DS N°8

FhqOtia.jpg

qbPAh9q.jpg

Mooie foto’s die duidelijk het probleem van de DS8 laat zien: de aansluiting van het dak op de rest van de carrosserie, zeker bij de C-stijl. Een merkwaardige fout die eerder door VW werd gemaakt bij de ID4 en ID5. Verder vind ik de aansluiting van de voorwielen op het deel ‘motorkap’ ook heel matig.

Mooie foto’s die duidelijk het probleem van de DS8 laat zien: de aansluiting van het dak op de rest van de carrosserie, zeker bij de C-stijl. Een merkwaardige fout die eerder door VW werd gemaakt bij de ID4 en ID5. Verder vind ik de aansluiting van de voorwielen op het deel ‘motorkap’ ook heel matig.
Wat voor probleem met het dak zie je dan want ik zie het niet.

Wat mij betreft zijn er wel meer problemen met dit ontwerp. Deze wagen is bijna 160 cm hoog, nog eens 4.5 cm hoger dan de ID.7 die zijn hoogte al niet kan verbergen, en dan heeft deze wagen nog veel lagere vensters... Ik denk dat wanneer je deze IRL ziet, hij echt monsterlijk groot gaat zijn.

Monsterlijk groot? Helemaal niet. Ik heb er al ingezeten, voelt erg ‘normaal’ aan wat afmetingen betreft.
De zitpositie is iets hoger dan in een sedan, erg natuurlijke rijhouding, voelt helemaal niet alsof die gordellijn te hoog zou liggen.

Ik kwam deze ochtend volgende test tegen in de Franse pers:

 Positief
  • Assertieve persoonlijkheid
  • Aangekondigde autonomie (nog te bevestigen)
  • Comfort/handling-compromis met de optionele 21-inch wielen
  • Ruim interieur en gastvrije kofferbak
Negatief
  • Geen batterij in 800 V
  • Remdosering in de modus 'Eén pedaal'
  • Opbergruimte is een beetje krap
  • Gebrek aan stuurwieldiepteverstellingsbereik
Conclusie

Een sterke persoonlijkheid, een uitstekende wegligging en een geruststellende actieradius: de nieuwe nr. 8 maakt een opmerkelijke entree in het segment van luxe elektrische toerwagens in deze vierwielaangedreven variant. Het enige wat hij nu nog hoeft te doen, is zijn aanwezigheid kenbaar maken.

Ik las vandaag elders dat ze angstvallig de initiële verkopen in de gaten houden om de (in mijn ogen) mooie DS8 ook als 'hybride' aan te bieden, staat immers op hetzelfde platform als de Opel Grandland, Peugeot 3008/5008 en Citroën C5 Aircross dus een technisch huzarenstukje is dat niet.

Ik heb mijn bron vermeld, tesamen met positieve en negatieve punten. Was die autotest te positief voor jou? Jammer.
Ik weet heel goed wat een objectieve autotest is en zelfs een Rolls Royce komt bij deze zogenaamde test zonder nuances niet in de buurt. Even wat krachttermen:

* DS n8: aan het stuur van de meest verbazingwekkend elektrische auto van het moment.
* Een verbluffend rollend object dat al van verre te zien is.
* Een getalenteerde gezinsauto.

Als ik bovenstaande lees dan lijkt deze DS de heilige graal. Er zijn nog geen vergelijkende testen en geen meetwaarden. Positief op een normale manier prima maar een euforische reclame boodschap is toch wat anders.

DS%20No8%202025-21.jpg

ds8-review-2025-19-panning.jpg

ds8-review-2025-20-rear-tracking.jpg

ds8-review-2025-09-dash_0.jpg

There’s no denying the DS No8 is a niche car from a niche manufacturer in the UK, but look beyond this and there’s a lot on offer for buyers who want a high-spec, high-mileage electric car. There’s really very little to mark the DS No8 down; it rides extremely well, has a very impressive range, a superb interior and even compares relatively well in terms of depreciation against other premium EV rivals.

None of the No8's minor quirks or shortcomings do much to dent its appeal as a comfortable and lavishly appointed everyday cruiser.

It’s got a tough battle ahead in winning the hearts and minds of the traditionally brand-loyal premium buyer, but more than merits consideration on the basis of what it offers for the price, and perhaps more so because its distinct quirkiness sets it apart from a sea of generally homogenous alternatives.

Much of the No8's appeal, though, stems from its impressive refinement credentials, and exposure to awful UK roads has blighted the record of many a would-be premium contender, so much is riding on our first encounter with this opulent odd-bod on home ground later this year.

Laatst bewerkt:
Ik las vandaag elders dat ze angstvallig de initiële verkopen in de gaten houden om de (in mijn ogen) mooie DS8 ook als 'hybride' aan te bieden, staat immers op hetzelfde platform als de Opel Grandland, Peugeot 3008/5008 en Citroën C5 Aircross dus een technisch huzarenstukje is dat niet.
Hybride lijkt mij ook een veel betere optie, en dan 10+ k goedkoper, niemand zit op een ev te wachten

Ik weet heel goed wat een objectieve autotest is en zelfs een Rolls Royce komt bij deze zogenaamde test zonder nuances niet in de buurt. Even wat krachttermen:

* DS n8: aan het stuur van de meest verbazingwekkend elektrische auto van het moment.*1
* Een verbluffend rollend object dat al van verre te zien is.*2
* Een getalenteerde gezinsauto.*3

Als ik bovenstaande lees dan lijkt deze DS de heilige graal. Er zijn nog geen vergelijkende testen en geen meetwaarden. Positief op een normale manier prima maar een euforische reclame boodschap is toch wat anders.
Als er iemand de nuances mist, ben jij het.

*1 Er staat: aan het stuur van de meest verbazingwekkende Franse elektrische auto van het moment. Nogal een verschil.
*2 "Verbluffend" is geen goede vertaling van "'étonnant". "Opmerkelijk" komt meer in de richting.
*3 Er staat "Une familiale talentueuse malgré tout". Dus "ondanks alles". Zo positief is dat dus niet.

Als er iemand de nuances mist, ben jij het.

*1 Er staat: aan het stuur van de meest verbazingwekkende Franse elektrische auto van het moment. Nogal een verschil.
*2 "Verbluffend" is geen goede vertaling van "'étonnant". "Opmerkelijk" komt meer in de richting.
*3 Er staat "Une familiale talentueuse malgré tout". Dus "ondanks alles". Zo positief is dat dus niet.
Ach ik laat de vertaler erop los in mijn browser en kreeg dit als uitkomst. Dat krijg je met een test in het Frans. Of wordt ik geacht perfect Frans te lezen, schrijven en te spreken? We kunnen natuurlijk ook een autotest plaatsen in het Arabisch.

Ik heb niets tegen positiviteit maar een bepaalde vorm van euforie alsof het perfect is vind ik ongeloofwaardig. Ik kan dan ook niet anders concluderen dat je zelf de nodige nuances mist 929V6.

Laatst bewerkt:
Ik heb niets tegen positiviteit maar een bepaalde vorm van euforie alsof het perfect is vind ik ongeloofwaardig. Ik kan dan ook niet anders concluderen dat je zelf de nodige nuances mist 929V6.
Juist daarom laat 929V6 zien dat het niet zo is. Je punt vervalt volkomen en de aanval naar 929V6 is nogal een zwaktebod.

Juist daarom laat 929V6 zien dat het niet zo is. Je punt vervalt volkomen en de aanval naar 929V6 is nogal een zwaktebod.
Geen persoonlijke aanval behalve dat ie zelf wat nuance mist. Als er wordt gesteld dat ik nuance mist is het geen aanval? Krom!

Geen persoonlijke aanval behalve dat ie zelf wat nuance mist. Als er wordt gesteld dat ik nuance mist is het geen aanval? Krom!
Hij omschrijft dat jij nuance mist in de Franse tekst, waardoor je het niet juist hebt geïnterpreteerd. Dat vind ik behoorlijk feitelijk, vooral aangezien hij het ondersteunt door de hiaten te duiden en hij geeft geen verder oordeel naar jou toe. Om dat dan terug te kaatsen alsof hij iets verkeerd doet vind ik vrij kinderachtig. Je kan de aanvulling ook gewoon accepteren.

Hij omschrijft dat jij nuance mist in de Franse tekst, waardoor je het niet juist hebt geïnterpreteerd. Dat vind ik behoorlijk feitelijk, vooral aangezien hij het ondersteunt door de hiaten te duiden en hij geeft geen verder oordeel naar jou toe. Om dat dan terug te kaatsen alsof hij iets verkeerd doet vind ik vrij kinderachtig. Je kan de aanvulling ook gewoon accepteren.
Ik ben afhankelijk van een vertaler die als plug-in geïnstalleerd zit in mijn browser. Deze vertaling zijn voor mij op dat moment de feiten waarop ik mijn mening baseer. Het lijkt mij een duidelijke oordeel naar de persoon toe als iemand stelt: Als er iemand de nuances mist, ben jij het. Je kan ook zeggen de vertaling klopt niet want het moet zijn.............
Maar kritiek kan ik prima hebben en ik ben alleen van mening (voor de derde keer) dat de beknopte test wel wat euforisch is. In dat kader vind ik ook dat er forumleden zijn die wat nuances missen. Ik mag toch hopen dat deze mening is toegestaan.

Vertalen is een vak. Eén op één werkt meestal niet. Het is in andere talen zoals het Frans gebruikelijker om superlatieven te gebruiken dan in het Nederlands. De soep lijkt daarom wat heter gegeten te worden dan hij wordt opgediend. Net als deze discussie.

Ik ben afhankelijk van een vertaler die als plug-in geïnstalleerd zit in mijn browser. Deze vertaling zijn voor mij op dat moment de feiten waarop ik mijn mening baseer. Het lijkt mij een duidelijke oordeel naar de persoon toe als iemand stelt: Als er iemand de nuances mist, ben jij het. Je kan ook zeggen de vertaling klopt niet want het moet zijn.............
Maar kritiek kan ik prima hebben en ik ben alleen van mening (voor de derde keer) dat de beknopte test wel wat euforisch is. In dat kader vind ik ook dat er forumleden zijn die wat nuances missen. Ik mag toch hopen dat deze mening is toegestaan.
Natuurlijk is een mening toegestaan. Ik zag in de omschrijving van 929V6 meer een kwinkslag naar je reactie (jij begon over de 'test zonder nuances' en hij heeft het over de nuances van een vertaling) dan een aanval, maar dat is een verschil van interpretatie waar alleen de schrijver goed of fout over kan oordelen.

Laat ik eens iets over de DS No8 zeggen dan, ik zie dat ik mijn mening daarover nog niet had geuit in dit topic: Het bijzondere ontwerp zal polariseren, en niet direct volle zalen trekken denk ik. Zelf begin ik eraan te wennen, hoewel je pas in het echt kan zien hoe bepaalde lijnen uitkomen. Niet dat mijn mening relevant is in dezen, want de komende 20 jaar verwacht ik niet in de markt te zijn voor een auto als dit.

Vertalen is een vak. Eén op één werkt meestal niet. Het is in andere talen zoals het Frans gebruikelijker om superlatieven te gebruiken dan in het Nederlands. De soep lijkt daarom wat heter gegeten te worden dan hij wordt opgediend. Net als deze discussie.
Daarom geloof ik ook blind wat 929V6 zegt, want vertalen is idd een/zijn vak :)

• Haha
Waarderingen: ENTE

Van binnen echt schitterend en hoogwaardig. Alleen infotainment nog wat sloom. Ruimte achterin valt wat tegen

Dat geldt voor alles. Maar veel mensen zijn ook niet iets beters gewend of blijven vasthouden aan een bepaald merk. Zo ontdek je nooit iets anders/beters. Ik hecht meer waarde aan een journalist die tig auto's heeft gereden. Een gemiddelde mens vind een nieuwe auto al snel "fijn rijden". En auto kan trouwens ook comfortabel zijn maar wel fijn communicatief zonder nerveus te zijn.

Ik ben gewoon tevreden met wat ik heb. Ik hoef niet steeds op zoek naar "beters". Ik kan ook geen 50k uitgeven aan auto's. Ik heb andere prioriteiten.
Met andere auto's rij ik vaak beroepsmatig. En vroeger ook harder afgeveerde sportieve auto's gehad. Maar daar stapte ik na een lange rit met rugpijn uit. Vandaar mijn prioriteit voor comfort nu.

Je hecht meer waarde aan een journalist? Soms spreken die elkaar ook tegen: De lichte besturing en het aangekondigde gewicht (2.289 kg exclusief opties!) voorspellen niet veel goeds voor de dynamiek van de auto. Valse angst. Het roer stuurt uiteindelijk een gripvaste vooras aan, en de DS N°8 neemt extreem stabiele bochten zonder uit elkaar te vallen of zijn banden te laten piepen op de openbare weg. Het meest indrukwekkende? Dat hij vervolgens als een windhond uit een haarspeldbocht wegrijdt

Ik ben gewoon tevreden met wat ik heb. Ik hoef niet steeds op zoek naar "beters". Ik kan ook geen 50k uitgeven aan auto's. Ik heb andere prioriteiten.
Met andere auto's rij ik vaak beroepsmatig. En vroeger ook harder afgeveerde sportieve auto's gehad. Maar daar stapte ik na een lange rit met rugpijn uit. Vandaar mijn prioriteit voor comfort nu.
Met alle respect, maar dat doet er natuurlijk niet toe dan. Deze auto is bedoeld voor mensen die dat wel te besteden hebben, en een nieuwe auto zoeken… DS is gewoon niet in staat zo ‘different’ en premium te zijn als ze zelf pretenderen. Mensen die een nieuwe auto kopen voor dat geld, verwachten wel gewoon een topproduct

?

Een DS pretendeert goed, of de beste te zijn. Dat zijn ze dus niet. Voor dit vele geld hebben ze dus wederom een winkeldochter in handen.

Varen als een boot met nul gevoel is nou ook niet echt comfortable. Maar dit topic heeft nu al meer comments dan er DS8 verkocht gaan worden

Zo zwart / wit als jullie voorstellen is het allemaal niet. Deze DS lijkt een behoorlijke wagen, maar of dat voldoende is? In autoexpress schrijven ze het volgende:
Misschien gewoon even het filmpje kijken en dan opletten. De knopjes zijn oud, het mulitmediascherm is traag.
This adds to the overall comfort and quality of the interior which feels and looks, frankly, brilliant. In a world where the latest Audi A6 e-tron resembles a Currys PC World big-screen TV department, the inside of the DS No8 is a different experience; more high-end Parisian hotel than department store.

Varen als een boot met nul gevoel is nou ook niet echt comfortable. Maar dit topic heeft nu al meer comments dan er DS8 verkocht gaan worden
this is no CX GTi, but it handled its weight very well, feeling more composed than a Polestar 4, and much more natural than a Mercedes EQE. The steering is well weighted and direct, without feeling too pointy or particularly sporty, and together with the suspension tune, it suits the relaxed nature of the No8.

?

Een DS pretendeert goed, of de beste te zijn. Dat zijn ze dus niet. Voor dit vele geld hebben ze dus wederom een winkeldochter in handen.
There’s really very little to mark the DS No8 down; it rides extremely well, has a very impressive range, a superb interior and even compares relatively well in terms of depreciation against other premium EV rivals.

Terug
Bovenaan