@Nico GTR: Absoluut! Vooral ook fijn dat de auto technisch in orde lijkt te zijn, dus dat geeft me de mogelijkheid me op anders minder relevante onderdelen te richten. Thx, trouwens.
@Gewoon Dirk: Dat klopt, toch bedankt! Je favoriet is een lichtblauwe Cactus, toevallig?
@voiture: Precies, wat dat betreft hebben de Regata en de XM opvallend veel met elkaar gemeen. We gaan het zien, vooralsnog is het allemaal goed te doen. Ik heb nu zo'n 1000 mijl gereden, dus dat is op zich ook nog niet zo heel veel. Jij ook bedankt.
Kleine 'reparatie'
Inmiddels ben ik ook weer een stukje 'technischer'. Enkele weken geleden, toen ik de XM net had bekeken, dacht ik iets van een vonkje of flits nabij de extra sigarettenaansluitingen onder het dashboardvakje van de Regata te zien: oei. Leek als ik ben probeerde ik vervolgens de door mij sterk gewaardeerde fm-transmitter aan te sluiten, maar die leek het niet meer te doen. Ik probeerde de originele 12-voltsaansluiting: opnieuw geen resultaat. Wel verdorie, ik moet nog drie uur rijden en ik kan mijn iPod dus niet gebruiken. Voor een muziekliefhebbende radiohater is dat bepaald geen prettig vooruitzicht, hoewel ik gelukkig ook nog wel graag naar de pruttelende viercilinder van de Regata luister. Oftewel: we gaan dan maar op pad en dan thuis maar eens uitzoeken wat het probleem nou was.
Na een goed halfuur rijden kwam ik in een behoorlijke file terecht. Dusdanig dat ik op een gegeven moment uitstapte, het was mooi weer (zoals steeds de laatste tijd) en ik wilde eens zien hoe lang die file zou zijn. Toen viel me op dat het interieurlampje niet aanging bij het openen van de deur: zou er dan een zekering zijn gesprongen? Ik opende het zekeringenkastje en zag dat een 10-ampèrezekering inderdaad doorgebrand was. Goed, het probleem gevonden, maar nog geen oplossing.
Ik schreef al dat ik mezelf een leek noem op technisch vlak, nou dat heb ik hier dus maar even gedemonstreerd. Ik wilde graag muziek, dus ik verwisselde de kapotte 'interieurzekering' met een zekering waarboven 'SERVICE' stond (beide 10 ampère, daar had ik gelukkig wel naar gekeken). En zie daar: ik kon weer lekker muziek luisteren. En service, och, dat zal wel niet zo belangrijk zijn?
De stoet auto's begon langzaam in beweging te komen, dus ik startte de motor. Hé, hij slaat meteen weer af. God, die oude auto's ook. Nou ja, nog eens proberen: hetzelfde probleem. Ik voelde wat druk van de auto's achter me, dus startte eens wat fanatieker door meteen maar wat toeren te maken. De Regata kwam in beweging en na 200m. moest ik weer stilstaan. Een minuut of vijf later konden we weer rijden en startte ik de auto weer: opnieuw viel die direct uit. Ik vertrouwde de Regata niet meer, dus ik draaide om en koos ervoor om dan maar rechtstreeks de snelste route naar huis te nemen (ik stond te wachten voor
dit kleine eilandje waarvan de weg blijkbaar bij vloed kan overstromen) en dus niet nog even de toerist uit te hangen.
Vervolgens had ik een ietwat bizarre rit totdat ik achterhaalde wat ik in vredesnaam uit had gespookt. Elke keer als de motor nabij de 1000RPM kwam, viel die uit. Ik schakelde bijvoorbeeld van vier naar vijf, de motor viel ondertussen uit, maar sloeg meteen weer aan toen ik de koppeling losliet en hij in z'n vijf stond. Hm, niet bepaald hoe ik met m'n auto om wil gaan. Iets verderop stopte er iemand om een zijweg in te gaan en natuurlijk sloeg de motor weer af terwijl al remmende probeerde te voorkomen op die Qashqai te klappen. Daarnaast had ik geen richtingaanwijzers meer, maar ik moest gelukkig enkele malen enkel linksaf, hetgeen ik met een arm door het raam kon aangeven.
Toen ik eenmaal een veilige plek om te stoppen had gevonden verwisselde ik de defecte zekering weer en plaatste de nog werkende terug in 'SERVICE'. En inderdaad: de auto startte. Fijn. Dat was dus niet zo'n goed idee van mij. Maar ja, het probleem was hier natuurlijk nog niet mee opgelost hè. Ik had immers weer geen muziek. Dus toen koos ik maar voor een gevarendriehoek (de alarmlichten?), om daar de zekering van te verwisselen. Mijn lichten, motor én FM-transmitter deden het: op naar huis. En toen thuis heb ik toch maar even wat nieuwe zekeringen gehaald (ook voor reserve) en de defecte vervangen voor een nieuwe. Als leek met je auto prutsen is niet zonder risico...