der Magistrat: Honda H-RV

Ik ben wel eens benieuwd... is het veersysteem storingsvrij?

Als je 'm op contact zet, moet het lampje van de sportstand van de vering even aan en ook weer uitgaan. Als ie dat niet doet, zit er een storing in het systeem en veert ie waarschijnlijk minder soepel dan zou kunnen.

Gelukkig kun je een XM heel simpel met knippercodes uitlezen en resetten, ook de veercomputer.

Harm78 zei:
Ik ben wel eens benieuwd... is het veersysteem storingsvrij?

Als je 'm op contact zet, moet het lampje van de sportstand van de vering even aan en ook weer uitgaan. Als ie dat niet doet, zit er een storing in het systeem en veert ie waarschijnlijk minder soepel dan zou kunnen.

Gelukkig kun je een XM heel simpel met knippercodes uitlezen en resetten, ook de veercomputer.

O, o. Dat is me nog niet opgevallen. Ik ga er morgen mee rijden en zal dan eens kijken, dank voor de tip.

Bedankt voor de muziektips, hier nog zo'n verstokte radio-ontwijker! Jij bent vast regelmatig op boomtown te vinden geweest gedurende de Gentse feesten?

En betreffende de favoriete Citroën, de Cactus is zeker leuk maar nee, daarvoor was mijn eerdere C4 Coupé al te goed. Bovendien, een champagnekleurige SM of bordeauxrode DS daar kan geen woestijnplantje tegenop. ;)

@Gewoon Dirk: Ha eigenlijk niet, ik ben niet zo'n fan van de Gentse feesten. Mij te druk. Gent Jazz deed ik vroeger wel regelmatig aan. Betreffende de Citroëns: nee, hmm, heerlijk. Zo'n SM lijkt mij ook geweldig eens te bezitten.

Ik was vorige week op vakantie (foto's ga ik wellicht nog wel eens ergens plaatsen), maar daardoor ben ik wel te laat met het feit dat we de Regata alweer een jaar in bezit hebben! Op nog vele jaren. :D

Ik heb helaas zojuist heel slecht nieuws gekregen: de XM is MOT-afgekeurd op - zoals me werd verteld - 13 of 14 punten. Ik wacht nog op een e-mail met de definitieve lijst, maar het lijkt erop dat de auto volledig is afschreven. :(

Zo. Ik heb de lijst via e-mail opgevraagd en zojuist doorgestuurd gekregen. Toen ik er telefonisch over hoorde klonk het dramatisch en werd me een geschatte herstelprijs van 2000 GBP meegegeven. Als ik er nu zo naar kijk, vind ik het eigenlijk wel meevallen. Maar ik wil graag goed voor de auto zorgen en de auto 'redden', dus ik heb een mega-roze bril op. Nu, oordeel vooral zelf.

XM_afkeurpunten_zpsnzfw0ll5.jpg

O en dank Barri! Ik was er echt helemaal kapot van toen de beste man me belde. Ik speel af en toe wel met de gedachte om de auto binnen enkele maanden te verkopen, maar ik wil de auto zeker niet dumpen. Maar zonder MOT wordt het toch wel een lastig verhaal.

11, 12, 13, 14 houden allemaal verband met elkaar. Had ook gewoon 2 afkeurpunten kunnen zijn. Maar veerbollenslang ernaar toe zit dus niet goed. Geen idee hoe handig je nu bent....maar is uiteraard zelf te doen.

9 nieuwe remleiding dus....wel met zijn 2'en doen omdat je daarna moet bloeden, geen remvloeistof morsen is zelf te doen.

2, 3, 4 een nieuw lampje voor de kentekenplaat en wellicht 2 nieuwe motortjes voor de "kick up" bedoelen ze daar de hoogteverstelling mee? Anders een complete unit 2x....moet wel te vinden zijn goedkoop.

10 nieuwe ashoes dus.

1 geen idee hoe erg dat is, kan sensor zijn die foutief is, of zelfs vies. Of de ABS ring in de schijf die te verroest is. Dan zou ik maar gelijk de remmen vervangen. Of de hele pomp en unit zelf die stuk is. Maar die maakt ook deel uit van het veersysteem toch?

8, nieuw schroefje of popnageltje. Ook niet zo erg.

5, 6, 7 lijkt mij het meest erge.....roest, waar ik dan het subframe het vervelendste vind klinken. Optie wellicht om een subframe te zoeken die niet verroest is in plaats van de huidige te repareren. En hoe groot het roestgat is bij de gordels......

Ik snap dat je het door een roze bril ziet want enkel de laatste 3 (5, 6 en 7) lijken mij hetgeen dat de auto terminaal kan maken qua kosten. Maar het VK is dan ook weer rijk aan hobby'isten. Ken je er niet toevallig een?

Ik weet niet hoe erg de roest is maar anders dan in NL mogen ze in het VK niet prikken of met de handen losse roest verwijderen. Dus als je het netjes maakt of zelfs er overheen schildert keuren ze het goed.

Er komen hier dus behoorlijk wat auto's door de keuring waarvan de roest visueel van het zicht onttrekken is die in NL gelijk door de mand zou vallen.

Verder valt het lijstje wel mee volgens mij.

EDIT: ik wil niet suggereren om niks aan de roest te doen maar als het niet te erg is kun je zo de roest mogelijk vertragen en als het wel erg is kun je de auto door de keuring krijgen en dan op je gemak Wat aan de roest doen.

Nico GTR zei:
1 geen idee hoe erg dat is, kan sensor zijn die foutief is, of zelfs vies. Of de ABS ring in de schijf die te verroest is. Dan zou ik maar gelijk de remmen vervangen. Of de hele pomp en unit zelf die stuk is. Maar die maakt ook deel uit van het veersysteem toch?

Ik hoop voor jou een sensor, ik heb bij de Prelude ooit de abs pomp moeten laten vervangen en dat was een grap van 1.500€.

(y) voor je reply Nico

@Nico GTR: Dank voor je mooie overzicht. De roest van de gordels lijkt me nog wel te doen. Het subframe hangt er, denk ik, vooral vanaf of het vervangen moet worden of dat het nog hersteld kan worden; iets zegt me dat vervangen veel duurder en moeilijker zal zijn.
En over hoe handig ik ben: ik ben lerende, maar ik heb hier absoluut geen gereedschap om ook echt maar iets zelf te doen.

Om nog even de context te schetsen: ik kocht de auto zonder kennis over de distributieriem, dus die wilde ik nu ook gelijk laten doen. Daarnaast begaf mijn laatste werkende slot het helaas vandaag, waardoor ik de auto dus niet meer kan vergrendelen. Dit alles opgeteld klinkt toch eigenlijk wel als dat ik de auto voor een appel en een ei zal moeten verkopen, vrees ik. Het is een gedachte die ik maar moeilijk kan ervaren, maar het lijkt toch wel echt veel te zijn. Individueel gezien is het best doenbaar, een ruwe schatting van het slot, de distributieriem (incl. poelie/waterpomp), de rem- en hydrauliekkabels en het verversen van de motor- en automaatolie geeft al snel 500 pond. En dan zit je nog met het hele roestprobleem, en evt. nog het vinden van twee andere koplampunits.
En zo kom je bij het pijnlijke en moeilijke punt: het is best doenbaar, maar wil ik het doen? En als ik het niet wil doen, hoe krijg ik de auto in de huidige staat verkocht aan iemand die wel zoveel moeite wil doen? Het is vast heel suf en irrationeel, maar ik wil gewoon niet dat de auto op de sloop belandt.

@Niseko: O ja, die ABS. Ja, dan kan je dus gaan zitten zoeken welke sensor zo irritant doet. Ook doenbaar, maar dat kost al snel wat tijd (=manuren).

@Sketcher: Tja, als ik dat had geweten, had ik het wellicht wel overwogen. Niet om zo mee door te rijden, maar om even door de keuring te komen. Anderzijds lijken er genoeg andere pijnpunten aan de orde te zijn.

Mooi lijstje Nico. Alleen 9 is een hose, vertaalt een slang.

Subframe lijkt mij inderdaad een spelbreker, misschien een schadebedrijf opzoeken om de mogelijkheden door te nemen.

Ik weet niet of je de auto dagelijks nodig hebt, je zou de punten stuk voor stuk aan kunnen pakken. Zeker met het internet heb je een schat aan informatie.

Boppie zei:
Mooi lijstje Nico. Alleen 9 is een hose, vertaalt een slang.

Een slang is ook een leiding, zei het een flexibele.

OT: Balen van de afkeurpunten. Lijkt me dat je op een t-splitsing bent beland. Of je investeert nu goed in de auto (er vanuit gaande dat je dit kan) en je weet voorlopig wel wat je hebt of je neemt je verlies, verkoopt hem voor weinig en begint aan een nieuwe zoektocht. Voor het forum is een zoektocht altijd leuk, aangrijpende verhalen over hoe een haast reddeloze auto gered wordt ook.

Ik zou de tip die Sketcher geeft over de roest ter harte nemen, kan je dat voor nu goedkoop oplossen. Dan blijft als grote onbekende de ABS-fout over. Ik zou zeggen, probeer een niet te dure garage/hobbyist te vinden die kan kijken wat er precies mis is voordat je andere punten aan gaat pakken. Wat je ook besluit te doen, veel succes ermee!

Is de ABS storing niet gewoon een gebroken ABS ring? Vrij makkelijk zelf te controleren, wiel eraf en de boel even draaien.

Mijn XM had dat ook, In plaats van de hele as of homokineet te vervangen kun je ze ook los bestellen bij autoservice joure. Scheelt weer..
Maar dat subframe..

Waarom breng je de auto eigenlijk naar de keuring als je al een ABS storing had?

Dat hoeft niet eens de sensor te zijn. Uitlezen brengt wel aan het licht waar het zit. Als het linksachter is: dikke kans dat het de kabel van de stekker is. Die hangt dichtbij de demper en kan daardoor inwendig aardig verrot zijn. Een stuk kabel vervangen is dan zat.

Als die suspension fluid hoses alleen maar de veerpootretourslangen zijn is dat ook een kleinigheid. Die kun je simpel vervangen. Lastiger lijkt me het subframe. Ook de roest bij de gordelpunten vind ik raar. Heeft de XM vlak aan zee gewoond? Het lijken me ook wel weer dingen die niet nu ineens gekomen zijn, maar al jaren aan de gang zijn geweest.

Verder zie ik een ashoes en een remslang, allemaal vrij normaal bij een keuring. Bij de koplampen is waarschijnlijk het probleem dat de plastic voorzetglaasjes in de unit verweerd zijn. De beste remedie is om een stel type 2 koplampen te halen, die hebben die voorzetglaasjes niet en geven veel meer licht.

@regatachamp: Hé, welkom terug! Je had ook een XM? Wauw, we zijn wel erg aan elkaar verwant dan. :)
En dat is goed om te weten, als dat wat oplost, dan scheelt dat al een heel stuk. Alleen dan moet ik jou toch citeren: "Maar dat subframe.."

@Harm78: Ja, sorry, onwetendheid. Achteraf suf inderdaad, ik dacht al dat ik er beter voor gezorgd dat had het lampje uitstond. Als dat het is, dan klinkt het inderdaad redelijk eenvoudig te repareren. Hetzelfde geldt voor de veeerpootslangen.
Dat van die gordelpunten-roest vind ik ook vreemd, wellicht lekte het zonnedak? Voor zover ik weet leefde de XM vooral in het binnenland en staat deze pas sindskort dichtbij zee, maar daar ben ik niet volledig zeker van. En voor zover het een subtiele insinuatie was: ik heb inderdaad verzaakt al te scherp op roest te letten, hetgeen ik dus nu in de MOT terugzie...

Die koplampen. Goed, vervangen zou dus een optie zijn. Echter zie ik dat die vrij duur zijn? Ik zie ze op Ebay voor al snel 80 Pond, als het niet meer is. Wel iets wat ik waarschijnlijk zelf wel kan vervangen, maar dan lopen de kosten alsnog op.

Jeetje wat een dilemma zeg.

Laatst bewerkt:
der Magistrat zei:
Het is vast heel suf en irrationeel, maar ik wil gewoon niet dat de auto op de sloop belandt.

Dat gebeurt vast niet... Vast wel een liefhebber voor te vinden maar met deze lijst aan kleinere / grotere en duidelijke / minder duidelijke mankementen is dat doorgaans een bodemvisser qua prijs. Mijn broer is zo iemand. Huurt een trailer om 500 km verderop een MG TF met voorschade te gaan halen die als technische donor kan dienen voor zijn Elise

Ik begrijp je dilemma, de kans dat je de kosten - als je alles moet laten doen - er ooit nog uithaalt is zo goed als nihil en wat loert er eventueel nog meer om de hoek eens alles van de huidige lijst hersteld is? Een project auto vergt soms diepe zakken...

Veel wijsheid gewenst en hopelijk kan je de XM waarmee je zo in je nopjes bent rijwaardig houden, succes !!

Ik hoop echt dat hij te repareren valt. Een aantal dingen in die lijst lijken mij vrij goedkoop op te lossen. Is er geen XM forum waar je woont? dan is er vast wel iemand die wil helpen hem op de weg te houden.
En anders, er komt bij iedere auto een moment, waarop je eigenlijk meer in de auto moet steken dan hij waard is. Daar ontkom je niet aan.
Als je de XM nu laat repareren heb je weer een fantastisch rijdende auto, als je dat niet gaat doen dan gaat hij voor een drol en 3 knikkers naar een hobbyist die het jammer vind als hij gesloopt gaat worden. (zo heb ik afgelopen week de zilvere opgehaald, vandaar 2 dezelfde autos).

Maar alleen jij weet in welke toestand de auto echt is. Als het verder een afgeleefd ding is (no offence, ik heb je topic helaas niet door kunnen lezen), dan kan dit de doodsteek zijn. Als het een auto is waar tot nu toe altijd erg goed voor is gezorgd, en die verder eigenlijk in goede staat is. Dan moet je hem zeker repareren

Ik moet er bijna van blozen....wat een liefde zo ineens.

Boppie heeft wel gelijk, remslang. Hetgeen ik ook dacht en bedoelde, maar inderdaad de betere benaming.

Subframe is hoogstwaarschijnlijk de motor eruit, tenzij het van onderaf kan. Maar dan heb je het onderstel wat in de weg zit. Hoe dan ook mag er een hele hoop los om die eruit te halen. Als je dan toch bezig bent heb je ook nog een hele rij aan rubbertjes en dat soort dingen die je dan makkelijk kunt vervangen. Individueel zijn het de kosten niet, maar alle kleine beetjes beginnen inderdaad redelijk op te tellen. Distributieriem vervangen is op dat punt wel heel erg makkelijk. Daar spaar je weer wat tijd mee uit.
Ja, dit is een lastige. Ik snap je volkomen dat de klik met deze voiture er is. Maar is het economisch waard om er rond de 2500 pond in te stoppen, zelfs al kan dat bedrag omlaag met wat slim zelf doen. Ik denk dat het wel uitkan op de lange termijn. Maar je moet het ook maar net hebben liggen.

Als Sketcher zijn tip werkt kun je nu alvast "goedkoop" de MOT door en heb je al met al een betere spreiding van de kosten.

Ik vermoei mij er ook maar even tegenaan...

Ik zie geen schokkende dingen, het enige wat mij in de eerste plaats zenuwachtig zou kunnen maken is 6 en 7.
Ik begrijp uit de tekst dat het om één kant (dezelfde) gaat.

Dat wordt een stuk plaat er professioneel in laten zetten (lassen).

Verder is het een doodnormaal lijstje als het om onze oldtimers zou gaan.
En het (ons) spul rijdt nog steeds gewoon rond.

De MOT is overigens minder streng dan onze APK, daarbij wel vermeld dat er veel (te veel) persoonlijke interpretatie mogelijk is, wat het lastig maakt om een nauwkeurige herstel inschatting te maken.

Voorbeeld: erg verroest = een beetje rot, daar kun je dus niets mee.
2de voorbeeld: ik heb een VW T2 bus binnen gehad die in Engeland een MOT lijst had waar de sloper nog geld toe zou vragen.
In NL een pre APK gedaan los van een aantal zaken vervangen, 2 punten die rijp waren voor laswerk. In 2 uur opgelost.

Het leven is betrekkelijk net als de MOT.:rolleyes:

Greetzz Renate.

Dank allen!

Ik ben nog steeds wat zaken op een rijtje aan het zetten. Alvast een korte opsomming:
- Ik ga de vorige eigenaar contacteren; die is handig met auto's en gunde mij de auto omdat hij wilde dat de auto naar een goed adres ging; we delen de mening dat de XM nog wel even door moet kunnen.
- Ik was sowieso al van plan de auto binnen een paar maanden te verkopen, veel geld steken in onderhoud lijkt dan wat sneller een cadeau naar de volgende eigenaar
- Maar: ik wist wel ongeveer wat ik kocht en dat daar geld/moeite/tijd ingestoken moest worden, op zich vind ik dat dus ook niet zo'n probleem. De vraag is en blijft: tot waar is het redelijk?

Verder ga ik nog even verder nadenken over jullie input. In elk geval nogmaals bedankt. (y)

Oef zure appel die je door moet bijten Magistrat. Ik kan mij voorstellen dat je met een afkeurlijst van 14 punten behoorlijk gepikeerd kan raken. Maar zoals de meesten al zeggen (en ik deel hun mening) de meeste punten zijn te herstellen. Als je de auto wilt doorverkopen op korte termijn, zou ik zelf de auto veilig maken, netjes afwerken en de details duidelijk doorgeven aan de volgende eigenaar. Hij (of zij) koopt geen kat in de zak, want die weet waar die aan begint. Jij bespaart je weer wat geld. ;)

Maar de pragmaticus en liefhebber in mij zegt dat je alles gewoon moet aanpakken en daarna lekker van de auto moet gaan genieten :) :)

Balen van deze tegenslag. Het lijken allemaal kleine dingetjes die aangepakt moeten worden, maar alles bij elkaar kan dit natuurlijk behoorlijk in de kosten lopen. Ik moet wel zeggen dat het een erg nette XM is (dat doen de foto's in ieder geval vermoeden), dus het zou inderdaad erg zonde zijn als deze op de sloop beland. Nou ben ik niet bang dat dat gebeurt, je kunt er vast wel een liefhebber voor vinden als je besluit 'm weg te doen.

Mocht je de ruimte hebben om hem weg te zetten, zou je er voor kunnen kiezen om de plekken langzaam, één voor één aanpakken. Maar daar moet je dan wel de zin en tijd voor hebben. Zodra je deze investering hebt gedaan heb je hoogstwaarschijnlijk wel een fijne, goede auto waar je voorlopig nog mee vooruit kan!

Hier in BE zou je dat niet kunnen tegenkomen,
daar moet een tweedehandswagen naar de keuring alvorens die kan verkocht worden, en enkel bij die keuring worden de noodzakelijke inschrijvingsattesten afgeleverd om de wagen te naam te stellen.

Maar goed,
je hebt de wagen in UK gekocht en blijkbaar hoeft zulks daar niet.
Dus ik ga ervan uit dat de gebreken reeds bestonden ten tijde van de verkoop, en vermoed zelfs dat ze de aanleiding waren voor de verkoop "aan een liefhebber".

Ik weet niet welke band je hebt met die wagen,
maar voor mij - als leek met twee linkerhanden - zou de keuze vlug gemaakt zijn...
Afvoeren voor de prijs van het ijzer en verlies nemen.
Elke penny die je hier nog in steekt, zie je niet meer terug, en kan je niet aan de Regata besteden.

British Racing Green zei:
Hier in BE zou je dat niet kunnen tegenkomen,
daar moet een tweedehandswagen naar de keuring alvorens die kan verkocht worden, en enkel bij die keuring worden de noodzakelijke inschrijvingsattesten afgeleverd om de wagen te naam te stellen.

Dat is eigenlijk een briljant systeem, waarom hebben we dat hier in NL nog niet?
Okee de handelaren zullen het niet leuk vinden.

Dat is best zuur. Ik zou het wel weten, opknappen die wagen :) (maar ik heb "makkelijk" praten). Succes met je beslissing

@Herman m.
Hier in NL kun je vrijwillig een aankoopkeuring laten doen ;)

Lycan Capri zei:
@Herman m.
Hier in NL kun je vrijwillig een aankoopkeuring laten doen ;)

Dat is helemaal waar.
Alleen moet je sommige mensen tegen zichzelf in bescherming nemen. :cool:

En voor zover het een subtiele insinuatie was: ik heb inderdaad verzaakt al te scherp op roest te letten, hetgeen ik dus nu in de MOT terugzie...

Die koplampen. Goed, vervangen zou dus een optie zijn. Echter zie ik dat die vrij duur zijn? Ik zie ze op Ebay voor al snel 80 Pond, als het niet meer is. Wel iets wat ik waarschijnlijk zelf wel kan vervangen, maar dan lopen de kosten alsnog op.

Nee hoor, was niet insinuatief bedoeld :)

Xm's roesten over het algemeen niet extreem, vaak zijn wel de voorbumpersteunen (zijkant) weggerot. Een Xm die op een rare plek roest, zou iets mis mee kunnen zijn, of kan in zoute lucht gestaan hebben.

Type 2 koplampen kunnen inderdaad best duur zijn omdat iedereen met een type 2 ze wil hebben (of zou moeten willen...).

Dank weer!

Ik ben nog steeds zeer verdeeld. Vanmorgen bedacht ik me het volgende:
Als ik nu 1000 pond in de auto steek, er nog twee maanden in rond kan rijden en de auto vervolgens voor >1000 pond verkoop, dan is het verlies vrij beperkt. Immers, ik krijg er nu wellicht met moeite 200 of 300 pond voor. Aangezien ik de auto voor 1000 pond heb aangeschaft, zou me dat dus direct 700 pond kosten. Sowieso zuur, aangezien er dit jaar al voor >1200 pond aan onderhoud in is gestoken (inclusief 4 nieuwe banden à 300 pond enkel aanschafprijs). Qua verkopen in onderdelen zou ik dus een eind richting de 1000 pond moeten kunnen gaan, maar daar ben ik net te weinig rationeel voor.

Vanmiddag twijfelde ik aan dat plan; is er wel vraag naar XM's? Ik weet dat ze in Nederland inmiddels al wel iets waard zijn, maar in Engeland staan er echt maar een paar te koop. Oftewel, stel ik repareer de auto en ik krijg de auto alsnog moeilijk verkocht (en al helemaal voor een lager bedrag dan ik wilde), dan zit ik pas echt met een forse afschrijving.

Een Xm rijden en je (nog) druk maken om afschrijving?
Ik snap 'm niet.

Vooropgesteld, heel erg jammer van, kennelijk, roest op 2 vervelende plekken dat met, vermoedelijk, hoge kosten gepaard kan gaan. Dat is zuur voor elke autobezitter.

Echter, ik lees dat je toch al van plan was niet al te lang meer te rijden met de auto..???
Ik dacht dat je er zo gek mee was?
Een heel poetsplan had ontwikkeld en stapje voor stapje wilde uitvoeren?

Als ik lees dat je bij aanschaf eigenlijk al wist dat er 500 pond aan distributieriem wissel in moet.. dan vind ik 80 pond extra (voor 2 stuks?) voor de goede koplampen niet zo gek veel meer..

Jij noemt nog een bedrag van 1200 pond aan onderhoud.. dat is, neem ik aan, door de vorige eigenaar aan de XM besteed?

Je kan de XM wellicht te koop aanbieden op de Citroën forum in NL.
Mogelijk ziet iemand wel heil in een RHD XM.. wellicht zijn op het vaste land van Europa de prijzen voor type 2 koplampen wat milder..?

Suc6 ermee.

Durashift zei:
Een Xm rijden en je (nog) druk maken om afschrijving?
Ik snap 'm niet.

Vooropgesteld, heel erg jammer van, kennelijk, roest op 2 vervelende plekken dat met, vermoedelijk, hoge kosten gepaard kan gaan. Dat is zuur voor elke autobezitter.

Echter, ik lees dat je toch al van plan was niet al te lang meer te rijden met de auto..???
Ik dacht dat je er zo gek mee was?
Een heel poetsplan had ontwikkeld en stapje voor stapje wilde uitvoeren?

Als ik lees dat je bij aanschaf eigenlijk al wist dat er 500 pond aan distributieriem wissel in moet.. dan vind ik 80 pond extra (voor 2 stuks?) voor de goede koplampen niet zo gek veel meer..

Jij noemt nog een bedrag van 1200 pond aan onderhoud.. dat is, neem ik aan, door de vorige eigenaar aan de XM besteed?

Je kan de XM wellicht te koop aanbieden op de Citroën forum in NL.
Mogelijk ziet iemand wel heil in een RHD XM.. wellicht zijn op het vaste land van Europa de prijzen voor type 2 koplampen wat milder..?

Suc6 ermee.

Dag Durashift,

Er zijn wat veranderingen m.b.t. mijn werk die samengaan met een eventuele verkoop.
Met betrekking tot die 1200: ja, inderdaad.
En nee, die koplampen zijn best te overzien. Maar ja, dan volgt de rest dus nog. Met andere koplampen is de auto immers nog steeds afgekeurd.

Over de afschrijving: nee, dat is ook allemaal geen ramp, maar ik probeer toch ook enigszins oog te houden voor mijn portemonnee. Ik weet best goed wat ik heb gekocht. Ik zeg niet voor niets dat het een dilemma (voor me) is. :)

Doe je de investering zou het wel leuk zijn als je daar ook daadwerkelijk wat voor terug krijgt.
En binnen mijn Clio wereld is het t vk waar het goedkope spul word gevonden en gehaald.

2016-11-25%2015.10.25_zpswh505mb1.jpg

Zo, de ABS-foutmelding is hersteld. :)

Ik stuiter nog steeds alle kanten op, trouwens. Vandaag sprak ik bijna een half uur (!) met de vorige eigenaar die zeker bereid is me te helpen. Daarnaast heb ik een XM-specialist gevonden die ook bereid is, eh ja niet echt om te helpen, maar wel om goed werk voor een redelijke prijs af te leveren. Het is nu vooral lastig dat die stomme MOT (APK) morgen al vervalt, vanaf dan wordt het een stuk lastiger om rond te rijden.
In ieder geval heb ik de auto nu weer hier en vandaag nog even een mooie tocht gemaakt. Dan heb ik dat alvast gedaan, ongeacht wat de uitkomst wordt.

Gisteren was de dag dat de APK zou vervallen. Omdat ik toch wel behoorlijk bezorgd was over het herstellen en wat ik nog allemaal zou vinden, heb ik besloten me eerst sterk te richten op de vorige eigenaar: een Citroën-liefhebber die zelf nogal handig is. De auto zou bij hem in goede handen zijn + hij had er dit jaar al meer geld ingestoken dan voor het bedrag dat ik er voor betaald heb; ik gunde hem de auto.
Ik zal voor het overzicht - dat hielp mij in het maken van een beslissing - nog even meegeven wat ik graag nog aan de XM had willen (laten) doen:
- ABS-foutmelding eruit
- Roest aanpakken
- Nieuwe koplampen/lampjes
- Wat (LHM-) slangen vervangen
- Rammel aanpakken (homokineet?)
- Distributieriem + waterpomp + poelie
- Vloeistoffenwissel (automaat- en motorolie)
- Automatisch schuifdak herstellen
- Defect slot herstellen
- Plastic delen overspuiten (spoiler + twee stukjes op het dak; ernstig verweerd)
- Nog enkele trivialere zaken als vakjes die beschadigd waren herstellen

Naar mijn gevoel was de auto pas echt in goede staat als dit (zo'n beetje allemaal) aangepakt werd. Dit geeft een fijnere auto terug, een auto die wat meer waard zou zijn en, hopelijk, een auto die wat makkelijker te verkopen is. Echter, makkelijker verkopen plus een hogere waarde is een spannend risico dat ik zou nemen. Ik zie enkele XM's te koop staan in het VK en dit voor allerlei verschillende bedragen: van 350 pond tot zo'n 2000 pond. Daarbij lijken ze alle al wat langer te koop te staan. Hierdoor trok ik de conclusie die voor mij belangrijk was: een (forse) reparatie maakt het niet significant eenvoudiger om de auto te verkopen. In dat geval zou ik financieel dus wel een erg groot risico nemen: een vergelijkbare afschrijving, plus onderhoudsinvestingeren die ik maar zeer moeilijk terug ga krijgen.
En ja, nogmaals, ik weet wel wat ik kocht, maar ik probeer met de auto's die ik koop de afschrijving altijd beperkt te houden. Noem het wat naïef, maar mede gezien de Nederlandse XM-markt, dacht ik dat het met de XM iets makkelijker zou gaan dan wat uiteindelijk het geval was.

Terug naar het begin van deze post. Gisterenmiddag vernam ik dat de vorige eigenaar wel bereid was iets terug te betalen, hoewel zijn vrouw blijkbaar niet al te happig was dat deze Franse schone weer terug zou komen. Helaas kreeg hij daarna problemen met zijn telefoon, waardoor hij niet meer bereikbaar was vanaf de late namiddag. Ik besloot toen maar de gok te nemen en zijn kant op te rijden (>2 u rijden). Immers, zonder MOT wordt het al helemaal een lastig verhaal om de auto daar te krijgen. Dan maar een beetje drammen.
Daar aangekomen bleek er niemand thuis. Net toen ik dacht te gaan vertrekken kwam hij met z'n gezinnetje in zijn Scénic aanrijden (inderdaad, opvallend genoeg geen Picasso). Een ietwat ongemakkelijke situatie ontstond, waarbij zijn vrouw me besloot te negeren en direct met de kinderen naar binnen ging: oei. Ik besprak de situatie met de beste man en hij besloot de auto terug over te nemen. Ik reed nog een laatste ritje met mijn Franse sloep naar een betaalautomaat en vervolgens naar het station om mezelf op een avondtrein (het was 22u) te zetten.
Ter afscheid wilde ik nog wat foto's nemen. In het donker met mijn simpele Lumiaatje viel dat niet mee...
2016-11-26%2022.47.43_zpscg7qljjd.jpg

temporary_zpsyxldcxtp.jpg

Het resultaat is inderdaad behoorlijk dramatisch. Maar goed, dat was het moment eigenlijk ook.

Ik moet trouwens nog zeggen dat de nieuwe XM-eigenaar zijn zorgen nog uitte over hoe ik thuis zou geraken. Ik blufte dat ik wel bij wat vrienden in Londen zou overnachten - waar ik niet echt op zat te wachten. Nee, ik nam wel een trein naar Gatwick Airport waar ik, samen met ochtendvluchtpassagiers, een uurtje of vier wat heb zitten, ja, knikkebollen eigenlijk. Ik had nu eenmaal deze beslissing genomen, om de auto te verkopen, een wat brakke nacht kan er dan wel bij. Vanmorgen rond half acht kwam ik eindelijk thuis. Zonder XM.

WP_20160918_15_21_49_Pro_edit_zpsfp7oisjg.jpg

Het ga je goed!

Een ietwat ongemakkelijke situatie ontstond, waarbij zijn vrouw me besloot te negeren en direct met de kinderen naar binnen ging: oei. Ik besprook de situatie met de beste man en hij besloot de auto terug over te nemen.

Heb je nou zowel een huwelijk als de onvoltooid verleden tijd van "bespreken" de vernieling in geholpen?:T

Maar goed, jammer maar begrijpelijk dat je ervoor hebt gekozen om hem weg te doen.

Jammer dat het allemaal zo snel heeft moeten eindigen, maar dat je rationeel de juiste keuze hebt gemaakt lijkt me evident. Het gevaar van een bodemloze put lag anders op de loer en nu ben je er misschien nog niet zo aan gehecht als aan de Regata. Gaat de Regata nu tijdelijk steeds mee naar de andere kant van het Kanaal en wordt er nu vervanging gezocht voor de XM?

@D. Elzinga, haha dubbele oeps. :) Hopelijk blijft het echter slechts bij de vreemde vervoeging.

@D-C: Ja, het ging inderdaad wel erg snel allemaal. In het vervolg zal ik sowieso een APK/keuring wat ruimer voor de deadline inplannen. En precies, de Regata wil ik sowieso koesteren. Ik weet nog niet helemaal wat ik wil, maar nu de winter soms al van zich laat horen, is een auto naast de Regata wel handig. Een besluit is nog niet genomen.

Laatst bewerkt:
Zonde man, was echt een super gave auto, maar ik snap je besluit. En je hebt er even van mogen genieten, dat is ook veel waard denk ik zo.

Succes met de zoektocht dan maar weer, ben heel erg benieuwd (y).

Respect voor je openheid.

der Magistrat zei:
(..) ik gunde hem de auto.
(..) Ik besloot toen maar de gok te nemen en zijn kant op te rijden (>2 u rijden). Immers, zonder MOT wordt het al helemaal een lastig verhaal om de auto daar te krijgen. Dan maar een beetje drammen.
(..)

Ik vind dat je wel lef hebt (in negatieve zin van het woord dan). Het leest toch vooral dat de vorige eigenaar jouw 'probleem' weer teruggekregen heeft én er nog wat ponden voor betaald heeft..

Wilde je een aflevering van Hyacinth Bucket naspelen? :)

der Magistrat zei:
Het ga je goed!

Dat hoop ik ook voor de XM én dat gezin van de beste man. Echt, ik begrijp de laatste jaren weinig van vrouwen.. maar de reactie van die vrouw, zoals beschreven, kan ik mij wel voorstellen.

der Magistrat zei:
(..) In het vervolg zal ik sowieso een APK/keuring wat ruimer voor de deadline inplannen. (..)

Joh, kom op. Dit is toch niet je eerste auto 'op leeftijd en met wat werk'? Dit 'laatste moment' had je kunnen weten.. Is niet erg, maar ga dan zelf op de blaren zitten, denk ik dan.

Hopelijk heb je dit proces tijdens het knikkebollen op het vliegveld nog wat kunnen overdenken en koop je nu gewoon een auto met een jaar MOT wat gewoon rijdt en verder weinig aandacht behoeft.

Volgens mij heeft de vorige eigenaar de auto verkocht mét problemen (oké sommige zaken zijn wellicht nieuw). Maar dat roest ontstaat echt niet opeens in een jaartje hoor. Hij heeft er meer voor betaald dan wat de eigenaar er nu voor heeft terug gegeven.

Micha D. zei:
Volgens mij heeft de vorige eigenaar de auto verkocht mét problemen (oké sommige zaken zijn wellicht nieuw).

Lees pagina 12 nog ff ;)

Denk ook aan de opmerking van der Magistrat 'ik weet wel wat ik gekocht heb (maar had niet goed gekeken op het aspect roest) -grof geciteerd-

Samenvatting pag. 12:

[size=x-small]De aankoop
De auto was van een van oorsprong Chileense heer die een grote voorliefde heeft voor Citroën. Hij heeft nu nog een speciale Dyane en een 2CV uit 1985. Die laatste had hij ergens in een weiland zien staan en is hij nu helemaal aan het opknappen (zo'n beetje alles wat los kan van de carrosserie, was ook echt los). Aangezien hij beter betaald werk vond wat tevens verder weg was, heeft hij een Scénic gekocht voor het dagelijkse woonwerkverkeer. Op 'advies' (lees: min of meer dwang) van zijn vrouw moest de XM het veld ruimen. Ergens jammer, aangezien hij net behoorlijk wat onderhoud had gedaan (uitlaatspruitstuk, turbo-revisie, nieuwe Michelin-banden, nieuwe vloeistoffen, ...). Jammer voor hem dus vooral, aangezien het meeste onderhoud dus al is gedaan. De hydrauliek werkt voortreffelijk, de auto rijdt goed en prettig, de automaat schakelt aangenaam. Kortom, technisch in goede staat.

De staat
Ik heb al wat ietwat cynische of sceptische berichten zien passeren. De XM is overwegend in goede staat, maar al typende vrees ik dat het best een lijst zal worden met dingen waar ik iets aan wil gedaan hebben of zelf wil doen. Ik zet de zaken in volgorde van prioriteit.
- Distributieriem en waterpomp: het is niet bekend wanneer dit is gedaan, dus dat moet echt snel gebeuren.
- Spiegels: een vorige eigenaar heeft de spiegels vastgekit, met mijn zitpositie zie ik helaas bar weinig door die spiegels en ik kan het dus ook niet aanpassen. Ik wil nu nieuwe XM-spiegels en hopelijk kan ik die dan weer aanpassen via het bedieningspaneel in het interieur.
- Centrale deurvergrendeling: zoals ik al heb vernomen is dit een berucht punt bij de XM, helaas ook bij mijn auto werkt dit...nou ja amper eigenlijk. De auto kan enkel op slot via de passagiersdeur en zelfs dan moet je een aantal keer proberen. Om de auto te openen moet dat ook via die deur en daarna moet ik binnendoor de bestuurdersdeur openen. Niet heel erg, maar toch stoor ik me er behoorlijk aan. Interessant genoeg had de 309 hetzelfde probleem.
- (Zonne-)Dak: Ook een typisch fenomeen bij een oudere auto, namelijk het zonnedakje gaat niet meer open. Mij is verteld dat daarvoor de dakbekleding eraf moet. Wellicht dat ik dat zelf ga doen, maar dan moet ik wel iemand vinden die het zonnedak kan herstellen, want dat soort technische zaken kan ik niet. De dakbekleding wil ik er zelf graag af hebben omdat er best wat schimmelplekken in zitten, de auto heeft waarschijnlijk enige tijd stilgestaan.

Verder wat kleinere zaken:
- ABS-sensor brandt constant, even uitzoeken waardoor dat komt.
- De originele radio zit er niet meer in, ik wil er graag een originele XM-radio in plaatsen, mede omdat ik dan de (destijds luxe) stuurwielbediening kan gebruiken
- De sluiting van het handschoenkastje is afgebroken. Geen fraai gezicht, dus even zien of ik een kastje kan vinden op de sloop.
Exterieur:
- Er zit tape rond de mistlampen voor, volgens mij is de auto origineel geleverd zonder mistlampen voor, dus wat mij betreft kunnen die weg (= een nieuwe voorbumper vinden).
- De achterbumper is wat gehavend, zou ook mogen vervangen worden.
- Grijze bumperstukken en raamstijlen weer zwart maken.
- De 'chromen' lijntjes in de bumper zijn gaan 'verbloemkolen', die zouden dus ook even vernieuwd/vervangen mogen worden.

Maar wat rijdt het prettig! Zoveel stiller, maar ook krachtiger dan de Regata. Wel ook (gevoelsmatig) een stuk breder, maar dat komt wellicht ook omdat ik in de Regata (LHD) altijd aan de heg- of stoepzijde rijd, nu rijd ik ter hoogte van de middellijn en vind ik het nog wel wat lastig inschatten tot waar mijn linkerspiegel komt in de XM. O ja en de auto heeft, zoals sommigen wellicht weten, een 'immobiliser'. Oftewel, elke keer als je de motor aan wil zetten, moet je eerst een code intoetsen. Een vrij suf systeem, als je het mij vraagt, maar vooruit, de verzekeraars lijken het op prijs te stellen. Ten slotte: ik heb er een Haynes-boek bijgekregen, dus samen met de verschillende Citroën-/XM-fora ga ik me maar eens wat dieper inlezen in mijn nieuwste aanwinst.[/size]

Micha D. zei:
Maar dat roest ontstaat echt niet opeens in een jaartje hoor. Hij heeft er meer voor betaald dan wat de eigenaar er nu voor heeft terug gegeven.

Klopt, dat zijn ook 2 vervelende plekken.. wat op te lossen is zoals door o.a. Renate al geschreven.

Terug
Bovenaan