der Magistrat: Honda H-RV

Roest: helemaal kaal maken tot je niets meer tegenkomt. Behandelen met roestomvormer (zoals Noverox) en eventueel putjes en gaatjes opvullen (niet voor grote gaten, daar moet gelast worden of -minder professioneel- met glasvezel en plamuur worden gewerkt). Dan met vulprimer en schuren zorgen dat alle ongelakte metaal is afgedekt en dat er geen oneffenheden zijn. Goed afplakken!
Spuiten is lastig. Het is een lichte metallic, de kleur van de basislak en de richting van de metaaldeeltjes bepaalt of het een goede match wordt. Oefen van tevoren, plak goed af, waaier een klein stukje uit en spuit veel dunne laagjes. Met polijsten zorgen dat de laag glad is en als de kleur klopt pas overspuiten met de laatste laag: blanke lak, voor de glans. Goed schoon werken, stof verwijderen en ontvetten na elke polijstbeurt.
Lakken en plamuren moet gebeuren op een windstille en stofvrije plek waar het 15 graden of warmer is.

Heb je vandaag al rijdende gespot in ons (op dat moment, miezerige) Belgen-landje! Was rond 16u15 op de ring van Antwerpen, aan de afrit Antwerpen-Linkeroever. Kon niet missen: een metallic-blauwe Regata met witte wieldoppen en een NL-kenteken met '42' erin :cool: Zag er, zelfs in de regen, heel strak uit! (y) Wij waren overigens met de Veloster, waarbij we kort daarvoor, in de Kennedy-tunnel zowaar een tijdje tussen twee andere (lichtgrijze) Velosters in reden :eek:

Dag Escher!

Wat leuk dat ik gespot ben. :cool: Ja, ik had het al door toen er zo'n stralende Veloster me inhaalde. Je zag me niet zwaaien? ;)
Dank voor je compliment!

Klassiekerrijder zei:
Roest: helemaal kaal maken tot je niets meer tegenkomt. Behandelen met roestomvormer (zoals Noverox) en eventueel putjes en gaatjes opvullen (niet voor grote gaten, daar moet gelast worden of -minder professioneel- met glasvezel en plamuur worden gewerkt). Dan met vulprimer en schuren zorgen dat alle ongelakte metaal is afgedekt en dat er geen oneffenheden zijn. Goed afplakken!
Spuiten is lastig. Het is een lichte metallic, de kleur van de basislak en de richting van de metaaldeeltjes bepaalt of het een goede match wordt. Oefen van tevoren, plak goed af, waaier een klein stukje uit en spuit veel dunne laagjes. Met polijsten zorgen dat de laag glad is en als de kleur klopt pas overspuiten met de laatste laag: blanke lak, voor de glans. Goed schoon werken, stof verwijderen en ontvetten na elke polijstbeurt.
Lakken en plamuren moet gebeuren op een windstille en stofvrije plek waar het 15 graden of warmer is.

Gaaf, bedankt voor de uitgebreide uitleg! Dat klinkt wel als iets waarbij ik iemand met meer expertise nodig voor ga hebben dan. :)

der Magistrat zei:
Dag Escher!

Wat leuk dat ik gespot ben. :cool: Ja, ik had het al door toen er zo'n stralende Veloster me inhaalde. Je zag me niet zwaaien? ;)
Dank voor je compliment!

Ik had het best laat door dat je vlak voor me reed, vooral omdat ik me aan het concentreren was op de spontaan gevormde Veloster-colonne :) Het zwaaien heb ik dus gemist :( De regen van deze middag heeft trouwens een behoorlijk deel van het 'stralende' weggespoeld :cry:

Escher zei:
der Magistrat zei:
Dag Escher!

Dank voor je compliment!

Ik had het best laat door dat je vlak voor me reed, vooral omdat ik me aan het concentreren was op de spontaan gevormde Veloster-colonne :) Het zwaaien heb ik dus gemist :( De regen van deze middag heeft trouwens een behoorlijk deel van het 'stralende' weggespoeld :cry:

Verdraaid, ik deed nog zo mijn best. ;)

Ja, de Regata is ook al lang zo schoon niet meer als op de foto's. Dat Belgische asfalt is m.i. niet zo slecht als ze in Nederland geregeld beweren, maar qua waterabsorptie is het wel echt een drama, waardoor je auto aan de onderkant zelfs bij een beetje regen al vies wordt.

Importperikelen

Vorig jaar (ook wel: vorige week) ben ik langs de douane gegaan om een eerste stap naar Belgische kentekenplaten te ondernemen. Dat ging vrij soepel, hoewel ik wat lang moest wachten. Verder moest ik een maffe €0,10 betalen voor het document, wat contant gebeurde en waar ik geen ticketje van kreeg. Ik ben niet direct voorstander van contant geld overhandigen aan dergelijk overheidspersoneel, maar voor €0,10 had ik geen zin in stennis, dus ik heb het geld maar overhandigd.

De douanière verwees me door naar een Fiat-garage voor het gelijkvormigheidsattest. Het leek me sterk dat dit daar mogelijk zou zijn, maar aangezien die op de route lag, ben ik er toch even gestopt. Een Fiat-medewerker zei me inderdaad dat dit gelijkvormigheidsattest niet aldaar geregeld zou kunnen worden, aangezien mijn auto te oud is (<2001). De auto zou, aldus de beste man, volledig gekeurd moeten worden. Ik fronsde, mijn auto heeft nog een geldige APK en mag hier gewoon rondrijden. Daarbij, wat gaat me dat wel niet kosten?

Vandaag heb ik dan maar contact opgenomen met de autokeuring, vooral om eens te informeren wat dat allemaal zou kosten. Immers, de inschrijving/overschrijving/tenaamstelling kostte me nog geen tientje (leve Nederland!), maar zou mij wegens mijn oude autootje zo'n €200 kosten! Als daar nog keuringskosten van al snel €100 en een Belgisch kenteken van €30 bijkomen, dan stelde ik mezelf de vraag of project Regata nog wel haalbaar zou zijn. Je moet dan namelijk al snel aan 25% van de waarde aan importkosten denken. Geld dat je 100% afschrijft bij een eventuele verkoop en, belangrijker, stel er gaat iets kapot dit jaar ('t beestje is immers al 27 jaar), dan wordt het wel een erg dure hobby.
Gelukkig blijkt er een goedkopere, maar helaas wel beperkende mogelijkheid:

De oldtimer
Ik sprak tijdens mijn zoektocht naar een opvolger van de 309 al over de mogelijkheid een 'oldtimer' te kopen: een auto die ouder is dan 25 jaar en die O-platen heeft. De voordelen zijn legio: goedkopere inschrijving, eenvoudiger en goedkopere keuring en goedkopere verzekering. Potentieel vervelend nadeel is wel dat de auto niet tijdens woonwerkverkeer gebruikt mag worden. Gelukkig heb ik voor mijn werk geen auto nodig, maar als een fiets kapot zou gaan bijvoorbeeld, dan is de mogelijkheid de auto te nemen wel fijn.
Maar goed, het moge duidelijk zijn dat de Regata inschrijven als oldtimer mijn voorkeur geniet, dus dat ga ik de komende week dan maar eens regelen, dit zeker en vast tot grote vreugde van regiogenoot BRG.

Laatst bewerkt:
der Magistrat zei:
Potentieel vervelend nadeel is wel dat de auto niet tijdens woonwerkverkeer gebruikt mag worden.

Volgens mij zijn er geen tijdrestricties meer aan een O-plaat. En voor die ene keer dat 'ie er toch voor gebruikt wordt, en je loopt heel toevallig (want er is geen actieve controle) tegen een controle aan, dan was je toch op weg naar de superette?

Rob0032 zei:
der Magistrat zei:
Potentieel vervelend nadeel is wel dat de auto niet tijdens woonwerkverkeer gebruikt mag worden.

Volgens mij zijn er geen tijdrestricties meer aan een O-plaat. En voor die ene keer dat 'ie er toch voor gebruikt wordt, en je loopt heel toevallig (want er is geen actieve controle) tegen een controle aan, dan was je toch op weg naar de superette?

Helaas, Rob, woonwerkverkeer en commercieel verkeer (bijv. taxi) is uitgesloten.

Ja, maar dat is A ) fraude en B ) verzekeringstechnisch niet erg handig. Nee, ik ga dit allemaal correct aanpakken!

Ja om 'm daarvoor te gebruiken mag niet, maar je mag wel op dat tijdstip de auto gebruiken om boodschappen te doen. En zit er naast je werk niet ook een winkeltje?

Rob0032 zei:
Ja om 'm daarvoor te gebruiken mag niet, maar je mag wel op dat tijdstip de auto gebruiken om boodschappen te doen. En zit er naast je werk niet ook een winkeltje?

Dat kan zo uitkomen (opvragen werktijden, bijv.). Daarbij zijn er weinig winkels open op dat tijdstip. Nee, Rob, we houden ons gewoon aan de regels. ;)

Maar je wou toch voor je werk even een pakje kauwgum halen bij de nachtwinkel? :D

Inderdaad, zelfs als model :cool:
63su7mh.jpg

Magistrat, je hebt pm.

Oldtimer?
Dan zou ik dat maar vlug regelen, want ook hier in België wordt de leeftijdsgrens eerstdaags van 25 naar 30 jaar opgetrokken ;)

Rob0032 zei:
der Magistrat zei:

Niet vergeten dat de belastingdiensten hier te lande zeer spitsvondig zijn in hun controle-activiteiten.
Ik zie ze gerust in staat om de bedrijfsparkings te gaan controleren n.a.v. onaangekondigde bedrijfscontroles op de aanwezigheid van wagens met een oldtimerplaat (net zoals ze op de carpoolparkings kentekens noteren om dan de bewezen verplaatsingskosten bij de jaarlijkse belastingsbrief te verwerpen).

Afgelopen december merkte ik dat het koelvloeistofpeil wat laag stond. Ik heb toen groene koelvloeistof gekocht en de auto tufte weer vrolijk verder. Enkele dagen geleden merkte ik dat het peil weer laag stond. Toen ik aan de fles zag hoeveel ik had bijgegoten (zeker 500ml), gaf dat al een eerste, voorzichtige reden tot zorg. In het weekend is er weer zo'n 500km gereden met de Regata, ideaal dus om vandaag even te kijken hoe het met het vloeistofpeil zit. Zoals ik al vreesde, weer beduidend minder dan afgelopen week. Het wordt kouder, maar de Regata lust meer vloeistof om te koelen.

Qua verbruik: het is moeilijk te schatten, maar ik denk dat er zeker 200ml minder in zit nu, dan 500km geleden. Gek genoeg zweet de auto niet echt en ziet de olie er ook mooi helder uit. Ik zie wel bij de bumper, in de buurt van de aansluiting van het koelvloeistofreservoir, een opening met zweetsporen er omheen, wellicht dat daar het lek zit?
De auto dampt wel af en toe, maar dat is met deze temperaturen ook niet zo gek. Ik denk wel aan de koppakking, maar ik twijfel nog te veel of dat wel echt het probleem is. Wat denken jullie?

Het zou best de koppakking kunnen zijn. Dat was bij mijn dagelijks vervoermiddel ook. Precies wat je nu omschrijft.
Ik heb hem dus maar vervangen. Omdat ik er zo vroeg bij was hoefde ik de kop niet te vlakken. Gewoon schoongemaakt en terug gezet met een nieuwe pakking.
Probleem opgelost.

Mijn regata 70 en onze cararra staat /stond ook constant laag, wat ik er ook in gooi, na een rit van een paar honderd kilometer kilometer is het weer laag Ik snap er niets van want het moet een gesloten systeem zijn. Het minimum op het tankje is dus heel normaal. De cararra was zelf 2 cm lager dan het minimum. Nooit aan de kook of te warm, hoe hoog de berg ook was (320000km)

Een koppakking is niet iets wat vaak voorkomt bij deze motor. Dus ik zou het elders zoeken, en eerder bij de radiator inderdaad want dat komt wel eens voor. Een lekke waterpomp ook wel een enkele keer.
Ontluchten is een drama bij een regata. Er blijft veel lucht zitten in een vrij hoog geplaatste kachelradiator. Ontluchten met vacuum is de oplossing.

Leuk, tegenstrijdige info. :)

Dank, beide heren. Wat je zegt, regatachamp, klinkt wel plausibel (en goedkoper, haha). De auto wordt wel wat warm als ik bijv. de garage inrijd (wat niet erg eenvoudig is: smalle parkeerplaats + smalle garage die ook nog eens iets naar boven loopt), maar de fan slaat dan keurig aan.

Ik zal die plek eerst eens goed schoonmaken en dan zien of er binnenkort weer van die vetvlekken te zien zijn.

Ik had net zo iets, wel met een modernere wagen (2000). Bleek dat de ring van de temperatuurzender wat lekte.

der Magistrat zei:
Rob0032 zei:

Dat kan zo uitkomen (opvragen werktijden, bijv.). Daarbij zijn er weinig winkels open op dat tijdstip. Nee, Rob, we houden ons gewoon aan de regels. ;)

Als ik iets geleerd heb van 6 jaar in België gewoond te hebben is dat er een beetje gesjoemeld moet worden. Als correcte Nederlander die alles volgens de regels wil doen wordt je helemaal gek daar.

De Belgen nemen de regels zelf ook maar half serieus en alleen dan werken ze. Ik er zat die dagelijks of zeer regelmatig naar werk kwamen met O platen. Dacht dat er veel oltimer meetings georganiseerd werken die eigenlijk niet plaatsvinden maar enkel dienen om rijden met een O plaat te verantwoorden.

Doe er je voordeel mee, ik ben vaak door de regeltjes te volgen tegen de muur gelopen terwijl mijn Belgische vrienden en collega's lachend om de regels die niet uitkwamen manoeuvreerde.
Ik vermoed dat Rob hier ook op doelt. Rob heeft volgens mij namelijk beter begrepen hoe het in België uit te houden dan ik :) Daarom woon ik er ook niet meer. Verder prima land hoor. Niets dan goeds :D

Wat betreft het koelvloeistof verlies. De mijne staat ook altijd standaard onder het minimum en meer Td5's schijnen dat te doen. Maar niet plots natuurlijk. Als hij dat nooit gedaan hebt dan lijkt me dat onwaarschijnlijk.

Controleer de dop die kan ook gaan lekken en onder drug koelvloeistof laten ontsnappen. Heel belangrijk bekijk je olie niveau, kijk of die spontaan meer wordt en kijk uit naar 'white sludge'

Voor je gaat concluderen dat de kop lek is zou ik eerst goed blijven speuren naar koelvloeistof lekken die kunnen best moeilijk te detecteren zijn.

Goed, dan zal ik dat voorlopig in de gaten houden en nog geen preventieve herstellingen laten uitvoeren.

Zoals beloofd nog wat betere foto's.
Allereerst:
DSCN1002_zpsfklxkdsa.jpg

Helaas houdt mijn camera (Nikon S7000) niet zo van foto's in het donker, maar het geeft een aardig idee van de beading.

DSCN1010_zpsxj6vewf4.jpg

DSCN1012_zps8qplc4kp.jpg

DSCN1019_zpsxwqfyvgj.jpg

DSCN1020_zpsgdk5rrud.jpg

DSCN1025_zpstsm3qrfv.jpg

DSCN1031_zpsmo2fcqsm.jpg

Dank nog, ginkelvanmichiel!

Weinig nieuws over de Regata. Wel heb ik vandaag in een vergelijkbare auto gestuurd en een offerte ontvangen. Later meer info.

Oh spannend, nu al een auto erbij of eventueel in plaats van de Regata? Ik ben benieuwd naar het wat, hoe en waarom! :)

@Durashift: als ik tot koop over zou gaan, dan zou het een uitbreiding worden.

Ik kom binnenkort met de onthulling, maar wellicht is deze hint al voldoende:
hintje_zpsxhkpzb1r.jpg

Het is in ieder geval geen nieuwe Alfa Romeo, die heeft een ander logo. Zou het een MiTo 1.3 JTD zijn? Lekker milieuvriendelijk en goedkoop te rijden in het land van der Magistrat....

Rob0032 zei:
Het is in ieder geval geen nieuwe Alfa Romeo, die heeft een ander logo. Zou het een MiTo 1.3 JTD zijn? Lekker milieuvriendelijk en goedkoop te rijden in het land van der Magistrat....

Ik wil geen diesel omwille van milieuredenen (stikstof bijv.). Verder is een MiTo een behoorlijk stuk zwaarder dan de Regata, zeker als diesel.
Nee, het juiste antwoord is nog niet verschenen.

@ JW01 vanaf een Appel
Lijkt me niet. Dan staat er nog Milano onder. Dit lijkt me eerder een 4C stuurwiel. Denk niet dat Magistrat een 4C heeft gekocht, al klopt het qua gewicht dan weer wel. :)

Giulietta II dan? Een 75 of 145/146 lijken me al te zwaar.

der Magistrat zei:
Rob0032 zei:

Ik wil geen diesel omwille van milieuredenen (stikstof bijv.). Verder is een MiTo een behoorlijk stuk zwaarder dan de Regata, zeker als diesel.

Mijn sokken zijn zwaarder dan de Regata...

der Magistrat zei:
Rob0032 zei:

Ik zou om milieuredenen helemaal geen 2de auto kopen. Zeker geen Alfa van voor de schonere technieken / eisen.

Sterker nog ik zou die vervuilende antieke Regata ook opruimen

Is dat wel een stuurwiel, op die afbeelding? Ik gok een 145/146, maar die zijn wel zwaarder dan een Regata.

Lycan_Capri (TSC) zei:
der Magistrat zei:
Rob0032 zei:

Ik zou om milieuredenen helemaal geen 2de auto kopen. Zeker geen Alfa van voor de schonere technieken / eisen.

Sterker nog ik zou die vervuilende antieke Regata ook opruimen

Ik vind het anders fantastisch om te zien hoe Maggi op zijn manier bijdraagt aan een schoner milieu. Er is natuurlijk een heel groot grijs gebied, maar daarin maakt hij wel zeer weloverwogen keuzes en maakt hij een 'groene' keuze, binnen zijn kaders. (y)

Ik zie interessante suggesties voorbij komen. Vanavond volgt de onthulling, maar - sportief als ik ben - geef ik nog een hint:
- Nederlandse betrokkenheid

Terug
Bovenaan