der Magistrat: Honda H-RV

Bofkont zei:
Blijft leuk zo'n regata, zou niet weten wanneer ik eentje voor het laatst gezien heb in het echt.
Maar die gaskabel is toch vrij simpel in het geheel te vernieuwen met bijbehorende klemmetje door een garage.
Lijkt me niet de hoofdprijs te kosten met deze simpele techniek.

Precies. Ideaal dus voor iemand zoals ik die nog niet veel kennis heeft van techniek, ik leer vrij snel, vind ik zelf.

Dinsdag ga ik met de Regata weer terug naar België. Althans, dat is het plan. Toen ik laatst een stukje met de auto reed (o.a. om de auto eens te wassen), hoorde ik een bijzonder snerpend geluid. Ik opende de motorkap en ging op onderzoek uit. De fan sloeg aan, dus ik wachtte even met filmen, aangezien ik van plan was het geluid op te nemen. Net nadat de fan afgeslagen was filmde ik dit:
https://vid832.photobucket.com/albums/zz248/DenVoetstuk/WP_20160727_13_55_08_Pro_zpsc2pulcsu.mp4
En ja, mijn handen trillen een beetje...

Nu, iets later kwam het geluid terug en pakte ik opnieuw mijn Lumia om het op te nemen:
https://vid832.photobucket.com/albums/zz248/DenVoetstuk/WP_20160727_13_55_41_Pro_zpsdjlq6gef.mp4

Laat je overigens vooral niet leiden door mijn focus. Ik als leek heb een zeker vermoeden waar het geluid vandaan komt, maar ik wil ook even met jullie polsen wat jullie denken.
Ik kan me overigens voorstellen dat het wat lastig inschatten is op basis van twee vrij suffe filmpjes, maar aangezien ik pas om 18u vertrek (na m'n werkdag) en vermoedelijk pas tegen 1u 's nachts aankom, ben ik ietwat zenuwachtig; niet echt een tijdstip dat je in panne wil vallen, niet waar?

Zonder problemen gearriveerd in België, gelukkig. Ik heb ook niks vreemds gemerkt onderweg, maar ik heb geen mogelijkheid gehad/gezocht om ergens na te gaan hoe de motor klonk. Geen KVS-verlies, in elk geval.

Dus je bent in de buurt...
Maar weer eens opletten of ik toevallig een Regata met O-plaat spot.

British Racing Green zei:
Dus je bent in de buurt...
Maar weer eens opletten of ik toevallig een Regata met O-plaat spot.

Kleine kans, mijn scriptie moet af zijn over een week. Ik heb mezelf en de Regata opgesloten, hoewel niet in dezelfde ruimte..

Helaas zojuist deze prachtige GTV misgelopen, van eerste eigenaar. :(
media

Dit is helaas de enige foto waar ik de link nog van heb, maar geloof me maar dat de auto nog in erg goede staat was. We zoeken maar weer verder...

Gelukkig is der Magistrat eindelijk klaar met het schrijven van die papiertjes, dus een volgende keer kan hij meteen toeslaan. Want potverdorie zeg, wat een geile bak! Ik heb de foto's gezien en in mijn ogen (dus eigenlijk feitelijk) echt een perfecte uitvoering.

Maar ja, der Magistrat moest zo nodig gekke dingetjes op papier zetten. Je had een Alfa kunnen hebben, sufferd!

Vanaf volgens jaar zal u in ons land niet langer super 95 kunnen tanken, de goedkoopste superbenzine die momenteel op de markt te krijgen is. Super 95 wordt vervangen door het iets duurdere E10, waarin 10 procent bio-ethanol verwerkt zit. Het koninklijk besluit dat bepaalt dat tankstations vanaf 2017 E10 moeten aanbieden, is vorige maand verschenen.
https://deredactie.be/cm/vrtnieuws/economie/1.2745016

Ai, de Regata gaat zo al snel 10% duurder in gebruik worden. Een mooi voorbeeld van een tegenstelling bij mij: ik snap het milieu-idee wel, maar dit is nogal nadelig voor mij en m'n auto.

Overigens is de Regata nog niet gerepareerd, ik heb er door een wat ongelukkig werkrooster nog geen tijd voor gehad. Dit weekend ga ik opnieuw terug naar BE en maandag weer terug. Daarna moet ik er toch echt maar naar laten kijken, aangezien ik dan dus al 1000km met dit gekke geluid rond zal rijden...als de auto het dan nog doet, zucht.

Update
Vandaag ben ik naar een garage geweest waar ze uitgebreid de tijd namen om eens te bestuderen waar het geluid vandaan komt. Eerst de spanrol verwijderd, om te zien of als de alternator niet meer meedraait, het geluid afwezig is. Het werd wel minder, maar het was nog wel hoorbaar. De boel weer aangesloten en met een soort van autostethoscoop werd er naar verschillende onderdelen geluisterd. De monteur dacht dat de alternator aan het sterven was, maar zei dat ik me er voorlopig geen zorgen over moet maken. Verder dacht hij dat dat een van de lagers (?) rond de distributieriem ook aan het verslijten is, maar aangezien die riem net vervangen is (12k km geleden), zal dat geen probleem zijn.
Wel zag ik het volgende nadat ik voor het wegrijden een druppel onder de auto had gezien:
temporary_zpsq58sanio.jpg

Het filter zit goed vast, maar is wel wat vettig. Linksonderin zie je (of althans: zag ik) wat recentere zweetsporen. Ook iets om in de gaten te houden.

Afgezien daarvan gaat het goed met mij en de Regata. Zondag gaan we samen op stap naar een eventuele makker op vier wielen, maar de informatie is nogal schaars, dus ik weet nog niet of dat wat gaat worden. Opnieuw: wordt vervolgd.

Edit: Ik vergeet helemaal de mooiste reactie van een van de bewonderende monteurs te melden: 'This should be put in a museum'. :D

De auto bekeken: fantastisch ding. Morgen wil de auto graag ophalen, helaas is er een treinstaking gaande (alweer). De bussen zitten (niet verrassend) al vol, dus het wordt nog even een organisatie om de auto op naam te krijgen. Wordt opnieuw vervolgd.

Haha met mijn budget zijn beide niet mogelijk, helaas (m.n. betreffende de Coupé Fiat).
Edit: Best een zeldzame auto in China trouwens, die Fiat.

Grappig, want dergelijke Coupé's waren een jaartje of tien geleden bijna gratis op te halen.

De 'grijze turbo' is gekocht. Heerlijke auto, nu al erg trots op. Ik ga er nu mee naar huis rijden (tegen de 200km), maar ik kan alvast een lekker cryptische hint geven: Daar waar de Franse A.P.K. ook erg prettige techniek betekent.

Contrôle Technique... hmmm... ik weet het! Nee toch niet. Ik hou het eerst ook maar op een Citroën Xantia 2.0i CT Turbo (wat een mond vol).
Trouwens, Xantia betekent in een Noors dialect "snappie"? :T
Regata verkocht aan een museum? Inclusief model? :D

Citroën XM 2.0 C.T. Première Automatic 1994
Vandaag kocht ik een heuse Citroën XM Phase I, geproduceerd in mijn voormalige woonplaats Rennes. Ik houd het vanavond kort, want het was een lange dag. De auto is optisch in redelijke staat, maar technisch gelukkig in goede staat. Ik kom binnenkort wel met meer informatie, hier zijn alvast enkele foto's die ik onderweg nam.

2016-09-07%2016.04.17_edit_zpsejue3sqq.jpg

2016-09-07%2016.02.01_edit_zpsfp1i6q02.jpg

2016-09-07%2016.03.49_zpsatnyhlz9.jpg

2016-09-07%2016.25.04_edit_zpsrmfythim.jpg

Top! (y)

Volgens mij gaat de Regata snel in de verkoop en ga je lekker cruisen met dit zwevend tapijt :p

Veel fijne en hopelijk ook probleemloze kilometers gewenst met de XM

Leuk, voor mij een verrassende keus. 1e generatie XM, je durft wel. ;)

Wat betreft dat geluid in de Regatta.. Je bent er wel zeker van dat bij de distributieriem wissel alle loop- en spanrollen vervangen zijn?

Niseko zei:
Volgens mij gaat de Regata snel in de verkoop en ga je lekker cruisen met dit zwevend tapijt

Volgens mij blijft de Regata nog wel eventjes. Voor de LHD-momentjes in het leven van Maggie. ;)

Maar gefeliciteerd hoor! Echt een ongelofelijk gave auto heb je daar. En op de aandachtspuntjes na, is het een perfect geheel. Open dakje (ahum), kleur, wielen, motor... Super! (y)

@Niseko: Bedankt! Nee, de Regata hoort in een garage en gaat daarom terug naar mijn partner in België.
@Durashift: Ook jij bedankt. Technisch zit het allemaal wel goed, hoewel de distributieriem binnenkort gedaan moet worden, maar dat is te overzien. Qua elektronica heb ik inmiddels wel een aardig idee wat te verwachten...
@RobEU: Dank ook. Zeker, maar veel van die aandachtspuntjes zou ik hopelijk zelf aan moeten kunnen pakken, dus dat lijkt me een leuk project voor de komende tijd.

Het is inderdaad wat anders dan waar ik eerst naar op zoek was, maar een XM stond erg hoog op m'n lijstje van "ooit te eigenen auto's". Dus toen ik dit goede exemplaar voor een goede prijs zag, heb ik toegeslagen.

't Is natuurlijk geen GTV ;)
en een XM... je moet inderdaad maar durven.
Maar ik wens je veel zorgeloos rijplezier met dit vliegende tapijt.

@Niseko: Bedankt! Nee, de Regata hoort in een garage en gaat daarom terug naar mijn partner in België.

Dus kan ik die toch nog spotten?

Vanwaar die opmerkingen van 'je moet maar durven'? De XM is absoluut geen slechte auto, zelfs niet naar algemene standaards. Er zijn dan ook veel XM's met tamelijk hoge kilometerstanden geweest.

RobEU zei:
Vanwaar die opmerkingen van 'je moet maar durven'? De XM is absoluut geen slechte auto, zelfs niet naar algemene standaards. Er zijn dan ook veel XM's met tamelijk hoge kilometerstanden geweest.

Zeg dat eens aan mijn vroegere buurman die na jarenlange tevredenheid over een BX overschakelde naar een XM... wat een rampenbak!!!

Geweldige aankoop! De eerste serie XM staat dan weliswaar te boek als een storingsgevoelige auto, zo herinner ik me van Timo's topic, maar dit is een laat exemplaar, dat scheelt wellicht al een slok op een borrel, zeker als de auto goed onderhouden is. Voor de betrouwbaarheid is een grote Franse auto wellicht nooit de beste keuze, maar gelukkig heeft zo'n XM heel veel charmes om dat te compenseren :) Zo'n eerste serie XM vind ik om te beginnen al mooier dan de iets minder gladde en vooral minder zeldzame tweede serie. Die aerodynamische velgen (of zijn het doppen?) vind ik ook heel gaaf en die 2.0 CT Turbo motor moet toch ook wel in staat zijn tot aansprekende prestaties. Al met al vormt 'ie vast een prachtig duo met de Regata.

Dank weer.
@D-C: Dat zijn wieldoppen. Ik vind ze zelf ook fantastisch, ik denk dat ze een redelijke rol speelden in mijn beslissing. :)

Het verhaal
Zoals bekend zocht ik al enige tijd naar een auto voor hier in Engeland, zodat de Regata in België in de garage kan staan. De Regata is een prima alledaagse auto, maar gezien de betrekkelijk grote mate van roestgevoeligheid heb ik die liever beschermd tegen weer en wind, zeker nu de herfst langzaamaan op komst is (hoewel we daar nu niet veel van merken).
Ik heb een Reliant Rialto geprobeerd, maar wegens de afwezige isolatie zag ik mezelf daar geen 5 uur in rijden na een werkdag. Dat is namelijk hoe de auto onder andere gebruikt gaat worden, om 's avonds na het werk naar België te rijden. Een beetje comfort is dan wel zo prettig en veilig.
Vervolgens heb ik nog een tijd lang naar MG TF's en GTV's gekeken. Het was echter moeilijk hier redelijke-goede exemplaren voor een nette prijs in de buurt te vinden. Ook een Saab 9-3 heb ik in de gaten gehouden, aangezien die opvallend betaalbaar zijn, maar nog steeds (naar mijn idee) een fris, modern voorkomen hebben.

En toen, er stond een leuke XM te koop, met dus die kekke wieldoppen, niet al te veel mijlen op de klok en een behoorlijk bekende onderhoudshistorie. De auto stond wel een kleine 200 kilometer verderop, maar aangezien ik nu al vier maanden op zoek was moest ik toch zo'n beetje wat vaart gaan maken. Afgelopen zondag de auto bekeken en dat overtuigde toch behoorlijk. Ik heb twee dagen de tijd genomen om een en ander eens te evalueren en besloot toen op woensdag, gisteren, de auto op te gaan halen.

De aankoop
De auto was van een van oorsprong Chileense heer die een grote voorliefde heeft voor Citroën. Hij heeft nu nog een speciale Dyane en een 2CV uit 1985. Die laatste had hij ergens in een weiland zien staan en is hij nu helemaal aan het opknappen (zo'n beetje alles wat los kan van de carrosserie, was ook echt los). Aangezien hij beter betaald werk vond wat tevens verder weg was, heeft hij een Scénic gekocht voor het dagelijkse woonwerkverkeer. Op 'advies' (lees: min of meer dwang) van zijn vrouw moest de XM het veld ruimen. Ergens jammer, aangezien hij net behoorlijk wat onderhoud had gedaan (uitlaatspruitstuk, turbo-revisie, nieuwe Michelin-banden, nieuwe vloeistoffen, ...). Jammer voor hem dus vooral, aangezien het meeste onderhoud dus al is gedaan. De hydrauliek werkt voortreffelijk, de auto rijdt goed en prettig, de automaat schakelt aangenaam. Kortom, technisch in goede staat.

De staat
Ik heb al wat ietwat cynische of sceptische berichten zien passeren. De XM is overwegend in goede staat, maar al typende vrees ik dat het best een lijst zal worden met dingen waar ik iets aan wil gedaan hebben of zelf wil doen. Ik zet de zaken in volgorde van prioriteit.
- Distributieriem en waterpomp: het is niet bekend wanneer dit is gedaan, dus dat moet echt snel gebeuren.
- Spiegels: een vorige eigenaar heeft de spiegels vastgekit, met mijn zitpositie zie ik helaas bar weinig door die spiegels en ik kan het dus ook niet aanpassen. Ik wil nu nieuwe XM-spiegels en hopelijk kan ik die dan weer aanpassen via het bedieningspaneel in het interieur.
- Centrale deurvergrendeling: zoals ik al heb vernomen is dit een berucht punt bij de XM, helaas ook bij mijn auto werkt dit...nou ja amper eigenlijk. De auto kan enkel op slot via de passagiersdeur en zelfs dan moet je een aantal keer proberen. Om de auto te openen moet dat ook via die deur en daarna moet ik binnendoor de bestuurdersdeur openen. Niet heel erg, maar toch stoor ik me er behoorlijk aan. Interessant genoeg had de 309 hetzelfde probleem.
- (Zonne-)Dak: Ook een typisch fenomeen bij een oudere auto, namelijk het zonnedakje gaat niet meer open. Mij is verteld dat daarvoor de dakbekleding eraf moet. Wellicht dat ik dat zelf ga doen, maar dan moet ik wel iemand vinden die het zonnedak kan herstellen, want dat soort technische zaken kan ik niet. De dakbekleding wil ik er zelf graag af hebben omdat er best wat schimmelplekken in zitten, de auto heeft waarschijnlijk enige tijd stilgestaan.

Verder wat kleinere zaken:
- ABS-sensor brandt constant, even uitzoeken waardoor dat komt.
- De originele radio zit er niet meer in, ik wil er graag een originele XM-radio in plaatsen, mede omdat ik dan de (destijds luxe) stuurwielbediening kan gebruiken
- De sluiting van het handschoenkastje is afgebroken. Geen fraai gezicht, dus even zien of ik een kastje kan vinden op de sloop.
Exterieur:
- Er zit tape rond de mistlampen voor, volgens mij is de auto origineel geleverd zonder mistlampen voor, dus wat mij betreft kunnen die weg (= een nieuwe voorbumper vinden).
- De achterbumper is wat gehavend, zou ook mogen vervangen worden.
- Grijze bumperstukken en raamstijlen weer zwart maken.
- De 'chromen' lijntjes in de bumper zijn gaan 'verbloemkolen', die zouden dus ook even vernieuwd/vervangen mogen worden.

Maar wat rijdt het prettig! Zoveel stiller, maar ook krachtiger dan de Regata. Wel ook (gevoelsmatig) een stuk breder, maar dat komt wellicht ook omdat ik in de Regata (LHD) altijd aan de heg- of stoepzijde rijd, nu rijd ik ter hoogte van de middellijn en vind ik het nog wel wat lastig inschatten tot waar mijn linkerspiegel komt in de XM. O ja en de auto heeft, zoals sommigen wellicht weten, een 'immobiliser'. Oftewel, elke keer als je de motor aan wil zetten, moet je eerst een code intoetsen. Een vrij suf systeem, als je het mij vraagt, maar vooruit, de verzekeraars lijken het op prijs te stellen. Ten slotte: ik heb er een Haynes-boek bijgekregen, dus samen met de verschillende Citroën-/XM-fora ga ik me maar eens wat dieper inlezen in mijn nieuwste aanwinst.

Ha heerlijk, dank je Barri!

Ik weet overigens nog vrij weinig over dit type model. Ik vind de naam 'Première' nogal bijzonder voor een van de laatste XM's van voor de facelift.

Het is ook onder Citroën-monteurs wel gemeengoed dat de XM niet de makkelijkste auto is, daarmee vergeleken is de Xantia van hetzelfde tijdperk de beter gebouwde en makkelijker te onderhouden auto, en komt qua rijden dicht in de buurt. Sterker nog, er wordt gefluisterd dat de Xantia "de beste Citroën ooit" was. :)
Maar een XM is natuurlijk een fantastische auto die eigenlijk steeds mooier wordt en dat maakt alles goed.

RobEU zei:

Zeker, hoge kilometerstanden zie je vaak bij XM's.. het is tenslotte toch ook een reisauto.
Echter, daar hoort wel een bepaalde mate van onderhoud en liefde bij..

Harm78 heeft het eigenaarschap van een XM best goed verwoord in zijn klokje rond video, vind ik. Ook weleens hier op het forum beschreven, volgens mij.

`~~~~~
@der Magistrat.. met de distiriem doelde ik op de Fiat.. aangezien het geluid mogelijk van een lager uit het distributiegedeelte zou komen, volgens jouw monteur.. Kortom, zijn bij de vernieuwing van de riem alle rollen daadwerkelijk vervangen.. OF heb je een foutief exemplaar te pakken en heb je recht op garantie?

der Magistrat zei:
(..)
zag ik mezelf daar geen 5 uur in rijden na een werkdag. Dat is namelijk hoe de auto onder andere gebruikt gaat worden, om 's avonds na het werk naar België te rijden. Een beetje comfort is dan wel zo prettig en veilig.
(..).

1x per week, denk ik?? (hopelijk..)

Dat kan je met een XM inderdaad uitermate comfortabel uitvoeren..(y)

Wat betreft de 'dingetjes'.. de cv werkt dan niet.. het bestuurderdeurslot gaat niet als enige met de sleutel open? Dan kan je toch instappen en wegrijden (na wachten op de juiste wagenhoogte..)

Ik heb een Reliant Rialto geprobeerd, maar wegens de afwezige isolatie zag ik mezelf daar geen 5 uur in rijden na een werkdag. Dat is namelijk hoe de auto onder andere gebruikt gaat worden, om 's avonds na het werk naar België te rijden. Een beetje comfort is dan wel zo prettig en veilig.

Kortom, ik moet voortaan in het weekend uitkijken naar zowel een Regata met O-kenteken als een grijze rechtsgestuurde XM ;)

herman m zei:
Het is ook onder Citroën-monteurs wel gemeengoed dat de XM niet de makkelijkste auto is, daarmee vergeleken is de Xantia van hetzelfde tijdperk de beter gebouwde en makkelijker te onderhouden auto, en komt qua rijden dicht in de buurt. Sterker nog, er wordt gefluisterd dat de Xantia "de beste Citroën ooit" was. :)
Maar een XM is natuurlijk een fantastische auto die eigenlijk steeds mooier wordt en dat maakt alles goed.

Hmm, het bekende via-via. Het zou kunnen, dat zegt daarmee gelukkig nog niet alles over mijn eigen 'unieke' auto. Daarbij vind ik de XM veel mooier dan de Xantia.

Durashift zei:
RobEU zei:

Zeker, hoge kilometerstanden zie je vaak bij XM's.. het is tenslotte toch ook een reisauto.
Echter, daar hoort wel een bepaalde mate van onderhoud en liefde bij..

Harm78 heeft het eigenaarschap van een XM best goed verwoord in zijn klokje rond video, vind ik. Ook weleens hier op het forum beschreven, volgens mij.

`~~~~~
@der Magistrat.. met de distiriem doelde ik op de Fiat.. aangezien het geluid mogelijk van een lager uit het distributiegedeelte zou komen, volgens jouw monteur.. Kortom, zijn bij de vernieuwing van de riem alle rollen daadwerkelijk vervangen.. OF heb je een foutief exemplaar te pakken en heb je recht op garantie?

Onderhoud en liefde zal bij mij geen probleem zijn! Wat ik nu nog niet kan, leer ik hopelijk vanzelf wel.
Of de rollen zijn vervangen bij de Regata weet ik eigenlijk niet, ik vraag het na.

Durashift zei:
der Magistrat zei:
(..)
zag ik mezelf daar geen 5 uur in rijden na een werkdag. Dat is namelijk hoe de auto onder andere gebruikt gaat worden, om 's avonds na het werk naar België te rijden. Een beetje comfort is dan wel zo prettig en veilig.
(..).

1x per week, denk ik?? (hopelijk..)

Dat kan je met een XM inderdaad uitermate comfortabel uitvoeren..(y)

Wat betreft de 'dingetjes'.. de cv werkt dan niet.. het bestuurderdeurslot gaat niet als enige met de sleutel open? Dan kan je toch instappen en wegrijden (na wachten op de juiste wagenhoogte..)

Niet 1 keer per week hoog, hooguit 2x per maand. Maar het lijkt me inderdaad een erg prettige reiswagen voor dergelijke ritten.
Ik snap je laatste opmerking niet, denk ik. Ik kan niet via de bestuurdersdeur naar binnen, pas nadat ik deze via de passagiersdeur ontgrendeld heb?

@BRG: Klopt. Hoewel ik ook eens langs kan komen? :)

Oh ja die code heeft de Citroen ZX van een maat van mij ook.

Maar dat daargelaten, wat een supertoffe bak man! Gefeliciteerd!
Rust kalmte, mooie looks.....ja. Ben benieuwd wat je ervan gaat maken. Klinkt als een goede koop. (y)

Ontzettend gaaf!! je ziet ze helaas nog maar erg weinig in het dagelijkse verkeer.
Heerlijke karakterwagen (y)

Wat een gave auto! Wat moet dat heerlijk rijden. Vrienden van m'n ouders reden altijd Citroen, en een XM is de laatste die ze hebben gehad. Ze missen 'm nog altijd... Heel veel plezier met deze gekke Fransman!

der Magistrat zei:
Niet 1 keer per week hoog, hooguit 2x per maand. Maar het lijkt me inderdaad een erg prettige reiswagen voor dergelijke ritten.
Ik snap je laatste opmerking niet, denk ik. Ik kan niet via de bestuurdersdeur naar binnen, pas nadat ik deze via de passagiersdeur ontgrendeld heb?
(..)

Ah jammer.. dat je eigenlijk zo minimaal per maand urenlang kan genieten van dat heerlijke XM comfort... ;)

Wat betreft jouw laatste opmerking.. ik doelde op het onderstaande en dan met name (wat ik dan niet begrijp, vandaar mijn vraag) het woord 'binnendoor'..

der Magistrat zei:
De auto kan enkel op slot via de passagiersdeur en zelfs dan moet je een aantal keer proberen. Om de auto te openen moet dat ook via die deur en daarna moet ik binnendoor de bestuurdersdeur openen.

Hoezo binnendoor? Je kan toch buitenom omlopen naar de bestuurdersdeur en die dan van buitenaf openen (dus slechts de hendel bedienen en niet het slot).

OF bedoel je te zeggen dat je CV eigenlijk geheel buiten werking is.. en er slechts nog 1 portierslot met de sleutelbediening werkt en dat is de passagiersdeur (in jouw geval) linksvoor?

Hele toffe XM! Kleur, wielen, opties, motorisering allemaal precies goed! Sorry als ik er overheen heb gelezen maar is het een automaat of handbak en welk stuur zit er in?

Terug
Bovenaan