Zo daar ben ik weer van onder de motorkap gekropen.
Nieuwe kop zit er op. Zoals gezegd ook de waterpomp, fuel pressure regulator, o-ringen en brandplaatjes van de injectoren vernieuwd en de startmotor gereviseerd. Zo kan hij er weer even tegen.
Onderblok en cilinders zagen er netjes uit. Kwam al snel achter de vermoedelijke oorzaak van mijn probleem. De plastic pinnen. Hoewel de cilinderkop met 12 bouten op het onder blog getrokken word voorkomen die niet dat de cilinder kop kan gaan wandelen. 2 plastic pinnen die eigenlijk alleen bedoeld zijn om de kop bij montage in de goede positie te krijgen waren duidelijk vervormt. Er is goed te zien dat de kop minder dan een +/-mm heeft kunnen schuiven.
Ik heb hem aan mijn sleutelbos gedaan als trofee
Zoals je kunt zien hebben de (vooral 2 achterste) kleppen de cilinderwand lichtgeraakt. Aan de kleppen is niets te zien maar dat is waarschijnlijk vooral omdat ze A harder zijn en B ronddraaien dus redelijk gelijkmatig slijten. Echt kwaad voor het onderblok kan het niet aangezien het boven de rand waar de cilinderringen bewegen is, er gaat dus geen compressie verloren. Ik heb het eerder op forums gezien waarbij de kop ook licht naar achter bewogen was. Fijn is anders. Raar ook dat ik nooit iets gehoord heb. Geen tikken of niets.
Nieuwe pakking erop en 2 metalen pinnen ipv plastic pinnen.
Een vriend onder zijn Lotus Elise vandaan getrokken en samen met hem de kop er weer opgezet. Vervolgens is het een hele procedure. De kop word zoals gezegt op het onderblok gehouden door 12 zeer lange bouten die horen op te rekken en dus maar 1 keer gebruikt kunnen worden.
In precieze volgorde moeten ze eerst met de hand, dan 30nmm, dan 60nm en dan 90, dan 180 en dan 45 graden. Deze tool helpt precies te zien hoeveel graden je draait. Handig.
Toen eenmaal alles weer in elkaar zat, aangesloten was en het weer op een motor leek de olie ververst en koelsysteem gevuld met water (om te spoelen). Had echter nog een bout over

..........een best grote en ik kon echt niet meer bedenken waar hij van af kwam. Ik had alle bouten in aparte zakjes gedaan met label. Deze zat zonder label in een zakje.
Uiteindelijk kunnen achterhalen waar bij vandaan kwam. Achter het blok, de belhousing (nl woord?). Toen ik de kop er af haalde bleef er een leiding aan hangen die aan die bout zat. Deze dus losgemaakt en vergeten. Was een beetje ongemakkelijk en heb er blauwe plekken van maar zit weer vast.
Dan het grote moment. Eerst de diesel laten ontluchten (contact aan 6 keer gas indrukken dan gaat ie in ontlucht modus) en dan echt starten.
Duurden even voordat de motor aansloeg. Spannen moment.
Na een paar zeer spannende seconden die op uren leken begonnen de cilinder langzaam te vuren en kwam hij terug tot leven en deden ze allemaal mee. Daarna starte hij steeds meteen. Na een beetje draaien het water weer uit het koelsysteem gedaan en vervangen voor de goede spec OAT.
Tijdens de testrit hielt hij een beetje in bij 2500rpm. Gelukkig heb ik dat wel eens eerder gehad dus wist wat er aan de hand was. Klein vacuum slangetje losgeschoten die mede helpt de turbo helpt te reguleren. Toen die eenmaal vast zat liep hij als een zonnetje. Heerlijk. Nu 50 km gereden en alles lijkt goed. Nog even goed in de gate houden terwijl het vertrouwen weer langzaam stijgt.