Engineer: '65 Panhard/'73 Saab/'75 AlfaSud/'81 Suzuki/'88 Corvette/'97 Alfa 164/'10 Wind/'13 Panda 4x4/'17 124 Spider/'21 Pössl/'22 Alpine/'24 Nio

Blijft een leuke collectie te zien.

Fijn dat ook elke auto voor een verschillende garagedeur staat :LOL:
Sterkte overigens met je energielevel (y)

Dank allemaal. Herstel gaat op zich voorspoedig en ik heb geen klagen vergeleken met hoe het bij andere toeslaat. Maar het is ook weer geen verkoudheidje.
Dank allemaal ook voor de complimenten. Zowel qua foto's en qua collectie ben ik erg tevreden. Het kleurenpalet doet ook een hoop. Helaas lukte het niet om de 164 echt mooi in de zon te laten zien waardoor zijn kleur niet zo spreekt.

De collectie mag langzaam nog wel uitbreiden. Ook al is dit een geweldige mix het smaakt ook wel naar meer. Voor zover mogelijk natuurlijk. Maar aangezien ik bijzonder slecht ben in auto's wegdoen zou dat uitbreiden heel voorzichtig moeten zijn. Er zijn wel bepaalde auto's waar ik van droom al heel lang. De Corvette was er een van maar ook de 96 speelde al heel wat jaren in mijn gedachten.

Om dan maar een beeld te geven wat er zoal gedroomd wordt:
alfasud-folder-00.jpg

AlfaSud 1.2 - Youtube
Een 1e serie AlfaSud.. net als de 164 niet een typische Alfa Romeo maar wel een auto waarin de balans tussen design, bruikbaarheid, comfort en sportiviteit prachtig getroffen is. En wat mij betreft vooral bij de lichte motoriseringen vanwege gewicht maar ook vanwege een onderstel en prestaties die perfect matchen. En natuurlijk een prachtig klinkende 4-cilinder boxer.

36e08f75b14238669f2e1efdf072de05.jpg

1495528115.4739.jpg

Een Panhard 24.. De laatste Panhard. Als merk is Panhard al heel bijzonder maar ook de kunst om precies tussen de volle kleine/goedkope auto markt en de grote/dure auto markt in te gaan zitten was vrij geniaal. De 24 met zijn luchtgekoelde 2-cilinder boxer had veel meer moeten worden maar Citroen nam Panhard over en had zijn eigen plannen. Uiteindelijk werden de restanten van Panhard en de ideeën van Citroen samengevoegd in de GS. Een auto met een speciale historie en veel bijzondere techniek. En daarbij is de 24 qua design zeer vooruitstrevend voor zijn tijd en in mijn ogen prachtig. NB: misschien zou ik zelfs ook weleens een GS of GSA in de collectie willen. En ik heb nog niets Frans in de collectie.

nsu_ro_80_yellow.jpg

157425-nsu-ro80-5.jpg

OOPy-l4IX5WAIG9gCUT_xfei4JTWbPGMuJRWQm2bhXxtJDw_RoGJ0Zpyf8lMugvlNb3Qr1P7Nz8pSsJ4adSJXU6tLZblF_uXaw

Iets Duits heb ik ook niet (meer) in de collectie. Een NSU Ro80. De laatste NSU. Ik heb al eens vrij dicht op het punt gestaan om er een te kopen maar het was toen geen goed moment. Qua historie niet eens zo anders dan Panhard; al is het hier de hoge garantiekosten die nog meer dan de hoge ontwikkelingskosten de auto en de firma de das om hebben gedaan. Wederom zeer vooruitstrevend en prachtig.

Maar los van die specifieke voorbeelden; Iets van eind jaren 30 en van jaren 50 uit de USA staan ook hoog op de droomlijst. Welke weet ik nog niet. Een Cord 812 is wat mij betreft het hoogst mogelijke maar die gaan voor prijzen die onhaalbaar zijn. Een Ford V-8 is ook prachtig. Een Buick uit 1958 is ook heel erg mooi.

Dus we kunnen weer een winter lang dromen.

Is dit geen leuk project voor jou dan?

D Elzinga zei:
https://www.schadeautos.nl/nl/schade/personenauto-s/Metropolitan+Nash-1500+COACH/o/1247620 Ongetwijfeld een hoop nieuw plaatwerk nodig, maar wat een leuke karretjes zijn dit toch(y)

d70c65704ec04c75598df045e1c93b39.jpg

Dat Franse in de collectie komt toch goed met de nieuwe camper?
Maar inderdaad zeer begeerlijke droomklassiekers, vooral die Panhard!

Dat is een erg leuk lijstje Marcel, allemaal auto's waar ik mijzelf ook nog wel in zie rijden, en ze zijn allemaal in fantastische kleuren te krijgen!

Wouter82 zei:
Is dit geen leuk project voor jou dan?

D Elzinga zei:
https://www.schadeautos.nl/nl/schade/personenauto-s/Metropolitan+Nash-1500+COACH/o/1247620 Ongetwijfeld een hoop nieuw plaatwerk nodig, maar wat een leuke karretjes zijn dit toch(y)

d70c65704ec04c75598df045e1c93b39.jpg

Goede periode.. maar ik had toch meer een 6-zitter in gedachte.

Audi A6 zei:
Dat Franse in de collectie komt toch goed met de nieuwe camper?
Maar inderdaad zeer begeerlijke droomklassiekers, vooral die Panhard!

Een Franse motor in een verder geheel Italiaanse bus... En bij de C1 is het nog erger; dat is een Toyota in vermomming. Dus nee die tellen voor mijn iet als echt Frans. :D

Een beetje dromen moet kunnen toch? Zo is het ook allemaal ooit begonnen. En het huis is qua auto opslag gekocht op de groei dus een van de grote bezwaren is een stuk minder groot geworden nu.

Tussen het dromen van aanvulling is er ook nog even een momentje voor de al erg leuke huidige collectie. Vandaag zijn ze allemaal weer eens getaxeerd. Betere ervaring dan vorige keer (nu een andere taxateur) aangezien het nu om iemand ging die goed voorbereid was, meer wist over ins- en outs en verder ook erg enthousiast. En ook beter in het maken van foto's.

Het was erg mooi weer vandaag dus daarin ook veel geluk gehad. En zo kon het hele rijtje buiten staan. De Suzuki begon met een lege accu dus die hebben we vooral geduwd in plaats van gereden. Daarom uiteindelijk ook niet omgedraaid.
20201123_103606 by M R, on Flickr
20201123_141026 by M R, on Flickr
NB: het viel me nu pas op... de Corvette en de Suzuki zijn ongeveer even hoog.

De definitieve waardes weet ik pas als de rapporten binnen zijn. Maar de indicaties heb ik al wel. Alles in lijn met de verwachtingen, alleen de Corvette is een stuk hoger in waarde geschat dan ik had verwacht. Bij de Corvette viel de term tijdcapsule. Dat is best wel een compliment.

Fijn dat de taxaties goed zijn verlopen. Blijft toch een momentopname..

Werk van de Suzuki blijft even stil liggen?

Trouwens wat een mooi lijnenspel heeft die Panhard zeg (y)

BartM94 zei:
Fijn dat de taxaties goed zijn verlopen. Blijft toch een momentopname..

Werk van de Suzuki blijft even stil liggen?

Trouwens wat een mooi lijnenspel heeft die Panhard zeg (y)

Tja het is toch altijd een beetje spannend zo'n taxatie. Net als een concours of zoiets wordt er een oordeel gemaakt over het werk wat je in de auto hebt gestoken.

De Suzuki moet nog even wachten inderdaad. Er moet nog wat opgeruimd worden in de garage's en opbergschappen gemaakt. Pas dan heb ik weer echt een werkplek. Maar hij loopt niet weg.

Die Panhard is inderdaad heel erg mooi. Veel van de details en lijnen zijn later in Citroën modellen teruggekomen. Het is ook wel erg leuk aan het ontwerp dat het nauwelijks is in te schatten hoe groot hij is.

Gaaf hoor!! Ik maak altijd gebruit van Steijn taxaties. Andere kant van het land, maar ik ben blij met ze. Wie had jij deze keer?

Ik had via Univé bij mijn eerste oudje destijds (wist ik veel) een stakker van de Dekra voor de taxatie. Snelle eikel in dito lease golfje 1.9 tdi. Garage gaat open, daar staat mijn BMW e21 323i, mijn parel, mijn trots, je weet hoe het gaat... zegt die makker:"oh, een grijze e30, best leuk!" Die kon gelijk weer in dat leasekonijn en opdonderen. Bah.

Haha, mooi verhaal buurman!
Ik heb een keer een taxatie laten doen op een Vredestein taxatiedag, een keer via de KNAC en een keer bij Harry Habraken.

Leuke line up Engineer. Maar zo'n Panhard kan er zeker nog wel bij. Schitterende auto.

Een goede taxateur "peilt" zijn klanten ook altijd even. Zo ben ik de laatste keer met mijn R17 aangehaakt bij een taxateur die de R5 van een vriend van me kwam taxeren. Hij wilde weten hoe wij zelf dachten over onze auto's. Toen wij gekscherend zeiden dat het maar "oude franse rommel was waar altijd wat mee is", zei de man opgelucht "ha, echte autoliefhebbers, ik ben die 'ballen' die alleen maar over het geld praten in bijzijn van hun auto meer dan zat". :D;) Werd een leuk gesprek over techniek, 'ballen" en over- en ondergewaardeerde auto's.

Goed om wat ervaringen over taxateurs te lezen (y) Fijn dat deze goed beviel, ik ben ook wel benieuwd welke je had. Over Steijn had ik eerder ook al goede verhalen gehoord.

Bij mij was Dennis Rietveld op bezoek. Ook een echte liefhebber van van alles wat. En erg lovend over dat er gelukkig iemand zo gek was om een Alfa 164 te restaureren en behouden.. Geen mooie verhalen gehoord over pochers of figuren waar het alleen om geld gaat. Wel over dat hij binnenkort een ex Erik Carlsson rally auto (Saab 96) moest gaan beoordelen. En dat de prijs voor zoiets ruim boven de "dat is nog leuk" grens lag.

Vorige keer had ik dus Harry Habraken. Ook een aardige man maar ik had geen klik met hem. De 164 had hij goed op waarde geschat maar gezien de forse stijging bij de Corvette zat hij daar behoorlijk te laag (en dat gevoel had ik toen ook). Ook had ik bij hem minder het idee dat veel van de auto's wist.

Trouwens ook leuk; Dennis deed ook een lakdikte meting en kon zo bevestigen dat de 96 nog deels in de originele lak zit.

Wij hadden een taxateur uit Vlachtwedde, bureau Houtman, aardige man, al 40 jaar in het vak, schijnt een groot liefhebber te zijn van Alpine’s, heeft zowel een oud als nieuw model. Keek goed rond om de auto, wa enthousiast en taxatie waarde wij in mijn ogen hoog, wat hij counterde met “probeer er maar eens een in deze staat te vinden of te maken. Zit natuurlijk wat in.

Zowel Dennis Rietveld als Harry Habraken zijn toch wel bekende namen in de autowereld. Laatste had mijn Kever ook wat hoger getaxeerd dan de KNAC twee jaar later deed. Ben even de naam kwijt van de twee heren die het namens de KNAC deden, één was ook een ervaren taxateur, de andere was vrij nieuw.

A3 White zei:
Wij hadden een taxateur uit Vlachtwedde, bureau Houtman, aardige man, al 40 jaar in het vak, schijnt een groot liefhebber te zijn van Alpine’s, heeft zowel een oud als nieuw model. Keek goed rond om de auto, wa enthousiast en taxatie waarde wij in mijn ogen hoog, wat hij counterde met “probeer er maar eens een in deze staat te vinden of te maken. Zit natuurlijk wat in.

Nou, ik schrok ook wel een beetje van de waarde van mijn Corvette. Maar kreeg inderdaad een zelfde commentaar te horen. Je wilt bij diefstal of brand (oftewel de hele auto verloren) wel in staat kunnen zijn om iets vergelijkbaars te kunnen kopen of vanuit een mindere basis weer op vergelijkbaar niveau te kunnen komen.
Die gedachte gang had ik met de andere auto's al doorlopen (en een beetje gekeken waar die voor te koop staan) en zo waren voor die andere de waardes geen verrassing. Bij de Corvette heb ik mij verkeken in wat er aan gedaan is de laatste jaren om de techniek tiptop te krijgen. Dat heeft veel effect gehad op de waarde los van de waardestijging van het model (dat laatste had ik wel in de gaten).

Nu staan de oudjes dan echt op stal. Het is niet de bedoeling dat ze de garages uitkomen nog. Even kijken hoe de wereld er in februari weer bij staat.

De 164 gaat dan ongeveer naar de werkplaats voor een nieuwe koppeling. Ik heb er over gedacht om het zelf te doen, ik heb immers al eens de versnellingsbak vervangen (in de sneeuw nog wel) maar aan de andere kant was dat nu ook weer niet de meest leuke klus.
De Saab heb ik wat kleine klusjes voor op het plan. Richtingaanwijzer glaasjes vervangen, velgen weer netjes maken, wat logo's vervangen etc.
Voor de Suzuki hoop ik tegen die tijd een fatsoenlijke werkplek te hebben zodat daar het werk weer mee verder kan gaan.

Nu dus weer de aandacht voor de daily's. De Ioniq had een vastgelopen navigatie unit en daarvan is de garantie claim toegekend en is een nieuwe unit besteld. Dat duurde allemaal wat langer voordat die er was en voordat ik goed uitkwam om naar de werkplaats te gaan. Volgende week komt de nieuwe unit erin.

De C1 gaat gewoon door en zal binnenkort de 230.000km grens overschrijden. Eigenlijk moet nog steeds de achterbumper opnieuw gespoten worden en de koplampen vervangen maar het komt steeds niet uit. Het blijft een leuk gooi-en-smijt autotje die een best leuk voorproefje geeft van hoe de Suzuki straks zal rijden. Heel puur, licht, klein en zonder stuurbekrachtiging.

Daarover gesproken; er is een leuke Youtube serie (9 afleveringen) waarin een C1 wordt klaargestoomd voor een speciale Citybug cup in Engeland en ook worden verschillende races getoond.
103502708dd517f4a8_w.jpg

maxresdefault.jpg

[video]https://www.youtube.com/watch?v=OkoCuKOSpeo&list=PLGSOZAHg1yQE3Ppyo414MD4xD_dx5m9sy[/video]

Dat past die autootjes ook echt goed, ik vind ze nog steeds leuk!
Onlangs stond er een set van 13 stuks te koop, al geprepareerd!

Bargain Racement lijkt me een goede reclame voor de kleine autosport. Als ik de ruimte zou hebben zou ik het ook doen.

Ja was een leuke afwisseling tussen de Escargot en Binky uiteraard.

Altijd zo mooi om te zien hoe slim die gasten zijn en hoe goed met hun handjes.

Tijdens de taxatie was het kilometerstand display van de 164 wel erg moeilijk leesbaar. Met wat klappen geven kwam er wel wat te staan maar bleef een lastige. Net als de climate control display gaat het om de verlijming van een flatcable op het glas. Dit laat na 30 jaar langzaam los.
Zodoende het instrumentcluster uit elkaar gehaald. Ook al ziet het er analoog uit (wijzers etc.) het is geheel elektronisch. Het display van de kilometerstand is de enige die ook laat zien dat het elektronisch is. Glasplaatje eruit en proberen de lijmlaag iets te verwarmen. Helaas... nu doet het display helemaal niets meer. Dus nu op zoek naar een ander instrumentencluster. Anders dan voor de climate control (een Siemens unit geproduceerd in Duitsland) is er voor het instrumentenpaneel (intern een Delco unit uit Engeland) geen reparatie kit. Gelukkig zit het geheugen van de kilometerstand los van het display en zou ik dus van 2 clusters weer een goede kunnen maken met behoud van de kilometerstand. Die is namelijk nog altijd kloppend.

De 164 is het enige oudje met een digitale kilometerstand uitlezing. Bij de Corvette is alles duidelijk digitaal maar is de kilometerstand teller vermomd als analoog (gewoon elektrisch aangedreven). Precies andersom dus. Daar was de logica nog dat mensen een digitale teller niet zouden vertrouwen (qua aanpassen is dat voor die van de Corvette net zo makkelijk als voor die van de Alfa) maar de werkelijke beperking zit dus in de displays. Ruim 30 jaar oude elektronica is best te repareren maar helaas is dat niet voor alles zo.

Tja, dat is wel het nadeel van de nieuwere oudjes. Andere clusters hebben dan ook vast vergelijkbare problemen... Hoop dat je snel een goede vindt.

uwbuurman zei:
Tja, dat is wel het nadeel van de nieuwere oudjes. Andere clusters hebben dan ook vast vergelijkbare problemen... Hoop dat je snel een goede vindt.

Er is er een onderweg waarvan het display nog goed werkt. Van een firma uit Ierland.. maar hij wordt verstuurd vanuit Polen :D
Het is niet bepaald voor het eerst dat ik Alfa Romeo onderdelen uit oost Europa haal; zowel nieuw als gebruikt hebben ze daar erg veel.

Mocht ook dit display over een aantal jaren een probleem worden dan vervang ik het door een stel LED segment cijfers en een kleine printplaat. Zal wat reverse engineering vragen maar zeker niet onmogelijk.
images

De electronica zal wel vaker voor problemen zorgen in de youngtimers. Voor de populaire (bv voor mijn Corvette) stikt het nu al van de handleidingen of ombouw/reparatie bedrijven zodat je het voor een acceptabel bedrag weer werkend hebt. Voor de 164 is dat lastiger; alhoewel voor de climate control unit er al wel bedrijven bestaan die dat doen. Die reparatie heb ik ook laten doen enkele jaren geleden al en koste me minder dan een 2e hands cluster nu.
Maar om een oude auto rijdend te houden kan het alvast geen kwaad om ook die antieke elektronica te kunnen begrijpen.

Wat een heerlijk kleurrijk setje zo bij elkaar: de kleuren geven ook wel heel mooi de trends in het bouwjaar weer moet ik zeggen.

Bedankt ook voor de tip over de Youtube serie: lekker tijdverdrijf om naar zulke korte series te kijken (y)

Sanoma zei:
Wat een heerlijk kleurrijk setje zo bij elkaar: de kleuren geven ook wel heel mooi de trends in het bouwjaar weer moet ik zeggen.

Onbewust doet de kleur altijd een hoop voor hoe graag ik een auto wil hebben. Dat blijkt wel. En een kleur moet uiteraard juist het tijdperk van die auto uitstralen.

Het geknutsel aan het display van de Alfa is nog steeds gaande. Ik heb nog wat reparatie tips gekregen en ik heb een reserve cluster. Maar het is op het moment te koud (het plastic is wel erg breekbaar dan) om verder eraan te werken.

Ook te koud nog om de velgen van de SAAB weer even bij te werken. Andere kleine klusjes voor de SAAB hoop ik wel af en toe te doen. De knipperlicht glazen aan de voorzijde waren verschillend dus daar komt weer een matchende set op. En verder zijn er nog een paar vacuüm en benzine slangen die ik wil vervangen. Aan het begin van het seizoen moet de SAAB nog heel even op de brug om alle smeerpunten van nieuw vet te voorzien maar verder is hij vrijwel geheel klaar voor wat hopelijk een beter seizoen wordt.

Ik zal ook binnenkort beginnen aan de laatste restanten van de verhuizing die nog in de garage staan op te ruimen. Vooral gereedschap en onderdelen moeten nog een plek krijgen. Het doel is om dan een fatsoenlijke plek te hebben om weer verder te gaan aan project Suzuki. Nieuw doel: met een APK erop naar Japan Classic Sunday in Juli. Verre van af waarschijnlijk maar wel weer rijdend.
  • Radiateur (weer) vervangen - dit maal door een eentje die goed getest is
  • Achteras triangeldraagarm bussen vervangen
  • Achterwiellagers en achterremmen overzetten op de nieuwe draagarmen (en reviseren)
  • Alle remslangen vervangen & remvloeistof
  • Bougies, contactpuntjes, etc
  • Carburateur reinigen en afstellen
  • Motorolie
  • Restanten van de hemelbekleding weghalen
De koppeling (het druklager piept) en de roest aan de rechterachterzijde laat ik zoveel mogelijk nog even zitten. Eerst die APK.

De Hyundai heeft inmiddels zijn nieuwe navigatie unit ontvangen onder garantie. En wat ik niet had verwacht is dat ook het display dan nieuw is. Dat, met het feit dat de unit niet meer soms vastloopt en met dat de software updates van zowel de navigatie als de multimedia net wat handigere functies gekregen heeft en mooiere graphics zorgt ervoor dat ik er weer erg blij mee ben. Ook bijzonder wel is dat zo'n grote update zelfs nog komt een jaar nadat dit multimedia systeem uit de productie werd genomen. Nu hebben alle Kia en Hyundai modellen een nieuwer systeem.
Tijdens het vervangen (een klus van bijna 6 uurtjes) had ik een nieuwe Kona Hybride mee als leenauto. Ook een prettige auto. Maar ondanks dat de motor zowat trillingvrij is en de DCT automaat veel soepeler schakelt dan de automaat in de Corvette... Toch ergerde ik me aan elke trilling die ik wel voelde en elk schakelschokje. Elektrisch rijden heeft me daarin verpest; ik kan geen moderne auto meer rijden zonder die kleine ergernis.

Engineer2 zei:
Tijdens het vervangen (een klus van bijna 6 uurtjes) (..).

Zo dan, dat klinkt als een forse verbouwing van het dashboard. Het zal dus niet zo 'plug and play' gemonteerd zitten als destijds het RNS navigatiesysteem van VW...
Software inladen zal ook wel enige tijd in beslag hebben genomen. Maar toch, 6 uurtjes tijd..:eek:
Zit er ook 5 jaar garantie op dat systeem of is dat beperkter (zoals bij Kia - als dat nog zo is dan- ).

Durashift zei:
Engineer2 zei:
Tijdens het vervangen (een klus van bijna 6 uurtjes) (..).

Zo dan, dat klinkt als een forse verbouwing van het dashboard. Het zal dus niet zo 'plug and play' gemonteerd zitten als destijds het RNS navigatiesysteem van VW...
Software inladen zal ook wel enige tijd in beslag hebben genomen. Maar toch, 6 uurtjes tijd..:eek:
Zit er ook 5 jaar garantie op dat systeem of is dat beperkter (zoals bij Kia - als dat nog zo is dan- ).

Naar ik begreep was het ruim 2 uur SW installatie. De navigatie unit kwam zonder SW en is verder ook met allerlei andere units verbonden die dan een update moeten doen. Het hele multimedia systeem bestaat ook uit meerdere units. Ik denk dat de tijd van de RNS achtige systemen al een tijd voorbij is; voor elke fabrikant. Aftermarket radio is ook voorbij; maar daar hebben we Android Auto of Carplay voor teruggekregen. Dat werkt trouwens ook nog steeds prima.

Maar inderdaad; als ik zelf even zo keek kan het display er alleen uit via de ruimte waat het dasboardkastje zit. En dan nog zal er wel een deel van de ventiatie verwijderd moeten worden.

Gewoon de 5 jaar garantie die op de hele auto zit. Tot aan 2024 zit ik zeker nog goed. De accu heeft trouwens 10 jaar garantie. De koreanen blijven daarin voorop lopen.

Met het afronden van de administratie, jaarcijfers maken, etc. is zo'n eerste week in Januari al snel erg saai. Dus even pauze genomen en alvast begonnen aan de SAAB.

Net als alle andere moest ook de SAAB een massa schakelaar op de accu krijgen. Levert ook nog (een heel klein beetje) korting op bij de verzekering begreep ik.
20210107_151504 by M R, on Flickr
Dat kan ingewikkeld of gewoon heel eenvoudig.
Ohja: wie goed oplet kan zien dat de motorruimte een heel stuk schoner is dan toen ik de SAAB net kocht. Dat was best even werk.

Verder irriteerde het me dat de voorste kentekenplaat iets krom was. En dat is wel te begrijpen want even de motorkap schoonmaken en ongemerkt leun je er tegenaan. Bij de Suzuki had ik dat ook al ontdekt en daar heb ik toen een chromen rand/houder om de plaat heen gezet. Tijd dus om dat ook op de SAAB te doen.
20210107_151528 by M R, on Flickr
Een stuk steviger zo maar wel subtiel.

Ook op deze foto; het "glas" van het knipperlicht/stadslicht is vervangen door een geheel nieuwe. Er was door ouderdom nogal wat kleurverschil ontstaan tussen de linker en de rechter. Dat valt buiten mijzelf vast niemand op maar het stoorde me en gelukkig is een goede reproductie makkelijk te krijgen.
20210107_151602 by M R, on Flickr
Het kleurverschil tussen de oude glaasjes... en dan komt het op deze foto niet eens zo heel goed naar voren.

Omdat een chromen rand om de kentekenplaat alleen voor maar niet achter voor mij niet af is.... achterste kentekenplaat nu ook voorzien.
20210107_151610 by M R, on Flickr
Let ook op de gele deken die nu de lelijke hoedenplank bedekt. Een beetje geel tussen dat groen stond eigenlijk nog beter dan ik dacht. Een goed bestede 2 euro.

Er is nog wat meer te doen maar het hoeft niet in een dag af. En in ieder geval zijn er nu tenminste weer wat foto's in het topic.

Leuke foto's hoor! (y)
En die deken vond ik lachen. Staat leuk idd. Hoe de meest simpele/goedkope dingen soms het beste werken he :p

Ook al wat langer op de lijst voor de SAAB was een aantal slangen vervangen. Preventief want rubber wordt nu eenmaal oud.

Bij de SAAB loopt de vacuumslang van de rembekrachtiger vanaf de carburateur bodem langs de linker cilinderbank naar de rembekrachtiger. Daarbij komt de slang dicht bij het linker kleppendeksel en loopt ook niet heel ver van het linker uitlaatspruitstuk. De slang krijgt dus nogal wat warmte te verwerken. Bij de meeste auto's is dat niet zo dus ik had al wat nauwkeuriger gekeken.. En inderdaad droogtescheurtjes. Toch is het dan opvallend dat wanneer je het vervangt je pas echt ziet hoe slecht het rubber is. Het scheurde al meteen bij de aanslutingen.
Zonder rembekrachtiging kan je ook remmen maar het is toch even schrikken. Dit vervangen was een goed idee.

Verder ook meteen het hele deel benzine slang vanaf carburateur naar benzinepomp (helemaal onderaan het blok) vervangen. Ook hier best wel een slechte staat. Helaas kon ik niet bij de slangklem onder de benzinepomp dus de (aanzuig)slang vanaf de pomp naar de benzine leiding op de carrosserie moet nog een keer van onderaf. Benzine lekkage's die op de uitlaat terecht kunnen komen zijn nu in ieder geval vermeden. Volgens mij brandoorzaak nummer 1 bij oldtimers... Alleen op de Corvette heb ik nog de oude benzineslangen zitten maar die heb ik al aan paar keer gecontroleerd. Waarschijnlijk bij een vorige eigenaar al vervangen.

Opvallend wel is dat vacuumslangen (de SAAB heeft er maar 1) en carterventilatie slangen nog prima waren. Die vacuumslang zal al wel eens vervangen zijn maar die van de carterventilatie zijn echt geconserveerd door de motorolie.
Koelvloeistof slangen zijn voorlopig nog prima maar zal ook ooit moeten. Liggen al wel klaar.

Verder heeft een bescheiden onderdelen jacht voor de Suzuki resultaat gehad. Vooral dankzij de SC100 club. Achterwiellagers, wielremcilinders, koppeling, druklager... allemaal SC100 specifieke delen die nu deze kant op komen. Nu zeg ik SC100 specifiek.. maar het is meer dat het niet identiek is aan bijvoorbeeld de Alto of de SJ/Jimny. Ze zouden nog wel te vinden zijn. Ontstekingsdelen ook besteld maar die zijn op veel Suzuki modellen gebruikt dus eenvoudiger aan te komen.
Wel echt zeer specifiek zijn de schokdempers... door de vrij afwijkende gewichtsverdeling en massa van de Suzuki (heel licht met motor achterin) zijn de meeste schokdempers niet geschikt. Nu zijn die van de Suzuki nog wel OK voor een APK maar ik weet nog van zowel de Alfa als de Corvette wat een verschil een verse set schokdempers kan maken voor zowel weggedrag als comfort. Voor de Suzuki heb ik nu een vrijwel ongebruikte set achterschokdempers gevonden. Voorzijde ben ik nog naar aan het kijken.

Doordat van de Suzuki de achterste draagarmen aangetast zijn door roest moet straks vrijwel de gehele achteras uit elkaar. Ik heb andere (niet roestige) draagarmen waarvan de versleten rubber bussen worden vervangen door nylon. Daarna moeten de lagerhuizen worden overgezet van oude draagarm op de nieuwe; met nieuwe lagers dus. Ook de trommelremmen moeten worden overgezet en krijgen dan meteen nieuwe cilinders en slangen. En als die achteras toch uit elkaar is kan ook meteen de versnellingsbak los om het gillende druklager te vervangen met meteen een heel nieuwe koppelingset. Idem voor de schokdempers.

Wellicht dat schokbrekers van een Kever achtige passen? Je zou eens kunnen kijken in de Paruzzi webshop.

Barri zei:
Wellicht dat schokbrekers van een Kever achtige passen? Je zou eens kunnen kijken in de Paruzzi webshop.

Er past best een hoop; de dempingskarakteristiek is de uitdaging. Ik had ook al gedacht aan een Kever oid maar die zijn toch al wel meer dan 100kg zwaarder.
Nu zijn er natuurlijk ook dempers die variabel zijn maar dat is meer een laatste optie.

Engineer2 zei:
Ik had ook al gedacht aan een Kever oid maar die zijn toch al wel meer dan 100kg zwaarder.
Totaalgewicht misschien, maar dat hangt juist voor een groot deel achter de achteras. Dus qua belasting op de vooras zal het wellicht niet veel schelen. Wellicht is die info ergens online te vinden?

SC1001.GIF

Vooras: Double wishbone met losstaande schokdemper
Achteras: Semi-trailing (precies zoals de typische BMW achteras)

20190716_201327 by M R, on Flickr

Het ziet eruit dat de Fiat een schokdemper in de veer heeft. En de Kever heeft een andere bevestiging. Maar dat is even snel gekeken. Qua gewicht klopt zo'n 600 natuurlijk wel. En het vooras gewicht van een Kever is misschien niet eens heel anders. Wel een puntje; de Kever heeft tenminste nog de benzinetank voorin. De Suzuki heeft alleen de accu en een contragewicht op de vooras leunend. Wel goede suggesties. Meer weten meer dan een.

Een custom schokdemper opzet kan altijd maar is een beetje overkill.
Er staat nog een lijntje open waar er misschien nog een nieuwe of zeer verse vooras schokdemper set vandaan kan komen. Ik heb nog even mijn hoop daarop gevestigd. Van de SC100 club kreeg ik het commentaar dat een alternatief zoeken nog niet meeviel. In Japan is de 2-takt versie (Cervo) en de vrijwel identieke voorgangen Fronte ook al uitgestorven. Het kon zomaar zijn dat wereldwijd er meer in Nederland zijn dan in welk land dan ook.

Maar als ik zo kijk ziet het eruit alsof je de beugel bovenaan eenvoudig kan aanpassen. Een Panda achterdemper is een soortgelijke vorm en bevestiging, waarbij de Oer-Panda (1980-1986) iets korter is dan de latere (1986-2003). Geen idee of je daar iets aan hebt.

Motorruimte van de Saab is idd stuk schoner. :)
Kentekenlijstje staat ook gelikt.

Is de hoedenplank makkelijk uit te bouwen? Dan kun je met stof lijm de gele doek er op maken. :)

Micha D zei:
Maar als ik zo kijk ziet het eruit alsof je de beugel bovenaan eenvoudig kan aanpassen. Een Panda achterdemper is een soortgelijke vorm en bevestiging, waarbij de Oer-Panda (1980-1986) iets korter is dan de latere (1986-2003). Geen idee of je daar iets aan hebt.

De beugel zit wel gelast aan het chassis dus vraagt best wel een aanpassing. Maar goede tips. Ik zoek nog even door. Als het echt nodig gaat zijn kom ik hierop terug.

Terug
Bovenaan