brg: Kia EV9 AWD Launch Edition GT-line (p. 26), Mazda MX-5 NCFL 1.8i Kenko (p. 25) en Fiat 500e La Prima 3+1 (p. 26)

Erg mooi! Prachtige kleur ook. Op de foto lijk het wel alsof voorscherm en motorkap een iets andere tint hebben.

British Racing Green zei:
Het obligate visje staat er inmiddels ook achterop ;)

45590039_10215887914698122_8822886467014492160_n.jpg

Mij al dikwijls afgevraagd; wat is de betekenis van dat visje?

Reyner zei:
Mij al dikwijls afgevraagd; wat is de betekenis van dat visje?

Mensen die gelovig zijn plakken wel eens een visje op de auto, mensen die niet gelovig laten dat soms zien met een haai. Al weet ik niet of dat hier ook met die gedachte gedaan is.

B-Real zei:
Had je er eigenlijk vooraf mee proef gereden?

Zelfs niet gezien; gewoon toegezegd op foto.

Held :D

Ach, met zo'n auto is het de gok wel waard. Je ziet ze steeds meer rijden, dus je weet dat je het model aantrekkelijk vind. Donkerblauw is altijd goed, licht interieur is altijd goed, combinatie van beide is top. Velgen staan goed en 250pk valt ook niet tegen. Wat kan er fout gaan? :)

Help!!!

Ik heb mijn vrouw meegenomen naar de garage voor de wielwissel zomer/winter en tijdens het wachten zag ze dit plaatje in de showroom staan...

C70 T5

1280x960.jpg

Ze wil er meteen haar 500 voor inruilen, of ik dan misschien ook eens mijn MX-5 wil laten vallen...

Nadeel : dat ding heeft al 150.000 KM
Voordeel : dan hebben we 2 ipv 3 wagens (de Qubo buiten beschouwing gelaten)

Zie eigenlijk ook de lol en het nut er niet van in. Een zware C70 is natuurlijk iets heel anders dan een MX5. Zou mij niet eens verbazen als uiteindelijk de C70 ook duurder in gebruik is vergeleken met de de 500 en MX5 samen. De 500 omruilen voor een A-segment cabrio/canvasdak zou ik dan nog wel begrijpen.

Een fijne roadster inruilen voor een klapperende en rammelende Volvo daar krijg je spijt van.

En als het een 4-zits cabrio moet worden …..

mercedes-benz-e-klasse-cabriolet-a207-2013-12.jpg

…. dan zou ik voor deze gaan.

Ik zou de optie zelf niet meteen aanvinken op de bestelbon...
Maar nu de wagen uitgerust is met parkeerverwarming is de tijd van krabben voorbij :D

Zo trof ik de wagen deze morgen op het vooraf ingestelde vertrekuur aan; wat een luxe!!!

48254044_10216126432940929_2665986307724935168_n.jpg

48386423_10216140801300129_4834550793380036608_n.jpg

Een cabrio is duidelijk niet gemaakt om in de winter ongebruikt buiten te staan.
Na 6 weken moest hij dringend aan de druppellader. En was hij overduidelijk aan verluchting van het interieur toe. De ramen waren aan de binnenzijde nat en hier en daar verschenen al de eerste oppervlakkige schimmelvlekjes.

Intussen staat hij thuis voor de deur met beschermhoes over het stoffen dak (cat-proof) en heb ik plaats gemaakt in de garage. Dus ten laatste volgend weekend staat hij weer veilig en droog binnen tot de een van de eerstvolgende schitterende winterdagen.

En de plannen voor de C70 zitten alweer in de koelkast...
Mevrouw BRG blijft bij nader inzien verknocht aan haar 500-tje,
en ik bedacht me zondag nog - terwijl zij met de roadster de hele tijd huiswaarts achter mij reed - welk een schitterend tweezittertje ik wel niet heb.
We gaan toch geen twee wagens in perfecte staat met 60.000 en 70.000 km op de teller inruilen voor een sloep met metalen klapdak met 150.000 km ervaring?

Ah, ik had de ommezwaai nog gemist. Je wordt nu wel ietsje moeilijker te spotten, een roomkleurige Accord is nog weer ietsje zeldzamer. Anderzijds, je hebt wel een heerlijke S90 te pakken zo te zien.
En tof dat wij min of meer collega's blijken te zijn. ;)

Kleine mijmering na 2 maanden S90.

Het valt me echt op dat zo’n Volvo respect afdwingt.
Bmw’s verlenen voorrang,
Ik word veel minder “gesneden” wanneer ik word ingehaald,
Zelfs bij het ritsen komen de notoire Mercedes of X5-rijders veel minder pushen om toch maar als 2e voor mijn neus te kunnen invoegen.
En de letters “T5” lijken wel een ontradend effect te hebben op petjes in bolides vol spoilers en met veel te grote velgen; ook zij voegen veel vaker dan vroeger gewoon achter mij in of proberen zelfs niet eens om aan de verkeerslichten als eerste weg te zijn.
Ook om een parkeerplaats langs de openbare weg te verlaten wordt veel vaker door de medeweggebruikers plaats gelaten.
Het verschil met de Honda valt me echt wel op en is te opvallend om gewoon toeval te zijn.

B Real zei:
B-Real zei:
Had je er eigenlijk vooraf mee proef gereden?

Zelfs niet gezien; gewoon toegezegd op foto.

Held :D

Ach, met zo'n auto is het de gok wel waard. Je ziet ze steeds meer rijden, dus je weet dat je het model aantrekkelijk vind. Donkerblauw is altijd goed, licht interieur is altijd goed, combinatie van beide is top. Velgen staan goed en 250pk valt ook niet tegen. Wat kan er fout gaan? :)

Even terug in de tijd. Sorry, maar een herintreder mag dat. Ook ik heb mijn huisige auto gekocht op foto en vooral voorspraak van 500E... Geen spijt van gehad.
Maart 2017 gekocht met 183.000 km, afgelopen zaterdag op 270.000 km gezet. ;)

Mooi hoor! We hebben een identieke MX5 Kaminari (ook 2011), maar dan op NL platen. :) Deze staat altijd droog onder de carport aan de druppellader, zeker in de winter. Recentelijk gestart en geen centje pijn!

In de marge van het topic...
Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wordt de 500 TwinAir van Mevr. BRG (Luigi) eerstdaags vervangen door een Volvo S60 Cross Country D4 Summum Geartronic (Bruce).
We zijn er met de verkoper al uit qua prijs, maar we wilden de definitieve beslissing over het weekend tillen... de wagen zit onder optie.

56795479_10216925309032332_2921449338993377280_o.jpg

Idd, zelfde verkoper als de S90... ;)

Prima garage, ik ben er ook tevreden klant sedert vorig jaar.

Mijn mx5 staat trouwens nog in winterberging, ik moet eerst nog een klein onderhoud doen voor ik er de baan mee opga - ik krijg volgende week de bestelling bij IL Motorsport binnen (btw, dat is voor mij de beste webshop qua mx5 onderdelen).

Bovenstaande S60cc intussen daadwerkelijk gekocht, aflevering eind volgende week (zonder afleverkosten en met 24 maanden garantie).
Nog to do door verkoper:
- nieuwe batterij
- balanceren banden en als bijna onmerkbare trilling in stuur daarmee niet verdwijnt - zeer eerlijk opgemerkt door de verkoper zelf, mij was het niet eens opgevallen- nieuwe banden (staat al te lang stil)
- herspuiten achterbumper (zat een klein krasje in de grootte van een halve vingernagel)
- afneembare trekhaak

6718_a4c8423d-861f-4585-b00a-096fb9bb78cc.jpg

Conclusie:
Wagens kopen met de kop af - zeker als je amper concessies moet doen op je wenslijstje - loont.
S60 & S90 hebben bij aankoop samen 21.000 km (14.000 & 7.000) - en samen een korting van meer dan 40.000 EUR op de nieuwprijs.

Alleen... als ik de driemaandelijkse rijtaks van die S60 in NL zo zie (dat betaal ik in BE voor een volledig jaar), dan denk ik dat ik mijn officiële adreswijziging van BE naar NL toch nog even ga uitstellen ;) - hoedanook nog minstens 6 maand zodat die S60 mee kan met de boedel want de BPM op dat ding wil ik ook niet echt ophoesten.

Gisteren heel onverwacht de 500 gaan inruilen voor de S60CC.
Kreeg mailtje dat hij omstreeks 14u30 zou klaar zijn.
Donderdag bleek de verkoper zelf niet te werken, maar dan zou de aflevering gebeuren door een collega en in een andere vestiging.
Vrijdag stond de hele dag al vol met afleveringen (voor het paasweekend).
Dus maar nog een afspraak gemaakt voor 16u30.
Dan in allerijl de 500 opgehaald die nog in Zeeland stond en de wagens gaan wisselen.

Intussen heeft mevr. BRG zelf ook al de eerste kilometers ermee gereden en ze is tevreden...

57187579_10217006672626371_6526663523118874624_n.jpg

En aan de achterzijde, met trekhaak.
Wanneer die afgenomen wordt, dan kan het ontbrekende stukje diffuser weer worden ingeklikt.

57155539_10217002567963757_4966059329024163840_n.jpg

Nog leuk om melden: toen we met volle tank vertrokken aan de garage in Mechelen gaf de boordcomputer een vermoedelijk rijbereik tot de volgende tankbeurt van 725 km.
Toen we 120 km later in Zeeland aankwamen, was het vermoedelijke aantal kilometers tot de volgende tankbeurt al gestegen tot 870 km (+120 gereden kilometers, of 1.000 km met volle tank).

Ah, het Volvo virus slaat goed toe :D Veel plezier ermee.

Bijzondere auto - de sedan cross-country. Ik heb zelf weleens met de V60 versie gereden (ook met deze motor) en dat heeft me genoeg overtuigd om dan een XC70 te kopen. De belastingen zijn op dat soort auto's wel fors en al helemaal als het een Diesel betreft. Gelukkig zijn er wel weer andere voordelen (in mijn ervaring maakt met alle plussen en minnen de landen om Nederland heen weinig verschil).

De laatste blik op de Fiat 500 TwinAir Lounge in Azurro Volare na 8,5 jaar trouwe dienst...

57328166_10217002567763752_5169699229064495104_n.jpg

Je kan het slechter treffen...

57503442_10217008832600369_2779291449118687232_n.jpg

57251193_10217008833120382_6513100596218691584_n.jpg

57253392_10217008832920377_8972669345473757184_n.jpg

Nu enkel de roadster nog eens terug naar Zeeland overbrengen... :cool:

Mooi wagenpark inmiddels Peter!
Idyllisch plekje met fraai wagens op het erf... wat heb je het goed voor elkaar ;)

Voor beiden: veel veilige kilometers gewenst!

CorZa zei:
Idyllisch plekje met fraai wagens op het erf... wat heb je het goed voor elkaar ;)

Ganse paasvakantie van daar uit gaan werken; gisteravond alweer daarheen getrokken en vandaag aan het werk aan de Belgische kant van de grens (45 tot 50 minuten haast filevrij rijden is best doenbaar).
Toen we gisteravond weer Zeeland binnen reden, hadden we beide tegelijk de reactie: "Oef, wat is het hier mooi en rustig."

Zeeland is heel mooi en rustig, maar... niet verder vertellen anders wordt het straks nog druk hier ;)

CorZa zei:
Zeeland is heel mooi en rustig, maar... niet verder vertellen anders wordt het straks nog druk hier ;)

Alleen jammer van die "autosnelweg" voor de deur...
Zowel de gasleverancier als de boer van de achterliggende wei hebben me bevestigd dat er nochtans heel vaak wordt gecontroleerd op snelheid (ze staan dan blijkbaar heel vaak achter mijn haag verstopt), maar in de praktijk denk ik dat wel vaker aan 120 voorbij gevlamd wordt :(

Problemen S90:

Intussen ingevolge enkele akkefietjes aan de S90 ook ruimschoots kennis gemaakt met de V90 D3 en de V60 D3.

Eind april kreeg ik occasionele uitval (soms wel, soms niet, soms ging het 50 km goed, soms ging het maar 2 km goed) van de adaptieve cc, de verkeersbordherkenning, de line assist, kortom van alle bestuurdersassistentievoorzieningen die via de camera en sensoren van de intellisafe lopen.
Mijn voorruit werd vervangen, maar dat hielp niks (intussen een dagje V90 D3 gereden).

Vorige week werd dan de volledige intellisafemodule vervangen, en sindsdien werken de veiligheidsvoorzieningen weer naar behoren (dan weer een week V60 D3 gereden).
Met die beide klusjes onder garantie vermoed ik dat vrijwel de gehele winstmarge op mijn T5 zal opgesoupeerd zijn.
Daarna heb ik dan ook in de praktijk vastgesteld dat de AutoPïlot - die ik van bij het begin een onbruikbaar onding vond - voorheen blijkbaar nooit goed gewerkt had, want nu werkt die wel zoals ik het verwacht en staat die bijgevolg wel vaker op.

Toen ik 3 weken geleden een V90 D3 mee kreeg, was de ontgoocheling groot, zowel in de V90 als in de D3.
In een lichtere V60 doet dat motortje het dan weer verrassend goed, je vergeet meteen dat je met een diesel op weg bent; de V60 D3 rijdt verrassend vlot, volledig vergelijkbaar met mijn witte Accord destijds. Maar inzake acceleratie kan de wagen toch niet tippen aan mijn eigen T5.

Conclusie :
V60 D3 is aangename wagen,
ben blij dat ik geen V90 genomen heb,
en al helemaal gelukkig dat de S90 een T5 heeft ipv de in BE meestal aangevinkte D3,
dus heb ik door pech alsnog de bevestiging gekregen dat ik destijds - zonder enige proefrit - de voor mij best geschikte Volvo gekozen heb.

Goed dat het weer werkt zoals het hoort!

De V60 D3 met automaat komt idd bijzonder vlot van zijn plek als je maar kordaat genoeg vertrekt, bij rustig vertrekken en dan plots toch willen versnellen laat de automaat het toch even afweten. Brengt me bij een ander punt, met een automaat als daily rijden (35K km per jaar) en met een handgeschakelde hobby auto (1,5K km per jaar)...

De mx5 recent uit de winterstalling gehaald en het rijden - of beter gezegd het weer zelf moeten schakelen - sloeg me serieus tegen. Had je dit een jaar geleden gezegd, ik had er eens goed om gelachen, maar nu niet meer. Ik moest er de hele tijd bij “nadenken”, Oow, linkervoet, niet vergeten koppelen / terugschakelen bij vertragen of stoppen. Schrik om in die smalle pedal box toch per ongeluk met mijn linkervoet op de rem te drukken... de automatismes van 25 jaar zelf schakelen, ze zijn precies helemaal weg na 6 maanden :(

Ervaar jij dat ook zo al doe je wellicht meer KMS dan mij met jouw mx5?

Tot enkele weken geleden had mijn vrouw de 500.
Als we samen op stap waren met de roadster viel haar altijd op hoe lui ik (onbewust) schakelde, vertrekken in 2e, veel te laat opschakelen, bij het afremmen veel te lang in 5e blijven.
Nu ze zelf automaat rijdt, zal het haar misschien niet meer zo opvallen.

Maar ik herinner me wel dat ik vorige zomer na een dagje werken met de Mazda gezworen heb dat ik die niet meer gebruik voor woon-werkverkeer. Dat steevast koppelen en schakelen in de file nam alle fun van het open rijden weg.

Heb zelfs al stiekem naar een NC 2.0 automaat gekeken bij Petit, maar dat vind ik nog een te drastische stap.

Niks speciaal te melden; heb vorig weekend een schitterend open ritje gemaakt in Zeeland - gemiddelde snelheid ergens tussen de 25 en 30 (voor de Zeelanders: Savooyaardsweg - grind - in Ijzendijke volledig afgereden).
Enkel komt de datum van de jaarlijkse autokeuring (NL : apk) er weer aan, afspraak gemaakt volgende donderdag.
Pijnlijke vaststelling daarbij: ik heb de voorbije 12 maanden minder dan 500km gereden met de roadster.
Tsja, geen automaat en twee lekker dikke Volvo's voor deur...
Dan wordt "huren" van af en toe een leuk speeltje uiteindelijk een stuk goedkoper...

Toen we gisteravond weer Zeeland binnen reden, hadden we beide tegelijk de reactie: "Oef, wat is het hier mooi en rustig."

Dat heb ik bij elke grensovergang vanuit België naar NL (hoewel "rustig" natuurlijk vaak niet op gaat...). Of ik nou van Luik naar Maastricht rijd, van Antwerpen naar Breda of van Knokke-Heist naar Retranchement, steeds valt het weer op hoe rommelig het is aan Vlaamse zijde vergeleken met de NL-kant. En dan heb ik het nog niet eens over de kwaliteit van de Belgische wegen (of beter gezegd het gebrek daaraan), waar men op termijn ook nog tol voor wil gaan vragen..... :).

Vanavond met vlag en wimpel door de autokeuring gegaan...
En ja, ik weet het, de wagen staat vuil en heeft dringend nood aan een poetsbeurt.

70820492_10218142693466182_537164430065008640_n.jpg

Met felicitaties van de keurmeester voor de keurige onderkant; hij vond de afwerking met de coating een goed idee en waardevolle investering.
We kunnen weer een jaartje verder, bij voorkeur wel eentje met iets meer open kilometers!!!

HTB1UGpOasnrK1RjSspkq6yuvXXax.jpg

Belgische autokeuring doet zelf geen ingrepen. Ze zien een aantal essentiële veiligheidseisen na, en als de wagen de normen niet haalt, krijg je een afkeur waarbij je zelf bij een garage naar keuze voor herstelling moet zorgen. Dan kan je de wagen opnieuw aanbieden ter herkeuring.

Keuring kostte 36,60 eur.

En zo hoort het qua keuring uiteraard met zo een betrouwbare machine, weer een jaartje verder met hopelijk wat meer KMS!

Heb je de coating ook bij Kim laten doen na aanschaf net zoals ik gedaan heb (mijn mx5 was toen nog geen 7 jaar)? Bij “oudere” wagens durven ze er op de keuring al eens moeilijk over doen omdat de coating problemen kan maskeren.

Komend WE is het schitterend weer : rijden maar ipv poetsen dat kan in de herfst ook nog :p

Wagen was bij aankoop 4 jaar. En idd, dan heeft Kim er bij aanschaf al de coating opgezet.

De keurmeester was trouwens een boomlange kerel.
Die apprecieerde het best wel dat ik de wagen met open kapje aanbood. Zo geraakte hij tenminste nog enigszins de wagen in en uit bij het testen.

Exact 4 jaar geleden ruilde ik de klassieke en uiterst basic NA in voor een moderne, comfortabele en royaal uitgeruste NC...

12138527_10206867868162596_8152821258147837401_o.jpg

En heb er nog geen seconde spijt van gehad!

Na 8 maand stalling, beetje uitgelopen door de drastische Corona maatregelen in BE, de roadster eindelijk buiten gehaald.
Gestart bij eerste klik, en zo hoort het ook!

Vanavond filmpje gevonden over het pairen van een iPhone met een 2011 Miata.
En raar maar waar, na al die tijd is het me eindelijk gelukt Bluetooth connectie te leggen met de MX5.

Drastisch :D

Ik heb in de lockdown periode 2000 km gereden met mijn mx5. De V60 amper gebruikt, moet nu terug wennen aan met een automaat rijden zowaar. Weliswaar met de juiste attesten EN 2x controle gehad, 1x koffer moeten opendoen, maar niks dat tegen de regels was.

Hopelijk nog vele zonovergoten en veilige KMS voor jullie dit seizoen Peter (y)

Niseko zei:

Verblijf nu in mijn tweede woning in Zeeland.
Met dit weer is de Mazda ideaal om de dagelijkse verplaatsing naar Gent te maken, geen files, geen sakkeren op het permanente koppelen en schakelen, zalig!!!
Moest in de trajectcontrole er wel beducht op zijn dat de MX-5 gewone cruise control heeft en niet zoals de S90 adaptive cruise.
Maar deze morgen was de weg naar het werk puur genieten!!!

105429258_10220694950831021_9010809430974443174_n.jpg

Mooi wagenpark; nog geen 4 zit-cabrio? ;)

Die MX5 blijft gewoon een leuke auto; zowel in kleurstelling als in rijplezier (y)

Soms gaat het vlug...

Ging vandaag gewoon eens vrijblijvend kijken naar een Audi A4 3.0 TDi V6 Quattro S-line Manuel Gearbox
Schitterende auto, tijdloos model, mooi interieur,
maar handgeschakeld en mag met die dieselmotor in geen enkele Belgische stad meer binnen (LEZ).

Buiten stond ook een net-overgenomen A5 cabrio, zelfs nog niet op het internet geplaatst, A5 waarvan ik dacht dat die nog beduidend boven budget zat en die in BE - destijds dieselland bij uitstek - in de vijver waar ik in vis amper in benzine-uitvoering te vinden is.

2010,
115.000km,
2.0 benzine,
Automaat,

Gekeken,
Gereden,
Gewikt en gewogen,
(H)eerlijke vraagprijs,
Gehoopte overname,

En toegehapt!!!

Dus in de loop van de maand wordt de Mazda vervangen door een A5 met automaat en achterbank,
d.w.z. door de achterbank beter geschikt dan de roadster voor een opa en oma met 1 kleinkind en nog eens 3 kleinkinderen onderweg, en 3 honden,
en met automaat beter geschikt voor occasioneel woonwerkverkeer...

108076895_10220850108389863_8513303421908589211_n.jpg

107822149_10220850108989878_5978414514754012319_n.jpg

108273054_10220850109069880_7409459012969566711_n.jpg

109238920_10220850108469865_5573510581912969772_n.jpg

Enkel het interieur (zwart halfleder/zwart alcantara) hinkt een beetje achterop bij de A4 uit de link waarvoor we eerst gingen kijken, maar maandag volgt nog offerte voor herbekleding in twotone (op basis van de eerste prijsindicatie zeker te overwegen!)

Terug
Bovenaan