der Magistrat: Honda H-RV

Nissan GT-R zei:
Een demper.....

Zolang alleen de lasnaad is losgeschoten waarbij er dus nog voldoende goed staal over is kan je prima lassen.
Maar zo verschrikkelijk duur is een einddemper toch ook weer niet?

Valt nog mee denk ik.....

Ik zag inderdaad ook zulke bedragen. Neu, dat is geen probleem. Die vrouw gaf me het idee dat ik 900 euro of zo zou moeten betalen, wat me krankjorum veel geld leek. Mede daarom eerst langs deze weg informatie inwinnen alvorens ik de beste man opdracht tot reparatie geef.

Naar mijn ervaring is lassen aan een uitlaat - zeker als je het moet uitbesteden - kosten op het sterfhuis.
Dus zeker als je de wagen nog wil houden meteen goed aanpakken en vervangen!

PS : als de hele uitlaat moet vervangen worden, ben je wellicht beter af met een op maat gemaakte RVS-uitlaat van Skytune (eigen ervaring MX-5 NA); daarvoor kan je vlak in de buurt in Maldegem terecht.

der Magistrat zei:
Die vrouw gaf me het idee dat ik 900 euro of zo zou moeten betalen, wat me krankjorum veel geld leek.

Volledige originele uitlaat + plaatsing kan gerust in die grootte oplopen.
Dan ben je met een RVS-uitlaat (waar niks meer kan fout mee gaan) goedkoper en beter af.

British Racing Green zei:
der Magistrat zei:
Die vrouw gaf me het idee dat ik 900 euro of zo zou moeten betalen, wat me krankjorum veel geld leek.

Volledige originele uitlaat + plaatsing kan gerust in die grootte oplopen.
Dan ben je met een RVS-uitlaat (waar niks meer kan fout mee gaan) goedkoper en beter af.

Dank, BRG.

Dus jij zegt dat een niet-OEM-uitlaat veel voordeliger kan zijn?; een op maat gemaakte? Ik bedoel, ik zie online uitlaten/uitlaatdelen voor de Regata voor minder dan 100 of tot 200 euro (afh. of de demper erbij zit of niet). Zou die installatie zo lastig zijn?

Is ff opletten qua plaatsen. Maar zo moeilijk ook weer niet.

Voornamelijk boutjes vast en los draaien en ff zorgen dat je een nieuwe set ophangrubbers hebt en wat uitlaatkit die de boel lekker dichtsmeert.
Het is wel veel makkelijker op een brug te doen. Maar ja die een dagje huren is ook nog mogelijk.

Wat een onzin. Als hij is los geschoten en hij is nog goed kun je hem gemakkelijk lassen. Als hij toch al verrot is kun je hem uiteraard beter vervangen. Een uitlaat vervangen is echt geen rocket science.

Micha D. zei:
Wat een onzin. Als hij is los geschoten en hij is nog goed kun je hem gemakkelijk lassen. Als hij toch al verrot is kun je hem uiteraard beter vervangen. Een uitlaat vervangen is echt geen rocket science.

Dank, Micha.
Dat lijkt mij ook niet al te moeilijk, maar liefst zou ik dan samen met iemand met ervaring eraan werken. Zelf zie ik me dat o.b.v. theoretische uitleg niet zo snel doen.

@BRG: Dank. Ik neem het mee.

Vannacht realiseerde ik me dat het wat gênant is om met deze auto 's nachts door de straten te rijden. Nee, ik ga morgen eens wat garages bellen om te zien wat ze voorstellen. Zo wil ik niet meer rijden.

Laatst bewerkt:
Ik had trouwens lang geleden beloofd met nog wat 309-foto's te komen. Bij dezen volgen dan ook de laatste foto's die ik van mijn vorige auto gemaakt heb:
DSCN8185_1_zps9728bdf9.jpg

DSCN8173_zps6b96d49c.jpg

DSCN8161_zps8e5a85c6.jpg

DSCN8168_zpsc9607d23.jpg

En nog enkele Bretonse landschapfoto's (incl. oudere Peugeot):
DSCN8134_1_zps182376c3.jpg

DSCN8131_1_zps3faa9bf7.jpg

DSCN8129_1_zpsa85d1619.jpg

DSCN8128_1_zps1822094a.jpg

DSCN8127_edit_zps7455bb9d.jpg

DSCN8125_1_zps8b9f9764.jpg

DSCN8124_1_zps08802589.jpg

En met een kasteel:
DSCN8097_1_zpsa98bca9d.jpg

Prettig Pasen!

Echte tijdsgenoten, je 309 en Regata, dat zie je er ook aan. Opereerden ze destijds ook in dezelfde klasse of moet je de Regata toch een slagje groter inschatten?

Escher zei:
Echte tijdsgenoten, je 309 en Regata, dat zie je er ook aan. Opereerden ze destijds ook in dezelfde klasse of moet je de Regata toch een slagje groter inschatten?

Ze zijn best wel gelijkaardig. Nu, de 309 is natuurlijk op de 205 (B-segment) gebaseerd en de Regata op de Ritmo (C-segment), de Regata is dus wat langer. Qua binnenruimte ontloopt het elkaar in elk geval niet veel, wat net zo min geldt voor de breedte en hoogte van beide auto's. De 309 is wel een hatchback en dat is toch wat handiger dan de sedan die ik nu heb. De Regata is ook wat ouder (1984-1989 in Nederland versus 1987-1993 voor de 309).

Persoonlijk vind ik de Regata (de 1.3) wat fijner klinken dan de 1.1 van de Peugeot. Qua rijden was de 309 wat zachter geveerd, maar ook de Regata is zeer comfortabel dus dat verschil is wat mij betreft gerommel in de marge.

Wat de uitlaat betreft: als de dempers niet terminaal rot zijn maar er inderdaad alleen een aansluiting los is, kun je de levensduur vaak flink rekken met een goedkope reparatie: een schuifmof en een dot uitlaatkit. Vaak is het echter de pijp die losrot van de demper, dus dan zul je de demper moeten vervangen. Een imitatiedemper is meestal maar een paar tientjes en dan kun je er weer een jaar of drie tegenaan (imitatie roest wat sneller, zeker als de auto niet veel kilometers maakt).
Een op maat gemaakte RVS uitlaat is in een andere prijsklasse. Wel een uitgave die 'eeuwig' meegaat.

Dank, Klassiekerrijder.

De uitlaat zelf ziet er ook niet fantastisch uit, ik zal vanmiddag wat foto's toevoegen. Wellicht moet de hele boel inderdaad maar vervangen worden. Ik ga daar na het Paasweekend eens naar informeren. Nu moet ik de auto even gebruiken, iets waar ik beduidend minder plezier in heb dan anders...

Het werd zondag. Hierbij dus enkele foto's van de uitlaat:
DSCN1145_zpss9bam4po.jpg

DSCN1147_zpsq483unps.jpg

DSCN1150_zpsrebdn1fm.jpg

DSCN1152_zpstpaxwwke.jpg

DSCN1135_zpsekbzasft.jpg

Je ziet dus dat zowel de demper als de uitlaat van de motor naar de demper er beide niet heel fantastisch meer uitzien...

Demper en pijp zijn oorspronkelijk toch ook één geheel?

Volgens mij kan je daar weinig aan lassen / klemmen.. Wordt een nieuwe stuk pijp en demper.. Weet niet hoe de hele uitlaatgang eruit ziet.. maar volgens mij zal het dan een kwestie zijn van klemmen los (hopelijk niet al te vast zodat de brander / slijptol erbij moet) nieuwe stukken / klemmen eronder en de boel vastdraaien en ophangen.

der Magistrat zei:
Je ziet nog een (ietwat vergaan) stuk rubber op de onderste foto, dat zit vast aan de demper.

Ja, dat is de ophang rubber van uitlaat aan carrosserie. Dat moet wel met rubber.. want dat dempt zo lekker ;)

Wat ik bedoel met klemmen.. zijn de uitlaatklemmen die delen van de uitlaat met elkaar verbindt.

Dit hangt van oorspronkelijk ontwerp van de uitlaat af op welke punten die zitten.. tenzij e.e.a één geheel is.. maar dat lijkt mij niet.

Volgens mij is het dus je einddemper die vervangen moet worden.
Zie plaatje / link:

19301-66020-1.jpg

https://www.mister-auto.nl/fl/einddemper-knalpot/fiat-regata-138-70-1-3-65pk_v2606_g3437.html

Einddemper zit op uitlaatpijp vanaf het spruitstuk.

19301-12980-1.jpg

Auto heeft geen katalysator?

der Magistrat zei:
Escher zei:

Ze zijn best wel gelijkaardig. Nu, de 309 is natuurlijk op de 205 (B-segment) gebaseerd en de Regata op de Ritmo (C-segment), de Regata is dus wat langer. Qua binnenruimte ontloopt het elkaar in elk geval niet veel, wat net zo min geldt voor de breedte en hoogte van beide auto's. De 309 is wel een hatchback en dat is toch wat handiger dan de sedan die ik nu heb. De Regata is ook wat ouder (1984-1989 in Nederland versus 1987-1993 voor de 309).

Persoonlijk vind ik de Regata (de 1.3) wat fijner klinken dan de 1.1 van de Peugeot. Qua rijden was de 309 wat zachter geveerd, maar ook de Regata is zeer comfortabel dus dat verschil is wat mij betreft gerommel in de marge.

Je bedoeld 1986-1993, mijn eigen 309 is er 1 van 1986 :)

Wel mooie foto's!

Dank, 309 Turbo!
Ja, dat bedoelde ik. Uit gauwigheid vertrouwde ik op Carbase, nooit doen. ;)

Er is uitlaatnieuws:
De uitlaat is besteld, verder ga ik preventief de olie + filter verversen. Ik heb inmiddels een kleine 7500 kilometer in de Regata afgelegd, Fiat adviseert elke 10.000 kilometer het filter te vervangen, dat nemen we dus maar mooi mee. Zoals de monteur ook zei: "ik laat het wel leeglopen terwijl ik met de uitlaat bezig ben". Waarschijnlijk gaat dit binnenkort al gebeuren, dus dan is de auto weer helemaal in orde. (y)
Nogmaals allen bedankt voor de hulp, met name madmat1986 voor de garagetip!

der Magistrat zei:
Waarschijnlijk gaat dit binnenkort al gebeuren, dus dan is de auto weer helemaal in orde. (y)
Nogmaals allen bedankt voor de hulp, met name madmat1986 voor de garagetip!

Graag gedaan. We zien de foto's van de blinkend nieuwe uitlaat wel verschijnen!

Ik zal zeker een foto maken, verwacht echter niet dat ik er een laagje chroom omheen doe. ;)

Ik werd trouwens eerder vandaag gebeld dat het blijkbaar moeilijker was dan gedacht om de uitlaat te bestellen, maar ze hebben een leverancier gevonden die komende week de uitlaat bij de garage zal afleveren. Ik verwacht eind april de auto meer nodig te gaan hebben (daarover later meer), dus het zou fijn zijn als de auto dan weer in goede staat is.

Morgen wordt de rijdende brulaap hersteld!
Ik zal blij zijn als ik weer fatsoenlijk met m'n Regata kan rijden, zeker nu het steeds zulk mooi weer is (en ja, ik weet dat de voorspellingen voor morgen minder goed zijn...).

Zie zo. De Regata klinkt weer als een klok. In een uurtje was de oude uitlaat verwijderd en de nieuwe erop gezet.
Hie zie je de oude deugniet nog liggen:
WP_20160415_10_35_01_Pro_zpse0l2aref.jpg

Net na de aansluiting zie je dat er al aangelast was.

Zo ziet de 1300cc van de Regata eruit zonder uitlaat:
WP_20160415_10_36_11_Pro_zpsqya3x056.jpg

WP_20160415_10_36_21_Pro_zps72cokddz.jpg

Van de nieuwe uitlaat ben ik vergeten een foto te maken, maar neem alvast maar van me aan dat het niks bijzonders is (behalve dan dat het veel beter is dan wat ik had).

Ik heb ook gevraagd of ze wat aan de 'kermende' koppeling konden doen. Er is wat teflonspray op verschillende kabeldelen gespoten, maar het klinkt helaas nog steeds alsof een baby'tje huilt wanneer ik koppel.

Micha D. zei:
En? Vielen de kosten een beetje mee?

Op zich wel. Het was wel een klap geld, maar alleen al de onderdelen kostten >€200. En verder is de auto in goede staat, dus dan valt het wel mee. Nee, ben wel tevreden.

Ik heb nog een dashcamvideo opgenomen waarbij je een idee krijgt wat ik hoorde:
https://www.dailymotion.com/video/x44p8cm_fiat-regata-1988-sports-exhaust_auto

Dank, Wrangler.

Dat is gewoon mijn Lumia die in een stug hoesje zit, waardoor die overeind blijft staan (gekanteld, dat wel). Een tijdelijke oplossing, maar het geeft inderdaad mooi weer hoe (luidruchtig) de Regata reed.

Dat geluid van een kapotte uitlaat komt me bekend voor van mijn eigen auto jaren terug, mijn trommelvliezen zijn nog herstellende. Mooi dat alles weer gerepareerd is, kun je je nu weer focussen op... rijden!

British Racing Green zei:
R4 richting Zelzate? ;)

Lekker on-topic man!

Edit: Tegelijk met D-C een bericht geplaatst, blijkbaar.
Dank, D-C. Inderdaad, heerlijk die rust. Toen ik nog op de parkeerplaats van de garage stond heb ik direct m'n iPod aangesloten en een muziekje opgezet. Dat was namelijk met die kapotte uitlaat niet mogelijk, dus dat van je oren herken ik zeker.

Ik had al gehint naar mogelijk groot nieuws. Hierbij: ik ben aangenomen als psycholoog aan de Engelse kust!
Vanzelfsprekend ben ik met de Regata verhuisd, maar waarschijnlijk ga ik over enige tijd op zoek naar een Britse auto zodat de Regata weer veilig in de garage kan staan.
WP_20160424_13_07_05_Pro_edit_zpsxoe9rf6m.jpg

In de trein, op weg naar m'n nieuwe woonplaats.

Gefeliciteerd met de nieuwe job. Wonen aan de Engelse kost, dat klinkt niet verkeerd!

Van harte, klinkt inderdaad als een heerlijke uitdaging en wonen in het buitenland is op de een of andere manier altijd aanlokkelijk ;)

Dank voor de felicitaties!

Qua rijden is het wel formidabel hier hoor. Zulke fijne wegen met vaak fantastisch uitzicht. Alleen als je achter een bus terecht komt en je hebt 65pk en het stuur aan de verkeerde kant, dan is de lol er wel even af. Hoewel het ook wel een leuke uitdaging is om het juiste moment van inhalen te vinden.

Ik werd trouwens door de douane apart genomen onderweg naar Engeland. Niet dat er echt naar de bestuurder of de inhoud van de auto werd gekeken, maar juist wel naar de 'excellent state' van de Regata. (y) Kortom, naar dat ik blij ben met mijn nieuwe werk, ben ik ook nog steeds erg blij met mijn Italiaanse sedan!

WP_20160429_18_49_36_Pro_edit_zpsxc797rxy.jpg

WP_20160429_18_49_07_Pro_edit_zpsefiiatgc.jpg

Dan is het wel leuk om door de douane apart te worden genomen. Niet als je haast hebt natuurlijk. Maar dergelijke reizen onthaast maken met een Regata lijkt me fijner dan te jakkeren.
En de 70 Mph limit is nog zuiniger ook :D

Nissan GT-R zei:
Dan is het wel leuk om door de douane apart te worden genomen. Niet als je haast hebt natuurlijk. Maar dergelijke reizen onthaast maken met een Regata lijkt me fijner dan te jakkeren.
En de 70 Mph limit is nog zuiniger ook :D

Och, op de trein moet je daarna toch nog altijd even wachten. Nee, ik vind het alleen maar leuk!

Ja, zuiniger in theorie. De vele (slecht aangekondigde) bochten, dorpen en rotondes zorgen juist voor veel de- en acceleraties en dat komt het verbruik niet per ten goede. Ik heb laatst tijdens een weekendje Nederland 1:18 gereden over 400km en dan zat de auto nog vol ook en reed ik 100km/h. Oftewel: deze zomer zou de 1:19 of misschien zelfs 1:20 wel mogelijk moeten zijn. Wie zegt dat oude auto's zoveel verbruiken?

Ikke niet ;) Mijn auto doet 1 op 17 terwijl de nieuwe Picanto van de buren 1 op 12 doet. Weet niet wat beter is. :D

Net nu ik je in de buurt begon te spotten, steek je de grote plas over (en daarmee bedoel ik dus niet Merendree Put) :(
Succes met de nieuwe baan!!! (y)

Gefeliciteerd! Een hele verandering! (y)

Staat er in NL niet iets incourants met rechts stuur te koop? Koop je hier nl voor een prikkie! :)

Ook julie bedankt!

@BRG: Haha. Die regio was het toch niet helemaal voor mij, helaas.

@Barri: Grappig, Rob opperde dat ook al namelijk. Dat valt best wel tegen. Plus, dan moet ik gaan importeren, terwijl de Britse automarkt ook gigantisch is (deze groeit ook al min of meer een paar jaar op rij, als ik me niet vergis).

Barri's vraag sluit wel aan bij de volgende fase van dit topic, de zoektocht naar iets Brits. Inderdaad, idealiter ga ik met een Britse auto rijden. Daar ik slechts 1 week opzeg heb (leve Thatcher!), moet de auto wel even wat couranter zijn dan mijn dierbare Italiaan. Aangezien de auto wellicht voor slechts een beperkte tijd door mij bestuurd zal worden, is de lijst lekker variabel. Ik heb de volgende drie auto's in gedachten:

- Reliant Robin (met de Fiesta-koplampen, naar mijn voorkeur)
- MG F / MG TF
- Outsider: Toyota Prius II*

*Van deze auto wil ik eerst nog goed nagaan in hoeverre de accu's niet vooral een nadeel zijn op de snelweg voor het verbruik, aangezien ik slechts zelden in stedelijke gebieden zal rijden. De auto kent echter ook andere zuinigheidsfoefjes (smering/loop/aerodynamica) en wordt gezien als een van de meest duurzame auto's van de laatste +/- tien jaar.

Veel snelweg en dan een Reliant Robin overwegen? o_O
Wil je iets courants, dan een Vauxhall of Ford. Maar eigenlijk wil je gewoon een Rover of Jaguar :cool:

Terug
Bovenaan