Afgelopen zondag ben ik, bij wijze van generale repetitie voor Ulft, naar het Youngtimer Vestival (zo schrijf je het echt) in Herten bij Gelsenkirchen geweest. Dat was echt enorm de moeite waard: enkele duizenden auto's, goede sfeer, fijne Duitse catering en billijke prijzen. De omgeving maakte het extra bijzonder, want alles speelde zich af rond een oude kolenmijn. Die was in oude (vervallen) staat gelaten, maar eromheen was een park gemaakt met onder andere een heuvel die met een trap kon worden beklommen, van waaruit het hele terrein kon worden overzien. Bij dit festival werd de periode 1972-1992 gehanteerd voor youngtimers, al werden op de site ook oudere auto's uitdrukkelijk uitgenodigd. Bij het terrein werden deelnemers en bezoekers op auto gescheiden (aanmelden was niet nodig) en ik kan me voorstellen dat daar niet moeilijk werd gedaan als een auto iets jonger was dan 1992. Alles verliep namelijk erg gemoedelijk.
Het grote verschil met Ulft (en andere algemene Nederlandse evenementen) was dat er veel minder variatie in het aanbod was: natuurlijk veel Duits, verrassend veel Amerikanen, maar nauwelijks Franse en Italiaanse auto's. Hoe dan ook, er was bijzonder veel te zien en dit Vestival staat vanaf nu vast in mijn agenda. Voor de liefhebbers: er is dit jaar nog een editie, op zondag 8 september. Bijgaand een selectie van auto's die wel in dit topic passen:
Dodge Shadow ES
Audi 50. Jarenlang op zitten loeren en nu stond er een handvol
Eindelijk, eindelijk, eindelijk eens voor de lens. In Duitsland heette hij blijkbaar Galant
Speciaal voor Wouter82
Duitse humor: Spider Aerodynamica in jaren 50-stijl
Prachtige Camry. Toyota was trouwens goed vertegenwoordigd
Karakteristiek model in mooie kleurencombinatie
Een van mijn favorieten van de dag: Ford FK 4500 uit 1957 met logo van Ford Köln en een tweetakt diesel onder de motorkap!
Leuk om deze eens in het rood te zien
Geniale hut met optimistische naam. Ik zie Grensrijder hier wel mee driften op weg naar de camping
Deze was te koop, maar ik kon me beheersen
Er waren ook redelijk wat Nederlandse deelnemers en bezoekers
Prachtige Starion
De eigenaar van deze Chevette vertrok net, maar wachtte zodat ik nog een paar foto's kon maken
Voor deze foto moest ik hinderlijk in de weg staan. De bestuurder vond het gelukkig niet erg
Luxemburgse Orion
Kadett met vijftigduizend op de teller
Dit lijkt me iets voor Stoterstangen. Wat een briljant ding!
Gelukkig aan het einde van de middag ook nog een Ritmo!
Tot slot nog een tamelijk ruime Amerikaan