Elco: Peugeot 306 Cabriolet, 407 Coupé & 404 Berline

Vanmiddag zag ik de kilometerstand en dat die inmiddels 10.000 verder staat dan bij aanschaf op 28 september. Ook heeft-ie nog drie weken stilgestaan vanwege het spuitwerk. Ik heb weleens meer gereden, maar het omslagpunt ten opzichte van de Volvo, 15.000 km, is in zicht. En dat met heel veel meer rijplezier. Hij doet het eigenlijk altijd perfect, al wilde hij met die vrieskou niet altijd even graag overschakelen op LPG. Ook doen de parkeersensoren het niet meer na al die sneeuw, dus binnenkort even op onderzoek uit.

P1022038.jpg

Ondanks de vele sneeuw ben ik er toch maar op uitgetrokken. Eigenlijk had ik daar geen zin in, want brede zomerbanden en een zware koets zijn geen garantie voor succes. Als het eenmaal glijdt is er geen houden meer aan. Aan de andere kant wilde ik graag weten hoe ie het zou doen. De nieuwsgierigheid won het van de vrees, maar 't pakte gelukkig goed uit. Misschien wel iets beter dan verwacht. Totdat ik 'm in de laatste bocht voor de bestemming op z'n buik legde. Er was niets meer mee te beginnen, tot een vriendelijke buur met een sneeuwschep in de weer ging.

IMG-20210207-WA0028.jpg

Eind goed, al goed. En nog geen twee weken later hebben we alweer zomerband-omstandigheden. Blij dat ik niet geïnvesteerd heb in een winterset.

Je 306 staat in de stalling?

Ik zag gisteren in Nijmegen een rode 306 cabrio met een ingescheurde (verdwenen) achterruit. Nu zag die gehele auto / cabriokap er al wat smoezelig uit.. maar ik kan mij zo voorstellen dat het gewicht van de sneeuwval het gare plastic heeft doen scheuren bij die auto. :(

De 306 staat inderdaad netjes in de stalling. Naast z'n wat modernere quasi-opvolger, die wel gewoon gebruikt wordt in de winter.

IMG_20201226_211633_2.png

De plastic achterruiten van de originele kap hebben inderdaad hun limiet. Je houdt de veroudering eigenlijk niet tegen, maar ze zijn gelukkig te vervangen en niet eens extreem duur. De sneeuw kan het laatste zetje gegeven hebben, maar ik verwacht dat de rijwind in combinatie met de bevroren (dus keiharde!) achterruit de boosdoener is geweest.

Bij mijn niet-originele kap is de achterruit helaas niet te vervangen, hij zit erin gebakken. Mocht mijn ruit nog verder aftakelen, hij heeft al een paar scheurtjes op de vouwen, dan moet er een compleet nieuwe kap op. Je begrijpt, dat stel ik liever nog even uit. Gelukkig is-ie nog lang niet broos en vergeeld.

Eigenlijk is er over de 407 maar weinig te melden. Alles wat ik er in de vorige post over te zeggen had is nog steeds van toepassing, maar inmiddels is de tellerstand de 235.000 voorbij. Gaat snel dus, héél snel. In alle rust en comfort en naar volle tevredenheid. Ook wat olie bijgevuld. Het verbruik daarvan bedraagt minder dan 1l/10.000 km en dat vind ik netjes.

Dan maar een paar foto's.

51003427138_3894d2b7ae_b.jpg
[/url]
Peugeot 407 Coupé 3.0 V6-24 Féline by Elco van der Meer, on Flickr

51004243072_62cf29371f_b.jpg

Peugeot 407 Coupé 3.0 V6-24 Féline by Elco van der Meer, on Flickr

Elco zei:
Bij mijn niet-originele kap is de achterruit helaas niet te vervangen, hij zit erin gebakken. Mocht mijn ruit nog verder aftakelen, hij heeft al een paar scheurtjes op de vouwen, dan moet er een compleet nieuwe kap op. Je begrijpt, dat stel ik liever nog even uit. Gelukkig is-ie nog lang niet broos en vergeeld.

Ga je bij vervanging wel voor een originele kap?

Een originele kap is lastig tot onmogelijk. Wel wil ik dan een hoogwaardige stoffen kap waarbij de ruit separaat te vervangen is. Maar het zal nog wel een aantal jaren duren voor het zover is.

Nico GTR zei:
Toch begin ik hem stiekem gaaf te vinden! Niet zo mooi als een Laguna Coupe...maar wel gaaf!

Smaken verschillen :p De Laguna coupé is wel een gewaagde concurrent voor de 407 coupé inderdaad. Het interieur lijkt me in zo'n Laguna wat verfijnder; ik heb nog niet (mee)gereden in die generatie, maar het oogt allemaal wat zachter en knusser.

Ik vind ze allebei erg mooi, maar op een andere manier. De Laguna is wat meer ingetogen en klassiek (zoals de 406 coupé) terwijl de 407 voor mij meer uitgeklopt en sportief overkomt. Desondanks nog steeds erg chique, hoor, en de achtergrond van de foto's past er daarom héél goed bij (y)

BleuZ NL zei:
Nico GTR zei:
Toch begin ik hem stiekem gaaf te vinden! Niet zo mooi als een Laguna Coupe...maar wel gaaf!

Smaken verschillen :p De Laguna coupé is wel een gewaagde concurrent voor de 407 coupé inderdaad. Het interieur lijkt me in zo'n Laguna wat verfijnder; ik heb nog niet (mee)gereden in die generatie, maar het oogt allemaal wat zachter en knusser.

Nou, als je de 2.0 DCi hebt dan trilt het toch wel een beetje bij de koude start.....:p

2.0 Turbo is wel anders dat is zeker waar.

Met die kilometers ben je blij dat hij op gas rijdt! Maar wel een fijne manier om kilometers te vreten lijkt me!(y)

De Laguna Coupé vind ik nog steeds een hele mooie auto. Mooier dan de 407? In ieder geval eleganter met een minder spraakmakend aangezicht. De Laguna is meer een Coupé naar Brits model, de 407 is de Duitser van het stel. De Laguna is eigenlijk iets te kort om écht elegant te zijn en de 407 is misschien wel te lang. Een lastige kwestie.

Qua interieur ken ik de Renault buiten de foto's om niet. Dat is meer horizontaal georiënteerd en met de bredere sierstrips en aanzienlijk minder knoppen oogt het wat moderner. Het instrumentarium van de 407 en het in mijn geval met leer beklede dashboard vind ik dan wel weer chiquer.

Mechanix zei:
Met die kilometers ben je blij dat hij op gas rijdt! Maar wel een fijne manier om kilometers te vreten lijkt me!

Twee keer yes.

Ik heb 'm nu bijna een half jaar en bij de Volvo was dat het moment dat ik er echt helemaal klaar mee was. De 407 vind ik nog altijd even fijn en zelfs nog een stuk fijner dan bij aanschaf. Intussen loer ik naar een Excelsheet waarin ik probeer te berekenen of ik 'm in de zomer naast de cabrio wil laten rijden of juist een wisseltruc doe in de stalling. De 407 is een heerlijke langeafstandscruiser met airco, maar ook zo duur als je er weinig mee rijdt. En als hier een cabrio staat wil ik cabrio rijden. Een serieus dilemma, dus.

Zeldzamer dan ik dacht, eigenlijk. Er zijn 361 407 Coupés in ons land, waarvan er 21 rood zijn. Zes daarvan hebben een benzine-V6 onder de kap en deze is de enige op gas. Dat laatste is een dubieuze eer, besef ik, maar toch!

Ik ben er wel redelijk uit, ik ga ze hoogstwaarschijnlijk omruilen. Dan wordt de 407 inderdaad voor de zomerperiode geschorst. Scheelt best veel geld. Ik heb berekend dat de 306 pas rond de 40.000 kilometer per jaar duurder wordt dan de 407, ondanks het verschil tussen LPG en benzine. Door de absurd dure 98 zal dat nu iets gunstiger uitvallen voor de 407, maar niet héél veel.

Ook al gaat-ie binnenkort op stal, eindelijk heb ik tijd genomen om de 407 helemaal te poetsen. Gisteren gekleid, nuttig rotwerk, en vandaag uitgebreid behandeld met de machine. Dat-ie mooier zou worden had ik wel verwacht, maar zó mooi dan weer niet. Veel meer flakes en diepte. De auto is in de zon een tint of twee lichter, in het donker twee tinten donkerder en de motorkap matcht nu bijna perfect met de voorbumper. Het heeft verdraaid goed uitgepakt.

P1033063.jpg

P1033064.jpg

P1033067.jpg

P1033068.jpg

P1033071.jpg

Op de laatste foto zie je het effect eigenlijk pas echt.

En of! Hierna heb ik 'm ook nog in de wax/sealant gezet, een nieuwe van Turtle Wax (jawel...) die me vooralsnog best oké bevalt.

Nog leuker: vandaag heb ik de 407 weggezet en de 306 opgehaald! Wel gewisseld, dus. Je mag best weten dat ik daar een beetje huiverig voor was omdat het contrast tussen beide auto's zo groot is. Gelukkig viel dat in de praktijk weer enorm mee en heb ik, tot de eerste regenbui, genoten van 't open rijden. Niet van het tanken trouwens. Bedragen als 87 euro voor een tankje (V-Power) ben ik niet meer gewend.

Het was trouwens een kwestie van accu weer aansluiten, starten en lopen. Eén slagje meer dan normaal, dus perfect!

P1033345-2.jpg

De 407 schoon en droog op stal

P1033355-2.jpg

Een oppervlakkig rondje polish en wax rond de 306

P1033363.jpg

En klaar... voor de regen.

Binnenkort even twee nieuwe Hankooks om de Cyclone-wielen laten leggen, dan kan ie veilig weer terug op de toch wel iets mooiere 15".

Wauw, die 407 zag er na het poetsen wel echt subliem uit hoor, heel netjes gedaan (y)

Ik begin steeds meer fan te worden van jouw 407 coupé! (y)

Ik zag op FB iemand die een 407SW V6 heeft, ook een oud demo van de importeur. Zilvergrijs dacht ik.

Waar ik vroeger de 407 coupé maar een flauw aftreksel vond van de beeldschone 406 coupé, moet ik toegeven dat de 407 mooier veroudert dan de 406 die intussen eerder antiek oogt. Als ik jouw 407 zo mooi blinkend zie staan, is het echt wel een hebbeding (y)

En altijd leuk nog eens je gele 306 cabrio te zien; herinnert me er altijd aan dat ik er ook ooit zo eentje had in een ver verleden ;)
Was echt een droom om mee open te rijden.

Mensen reageren vaak een beetje gekscherend op Turtle wax maar eigenlijk maken ze gewoon prima producten. Sommige duurdere merken zijn misschien makkelijker te verwerken of houden iets langer stand maar de kracht van Turtle is dat je het op elke straathoek kunt kopen.

Kan me voorstellen dat het even slikken is met die V-power als je LPG gewend bent, maar ik denk dat je de pijn in de portemonnee snel vergeten bent wanneer het dak omlaag gaat (y)

brg zei:
Waar ik vroeger de 407 coupé maar een flauw aftreksel vond van de beeldschone 406 coupé, moet ik toegeven dat de 407 mooier veroudert dan de 406 die intussen eerder antiek oogt. Als ik jouw 407 zo mooi blinkend zie staan, is het echt wel een hebbeding (y)

Eens! Alhoewel een 406 nog steeds beeldschoon is, wordt ik inderdaad toch een beetje hebberig hier van. Komt wellicht ook door de kleur. ;)

Tsjonge, wat krijgt die 407 ineens veel liefde. Hij heeft zich verlegen verscholen in een hoekje. Daar brak bij 't op (stallings)spanning brengen van de band nog een TPMS-ventiel af. Prijziger om te fixen dan 'n normaal ventiel, maar doe je niks aan. En door!

Ik ben inmiddels weer volledig gewend aan de 306, voor zover je van gewenning kunt spreken. Na ruim 8 jaar blijft het een in alle opzichten heerlijke auto. En dat open rijden heb ik toch gemist.

306C_1024_01.jpg

306C_1024_02.jpg

Nog even op 14" en allseasons. Om de 15" wielen komen maandag twee Hankook Ventus Prime 3's, zodat de auto rondom weer op dezelfde banden staat. Daarna snel wisselen, dan zijn we echt klaar voor de zomer.

Hop, ook geregeld. Voor het eerst dat ik volledig trillingsvrij rijd op deze wielset.

Waren de Toyo T1-R's het probleem? Kon niemand anders dan de echte bandenspeciaalzaak deze blinde wielen echt goed balanceren? Geen idee. Met de Ventus Prime 3's en degelijk balanceerwerk is het nu in ieder geval écht goed.

IMG_20210531_212128_845.jpg

Na de foto is de auto natuurlijk nog iets gezakt en zitten de verchroomde afdekkapjes er weer op.

De Cyclones zijn inderdaad echt dé velgen voor deze auto. Niet dat de 14-inchers misstaan, maar de illusie van een gevuldere wielkast doet toch veel voor mij :D

Eigenaardig wel dat bijna niemand behalve PSA blinde velgen gebruikt – ik ben nog geen ander merk tegengekomen waar blinde velgen zo vaak voorkomen. Het ziet er wel strak uit, en het is ook wel een slim incentive om mensen bij de dealer te houden, want die hebben altijd de juiste apparatuur liggen terwijl dat bij een universele garage nog maar de vraag is :T

Blijf een zwak houden voor de 306, niet zo gek gezien het m'n eerste auto was. Wat een prachtexemplaar, en de Cyclones zijn inderdaad dé velgen voor een 306!

Ik vroeg me af hoe het kon dat een 407 op LPG zoveel duurder kon zijn dan een 306 op benzine, totdat ik het gewicht even opzocht. 1637kg leeg, dat doet wel pijn in de mrb ja :p

Heb je nooit overwogen om LPG in te laten bouwen bij de 306?

P1033704.jpg

De 306 loopt lekker door, naar redelijk grote tevredenheid. Overall nog steeds een heerlijke auto die de komende maand nog iets beter moet worden. Van de dik 4.000 kilometer na het ophalen was het dak er maar zo'n 300 dicht, omdat het echt te hard regende.

Volgende maand beter? Ja, dan moet ie voor de APK. Tegelijkertijd laat ik dan de voortrein aanpakken. Ik geloof dat ik de toplagers hoor knakken en bij aanremmen trilt het stuur vrij heftig. Kromme schijf of schijven, waarschijnlijk vanwege de klauw linksvoor die soms blijft hangen. Als die punten zijn opgelost is-ie technisch weer helemaal op niveau. De 'nieuwe' motor doet het ook heel goed. De afgelopen 20.000 km heeft het blok amper olie verbruikt en natuurlijk wordt bij de beurt ook het sap ververst.

Optisch hebben de wielen echt een nieuwe laag verf nodig. Die heb ik een jaar of zes geleden niet helemaal goed aangepakt. Ze zijn nu ronduit lelijk en worden bijna niet meer schoon. Komt wel eens - en dan net zo metallic als ze origineel horen te zijn.

P1033705.jpg

Verder een bijzondere dag, vandaag. Hij is precies 23 jaar oud én passeerde de toepasselijke 306.000 kilometer. Dat moest zo zijn natuurlijk.

P1044211-2.jpg

Leuk!

Kan het zijn dat ik je afgelopen zaterdagochtend zag rijden, uurtje of 10 op de A1 zag rijden met de kap eraf? ;)

Joe met trema l D met punt zei:
Kan het zijn dat ik je afgelopen zaterdagochtend zag rijden, uurtje of 10 op de A1 zag rijden met de kap eraf? ;)

Honderd procent! Reed je in tegengestelde richting of kwam ik in al m'n haast voorbij? :D

Tegengestelde richting. Was in de buurt van het Shell pomp station. Ik reed met de kap dicht, mietje dat ik ben. :LOL:

Hoewel dat ongetwijfeld ook aan je fotografiekunsten ligt blijf ik het fantastisch vinden hoe je 306 op elke foto er echt uit weet te springen.
Sowieso een prachtige plaat, die eerste foto! En natuurlijk gefeliciteerd met de wel heel toepasselijke mijlpaal :D

De 306 knalt er ook echt wel uit hoor! De wat conservatieve kleurkeuze van andere automobilisten helpt 'm daar wel bij.

Inmiddels heeft de auto ook een nieuwe APK. In principe was er voor de keuring niets mis mee, maar ik heb wel de voorste remschijven, blokken en een klauw laten vervangen, en nog wat kleine dingen. In de remklauw bleek geen beweging meer te zitten, daarom is ook de schijf krom. Beetje jammer - de schijven waren net twee jaar oud. Maar goed, nu remt-ie weer geweldig zonder trillen, da's het geld wel waard.

De leenauto was ook 'n leuke. Een nogal dans son jus 205 Génération 1.4. Even overwoog ik om 'm te wassen, maar eigenlijk was-ie wel leuk zo. En hij reed geweldig. Zo goed dat ik er voor m'n plezier een rondje van 100 km mee gereden heb. Daarna heel even op Marktplaats gekeken naar 205'jes 1.4, maar mij al snel gerealiseerd dat dat echt nergens op zou slaan.

Clipboard-1.jpg

P1044370.jpg

Afgelopen weekend ook nog wat verbeterd aan de 306. Dat houdt natuurlijk nooit op :).

Het compleet vergane A-stijl/dakrubber (geen foto van de vorige staat) vervangen door een beter exemplaar, ooit van de 2,0-liter donorauto afgehaald. Ook niet perfect, maar nieuw zijn deze rubbers niet te krijgen en áls er zich een goede aandient gaat de prijs € 1.000 voorbij. Da's me echt te gek, dan koop ik liever een nieuwe kap. Dit rubber is weliswaar niet in nieuwstaat, maar wel honderd keer beter dan de oude. Binnenkort gaat het er nog even vanaf om het eronder écht brandschoon te maken en de A-stijl te polijsten.

Clipboard-2.jpg

Tot slot het kofferbaklogo. Dat was niet helemaal fris meer, wat geoxideerd. Van de donorauto heb ik destijds een (vermoedelijk aftermarket) 3D-logo gehaald. Dat zat zo vast dat het aluminium daarbij krom raakte, maar de kunststof leeuw bleef ongeschonden. Ik heb het aluminium plaatje van mijn eigen auto geschuurd en zwart gespoten, daarna de kunststof leeuw erop geplakt. Het resultaat is niet perfect, maar kan er goed mee door.

P1044446.jpg

Net nu ik dacht dat 'ie nog niet netter kon worden... dat 3D logo heb ik ook nog bij m'n ouders liggen van toen ik de 306 nog had :D Ik kwam 't op een sloop-306 tegen en dat leek mij ook een hele mooie upgrade. Ik dacht dat het vast een facelift-dingetje was (de sloop-306 was een Phase 3) en 't ding zag er niet uit alsof iemand zich de moeite had gedaan om 'm te verfraaien, maar misschien heb ik het wel bij het verkeerde eind. En tout cas, ziet er prachtig uit!

Wát een geld voor die rubbers, trouwens. Serieus, €1000+ voor een gebruikt maar net rubber? Je zou er nog liever een hele auto omheen kopen...

Ik had 't al gezegd, maar wat een karakterbak is die 205. De markt kennende zal die ook wel een aardig centje waard zijn; ik hoop dat 'ie door de garage een beetje in ere wordt gehouden, ondanks dat de bumper iets anders doet vermoeden :p

Niet dat de zwarte spiegels misstaan, trouwens, maar heb je er al eens aan gedacht om de spiegelkappen van jouw 306 in carrosseriekleur te maken? Geen idee of er bij Peugeot een logica is voor welke modellen dat wel/niet hebben, maar ik meen me te herinneren dat mijn 306 dat had; ik zou denken dat die van jou er dan al helemaal luxe genoeg voor is.

Terug
Bovenaan