DS N°8

Ik toon vooral aan dat D2, net als jij maar wat uit de nek lult en inhoudelijk niet weet waarover hij het heeft.
"Toon" jij dat "aan", ja? Door een beetje te gaan schelden? :ROFLMAO: Heb je gezien dat je vorige post verwijderd is? Ik denk dat je toon juist een beetje het probleem is, iDS.

Ik heb diverse Peugeots gereden (wie niet eigenlijk?), oude en nieuwe, van 107 t/m 508 (de vorige en de huidige), er staat hier een vorige generatie 208 voor de deur, en pas had ik nog een splinternieuwe 208 mee als vervangauto van de garage. Ook Citroens komen voorbij, zoals de C3 en de Cactus. Helaas geen DS kunnen uitproberen tot op heden.

Maar wat ik wel heel zeker weet: Peugeots zijn oprecht leuke en goed uitziende auto's, verschillende had ik graag willen hebben obv uiterlijk. Maar ze blijven altijd verrekte ondoordacht in elkaar zitten qua bediening. Dat is wat mij onder andere ervan weerhouden heeft de 308 of 508 te kiezen als leaseauto. Te weinig opbergruimte of te kleine vakken, knoppen die niet doen wat je verwacht, teveel en te trage bediening via touch screen, en last but not least, slecht infotainment. En ja iDS, dat is belangrijk, dat infotainment. Dat vindt niet slechts DeeTwee, kan ik je verzekeren. Ik kan hele epistels schrijven over wat er aan mankeert, maar het is steevast traag en niet-intuïtief. Die 208 van de garage ook weer laatst, ik kwam in een instellingenscherm uit, maar geen mogelijkheid om daar weer uit weg te swipen. Na heel lang zoeken bleek dat er onder het scherm, bovenop de fysieke schakelaartjes op de middenconsole tiptoetsjes zaten waarmee je dus kennelijk tussen de verschillende functies moet navigeren. Dus Peugeot stopt "alles" in het touch screen, maar je moet toch je hand weer weghalen van dat scherm om met andere niet-fysieke knopjes en quasi op goed geluk bij het juiste sub-scherm uit te komen.

Zomaar een voorbeeld. Ongetwijfeld ziet het systeem er in een DS anders uit, maar op basis van de basis ;), en wat ik er tot dusver van meekrijg in de diverse media, is het nog steeds niet best. En ja, dan is het leuk dat DS ook spiegels en kralen geavanceerdere zaken als Night Vision en HUD aanbiedt, maar als de basis niet goed is, lost dat wat mij betreft weinig op...

Maar terug on-topic en positiever: Ik vind deze No8 heel erg gaaf. Vooral met dat blauwe alcantara.

Kijk, ik kan uitgebreid ingaan op het verschil in kwaliteit tussen een Peugeot en een DS. Ik had het wat minder hard kunnen formuleren maar ten gronde geef je me gelijk dat je ten onrechte het oude riedeltje over ‘kralen en spiegeltjes’ bovenhaalt.
Peugeots zijn inderdaad leuke auto’s maar er is toch een essentieel verschil tussen de DS9 en een 508: dat volledige lederen interieur, inclusief dashboard, hemel in alcantara in de kleur van het leer, alleen dat al. De afwerking (montage)kwaliteit, de binnenruimte…het zijn maar enkele verschillen.

De gestuurde demping waarover sommigen het nodig vinden denigrerend te doen: dat verschil voel je echt wel tijdens het rijden om dwarse voegen bv.

En in de categorie van de DS4:
De 308 heeft diverse elementen met aluminiumlook, in de duurdere versie wel echt aluminium maar je moet het aanraken om vast te stellen dat dit geen plastic in aluminiumlook is. In de DS worden echt wel delen in massief bewerkt aluminium toegepast, voelt érg kwalitatief.

Dus inhoudelijk blijf ik bij mijn standpunt, dat een DS echt wel meer is dan de concerngenoten.
Een 308 met gelijke uitrusting als mijn wagen bleek zelfs duurder in aanschaf dan kostprijs van de DS.

Er mag dus wel zonder onderbouwing op een merk geschoten worden (sommigen om onduidelijke persoonlijke redenen) maar mag je mensen daar niet op aanspreken.

Spijtig.

Laatst bewerkt:
Mooi is anders. Ik vind de auto net te hoog om echt geslaagd te zijn. De beltline zit te hoog, de wielen zijn aan de grote kant en de vering mag ook een paar inch lager. Nu is het een beetje zo'n mislukte crossover sedan a la BMW X6 en Audi Q4. Zonde, ik denk dat het als sedan een mooie auto erop zou zijn geworden (niet dat het bevorderlijk zou zijn voor de verkoopcijfers)

@iDS Dat een DS (veel) mooier afgewerkt is met betere materialen dan een Peugeot geloof ik direct, is ook te zien. Maar dat betwist ik dan ook niet.

Automobile Magazine mocht reeds met de DS nr8 rijden. Het volledige verslag vind je hier:

Eerste test:
- De Number 8 valt niet langer onder het ‘vliegende tapijt’-effect van de huidige modellen en geeft een gevoel van superieure rijprecisie.
- Meer rijplezier
- Superieur comfortniveau
- Hoogwaardige materialen in interieur

Tweede test:
- Een overtuigendere consistentie, een uitstekend gevoel voor de grenzen van de grip en een onverwachte wendbaarheid voor een voertuig van dit formaat beloven een topniveau
- Eerste Stellantis model dat one pedal drive aanbiedt

=> opmerkelijk is dat hij ondanks het gebruik van hetzelfde platform, totaal anders rijdt en stuurt als een E-3008.

ds-numero-8-4.jpg

ds-numero-8-1.jpg

Paar weken geleden al een Duitse test, en die vond het comfort juist matig. Welke test weet ik niet meer Vox automobiel geloof ik

Dat niet langer "vliegend tapijt"-effect van de huidige modellen, wordt net als positief aspect aangehaald in de test. :)

Afwachten wat het wordt, als er meer testen online verschijnen van versies die productie-klaar zijn

Mag hopen dat de auto wel productieklaar is, als er al mee gereden wordt... Anders begaat Stellantis wel een heel grote fout...
Tijdens de testen hierboven vermeld nog lang niet :
Quote: tijdens deze testcampagne stond de grote batterij (geproduceerd in Frankrijk door ACC) onder toezicht, met in het bijzonder het verbod om deze op te laden met een vermogen groter dan 40 kW. Daarom ook dat one pedal drive tijdens de eerste test nog niet actief was, wel tijdens de tweede trouwens. Maw: bedoeling was om een impressie te geven van wat er te verwachten is.

De kans dat dit ook een succes zal worden schat ik ook niet meer dan 3%. Al die Chinese merken die premium prijzen durven vragen worden ook geen succes.
Middelmatige rommel verkopen voor een premium prijs lukt alleen als je veel heritage hebt, of een enorme goede marketing campagne opzet. Zie bijv bij kleding of zonnebrillen, waardoor je bij een bepaalde doelgroep juist heel hip bent

Heb de test van het pre-productie gelezen, ziet er veelbelovend uit. Erg benieuwd naar de definitieve versie.
Hoop dat Stellantis de one-pedal ook bij de e5008 introduceert, maar zal wel niet.

In Brussel proefgezeten in de N°8.
En dat viel erg goed mee: het stuur is erg klein maar ligt erg goed in de hand, je moet geen onnatuurlijke rijhouding aannemen omwille van de ‘alternatieve’ plaatsing van de spaken. Zicht op de instrumenten is ook helemaal oké.
Erg ruim interieur, afwerking en vormgeving van het interieur zijn top.
Enkele minpuntjes met de Duisters vergeleken (de ‘goedkope’ bekerhouders in de armleuning achter in vergelijking met de DS9, een plastic kofferdorpel in plaats van RVS zoals de DS4) en moeten vaststellen dat een E-klasse op die punten niet beter scoort.
Nu kan er aangevoerd worden dat de interieurafwerking van een E-klasse voor het overige op een erg hoog niveau staat, dat kan ook gezegd worden van de DS8. Waar bij de MB de deurpanelen bovenaan met een vrij stroef stuk kunststof is bekleed (nee geen hard plastic), bestaat dat bij de DS uit een groot stuk leder. De aluminiumdelen in het dashboard zijn erg verfijnd vormgegeven, pasvorm is perfect.
Maakt hem dat tot een concurrent van de MB? Denk ik niet: ze spreken natuurlijk een verschillend publiek aan. De DS is ook iets kleiner maar dat hier een erg hoogwaardig product staat, beaamde ook mijn collega die instaat voor de aankoop van ons wagenpark.
Hij ziet als énige nadeel de conservatieve reflex van leasingbedrijven waardoor hij op die markt duur wordt.

In Brussel proefgezeten in de N°8.
Vandaag ook maar eens gaan zitten. :cool:

Van buiten een prachtige auto. Van binnen vind ik m wat tegenvallen. Materialen zijn mooi, de stoelen zitten goed, maar het ontwerp vind ik wat te simpel. Middenconsole met scherm had wat meer “design” mogen krijgen. Nu is het wat meer van hetzelfde.
Als je daarna in de DS4 gaat zitten, dan vind ik die veel mooier van binnen.

Ben wel benieuwd hoe de prijzen in Nederland zullen zijn, want als ik een Peugeot e5008 long range GT met warmtepomp en alcantara configureer in België ben ik bijna EU 3.500 goedkoper uit dan in Nederland.......:confused:

Vandaag ook maar eens gaan zitten. :cool:

Van buiten een prachtige auto. Van binnen vind ik m wat tegenvallen. Materialen zijn mooi, de stoelen zitten goed, maar het ontwerp vind ik wat te simpel. Middenconsole met scherm had wat meer “design” mogen krijgen. Nu is het wat meer van hetzelfde.
Als je daarna in de DS4 gaat zitten, dan vind ik die veel mooier van binnen.
Ik mis het schermpje op de middenconcole: ook zijn de functies ervan beperkt, ik gebruik het continu om te schakelen tussen verschillende menu’s van het multimediascherm. Dat gaat erg vlot zonder van de weg af te kijken. Nu zitten daar wat verlichte stralen. Op dat vlak doet de DS4 m.i. inderdaad beter.
Heb in de N°8 de ergonomie van het centrale scherm is uitgeprobeerd en vond er minder snel mijn weg in dan bij de 4. Besparingsoperatie?

Maar het geheel van de DS N°8 vind ik zeker niet lelijk.

Hebben die verlichte stralen nog een functie? Touchpad o.i.d of is het alleen decoratie?
Puur decoratie. Miischien was er in een vroeger stadium op die plek het touchscreen voorzien en moest de lege plek dan opgevuld worden.

Ik mis het schermpje op de middenconcole: ook zijn de functies ervan beperkt, ik gebruik het continu om te schakelen tussen verschillende menu’s van het multimediascherm.
Op de nieuwe DS 4 (facelift) zal dat schermpje ook weggelaten worden omdat de "bruikbaarheid te beperkt" was

Pallas
hu87RsF.jpeg

Étoile
odGq8m0.jpeg

Étoile + opties
9cWijv1.jpeg

Pallas
pL19tIN.jpeg

Étoile
HozjdWz.jpeg

Étoile + opties
SLKQx48.jpeg

Pallas
N70Obu2.jpeg

Étoile
n6Ott2m.jpeg

Étoile + opties
iUAHkoV.jpeg

Optielijst e.d. is wel erg beperkt voor een 'premiummerk'.

Optielijst e.d. is wel erg beperkt voor een 'premiummerk'.

dat is standaard stellantis, die halen zoveel mogelijk opties uit de optielijst, drie interieur kleuren hadden ze waarschijnlijk al liever niet gehad, gewoon zwart plastic nep leer was vast de eerste keus

Ben wel benieuwd hoe de prijzen in Nederland zullen zijn, want als ik een Peugeot e5008 long range GT met warmtepomp en alcantara configureer in België ben ik bijna EU 3.500 goedkoper uit dan in Nederland.......:confused:

Prijzen in Nederland

• DS N°8 PALLAS FWD, vanaf € 57.000
• DS N°8 PALLAS FWD Long Range, vanaf € 62.200
• DS N°8 ÉTOILE FWD, vanaf € 64.000
• DS N°8 ÉTOILE FWD Long Range, vanaf € 69.600
• DS N°8 ÉTOILE AWD Long Range, vanaf € 73.600

Die Pallas komt hierboven er eigenlijk het beste uit. Niet té kitcherig interieur, buitenkant is prima….misschien even een grotere velg. Mooie uitvoering.

Het is wel een auto die schreeuwt om een andere lakkleur dan wit. Wat een koelkast is het anders toch.

Ik ben geen fan van zwart maar op dat plaatje past het wel goed op de auto, het geeft hem wat sinisters.

Prachtige auto. Jammer van de nogal voorspelbare -maar jammer genoeg niet onrealistische - commentaren.

Vrij weinig keuze qua opties en lakkleuren, maar dat is iets wat ik bijvoorbeeld bij de nieuwe Audi A6 ook waarneem.

• Leuk
Waarderingen: iDS
Is toch geen rare vraag? Sommigen hier (en dan letterlijk hier, als in bij Stellantis-producten) zijn idolaat van een model, maar kopen ho maar...

Gullwing heeft een punt. Vaak wordt er gezegd dat autofabrikant x model y weer moet bouwen. Of ze vinden het jammer dat model z niet meer die ouderwetse terreinwagen of coupé is gebleven. Maar er is soms gewoon geen markt meer.

En jezelf dan ook nog "Stellantis rules" noemen... Uit eigen ervaring weet ik dat er in autoland geen waardelozere organisatie is dan Stellantis. Heb je een probleem met een product dan geven ze niet thuis, doen er helemaal niets aan qua oplossing en/of coulance, je bent dan compleet afhankelijk van de welwillendheid en medewerking van een dealer ook al treft die geen schuld. Over Pon gaan veel slechte verhalen, maar Stellantis is nog een klap erger.
Uhhh pardon??? Volgens mij haal je reacties door elkaar.

De markt heeft altijd gelijk. We gaan zien of dit een succes wordt. Of het dus de doelgroep aanspreekt. Er zitten alvast wat geïnteresseerden hier in het topic!

Ik vind het een erg mooie auto, heb de configurator eens bekeken en voor ik het wist zat ik aan 75K € :oops:
Dat wil (kan) ik niet aan een dagelijkse auto geven, maar neemt niet weg dat ik de DS8 erg geslaagd vind.
En wat Jan zegt : “de markt” zal wel beslissen of het een verkoopsucces wordt, maar ik gun het DS van harte!

Ik vind het een erg mooie auto, heb de configurator eens bekeken en voor ik het wist zat ik aan 75K € :oops:
Dat wil (kan) ik niet aan een dagelijkse auto geven, maar neemt niet weg dat ik de DS8 erg geslaagd vind.
En wat Jan zegt : “de markt” zal wel beslissen of het een verkoopsucces wordt, maar ik gun het DS van harte!

De zwarte die ik hierboven geconfigureerd heb, kost 64k, dus 11k minder!

En dan heb je de Pallas met 3 opties:
1.Kleur zwart (maar als je een andere kleur kiest, is dat niet duurder dan zwart)
2.20" velgen (vond ik zelf in de uitstraling een stuk mooier)
3.Long Range variant.

Als je geen long range variant nodig hebt, dan blijf je makkelijk (dik) onder de 60k.
Als je Etoile en AWD aanklikt, dan gaat het richting jouw bedrag, maar dat is dan een keuze die je zelf maakt.

De markt heeft altijd gelijk. We gaan zien of dit een succes wordt. Of het dus de doelgroep aanspreekt. Er zitten alvast wat geïnteresseerden hier in het topic!
Er zitten mensen in dit topic die de auto mooi vinden. Voor zover ik weet beweert niemand dat-ie een succes wordt.

• Leuk
Waarderingen: iDS
Ik vind het geheel nogal zwaar overgestyleerd en erg onrustig overkomen. Ik vrees dat we deze auto niet heel veel op de weg zullen gaan tegenkomen. Ben benieuwd naar de Opel Manta-versie hiervan

@Reduce En kennelijk mag je alleen zeggen dat je iets mooi vindt als je het ook aan gaat schaffen?
Inderdaad: je budget moet blijkbaar toelaten om een hele parking vol aan wagens te kunnen aanschaffen om je mening erover te mogen geven.
Voor mij volstaat één auto voor de deur, en prijs me gelukkig dat dat niet de enige is die ik kan waarderen.

Laatst bewerkt:
De markt heeft enkel gelijk over het aantal wagens dat verkocht wordt. Dat zegt niks over de esthetische kwaliteiten van een auto. De Fiat 124 is een erg groot succes geweest, o.a. als Lada verkocht. Dat moet dus een beauty geweest zijn?

Jawel hoor, is gewoon een ongepaste op de man reactie van jou. Ik heb het ook gerapporteerd, want ik vind het gewoon niet netjes. Reageer gewoon on topic, dus op de auto en ga niet meningen verkondigen over mijn "naam", dat doe ik over die van jou ook niet.
Een nickname kan vraagtekens oproepen. Bij mij objectiviteit.

Om topic, er had van mij wel een Citroën logo op gemogen.

Als je geen long range variant nodig hebt, dan blijf je makkelijk (dik) onder de 60k.
Als je Etoile en AWD aanklikt, dan gaat het richting jouw bedrag, maar dat is dan een keuze die je zelf maakt.

Nee, geen AWD wel alle opties (leer, de 2 packs en panodak) en een mooie kleur.

Terug
Bovenaan