DS N°8

Ja natuurlijk, bmw en Mercedes zijn toch ook massa producten? Je kan geen fabriek in stand houden voor een handvol autos per maand, tenzij je farrari bent oid.

De nieuwe ceo zal hier echt in moeten gaan snijden, al lijkt koppigheid en trots ook veel van het beleid uit te maken.
Dat is maar net wat je als de massa beschouwd. Binnen het clubje super rijken is Bentley ook een massa product.

Koppigheid vind ik best te prijzen, dat maakt het totale wagenpark een stuk minder grijs. Zolang het maar niet je ondergang wordt. Maar na de Vel Satis en Avantime bestaat Renault nog steeds.

Echt een auto die je in het echt moet zien. Vond hem op de eerste foto's heel mooi en sierlijk maar ik denk dat ie irl juist wat log oogt. De tailelijn is (optisch) wel érg hoog. De andere aparte crossovers van PSA willen ook niet echt verkopen (de 408, de Chinese C5X en de DS4)

Het oogt ook niet eens chic. Het ontbreekt er nog maar net aan dat er .com achter staat.
Ik zou het eerder vormgeven als een parfum flesje:

lJVvYZS.jpg

Laatst bewerkt:
Maar na de Vel Satis en Avantime bestaat Renault nog steeds.
Begin 2000 hadden alle fabrikanten wel iets raars in het aanbod, toen werd er nog volop geëxperimenteerd. Maar een normale fabrikant stopt als het niet lukt, stellantis blijft maar proberen en geld te verbranden, ds, ar, Maserati, Lancia, allemaal weggegooid geld, wat ten koste gaat van de aandeelhouders

Begin 2000 hadden alle fabrikanten wel iets raars in het aanbod, toen werd er nog volop geëxperimenteerd. Maar een normale fabrikant stopt als het niet lukt, stellantis blijft maar proberen en geld te verbranden, ds, ar, Maserati, Lancia, allemaal weggegooid geld, wat ten koste gaat van de aandeelhouders
Dit was sowieso een rijk deel in de geschiedenis qua dat. Met name VAG ging los. V5, VR6, W8, V10 TDI. Dat waren imagebuilders. Ook de Clio V6. Werd waarschijnlijk geen geld mee verdiend maar boost voor het imago.

mooie tijden waren dat idd, nu is het allemaal suv met een rete saai inwisselbaar interieur met enkel een stuur en tablet

Experimenteren is van alle tijden. Ik vind het juist te prijzen dat de Fransen en Italianen vol blijven houden. Ik neem aan dat ze zelf ook wel snappen dat het meestal niet music for the millions is. Daar hebben we andere commerciële eenheidsworsten voor. Natuurlijk wil je geld met je merk verdienen maar er is ook nog iets als creatieve expressie en daarvoor staan. Maar ik zal het wel te romantisch zien. Laten we het houden op het verschil tussen het filmhuis en blockbusters.

Zie dat anders

I. DS is winstgevend, kreeg vanaf 2021 gerekend 10 jaar om zijn bestaansrecht te tonen.
Meen dat 10 is terug gebracht naar 7.

II. AR, een iconisch merk, had pre-2021 div. FCA modelllen aan het eind van hun Latijn. De Tonale was de laatste oprisping. Stellantis ontwikkelde in 2021 een stappenplan. Junior is de eerste. Andere modellen bijna gereed voor marktintroductie. Alfa krijgt tijd om de boel (edit: MEER) winstgevend te maken.

III. Maserati was een eindeloze bleeder, maar vanaf 2021, in 2022 en H1 2023 winstgevend. Slecht management zorgde vanaf H2 2023 en 2024 voor aanzienlijke verliezen.

IV. Lancia is als Alfa Romeo, maar factor 3 erger.
Nu de Yp, eind 2027 2 nieuwe modellen erbij.

V. Fiat Europe deed weinig aan modelvernieuwing, maar scoorde af en toe een plusje (< 3% marge).
Nu komen er 4 nieuwe modellen, GPanda de 1ste (wordt een succes).
(Fiat Latijns Amerika gaat daarentegen uit-ste-kend!)

Voor II, IV en V geldt: een bedrijf kan stilstaan & saneren, maar ook INVESTEREN in toekomstige omzet en winst.
Dat is wat gebeurd. Autoliefhebbers vinden dat mooi vooruitzicht.

Aandeelhouders hebben sinds STLA's bestaat niets te klagen.
Vanaf de oprichting is jaarlijks tussen de €1.5 mld en €2.mld uitgekeerd
Zelfs na het crisis H2 2024 (en daarmee een slecht jaar) ontvingen ze dividend

Laatst bewerkt:
Jammer dat de "gewone" versie geen schuifdak heeft.

Helaas steeds vaker het geval bij nieuwe -elektrische -auto’s.
Aan zo’n vast glazen dak heb je mijns inziens niet zo heel veel.

Overigens prachtige kleur die presidentiële DS. (y)
Zie dat zo voor me met een lichtbruine tint interieur…plaatje!

Laatst bewerkt:
@Howie Hersey:
Van zo’n onderbouwde bijdrage leren we dan toch een pak meer dan van het ongefundeerde geblaat van andere posters!
Ik acht het weinig waarschijnlijk dat alle merken van Stellantis het redden maar het is duidelijk dat er een bedrijfsstrategie is. Daar kan je mee aan de slag.

Succes of niet, het ziet er wel indrukwekkend uit zo.

Ben ik met je eens. En iedere DS8 die men tegenkomt is een verrijking voor het straatbeeld.

Voorzie echter - helaas - dat deze auto in een bescheiden oplage zal worden gekocht/geproduceerd. Want nog meer dan de Citroen C5X en de DS9 is de carrosserie zo uitgesproken dat de voor het D-segment zo belangrijke leasemarkt afvalt.

Wat ik wel zou verwachten is dat uitgerekend de Chinezen interesse kunnen hebben. Die houden wel van buitennissig. Want daar waar de left-wing C5X in Europe op beperkte interesse stuitte ging deze in China zowaar een paar jaar met een oplage van ca 40k st 'over de toonbank'.

Lelijk is die ook niet, best fraai zelfs. Misschien moeten ze ds opdoeken en er een Lancia logo opplakken, maar dan worden die Fransen weer geïnitieerd.
Goed plan! Een winstgevend merk met 4 modellen stoppen en alles inzetten op een merk met één model, een B-segmenter die 1.400x p/m wordt verkocht

hoe winstgevend is het dan? Want de verkopen staan nogal onder druk. Lancia heeft nog een naam, ds, tja totaal niet

Met de introductie van de N°8 lijkt het mij voor de verkopen beter om meer lijn in het design en de naamgeving te krijgen. Tot nu toe vond ik DS wat zoekend met gekkige vormpjes maar dit nieuwe topmodel lijkt mij een goede basis om de rest van het gamma mee te krijgen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Met de introductie van de N°8 lijkt het mij voor de verkopen beter om meer lijn in het design en de naamgeving te krijgen. Tot nu toe vond ik DS wat zoekend met gekkige vormpjes maar dit nieuwe topmodel lijkt mij een goede basis om de rest van het gamma mee te krijgen.
De DS4 PHEV heeft serieus op m’n shortlist gestaan. Voor mij persoonlijk een prachtige wagen, goed geproportioneerd. Tikje excentriek.
Heb nu een Talisman en was op zoek naar iets dergelijks. Dus niet dertien in dozijn en liefst Frans.

Maar lease technisch is zo’n DS niet aantrekkelijk helaas. Dat hebben ze niet goed voor elkaar, missen daardoor aansluiting met de potentiële leaser. Jammer. Wellicht mikken ze niet op de leasemarkt, dat zou kunnen. Wel vreemd want daardoor ook amper een particuliere markt als ze na 3-4 jaar als occasion vrijkomen.
Zie hetzelfde gebeuren met de deze nummer 8. En ook bij zustermerk Citroën met de C5X.

De tijd dat je voor een habbekrats na een aantal jaar een Franse limousine kon kopen -de DS, CX, XM etc stonden op alle straathoeken te koop -als linksgedraaide eeuwige student is dus voorbij :ROFLMAO:

@Howie Hersey:
Van zo’n onderbouwde bijdrage leren we dan toch een pak meer dan van het ongefundeerde geblaat van andere posters!
Ik acht het weinig waarschijnlijk dat alle merken van Stellantis het redden maar het is duidelijk dat er een bedrijfsstrategie is. Daar kan je mee aan de slag.
Dat is gewoon kopiëren en plakken. Dit hebben we ook al een aantal keer gezien bij Alfa Romeo, maar kwam uiteindelijk niks van terecht. Eerst zien en dan geloven.

Het is duidelijk dat het FCA niet meer in hun eentje lukte om met iets nieuws te komen. Vandaar de afbraakpolitiek de laatste jaren voor de fusie. De laatste jaren zie je weer nieuwe modellen verschijnen, zoals voorzien in de strategische plannen. Dus hoezo komt er niks van terecht?

Spot on

Draai de klok eens terug naar vóór 2021, de fusie (Covid tijd!)

PSA, 4 merken, draaide goed. Expansie mogelijkheden (geografisch) relatief beperkt.
FCA EU, bar & boos
FCA USA, Dodge en Chrysler in de problemen.

Voor beide gold: Electrificatie zou een enorme financiële inspanning vergen
Voor beide gold: naast beancounters ook autoliefhebbers (zoals ALLE bezoekers van deze site)

Fusie creerde veel meer slagkracht (software, shared platforms, battery tech, financial leverage)
Tevens ruimte om Dodge, AR, Lancia, Maserati en Fiat Europa een nieuwe line-up te geven.

Een in 2020 nooit te voorzien perspectief werkelijkheid:
>10 nieuwe AR's Lancia en Fiat modellen.

Ja, die Tavares was mij er een ....

Het is duidelijk dat het FCA niet meer in hun eentje lukte om met iets nieuws te komen. Vandaar de afbraakpolitiek de laatste jaren voor de fusie. De laatste jaren zie je weer nieuwe modellen verschijnen, zoals voorzien in de strategische plannen. Dus hoezo komt er niks van terecht?
Dat ging over FCA.
Maar of ze kansrijk zijn binnen Stellantis is afwachten

Zo fraai als ie was als presidentiële sloep, zo *@€#43=% staat ie er bij in Monaco.
Sorry, geen goeie reclame dit keer :ROFLMAO:

En dan laat je hem in het zwart zien? Doe dan in ieder geval in het blauw. Maar als ik kijk bij de te kiezen kleuren wordt je meteen teleurgesteld.

In het zwart met dat goud toont de DS 8 erg lelijk. Het doet werkelijk afbreuk aan het model. In de spotlight op een negatieve manier. Jammer. =(

eindelijk.

De neus lijkt op de laatste paar fotos toch wel heel erg massief, lomp en weinig sierlijk. Alsof de ontwerpers vrijdagmiddag naar huis zijn gegaan, maar het ontwerp toch ingeleverd moest worden.

Wat is dit voor een spooktopic? Ik reageer hierboven op foto’s van de DS in Monaco.
Foto’s foetsie, reacties foetsie.
Reacties van Marleen -de immer correcte Alfa Romeo verkoopster- foetsie….

Strange:alien:

Die presidentiële DS doet de marketing afdeling van Stellantis meer goed dan het bestickerde exemplaar op dat circuit. Maar er zal vast een gedachte achter de verwijdering zitten. Net als de bewerking van mijn post.

Verkoopcijfers mogen nooit een criterium zijn om te bepalen of er wel of niet iets in een topic mag gepost worden. Zelf ben ik wel geïnteresseerd in Citroën en DS, maar niet in Chinese merken die je hier ook zie passeren (dikwijls modellen die je in Europa niet eens kan kopen)

Pfff wat een geleuter allemaal. Er was weinig informatief nieuws en een over-killing aan spam. Copy en paste van teksten hoe goed de DS8 wel niet is . Is Stellantis slecht in het nieuws dan wordt alles vakkundig recht gepraat met onduidelijke non-argumenten. Hier is een forum niet voor bedoeld. Komt een Stellantis topic te laag in de ranglijst even snel omhoog plaatsen met non-nieuws. Het gebeurd alleen in Stellantis topics met personen die een eigen agenda hebben. En dat zie je niet in niet gerelateerde Stellantis topics. Daar blijft alles binnen de grenzen wat een beetje normaal is.

Een auto die aanslaat bij het publiek verkoopt zichzelf maar spam heeft een averechts effect. Daar verkoop je echt geen auto meer mee. En bij een leuke en goede bijdrage in een topic doen verkoopcijfers eigenlijk niet ter zake.

Mensen,we hebben het hier over de DS No.8, niet over (veronderstelde) werkgevers van forumleden of speculaties op andere gebieden. Ik heb van dergelijke 'randgebieden' berichten verwijderd.

Moderatie

Mensen,we hebben het hier over de DS No.8, niet over (veronderstelde) werkgevers van forumleden of speculaties op andere gebieden. Ik heb van dergelijke 'randgebieden' berichten verwijderd.

Moderatie

Goed te weten dat de reactie van 14.39 blijkbaar WEL aan de Huisregels voldoet
;)

Foto's van een DS op een racebaan is misschien ten overvloede maar dat is juist het idee van een forum. Enthousiastelingen die een nieuwe auto zo vaak mogelijk en van alle kanten willen zien. Als het idee is dat de meeste lezers hier potentiële DS kopers zijn dan wordt dit forum wel heel veel waarde toegedicht.

Terug
Bovenaan