Bhuddymahn - BMW 320e Touring G21 LCI 2022 & nieuw (oud) speelgoed

Nou, deze dopjes vind ik beter staan dan het Golf-staal hoor!
Eigenlijk moet je deze dopjes exact in de kleur van de auto spuiten, nu zijn ze nét iets donkerder! ;)

Ik vind ook dit wel netjes staan hoor, originele Up-doppen zouden het niet beter maken. En natuurlijk moeten ze deze kleur houden, want doppen in auto-kleur zien er echt goedkoop uit :)

Nou, gelukkig :) ik begin ze ook wel enigzins te waarderen... :) ik ga ze niet spuiten hoor Barri, ze zijn net nieuw en helemaal netjes, dat wordt niks als ik er weer mee aan de slag ga :D

IMAG2253.jpg

IMAG2256.jpg

Vorige week vrijdag trof ik mijn auto zo aan:

xogvms.jpg

:(

Geen lakschade maar een flinke deuk en het paneel is helemaal vervormd, sluit niet mooi meer aan op de motorkap. Geen briefje achter gelaten ook door de dader:( Helaas helaas, maar ga er geen geld aan uitgeven. Van de lente maar eens kijken of we van binnenuit de deuk nog wat naar buiten kunnen duwen. Hij rijdt nog prima gelukkig.

De wieldoppen hebben we voorzien van VW logo's, en dat ziet er mijn inziens toch een stuk beter uit:

35ciw7m.jpg

157iuls.jpg

50kt4l.jpg

21epzit.jpg

Sorry voor de bagger foto's, maar het was al donker haha. Helaas heeft Jordy op de rechter wieldop voor al een schade gereden... gaat lekker o_O

Vandaag m'n 206je een kleine beurt gegeven, zelf de olie (Action 10w40, 4 liter 10 euro) en oliefilter + brandstoffilter (Bosch, 20 euro) gehaald, uurloon 40 euro. Het oude brandstoffilter leek nooit vervangen, zat enorm veel zwarte troep in haha, dus blij met het nieuwe filter, vooral omdat de auto bij lege tank toch merkbaar minder mooi liep! Auto loopt nu merkbaar mooier. Nu 228000 op de teller (10000/6mnd) en het bevalt uitstekend. De deuk is er inmiddels uitgehaald bij Richard Cassa, voor 40 euro niks meer van te zien nu. Ook in de Up! zat een parkeerdeukje (door een vriend van ons :T), die is voor hetzelfde geld ook gemaakt aan huis. Een echte vakman :) De Up heeft bijna 30000 erop staan nu, nog steeds een enorm fijn bakkie.

29kz9kz.jpg

2cxwcpx.jpg

De Up heeft inmiddels ruim 35.000km na een jaar op de teller en gaat a.s. donderdag voor de grote beurt (215 euro). Bevalt nog steeds erg goed, lekker zuinig (afgelopen jaar gemiddeld 1:19,5) en rijdt goed! Ook de 206 bevalt, nu 230.000km op de teller (10.000 km sinds juli 2013) en staat ook weer op de zomerbanden. Aan de 206 is wel het één en ander gedaan inmiddels, o.a. aircopomp, stappenmotor en midden- en einddemper. Maar hij start altijd, rijdt prima en de airco (mits werkend ;)) vind ik ideaal. De kleurcombinatie van metallic groen met beige lederen bekleding vind ik nog steeds erg mooi. Het glazen dak is prettig, geeft lekker veel licht binnen, nadeel is dat het wel wat van de hoofdruimte kost, voor mij geen probleem, maar zeker achterin voor de langere medemens niet heel praktisch.

Gaat snel met de kilometers bij de up!

Die van mij staat nu op zo'n 23500 km. Ik kreeg laatst op het werk al een van de eerste up's! binnen met 100.000+ km.

Ook lekker zuinig, dat haal ik helaas niet met mijn up! Ligt misschien ook wel een beetje aan mijn rijstijl. Ik rijd veel 130 á 140 km/h. Gebruik je de cc ook veel?

Jee, 100.000 in twee jaar ofzo? Bijzonder!

De auto wordt vnl. door Jordy gebruikt (70 km per dag, waarvan 50km snelweg, 10 km stad en 10km provinciale wegen); hij rijdt altijd zonder CC. Als ik er in rijd gebruik ik de CC wel regelmatig, ja. Maar heb niet echt de indruk dat het veel scheelt in verbruik, doordat hij constant de snelheid vast houdt heb ik het idee dat bij stukken heuvelop zelfs geforceerd de snelheid aangehouden wordt, niet echt bevorderlijk voor het verbruik.

Bhuddymahn zei:
Jee, 100.000 in twee jaar ofzo? Bijzonder!

Ja, de auto's (stuk of 15 up's!) kwamen allemaal uit april 2012.

Waren trouwens wel allemaal take up-uitvoeringen. Dus echt spannend waren de auto's niet, enorm groot belevenis verschil met de high up-uitvoering.

Ik had voor 1,5 euro gele folie besteld op Ebay om te proberen, dit is het resultaat:

10rr908.jpg

2gsevso.jpg

Laten zitten of eraf? Ik vind 't wel geinig ;)

Laten zitten. Ziet er goed uit. Geel moet op Franse auto's. (y)Meer geel!

Thanks. Mocht er trouwens iemand nog een groot stuk van m'n gele folie willen hebben (voor minstens 4 mistlampen) dan kan 'ie dat ophalen in omgeving Amsterdam/Den Haag/Delft.

Ik heb nog de helft van het stuk over (voor 2 mistpitten), iemand geinteresseerd? Anders krijgt Altai het hele stuk mee :)

Laten zitten (y) Franse auto's horen toch minstens íets geels te hebben. Ik heb het een tijdje terug ook op de mistlampen van mijn 306 geplakt en nog geen spijt. En anders kan het er gewoon weer af :)

Inderdaad BRG!

206 is ingeruild op een Panda. Waarom deze keuze? Ik wilde iets nieuwers, zuinigers en voordeligers in gebruik. 206 was toch ruim 1000kg en had een dorstige 1.6 (1:12 uiteindelijk gemiddeld) en had inmiddels 235.000km op de teller (staat nu te koop voor een m.i. onredelijk bedrag btw). Geen zin in wachten op een koper, dus inruil vond ik fijner.

Panda is een 1.2 8klepper met 60 pk uit 2005, en heeft nog maar 80.000km op de klok! Komt nog redelijk mee. Emotion uitvoering, houdt in: dakrails (die er binnenkort af gaan), lm velgen, elek ramen + cv, climate control, uitgebreide boordcomputer. Verder heeft de eerste eigenaar zo ongeveer alle opties aangevinkt op het skydome na: metallic lak, ESP met hillhold (werkt uitstekend) en tractioncontrol, mistlampen voor, hoofdairbags, radio/cd/mp3speler en de verschuifbare achterbank. Die laatste is echt i-de-aal. Er zitten drie hendels onder de achterbank: met de middelste kan je de bank naar voren en naar achteren schuiven (17 cm) en de buitenste zijn bedoeld om de leuningen te verstellen. Zo kun je lekker liggend zitten achterin. Met de bank naar achteren, de hoedenplank eruit en de leuningen naar achteren gekanteld zitten de achterpassagiers echt vorstelijk :) Met de bank compleet naar voren kunnen kleine kinderen nog achterin zitten, maar is de bagageruimte een stuk forser. De drie hendels zijn d.m.v. lussen ook vanuit de kofferbak te bedienen, goed over nagedacht dus.

Hoe bevalt de Panda? Uitstekend. Interieur is nog in zeer nette staat voor Panda-begrippen, alleen de bestuurdersstoel laat ik binnenkort opnieuw vullen. Bekleding is nog helemaal intact. Auto rijdt goed, motor is stiller dan in de Up. Echter wel iets meer banden en windgeruis. Zaken als coming-home verlichting, de fatsoenlijke boordcomputer, automatische vergrendeling bij 15km/h climate control maken dit toch net iets meer auto dan de Aygo-drieling. Ik moest eerst nog even wennen aan de hoge zitpositie, maar nu vind ik het alleen maar prettig. Radio werkt goed, fijn geluid. Echt alles is in te stellen aan de radio, er is zelfs een volwaardige EQ! Ook in het menu tussen de klokken is er veel in te stellen, o.a. intensiteit van dashboardverlichting, welke informatie allemaal getoond moet worden (waaronder radioinfo). Lak is in goede conditie, kan wel een poetsbeurt gebruiken en hier en daar een krasje en butsje.

Ik heb zelf verder nog niks veranderd aan de Panda, behalve dat ik de Ring Ultima Xenon verlichting uit de 206 weer heb geplaatst, Bosch flatblades heb gekocht en dat ik een uitlaatsierstukje heb gemonteerd. Met die laatste ben ik heel blij, een goede is moeilijk te vinden voor de Panda doordat het eindpijpje maar heel kort is en de uitsparing in de bumper juist heel groot. Op de foto's lijkt het sierstuk niet zo subtiel, irl valt het echter wel mee. In ieder geval een stuk beter dan het verroeste pijpje :)

Enkele foto's:

w1qtcz.jpg

2cn3hx.jpg

2psndoz.jpg

xqay6f.jpg

k1e2xu.jpg

30sakh2.jpg

dc7ryr.jpg

23w1mwn.jpg

:)

Knappe Panda!

Maar dat xenon lijkt mij voor anderen nogal irritant met zulke grote, heldere koplampen...

Veel plezier met de Panda! Ik heb er ooit eentje als leenauto gehad en vond t helemaal niks. Maar ja, ieder z'n ding he :D

Nette Panda hoor! Gefeliciteerd ermee! Vier jaar geleden in Italië een Panda als huurauto gehad voor twee weken, reed best goed. Ik vind het ook veel 'meer auto' dan de Aygo en consorten.

Ik vergelijk 'm juist met de C1, en toen vond ik de Panda erg tegenvallen. Ik ben benieuwd hoe ie Ivo (ja, je naamgenoot Mach1!) gaat bevallen!

Ik vind 'm ook beter rijden dan een Aygo waar ik regelmatig in rij. Je hebt in de Panda veel minder het gevoel dat je te maken hebt met een korte wielbasis. Vind de Panda zeer comfortabel, ook op de lange afstanden. Aygo is wel wendbaarder en speelser. Het weggedrag van de Up vind ik een mooi compromis.

Vandaag het Panda embleem verwijderd. Waren allemaal losse letters, maar ben hooguit 5 min met een flosdraadje (zonder föhn) bezig geweest. Mooi nagepoetst met SSR1 polish, niks meer van te zien!

600_41353_22238.jpg

Leuk autootje, zo'n Panda. Mijn ma heeft er één in exact dezelfde uitvoering, ik vind het verrassend goed rijden. Veel plezier ermee!

Waar heb je dat uitlaatstukje vandaan? Dat ziet er toch wel een heel stuk beter uit dan het mini-pijpje :)

Thanks!

Uitlaatsierstukje gehaald bij Slager automaterialen. Merk is Tajco. Ongeveer 10cm lang (langer dan dat moet je echt niet hebben). Diameter is dacht ik 70mm, heeft 25 euro gekost.

Zoals gemeld: dakrails eraf gehaald, ging super simpel. Vier kappen eraf, vier bouten eruit, vier plastic schroefjes erin. Beetje poetsen en klaar. Blij met het resultaat, hopelijk leidend tot minder windgeruis en misschien wel een zuiniger verbruik. Dingen wegen nog best veel naar mijn idee.

348k3r6.jpg

2hz1xye.jpg

En oja, stoelhoezen :rolleyes: [sup]ben toch een beetje bang dat de originele stoelbekleding niet veel kan hebben[/sup]

2mzhyrk.jpg

Thanks, vind ik ook!

Huidige stand van zaken (en hij blijft nu ook wel zo):

nxosxi.jpg

Dakrails er af, klein subtiel dakspoilertje (25 euro), chrome knipperlichten. Maakt van m'n bejaardenbakkie nog enigzins iets vrolijks :) Verder nog erg tevreden, stil, comfortabel en 1:18. Dat laatste ging het me vooral om. Verder tot nu toe geen olieverbruik.

Leuke Panda in deze nette uitvoering(y) De dakrails had ik alleen laten zitten. Merk je verschil in wingeruis?

Heb je de nieuwe Panda trouwens ook overwogen toen je de Up! aanschafte? Comfortabeler, sneller en een leuker dashboard (mijn mening ;)).

Jep, duidelijk verschil in windgeruis. Bovendien heb ik het idee dat het verbruik ook wat minder is! Wel lastig te controleren. Ik vind 'm wat langer ogen zo zonder dakrails.

Nee, Panda vorig jaar niet overwogen. Ik zou voor geen goud Jordy in een Panda kunnen krijgen haha. Bovendien vind ik het weggedrag van een Up wel beter (lees: betere wegligging) en is alles net wat beter afgewerkt. Jordy is er nog steeds erg blij mee.

Onze kleine monstertjes gewassen na een birdpoo-attack:

2ii9ao2.jpg

5pin82.jpg

2hnc0f4.jpg

102jm0w.jpg

Barri zei:
Ik vergelijk 'm juist met de C1, en toen vond ik de Panda erg tegenvallen. Ik ben benieuwd hoe ie Ivo (ja, je naamgenoot Mach1!) gaat bevallen!

Toen mijn vrouw op zoek ging naar een andere auto zijn we ook bij een Panda wezen kijken. Hele leuke uitvoering gevonden, lichtblauw, kekke velgen, luxe uitvoering en dergelijke. Zowel zij als ik enthousiast, want het was echt een leuke Panda.

Wat informatie ingewonnen bij Grensrijder die autojournalist is en goede vriend en die kent ons en weet wat we fijn vinden in een auto en die wist ons bij voorbaat te vertellen dat de Panda het niet ging worden. Toch wezen proefrijden en bij een sympathieke dealer in Woudenberg leuk ontvangen en de Panda was echt een mooie en leuke auto. Na een kwartier rijden wist mijn vrouw het al, deze wordt het echt niet. Ik heb toen teruggereden en ook mij kon de Panda niet bekoren. Vonden we echt jammer, op voorhand waren we erg enthousiast.

De C1 die we nadien reden en ook gekocht hebben was na de eerste meters al meer favoriet.

Gelukkig is iedereen verschillend, want de Panda is en blijft een leuke auto. Ik kan mij ook voorstellen waarom mensen die verkiezen boven de "drieling", de Panda oogt van binnen met een volwaardig dashboard veel meer auto en komt ook steviger over. Niettemin, niet onze auto. Ondertussen heeft WOFster in nog geen 1,5 jaar tijd 50.000 met de C1 weggetikt en met plezier.

Saillant detail, mijn vrouw rijdt dagelijk zo'n 120km, waarvan ca. 100km snelweg (A2, 100km/u stuk grotendeels). Volgens de Fiat verkoper, sympathieke vent overigens, was een C1 daar eigenlijk niet voor geschikt, was toch meer een stadsauto. Ik kon het toen niet nalaten om te melden dat onze vriendin (Aston) Martine 7000-8000km per maand reed met haar C1 op LPG. :)

WOF

Ook weer terug na twee weken heerlijk Italie met de Up.
4000km verder, de 50000km gepasseerd. Huis gehuurd met vrienden in Lamole, in het hart van Toscane in de streek Chianti. Schitterend gebied, fantastisch eten en drinken. Eenmaal ter plaatse zijn we met beide auto's op stap gegaan, afwisselend in hun Audi A6 Avant en onze Up, en dat laatste ging verrassend goed eigenlijk. Huisje lag midden in de heuvels, een aardige klim iedere keer. Toch een gemiddeld verbruik behaald van 1:19, ondanks dat ik op de terugweg zeker grote stukken 160 op de GPS heb gereden. Opvallend veel Fiat Panda's, zowel oud als nieuw, en nauwelijks een Up. Bank achter neergeklapt en alle bagage ging prima mee.

Zo zag de Up eruit na een (oeps..) flinke rit over een flink lange onverharde weg met enorme kuilen (over de Navigon zijn we niet zo tevreden, dat is duidelijk):

25qgk5g.jpg

Zo zagen wij eruit na dezelfde rit:

2ilcuc4.jpg

Op de terugweg bij de peperdure Zwitserse BK:

2wmhsig.jpg

2qak1o9.jpg

5kiqyq.jpg

2laq328.jpg

De schitterende (in gebruik zijnde!) Fiat van de plaatselijke slager:

2hs6ble.jpg

Leuke foto's, mooi weer gehad zo te zien!

Heb niet zoveel met de Up!, maar zo in deze uitvoering (5drs, kleur, privacyglass en velgen) vind ik 'm wel chique. Hoe houdt hij zich bij 160 km/h op de GPS dan? Aangezien hij volgens de specificaties max. 161 km/h kan.

Thanks, was inderdaad schitterend weer. Moet eerlijk bekennen dat de terugweg grotendeels bergaf was, 160-170 is dan makkelijk te doen. Op de cruise control en gaan, Up rijdt stabiel, is stil (kunnen nog prima met elkaar praten/radio luisteren) en Jordy moest wat werkzaken doen op z'n telefoon, die had niet eens door dat ik zo hard reed :LOL: Volgende week mag 'ie op voor de derde beurt. Uitermate tevreden over de auto.

Panda bevalt uitstekend. 3000km erbij zonder problemen, verbruik 1:17, kan wat mij betreft nog beter. Wordt wel een stuk zuiniger op V-power, dan haal ik met gemak 1:18,5. Auto gepoetst met SRP, lekker in de wax gezet. Ook parkeersensoren gemonteerd i.c.m. een display en zoemer, werkt ideaal voor 2 tientjes. Dit keer geen elektromagnetisch systeem zoals in de 206 aangezien dat redelijk vaak onnodig piepte. Bumper hoefde er niet af, kon gewoon boren en de kabels door een ventilatiekanaal naar binnen leiden.

Parkeersensoren & display (te lui om draad helemaal naar voren te trekken):

55otj8.jpg

v3nnsy.jpg

In vergelijking met de Up is 'ie comfortabeler, is de motor stiller en is het windgeruis meer. De Up is wel veel makkelijker zuinig te rijden. Echter voor een tien jaar eerder ontwikkelde auto vind ik de Panda absoluut niet onderdoen voor de Up, ze hebben beide hun kwaliteiten. Bij de Panda is wel duidelijk minder besparing toegepast, zo rijdt en voelt het in ieder geval. Ik had er nooit echt bij stilgestaan, maar dat de achterraampjes normaal open en dicht kunnen is super. Zaken als kofferbakverlichting en handgrepen voor de passagiersachter dragen nog meer bij aan dat niet-besparingsgevoel.

radi01.jpg

2vcas1y.jpg

Zo'n Emotion was ook een van de meest luxe Panda's van deze reeks. Je moet voor de grap eens kijken naar een Actual. Die is dan behoorlijk kaal hoor! :)

https://www.netcarshow.com/fiat/2003-panda_actual/1024x768/wallpaper_06.htm

Tuurlijk, maar ik vergelijk nu de meest luxe versie van een Panda met de meest luxe versie van de Up. Die laatste heeft nog steeds geen kofferbakverlichting, handgrepen voor passagiers achter, regelbare dashboardverlichting en raampjes achter die open kunnen. Bovendien op de Panda geen zichtbaar staal binnen.
Coming-home verlichting moest op de Up m.b.v VAGCOM aangezet worden terwijl de Panda dat standaard heeft. Ook de eenheid van het verbruik (km/l of l/100km) kan alleen m.b.v VAGCOM gewijzigd worden.

Overigens rijd ik nog steeds liever in de Up hoor, die is weliswaar minder comfortabel maar heeft fijnere stuureigenschappen en betere stoelen.

6duxax.jpg

35am928.jpg

Toch een erg nette Panda hoor!

Bevalt dat parkeersensor systeem een beetje? Ik zit voor mijn Golf variant ook naar zoiets te kijken.

Dankje. Systeem zit er pas sinds vandaag in, maar tot nu toe bevalt 't prima :D Goedkoop (zelf van Ebay halen of Conrad), daarvoor hoef je het niet te laten. Montage is eigenlijk ook simpel, alleen boren is een beetje eng maar gaat prima met een fatsoenlijke boor. Ik moet nog even kijken hoe het reageert op bepaalde materialen; een stenen muur, een andere auto, plastic wegafscheiding herkent hij goed. Op personen moet ik nog testen. Op het display verschijnt het aantal meters tot het dichtsbijzijnde obstakel, vanaf ongeveer 2,2 meter. Bij 1,5 meter begint hij met piepen en bij ongeveer 0,2 meter piept hij constant. De wasbeurt bij de wasbox heeft 'ie ook overleefd.

Mooie foto's uit Italië, die oude Fiat heb ik in juli ook gezien (Greve in Chianti? :) )
Leuke Panda trouwens, herken wel wat je zegt met de luxe en comfort die geboden word. Ik vind dit model nog steeds mooier dan de huidige Panda.

Haha dat klopt, alleen uit ervaring met de Up die ze standaard heeft zitten weet ik dat ik er in kleinere vakken mee durf te parkeren. Aangezien zowel bij mij op de uni als in de straat bij Jordy parkeerproblemen zijn wil ik graag van ieder klein vakje gebruik maken ;)

Afgelopen donderdag met de Panda een dagje Dusseldorf gedaan. Geen problemen ondervonden, reed prima. Van te voren Wynns Super Friction Proofing aan de olie toegevoegd. In Nederland me aan de maximum snelheid gehouden en in Duitsland met 140-150 doorgekacheld op de GPS. Bij terugkomst (500 km) na een hoop file een gemiddeld verbruik van 1:18 exact, daarmee ben ik meer dan tevreden. In Duitsland lukte me het gewoon niet om harder te gaan dan 154 km/h op de GPS op een vlakke weg o_O bleek thuis dat de topsnelheid staat op 155 km/h. Duidelijk :T

Overigens ben ik aan het twijfelen over de banden. Op dit moment is de situatie als volgt:
Twee Continental Eco banden uit 2008 met 4 mm profiel, zowel LV als LA
Een Continental Eco band uit 2004 met 3,5 mm profiel en heel veel droogtescheurtjes (karkas heb ik nog niet gezien) en maakt lawaai, zit RV
Een City Racing (?) band uit onbekend jaartal met 4 mm profiel, echter zelfde profieldesign als de Continental, zit RA

Zowel van die band met droogtescheurtjes als de onbekende Chinese band wil ik af.
Optie 1: De twee goede continentals naar achter/voren verhuizen en twee nieuwe banden erbij kopen. Kost me 80 euro incl montage.
Optie 2: Vier nieuwe all-season banden (heeft de voorkeur), echter verlies ik dan wel twee redelijk goede banden. En ben ik direct 200+ kwijt aan banden.

Evt optie 3: doorrijden tot 2mm. Kost niks, wel gevaar op klapband RV en minder comfort door geluid.

Het is vooral een persoonlijk dilemma, maar ik hoop dat jullie me over kunnen halen tot optie 2 :T

Hetgeen je 't eerst moet doen is de 'risico-op-klap'-band verplaatsen naar achteren. Een klapband daar is iets minder desastreus. En verder zou ik in dit geval ook voor de vier nieuwe banden gaan. Tot ik mijn vier Bridgestones (tweedehands maar prima) monteerde had ik ook niet zoveel met goede banden, maar wat een groot verschil geeft dat! Vooral op nat is het nu allemaal veel veiliger.

Terug
Bovenaan