Bhuddymahn - BMW 320e Touring G21 LCI 2022 & nieuw (oud) speelgoed

Da’s lang geleden! En nog een 320e rijder. Heb er sinds kort ook een, fijne auto! Kan beamen dat de nieuwe generatie weer een stuk strakker rijdt en moderner is.

De racechip heb ik besteld, ben erg benieuwd of ik er wat van ga merken, de 320e is toch wel merkbaar trager dan de 330e.
Ben wel benieuwd hoe dat in z'n werk gaat. Ik begreep dat bij de lci alles redelijk dichtgetimmerd is en dat er et een en ander op gestuurd moet worden (naar Zweden?!) alvorens er gechipt kan worden?

Hoor et graag. Mooie 320, maar je vorige is inderdaad qua uitvoering wel helemaal goed zeg. (y)

Dat klopt, vandaar de Racechip. Da's een plug en play box die je sensoren om de tuin leidt. Totaal niet vergelijkbaar met ecu chippen, maar geeft toch wel aardige resultaten als ik het mag geloven. Is ook weer heel gemakkelijk te demonteren/ uit te schakelen en de goedkoopste versie kost nu maar 125 euro (Racechip S).

Mis 'm wel hoor, die 330e. Voelde voor mij echt als m'n eerste 'echte' volwassen auto, hehe.

Is zo’n chip niet altijd te traceren? Dat is wat ik hoor van een BMW monteur. Ze kunnen namelijk zien hoeveel pk/nm de bak te verwerken heeft gehad als ze hem aan de computer hangen. Bij tuning kun je meteen fluiten naar garantie of coulance als er iets fout gaat met de aandrijflijn. Aangezien die sowieso al complex is, vind ik dat wel een behoorlijk risico.

Als ik dit topic op zie ploppen, denk ik in eerste instantie terug aan die grappige 2-deurs Jetta. Maar je hebt inmiddels een aardige carrière gemaakt, ook op autogebied. Mooi hoor!

Die 330e was wel erg smaakvol, maar veel veel plezier met de nieuwe touring!

Mbt 'tuning' sluit ik mij overigens volledig aan bij Christian. De garantie van een ~40k auto in handen leggen van een 125 euro aftermarket onderdeel zou ik niet aandurven.

Ik lees veel goede ervaringen specifiek met de B48 motor. Dat terug traceren heb ik wel vaker gehoord, maar in de praktijk is dat volgens mij erg lastig, vooral omdat je nooit het volledige vermogen aanspreekt. Het gaat meer om de kracht bij lagere toeren. Ik lees er nergens echt wat over.
Bovendien is 'ie er zo weer uit, ik laat het jullie weten!

Leuk, Albanië! Een populaire bestemming tegenwoordig. :D Ik loop je 'net' mis, ik ben er in juni.
Mooie auto-upgrades, trouwens!

Nieuwe naafkapjes ('floating' hub caps, soort spinners, had ik op m'n 330e ook), dit maal in 50 jahre M thema:

weOH6044kpg.jpg

GEES4516piQ.jpg

wCe7064PGI.jpg

In dit kunstmatige licht zie je wat duidelijker de parelmoer; ben benieuwd wat de kleur doet in zonlicht :cool:

Nieuwe naafkapjes ('floating' hub caps, soort spinners, had ik op m'n 330e ook), dit maal in 50 jahre M thema:

weOH6044kpg.jpg

GEES4516piQ.jpg

wCe7064PGI.jpg

In dit kunstmatige licht zie je wat duidelijker de parelmoer; ben benieuwd wat de kleur doet in zonlicht :cool:
Hoi. Wat een mooie BMW.

Ga je de rest van de logo's ook vervangen in
50 jahre M thema, dat staat hem denk ik wel hèèl goed te staan.

Dat je veel plezier van mag hebben.

Nou de Racechip zit erin, alles kwam in een super mooie doos binnen, klusje van 10 minuten - 3 connectoren losmaken en aansluiten op het kastje, en het verschil is direct echt goed merkbaar. Veel responsiever op het gas, lijkt nog wel sneller dan mn 330e nu.
Ben benieuwd naar het lange termijn verbruik, ik heb nu vooral lekker doorgehaald :)

Laatst bewerkt:
Kleine update:
De Racechip is echt magisch. Complete motor karakter is veranderd, super gretig en gewoonweg snel. Tussensprintjes zijn echt genieten. Bijna spijt dat ik niet de duurdere heb gekocht, maar ik ben tevreden zo.

Daarnaast de 50 Jahre M logos voor en achter gemonteerd - best hard werken om de oude logos te verwijderen - imo stuk beter in vergelijking met de normale logo's met blauwe rand:

fSW5153b.jpg

yqZ9481xRo.jpg

UIl3257gF.jpg

Een aantal korte gedachtes na 2000km:
- hij rijdt echt een stuk beter dan de F30. Rustigere koetsbewegingen, rustiger stuurgedrag, heel koersvast
- de electrische range in koud weer is ongeveer 40km (3x meer dan de F30)
- het verbruik van de benzinemotor is lager dan van de F30 330e
- de afwerking van het interieur is iets minder dan de F30, met op meer plekken hard plastic
- de infotainment en HUD zijn geniaal
- temperatuurregeling via het scherm is niet optimaal, liever draaiknoppen
- de apart te openen achterruit gebruik ik erg vaak (vooral om de laadkabel op te ruimen)
- de witte kleur is prachtig in zonlicht, daarnaast is 'ie veel minder snel vies dan een donkerblauwe
- het schuifdak maakt meer lawaai dan van de de F30 bij hogere snelheden
- autohold is heerlijk icm automaat
- de ACC werkt top
- het base audiosysteem (er is ook nog een hifi systeem en harman kardon systeem) voldoet eigenlijk heel goed, met voldoende bas en ook hoge tonen
- ik stap elke dag met een glimlach in :)

Herkenbaar wat je schrijft. 40 km is wat ik ook ongeveer haal. Soms wat minder, inmiddels weer wat meer. Prima eigenlijk.
Ik vind zelf ook dat de F30/F31 iets mooier afgewerkt is op sommige plekken. Zo zijn de deurpanelen minder hoogwaardig qua materialen, iets dat je bij de nieuwe modellen vaker ziet helaas.
Auto is wel een stukje stijver qua carrosserie.
Gelukkig heb ik nog de pre LCI met het traditionele dashboard. Aan het huidige dashboard kan ik echt niet wennen helaas.

Weekje op wintersport geweest in Alp D'Huez, prachtig skigebied (zeker rond Les deux alpes), de hond mee en de 320e reed heerlijk. Hier wordt pas goed duidelijk waarom ik voor een achterwielaandrijver kies, heerlijk die duw van achter zonder aandrijfkrachten het stuur. Deze G20 serie doet me qua rijgedrag weer erg denken aan de Mini qua scherpte :cool: mis op de winterbandjes wel wat grip, zeker met temperaturen van >10 graden.

qV9831qI.jpg

XHjh3476iM.jpg

Zo'n 4500km in 2 maanden tijd verder, trouwens. Gaat rap. Stiekem aan het zoeken naar 19 inch zomerbanden, maar vind het huidige ook wel prima zo.
Verder staat er een zilveren originele grill ipv volledig zwart op de planning.

Die wielen staan op zich toch goed? Ik zou vervangen geen noodzaak vinden. De grille daarentegen... Het vormeloze plastic ding dat nu je neus ontsiert moet weg, ook al 'past het zo lekker bij de rest'. De zilveren versie is hoe het hoort, al mocht het best een tint of twee donkerder.

Die wielen staan op zich toch goed? Ik zou vervangen geen noodzaak vinden. De grille daarentegen... Het vormeloze plastic ding dat nu je neus ontsiert moet weg, ook al 'past het zo lekker bij de rest'. De zilveren versie is hoe het hoort, al mocht het best een tint of twee donkerder.

Ben ik met je eens, komt zo snel mogelijk :)

zilveren grille oogt denk ik wel mooi. Alleen jammer dat de spijlen ook zilverkleurig zijn. Alleen een zilveren rand zou ik mooier hebben gevonden. Helaas is voor de pre-LCI alleen chroom of cerium te vinden. Chroom vind ik ook niet geweldig.

Eerst even sparen voor 19 inch, wil de zgan 18 inch zomerbanden lekker oprijden.

ERYA9135YLs.jpg

Van achteren toch wel het sterkst vind ik.
Heel erg blij met het schuifdak, elke dag open rijden blijft genieten.
Ook in het donker is de adaptieve LED waanzinnig, draait mooi mee, het grootlicht wordt om de voorganger heen geprojecteerd, echt mooie techniek.

Ik vind de achterzijde ook het best gelukt deel van de 3-serie. De neus is ook prima, maar de achterzijde is gewoon sterk ontworpen. Echt een heel fraaie auto heb je!

Weekje op wintersport geweest in Alp D'Huez, prachtig skigebied (zeker rond Les deux alpes), de hond mee en de 320e reed heerlijk. Hier wordt pas goed duidelijk waarom ik voor een achterwielaandrijver kies, heerlijk die duw van achter zonder aandrijfkrachten het stuur. Deze G20 serie doet me qua rijgedrag weer erg denken aan de Mini qua scherpte :cool: mis op de winterbandjes wel wat grip, zeker met temperaturen van >10 graden.

qV9831qI.jpg

XHjh3476iM.jpg

Zo'n 4500km in 2 maanden tijd verder, trouwens. Gaat rap. Stiekem aan het zoeken naar 19 inch zomerbanden, maar vind het huidige ook wel prima zo.
Verder staat er een zilveren originele grill ipv volledig zwart op de planning.

Gave foto!

Lastig lastig, ik ga het even aanzien, het is niet veel meer werk dan het vervangen van een frontje van een Nokia 3310
Denk dat ik het wel wat tijdlozer vind in ieder geval.

Ben trouwens wel benieuwd, haal je inmiddels de 50km elektrisch al met deze temperaturen? Hoeveel km’s heeft de jouwe gelopen?

Die spijlen weet ik ook zo niet. Maar voor 25 euro en 10 minuten werk altijd het proberen waard. Moet de mijne ook eens monteren. Evenals BMW embleem achter vervangen.

hk5988dOQ.jpg

mqUL8569wpI.jpg

Verdeelde meningen hier, dus :)
Ik vind de zwarte grill eigenlijk dus iets te veel lijken op grote zwarte gaten, en de kenmerkende nieren zijn daardoor gewoon wat minder opvallend. Ik heb niet de aspiratie om een heel sportief ogende auto te rijden, eerder wat chiquer met een sportieve touch, maar lastig, de grill maakt wel een best groot verschil op het aangezicht.

Ben trouwens wel benieuwd, haal je inmiddels de 50km elektrisch al met deze temperaturen? Hoeveel km’s heeft de jouwe gelopen?
Om hier even op terug te komen; bij een volle accu geeft hij nu 47km actieradius aan bij deze temperaturen rond de 10-15 graden. Ben ik best tevreden mee.

Dit is het verbruik vol electrisch van Amsterdam naar het strand (mix stad, provinciaal en snelweg):

cjyV3784RoM.jpg

Voor een vrij zwaarlijvige plugin hybrid is 17,8 kwh/100km denk ik niet verkeerd.

tdHv9543YlQ.jpg
Lqu6998MU.jpg

De (non runflat) zomerbandjes zitten er weer op en dat rijdt toch wel een heel stuk beter. Stiller, comfortabeler.

Gy7305E.jpg

Verder kan ik na 3 maanden zeggen dat alles went, ook de enorme schermen en het gebrek aan knoppen. Ik hoef eigenlijk nauwelijks nog in de menu's te zitten, de rest regelt de auto zelf. De stoelen zitten echt voortreffelijk, het stuur is heerlijk dik, de ACC werkt heel goed, het automatisch inparkeren is een leuke (en soms handige) gimmick, een dimmende buitenspiegel had ik nog nooit eerder gezien (dimt samen met de binnenspiegel) en werkt super.

Laatst bewerkt:
Dagje Düsseldorf, heerlijk om deze snelheden aan te tikken:

nEYh1708BvA.jpg

Daarnaast een draagbare, oplaadbare hogedrukreiniger gekocht. Slang met filter in de emmer en gaan. Zit ook een opzetstuk bij voor foam, werkt eigenlijk super goed. natuurlijk niet zo sterk als in de wasbox, maar voor op straat helemaal prima.

AuWJ1140pVM.jpg

mzy6500BA.jpg

dkc3169jrk.jpg

Krijg je geen BOA's aan je broek als je in de stad op straat je auto wast? Ziet er wel uit als een interessante oplossing, zeker als je geen wasbox in de buurt hebt.
Ik vind de zwarte grill eigenlijk dus iets te veel lijken op grote zwarte gaten
Ik vind het een vormeloze zwarte vlek, en dat is het eigenlijk ook. Hij mist de diepte die een grille hoort te hebben en de hoogglans afwerking draagt niet bij aan het kwaliteitsgevoel. Het doet me denken aan een spuitgiet-disposable.

2081281149.jpg

Terug
Bovenaan