der Magistrat: Honda H-RV

Oh, maar dan had de dop zich wat al te vast gezogen (tankontluchting niet helemaal jofel?)
Waterpomptang klinkt dan wel logisch.. zet de tanden tussen de dop(schoepen) en je hebt meer kracht.

Duss.. de dop zat eigenlijk helemaal niet op slot?

Plaats maar eens een foto van hoe het het er bij jou uitziet.. wordt met de dag een vreemdere 'zaak'... vind ik ;)

Heb je zoiets dan ofzo?

thumb

Een XM-tankdop is helemaal niet bedoeld om op slot te zitten, dus het slot op de tankdop had waarschijnlijk helemaal niks om zichzelf op slot te zetten. De vulhals zal daar helemaal geen uitsparingen voor hebben denk ik.

Klopt, kon geen foto van een originele OEM dop vinden.. deze wordt wel voor XM (diesel) aanbevolen...

Originele dop is slotloos.. want de cv bedient immers het tankklepje al.. en kent een 'schoepenvorm'.

Dat die dop zich wat 'vast' kan zetten.. herinner ik mij wel inderdaad..

@Durashift: Het is exact die tankdop die ik heb (zie pagina 13)!
Och, ik lees net het topic van smarter: wellicht houdt het boefjes op afstand?

In elk geval wacht ik de volgende keer niet tot de tank bijna leeg is voor ik ga tanken, met een tank van plusminus 90 liter (ik tankte gisteren die jerrycan (5l), reed 5km en tankte toen exact 85l) is dat ook niet echt nodig. Hoewel de XM wel wat liever dat fossiele sapje drinkt dan mijn trouwe Regata.

De poetsfoto's moet ik nog bewerken, die volgen in de loop van deze week.

der Magistrat zei:
(..)

In elk geval wacht ik de volgende keer niet tot de tank bijna leeg is voor ik ga tanken, met een tank van plusminus 90 liter (ik tankte gisteren die jerrycan (5l), reed 5km en tankte toen exact 85l) is dat ook niet echt nodig. Hoewel de XM wel wat liever dat fossiele sapje drinkt dan mijn trouwe Regata.

(..).

Hoezo?

Het probleem dat de tankdop niet open gaat blijft toch hetzelfde met een z.g.a lege tank danwel een 3/4 volle tank?

[size=x-small]Okay, ik begrijp wel dat je in het laatste geval wat 'speel;ruimte' hebt om rijdend tot een oplossing te komen[/size]

Gewoon de dop niet op slot doen. En de tip van Harm78 even nalopen m.b.t. de stift van de sleutel. Kan alles dadelijk gewoon via de CV weer op slot.

Zondag 18-08: XM's eerste poetssessie

Afgelopen zondag heb ik me voor het eerst een beetje uitgeleefd op de XM. Een beetje, aangezien een deel van de behandeling zo ontzettend veel tijd kostte, dat er anders niks meer van mijn vrije dag overbleef en het toch wel een beetje tijd werd voor de borrel.

Stap 1: De staat nadat de auto eens met een hogedrukspuit voorbehandeld is
WP_20160918_12_10_04_Pro_edit_zpsrxuabaej.jpg

WP_20160918_12_10_23_Pro_edit_zpskgwjgzwh.jpg

Detailfoto's
WP_20160918_12_10_31_Pro_zpsdkvjpqxh.jpg

WP_20160918_12_10_38_Pro_zps4fcsn9ne.jpg

Stap 2: Wassen, met de 2-emmermethode en met "Dodo Juice - Born to be Mild shampoo"
Foto's van na het wassen
WP_20160918_13_30_59_Pro_edit_zpsna8sxyl0.jpg

WP_20160918_13_30_51_Pro_edit_zpstxjqgmoo.jpg

WP_20160918_13_04_24_Pro_zpsuduaxaht.jpg

WP_20160918_13_03_15_Pro_edit_zpswesn2fgl.jpg

Detailfoto's
WP_20160918_13_03_45_Pro_zpsoyvbuq3r.jpg

WP_20160918_13_03_50_Pro_zpsja1ndiab.jpg

Swirls. :(

WP_20160918_13_03_22_Pro_zpsfqee5s9i.jpg

WP_20160918_13_03_50_Pro_zpsja1ndiab.jpg

Ook nog enkele vreemde doffe plekken op het dak en enkele bijzondere deuken, gelukkig wel zonder lakschade voor zover ik kan zien.

Stap 3: Bumperherstel met "Turtle Wax Black In A Flash", een sponsje en afplaktape
WP_20160918_13_50_52_Pro_zpsriek3yis.jpg

En ja, bij dit soort detailfoto's zie je veel meer drama. Laten we het positief houden, het gaat in deze post om wat er verbeterd is. :)
WP_20160918_14_43_22_Pro_Edit_zpsuruw5mnz.jpg

WP_20160918_15_00_35_Pro_zpsnf1hhjv9.jpg

Verschil met links: nog niet gedaan en rechts (overduidelijk) al wel.

WP_20160918_14_59_38_Pro_edit_zps4iw5m9nt.jpg

WP_20160918_14_59_30_Pro_edit_zpsq5coyckk.jpg

Bijna klaar! [size=x-small]voor vandaag[/size]
WP_20160918_15_15_22_Pro_zpsddiewkny.jpg

WP_20160918_15_15_56_Pro_zpsitfhsxjk.jpg

Eindresultaat
WP_20160918_15_21_49_Pro_edit_zpsfp7oisjg.jpg

Linksonderin het beruchte flesje.
WP_20160918_15_22_01_Pro_edit_zpstk2m4b9k.jpg

WP_20160918_15_00_15_Pro_edit_zpsrp52sl4u.jpg

WP_20160918_14_59_54_Pro_zpsp5n2px2w.jpg

Spiegel en baan voor raam ook gedaan (zie foto #2 en #3 voor een vergelijking).

Nog geen goede overzichtsfoto's, maar ik denk dat het verschil al best goed zichtbaar is.

Goed begin. Ben je klein van stuk dat je de XM op de buik laat? Ik zou hem in de hoogste stand zetten.. kan je ook goed de dorpels soppen :)

Durashift zei:
Goed begin. Ben je klein van stuk dat je de XM op de buik laat? Ik zou hem in de hoogste stand zetten.. kan je ook goed de dorpels soppen :)

Dank.
Nee, maar dit was met het drama van die benzinetank. Ik had niet zo'n zin de motor te starten om de auto te verhogen, maar met mijn 1m86 was dit niet heel erg handig, nee. :) De volgende keer gaat de auto zeker op de hoogste stand.

@Nico GTR: Ja, het is een beste auto. Wat dat betreft moet de break al helemaal een slagschip zijn.

@Micha D.: Ha, bedankt zeg, 'sullig'. Gelukkig sluit je je bericht goed af. :)

@Bofkont: Dank! Vind je? O dat verwondert me van jou, eigenlijk. Nou ja, er zijn andere dingen prioritair optisch gezien:
- Verweerde sierstrips
- Verweerde raamstijlen (dat flesje van Turtle Wax werkt daarop niet)
- Verweerde bumpers, nu nog de zijkanten en de handgrepen 'in te smeren'

Ja, kom op zeg. Ik vind dat die spatlappen de lijn van de hele auto doorbreken, maar daarom zijn ze juist zo grappig. En waarom zou je spatlappen zetten op zo'n limousine?

Maar echt hoor, wát een lekkere kleur, fijne uitvoering (type 1 is echt veel toffer dan type 2). Persoonlijk zou ik alleen die spoiler er niet op hoeven.

Micha D. zei:
Ja, kom op zeg. Ik vind dat die spatlappen de lijn van de hele auto doorbreken, maar daarom zijn ze juist zo grappig. En waarom zou je spatlappen zetten op zo'n limousine?

Maar echt hoor, wát een lekkere kleur, fijne uitvoering (type 1 is echt veel toffer dan type 2). Persoonlijk zou ik alleen die spoiler er niet op hoeven.

Het scheelt wel wat poetsen. :)
Dank, mee eens, behalve dat over die spoiler dan. Die hoort er juist op, enkel de basisuitvoeringen (volgens mij alleen in Frankrijk geleverd?) hadden geen spoiler. Dat het wat overdreven is voor het vermogen en de aerodynamica, daar ben ik het dan weer wel mee eens.

der Magistrat zei:
WP_20160918_14_59_54_Pro_zpsp5n2px2w.jpg

Spiegel en baan voor raam ook gedaan (zie foto #2 en #3 voor een vergelijking.

Hoe meer werk je verzet, hoe jaloerser ik word! Als je die ooit in rijdende staat van de hand doet, mag je nog eens aan mij denken!(y) :)

@BleuZ NL: Super, bedankt! Helemaal mee eens, vooralsnog is het fantastisch spul. Aardig wat werk om aan te brengen wel, dus ik ben nu vooral benieuwd hoe lang dit zo mooi blijft.

@iDS: Haha goed. RHD maakt dan niet eens zo uit? Voorlopig stuur ik zelf nog als een Britse koning in mijn Franse slee rond hoor. :cool:

@Barri: Dank! Absoluut, erg plezierig om er zo nu en dan wat kleine verbeteringen in aan te brengen ook.

Hé maar kerel. Je zou die bumperhoekjes waar schade zit wel weer mooi kunnen krijgen hoor, beetje schuren met lichte korrel doet denk ik al wonderen.

Micha D. zei:
Hé maar kerel. Je zou die bumperhoekjes waar schade zit wel weer mooi kunnen krijgen hoor, beetje schuren met lichte korrel doet denk ik al wonderen.

Dag vent. Lijkt me op zich ook, ga ik ook eens proberen. Zelfs gewoon met de hand dus, denk je?

Haha. Ja, zeker. Dit soort plastic is echt mooi te schuren. Wel proberen zo min mogelijk mee te schuren, want je haalt natuurlijk wel de structuur van het plastic weg, dus wordt wel iets minder mooi. Maar beter dan de krassen zou ik zeggen :).

Micha D. zei:
Haha. Ja, zeker. Dit soort plastic is echt mooi te schuren. Wel proberen zo min mogelijk mee te schuren, want je haalt natuurlijk wel de structuur van het plastic weg, dus wordt wel iets minder mooi. Maar beter dan de krassen zou ik zeggen :).

Ik zou wel iets durven proberen ja. Thx. Hoewel ik dat niet per se hoog op het lijstje zet. Er is nog aardig wat te doen immers, aan beide auto's.

Ja, zou kunnen, die in Utrecht is tegenwoordig groot genoeg om niet al te veel op te vallen (doordeweeks dan, in het weekend geen idee van)

Kunnen in Eindhoven bij de overdekte garage bij de Gamma staan! En anders is er bij de Mac Best tegenover een heel mooi terrein. Staan we wel eens met de RTC.

I'm in! :p

De Regata is weer thuis
Regata in België.
Niet gek, want ik maakte me steeds meer zorgen om een roestplek op de C-stijl van de Regata, dus het is fijn dat de auto nu lekker binnen staat.
Toch leuk beide auto's even op de foto's gezet. De Regata was helaas niet zo schoon zoals ik haar het liefste zie en de XM moet nog steeds gekleid en in de wax gezet worden. Desalniettemin leverde het best fraaie plaatjes op, al zeg ik dat als fotograaf zelf.

Fotoshoot
XM_0001_zpsqxsmpwqu.jpg

XM_0002_zpswv0lysod.jpg

XM_0003_zpslarfqael.jpg

DSCN1281_zps8krbbi1h.jpg

DSCN1277_zpsecvrpgpu.jpg

XM_0005_zpscifhhnei.jpg

XM_0004_zpsir5ezxco.jpg

XM_0006_zpsw1taahg3.jpg

DSCN1283_zpsl5o1r3h9.jpg

DSCN1284_zpsffstyl5b.jpg

Regata_0001_zps1xstamz8.jpg

XM_0007_zpsyrgatqix.jpg

En dan de foto waar jullie al zo lang op wachten:
DSCN1280_zpsrii6xt58.jpg

Waarop je helaas wel vrij duidelijk kunt zien dat het interieur nog wel wat 'TLC' verdient.

EDIT: Voor de foto's, zie vanaf nu pagina 17.

Laatst bewerkt:
Superleuke foto's - lijkt me een erg drukbereden route ;) Ik heb er alle vertrouwen in dat het ook goed gaat komen met het interieur van de XM (gaaf stuur trouwens!) :cool:

Geweldige foto's, Maggie! Allebei echte liefhebbersauto's en hoewel volstrekt verschillend, eigenlijk ook ergens weer hetzelfde. Fijn dat nu ook de reisafstand verkleind is.

@Escher: Thanks! Ha, ik heb steeds foto's gemaakt als er niemand langskwam. Soms moest ik dan nog best even wachten hoor, de route is heel veel drukker dan je op basis van de foto's zou verwachten. Tenzij je dat weggetje bedoelt waar beide auto's staan, dat was inderdaad erg rustig. Tijdens het fotograferen kwam er 1 auto aan, dat is ook waarom de XM op een gegeven moment omgekeerd staat (ik heb de auto toen maar gelijk even gekeerd).

@RobEU: Dank! O absoluut zijn dit liefhebbersauto's, precies wat ik wil. Hoewel...Laatst zag ik een MG TF160 en die zou ik toch ook nog erg graag eens hebben. Wie weet in de toekomst...?:)

Volgens mij had ik nog niet de tijd genomen om je te feliciteren met de XM. Bij deze dan, gefeliciteerd!
Hoewel niet mijn favoriete Citroën is het toch zeker in deze kleur een fraaie verschijning, veel plezier en probleemloze kilometers!

Leuk hoor dat je zo'n met uitsterven bedreigde sloep zwevend houdt. Gaat wel een hoop tijd in zitten :p. Maar het resultaat mag er zijn.

@Nico GTR: Absoluut! Vooral ook fijn dat de auto technisch in orde lijkt te zijn, dus dat geeft me de mogelijkheid me op anders minder relevante onderdelen te richten. Thx, trouwens.

@Gewoon Dirk: Dat klopt, toch bedankt! Je favoriet is een lichtblauwe Cactus, toevallig? ;)

@voiture: Precies, wat dat betreft hebben de Regata en de XM opvallend veel met elkaar gemeen. We gaan het zien, vooralsnog is het allemaal goed te doen. Ik heb nu zo'n 1000 mijl gereden, dus dat is op zich ook nog niet zo heel veel. Jij ook bedankt.

Kleine 'reparatie'
Inmiddels ben ik ook weer een stukje 'technischer'. Enkele weken geleden, toen ik de XM net had bekeken, dacht ik iets van een vonkje of flits nabij de extra sigarettenaansluitingen onder het dashboardvakje van de Regata te zien: oei. Leek als ik ben probeerde ik vervolgens de door mij sterk gewaardeerde fm-transmitter aan te sluiten, maar die leek het niet meer te doen. Ik probeerde de originele 12-voltsaansluiting: opnieuw geen resultaat. Wel verdorie, ik moet nog drie uur rijden en ik kan mijn iPod dus niet gebruiken. Voor een muziekliefhebbende radiohater is dat bepaald geen prettig vooruitzicht, hoewel ik gelukkig ook nog wel graag naar de pruttelende viercilinder van de Regata luister. Oftewel: we gaan dan maar op pad en dan thuis maar eens uitzoeken wat het probleem nou was.
Na een goed halfuur rijden kwam ik in een behoorlijke file terecht. Dusdanig dat ik op een gegeven moment uitstapte, het was mooi weer (zoals steeds de laatste tijd) en ik wilde eens zien hoe lang die file zou zijn. Toen viel me op dat het interieurlampje niet aanging bij het openen van de deur: zou er dan een zekering zijn gesprongen? Ik opende het zekeringenkastje en zag dat een 10-ampèrezekering inderdaad doorgebrand was. Goed, het probleem gevonden, maar nog geen oplossing.
Ik schreef al dat ik mezelf een leek noem op technisch vlak, nou dat heb ik hier dus maar even gedemonstreerd. Ik wilde graag muziek, dus ik verwisselde de kapotte 'interieurzekering' met een zekering waarboven 'SERVICE' stond (beide 10 ampère, daar had ik gelukkig wel naar gekeken). En zie daar: ik kon weer lekker muziek luisteren. En service, och, dat zal wel niet zo belangrijk zijn?
De stoet auto's begon langzaam in beweging te komen, dus ik startte de motor. Hé, hij slaat meteen weer af. God, die oude auto's ook. Nou ja, nog eens proberen: hetzelfde probleem. Ik voelde wat druk van de auto's achter me, dus startte eens wat fanatieker door meteen maar wat toeren te maken. De Regata kwam in beweging en na 200m. moest ik weer stilstaan. Een minuut of vijf later konden we weer rijden en startte ik de auto weer: opnieuw viel die direct uit. Ik vertrouwde de Regata niet meer, dus ik draaide om en koos ervoor om dan maar rechtstreeks de snelste route naar huis te nemen (ik stond te wachten voor dit kleine eilandje waarvan de weg blijkbaar bij vloed kan overstromen) en dus niet nog even de toerist uit te hangen.
Vervolgens had ik een ietwat bizarre rit totdat ik achterhaalde wat ik in vredesnaam uit had gespookt. Elke keer als de motor nabij de 1000RPM kwam, viel die uit. Ik schakelde bijvoorbeeld van vier naar vijf, de motor viel ondertussen uit, maar sloeg meteen weer aan toen ik de koppeling losliet en hij in z'n vijf stond. Hm, niet bepaald hoe ik met m'n auto om wil gaan. Iets verderop stopte er iemand om een zijweg in te gaan en natuurlijk sloeg de motor weer af terwijl al remmende probeerde te voorkomen op die Qashqai te klappen. Daarnaast had ik geen richtingaanwijzers meer, maar ik moest gelukkig enkele malen enkel linksaf, hetgeen ik met een arm door het raam kon aangeven.
Toen ik eenmaal een veilige plek om te stoppen had gevonden verwisselde ik de defecte zekering weer en plaatste de nog werkende terug in 'SERVICE'. En inderdaad: de auto startte. Fijn. Dat was dus niet zo'n goed idee van mij. Maar ja, het probleem was hier natuurlijk nog niet mee opgelost hè. Ik had immers weer geen muziek. Dus toen koos ik maar voor een gevarendriehoek (de alarmlichten?), om daar de zekering van te verwisselen. Mijn lichten, motor én FM-transmitter deden het: op naar huis. En toen thuis heb ik toch maar even wat nieuwe zekeringen gehaald (ook voor reserve) en de defecte vervangen voor een nieuwe. Als leek met je auto prutsen is niet zonder risico...

Hahaha, het lijkt wel alsof je blijer bent met muziek in de auto dan een motor die blijft draaien :D :D

Die derde foto trouwens; geweldig!! (y)

@Magistrat: mooie fotoreeks en wat een schitterende omgeving: is dat in de buurt van waar je woont?

Wat de wagens betreft:
In mijn jonge jaren hadden de ouders van mijn toenmalige vriendin ook een Regatta. Ik ben nooit zo onder de indruk geweest van die wagen. Mijn tante had toendertijd een Ritmo 1e generatie. Dat vond ik dan wel weer een schitterende verschijning (of hij beter reed dan de Regatta dat weet ik niet).
De langverwachte foto:
Tja, het stuurwiel dat ik het minst graag in de XM zie. Ik vind het er wat goedkoop uitzien. Met het initiële stuurwiel komt het interieur m.i.meer tot zijn recht.
Voor de rst een schítterende automobiel natuurlijk! Hopelijk rijd je nog vele heerlijke kilometers tegemoet.

De XM was mij even ontschoten, gefeliciteerd met de aankoop en man, wat een leuk stel heb je daar! TLC of niet, ze zien er beide fantastisch uit :)

@Barri: Haha nou bijna. :) Thanks!

@iDS: Niet al te ver, inderdaad. Bedankt, ik was zelf ook erg blij met het vinden van dit leuke stekje (en het goede weer!).
Ik denk dat ik de Ritmo ergens ook wel wat mooier vind, maar de Regata (enkel met dubbel t in Zuid-Amerika) is wat specialer, zeldzamer (toch in onze regio) en wat ruimer. Daarbij, in alle eerlijkheid, moet je bij dergelijke tweedehandsauto's ook wel enig geluk hebben wat je vindt (zie daarvoor elders in mijn topic over de zoektocht naar de Regata).
Betreffende het stuur: ik stoor me er niet aan, eigenlijk. Ik zou wel graag een werkende XM-radio hebben, zodat ik de stuurwielbediening weer kan gebruiken. Ik liep er recentelijk helaas net een mis op Leboncoin, binnenkort hoop ik op een sloop in Calais meer succes te hebben.

@Jacob106xs: Bedankt! Jij ook met jouw heerlijke setje auto's. En er blijft gelukkig altijd wat te wensen over, ik vind het heerlijk om een auto stukje bij beetje te verbeteren of aan te passen.

Dankjewel! Tsja ik weet precies wat je bedoelt, dat is de hobby :)
Die wieldoppen zie ik trouwens maar heel weinig, ik vind ze leuk staan. Heerlijk subtiel!

Gaaf om te lezen, de zekering perikelen. (y). Bij het woord 'service' zou je inderdaad ook kunnen denken dat de betreffende zekering er, als extra (service) in zit en dus bruikbaar is.

Anyway, nieuwe zekering erin is toch ook tijdelijke oplossing? Wat zou de reden kunnen zijn van het doorbranden van de zekering? Draadje ergens verkeerd?

Overigens, hoe kan je muziekliefhebber en (kenner?) zijn zonder naar de radio te luisteren? Ja, okay, je kan tegenwoordig op internet van allerlei stijlen te weten komen.. maar muziek hoor je (ik) toch vooral ook op de radio, in diverse stijlen?

@Jacob106xs: Ik denk zelfs dat die wieldoppen de doorslag gaven, heerlijk karakteristiek.

@Wouter82: Dank! En precies, eigenlijk jammer dat ik er zo weinig in rijd.

@Durashift: Ja, precies, weet ik veel. :) Betreffende de oorzaak: daar ben ik me van bewust, er ligt een behoorlijke kabelboom rechtsachter het dashboard. Daar stootte ik tegenaan (wel vrij lomp) toen ik het vonkje zag, dus vermoedelijk ligt er een kabeltje los dat ergens een kortsluiting maakt.
En voor wat betreft je muziekvraag: ik ken verschillende labels die ik volg, ik krijg nieuwsbrieven van platenwinkels (Bleep.com, Boomkat), ik heb een muziekgroep met wat vrienden op facebook en ik beluister wekelijks de mix van Lefto (linkje). Kortom, voldoende bronnen om mij voor vele uren van muziek te voorzien.

@Bofkont: Thanks! Was heerlijk om te doen en ben zelf, als absolute amateurfotograaf, best tevreden met het resultaat.

Fijne foto's, maar ook een mooi verhaal! Gelukkig betrof het de Regata, zodat de Fransen vooralsnog van elektronisch leed bespaard blijven.

Elco zei:
Fijne foto's, maar ook een mooi verhaal! Gelukkig betrof het de Regata, zodat de Fransen vooralsnog van elektronisch leed bespaard blijven.

Merci. Haha, ik vrees nu al voor elektronisch leed met mijn Franse sloep. Ik heb al enkele indicaties gehad dat de Fransen er iets ehm bijzonders van hebben gemaakt. :T

Terug
Bovenaan