Elk Merk Waardig - vereniging voor onbekende en miskende auto's

Briljant, die Jazz! (y)
Ter informatie: in mijn register staan er 10 op grijs kenteken, je hebt dus zeldzaam exemplaar te pakken!

Bedankt allen, ik ben erg content met dit wagentje! Het viel niet mee om een opvolger te vinden van de Polo die voldeed aan de eisen: ronde lampen aan de voorkant, grote klep aan de achterkant, en bloemetjes daar tussenin. :)

Vandaag het eerste normale dagje met de Jazz en alle lof voor dit gebakje! Werkelijk alles werkt zoals het hoort en dat is na de Polo een verademing. Ook zijn zaken als achterwisser, achterruitverwarming en rechter buitenspiegel aanwezig. Binnen is alles lekker ruim, het dak opvallend hoog en doordat het blauwe dashboard klein is en je behoorlijk rechtop zit, heb je volop ruimte. De met blauwe stof beklede stoelen vertonen geen slijtage, de rest van het interieur eigenlijk ook niet. Al is alles wel wat groezelig. De koest is iets minder net, maar altijd nog beter dan die van de Polo. Hier en daar een plekje en bij de achterbumper wel veel roest. De bumper hangt daardoor wat neer en bij de wielkast zit blijkbaar een gat waardoor je wel wat geluiden van buiten hoort.

Gisteravond kwam er opeens een gek geluid bij een wiel vandaan (wat door het roestgat goed te horen was). Uiteindelijk remtrommel open, het lijkt erop dat er voor de APK vorige week nieuwe remschoenen in zijn gezet maar dat daarbij een metalen stripje dat als waterkering functioneerde en volledig rot was, tegen het draaiende deel aan schuurde. Vervelend geluid maar niet zo veel aan de hand.

Al met een uitstekende basis die het waard is om gekoesterd te worden, dus de rotte plekken ga ik wel even aanpakken. Na de winter.

@Niels.: Relatief gezien vind ik dat niet eens zo zeldzaam! Van de Golf en de 205 heb je ongetwijfeld veel meer grijs kenteken exemplaren maar volgens mij zijn er relatief veel van dit soort "grijze" Jazzen overgebleven. Hoeveel Kadetts op grijs kenteken heb je bijvoorbeeld? Maar misschien werden er destijds wel gewoon veel van die Honda's op grijs kenteken verkocht.

Idranor zei:
@Niels.: Relatief gezien vind ik dat niet eens zo zeldzaam! Van de Golf en de 205 heb je ongetwijfeld veel meer grijs kenteken exemplaren maar volgens mij zijn er relatief veel van dit soort "grijze" Jazzen overgebleven. Hoeveel Kadetts op grijs kenteken heb je bijvoorbeeld? Maar misschien werden er destijds wel gewoon veel van die Honda's op grijs kenteken verkocht.

Klopt inderdaad, naar verhouding zijn er redelijk veel op grijs kenteken overgebleven.
Kadetts inderdaad veel minder, in mijn register heb ik één D-Kadett en één E-Kadett. Maar ook van een model als de Suzuki Swift heb ik er maar 6!

Ik kwam zojuist op de A13 een Rodius tegen, gewoon op geel kenteken!
De meeste hebben toch een blauwe...

Robert, take 5! Van harte met de Jazz.

rzasa zei:

Thanks!

Gisteren kwam ik er nog achter dat er wat documentatie bij de Jazz zit. Het leukst is de originele aankoopbon, bizar genoeg woonde de eerste eigenaar in Maasbree! Zoals de meeste EMW'ers inmiddels weten komt mijn Zastava ook uit Maasbree. :)

Verder is er van de eerste 4 jaar de volledig ingevulde onderhoudshistorie, het wagentje heeft toen weinig gereden. Ook zit er nog een origineel garantiepapier bij van de lak en de koets, helaas is die garantie reeds lang verlopen. :p Verder natuurlijk het instructieboekwerk en tot slot een handgeschreven brief met uitgebreide instructie voor het rijden bij winterse omstandigheden. Bij welke omstandigheden en op welke wijze de handchoke en de kachel te bedienen en instructies voor gebruik van sneeuwkettingen. Zouden ze er mee op wintersport zijn geweest? Ja hoor, het Zwitserse autobahnvignet voor 1986 zit nog gewoon op de voorruit! :D

deze vind ik wel erg emw een rode ford thunderbird origineel zie je heel weinig. :D

https://www.autowereld.nl/ford/thunderbird/4-6-lx-automaat-met-apk-7263139/details.html

Idranor zei:
rzasa zei:

Thanks!

Gisteren kwam ik er nog achter dat er wat documentatie bij de Jazz zit. Het leukst is de originele aankoopbon, bizar genoeg woonde de eerste eigenaar in Maasbree! Zoals de meeste EMW'ers inmiddels weten komt mijn Zastava ook uit Maasbree. :)

Verder is er van de eerste 4 jaar de volledig ingevulde onderhoudshistorie, het wagentje heeft toen weinig gereden. Ook zit er nog een origineel garantiepapier bij van de lak en de koets, helaas is die garantie reeds lang verlopen. :p Verder natuurlijk het instructieboekwerk en tot slot een handgeschreven brief met uitgebreide instructie voor het rijden bij winterse omstandigheden. Bij welke omstandigheden en op welke wijze de handchoke en de kachel te bedienen en instructies voor gebruik van sneeuwkettingen. Zouden ze er mee op wintersport zijn geweest? Ja hoor, het Zwitserse autobahnvignet voor 1986 zit nog gewoon op de voorruit! :D

Erg leuk altijd, als er een stukje historie bij de auto zit. Gek genoeg was mijn eerste Charmant (die blauwe) ooit ook afgeleverd in Maasbree aan de eerste eigenaar!

Die hebben inderdaad wel wat leuk spul voor realistische prijzen! Hoewel we onze Jazz toch wel wat gunstiger konden kopen (met meer roest maar intacte stoelen).

VW 1200 zei:
Erg leuk altijd, als er een stukje historie bij de auto zit. Gek genoeg was mijn eerste Charmant (die blauwe) ooit ook afgeleverd in Maasbree aan de eerste eigenaar!

Maasbree is the EMW-place to be! :D

Met het verdwijnen van de Buxus-Polo is ook de liefde voor het VAG-concern verdwenen?

Ik vond hem juist altijd zo vol liefde, maar dat kan ook voor de chauffeuse van de Buxus-Polo zijn geweest.

Voor wat betreft auto's: ik val in het algemeen op de underdogs. Volkswagen zie ik dan meer als het andere uiterste op het spectrum: de overdog.

Voor wat betreft mensen: dat blijft tussen mij en de chauffeuse van de buxus-Polo (die inmiddels een Polo-kubusje is).

Barri zei:
Als er meer Jazz liefhebbers zijn: hier vlakbij staat een rode zonder APK te koop. De aanbieder heeft wel meer leuks, zie ik! (y)

Daar staat inderdaad leuk spul tussen!(y)

Met een Jazz heb ik persoonlijk niet zoveel al zal het technisch ongetwijfeld een uitstekend karretje zijn. De 121 bolhoed met cabriodakje spreekt me meer aan! Fraaie kleur ook. De APK is al wel 1½ jaar verlopen en het gescheurde dakje is met wat ducktape enigzins op te lappen / waterdicht te maken... Zou je deze auto als oldtimer kunnen verzekeren?
Ook die R5 smaakt me wel! Met zo te zien nog 4 goede banden wat in deze prijsklasse mooi meegenomen is... Als ze belastingvrij waren kocht ik ze het liefst allebei!:p

Denk dat ik garage De leeuw binnenkort maar eens met een bezoekje ga vereren..

Als Jazz-rijder ben ik natuurlijk blij met de nieuwe aanwinst van Idranor. Zelf vond ik het altijd een logische uitbreiding van mijn wagenpark, maar ik moet even een tandje terug doen. Misschien ooit nog wel eens aan een EMW-harem zoals Grensrijder en Wouter82 toekom.

Vraagje: Is een Chrevrolet Matiz EMW?

m2.jpg

Eender als deze, foto van Google​

@SVF: De Jazz is ondanks z'n 29 jaar inderdaad technisch een uitstekend karretje! :)
Ik betwijfel of je een Mazda bolhoedje als oldtimer zou kunnen verzekeren maar je kunt t natuurlijk altijd even navragen bij de verzekering.

@Eddy C: Leuk, een Jazzgenoot. Een Jazz was voor mij op zich geen logische uitbreiding van mijn wagenpark. Sowieso is het nog maar de tweede keer dat ik iets niet-Europees koop op autogebied. Maar op dit moment was dit exemplaar wel een heel logische aankoop en ik ben er nog steeds heel blij mee. Inmiddels is mijn verzameling ook wel weer gegroeid naar 7 auto's dus echt tijd voor een koopstop.

D.E.N.N.I.S. zei:
Vraagje: Is een Chrevrolet Matiz EMW?

m2.jpg

Eender als deze, foto van Google​

Voor mij persoonlijk niet. Je ziet ze veel en zijn toch redelijk geliefd bij zowel jonge als oude dames :)

@Idranor: gefeliciteerd met de Jazz!

@SVF: ligt maar net aan de criteria per verzekeringsmaatschappij. Ik heb het idee dat veel verzekeraars geen oldtimers meer "doen" qua aparte polissen, maar er zijn er volgens mij wel bij waar je auto's vanaf 20/21 jaar als oldtimer kan verzekeren (<5000 km/jaar).

Het is de auto van een oom die in december 2012 is overleden. Omdat mijn tante geen rijbewijs heeft, hebben mijn ouders de auto over gekocht. Zij gaan binnenkort een andere auto kopen en ze gunnen mij de Matiz.

De Matiz is van 2007, heeft 128000 op de klok, maar heeft bij 88000 een nieuwe motor gekregen.

Een nieuwe motor, dat klinkt niet best...
Een Matiz vind ik nog totaal niet EMW. Alleen misschien een heel vroeg exemplaar, maar dan is het ook een Daewoo.
Een auto krijgen is nooit mis. Je Fox heb je niet meer, maar wel een Vanette toch?

Nope, die heb ik allang niet mee. Ik heb op dit moment alleen maar een Kymco DJ. :cry:

En die nieuwe motor is volgens mij een voordeel. Deze heeft nu pas 40k gedraaid. Bijna nieuw dus.:)

D.E.N.N.I.S. zei:
En die nieuwe motor is volgens mij een voordeel. Deze heeft nu pas 40k gedraaid. Bijna nieuw dus.:)

Als dit blokje van dezelfde kwaliteit is als het eerste blokje dan ben je over 48.000 de klos.
Maar goed goedkoper dan krijgen kun je niet aan een auto komen.
(y)

simca1006 zei:
D.E.N.N.I.S. zei:

Als dit blokje van dezelfde kwaliteit is als het eerste blokje dan ben je over 48.000 de klos.
Maar goed goedkoper dan krijgen kun je niet aan een auto komen.
(y)
Ik ben niet van plan om er 48000 km mee te gaan rijden. Ik mag hem inruilen wanneer ik dat wil en ik hoop dat ik dat binnen 6 maanden kan doen. Tot die tijd hoef ik niet te schakelen.:)

Is die van jou? Hoop dat je thuis werkt...

:) Nee hoor, best geinig, had zomaar de vervanger van de buxus-Polo kunnen zijn.

Wie haalt deze op voordat hij naar Marokko gaat?
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/renault/m770577858-renault-21-1-7-gtl-k6-1988-blauw.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
$_85.JPG

€ 450,00

Een leeftijdsgrens hebben wel meer Afrikaanse landen tegenwoordig. Sommigen zijn er inmiddels weer vanaf gestapt omdat het nogal wat ongewenste bijwerkingen bleek te hebben (exorbitante prijsstijgingen waardoor een nog groter deel van de bevolking de mogelijkheid tot het hebben van een eigen auto werd ontnomen, bovendien werken dit soort maatregelen corruptie in de hand).

In 2006 verkocht ik mijn '96 Peugeot 406 aan een man uit Belarus (Wit-Rusland), en die dubbelcheckte ook de Nederlandse kentekenpapieren. De auto was nog net geen 10 jaar oud, en dat mocht nog net. Gold toen al voor allerlei landen in Oost-Europa een leeftijdsgrens van 10 jaar, volgens hem.

Terug
Bovenaan