Dank weer.
@D-C: Dat zijn wieldoppen. Ik vind ze zelf ook fantastisch, ik denk dat ze een redelijke rol speelden in mijn beslissing.
Het verhaal
Zoals bekend zocht ik al enige tijd naar een auto voor hier in Engeland, zodat de Regata in België in de garage kan staan. De Regata is een prima alledaagse auto, maar gezien de betrekkelijk grote mate van roestgevoeligheid heb ik die liever beschermd tegen weer en wind, zeker nu de herfst langzaamaan op komst is (hoewel we daar nu niet veel van merken).
Ik heb een Reliant Rialto geprobeerd, maar wegens de afwezige isolatie zag ik mezelf daar geen 5 uur in rijden na een werkdag. Dat is namelijk hoe de auto onder andere gebruikt gaat worden, om 's avonds na het werk naar België te rijden. Een beetje comfort is dan wel zo prettig en veilig.
Vervolgens heb ik nog een tijd lang naar MG TF's en GTV's gekeken. Het was echter moeilijk hier redelijke-goede exemplaren voor een nette prijs in de buurt te vinden. Ook een Saab 9-3 heb ik in de gaten gehouden, aangezien die opvallend betaalbaar zijn, maar nog steeds (naar mijn idee) een fris, modern voorkomen hebben.
En toen, er stond een leuke XM te koop, met dus die kekke wieldoppen, niet al te veel mijlen op de klok en een behoorlijk bekende onderhoudshistorie. De auto stond wel een kleine 200 kilometer verderop, maar aangezien ik nu al vier maanden op zoek was moest ik toch zo'n beetje wat vaart gaan maken. Afgelopen zondag de auto bekeken en dat overtuigde toch behoorlijk. Ik heb twee dagen de tijd genomen om een en ander eens te evalueren en besloot toen op woensdag, gisteren, de auto op te gaan halen.
De aankoop
De auto was van een van oorsprong Chileense heer die een grote voorliefde heeft voor Citroën. Hij heeft nu nog een speciale Dyane en een 2CV uit 1985. Die laatste had hij ergens in een weiland zien staan en is hij nu helemaal aan het opknappen (zo'n beetje alles wat los kan van de carrosserie, was ook echt los). Aangezien hij beter betaald werk vond wat tevens verder weg was, heeft hij een Scénic gekocht voor het dagelijkse woonwerkverkeer. Op 'advies' (lees: min of meer dwang) van zijn vrouw moest de XM het veld ruimen. Ergens jammer, aangezien hij net behoorlijk wat onderhoud had gedaan (uitlaatspruitstuk, turbo-revisie, nieuwe Michelin-banden, nieuwe vloeistoffen, ...). Jammer voor hem dus vooral, aangezien het meeste onderhoud dus al is gedaan. De hydrauliek werkt voortreffelijk, de auto rijdt goed en prettig, de automaat schakelt aangenaam. Kortom, technisch in goede staat.
De staat
Ik heb al wat ietwat cynische of sceptische berichten zien passeren. De XM is overwegend in goede staat, maar al typende vrees ik dat het best een lijst zal worden met dingen waar ik iets aan wil gedaan hebben of zelf wil doen. Ik zet de zaken in volgorde van prioriteit.
- Distributieriem en waterpomp: het is niet bekend wanneer dit is gedaan, dus dat moet echt snel gebeuren.
- Spiegels: een vorige eigenaar heeft de spiegels vastgekit, met mijn zitpositie zie ik helaas bar weinig door die spiegels en ik kan het dus ook niet aanpassen. Ik wil nu nieuwe XM-spiegels en hopelijk kan ik die dan weer aanpassen via het bedieningspaneel in het interieur.
- Centrale deurvergrendeling: zoals ik al heb vernomen is dit een berucht punt bij de XM, helaas ook bij mijn auto werkt dit...nou ja amper eigenlijk. De auto kan enkel op slot via de passagiersdeur en zelfs dan moet je een aantal keer proberen. Om de auto te openen moet dat ook via die deur en daarna moet ik binnendoor de bestuurdersdeur openen. Niet heel erg, maar toch stoor ik me er behoorlijk aan. Interessant genoeg had de 309 hetzelfde probleem.
- (Zonne-)Dak: Ook een typisch fenomeen bij een oudere auto, namelijk het zonnedakje gaat niet meer open. Mij is verteld dat daarvoor de dakbekleding eraf moet. Wellicht dat ik dat zelf ga doen, maar dan moet ik wel iemand vinden die het zonnedak kan herstellen, want dat soort technische zaken kan ik niet. De dakbekleding wil ik er zelf graag af hebben omdat er best wat schimmelplekken in zitten, de auto heeft waarschijnlijk enige tijd stilgestaan.
Verder wat kleinere zaken:
- ABS-sensor brandt constant, even uitzoeken waardoor dat komt.
- De originele radio zit er niet meer in, ik wil er graag een originele XM-radio in plaatsen, mede omdat ik dan de (destijds luxe) stuurwielbediening kan gebruiken
- De sluiting van het handschoenkastje is afgebroken. Geen fraai gezicht, dus even zien of ik een kastje kan vinden op de sloop.
Exterieur:
- Er zit tape rond de mistlampen voor, volgens mij is de auto origineel geleverd zonder mistlampen voor, dus wat mij betreft kunnen die weg (= een nieuwe voorbumper vinden).
- De achterbumper is wat gehavend, zou ook mogen vervangen worden.
- Grijze bumperstukken en raamstijlen weer zwart maken.
- De 'chromen' lijntjes in de bumper zijn gaan 'verbloemkolen', die zouden dus ook even vernieuwd/vervangen mogen worden.
Maar wat rijdt het prettig! Zoveel stiller, maar ook krachtiger dan de Regata. Wel ook (gevoelsmatig) een stuk breder, maar dat komt wellicht ook omdat ik in de Regata (LHD) altijd aan de heg- of stoepzijde rijd, nu rijd ik ter hoogte van de middellijn en vind ik het nog wel wat lastig inschatten tot waar mijn linkerspiegel komt in de XM. O ja en de auto heeft, zoals sommigen wellicht weten, een 'immobiliser'. Oftewel, elke keer als je de motor aan wil zetten, moet je eerst een code intoetsen. Een vrij suf systeem, als je het mij vraagt, maar vooruit, de verzekeraars lijken het op prijs te stellen. Ten slotte: ik heb er een Haynes-boek bijgekregen, dus samen met de verschillende Citroën-/XM-fora ga ik me maar eens wat dieper inlezen in mijn nieuwste aanwinst.