der Magistrat: Honda H-RV

Och inderdaad. Kijk, ik heb de gok genomen. Ik ben nog steeds lerende, ik vind dat ik nog steeds vrij weinig van auto's af weet, maar beetje bij beetje wel steeds meer. Ik heb hier bepaalde zaken niet handig aangepakt, maar ik ben er wel van overtuigd dat ik de verkoop wél goed heb aangepakt.
En inderdaad, ik heb de XM hem bijna door zijn strot geduwd. Anderzijds heb ik me echt wel open opgesteld en was hij oprecht geïnteresseerd in de auto. Als het te moeilijk was geweest, dan reed ik gewoon terug en dat heb ik ook duidelijk gemaakt. Ik moest de gok wel nemen en dat snapte hij wel.

Dus Durashift, volgens mij zit ik ook op de blaren? Ik ben mijn - toch fantastische - auto kwijt, ben toch wel wat geld kwijt en heb een hachelijk avontuur ondernomen. Maar misschien begreep ik je verkeerd. En verder was dit de eerste echte keer dat ik een auto liet keuren, de Regata was simpelweg een ander verhaal (die had ik sowieso al vooraf door een bevriend monteur laten inspecteren). Ten slotte heb ik sterk de indruk gekregen dat een MOT een stuk willekeuriger verloopt dan een APK, dat droeg er ook in bij. Anders gezegd, bij een andere garage die iets meer van Citroëns en LHM weet had dit helemaal anders kunnen lopen. Naar ik later begreep zijn er zelfs enkele leidingen beschadigd doordat ze ondeskundig zijn behandeld. Ik hoorde al iets van een monteur dat hij het niet goed vond zitten en ze zelf wel weer even goed samengebonden heeft. Ik vermoed dat er daardoor scheurtjes zijn ontstaan...

@Micha: "En je hebt er even van mogen genieten, dat is ook veel waard denk ik zo." Dát is precies hoe ik erover denk. Het was formidabel en elke penny waard. Ik ga de auto echt missen, maar gelukkig vind ik de zoektocht naar een nieuwe held op wielen óók super.

der Magistrats emmerlijst:
XM bezitten

der Magistrat zei:
(..)

Dus Durashift, volgens mij zit ik ook op de blaren? Ik ben mijn - toch fantastische - auto kwijt, ben toch wel wat geld kwijt en heb een hachelijk avontuur ondernomen. Maar misschien begreep ik je verkeerd. (..)

Ja, ik denk dat wij er anders naar kijken.

Durashift zei:
der Magistrat zei:
(..)

Dus Durashift, volgens mij zit ik ook op de blaren? Ik ben mijn - toch fantastische - auto kwijt, ben toch wel wat geld kwijt en heb een hachelijk avontuur ondernomen. Maar misschien begreep ik je verkeerd. (..)

O jee. Dat mag. Ik ben wel benieuwd hoe jij het opgelost zou hebben?
Jij zei mee te gaan met BRG ("Afvoeren voor de prijs van het ijzer en verlies nemen." ). Dat is volgens mij wat ik gedaan heb.

Ik vind het juist moedig hoe Maggi zijn verlies oppakt. Genoeg forummers die de hele wereld de schuld zouden geven, wekenlang sikkeneurig rondlopen en zichzelf mee in het ongeluk trekken. Maar niet in dit geval. Verlies nemen, rustig maar doortastend nadenken en handelen. Hierdoor is het verlies beperkt gebleven en is er een aannemelijke kans dat de XM nog eventjes blijft bestaan. Dat is ook wat waard.

Bovendien kunnen we ons nu gaan richten op de zoektocht! :D

In een visioen zie ik een donkerblauwe, Italiaanse zee met prachtig licht strand...

der Magistrat zei:
Durashift zei:
der Magistrat zei:
(..)

O jee. Dat mag. Ik ben wel benieuwd hoe jij het opgelost zou hebben?
Jij zei mee te gaan met BRG ("Afvoeren voor de prijs van het ijzer en verlies nemen." ). Dat is volgens mij wat ik gedaan heb.

Klopt en klopt. Al is het de manier waarop / hoe het geschreven is.. Het komt op mij over alsof de vorige eigenaar linksom danwel rechtsom die auto terugkocht omdat hij voor jou kennelijk de enige mogelijkheid was.. Ja, je kan er 'ideologisch' een mooi verhaal bij schrijven dat je hem die auto gunde etc... maar zo komt jouw handelen niet op mij over.

Als er geen snelle verkoop zou volgen.. had je hem ook kunnen doneren als sleutelauto bij een technische school oid ipv de sloperij.
Ik heb volgens mij nog gesuggereerd om hem op het CiFo forum te koop te zetten..

Ik begrijp wel dat er op je bucketlist nu een streep kan door 'XM bezitten en rijden'.. maar daarachter had eigenlijk moeten staan 'zonder additionele onderhoudskosten en/of afschrijvingskosten', denk ik.

Ach, zoals ik het lees was het echt niet zo dat Maggi de vorige eigenaar op The Godfather-achtige wijze dwong de auto terug te kopen, maar was het al min of meer duidelijk dat er interesse was.

RobEU zei:
Ik vind het juist moedig hoe Maggi zijn verlies oppakt. Genoeg forummers die de hele wereld de schuld zouden geven, wekenlang sikkeneurig rondlopen en zichzelf mee in het ongeluk trekken. Maar niet in dit geval. Verlies nemen, rustig maar doortastend nadenken en handelen. Hierdoor is het verlies beperkt gebleven en is er een aannemelijke kans dat de XM nog eventjes blijft bestaan. Dat is ook wat waard.

Onderhuids is toch de teneur dat de vorige eigenaar 'een roestbak' verkocht heeft?

der Magistrat zei:
Daarbij lijken ze alle al wat langer te koop te staan. Hierdoor trok ik de conclusie die voor mij belangrijk was: een (forse) reparatie maakt het niet significant eenvoudiger om de auto te verkopen. In dat geval zou ik financieel dus wel een erg groot risico nemen: een vergelijkbare afschrijving, plus onderhoudsinvestingeren die ik maar zeer moeilijk terug ga krijgen.
En ja, nogmaals, ik weet wel wat ik kocht, maar ik probeer met de auto's die ik koop de afschrijving altijd beperkt te houden.

Autorijden kost nu eenmaal geld. Ik begrijp de verwachting niet dat gemaakte onderhoudskosten 1 op 1 terugverdiend worden bij een eventuele verkoop..

Ik bedoel, wát is er nu werkelijk aan het 'TO DO' lijstje toegevoegd wat al niet bij aankoop in juli bekend was?
Ik lees 'distributieriem wil ik snel vervangen'.. Nu ja, het is nu november en hij moest nog gewisseld worden..:confused:
De enige vorm van waardetoevoeging, volgens mij, door der Magistrat is een enthousiast gestarte poetsbeurt én een nieuwe tankdop...

En ja, ik kan best begrijpen dat zaken veranderen en dat je voornemens gewijzigd worden door omstandigheden en dat zaken opschuiven.
Alleen, schrijf dat dan gewoon klip en klaar.. zónder er een 'nice to have' lijst van te maken om je keuze te rechtvaardigen.

D. Elzinga zei:
Ach, zoals ik het lees was het echt niet zo dat Maggi de vorige eigenaar op The Godfather-achtige wijze dwong de auto terug te kopen, maar was het al min of meer duidelijk dat er interesse was.

Zou kunnen.. misschien aangevuld met het besef bij die beste man dat hij, kennelijk, de XM afgelopen zomer toch niet aan een échte liefhebber verkocht had.. ?

Sorry dat ik het schrijf.. maar zo komt het wel over bij mij.

Ik heb geen idee wat een 'echte liefhebber' is, volgens mij is daar geen vaste definitie voor. Ik vind het eigenlijk maar een wat zure bedoening. Naar mijn weten heb ik met de middelen die ik hier heb mijn best gedaan zo goed mogelijk voor de XM te zorgen. De vorige eigenaar was geïnteresseerd en heeft hem terug overgenomen van mij; hij weet nu vrij duidelijk wat hij heeft gekocht. Dit is in alle redelijkheid gebeurd, naar mijn perceptie. Als hij de auto niet had overgenomen, dan had ik hem waarschijnlijk zo goed als ik kan laten herstellen en uiteindelijk alsnog te koop gezet.
En nee hoor, autorijden mag best geld kosten. Ik vind het daarom prima zo hoe het nu gegaan is, ondanks dat de auto toch wel duurder is geworden dan ik (naïef) had ingecalculeerd. Dus ik had helemaal de verwachting niet dat ik dat een op een zou terugverdienen. Wel ergens de hoop dat een auto in goede staat makkelijker verkocht kan worden en eventueel ook iets meer waard is geworden. Ik kocht immers een auto waarvan ik wist dat er het een en ander aan moest gebeuren. Dat dit al snel boven mijn hoofd groeide is een wijze en ietwat kostbare les geweest.
Betreffende de distributieriem: Die had ik inderdaad eerder willen vervangen (let wel, ik kocht de auto begin september en zeker niet in juli). Door omstandigheden is dat er eerder niet van gekomen. Daar komt bij dat ik er sindsdien maar weinig mee heb gereden (ik schat zo'n 1500 mijl).

D. Elzinga zei:

Maggi heeft een XM-wieldop in het bed van de vorige/huidige eigenaar gelegd. :D

Durashift zei:
RobEU zei:

Onderhuids is toch de teneur dat de vorige eigenaar 'een roestbak' verkocht heeft?

Nee joh, je ziet het echt te zwaar. Hij is van liefhebber naar liefhebber gegaan. Ik ken Maggi (echte naam is overigens Maggie) een beetje en binnen zijn mogelijkheden heeft hij best wat gedaan. Sterker nog, voordat hij de auto had, was hij al op zoek naar onderdelen!
Gezien de omstandigheden heeft hij, ondanks dat het heel pijnlijk blijft, in mijn ogen een wijs besluit genomen. Het heeft helaas niet lang mogen duren en neem van mij aan, ik sprak Maggi kort na het MOT-examen en hij was behoorlijk van slag hierdoor. Gezien zijn tamelijk gecompliceerde situatie was het verstandig snel knopen door te hakken. En op deze manier heeft M weer rust in de bol en gaat de XM niet richting sloop. Win-win toch?

der Magistrat zei:
Ik heb geen idee wat een 'echte liefhebber' is, volgens mij is daar geen vaste definitie voor.

Eens. Ik denk alleen dat zo'n woord heel snel ergens 'op geplakt' wordt of gebruikt wordt in een advertentie..
Het is een inflatoir woord geworden, vrees ik.

der Magistrat zei:
Ik vind het eigenlijk maar een wat zure bedoening.

Ja, heb je een punt. Ik heb ook maar makkelijk tikken vanachter mijn toetsenbord.
Misschien heb ik wel te veel meegeleefd met jouw topic (aanschaf en bezit van de XM).

der Magistrat zei:
Naar mijn weten heb ik met de middelen die ik hier heb mijn best gedaan zo goed mogelijk voor de XM te zorgen. De vorige eigenaar was geïnteresseerd en heeft hem terug overgenomen van mij; hij weet nu vrij duidelijk wat hij heeft gekocht. Dit is in alle redelijkheid gebeurd, naar mijn perceptie. (..) Door omstandigheden is dat er eerder niet van gekomen. Daar komt bij dat ik er sindsdien maar weinig mee heb gereden (ik schat zo'n 1500 mijl).

Ja, nu lees ik weer tekst van een Magistrat zoals ik dat gewend was. (y)

RobEU zei:
(..)
(..) Gezien zijn tamelijk gecompliceerde situatie was het verstandig snel knopen door te hakken. En op deze manier heeft M weer rust in de bol en gaat de XM niet richting sloop. Win-win toch?

Ja, als het huwelijk van die beste man ook stand houdt.

Zoals ik e.e.a terug lees.. is het bij die man toch ook een beetje net zoals die NL kerel die zijn droomauto, de 340, eruit moest doen.. ??

Maar goed, nu ben ik wel erg aan het NIVEA'en.

Jammer maar goed opgelost. Auto blijft zo behouden en komt niet op de sloop. Toch maar voor de overgebleven tijd in het vk eens een cliootje proberen? Heel saai. :p

Kijk, er zijn autoliefhebbers en autoliefhebbers.
De enen willen vooral sleutelen (Goedendag) of opwaarderen en poetsen (Bofkont),
anderen willen vooral rijden en genieten.
En die tweede categorie hakt knopen door als herstellingen hun petje (of budget) te boven gaan.
Ik zou zeggen: proficiat aan topicstarter dat hij doortastend is opgetreden en de m.i. de voor hem enige correcte beslissing heeft genomen: de wagen zo vlug mogelijk dumpen.
En anders zagen we hier in het topic een zoveelste goedbedoelde project verschijnen, waar laaiend enthousiast wordt gestart, steeds minder frequent updates worden gepost, om dan plots een droge melding te lezen dat het wrak werd verkocht.

Schuldig, ook ik heb een projectauto moeten verkopen omdat het te veel hooi op de spreekwoordelijke vork was (Audi 80).

Ook dat was zo'n besluit wat ik liever niet nam maar achteraf voelde het bevrijdendd. In dat ookgpunt begrijp ik je besluit maar al te goed, heel veel succes met de zoektocht naar een nieuwe auto. Wordt het RHD of LHD, in het laatste geval heb ik nog wel iets in de aanbieding... ;)

Zo. Ik had besloten dit topic even te laten voor wat het is, maar ik ben er weer! Inmiddels al vele melancholische momenten verder ('O wat reed de XM toch fijn' e.d.), maar ook weer meer tijd en (financiële) ruimte voor de Regata. Nee, het was absoluut geen eenvoudige beslissing, maar ik sta er nog steeds achter. Naar ik heb begrepen is de nieuwe (én oude) eigenaar er inmiddels weer goed mee aan de slag en is de eventuele frictie daar opgelost.
Dankzij een behulpzaam familielid heb ik de afgelopen weken toch nog even een auto kunnen gebruiken en wat voor een:
35433671044_cfe9ea819e_k.jpg
, on Flickr
Een Ypsilon in fantastische uitvoering. Een faceliftexemplaar dus die zwarte stukken zijn nu mooi meegespoten en natuurlijk de toffe kleurencombinatie. Ik heb de auto - natuurlijk - nog uitgebreid gewassen voor ik deze teruggaf, maar daar heb ik helaas geen foto's van gemaakt. Geloof mij echter maar op m'n woord dat de auto er écht stralend uitzag, daar waar die op deze foto toch wat dof/mat is.

Leuk dit enthousiasme, maar het is op autovlak toch wel even lastig geweest de afgelopen weken. Inderdaad het gemis van die formidabele, maar voor mij op dit moment helaas ongeschikte XM. Daanaast heb ik besloten de Regata zoveel mogelijk te sparen. Hierdoor hebben we formeel wel een auto, maar staat deze in feite gewoon in de garage. Sterker nog, na de Kerst ben ik teruggegaan naar Engeland door zo'n verschrikkelijke nachtbus te nemen, waardoor ik rond 6u op Londen Victoria aankwam. Wat miste ik mijn auto toen zeg en wat een rotreis. Omdat dit toch allemaal wel erg lastig is, ben ik inmiddels wat fanatieker op zoek naar een maatje voor de Regata.

Volgers van het projectautotopic zagen mijn interesse in de Fiat Argenta die momenteel in Heerlen te koop staat. Ik kan opnieuw superlatieven gebruiken, maar dat komt de leesbaarheid van dit verhaal vast niet ten goede, maar ik vind het dus een 'prettige auto'. Wel moet er toch nog wel het een en ander aan gebeuren en dergelijke werkzaamheden voeren we liever eerst bij onze Regata uit. Oftewel geen Argenta. Of toch niet nu. :) De zoektocht is overigens lekker open; een Prius kwam aan bod, maar ook een GTV, een Panda, een 205, nog steeds die 309 GTI (vijfdeurs), een Barchetta, een MG TF en ga zo maar door.

Nu het einde van het jaar nadert nog een klein overzicht van de Regata.
Aantal gereden kilometers: +/- 10.000
Verbruik: 6,15L/100km
Kosten: €378 (nieuwe uitlaat/olie+filter)
Belasting (BIV/Jaarlijke belasting): €77,08
Verzekering: €180

Laatst bewerkt:
Goede keuze om de Argenta even te laten staan. Rustig verder kijken en zien wat op je pad komt is in sommige gevallen toch de beste manier om een auto tegen het lijf te lopen.

Leuk ding die Yp overigens, vind de talloze kleurencombinaties ervan zo gaaf, je kunt er echt iets unieks van maken als je wilt.

Zo. Hai, de beste wensen nog en zo.
Er is inmiddels wel het een en ander veranderd aan mijn situatie, ik ben terug naar België verhuisd (waar ik inderdaad al eerder naar hintte) en ben me aan het richten op wat nieuwe plannen hier (daarover later wellicht meer). Een van de dingen is dat er een andere auto gaat komen, de 'oldtimer' is niet echt praktisch meer aangezien ik een auto nodig zal hebben voor mijn werk. Daarnaast was het deze winter een stuk kouder (=zouter) dan vorig jaar en dat zorgde voor wat frustrerende situaties waarbij we wel een auto hadden, maar die niet konden/wilden gebruiken. Voorlopig is hieromtrent echter weinig concreets te melden.
Afgelopen dinsdag was het zowaar redelijk weer, dus ik ben maar een ommetje gaan maken in de Regata. De R. stond toen al een goede zes weken stil, dus het was even spannend of de auto wel zou starten. Dit viel me alles mee en om jullie te kunnen laten meegenieten van dit spektakel, heb ik het vastgelegd op video:
https://www.dailymotion.com/video/x5bhdoj_fiat-regata-cold-start-in-winter_auto

Zou dit model nog te vinden zijn? Vind ik wel wat voor jou, aangezien we het pas over kleine busjes hadden :D
7535152256_7e410c344b_b.jpg

Ik denk je vanavond gespot te hebben langste E17 tussen Beervelde en Lokeren rond 18h30 DM. Heb even vertraagd om je een duimpje te geven maar jullie waren zo druk aan het kletsen ;-)

Ik reed in het "treintje" met als gangmaker een lichtblauwe Focus RS, misschien hebben jullie die wel gezien. Mooie Regata absoluut een (y) waard

Ik kreeg net een sms'je van Maggie dat een of ander persoon zat te zwaaien, zo vlak voor Lokeren. Hij deed maar alsof 'ie aan het babbelen was met z'n reisgenoten om maar van 'm af te zijn....

Mod-edit: Iets vriendelijker gemaakt.

Ivanov
AutoWeek Moderator

Beste Rob, ik heb even snelheid geminderd om als auto liefhebber een mooie oldtimer Regata een duimpje te geven (ruim 10km voor Lokeren...) die aan 100 km/h vrolijk tokkelde op het rechtervak.

Maakte me pas achteraf de bedenking dat het wellicht DM was, al twijfelde ik door de trekhaak. O nummerplaat met als eerste letters AB. Niks hysterisch zwaaien, ik wou snel weer aanhaken aan dat gezwind rijdend treintje richting Antwerpen ;)

Hé Niseko,
Wat leuk! Ja, daar reed ik inderdaad. Verdorie, ik heb niks doorgehad, geen RS gezien zelfs. Maar toch bedankt voor de duim. ;) Merci ook voor de complimenten.

Enne Rob, levendige fantasie, maar daar blijft het dan ook bij.

Tijd voor weer een update. Niet voor de Regata, maar voor zijn nieuwe makker. Ik heb al eerder geschreven dat ik op zoek ben naar iets voor erbij, die zoektocht is weer wat concreter.
Zelf heb ik de volgende twee op het oog:

Afgezien van de afstand t.o.v. waar ik woon (de bovenste staat vrij ver) zit er weinig verschil tussen beide auto's. De ene is iets duurder, maar ook iets nieuwer.
Maar toen kwam ik met met een wel heel spannend (hmm) alternatief! Een Seat Inca 1.9SDI. Deze auto is fors goedkoper, wat voor een beginnend ondernemer eigenlijk wel prettig kan zijn. Daarbij staat de Inca hier om de hoek, hij wordt verkocht door een monteur die zelf al wat reparaties heeft gedaan (simpel onderhoud en nog iets (nader te specificeren) vervangen) en die nu zijn Saab weer aan de praat heeft gekregen en daarom verkoopt hij de Inca.
De Seat heeft zo'n 200.000 gereden, naar wat ik van deze (tamelijk futloze) diesel weet is dat prima; ze staan - naar ik weet - als betrouwbaar te boek. Wat zijn de typische aandachtspunten? En waar neigen jullie naar? Ik verkies LPG/benzine boven diesel, maar het grote verschil in aankoopprijs heeft ervoor gezorgd dat ik wat in dubio ben.

Laatst bewerkt:
Jouw teerbeminde wijst jou op een oude diesel-bus?! :eek:

Ik zou het overigens niet doen. Volgens mij kom je er nu al Antwerpen niet meer mee in, en aangezien die stad een pilot is voor andere steden, kun je het jezelf nog wel erg lastig maken.

Leuke Nemo's. Ik zou gewoon voor de dichtstbijzijnde gaan.

Zo'n busje met een kleine 1.4 op LPG lijkt me niet veel minder futloos dan een SDI, dus daar hoef je het niet voor te doen. Ik zou voor de Inca gaan. Voor het geld van die Bipper/Nemo heb je vier Inca's.

TYN zei:
Zo'n busje met een kleine 1.4 op LPG lijkt me niet veel minder futloos dan een SDI, dus daar hoef je het niet voor te doen. Ik zou voor de Inca gaan. Voor het geld van die Bipper/Nemo heb je vier Inca's.

Dat is ook waar inderdaad. Wel vind ik die PSA-Fiat-drieling er nog heel fris uitzien, mede omdat er nog steeds geen facelift van verschenen is. De Inca oogt echt wel wat ouder. Maar ja...

@Rob: Zit wat in, maar als ik de auto maar tijdelijk rijd - en dat kan bij een dergelijke aanschafprijs - dan is een veranderende milieuzone niet zo'n punt. Maar erg groen is zo'n SDI niet, nee. :(

Sterker. Met de eerste 2.0 TDIs mag je de LEZ ook al niet meer in...
Ik zou ook voor de sympathieke Nemo kiezen want ook al rij je maar kort met de Inca, zie er maar eens vanaf te geraken.

Met de Nemo wil je veel langer rijden. Leuk model vind ik dat ook. En hoe zit het met wegenbelasting in België, benzine vs diesel?

Ik hoor geen echt negatieve geluiden over de Nemo/Bipper. Weet wel, doordat het best een klein bestelautootje is, de achtervering stug overkomt, dat met belading wel wat minder zal worden.

Barri zei:
Met de Nemo wil je veel langer rijden. Leuk model vind ik dat ook. En hoe zit het met wegenbelasting in België, benzine vs diesel?

De wegenbelasting verschilt niet echt (deze zijn overigens Vlaams). De nieuwere busjes (Bipper/Nemo) zijn overigens op LPG. Ik zoek even de maximaal toegelaten massa op, dat is als enige bepalend voor het bedrag aan wegenbelasting.
Overigens zie ik nu, door die zoektocht, dat de Bipper en Nemo niet meer op de PSA-websites staan?

Dank overigens, allen. Jullie maken het er niet per se makkelijker op. :)

Edit: Ik kom op een jaarlijkse belasting van €85,01?! Ze maken ondernemen wel makkelijk zo...Of ze moedigen particulieren aan hun auto's om te bouwen:

Ik zou toch voor die Nemo/Bipper/Fiorino gaan. Een veel kekker en moderner ding dan een Inca SDI.
Gewoon een goede en moderne auto, dat is de meerprijs wel waard lijkt me.

Het is natuurlijk ook wat het zakelijk doel is van de auto.
Welke uitstraling wil je ermee geven?
Of is dat totaal ondergeschikt aan de essentie van die motor, stuur en 4 wielen: vervoer?

Voor stiefdochter staat hier een Qubo voor de deur, Fiat-personenuivoering van de Nemo/Bipper/Fiorino.
De achterbank staat opgeklapt in huis, die heeft ze op dit moment toch niet nodig.
.En meteen is het autootje gebruiksklaar voor gebeurlijke ritjes naar het containerpark.
Ik moet zeggen: een aanrader. Het rijdt verrassend volwassen (y)

Dank, opnieuw.
Ik ga binnenkort maar eens rijden met een van de twee dan. Vandaag was ik bij de boekhouder en fiscaal gezien is dat eigenlijk ook nog wel zo aantrekkelijk, hoewel het natuurlijk een grotere uitgave is dan de Inca (toch qua directe kosten).
@Durashift: Het liefst wil ik de auto wel vrij representatief hebben. Idealiter een elektrische bestelbus, maar dat is als starter voor mij geen goed idee. Ik houd je/geïnteresseerden wel op de hoogte van m'n plannen. Maar in een notendop: ik wil er pakketjes mee gaan bezorgen in deze omgeving (binnen een straal van plusminus 20 kilometer).

Moet je bij een auto op LPG nog naar iets bijzonders kijken, trouwens? Ik heb Google om advies gevraagd, maar ik vond niet direct iets algemeens. Ik ga in elk geval zometeen richting West-Vlaanderen om de Nemo eens te bekijken. De kerel klonk niet al te sympathiek aan de telefoon, maar zo makkelijk laat ik me niet tegenhouden. :p

Ik zou gewoon een belletje geven naar Crivaco (Lovendegem - pas recent dealer) of De Dapper (Zomergem) of Autekie (Sleidinge - heeft jarenlange eigen sleutelervaring aan Citroen) of er tegenindicaties zijn bij een Nemo op LPG...
Want veel kans dat de wagen uiteindelijk bij hen terechtkomt voor onderhoud/herstelling.

Dank, BRG. Ik zocht naar een kleine bestelwagen op benzine. Nadat ik vanmorgen de Nemo had bekeken twijfel ik daar sterk aan. Ik vrees dat het aantal mensen dat principieel (om milieuredenen) voor benzine/LPG kiest te beperkt is; deze Nemo leek voor veel korte stukken gebruikt.
Hier wat foto's:
2017-04-26%2012.13.06_zps2dga6vd5.jpg

2017-04-26%2012.12.55_zps3noayktp.jpg

2017-04-26%2011.52.08_zpspgrcaogf.jpg

Hier al een eerste indicatie van 'frequent gebruik'.

2017-04-26%2011.52.01_zpsvp7cljbf.jpg

2017-04-26%2011.51.26_zps8rpczbm8.jpg

Ai. Met 93.000km lijkt er wel erg veel te zijn in- en uitgestapt.

2017-04-26%2011.51.31_zpsijssdyyv.jpg

2017-04-26%2011.51.38_zps20glvemg.jpg
2017-04-26%2011.51.46_zpshy6idmzl.jpg

2017-04-26%2011.51.02_zpsxe1jhnbp.jpg

2017-04-26%2011.51.11_zps4qaqg2zv.jpg
2017-04-26%2011.50.45_zpspctdlwp5.jpg
2017-04-26%2011.50.34_zpstcjmelg1.jpg

2017-04-26%2011.45.42_zpshkzeq4wm.jpg

2017-04-26%2011.45.33_zpsjbkyg2na.jpg
2017-04-26%2011.45.13_zpsjqj33l1c.jpg

Leuk hoor, LPG, maar erg praktisch qua laadruimte is dat nou ook weer niet.

Korte beschrijving
Goed, ik kwam daar vanmorgen aan om eens de Nemo te bekijken. Een benzinebestelbusje dat niet te oud is en op benzine/LPG loopt en dat voor een redelijke prijs; conform mijn wensen. Daar aangekomen mocht ik zelf eerst de auto op m'n gemak gaan bekijken, wel prettig zonder hijgende meneer in m'n nek. De banden, olie, remvloeistof en KVS zagen er oké uit. Wel viel bovenstaande schade rond het bestuurdersslot me snel op en zag ik dat beide linkerbanden erg zacht waren. Ik kon nu ook zien waar de LPG-tank zat en dat lijkt me voor het stapelen van dozen/kratten nou niet erg handig.
Ik mocht er ook een blokje mee om, maar er moest eerst getankt worden. Alvorens we dat gingen doen moest de auto met een reserve-accu gestart worden, want de accu was leeg. Dat gaat allemaal dus fantastisch. Tijdens het rijden kon ik niet zo gek veel testen, behalve dan of de koppeling binnenkort vervangen moet (dank, Micha D. voor deze truc (flink wat gas geven terwijl de auto eigenlijk veel te laag in toeren is)). Of de auto prettig rijdt is met twee van zulke belabberde banden natuurlijk niet te zeggen.
En och, wat maakt het ook uit. Ik had mijn beslissing eigenlijk wel genomen: nee, dit wordt hem niet. Overigens was er ook helemaal niks van onderhoud bekend, geen enkele factuur was bewaard gebleven.

Ik neig daarom nu meer naar (toch) een diesel; een groter aanbod en als die veel gereden heeft dan is dat voor mij niet zo'n probleem. Daar voel ik me prettiger bij dan bij deze Nemo.

Ja, in België zal je amper bestelbusjes op benzine vinden, en lpg is al helemaal uitzonderlijk.
Gelet het vroegere prijsverschil aan de pomp wad België een dieselland; pas nu wijzigt dit enigszins.
In de dieselvijver zitten heel wat meer vissen voor wat jij zoekt!

British Racing Green zei:
Ja, in België zal je amper bestelbusjes op benzine vinden, en lpg is al helemaal uitzonderlijk.
Gelet het vroegere prijsverschil aan de pomp wad België een dieselland; pas nu wijzigt dit enigszins.
In de dieselvijver zitten heel wat meer vissen voor wat jij zoekt!

Inderdaad. Jammer, maar helaas. Ik ga me dan maar eens daarin verdiepen.

Een kleine (pre-)update:
Eindelijk heb ik nieuwe wieldoppen gekocht. Een sympathieke Italiaan heeft ze vandaag op de bus gedaan, hopelijk kan ik ze er deze week nog op leggen. Als alles goed gaat bestel ik ook een nieuwe grille. De huidige is tof, maar zolang de lampjes niet zijn aangesloten (en voorlopig willen we dat nog niet doen) zien we de originele grille wel zitten.

Met betrekking tot de bestelbus:
Ik ben helaas vrij hard van mijn fiets gereden vorige week en daardoor ligt een en ander wat stil. Of beter gezegd: zit ik zelf behoorlijk stil. :) De schade valt mee, maar ik kan deze week niet werken bijvoorbeeld. Wel heb ik enkele dieselPSA-Fiatjes op het oog (een 1.4HDI en een 1.3MJTD), daar hoop ik komende week eens naar te kunnen gaan kijken.

Laatst bewerkt:
Ai! Beterschap :( Hopelijk ben je snel weer in orde en zijn de auto's die je gaat bekijken in betere staat dan die Nemo o_O

Merci BleuZ NL! Ik ben alweer aardig de oude, hoewel je nog wel duidelijk kunt zien dat ik op m'n snufferd gevallen ben. Daarom: stop met fietsen en ga met de auto! :)

Gisteren heb ik weer zo'n busje (ja, erg enthousiast word ik er ook niet van) bekeken. Dit keer een Fiorino. Dat mag je vrij letterlijk nemen, trouwens en ik ga even de verkoper citeren: 'Dit is een meeneemprijs en meer moeite ga ik er niet in steken ze.' Dus ik heb er niet mee kunnen rijden. De auto zag er wel oké uit, wat beter dan de Nemo. Wel zit de distributieriem er aan te komen en het niet-proefrijden is voor mij eigenlijk sowieso al een sterke afknapper. Jammer, want witte of zwarte kleine busjes die nog redelijk dichtbij staan zijn vrij schaars, gek genoeg. Of toch zeker voor een wat redelijker (naar mijn mening) budget. Ook jammer van de tocht naar Sint Niklaas, ik had van een autodealer toch wel wat meer service verwacht. Aan de telefoon klonken ze ook een stuk vriendelijker. We hadden zelfs een afspraak...Maar het enige wat hij deed was de deur naar de 'tuin' achter openen om me de auto aan te wijzen: 'kom maar terug als ge nog vragen hebt'.

Hoeveel range heb je nodig? Anders vind ik een Kangoo ZE wel iets voor jou! Staan voor erg weinig geld te koop.

Terug
Bovenaan