Aso Parkeren

Als Joel het niet doet:
12885987_1057375047637643_4115749731203211243_o.jpg

In hoeverre zijn die borden rechtsgeldig dat je de Golf daar niet mag parkeren? De plaats voor electrische auto's heeft hier in de straat een heel ander bord.

Niet rechtsgeldig, de Leaf is de klootzak hier. Beetje andere vast zetten! :eek:

Bron: https://www.rvo.nl/sites/default/files/bijlagen/Startgids%20EV%20voor%20gemeenten.pdf

Om de exclusieve toepassing van een parkeerplaats
te waarborgen is het wenselijk dat de
gemeente een verkeersbesluit neemt waarin is
vastgelegd dat een parkeerplek alleen bedoeld
is voor het opladen van een elektrisch voertuig.
Dit is zichtbaar te maken door het plaatsen van
een E4-bord of E8-bord voor personenauto’s
met onderbord ‘opladen van elektrische voertuigen’,
zoals te zien op de afbeelding onder.
Deze twee borden met onderbord zijn de enige
borden die op dit moment handhaafbaar zijn.
Dit komt omdat deze borden officieel erkend
zijn in het Reglement Verkeersregels en
Verkeerstekens (RVV). Op Europees niveau
wordt gewerkt aan standaardisatie van een
nieuw E8-verkeersbord waarop een elektrische
auto in plaats van een gewone personenauto te
zien is. Dit bord zou er uit kunnen zien als het
bord op de afbeelding hieronder. Op dit
moment is dit bord nog niet handhaafbaar.
Nadat het opgenomen wordt in het RVV is het
dat wel.

Daar heb ik persoonlijk een hekel aan. Wat de Golf doet kan je wat van vinden, maar dit slaat ook nergens op.

Monsieur Le Loure met tunnelvisie zei:
Als de accu's van de Leaf leeg zijn moet je toch wat.
Even je 06nummer onder de ruitenwisser van de Golf , probleem opgelost.

Ja, precies. 't Is ook wat suf om maar zonder stroom te staan, omdat er zo'n ouderwetse ICE-Golf op de enige laadplek staat.

Boppie zei:
Daar heb ik persoonlijk een hekel aan. Wat de Golf doet kan je wat van vinden, maar dit slaat ook nergens op.

De Golf kan tenminste op diesel verder rijden, 'mijn' Leaf stond al 8 km op '---%'. Ja, dan moet je wat en ja, dan is het fijn als mensen de voor jou en je behoeften bestemde plaatsen vrijhouden. De Golfrijder heeft een klein halfuurtje op mij zitten wachten en was in eerste instantie niet blij, maar kon er uiteindelijk wel begrip voor opbrengen.

Sarcast zei:
Niet rechtsgeldig, de Leaf is de klootzak hier. Beetje andere vast zetten! :eek:

Bron: https://www.rvo.nl/sites/default/files/bijlagen/Startgids%20EV%20voor%20gemeenten.pdf

Om de exclusieve toepassing van een parkeerplaats
te waarborgen is het wenselijk dat de
gemeente een verkeersbesluit neemt waarin is
vastgelegd dat een parkeerplek alleen bedoeld
is voor het opladen van een elektrisch voertuig.
Dit is zichtbaar te maken door het plaatsen van
een E4-bord of E8-bord voor personenauto’s
met onderbord ‘opladen van elektrische voertuigen’,
zoals te zien op de afbeelding onder.
Deze twee borden met onderbord zijn de enige
borden die op dit moment handhaafbaar zijn.
Dit komt omdat deze borden officieel erkend
zijn in het Reglement Verkeersregels en
Verkeerstekens (RVV). Op Europees niveau
wordt gewerkt aan standaardisatie van een
nieuw E8-verkeersbord waarop een elektrische
auto in plaats van een gewone personenauto te
zien is. Dit bord zou er uit kunnen zien als het
bord op de afbeelding hieronder. Op dit
moment is dit bord nog niet handhaafbaar.
Nadat het opgenomen wordt in het RVV is het
dat wel.

Ik leg de schuld bij de wegbeheerder. Ik geloof niet dat golf-rijder en leaf-rijder de regels zó goed kennen. Zolang er geen westfield op de plek vd Golf stond ;)

Elco zei:
De Golf kan tenminste op diesel verder rijden, 'mijn' Leaf stond al 8 km op '---%'. Ja, dan moet je wat en ja, dan is het fijn als mensen de voor jou en je behoeften bestemde plaatsen vrijhouden. De Golfrijder heeft een klein halfuurtje op mij zitten wachten en was in eerste instantie niet blij, maar kon er uiteindelijk wel begrip voor opbrengen.

Tsja, als je kiest voor volledig elektrisch dan moet je ook maar zorgen dat er voldoende reserve in de "tank" blijft zodat je niet afhankelijk bent van 1 openbare laadpaal maar gewoon verder kunt tuffen naar de volgende beschikbare paal.

Muddy Bandit zei:
Tsja, als je kiest voor volledig elektrisch dan moet je ook maar zorgen dat er voldoende reserve in de "tank" blijft
Onzin, dat heb je niet altijd in de hand.

Inderdaad. Wat je ook van elektrisch rijden mag vinden, als je zo denkt zal de wereld nooit veranderen. Bovendien was dit de tweede publieke laadpaal die ik aantrof. De eerste waren behangen met Golfjes GTE. Een accupercentage en rijbereik van '--- %' laten zien dat nog meer palen uitproberen niet verstandig is.

Erik Baas zei:
Muddy Bandit zei:
Tsja, als je kiest voor volledig elektrisch dan moet je ook maar zorgen dat er voldoende reserve in de "tank" blijft
Onzin, dat heb je niet altijd in de hand.

Niks geen onzin, je rijdt een benzinetank toch ook niet tot op de laatste druppels leeg in de hoop dat je het beoogde tankstation nog haalt zonder tegenslag?
Het is bekend dat het bereik van elektrisch rijden beperkt is, en ook dat de openbare laadpalen wel eens bezet kunnen zijn... gewoon rekening mee houden dus.

In het vervolg parkeer ik de elektrische auto wel voor een benzinepomp, een actie zoals genoemd op onze Facebookpagina. Ben benieuwd hoe je dan piept.

Dat is eigenlijk hetzelfde principe. Auto's die afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen kunnen onbelemmerd tanken, ik begrijp niet dat jij 't goedkeurt dat iemand 't tanken van een alternatieve energiebron hindert.

Naast een benziepomp zijn geen parkeerplekken ;) je zet je auto er neer, gooit er x liter peut in, loopt naar binnen om te betalen en loopt weer naar buiten om weg te rijden.

Je EV'tje kun je parkeren in de vakken voor of naast het gebouw zodat je ons niet hindert.

De bestuurder van de Golf wist dat het bord niet rechtsgeldig is en heeft dus gewoon gebruik gemaakt van het laatste vrije vak

Zeker zijn er parkeervakken naast een pomp. Kijk maar. Men gooit vaak wat brandstof in de auto, laat 'm lekker staan, doet een behoefte, haalt 'n driehoekje sandwiches, rekent de brandstof af en vertrekt uiteindelijk weer. En dan noem jij het 'geen parkeerplaatsen'? Is dat wel rechtsgeldig te onderbouwen?

Elco zei:
Zeker zijn er parkeervakken naast een pomp. Kijk maar. Men gooit vaak wat brandstof in de auto, laat 'm lekker staan, doet een behoefte, haalt 'n driehoekje sandwiches, rekent de brandstof af en vertrekt uiteindelijk weer. En dan noem jij het 'geen parkeerplaatsen'? Is dat wel rechtsgeldig te onderbouwen?

Uitstappen geldt al als parkeren, als ik me niet vergis.

Ik snap de dogmatische gedachten hier ook niet. Sowieso heeft een elektrische auto een bereik van pak 'm beet 150-200km, een ICE-auto al snel het drie- tot vijfvoudige. Dan kan je net wat makkelijker iets vaker tanken, bij een elektrische auto sta je serieus veel vaker te laden als je telkens significant voor de accu's leeg zijn een laadpaal moet opzoeken.
Verder: wat wordt er moeilijk gedaan? Elco schrijft dat de bestuurder van de Golf er uiteindelijk wel (iets van) begrip voor op kon brengen.

der Magistrat zei:
Uitstappen geldt al als parkeren, als ik me niet vergis.
parkeren is langer stilstaan dan nodig en gebruikt voor onmiddellijk laden of lossen, of het laten in of uitstappen van passagiers.

Lijkt me juist, maar...
Hmmm, dan zou de elektrische auto aan de laadpaal hangen ook laden zijn?
Dan is een E4 bord ook niet nodig, want dan parkeer je immers niet?

Sarcast zei:
Lijkt me juist, maar...

En dan is er met die Leaf van de vorige pagina ook geen sprake van aso parkeren (door de Leaf).

De wet heeft het over 'laden of lossen van goederen'. Ik vrees dat kilowattuurtjes niet onder de definitie van 'goederen' vallen.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2014-03-20#HoofdstukI_Artikel1 (bij de definitie van 'parkeren').

Elco zei:
In het vervolg parkeer ik de elektrische auto wel voor een benzinepomp, een actie zoals genoemd op onze Facebookpagina. Ben benieuwd hoe je dan piept.

Dat is eigenlijk hetzelfde principe. Auto's die afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen kunnen onbelemmerd tanken, ik begrijp niet dat jij 't goedkeurt dat iemand 't tanken van een alternatieve energiebron hindert.

Benzine stook ik al 2 jaar niet meer, alleen nog diesel en lpg.:)
Maar wat mij betreft mag je rustig voor een pomp gaan staan, ik ben nog wel zo fatsoenlijk dat ik een ander daarvoor niet klem ga zetten maar gewoon even een andere pomp op zoek. (of de volgende ochtend even ga tanken)
En dat kan ik ook probleemloos doen, want ik vul de tank al als de brandstofmeter nog ¼ aangeeft.

Dat je nog niet overal even gemakkelijk een stroommobiel op kunt laden is een bekend gegeven, maar dat nadeel heb je op de koop toe genomen naast de voordelen van een stroommobiel... daar moet je dus wel rekening mee houden.
Er staat nergens dat je met een stroommobiel nog 8 km op ---% moet rijden: of je hebt dat ding dan niet vooraf voldoende opgeladen of je rit is gewoon te lang geweest.

Ik keur het ook niet goed dat een laadpaal nodeloos belemmerd wordt, dubbel parkeren vind ik echter ook asociaal.
En daarbij vraag ik me af wat er gedaan zou zijn als die golf ook een stroommobiel was... want het metertje stond immers al een tijdje op ---%?
Ik zie hier in de buurt ook met grote regelmaat stroommobielen die 8 uur ingeplugd aan een laadpaal staan, de eigenaar is ondertussen gewoon aan het werk.
Dus zo netjes zijn de stroomrijders onderling ook nog niet, eigenlijk zouden de openbare laadpalen alleen bij een tankstation moeten staan of privé-eigendom moeten zijn.

Hier in het winkelcentrum zijn ook 2 oplaadplaatsen. Het is een drukke parkeerplaats en naast de palen, de borden hebben ze ook nog een blauwe rij stenen aan het begin van het vak aangebracht om duidelijk te maken dat het enkel is voor electrische auto's om op te laden. Helaas zie ik bijna elke keer dat ik er langskom (ligt op route naar het station) dat er 1 of beiden plekken bezet is door een wagen zonder stekker. Enige geluk dat de electrische rijder hier nog heeft is dat ernaast nog een stoep is waar eventueel nog plek is om te laden. Sta je niet netjes, maar ik zou er begrip voor hebben. Net zoals ik de Leaf ook zo zou parkeren. En of het nu rechtsgeldig is of niet, je ziet duidelijk waar de parkeerplaats voor bedoeld is.

Op google streetvieuw is gelijk te zien dat de Mercedes fout staat, zelfs in 2 vakken. Met inzoomen zie je ook de blauwe rij stenen.

Google maps
Google maps, blauwe stenen

P.S. zeg maar niks over de vreemde methode die de gemeente Venlo heeft bedacht om als fietser de rotonde te verlaten. :rolleyes:

Sarcast zei:
Lijkt me juist, maar...

In de letterlijke van het woord wel, natuurlijk.

PascalD zei:
Hier in het winkelcentrum zijn ook 2 oplaadplaatsen. Het is een drukke parkeerplaats en naast de palen, de borden hebben ze ook nog een blauwe rij stenen aan het begin van het vak aangebracht om duidelijk te maken dat het enkel is voor electrische auto's om op te laden.
Vreemd, in de rest van het land betekenen die blauwe stenen dat je een parkeerschijf moet plaatsen.
Dat onderbord onder het niet bestaande of handhaafbare bord schijnt dat ook te suggereren.
Die mercedes doet dus niet zo veel fout als jij wel denkt.

Anyways, ik ben wel blij met die palen, heb je altijd een plekje dichtbij bij de ingang.

Ik ga hier nog voor een laatste keer op in:

Muddy Bandit zei:
Dat je nog niet overal even gemakkelijk een stroommobiel op kunt laden is een bekend gegeven, maar dat nadeel heb je op de koop toe genomen naast de voordelen van een stroommobiel... daar moet je dus wel rekening mee houden.

Uiteraard, al moeten anderen daar evengoed ook rekening mee houden. Je moet 't zo zien: als die Golf er niet had gestaan, had ik zonder problemen kunnen laden en was de hele puzzel wél in elkaar gevallen. Doorrijden of de volgende ochtend even laden is in jouw geval dus wel en in mijn geval duidelijk geen optie. Dat is (nu nog) hoe het werkt met EV's. Kortom, hoe logisch je argumenten ook lijken: ze zijn simpelweg niet van toepassing.

En daarbij vraag ik me af wat er gedaan zou zijn als die golf ook een stroommobiel was... want het metertje stond immers al een tijdje op ---%?

Simpel. Als die stroommobiel was ingeplugd had ik geen gebruik kunnen maken van het stopcontact en (dus) op die plaats niets kunnen bereiken. Waarschijnlijk was 't een telefoontje naar de lokale Nissandealer geweest met 't verzoek om een sleepauto te sturen.

PascalD zei:
Sta je niet netjes, maar ik zou er begrip voor hebben. Net zoals ik de Leaf ook zo zou parkeren. En of het nu rechtsgeldig is of niet, je ziet duidelijk waar de parkeerplaats voor bedoeld is.

Dat laatste! Het lijkt heel logisch, maar het sociale aspect wordt in dit topic regelmatig onder het tapijt der wet geveegd. In de post hierboven, bijvoorbeeld.

Elco zei:
Dat laatste! Het lijkt heel logisch, maar het sociale aspect wordt in dit topic regelmatig onder het tapijt der wet geveegd. In de post hierboven, bijvoorbeeld.
Of hier: Een aso GTE die een plek voor een gewoon voertuig inpikt terwijl er een gereserveerde electroplek naast is.
BFwqR2E.jpg

Meh, laadt de GTE (op)?
Meh 2: Er stond geen andere electromobiel op de aangewezen plek toen de GTE aankwam?

Ton. zei:
Meh, laadt de GTE (op)?
Ja, wat is het punt?

Als ik de redenatie van "Golf mag niet op Leaf plek staan" doortrek dan mag deze GTE ook niet op de Westfieldplek staan.
En ja ik weet dat het niet met borden is verboden, maar het ging hier toch om het sociale gedrag?

Niks mee te maken! :(
Die LeafGolf stond er ook vast alleen maar omdat alle andere benzineplekken bezet waren, Sociaal zijn betekent ook vooruit denken he!

Je begint het door te krijgen!

De Leaf had dus geen plek en mocht hem zeker niet dubbelparkeren.

Sarcast zei:
Of hier: Een aso GTE die een plek voor een gewoon voertuig inpikt terwijl er een gereserveerde electroplek naast is.
Je bent wel weer erg snel met je "aso": misschien hoefde de GTE niet opgeladen te worden, en liet de bestuurder de plek dus vrij voor iemand die dat wel moest?

Erik Baas zei:
Je bent wel weer erg snel met je "aso": misschien hoefde de GTE niet opgeladen te worden, en liet de bestuurder de plek dus vrij voor iemand die dat wel moest?
Als hij niet opgeladen hoefde te worden dan mocht hij sowieso niet op de aangewezen plek staan, En als hij niet opgeladen hoefde worden dan had hij ook elders kunnen parkeren zodat er TWEE andere electrorijders zouden kunnen laden.
Anyway, hij hing aan de stekker dus geen "misschien".

Overigens vind ik het een vreemde plek voor de laadpaal, zo dicht bij de ingang. De electrorijder parkeert er immers een uur of 6, en moet dan twee keer een stukje lopen. Als je die plek gewoon voor het winkelend publiek houdt dan parkeren er daar 15 auto's in die 6 uur en die lopen samen 30 keer. er worden op deze manier dus veel onnodige kilometers te voet afgelegd.

Feitelijk heeft een nieuwe windmolen ontdekt, na onderbewielden, Ariva-bussen en dieselaars :D

Hmmm, ik denk dat cognitief minder bedeelden een grotere deelverzameling omvat. Daar kan ik dan alleen die onderbewielden niet in vatten, maar dat komt misschien omdat ik daar slechts de drogredenaars van minacht.

Dilmurof zei:
amsterdam-ongeluk-novum-foto_0.jpg

Mwah, niet heel netjes.

Ik liep daar 's-middags nog langs. Je zal maar net je fiets in het rek aan het zetten zijn, als die malloot komt "parkeren".

Sarcast zei:
Overigens vind ik het een vreemde plek voor de laadpaal, zo dicht bij de ingang. De electrorijder parkeert er immers een uur of 6, en moet dan twee keer een stukje lopen. Als je die plek gewoon voor het winkelend publiek houdt dan parkeren er daar 15 auto's in die 6 uur en die lopen samen 30 keer. er worden op deze manier dus veel onnodige kilometers te voet afgelegd.

Wellicht de kortste route voor het aansluiten van de laadpaal naar een beschikbare elektrokast?

Ongemerkt krijgen de stekkeraars dezelfde voordelen als de minder-validen met dit aanlegbeleid ... ;)

Elco zei:
Ik ga hier nog voor een laatste keer op in:

Muddy Bandit zei:

Uiteraard, al moeten anderen daar evengoed ook rekening mee houden. Je moet 't zo zien: als die Golf er niet had gestaan, had ik zonder problemen kunnen laden en was de hele puzzel wél in elkaar gevallen. Doorrijden of de volgende ochtend even laden is in jouw geval dus wel en in mijn geval duidelijk geen optie. Dat is (nu nog) hoe het werkt met EV's. Kortom, hoe logisch je argumenten ook lijken: ze zijn simpelweg niet van toepassing.

Zoals ik in een eerdere post al aangaf: "Ik keur het ook niet goed dat een laadpaal nodeloos belemmerd wordt, dubbel parkeren vind ik echter ook asociaal."
Op het fotootje staan gewoon 2 aso's achter elkaar, de één houdt geen rekening met de laadpaal en de ander wenst geen rekening te houden met de beperkingen van z'n voertuig.
Wat mij betreft is het gewoon beiden een wielklem of gelijk afslepen, een beetje zielig doen met het excuus "...al 8 km met ---%" geeft i.m.o. nog steeds niet het recht om eigen rechtertje te gaan spelen.

Ik kan me wel goed voorstellen dat je verontwaardigd bent dat "jou" plek bezet is door een non-stroommobiel, maar wen er maar vast aan en leer er ook eens goed rekening mee te houden.
Het aantal stroommobielen groeit namelijk nog steeds harder als het aantal openbare laadpalen, dus het zal in de toekomst nog veel vaker voor gaan komen dat laadplekken langdurig bezet zijn.

Muddy Bandit zei:
Ik kan me wel goed voorstellen dat je verontwaardigd bent dat "jou" plek bezet is door een non-stroommobiel, maar wen er maar vast aan en leer er ook eens goed rekening mee te houden.
Het aantal stroommobielen groeit namelijk nog steeds harder als het aantal openbare laadpalen, dus het zal in de toekomst nog veel vaker voor gaan komen dat laadplekken langdurig bezet zijn.

Dus ik moet rekening gaan houden met mensen die geen rekening houden met mij? Bij mij dragen gelijke monniken gelijke kappen.

De hoeveelheid publieke laadpalen neemt mondjesmaat toe, dat geldt ook voor de snellaadvoorzieningen. Bij de Nissan Leaf krijg je tegenwoordig vier jaar gratis laden bij Fastned, dus over 'n tijdje zou het hier genoemde oplaadprobleem wellicht een stuk minder groot zijn. Met zo'n snellader 'tank' ik immers 120 kilometer in slechts 30 minuten tijd, waardoor de afhankelijkheid van publieke (trage) laadpalen afneemt.

DSC_1658_zpsb9awqugk.jpg

Jij bezit fantastische auto's die ik zeer waardeer en ik begrijp dat je bang bent 't recht om ze te rijden te verliezen. Maar je hoeft niet zo anti-elektrisch (of anti-mij) te zijn als je bent.

Elco zei:
Dus ik moet rekening gaan houden met mensen die geen rekening houden met mij? Bij mij dragen gelijke monniken gelijke kappen.

Een (vermeende) overtreding van een ander constateren betekent niet dat je zelf dan ook een overtreding zou mogen begaan.
Heeft niets met elektrisch rijden te maken, maar alles hoe je met elkaar omgaat in het verkeer ...

Terug
Bovenaan