenken hoe ik hem parkeer. Die is namelijk ook nog eens zo lang dat hij niet al te makkelijk uit het vakje te rijden is.

Ik heb weleens de vraag gehad waarom ik twee auto's heb terwijl er maar een intensief gebruikt wordt (de Swift staat niet meer voor de deur). Maar waarom zou ik maar een auto mogen hebben terwijl andere buurtbewoners er meer hebben (heel veel gezinnen hebben meer dan twee auto's, er zijn er zelfs met vijf van die dingen)?

Zou deze aso weten dat zijn 20 minuten parkeren aan 18 euro per minuut is?

Ik kwam laatst ook zo'n gevalletje scheef parkeren tegen.
Excuses van er stond al iemand scheef in de vakken dus ik heb hem er maar gewoon langs gezet kun je hier niet gebruiken (vind ik). Je had hem namelijk ook gewoon in je vak kunnen zetten, dan had niemand er last van gehad.
fotocwo.jpg

Maar heb jij er last van dat diegene zo staat geparkeerd? Het is rustig genoeg om gewoon zelf zonder problemen wel in een vak te parkeren. Wat is er dan zo nodig om er een foto van te maken en te posten bovendien?

A110-50 zei:
Maar heb jij er last van dat diegene zo staat geparkeerd? Het is rustig genoeg om gewoon zelf zonder problemen wel in een vak te parkeren. Wat is er dan zo nodig om er een foto van te maken en te posten bovendien?

Nou, dit was toen ik terug kwam.
Toen ik aankwam was het wel helemaal vol, en zou dit dus mijn laatste plaatsje kunnen zijn. Dankzij dit infantiele wezen heb ik dus 5 minuten verder kunnen lopen.

A110-50 zei:

Als het druk is/wordt wel.

Dit is vooral irritant als je een parkeerplaats met slagboom op gaat waarbij het lampje "vol" nog niet brandt. Rij je er op, staan er een paar auto's over twee vakken... Maak ik regelmatig mee.

Stokkie zei:
A110-50 zei:

Toen ik aankwam was het wel helemaal vol, en zou dit dus mijn laatste plaatsje kunnen zijn. Dankzij dit infantiele wezen heb ik dus 5 minuten verder kunnen lopen.

Misschien stond er rechts van die Stilo wel een motor? Zolang jij dit niet weet of daadwerkelijk die auto zo hebt zien parkeren, ben jij vooral het infantiele wezen.

R-W zei:
Je kan een bordje 'oprit vrijhouden' aan die boom bevestigen, bij voorkeur met iets dat die boom niet beschadigd. Zal niet alles verhelpen maar wellicht scheelt het alvast het gedeelte 'niet gezien' parkeerders.
Heeft hier ook gehangen en na anderhalf jaar ineens foetsie.:)

Excellent driver zei:
Iemand goede tips om asociaal parkeergedrag structureel aan te pakken?

379211_203967646412127_1360677499_n.jpg

Zoals je ziet staat deze Suzuki Sx4 sedan half voor mijn op- en afrit voor mijn woning. Hierdoor wordt het erg lastig om fatsoenlijk mijn eigen oprit in- of uit te draaien. Aangezien ik voor een drukbezochte huisartsenpraktijk en apotheek woon met slechte parkeervoorzieningen maak ik dergelijk parkeergedrag dagelijks mee, en soms staan ze zelfs volledig voor m'n oprit, en een enkeling is zelfs zo brutaal om de auto op m'n oprit te parkeren (achter mijn auto, of als ik niet thuis ben en toevallig net thuiskom moet ik maar zien waar ik m'n eigen auto wegzet).

De mede-forummers hier hebben vast wel goede - legale - tips om dergelijk parkeergedrag (grotendeels) te voorkomen / aan te pakken?
Politie bellen? Hier ook veel last gehad. Woon aan de winkels en mensen presteerden het gewoon om voor mijn garage te gaan staan. Als je ze dan aansprak dan kreeg je of een grote bek of de opmerking "maar ik ben zo terug hoor". Na jaren van klagen eindelijk een parkeerverbod gekregen en men handhaaft het ook als men langs rijdt.

--BUMP-- zei:
Het kan sowieso geen kwaad om je kinderen te leren uitkijken in het verkeer, hebben ze later misschien nog profijt van....

.
Ligt ook niet aan mijn kind. Die kijkt wel uit alleen er zijn af en toe coureurs..;)

R-W zei:
Stokkie zei:
A110-50 zei:

Misschien stond er rechts van die Stilo wel een motor? Zolang jij dit niet weet of daadwerkelijk die auto zo hebt zien parkeren, ben jij vooral het infantiele wezen.

WTF? Als dat zo was dan zeg je hem nog steeds gewoon in een volledig vak, en niet halverwege 2 vakken.
Daarnaast mag jij mij eens 1 motorrijder aanwijzen die zijn motor helemaal rechts in het vak parkeert. Je parkeert hem namelijk gewoon in het midden om te voorkomen dat er van die achterlijke automobilisten zijn die hem er naast willen parkeren.

Ik vind het jammer dat ik hem niet in heb zien parkeren, want dan had ik hem (of haar) kunnen vertellen dat ie niet kan parkeren.

Stokkie zei:
R-W zei:
Stokkie zei:
A110-50 zei:

WTF? Als dat zo was dan zeg je hem nog steeds gewoon in een volledig vak, en niet halverwege 2 vakken.
Daarnaast mag jij mij eens 1 motorrijder aanwijzen die zijn motor helemaal rechts in het vak parkeert. Je parkeert hem namelijk gewoon in het midden om te voorkomen dat er van die achterlijke automobilisten zijn die hem er naast willen parkeren.

Ik vind het jammer dat ik hem niet in heb zien parkeren, want dan had ik hem (of haar) kunnen vertellen dat ie niet kan parkeren.
https://www.kombijdepolitie.nl/Pages/Default.aspx

Doe er je voordeel mee. :cool:

rke zei:

Dezelfde Volvo staat ook al een pagina eerder op exact dezelfde wijze asociaal geparkeerd op een P-plaats waar de rest wel netjes geparkeerd staat. Hij heeft op zijn minst de schijn tegen...

Heb ook een tijdje midden in een centrum gewoond en had daar een eigen parkeerplaatsje voor meerdere auto's, afgesloten met een poort. Voor die poort was een open parkeerplaats voor vergunninghouders, de omwonenden zonder eigen parkeermogelijkheid. Ondanks dat de poort nogal duidelijk aanwezig was en er in de omgeving voldoende andere parkeermogelijkheid is, stonden er toch vaak auto's voor geparkeerd. Eerst maar zo'n bordje opgehangen, scheelde al iets maar zeker op zaterdag en de uitgaansavonden wilde men nog wel eens eigenwijs zijn en daarvoor is dan de politie, jammer dan voor die aso's. Nadat er een aantal boetes uitgedeeld waren, was de boodschap duidelijk, geloof ik. Politie maakte voortaan standaard ook even een rondje om te kijken, prima!

Stokkie zei:
R-W zei:
Stokkie zei:
A110-50 zei:

Wat ik mezelf wel afvraag: deze Stilo gebruikt twee parkeerplaatsen. Als de bestuurder hier zou moeten betalen voor parkeren, krijgt hij dan een prent voor het betalen van slechts een parkeerplek?

Zo nee, waarom niet en zo ja, wanneer gaat dat dubbel betalen dan precies in?

Meeuw zei:
Hij krijgt een prent voor het niet in de parkeervakken parkeren.

In Valkenburg krijg je toch echt twee prenten voor het niet betalen voor het parkeren in 2 vakken.

Vorig jaar bij een auto gezien die dwars over twee vakken geparkeerd stond....

Tja,
ik heb het aan vriend google gevraagd. En google verwijst o.a. naar dit artikel waar in de suggestie staat om 0800 8844 te bellen.

Met het huidige antiparkeerbeleid in menige gemeente is het misschien niet eens zo'n gek idee om af en toe eens te bellen voor een achtergelaten Stilo of Volvo...

rke zei:
Met het huidige antiparkeerbeleid in menige gemeente is het misschien niet eens zo'n gek idee om af en toe eens te bellen voor een achtergelaten Stilo of Volvo...

En wat 'win' je daarmee dan?

Joep83 zei:
Meeuw zei:
Hij krijgt een prent voor het niet in de parkeervakken parkeren.

In Valkenburg krijg je toch echt twee prenten voor het niet betalen voor het parkeren in 2 vakken.

Vorig jaar bij een auto gezien die dwars over twee vakken geparkeerd stond....
Het is 1 gedraging dus zie niet in waarom je twee prenten zou moeten krijgen.

Daarnaast vind ik dat heel veel foto's die hier geplaatst zijn niet duidelijk zijn over het hoe en waarom.
En eigenlijk getuigd het ook wel van een zekere triestheid als je dit gaat fotograferen en plaatsen.
Zogenaamd onder het mom om een (in hun ogen) misstand aan de kaak te stellen.
En dan heb ik het niet over de foto's van mensen wiens oprit geblokkeerd worden maar wel over de foto's op een (nagenoeg lege) parkeerterrein/garage.

Voor al die wannabee cops. Ga lekker solliciteren bij stadstoezicht of de (parkeer)politie.
Dit heeft meer met de Spaanse inquisitie te maken.

Nope want niets leukers dan zeiken over andermans fouten! :rolleyes: Iedereen is idioot behalve ik, jeweettoch!?

michel1975 zei:
En eigenlijk getuigd het ook wel van een zekere triestheid als je dit gaat fotograferen en plaatsen.
Zogenaamd onder het mom om een (in hun ogen) misstand aan de kaak te stellen.
En zo kan iemand ook weer oordelend dat het van triestheid getuigT als iemand anderen triest gaat noemen omdat zij zich over iets opwinden...

En dat kan je dan ook weer als triest bestempelen.

Kortom: als je ergens een probleem van wilt maken, dan is het dat ook ;)

Ik ben het wel met je eens overigens dat de foto's hier helemaal niets hoeven te zeggen. Je hebt inderdaad mensen die het geen hol kan schelen en die de auto gewoon neerplanten maar er zijn er ook zat die zich aan moeten passen aan anderen die niet binnen de lijntjes kleuren en als die dan weg zijn lijkt het ineens allemaal heel aso. Maar ja, dat is ook weer zo'n menselijk trekje, lekker veroordelen.

R-W zei:
Stokkie zei:

Ook als daar per ongeluk een motor had gestaan had de Stilo in het 2e vak van rechts moeten staan. Dan was er alsnog geen plaats geweest en had je verder kunnen lopen. Doet niets terzake imo...

Ach, zo haalt een ieder weer iets anders uit zo'n forum. De één plaatst foto's van zaken waar hij zich aan ergert in een daartoe bestemd topic, waarop anderen komen vertellen dat dat stom is omdat je je niet aan die dingen mag ergeren. Want daar ergeren zij zich aan. Je zou enkelen een ietwat verwrongen moraal kunnen toedichten, anderzijds is het wel geruststellend, toch? Niets menselijks is ons vreemd ;)

Maar misschien is het een idee als een paar mensen een 'topics waar ik me aan erger'-topic openen? Dat houdt de boel wat overzichtelijker.

HVP zei:
Maar misschien is het een idee als een paar mensen een 'topics waar ik me aan erger'-topic openen? Dat houdt de boel wat overzichtelijker.

Dit is het "ik erger mezelf aan lomp parkeren"-topic. En ik geef aan dat 0900 8844 bellen een mogelijke oplossing is.

Ik denk niet dat oom agent een prent gaat uitschrijven voor die eenzame auto's op een lege parkeerplaats. Maar het kost nauwelijks moeite om het doosje normaal en netjes neer te zetten, waarom doen mensen dat niet? Waarom moet er wel gecontroleerd worden of ik 100 of 150 km/uur rij op de A2 maar zegt er niemand iets van dat ik een blikken doosje op deze asociale manier neerpleur?

Edit: foutief telefoonnr. :cry:

en zijn we weer op een punt gekomen waar de gemiddelde AW bezoeker goed in is, je mede aw bezoeker afzeiken.
omdat hij een type foutje maakt, (nee ik ben perfect), en ik ben het niet eens met je stelling, dus ben je een z......

maar hoe je het ook bekijkt, in een vak parkeren is nogal moeilijk schijnt het.

rke zei:
HVP zei:

Dit is het "ik erger mezelf aan lomp parkeren"-topic. En ik geef aan dat 0800 8844 bellen een mogelijke oplossing is.

Helemaal mee eens! (y)

Wat mij nog wel eens opvalt in bijvoorbeeld oudere woonwijken. Aan de ene kant een auto neerzetten, en dan met een paar meter tussenruimte een auto aan de andere kant. Snelheidsremmend, maar dit geld ook voor ambulance en politie, en een brandweerwagen zal toch moeite moeten doen om er voorbij te komen. Ik snap niet wat zulke mensen bezield. Een van de twee moet toch zien dat je de straat een beetje vastzet? En wil jij het op je geweten hebben dat de hulpdiensten wel eens net te laat ter plaatse kunnen zijn door die parkeeractie? In dat soort gevallen mag de politie er zo een bon op plakken.

Terug
Bovenaan