Bhuddymahn - BMW 320e Touring G21 LCI 2022 & nieuw (oud) speelgoed

Inderdaad, de Panda is weer de deur uit. Ik was er eigenlijk best tevreden over, helaas door mijn slechte rug kon ik geen goede zitpositie vinden en boden de stoelen te weinig steun voor m.n. de onderrug. Na een uur rijden kreeg ik echt veel last van m'n rug. Zodoende op MP gezet en binnen 2 dagen was de auto verkocht tegen een fatsoenlijk bod. Heb er ruim een jaar en 20.000km mee gereden.

Eisen voor een nieuwe waren alsvolgt:
- Klasse groter dan de Panda met betere stoelen
- Zuinig (min 1:17 praktijkverbruik)
- Gewicht max 950 kg i.v.m. mrb.
- Airco
- Budget max 4000 euro

Dan blijft er eigenlijk weinig over:
- Renault Clio
Best betrouwbaar, rijdt volgens mij ook goed, maar vind het model een beetje oubbollig
- Opel Corsa
Rijdt goed, ziet er aardig uit zeker na de facelift maar niet echt betrouwbaar
- Mitsubishi Colt / Smart Forfour
Met name de Forfour stond me aan. Dus de zoektocht naar een Forfour kon beginnen, en dat bleek toch niet zo gemakkelijk als gedacht. Het scheelde dat zowel de 1.0, 1.1, 1.3 als de 1.5 <950kg wegen en alle vier (vrij) zuinig zijn.

Mijn eerste keuze ging uit naar een Forfour met schuif/kanteldak, maar deze zijn zó schaars dat ik daar al snel de hoop voor had opgegeven. Had nog drie exemplaren mét schuifdak bekeken in Amsterdam, Delft en Lemmer (Friesland) maar deze waren duidelijk slecht onderhouden of zaten onder de deuken. Daarna nog een exemplaar in Naarden bekeken met alleen het panoramadak, leek iets beter maar de airco werkte duidelijk niet naar behoren en bovendien stond 'ie op afgesleten banden. Iets waar de handelaar niets aan wilde doen.

Ondertussen had ik alle zoekopdrachten in alle zoekmachines onder mijn favorieten opgeslagen en aangezien ik vakantie heb kon ik lekker ieder uur refreshen. Gisteren gestuit op een advertentie op Autoscout (voor flink boven budget), direct gereageerd (max budget geboden) en afgesproken voor gisterenavond. Moesten er helaas wel flink voor reizen (Den Haag > Assen), maar uiteindelijk een hele gezellige avond gehad met super vriendelijke en gastvrije ex-eigenaren. Meneer wilde de Forfour eigenlijk niet weg doen, maar juist stallen omdat het zo'n nette auto is. Helaas voor hem wilde mevrouw wat anders en moest de Forfour het veld ruimen.

Daar aangekomen kon ik m'n geluk niet op, het leek het juiste exemplaar, perfect onderhouden, ijskoude airco, 2 sleutels en schadevrij. Dus gekocht, overschreven en direct teruggereden naar Den Haag.

70l3lc.jpg

Vandaag de hele ochtend in de wasbox gestaan en de auto lekker gepoetst en gewaxt. 's Middags is de Parrot uit de Panda weer ingebouwd en die werkt nu ook perfect.

fuymmo.jpg

282njpx.jpg

rleyaw.jpg

kan586.jpg

28l4bgl.jpg

28rjvoj.jpg

2url5k4.jpg

ejsvh0.jpg

nb683c.jpg

Het 1.1 Mitsubishi blokje, 3 cilinders, 75 PK. Klinkt werkelijk fantastisch en voelt echt heel vlot. Makkelijk mee te komen met het verkeer, kruissnelheden van 130-140 zijn geen probleem

99moas.jpg

En het mooiste aan dit alles:

350uo3o.jpg

De kilometerstand van nog geen 45000 km! Het is een importauto, op kenteken gezet in Duitsland in 2006, en een jaar later door de eerste eigenaren geimporteerd naar Nederland. In 2009 overgekocht door de tweede eigenaar van wie ik hem gekocht heb, zij hebben er in die tijd slechts 12000 km mee gereden vanwege bezit van een leaseauto. Gelukkig is het onderhoud goed gedocumenteerd en lijkt de kilometerstand gewoon prima te kloppen. De auto rijdt werkelijk als nieuw. Enkele ouderdomskwaaltjes waar helaas alle Forfours last van hebben heeft deze echter ook, zij het in veel mindere mate:
- Kleine barstjes in voorste panoramaruit, is verweerd door zonlicht. Zelfde geldt voor de achterste zijruitjes, deze zijn ook van kunststof
- Corrosie van de vierspaaks velgen, hebben alle Forfours die ik gezien heb last van. Als ik later wat meer geld heb laat ik alle velgen opnieuw stralen.

Ben benieuwd hoe lang deze blijft, maar ik vind 'm wel érg leuk :cool:
Excuses overigens voor de weinige posts de laatste tijd, lees nog wel iedere dag :T

De Clio van Jordy bevalt overigens nog uitstekend, inmiddels 11000km verder en blokje voelt nu compleet ingereden. Erg soepel en krachtig blok. Helaas is vogelpoep op de motorkap ingebrand nadat 't een nachtje in de hitte was blijven zitten, daarvoor gaat 'ie volgende maand naar de schadehersteller.

Wat een leuke auto, Ivo! Werkelijk waar voor 4.000 euro gekocht? :eek:(y) Ding lijkt wel nieuw!

Superleuk model en ook een mooi exemplaar, met de juiste velgen én panoramisch dak! Veel veilige km's gewenst :cool:

Wat een leuke Forfour! Ik zag m al op FB.
Dat dak is ook mooi.
Heb regelmatig met een Colt gereden en herinner me een fijn en sportief rijgedrag! Veel plezier ermee!

Wat een gave Forfour, lekker eigenwijs model! Vele malen leuker dan de Forfour die Smart nu levert.

Ik vind 'm ook erg leuk! Goede prijs ook, zeker gezien de staat en kilometerstand. Echt zo'n auto voor een autoliefhebber die iets praktisch' zoekt, dat had ik met die Panda toch wat minder. Veel plezier ermee! (y)

Gefeliciteerd met de Vier! Ziet er echt heel netjes uit en ook de kleuren staan 'm goed. Maakt het niet meteen een speelgoedautootje, maar oogt toch wel speels. Hoewel ik snap dat 'ie niet veel verkocht is, vind ik het een erg leuk ding. Het ontwerp vind ik niet tijdloos, maar zou zo uit de toekomst kunnen komen. Op details (radio, knoppen, functies) kun je vast wel zien dat het een oudere auto is, maar qua design zou 'ie zo morgen gepresenteerd kunnen worden en toch modern kunnen ogen. Dat heeft Smart heel goed gedaan. Erg mooi interieur ook, dat ook erg modern oogt. Ik herinner me nog wel de aflevering van Top Gear waarin Richard en James ging overnachten in een Forfour.

Veel veilige kilometers gewenst en geniet van deze mooie aanwinst. (y)

Ziet er goed uit. Ook de Clio al vind ik zwart wat saai voor zo'n leuke auto

Maarre, ik dacht uit het Smoelenboek altijd te herinneren dat Bhuddymahn een Aziatisch jochie was die later wat deed voor autozine.nl maar blijkbaar heb ik iemand met jou verward :)

Thanks allemaal! Omdat de velgen me dusdanig storen worden die morgen opnieuw geschuurd en gespoten. Ben benieuwd.

Matthijs, dat ben ik nog steeds hoor ;) inmiddels wel een paar jaar ouder :T

M'n velgen zijn gedaan, ziet er weer fatsoenlijk uit nu:

25km1k6.jpg

25jhabk.jpg

(Helaas een schaafplekje op de bumper, valt irl gelukkig niet op)

2dl3tjl.jpg

30tgguo.jpg

Zoals je kunt zien is alleen de buitenkant geschuurd en gespoten, maar voor nu is dat prima, de corrosie en blaasjes zijn verdwenen en het heeft ook niet veel gekost, 85 euro voor alle vier de velgen. Ben tevreden! Alleen nog even vier nieuwe naafkapjes ergens vandaan toveren.

Gisteren meteen toegeslagen toen ik zag dat er een complete Twinface op MP stond. Vandaag opgehaald en direct gemonteerd:

33xzy3d.jpg

De middenarmsteun dankt zijn naam aan de draaibare constructie:

2q1yni9.jpg

11kbhud.jpg

Erg blij mee aangezien het een zeer zeldzame tweedehands accessoire is die bijna nooit compleet wordt aangeboden. Inbouw is een beetje moeilijk, de middenconsole moet eruit, maar geeft veel voldoening zo :)

Superleuke accessoire (een bekende zwakte bij mij) (y) De velgen zien er ook weer helemaal netjes uit; € 85 lijkt me dan ook een prima deal!

Thanks, afgelopen weekend met mijn pa naar de Ardennen en Luxemburg geweest. Met de Forfour want de Corolla doet wat nukkig. Ook een bezoek gebracht aan de American Memorial Cemetary in de buurt van Luik. Erg indrukwekkend daar, dikke aanrader! De Forfour heeft zich bewezen als een fijne reisauto en de armsteun blijkt een fijne accessoire. Gemiddeld verbruik was met de airco aan 1:17, erg tevreden mee.

358105i.jpg

Verder nog wat kleine dingetjes gedaan:
- Nieuwe deurclips in interieurpaneel links geplaatst omdat deze waren afgebroken en daardoor het paneel los zat
- Osram Nightbreakers gemonteerd
- De iets verweerde koplampen behandeld met PlastX en Headlight UV Protectant zodat ze niet nog verder vergaan..
- Airco-service uitgevoerd

Wil nog een nieuwe mistlamp rechtsvoor plaatsen omdat de bevestiging is afgebroken.
Ben verder erg blij met de auto en iedere keer een glimlach op m'n gezicht als ik 'm zie :)

1orf5e.jpg

Absoluut een erg leuke auto! En oogt ook nog erg modern. Zou me niet verbazen als dit nog eens een klassieker wordt.

Damn man, echt een prachtige auto. Misschien niet de meest spannende kleurcombinatie, maar wel gewoon heel, heel erg netjes. En een prachtig model (y).

Tijdje geleden dat ik wat van me heb laten horen, na de meeting eigenlijk weinig tijd meer gehad om hier rond te neuzen... Zag een hoop nieuwe auto's bij medeforummers voorbij komen, dus daar ga ik zodadelijk maar even op reageren :LOL:

15i97wx.jpg

Bevalt nog uitstekend. Op V-Power loopt 'ie nog mooier en zuiniger, op 95 reed ik gemiddeld 1:17,5 en met V-power haal ik met gemak 1:18,5, ondanks regelmatig stukken met 150km/h en veel stadsverkeer. Inmiddels ook de 50.000km aangetikt, rij de laatste tijd veel meer nu m'n co-schap adres in Haarlem is; 3x in de week Den Haag-Haarlem retour en de andere dagen Amstelveen-Haarlem. Olieverbruik is nul.

2d0hn5d.jpg

Op het programma staat volgende maand preventief een grote beurt en nieuwe remblokken V+A, en ik denk er ook aan om de remvloeistof te verversen al weet ik nog niet of dat helemaal noodzakelijk is.. Iemand hierover tips? APK verloopt 2-2016, maar wil eind december al gaan.

Dit weekend heb ik xenon laten monteren (4300k), vond het wel kunnen met de lenzen en ik vind 't resultaat geslaagd:

vdinh0.jpg

e5mf5i.jpg

Ik blijf vooral blij met het stoelcomfort t.o.v. de Panda, die in de Forfour zijn veel steviger en bieden meer steun. Bovendien zijn de maandelijkse lasten vrijwel gelijk aan die van de Panda.

Netjes! Remvloeistof is hygroscopisch omdat het water op moet kunnen nemen voor het voorkomen van vapour lock. Dus om de zoveel tijd vervangen is aan te raden.

Deze wissel had ik even gemist, leuke auto zeg (y)

Ontzettend netjes verbruik ook, daar kan ik alleen van dromen. Ik las dat een Colt met een 1.5 ook een optie was, daarmee had je eerder op 1:12 kunnen rekenen dan 1:17. Dus wat dat betreft heb je zeker de juiste keuze gemaakt.

Veel plezier nog met de Smart!

Blijft een prachtig model, de Forfour! (y). Ik heb deze destijds zelf nieuw voor mijn vrouw gekocht in 2006, vandaar mijn forumnaam :). Technisch zijn de 3 cilinders ontzettend goed en zuinig. Onze Forfour hebben we in 2010 aan de buurvrouw verkocht, die er nog steeds met veel plezier en zonder enkel probleem mee rondrijdt:

P1010299-1_zps0a434227.jpg

Dank, allen.

smarter zei:
Blijft een prachtig model, de Forfour! (y). Ik heb deze destijds zelf nieuw voor mijn vrouw gekocht in 2006, vandaar mijn forumnaam :). Technisch zijn de 3 cilinders ontzettend goed en zuinig. Onze Forfour hebben we in 2010 aan de buurvrouw verkocht, die er nog steeds met veel plezier en zonder enkel probleem mee rondrijdt:

P1010299-1_zps0a434227.jpg

Ik ben ook erg te spreken over de 1.1. Klinkt leuk, zuinig, vlot genoeg om mee te komen en eenmaal op snelheid geeft 'ie ook geen krimp. Als ik Spritmonitor mag geloven verbruikt de 1.1 gemiddeld 1:16,2 (waarbij er een hoop ook zeker de 1:18 halen), de 1.3 gemiddeld 1:16,1 (zuinigste waarde rond 1:16,7) en de 1.5 gemiddeld 1:14,5 maar er een hoop ook de 1:16 halen. Daarmee lijkt het eigenlijk dat de viercilinders niet echt veel verschillen qua verbruik, maar de 1.1 toch wel net wat zuiniger is. Wel knap dat het gewicht met alle motoren gelijk blijft.

Leuke kleurencombi trouwens smarter, kom je weinig tegen. Ben niet zo'n fan van die velgen op de latere bouwjaren, vind ze iets te saai.

Resultaat 's avonds van de xenonverlichting:

ao3m1f.jpg

Lijkt een kleurverschil tussen links en rechts maar irl niets van te merken. Ik ben tevreden met het lichtbeeld, geen strooilicht, mooi _____/---- patroon te zien.

sv6z9x.jpg

Ik ben niet zo'n voorstander van aftermarket xenon, maar dit staat best goed! Past wel bij het semi-modernistische uiterlijk van de Smart. Wat is die zwarte puist rechtsvoor op de bumper trouwens?

Zit het sleepoog achter. Hebben ze helaas allemaal, maar nu je het zegt misschien een idee die een keer zilver te spuiten.

Nieuwe naafkapjes besteld bij de MB dealer. Was nog een heel gedoe om de oude eruit te krijgen, maar met een kurkentrekker heb ik de oude eruit kunnen trekken :p stuk fraaier zo:

jfcg37.jpg

2u4h26r.jpg

Bij de dealer naast een nieuwe ForFour geparkeerd en dan is het leeftijdsverschil toch wel duidelijk:

swz7zr.jpg

De nieuwe rijdt ook niet slecht hoor, maar de mini is beter.

En de oude 4 is gewoon geiniger, minder doordacht en daardoor speelser.

Je hoeft mij niet te vertellen hoe de nieuwe rijdt, daarnaast slaat een vergelijking tussen Forfour en Mini werkelijk nergens op.

Elco zei:

Je hoeft mij niet te vertellen hoe de nieuwe rijdt, daarnaast slaat een vergelijking tussen Forfour en Mini werkelijk nergens op.

Sorry, ik vond het wel een redelijk inbreng. Nou ja het zijn beide life-style auto' s die op dezelfde manier op de markt worden gezet.

Het USP van mini is anders inderdaad, en het zijn appels en peren, maar de gedachte achter beide is hetzelfde. Dus in dat opzicht vind ik het wel een redelijke vergelijking.

Yep, daar worstelde ik laatst ook mee in mijn vergelijk tussen de Forfour en de nieuwe Mazda MX-5.

o_O

Natuurlijk gaat het niet over USP's, het gaat over marktsegmenten en bijbehorende (vanaf)prijzen. En nee, zelfs de gedachte achter beide auto's is niet hetzelfde. Ook niet enigszins. De enige overeenkomst tussen beide auto's is dat ze enigszins boven de massa uitstijgen, alleen zijn ze daarin niet uniek. Een Ferrari FF, bijvoorbeeld, zou in jouw ogen een concurrent zijn die je niet mag uitvlakken.

Nee, sorry Nissan GT-R, awesome, wanneer je als forumwijsneus eens ongelijk hebt moet je je niet gaan verdedigen met nog meer onzin.

Forumwijsneus vind ik een mooie, maar bedankt. En fijn dat jullie meestal wat aan mijn inbreng hebben.

Ik wil best toegeven dat de mini en de smart niet gelijk zijn. En ongelijk heb ik ook wel eens, ben tenslotte geen robot. Maar welke auto zou jij tegenover de nieuwe for-four zetten? Daar ben ik dan ook wel benieuwd naar.

De Forfour opereert in het A-segment. Daardoor vergelijk je 'm automatisch met auto's als de Twingo (waarmee 'ie heel veel componenten deelt), Up!, Picanto, i10 en Karl. Gezien de prijsstelling mag je 'm wel aan de bovenkant van zijn segment plaatsen, net zoals een Mini behoort tot de top in het B-segment. Het is aan het merk hoe zij die meerprijs wil verantwoorden (merkbeleving? materiaalgebruik? sublieme rij-eigenschappen?) en aan de klant of hij dat daadwerkelijk wil betalen.

Wat blijft een forfour toch ook een leuk ding! Staat ook erg hoog op mijn wensenlijst! In vergelijk met de nieuwe vind ik de oude ook mooier, sprekender zelfs.

Ik blijf een zwak houden voor Smart.

Staat goed je xenon trouwens!

Trouwens, bij een volgende forum-meeting, is een duo foto met m'n -Y10 erg leuk, indirect zijn ze wel gelijk, een luxe niche auto in het kleine segment, en beide grijs!

De eerste Forfour viel meer in het B-segment, de huidige Forfour meer in het A-segment. De eerste vind ik ook by far de meest geslaagde. Pas in die van Bhuddymahn gezeten en dat is gewoon een erg leuke auto! (y)

Elco zei:
De Forfour opereert in het A-segment. Daardoor vergelijk je 'm automatisch met auto's als de Twingo (waarmee 'ie heel veel componenten deelt), Up!, Picanto, i10 en Karl. Gezien de prijsstelling mag je 'm wel aan de bovenkant van zijn segment plaatsen, net zoals een Mini behoort tot de top in het B-segment. Het is aan het merk hoe zij die meerprijs wil verantwoorden (merkbeleving? materiaalgebruik? sublieme rij-eigenschappen?) en aan de klant of hij dat daadwerkelijk wil betalen.

Hij is praktisch gelijk aan de twingo, maar inderdaad. Mini is toch een heeeeeeel stuk duurder in basetrim. Dus ja ik had ongelijk ;)

smarter zei:
Bhuddymahn zei:
Bij de dealer naast een nieuwe ForFour geparkeerd en dan is het leeftijdsverschil toch wel duidelijk:

Zeker: Die van jou is wel tijdloos en mooi! (y)

Wouter82 zei:
Ik wou net zeggen. Die oude is vele malen mooier.

Elco zei:
En rijdt waarschijnlijk beter.

Goh, ik word er zelf bijna verlegen van o_O Vind de nieuwe Forfour toch wel heel leuk hoor, maar voor een beetje leuke uitvoering ben je 16.000 euro kwijt! Echt bizar o_O

Pjötr zei:
Wat blijft een forfour toch ook een leuk ding! Staat ook erg hoog op mijn wensenlijst! In vergelijk met de nieuwe vind ik de oude ook mooier, sprekender zelfs.

Ik blijf een zwak houden voor Smart.

Staat goed je xenon trouwens!

Trouwens, bij een volgende forum-meeting, is een duo foto met m'n -Y10 erg leuk, indirect zijn ze wel gelijk, een luxe niche auto in het kleine segment, en beide grijs!

Thanks, leuk idee. Mooie combi denk ik idd.

Ik was 'm iedere week in de wasbox, maar hij wordt zo snel enorm smerig. Met name de velgen zitten wekelijks volledig onder de remstof. Begin volgend jaar maar eens kijken naar remblokken die wat minder afgeven.

Van vies:

zvcyft.jpg

281d1dv.jpg

Naar schoon, vandaag gewassen:

2mettld.jpg

Wat staat er nog op de planning:
- Nieuwe voorruit
- Grote beurt incl nieuwe remblokken

That's it. Kan 'ie er nog een hoop kilometers tegenaan hopelijk. Erg gelukkig met dit bakkie.

18 pagina's voor de beginnende forummer... even snel gebladerd naar de Smart Forfour. Een speciaal ding, positief bedoelt uiteraard. Véél mooier dan het huidige model. Anders dan de huis-, tuin- en keukenmodelletjes van VW, Opel en Mazda etc., gedurfd. Out of the box zeg maar. In die zin enigzins vergelijkbaar met mijn Honda Civic mk8.

Die kleurcombinatie licht/donkergrijs is prachtig. De mooiste combi die er is(y).
Is de 1.1 een driecilinder die samen met Mitsubishi is ontwikkeld? Dacht dat alleen viercilinders beschikbaar waren, maar dat klopt dus niet. Weet dat de Smart samen met de Mits is gebouwd in NL, maar met exact dezelfde motoren geleverd?

Anyway veel plezier met en van je Forfour (staat bij mij op de wensenlijst als tweede auto voor over een paar jaren)

Joop053 zei:
18 pagina's voor de beginnende forummer... even snel gebladerd naar de Smart Forfour. Een speciaal ding, positief bedoelt uiteraard. Véél mooier dan het huidige model. Anders dan de huis-, tuin- en keukenmodelletjes van VW, Opel en Mazda etc., gedurfd. Out of the box zeg maar. In die zin enigzins vergelijkbaar met mijn Honda Civic mk8.

Die kleurcombinatie licht/donkergrijs is prachtig. De mooiste combi die er is(y).
Is de 1.1 een driecilinder die samen met Mitsubishi is ontwikkeld? Dacht dat alleen viercilinders beschikbaar waren, maar dat klopt dus niet. Weet dat de Smart samen met de Mits is gebouwd in NL, maar met exact dezelfde motoren geleverd?

Anyway veel plezier met en van je Forfour (staat bij mij op de wensenlijst als tweede auto voor over een paar jaren)

Dank.

De 1.1 driecilinder met 75pk is zeker i.c.m. Mitsubishi ontwikkeld en is ook geleverd in de Colt. Daarnaast dus in zowel de Colt als de Forfour de viercilinder 1.3, 1.5 en 1.5 Turbo (in de Brabus en Colt CZT).
De 1.0 driecilindermet 64 pk is niet in de Colt geleverd, geen idee of die dan alleen door Smart is ontworpen.

Eindelijk vakantie, dus tijd voor een update :LOL:

Forfour is gisteren weer APK gekeurd t/m 2-2017 zonder aandachtspunten. Er zat echter een projector los in de rechter koplamp die niet is opgevallen door de keurmeester. Lichtbeeld was blijkbaar nog OK. Toch stoorde me die projector wel en heb ik vandaag een gebruikte nieuwe koplamp gekocht en gemonteerd. Een flink karwei:

2u6h89i.jpg

Het is echter goed gekomen en hij zit er nu keurig in:

2u5ruyh.jpg

Echter blijkt de rechter xenon duidelijk minder fel te schijnen dan de linker, daarvoor ga ik morgen terug naar de garage en krijg ik als het goed is een nieuwe lamp + ballast.

Nog wat nieuwe avondfoto's:

4sy6ms.jpg

ixuwm0.jpg

2meqo8o.jpg

Met de Clio gaat het prima, heeft ondertussen wel veel schade gehad, al 2x panelen overgespoten en uitgedeukt, velgen bijgewerkt, moeten uitlijnen (trekt nu nog steeds een beetje naar rechts). Schade was allemaal buiten onze schuld om. Staat nu 35000 km op sinds mei en dat bevalt eigenlijk prima. Met name de motor is écht heerlijk.

Terug
Bovenaan