Elk Merk Waardig - vereniging voor onbekende en miskende auto's

Klopt Wouter, die Gamma en HPE vind ik leuk en had ik gezien op de andere foto's.

Volgens mij is elke auto op zeker moment EMW waardig, dus zeker ook een 1e serie Prius, welkom!

Goed om te horen dat de Prius 1 sedan de EMW status bereikt heeft. Ik had namelijk een ongelukje gehad met mijn oude Volvo. Die was behoorlijk totalloss. Dus ik had snel iets anders nodig. Toevallig stond deze bij het recylcingbedrijf waar de Volvo heenging. Die hebben namelijk ook een occasion afdeling, voor voertuigen die nog te goed zijn voor recycling. Ik wist eerst niet wat het was, maar zag wel dat hij origineel Nederlands was, van de 1e eigenaar kwam en dat hij daar al een behoorlijke tijd stond. Daarvoor had hij kennelijk ook al een flinke tijd bij een dealer gestaan, zonder dat iemand hem kocht.

Natuurlijk met keurig schoon interieur, inclusief de geur van reissnoepjes. Duidelijk van opa en oma geweest. Vermoedelijk als laatste auto, want hij heeft wel minimaal 1 paaltje licht geraakt. Alleen krasjes, maar wel op diverse plekken.

Met een hulpaccu erbij was het starten lopen, toen even een rondje gereden om te kijken hoe zoiets nu rijd. Wat eigenlijk heel erg meeviel. Ook is hij zeker niet spartaans, bijvoorbeeld climate control en velours bekleding was destijds gewoon standaard. En volgens de beste Japanse traditie werkt dat alles ook nog prima. Alleen het grote display blijft zwart. Maar daarop staat toch niets waar je als gebruiker wat mee kan, want origineel was dat alleen een navigatie die inmiddels nergens meer de weg weet en een soort display van de status van het hybride systeem. Dus toch maar even een laag bod gedaan. En toen was hij van mij. Een foto volgt binnenkort. De kleur en uitvoering is trouwens exact gelijk aan die duurtester op die foto.

Verschrikkelijk leuk, ja. Zo Japans als het maar zijn kan, qua uiterlijk, innerlijk en techniek. (y)

Alvast een leuke aanvulling. Wat denk je dat er rechts van je bestuurdersstoel zit bij een Prius 1? Handrem? Versnelling?
Geen van beide.

En als je recht voor je kijkt. Dan verwacht je ook wat algemene zaken. Km teller? Toerenteller? Benzinemeter?
Nee, voor je zit gewoon een stuk dashboard.

De versnelling zit namelijk vrijwel aan het stuur en de handrem is een pedaal helemaal linksvoor. Ongeveer zoals veel Amerikaanse klassiekers het hebben. Praktisch, maar voor wie er voor het eerst instapt vooral bijzonder.

En de snelheid wordt in het midden digitaal weergegeven, bijna op de voorruit. Ook de benzinemeter is digitaal, met balkjes naast de snelheid. Zoals sommige Franse auto's het later ook gingen weergeven.

Op de volgende foto kun je goed zien hoe alles ingedeeld is:
m1my855bi8tt.jpg

Ik zat pas een oude AutoMotor Youngtimer door te bladeren, daar werd de Prius 1 ook nog even bekeken.

D.Elzinga postte net een leuke auto in het andere topic. Wat vinden jullie: is een oranje Golf mk1 diesel van 1979 meer EMW dan een witte Porsche 924 Targa van 1983? :cool:
Gezien de huidige belastingregels gaan youngtimer en oldtimer diesels in Nederland helemaal uitsterven. Wat dat betreft lijkt het mij nu geen verkeerde investering, als je een net exemplaar vindt.

@Tommy: balen van de Volvo, maar wel tof, zo'n vroege Prius!

Ik denk dat de Porsche meer EMW is. Het ongeliefde spaarmodel met VW 4 cylinder, maar toch targa. En dan nog in basis wit.

Ook omdat je bij de Golf niets van de motor ziet, waardoor het gewoon op een Golf 1 lijkt. En hij was destijds ook als diesel erg succesvol. Een kever diesel is nogal een ander verhaal, want die hoor je 2 straten verderop nog prima. Mede daarom zijn daar alleen enkele prototypes van uit de jaren 50.

Net als je denkt alle bizarre Kei cars wel te kennen...

blogentry-98301-1348991223.jpg

En nee, deze F40 lookalike is geen knutselprojectje van iemand geweest. De Yamaha Ami (want zo heet ie) is echt zo geleverdo_O

blogentry-98301-1348991279.jpg

Wouter82 zei:
Deze staat ook nog te koop maar dat lijkt mij best onverstandig :)

zcAVbPVjnzTqlT47NHRYmA==.jpg

https://link.marktplaats.nl/757804247
Ik heb deze vandaag gezien.
Geen haar op mijn hoofd denkt eraan om dit exemplaar aan te schaffen.
Wat een frikandel zeg.

Waar is Rob076 om uitsluitsel te geven?
Gelukkig hebben we Wikipedia

Wouter nog gefeliciteerd met je aankoop. Toch heel 2013 geen auto gekocht. Knap hoor.

Ben ik nou de enige die de Prius 1 echt met grote afstand veel mooier vindt dan de afzichtelijke Priussen die volgden? Een Prius 1 vind ik echt een leuk wagentje! (y) Ook zeer zeker erg EMW. :)

Wouter en Grensrijder nog gefeliciteerd met jullie prachtige aankopen! Dat belooft heel veel goeds voor 2014, ik ben in beide gevallen erg benieuwd deze auto's te zien.

Zelf rijd ik alweer een kleine maand in de Omega. Het rijdt prima, ik zit goed, een enorme berg ruimte en de techniek voelt degelijk en soepel aan. Maar het echt leuke van autorijden is er wel af. Het gevoel is er gewoon niet, wat dat ook moge betekenen. Maar treffender kan ik het niet omschrijven.
Daarnaast (eigenlijk vooral) lust de Omega een goede slok en voor iemand die diesel gewend is, is dat wel even schrikken. Een goed excuus dus om op zoek te gaan naar een andere pekelbak.

Inmiddels alweer een week op zoek naar een vervanger met als eisen: diesel en wel ruim maar niet al te zwaar. Daarnaast moet het goedkoop zijn maar niet al te spartaans. Interessant vind ik bijvoorbeeld de Xantia, de 306 break en de Volvo V40. Maar dan met eenvoudige diesel, geen HDI's of Turbo's. Een 405 break zou nog mooier zijn, maar die zijn helaas bijna uitgestorven.

Mijn zoektocht bracht me vandaag bij Jet Cars. Er zijn geen woorden om te omschrijven wat ik daar aantrof. Op de ene locatie (met de grote showroom) moest ik duidelijk niet zijn. In de showroom zelf te mooi en te duur en de voorraad achter de showroom is gewoon een sloperij. Maar op de tweede locatie, langs de A15, zou ik misschien kunnen slagen. Auto's zo ver als het oog reikt, redelijks netjes gerangschikt per carrosserievorm en merk op een enorm terrein rond (en deels in/onder) een half gesloopt gebouw van 3 etages hoog. Een bizar gezicht en in mijn ogen niet totaal ongeschikt als locatie voor een meeting. De voorraad bestaat voor een aanzienlijk deel uit afdankers van Defensie en politie en ook de Belastingdienst heeft daar een flinke voorraad auto's gedumpt. Het klinkt wat oneerbiedig, maar daar zitten zeker nog fraaie auto's bij. Bijzonder was de afdeling "niet meer belastingvrije diesels": enkele tientallen Mercedessen (en een enkele BMW, Saab, Citroen en Daihatsu) uit de jaren 70 en 80.

Mijn oog viel op een Xsara break 1.9 D en ik kreeg een sleutel mee. Maar toen ik via de achterbank de deur had geopend aangezien de chauffeursdeur niet van buitenaf open kan, bleek de motor niet te starten omdat de accu leeg was. Ik heb de sleutels ingeleverd en ben maar weer vertrokken.

Intrigerende zaak dat Jet cars, maar of dat nou positief is of niet, daar ben ik nog niet over uit.

Ik vind de eerste Prius met afstand de lelijkste, maar is wel zeer EMW zo met de stengel naast het stuur. 2e hands zijn ze nogal prijzig vind ik.

Mocht er een keer een Rotterdam-meeting zijn dan is Jet Cars een mooie startlocatie. Je raakt er niet over uitgepraat wat je daar allemaal ziet.

Mijn duit in het zakje:
Fiat Marea 1.9 tds 100 weekend

Idranor zei:
Ben ik nou de enige die de Prius 1 echt met grote afstand veel mooier vindt dan de afzichtelijke Priussen die volgden? Een Prius 1 vind ik echt een leuk wagentje! (y) Ook zeer zeker erg EMW. :)

Wouter en Grensrijder nog gefeliciteerd met jullie prachtige aankopen! Dat belooft heel veel goeds voor 2014, ik ben in beide gevallen erg benieuwd deze auto's te zien.

Zelf rijd ik alweer een kleine maand in de Omega. Het rijdt prima, ik zit goed, een enorme berg ruimte en de techniek voelt degelijk en soepel aan. Maar het echt leuke van autorijden is er wel af. Het gevoel is er gewoon niet, wat dat ook moge betekenen. Maar treffender kan ik het niet omschrijven.
Daarnaast (eigenlijk vooral) lust de Omega een goede slok en voor iemand die diesel gewend is, is dat wel even schrikken. Een goed excuus dus om op zoek te gaan naar een andere pekelbak.

Inmiddels alweer een week op zoek naar een vervanger met als eisen: diesel en wel ruim maar niet al te zwaar. Daarnaast moet het goedkoop zijn maar niet al te spartaans. Interessant vind ik bijvoorbeeld de Xantia, de 306 break en de Volvo V40. Maar dan met eenvoudige diesel, geen HDI's of Turbo's. Een 405 break zou nog mooier zijn, maar die zijn helaas bijna uitgestorven.

Mijn zoektocht bracht me vandaag bij Jet Cars. Er zijn geen woorden om te omschrijven wat ik daar aantrof. Op de ene locatie (met de grote showroom) moest ik duidelijk niet zijn. In de showroom zelf te mooi en te duur en de voorraad achter de showroom is gewoon een sloperij. Maar op de tweede locatie, langs de A15, zou ik misschien kunnen slagen. Auto's zo ver als het oog reikt, redelijks netjes gerangschikt per carrosserievorm en merk op een enorm terrein rond (en deels in/onder) een half gesloopt gebouw van 3 etages hoog. Een bizar gezicht en in mijn ogen niet totaal ongeschikt als locatie voor een meeting. De voorraad bestaat voor een aanzienlijk deel uit afdankers van Defensie en politie en ook de Belastingdienst heeft daar een flinke voorraad auto's gedumpt. Het klinkt wat oneerbiedig, maar daar zitten zeker nog fraaie auto's bij. Bijzonder was de afdeling "niet meer belastingvrije diesels": enkele tientallen Mercedessen (en een enkele BMW, Saab, Citroen en Daihatsu) uit de jaren 70 en 80.

Mijn oog viel op een Xsara break 1.9 D en ik kreeg een sleutel mee. Maar toen ik via de achterbank de deur had geopend aangezien de chauffeursdeur niet van buitenaf open kan, bleek de motor niet te starten omdat de accu leeg was. Ik heb de sleutels ingeleverd en ben maar weer vertrokken.

Intrigerende zaak dat Jet cars, maar of dat nou positief is of niet, daar ben ik nog niet over uit.

Gelukkig heeft hij de vraagprijs al aan de nieuwe werkelijkheid aangepast. Nog niet zo heel lang geleden moesten dit soort auto's nog minimaal 2500 euro opbrengen:T

Nog een Scorp-D: https://link.marktplaats.nl/1004227142. Recent ingevoerd en nu voor export...
Nog een, deze staat wat dichterbij voor Idranor. Ook belastingvrij :rolleyes: : https://link.marktplaats.nl/682047783 Ziet er wel beter uit dan die andere twee.

@Idranor: die Lantra zou wel eens een hele geode optie kunnen zijn. In 1999 was de kwaliteit van de Hyundai's allang niet meer slecht, de Peugeot-diesels uit deze tijd staan goed bekend en de vraagprijs is niet hoog. De auto staat in Sittard en daar ben ik op 25 januari. Als je wilt, kan ik de auto voor je bekijken. Dan krijg je 's avonds bij het EMWokken een verslag!

Is dit niet leuk?
https://www.speurders.nl/overzicht/autos/klassiekers-en-oldtimers/te-koop-renault-18-break-type-2-137440345.html?sr_ab=1&query=renault+18&local-postcode=&local-distance_value=0&min_prijs=&max_prijs=&order_direction=&order_by=
137440345_1_big.jpg

https://www.speurders.nl/overzicht/autos/f_particulier_zakelijk-particulier/f_brandstof-diesel/renault-18-break-turbo-uit-1984-135923679.html?sr_ab=1&query=renault+break&category=2003&local-postcode=&local-distance_value=0&min_prijs=&max_prijs=&order_direction=&order_by=
135923679_3_big.jpg

Alhoewel, als pekelbak...

Comfort, Diesel, EMW?

Wat dacht je van een lekker eigenwijze BX?

0242522656001.jpg

Natuurlijk met comfortabele automaat, de beroemde vering en prima stoelen. Optisch minimaal werk, maar daarvoor een vriendelijke prijs.

Kentekengewicht hoeft je het niet voor te laten, dat is net 1000kg.

Kijk daar zitten een paar hele goede suggesties bij, bedankt allemaal! (y)

Helaas heb ik nog een paar aanvullende eisen waardoor de meeste toch afvallen. Ik wil er bijvoorbeeld niet voor naar Limburg of Groningen rijden en ik wil ook niet sleutelen aan mn pekelbak dus minimaal 4 maanden APK. Tot slot wil ik het liefst gewoon ruilen tegen de Omega of met minimale bijbetaling, dus auto's boven de 1000 euro vallen sowieso af.

De R18's en de 305 vind ik te mooi en te leuk om als pekelbak in te zetten. De Scorpio's vind ik wel weer heel geschikt, maar de ene staat in Groningen en de andere heeft nog maar een weekje APK. De derde zou wel wat kunnen worden maar aangezien de biedingen reeds 1250 euro hebben bereikt is de kans aanwezig dat we het niet eens worden over de prijs.

De Lantra is ook een zeer goede suggestie, jammer dattie in Limburg staat! Voor 500 euro had ik er misschien wel heengereden.

Marea's heb ik ook al naar gekeken, maar die lijken wat duur in gebruik (vrij zwaar en relatief onzuinig), dus valt ook af.

Blijft de Xantia over. Dat zou m kunnen worden als er nog wat van de prijs afkan of ik de Omega gunstig kan inruilen.

Idranor zei:
De Lantra is ook een zeer goede suggestie, jammer dattie in Limburg staat! Voor 500 euro had ik er misschien wel heengereden.

Wie zegt dat deze voor € 500,- niet weg mag? Hij staat er al vanaf mei, ik kan me voorstellen dat elk bod welkom is en dat een Omega in het Limburgse vast een stuk beter te verhandelen is dan een Lantra.

Wel even een verse APK erbij bedingen, want deze is verlopen.

Dat klinkt als twee keer op en neer naar Zuid-Limburg (kost veel benzine) en dan nog twijfel ik of ze m met nieuwe APK voor 500 zouden willen verkopen, al met al een beetje te veel gedoe voor een auto die na een paar maanden weer weg moet.

Idranor zei:
Dat klinkt als twee keer op en neer naar Zuid-Limburg (kost veel benzine) en dan nog twijfel ik of ze m met nieuwe APK voor 500 zouden willen verkopen, al met al een beetje te veel gedoe voor een auto die na een paar maanden weer weg moet.

Als het echt maar voor een paar maandjes is zou ik gewoon doortuffen in de Omega, je weet in ieder geval wat je hebt.

Robert, een leuke V40 1.9d? <https://www.speurders.nl/overzicht/autos/volvo/nette-volvo-v40-1-9d-138029005.html>

@Barri: leuke wagen maar net iets te kort APK.

@Smarter: ja dat klinkt wel logisch, maar aan de andere kant scheelt dat echt honderden euro's in een paar maanden tijd plus dat ik een stukje blijer ben. Dus nee de Omega gaat weg.

@Idranor: denk even goed na over die Scorpio diesel, want ik vermoed dat je daar geen wonderen van hoeft te verwachten qua gebruik.

Qua gebruik? Of qua verbruik? Wat bedoel je precies? De Scorpio staat overigens niet heel hoog op de lijst.

Heb nu ontdekt dat gas ook interessant is qua kosten en laat nou net een groot deel van de voormalige profiteurs van de belastingvrijstelling voor oldtimers zijn/haar auto op gas weg doen voor een prikkie!

Gas, ex-profiteur en stationwagon. Dan kom je op auto's die net zo groot zijn als de Omega: <https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m764020804-volvo-740-2-3-gl-oldtimer-lpg.html>

https://www.handelsprijzen.nl/advertentie/auto/citroen/xsara/2948972/citroen-xsara-xsara-16i-break-lpg-g3-129350km-nap-1998-apk-11-2014.html
2948972-1.jpg

Ze zeggen dat je niet in Veen moet zijn, maar toch: <https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m761465934-volvo-v40-1-8-l-p-g-g3.html>

Terug
Bovenaan