der Magistrat: Honda H-RV

Durashift zei:
der Magistrat zei:
Niet 1 keer per week hoog, hooguit 2x per maand. Maar het lijkt me inderdaad een erg prettige reiswagen voor dergelijke ritten.
Ik snap je laatste opmerking niet, denk ik. Ik kan niet via de bestuurdersdeur naar binnen, pas nadat ik deze via de passagiersdeur ontgrendeld heb?
(..)

Ah jammer.. dat je eigenlijk zo minimaal per maand urenlang kan genieten van dat heerlijke XM comfort... ;)

Wat betreft jouw laatste opmerking.. ik doelde op het onderstaande en dan met name (wat ik dan niet begrijp, vandaar mijn vraag) het woord 'binnendoor'..

der Magistrat zei:
De auto kan enkel op slot via de passagiersdeur en zelfs dan moet je een aantal keer proberen. Om de auto te openen moet dat ook via die deur en daarna moet ik binnendoor de bestuurdersdeur openen.

Hoezo binnendoor? Je kan toch buitenom omlopen naar de bestuurdersdeur en die dan van buitenaf openen (dus slechts de hendel bedienen en niet het slot).

OF bedoel je te zeggen dat je CV eigenlijk geheel buiten werking is.. en er slechts nog 1 portierslot met de sleutelbediening werkt en dat is de passagiersdeur (in jouw geval) linksvoor?

Geniet, maar rijd met mate. ;)

Voor wat betreft de CV: Niet geheel, maar niet-werkend bij de bestuurdersdeur. Of, het lijkt er vooral op dat bij het ontgrendelen niet per se alles ontgrendeld wordt. Bij het vergrendelen zal na een aantal keer proberen dit wel gebeuren. Op basis van wat ik hoor, lijkt het probleem zich rond de kofferklep te situeren (uit die hoek hoor ik een haperend geluid).

@Zadelsnuiver: Dank! Het is een automaat en volgens mij zit er een vrij modern stuurwiel in (dus niet het eenspaakswiel). Gelukkig, want hoe tof dat eenspaakswiel er ook uit ziet, erg prettig rijden lijkt het me niet. Ik zal er eens een foto van maken.
De auto gaat komende week de eerste grote tocht maken (naar België) en wordt daar meteen voorzien van een der Magistratbehandeling. Dan volgen meer foto's.

@Nico GTR: Bedankt! Hopelijk ga ik zelf wat dingen op kunnen knappen inderdaad, ik ga denk ik beginnen met het weer zwart krijgen van verschillende inmiddels grijze elementen.

Dank ook aan rzasa, Bofkont, Lancia Lover en Kristian!

Zadelsnuiver zei:
(..) Sorry als ik er overheen heb gelezen maar is het een automaat of handbak en welk stuur zit er in?

Wordt niet benoemd, volgens mij. Als het leveringsprogramma in UK hetzelfde was als in NL.. dan is het een handbak.. want de C.T. is alleen met handbak geleverd.

Volgens mij zit er dan onderstaand stuurwiel in.

citroen-xm-2-0i-turbo-ct-comfort-youngtimer-7994293-15.jpg

Je bedoelt dat jij het wel benoemd had.. of mijn veronderstelling (met voorbehoud) dat het leveringsgamma misschien gelijk aan NL zou kunnen zijn.. ? ;).

Automaat nog wel.. sealed for life?

British Racing Green zei:
RobEU zei:
Vanwaar die opmerkingen van 'je moet maar durven'? De XM is absoluut geen slechte auto, zelfs niet naar algemene standaards. Er zijn dan ook veel XM's met tamelijk hoge kilometerstanden geweest.

Zeg dat eens aan mijn vroegere buurman die na jarenlange tevredenheid over een BX overschakelde naar een XM... wat een rampenbak!!!

Ik heb 4 jaren relatief probleemloos met een 2.1D turbo gereden, in hetzelfde grijs. Slechts twee problemen:
Het eerste probleem geraakte niet opgelost maar was niet onoverkomenlijk:
Bij regen sijpelde er water in de de knoppencluster onder het dak. Hierdoor werd de knop van het dchuifdak geactiveerd en schoof dat helemaal open. Dat was de eerste maal erg verschieten. De garage heeft de oorzaak nooit gevonden. Oplossing: de zekering van het schuifdak eruit bij regenachtig weer.

Het tweede probleem was voor mij de reden om hem van de hand te doen: de cilinderkoppakking die het begaf bij 256.000 km. Ik had meer zin in een nieuwe wagen dan in de herstellingskosten (de wagen was toen 8 jaar oud)
Voor het overige probleemloos en erg comfortabel kilometers afmalen. Geen piepjes of kraakjes of torsiegeluiden.

De elektronicaproblemen dateren van de eerste twee productiejaren, daarna waren ze onder controle, op een zeldzaam schuifdak na...

Zalig was ook de interieurruimte: volgens mij was hij achterin ruimer dan mijn C5, grote en erg toegankelijke kofferruimte ook. Achterin gewoon fauteuils met steun tot de schouders.

herman m zei:
Het is ook onder Citroën-monteurs wel gemeengoed dat de XM niet de makkelijkste auto is, daarmee vergeleken is de Xantia van hetzelfde tijdperk de beter gebouwde en makkelijker te onderhouden auto, en komt qua rijden dicht in de buurt. Sterker nog, er wordt gefluisterd dat de Xantia "de beste Citroën ooit" was. :)
Maar een XM is natuurlijk een fantastische auto die eigenlijk steeds mooier wordt en dat maakt alles goed.

Geen idee wat een XM moeijker te onderhouden zou maken dan een Xantia. Technisch lijken ze me erg vergelijkbaar waarbij de XM wel vaker met elektronische toeters en bellen was uitgerust dan de Xantia. Het gaat in beide wagens wel steeds om dezlfde systemen.

der Magistrat zei:
Twee keer onjuist, maar het interieurmotief klopt wel. Het is dus een automaat, met een ander stuurwiel. :)
Vierspaaks of eenspaaks? Bij mij het laatste (schitterend mooi!). Het tweespaaks vind ik Citroënonwaardig lelijk.

Durashift zei:
Je bedoelt dat jij het wel benoemd had.. of mijn veronderstelling (met voorbehoud) dat het leveringsgamma misschien gelijk aan NL zou kunnen zijn.. ? ;).

Automaat nog wel.. sealed for life?

Had gekund, had gekund.
Goede vraag, hoe zie ik dat? :D

Wat een gedoe over het stuur trouwens. :) Ik maak t.z.t. wel een foto om de gemoederen te bedaren.

iDS zei:
herman m zei:
Het is ook onder Citroën-monteurs wel gemeengoed dat de XM niet de makkelijkste auto is, daarmee vergeleken is de Xantia van hetzelfde tijdperk de beter gebouwde en makkelijker te onderhouden auto, en komt qua rijden dicht in de buurt. Sterker nog, er wordt gefluisterd dat de Xantia "de beste Citroën ooit" was. :)
Maar een XM is natuurlijk een fantastische auto die eigenlijk steeds mooier wordt en dat maakt alles goed.

Geen idee wat een XM moeijker te onderhouden zou maken dan een Xantia. Technisch lijken ze me erg vergelijkbaar waarbij de XM wel vaker met elektronische toeters en bellen was uitgerust dan de Xantia. Het gaat in beide wagens wel steeds om dezlfde systemen.

Ik weet het ook niet, ik heb het maar van een monteur met slechts een paar decennia Citroën-ervaring & zoon v. gepensioneerd Citroën-dealer. Zelf zou ik ook graag een XM voor de deur zetten, misschien hebben jullie wel eens gehoord van het verschijnsel "huwelijk", dat staat erom bekend dat dit soort avonturen er door worden bemoeilijkt. Even wachten tot de V40 het begeeft (ik gok dat dat ergens rond 2026 zal zijn) en dan komt er een '90er Citroën.

2016-09-07%2017.28.09_zpsgc7tbmis.jpg

De tank is trouwens nog wel een stuk groter dan ik dacht...Ik heb serieus bij de 75l even onder de auto gekeken :), ik dacht: dit kan niet allemaal in de tank passen.

herman m zei:
(..) Even wachten tot de V40 het begeeft (ik gok dat dat ergens rond 2026 zal zijn) en dan komt er een '90er Citroën.

Ah joh, gewoon ff een fikse offerte regelen voor het kleppenstellen bij de V40.. nu bekend is dat er geen hydraulische stoters in zitten.. een goede reden om te gaan wisselen, toch?

:)

@deMagistrat.. dat 'sealed for life' zie je niet.. dat zou Citroën beschreven kunnen hebben in de handleiding.. Houdt in dat je de automaatbakolie nooit zou hoeven te verversen... wat eigenlijk niet waar is.. want op zh'n tijd verse olie is toch wel beter voor die bakken..

Je had van te voren niet ff de tankinhoud bekeken bij de specs OF in het dashboard? (staat volgens mij op de meterschaal). 80 liter officieel... maar kennelijk een lange vulhals...;). Enfin, nu kan je er wel weer een goede 700 kilometer tegenaan :)

Wel lekker 'goedkoop' in vergelijking tot NL.. Iets meer als een Euro per liter.. in NL was je rekening dik boven de honderd euro uitgekomen..:eek:

Ik vind dat je een geweldig bijzondere auto eh... Citroën hebt aangeschaft en wens je er ontzettend veel plezier mee en van.

@Durashift
Ah dat heb je goed onthouden.. :)
Ik maak me er niet (meer) druk om, maar het kan helpen inderdaad, zo'n prijsopgaaf. :cool:
Dat soort manipulatie is mij niet helemaal vreemd.
Al kun je hem ook gewoon tegen de vangrail aan knallen, dan weet je het zeker.

Ik zal de Citro-Expert die aan de XM was gewijd nog even opsporen, die moet hier ergens liggen.

Geweldige aankoop zeg!! (y)

Durashift zei:
Wel lekker 'goedkoop' in vergelijking tot NL.. Iets meer als een Euro per liter.. in NL was je rekening dik boven de honderd euro uitgekomen..:eek:
Het zijn wel ponden hè. Momenteel is de pond zo'n 1,18 euro. Dus tegen de prijs van 1,099 pond per liter, dus 1,30 per liter, kom je dan bij 86 liter op een rekening van €112. Zo voordelig is het ook weer niet.

Nog geen tijd gehad om je eerder te feliciteren, maar wat een geweldig ding is zo'n XM toch! (y) Heel veel fijne zweef-kilometers gewenst!

MWH zei:
Geweldige aankoop zeg!! (y)

Durashift zei:
Het zijn wel ponden hè. Momenteel is de pond zo'n 1,18 euro. Dus tegen de prijs van 1,099 pond per liter, dus 1,30 per liter, kom je dan bij 86 liter op een rekening van €112. Zo voordelig is het ook weer niet.

Uh? Ik weet niet hoor.. maar ik zie 75,26 Engelse ponden op de foto staan (en 86,6liter ).
Als ik dat hier omreken van pond naar euro, krijg ik toch een lager bedrag (€ 86) te zien dan wat jij schrijft.. .
;)

@Durashift: Iets langer naar de foto turen dan, er staat 95,26 ponden, wat toevalligerwijs precies overeenkomt met 86,68 liter maal de prijs van 1,099 pond die eronder zichtbaar is. ;)

Ik krijg ook betaald in ponden hè. ;) Nee, dat was een duur geintje...Nou ja, voorlopig pruttelt het motortje er nog wel op, hoop ik.
@MWH, Escher: Heel erg bedankt!
@Durashift: Toffe link, merci. Ik wist al het een en ander, maar hier staan wel erg veel dingen genoemd. Ik bereid me alvast voor op wat ik met de XM zal meemaken. :)
@Frederiksen: haha, bedankt voor je twijfelachtige compliment.
@Durashift (2): Ik wist wel dat er 80l in ging hoor, maar ik had niet de indruk dat de tank echt bijna leeg was, dan is 86l tanken toch wel erg veel hoor. Betreffende de automaat: ik zoek het eens op.

Woensdag ga ik ermee naar Londen en dan vrijdag de eerste overtocht naar België. Ik heb daar natuurlijk al erg veel zin in, lekker een flink stuk rijden in m'n nieuwste aanwinst. (y)

Mooi vooruitzicht, veilige reis gewenst!

Ik heb medio jaren 90 geregeld mogen rijden met een XM 2.1 TD voor mijn vakantiejob in een electrozaak ( onderdelen halen, herstelde tv's terug aan huis leveren).

Wat een verschil met de tweede gezinsauto van mijn ouders (Starlet 1.5D) waarmee ik doorgaans rond tufte. Die luxe fauteuils, dat deinend comfort, de heerlijk soepele turbodiesel. Brings back good memories :cool:

Damn wat een heerlijke XM man, geweldig. Die eerste serie is echt wonderschoon en met deze wieldoppen o_O. Lekker van genieten man!

Dank u heren!
Inmiddels ben ik met XM al van Londen, naar Gent, naar Harderwijk en terug naar Gent mee gereden. Fantastisch comfortabele machine. Helaas wel op een eerste probleem gestuit: ik krijg de tankdop niet open. De sloten van de auto zijn ooit vervangen, maar ik heb de originele sleutel niet meer. Ik denk dat ik die sleutel voor tankdop nodig heb. Anderzijds heb ik al ergens gelezen dat problemen met de centrale deurvergrendeling (en die heb ik...) daar ook aan gerelateerd zijn. Vandaag maar eens uitzoeken hoe ik ga kunnen tanken. Ik rijd immers al zo'n 70km met een brandend lampje ('ga tanken')...

RobEU zei:
Hoe heb je dat de eerste keer dan gedaan?

Toen draaide die wel open, zonder iets met dat slot te hebben gedaan. Daarom de link met de centrale deurvergendeling.

O en Carfanatic: Dank, maar ik heb geen boor. Eventueel rijd ik morgen naar de lokale Citroëngarage, maar ik meende de brandstofpomp gisteravond te duidelijk horen, dus ik weet niet hoe ver de XM nog komt.

Ai, vervelend. Heel goed mogelijk dat het palletje van de cv erin geschoten is en niet meer terug komt. Tankklep zit dus op slot. XM heeft geen slot op de tankdop (van origine dan).

Kijk eens in je instructieboekje of fff op internet. Ik kan mij voorstellen dat er een handmatige escape is ingebouwd, achter de bekleding in de kofferbak rechts.

Ik zou niet stunten met doorrijden.. droog lopende brandstofpomp geeft meer schade..

Durashift zei:
Ai, vervelend. Heel goed mogelijk dat het palletje van de cv erin geschoten is en niet meer terug komt. Tankklep zit dus op slot. XM heeft geen slot op de tankdop (van origine dan).

Kijk eens in je instructieboekje of fff op internet. Ik kan mij voorstellen dat er een handmatige escape is ingebouwd, achter de bekleding in de kofferbak rechts.

Ik zou niet stunten met doorrijden.. droog lopende brandstofpomp geeft meer schade..

Dank voor je reactie.
De tankklep zou inderdaad gesloten moeten zijn, maar daarachter is een dop met slot geplaatst en dat krijgen we nu niet meer open. De 'handmatige escape' werkt dus niet.
Ik heb net geprobeerd de auto te ont- en vergrendelen, maar tevergeefs. Het probleem lijkt dus wat groter dan ik dacht.

Ik weet niet of je een abonnement op de Wegenwacht hebt, maar die zullen daar ook wel voor willen komen.

Oow, dat is een vervelend probleem :(

Ben je toevallig in Lovendegem? Mijn vriend die daar woont heeft vast wel een boor, of anders BRG die woont daar toch ook in de buurt?

Succes met de oplossing alleszins - als het aan een storing in de cv zou liggen, misschien de batterij even afkoppelen onder het motto, baat het niet dan schaadt het niet?

Ja als je lid bent heb je ze nooit nodig en omgekeerd..

Als bij die Citroëngarage echte liefhebbers werken komen ze vast wel 'even' naar je toe, hoef je de brandstofpomp niet te slopen e.d.
Je houdt tenslotte het erfgoed levend.
Verder is een boor iets wat je van de buren leent. :)

der Magistrat zei:
Durashift zei:

Dank voor je reactie.
De tankklep zou inderdaad gesloten moeten zijn, maar daarachter is een dop met slot geplaatst en dat krijgen we nu niet meer open. De 'handmatige escape' werkt dus niet.
Ik heb net geprobeerd de auto te ont- en vergrendelen, maar tevergeefs. Het probleem lijkt dus wat groter dan ik dacht.

Oh, dus als ik het goed begrijp heb je een after market tankdop met slot, dat nu dus niet werkt. Sleutel past wel?
Sleutel draait ook om?
Draait de dop' loos' als je de sleutel hebt omgedraaid in.de' open stand'?

Uit mijn ervaring van vroeger, als pompbediende, wil het wel eens helpen een beetje te frutten met de sleutel en de dop tegen de aanslag.. als het ware het' aangrijpingspunt' opzoeken.

Volgens mij heeft je CV er niks mee.te maken als je tankklep gewoon open kan krijgen.

Even.rondom de dop én in het slot met WD40 spuiten kan geen.kwaad.

Lukt het niet, dan resteert weinig meer dan gaten in de dop te boren en het stevige breekwerk in te zetten:(

Durashift: Ik heb helaas geen sleutel, ik vrees dat ik inderdaad zal moeten gaan slopen.
Dank allen voor de tips. Niseko: Ik stuur je een privébericht.

Een metalen slot openbreken met een boormachine, vlak boven een benzinetank. Ik zet even een flinke stap terug. :D

Nah, valt wel mee volgens.mij. Je kan in het kunststof naast het metalen slot boren. Vulhals is ook van.kunststof en wordt afgesloten door een metalen klepje..

Bovendien, zoveel.peut zit.er.toch niet meer in?:)

@der Magistrat : mijn vriend uit Lovendegem wil een mede autoliefhebber met alle plezier helpen maar zit in het buitenland momenteel krijg ik net door via WA :(

Maar ik geef Rob gelijk, zonder beleid beginnen boren zou ik zelf ook niet aan beginnen...

Morgen garage Crivaco bellen, zitten in de buurt?

Merci weer. Ik ga morgen wel even bij de Citroëngarage vragen of ze wat voor me kunnen betekenen. Nu maar verder met poetsen. :)

alternatief in Lovendegem : garage / tankstation de Regenboog krijg ik door op WA.

Waren deze voormiddag open zie ik net, grrrr, anders even naar daar op de fiets en zien of er iemand is die je kan verder helpen?

Crivaco doet nog maar net Citroën; was een Saab-dealer, deed dan Subaru, vervolgens Mitsubishi...
Ik zou liever eens bij De Dapper in Zomergem stoppen (net aan de brug als je van Lovendegem Zomergem binnenkomt), of Lievens in Eeklo (ongeveer rechtover de Yeti), die doen al jaar en dag binnen de familie Citroën.

Of nog beter: ga naar de Citroën garage van Stefan Autekie in Sleidinge, was ooit mijn buurjongen, is iets ouder dan ikzelf en die sleutelt al van jongsaf aan Citroëns.
https://www.dealer.citroen.be/autekie/startpagina/

Crivaco doet nog maar net Citroën; was een Saab-dealer, deed dan Subaru, vervolgens Mitsubishi...

Terechte OPM BRG (ik heb nog in Waarschoot gewoond :cool:) maar gezien het actieradius probleem van T. Na 70 km op reserve wou ik proberen opties aan te brengen zo dicht mogelijk in de buurt, Eeklo en Sleidinge zijn idd niet veraf maar een gok om er nog te geraken met een quasi lege tank :(

Niseko zei:

Terechte OPM BRG (ik heb nog in Waarschoot gewoond :cool:) maar gezien het actieradius probleem van T. Na 70 km op reserve wou ik proberen opties aan te brengen zo dicht mogelijk in de buurt, Eeklo en Sleidinge zijn idd niet veraf maar een gok om er nog te geraken met een quasi lege tank :(

Dat durf ik inderdaad niet aan, maar zeker goede tips BRG! Ik ga morgen eens op de fiets op pad of telefonisch. Ik start de auto nl. het liefst niet meer voordat die is bijgetankt.

Inmiddels al wel het een en ander aan poetswerkzaamheden verricht, foto's daarvan volgen nog.

Harm78 heeft het eigenaarschap van een XM best goed verwoord in zijn klokje rond video, vind ik. Ook weleens hier op het forum beschreven, volgens mij.

Hee mijn naam wordt genoemd :)

Een Xm is een heel fijn hok, maar je moet niet verwachten er altijd probleemloos mee te rijden. En je moet ofwel geld hebben om hem goed te laten onderhouden en repareren, ofwel zelf heel veel kunnen. Daarbij is zo'n viercilinder natuurlijk wel iets makkelijker dan de V6.

Over het ontgrendelen: meestal komt het doordat het sleutelstiftje is afgesleten, waarschijnlijk zijn de tandjes op de sleutel al lekker afgerond. Op code een nieuwe sleutel laten maken (of de reservesleutel een keer proberen) is meestal wel de oplossing. Of gewoon een cv-setje van een Evasion/Xantia inpluggen, die zijn radiografisch en kun je zo op de bestaande stekker schuiven.

Even een korte update.
Ik ging vanmorgen naar een lokale Citroëngarage. Ik legde het probleem uit en mij werd vervolgens geadviseerd het eens met een waterpomptang te proberen. Zelf heb ik die nog niet liggen, dus ik mocht er wel even eentje lenen. Zo gezegd, zo gedaan. Tot mijn verwondering ging de tankdop er vervolgens heel soepel af. Toen ging ik naar een automaterialenzaak (let wel, dit moest natuurlijk op de fiets) om er een jerrycan te halen. Daarmee ging ik dan naar een tankstation en als laatste stap heb ik zo de XM weer van wat uiterst brandbare vloeistof voorzien. Oftewel: de XM doet het weer!
Straks weer terug naar Engeland, ik reageer daarom later uitgebreider.

Zeiden ze echt "waterpomptang"?
Of werd in de lokale taal gesproken over een "vise grip".

Zeiden ze echt "waterpomptang"?
Of werd in de lokale taal gesproken over een "vise grip".

Het was Willem Bever waarschijnlijk: heeft die geen Citroëngarage:)

Terug
Bovenaan