brg: Kia EV9 AWD Launch Edition GT-line (p. 26), Mazda MX-5 NCFL 1.8i Kenko (p. 25) en Fiat 500e La Prima 3+1 (p. 26)

Ah, mooi hoor! Qua rijden totaal niet te vergelijken, het enige gelijke is de stoffen kap die open kan. Maar een mooie auto, zondermeer.

uwbuurman zei:
Ah, mooi hoor! Qua rijden totaal niet te vergelijken, het enige gelijke is de stoffen kap die open kan. Maar een mooie auto, zondermeer.

Valt mee hoor.
Bij het proefrijden meteen de zijruiten naar beneden en zelfs zonder windvanger achterop was het minder winderig dan in de Mazda.
Maar verder is het "open" gevoel bij het rijden enorm vergelijkbaar.

Gefeliciteerd BRG. Mooi tijdloos model. Als rijdersauto gaf ik de voorkeur aan de MX-5, zo’n A5 is natuurlijk praktischer en comfortabeler en het cabriogevoel is zoals je zegt gelijkwaardig. Dit is gewoon een stuk meer auto. Wederom zo’n sympathieke Mazda die het veld moet ruimen voor zo’n priemiejum Duitser :)

Proficiat Peter met de uitbreiding van jullie familie!

Begrijp de rationale wel van jullie beslissing, maar ben benieuwd hoe je hier binnen een jaar op terugkijkt @afgelegde kilometers waarvoor de achterbank effectief nodig was.

De A5 cabrio is echt een pareltje qua design / looks en de interieur afwerking is van een zeer hoog niveau... maar heeft in vergelijking met een MX-5 een zompige wegligging met die motor voor de vooras en voorwielaandrijving, onderhoud zal sowieso een stuk duurder zijn en de betrouwbaarheid van Audi versus Mazda, tja...

Hoop voor jou dat het goed meevalt en zeker en vast veel fijne, veilige en zonovergoten kms gewenst (y)

Van harte gefeliciteerd met de kleinkinderen op komst!
Dat is prachtig nieuws en mooi om naar uit te kijken!

Mag ik qua overstap van auto wat minder enthousiast zijn?
Ik snap de redenen die je aandraagt voor een 4 Zits cabrio goed hoor.

Maar buiten dat ik de Mazda echt leuker en sympathieker vind dan de Audi is denk ik het grootse probleem dat juist deze combinatie van 2.0 TFSI uit 2010 en S-Tronic (DSG) een best wel gewaagde is. Op zijn vriendelijkst gezegd is dit nou niet echt een betrouwbare aandrijflijn;)

Heb je gecontroleerd of er al modificaties zijn gedaan aan zuigerveren?
Of is de S-Tronic al een keer vervangen?

Ik wil hier niet de vreugde bederven hoor, ik hoop oprecht dat deze auto goed is en dat je gespaard blijft van mankementen.

Gefeliciteerd met de A5, blijft een hele mooie verschijning en lijkt me een fijne auto om ook dagdagelijks in te zetten. Mijn collega heeft een '12 A4 met dezelfde motorisatie en aandrijflijn en is op een gebroken veer na vrij van onkosten behalve het reguliere onderhoud. Ik hoop dat deze A5 ook gaat laten zien dat ze niet allemáál zo slecht zijn als gedacht (y)

Gefeliciteerd Peter, ik snap de overstap wel! Gezien de aantrekkelijke prijs: als er iets onzekerheid is over het blok zou ik als er wat issues zijn direct naar Hartog Tuning gaan. In een artikel van AMT, in het topic 'distributieketting' gelinkt, is de eigenaar aan het woord en die heeft echt kennis van zaken vwb dit blok.
Wat voor bekleding zit je aan te denken? Het alcantara vervangen door beige/bruin alcantara?

Nogmaals gefeliciteerd! tijdloze verschijning. Wel is hij inderdaad een beetje zwart. Een carbio kan vaak wel iets kleur gebruiken van binnen of buiten.

Hij zal je nooit het rijplezier bieden als de mazda, maar dat je nu meer mensen mee kan nemen zal de mijn wel verzachten ;) Ik vind de motor wel tricky, goed het oliepeil in de gaten houden en zoals berri ook al zei; mocht er gedonder komen daar hartog. Die hebben dagelijks hier mee te maken.

Maar hopelijk is het helemaal niet nodig en is het heerlijk genieten geblazen

Van harte :) Veel geluk en genot gewenst met de vier ringen.

Voor inzicht in aanpassingen is audiforum.nl best een aanrader. En qua interieur wellicht een belletje naar Coen Donkers | Audiparts Veghel. Daar staat een magazijn vol interieurs... en heel misschien ook wel iets kleurrijks voor jullie A5 cabrio.

Er komt beweging in...

116107007_3117305628361949_5239964525948604704_n.jpg

Nou inderdaad wat een snelheid zeg, na 19 dagen hebben we bereikt dat er een verkocht bordje op de auto zit.
Lente 2021 rijden? ;)

Dit is België; het is hier net iets complexer dan de wagen in het postkantoor overschrijven ;)
(De wagen moet eerst op afspraak naar de autokeuring, het daarbij afgeleverde attest moet naar je verzekeraar die het dan met bewijs van verzekering kan overmaken aan de overheid voor inschrijving op naam van de wagen).
Deze namiddag kan ik het inschrijvingsattest op het postkantoor gaan ophalen dat gisteren vruchteloos door de postbode aan huis werd aangeboden (zijn immers beiden aan het werk en verblijven de facto in onze woning in Zeeland).

[size=x-small]In casu moeten dan ook de velgen nog hersteld en herspoten worden, maar de carrossier is met vakantie ;)[/size]

117337877_10221059923075099_8306472785263087849_n.jpg

Zalig open rijden...
Deze middag correct geleverd; met zoals afgesproken extra chromen uitlaatstukken erop.
De wagen zou in afwachting van de levering van de gerestaureerde velgen geleverd worden op een setje dat de verkoper nog liggen had; blijken dat toch wel my all time favourite Audivelgen te zijn!!! Ga dus nog even een praatje moeten doen met de verkoper (is al gebeurd) en mevr BRG of die niet mogen blijven.

117324663_10221059924715140_9086595621038068089_n.jpg

117341445_10221059925795167_532507623718280409_n.jpg

117585360_10221078504219616_7991482710359292028_n.jpg

Deze morgen relaxed en heerlijk open van Zeeland naar Gent gekomen.
Zowel de directrice als ikzelf blijven ervan overtuigd dat het de juiste keuze was.
Eerlijk gezegd: met onze rijstijl waarbij we zeker geen limieten opzoeken of hoeken, scheelt het rijden zeer weinig.
Natuurlijk, de automaat geeft rust en het valt op hoe weinig toeren de wagen maakt (waar de Mazda bij een schakelluie chauffeur vaak wat hoger in de toeren ging).
Er zit geen windvanger op, maar die is ook absoluut nergens voor nodig.
Integendeel, je elimineert daarmee de achterbank en daarvoor was het ons uiteindelijk allemaal te doen.
De 19 inch velgen met een beetje symbolisch rubber errond zorgen ervoor dat de wagen zwaar stuurt en behoorlijk wat rolgeluiden maakt op klinkerwegen.
Maar ja, ze zijn toch zo mooi!!!
En zullen quasi zeker blijven ;)

Nog een meevaller: de beide Mazda's gaven bij gesloten rijden een opgesloten en muf gevoel; dat is bij de Audi helemaal anders.
Ook instappen met het dak erop is plots een minder hectische ervaring.
En er passen probleemloos twee volle Jumbo-boodschappentassen in de koffer...
Alleen maar pluspunten dus (y)

117335769_10221066507999718_3154226894763624792_n.jpg

Een windscherm wordt normaal standaard met de A5 cabrio geleverd; het is dus geen extra/optie (in NL).
Op de snelweg met 100+ kmh is het wel prettig, maar dan kan er dus niemand op de achterbank.
Je kan ze voor minder dan € 200 kopen, maar dat is dan geen origineel Audi. Namaak kan slechts in 1 richting worden dichtgevouwen, origineel in 2 richtingen en is makkelijker in/uit te nemen. Onder de afdekplaat in de achterbak is een ruimte waarin het Audi-winscherm kan worden geplaatst (namaak past er niet in), is speciaal daarvoor gemaakt.

We zijn intussen 2 weken en ruim 1.000 km verder.
De velgen blijven een punt van twijfel, ik heb soms het gevoel dat de 19" alle comfort en gevoel uit de wagen weghalen; wellicht doet 18" het op dat vlag een stuk beter.
Maar anderzijds: ze zijn zo mooi!!!
Maandag wagen weer inleveren voor het nieuwe interieur... maar intussen nog een volledig weekend genieten!!!

Dit:

118031967_10221160207422145_1805224531145900858_n.jpg

of dat :

117337877_10221059923075099_8306472785263087849_n.jpg

Het is niet zo dat de 18" velgen niet goed staan, prima design ook wat mij betreft. Kan je niet weer een weekje terug naar de 18" om duidelijk te voelen wat beter bevalt?

Ik vind de 18" echt 10000 keer mooier. Niet alleen qua grootte, maar ook qua design. Die 19" zijn IMHO echt heel erg sjonnie, leuk onder een RS3, maar onder een chique A5 Cabriolet misstaat het echt.

Verder echt een hele fraaie auto, ik ben benieuwd naar het interieur. (y)

Mooie A5, maar die 19 inch rotors zijn ook niet mijn ding. Krijgt de auto meteen een foute goedkope uitstraling van.

Ik zou kiezen voor een iets chiquere en minder open velg. Natuurlijk wel origineel. Zoiets bijvoorbeeld:
audi-a5-cabriolet-1-8-tfsi-pro-line-s-navi-drive-select-xenon-19.jpg

Ik hoor het mijn vrouw al zeggen: “Bweikes, met die velgen is het net een Mercedes”. En die willen we niet.

Ik heb dus de 19" sjonnie-rotors onder mijn A5 cabrio. Niet omdat ik ze heb gekozen, maar ze zaten onder de auto toen ik die kocht.
Als winterset heb ik dit: https://shop.audi.nl/auto-accessoires/wielensets/zomersets/8T0CON4988Z8-18-inch-lichtmetalen-zomerset-5-v-spaak?kenteken=gr915r&modelgroup=a5&modeltype=a5-cabriolet-b8&modelyear=2014&trimline=pro-line&cid=21
(leverbaar als zomer- en winterset).

Nadeel van 19" is dat deze zeer gevoelig zijn voor stoeprandschade. Even aantikken is al een kras over de velgrand. Bij 18" zal dat iets minder snel gebeuren. Ik merk overigens geen verschil tussen comfort bij 18 versus 19.
Als ik nu iets anders zou kopen wordt het 18".

Als zelfs Meeuw - een van de weinige forummers ouder dan ikzelf - de rotors heeft, moet ik me alvast weinig zorg maken over de foute uitstraling.

En als hij weinig verschil in comfort merkt tussen zijn zomer 19” en zijn winter 18”, waarom zou ik dan niet mijn hart volgen en de rotors laten zitten... :confused:

Deze morgen de cabrio achtergelaten bij garage voor nieuw interieur.
De originele velgen zijn/waren ook 19” ;)

En daar is de Audi terug met nagelnieuw interieur...
Twotoneleder met contrasterende stiksels!

118812129_10221253148345610_4156154559846217732_n.jpg

118777159_10221253148105604_1933801587228549859_n.jpg

118773452_10221253147505589_2649550077283289002_n.jpg

Het is alvast aan de binnenkant een heel andere auto (y)

Intussen zijn er ook nog andere beslissingen genomen:
1. de antraciet 19" rotors blijven
2. de chromen uitlaatstukken blijven eveneens (zelfs de burgerlijke S90 heeft die standaard).

En tot mijn verrassing heeft de verkoper ook nog een kleine beurt laten uitvoeren aangezien de wagen zelf aangaf dat hij onderhoud nodig had over 23 dagen of 10.000 km.

Zwarte delen zijn zeker chique. Ik ben alleen niet kapot van de lichtere kleur.

Gelukkig ben je er blij mee en het ziet eruit alsof het netjes is gedaan! (y)

Barri zei:
Zijn ook de zwarte delen nieuw? Ziet er erg goed uit zo!

Het is niet zo dat enkel het alcantara werd vervangen door beige leder; ook het zwarte leder (bv behoorlijk beschadigd op de wangen van de chauffeurszetel) is volledig nieuw.

Netjes (y) Meer vrolijke aanblik dan black on black in cabrio als juist ook een vrolijke auto. Plagiaat van de Audi Design selection tweekleurig leder. Nu zal de zoektocht starten naar houtinleg ter vervanging van het aluminium? De British-look die past bij nickname BRG...

En 'twee Jumbo-tassen achterin'? Er past veel meer! Ik heb net zomervakantie met de voorvader van jouw model achter de rug. Twee vliegtuigtrolleys onder de 'bak-dak' en dan nog veel ruimte over voor grote koffer, tassen, etc. En op terugreis zo'n 15 flessen wijn :)

05.jpg

(en meer in mijn auto-topic)

Heel fraai zo (y)
Naast dat het goed staat is een helemaal nieuw/fris lederen interieur toch ook wel erg lekker natuurlijk.

Het is niet mijn smaak, maar het ziet er erg mooi afgewerkt uit en dat jij er blij mee bent is uiteraard het allerbelangrijkste!
Ben benieuwd of je hier nu veel meer mee zal rijden dan de MX-5 eens 'het nieuwe' ervan af is.

We zijn intussen 5 weken en bijna 1.750 km verder...

119008764_10221282323234964_7607209664668465060_n.jpg

Wat rijdt zo'n oude Audi toch lekker.
Om een idee te geven...
De voorbije 5 weken hebben we de ganse tijd in Nederland verbleven.
De firma-S90 is in die 5 weken 2 dagen in Nederland geweest; alle andere dagen stond hij thuis in België voor de deur geparkeerd.
Ook deze week ben ik met de A5 vanuit Zeeland naar het werk gereden terwijl de S90 werkloos thuis staat, gisteren heerlijk met open kap, vandaag door de motregen en uitvallende mist met dichte kap.
Grootste voordeel t.o.v. de MX-5 is dat ook met gesloten dak het een volwaardige auto is; bij beide Mazda's kreeg ik met gesloten dakje een claustrofobisch gevoel en dat geeft de A5 helemaal niet. Misschien komt dat omdat de binnenkant van de kap met een lichte kleur is afgewerkt.
Er zit tenslotte geen windvanger op maar die blijkt nergens voor nodig.

Bij nader inzien had ik 6 jaar geleden de NA misschien toch maar moeten inruilen voor een Saab 900 of 9-3 i.p.v. voor een NC...
Hoedanook, na 5 weken heb ik nog geen beetje spijt van de wissel van 2 naar 4 open zitplaatsen.

Intussen al 2.000 km verder.
Ook deze morgen de Audi genomen naar het werk (verblijf nog steeds in Zeeland dus toch - enkele rit - een uurtje cruisen). En eens de condens van de achterruit verdampt was, dakje open geklapt en genoten.
Ja, het gebruiksgemak en comfort van de automaat maken echt wel het verschil voor het woonwerkverkeer.
Betrap mezelf erop dat ik voor mezelf allerhande excuses zoek om nog niet terug naar de firma-S90 terug te grijpen.
Begin volgende week voorspellen ze nog een nazomertje met 30 graden, dus zeker tot dan blijft de S90 ongebruikt voor de deur staan.

119023396_10221298363475960_8396624094133772576_n.jpg

Hoe herkenbaar BRG (y) Tijdens de eerste corona-maanden met mooi weer en praktisch geen externe afspraken, was de cabrio in mijn huishouden de auto die - met afstand - het meeste kilometers maakte. En inderdaad, in de Indian Sommer die voor komende week is aangekondigd vast ook weer enkele dagen. Genieten!

Gisteren na ruim 2,5 maand Zeeland teruggekeerd naar het Meetjesland.
En deze morgen mezelf geforceerd om voor het eerder korte eindje naar het werk de bedrijfsVolvo te nemen; straks is het toch te heet om comfortabel met open dak huiswaarts te rijden. Nu voorwaar is het rijden met de S90 zeker geen straf (je merkt die 70 extra-paarden echt wel als je het gaspedaal beroert) , maar ik heb nog geen moment spijt gehad van de autowissel van roadster naar cabrio. Integendeel, ik heb tot op heden enkel voordelen ervaren.

Maar nu komt het nadeel... ik zal binnenkort toch eens iets meer plaats moeten vrijmaken in de garage want de A5 is natuurlijk iets groter dan de MX-5.

Tot dan kunnen de buren weer klagen dat mijn wagenpark behoorlijk wat plaats inneemt op straat ;)
Alhoewel, als ik de middelste strategisch plaats, kunnen de beide anderen net voor mijn eigen opritten; als iemand anders die middelste plaats inneemt, dan wordt die vakkundig ingesloten :p.

119486007_10221328499909352_1575595457561387827_n.jpg

Vandaag ondanks de weersvoorspellingen de Audi genomen naar het werk, gewoon omdat die zo goed en aangenaam rijdt. Wat is het toch een heerlijke rijdersauto. Zelfs in de herfst, zelfs gesloten in de regen.

Ondanks het beestenweer in de loop van de namiddag scheen de zon na het werk.
Dus heerlijk genoten van het open rijden op weg naar huis (thans nog even in Zeeland dus).
Zalig!!!

Neen, iedereen die me verwittigde dat ik veel spijt ging krijgen na enige tijd toen het nieuwe eraf was, moet ik ongelijk geven. De A5 is zoveel meer auto dan de MX-5.

Terug
Bovenaan