Engineer: '65 Panhard/'73 Saab/'75 AlfaSud/'81 Suzuki/'88 Corvette/'97 Alfa 164/'10 Wind/'13 Panda 4x4/'17 124 Spider/'21 Pössl/'22 Alpine/'24 Nio

Het is nog vers (publieke bekendheid dan) en het zal een mega operatie worden. Al is het op vrijwillige basis... dus wellicht hoop Hyundai / LG Chem dat er een aantal ook niet komen opdagen, kostentechnisch dan.. lijkt mij.

Kleine update: voortaan wekken we zelf de energie op voor de Ioniq. Vrijwel het gehele garagedak is bedekt met zonnepanelen. Met een beetje voorjaarszonnetje wekken we al genoeg op in een dag voor een volle accu van de Ioniq en dan blijft er ook nog wat om het huis van elektriciteit te voorzien. We zullen op heel wat dagen in het jaar zelfvoorzienend zijn.

Andere update: Ik ben met de Saab naar de Autoweek Classics klokje rond geweest. Het gaat nog wel een tijdje duren voordat het in de magazine en op de website is. Was in ieder geval een leuke ervaring.

Plaatje van het dak.......een paneeltje of 30?

Ik heb er ook 12 besteld, de schatting is 4.000 KW, we zullen zien.

Daar ben ik ook wel benieuwd naar! Mooi gevoel om je eigen elektrische auto te kunnen opladen, dat is toch waar we met z'n alleen een beetje naartoe zouden moeten.

Saab in de classics is ook heel leuk, ben erg benieuwd naar de uitkomst, waren ze een beetje positief :T?

Wat een mooie oplossing, die zonnepanelen! Dan wordt het rijden van zo'n wagen echt een flink stuk goedkoper in vergelijking met een benzinewagen, natuurlijk.

Ik ben benieuwd naar de Klokje Rond van de Saab! :)

20210317_152805 by M R, on Flickr
Een plaatje kan dan niet achter blijven! 20 panelen. De hele dakhelft van de garage's ligt vol. Konden net niet nog 2 panelen bij.
Zou tussen de 7000 en 7500kWh moeten leveren per jaar. Kan in zonnige jaren wat meer zijn.
Op een bewolkte dag zoals op de foto halen we nu ongeveer 10 kWh op een dag. Op een dag met wat lente zon heb ik al 36 kWh voorbij zien komen voor een enkele dag. Kan je met een app (die dan ook de data van de slimme meter ophaalt) heel mooi monitoren. Mooi en nuttig speelgoed. Ik verwacht van de zomer dagen te hebben dat ik de auto oplaad, zaken als wasmachine en andere stroom zuipers aan kan zetten en dan nog dik teruglever. In de week dat de installatie staat hebben we pas 2 dagen niet teruggeleverd. Ooit nog eens uitbreiden met een stevige accu.

De Saab kwam er zeker positief uit. Maar ik hou nog even mijn mond tot het zover is :)

Hahaha, zo zie je maar hoe belangrijk dat soort foto's zijn, want bij je berichtje had ik een doorsnee garage met één of misschien zelfs twee poorten in m'n hoofd o_O Dit is wel wat andere koek! Maar goed, met je wagenpark was dat eigenlijk ook wel te verwachten, het gros daarvan wil je zeker niet buiten laten slapen :T

BleuZ NL zei:
Hahaha, zo zie je maar hoe belangrijk dat soort foto's zijn, want bij je berichtje had ik een doorsnee garage met één of misschien zelfs twee poorten in m'n hoofd o_O Dit is wel wat andere koek! Maar goed, met je wagenpark was dat eigenlijk ook wel te verwachten, het gros daarvan wil je zeker niet buiten laten slapen :T

Het huis was bijna bijzaak :D Nou niet helemaal; ik zocht ook een huis waar ik een fatsoenlijk kantoor kon inrichten. Maar veel garage's was ook wel een vereiste inderdaad.

Netjes die panelen.
Bij ons komen ze volgende week (19x330WP). toevallig ook van een leverandier uit eigen gemeente?
Verwachting is dat wij zo'n 5MWH per jaar gaan opwekken en ook hier wordt al rekening gehouden met accu in de toekomst.
Ook een 3-fase omvormer?

Audi A6 zei:
Netjes die panelen.
Bij ons komen ze volgende week (19x330WP). toevallig ook van een leverandier uit eigen gemeente?
Verwachting is dat wij zo'n 5MWH per jaar gaan opwekken en ook hier wordt al rekening gehouden met accu in de toekomst.
Ook een 3-fase omvormer?

Zo ongeveer. Via het energie loket van de gemeente. Leverancier zelf is van buiten de gemeente.
Ja ook 3-fase. We hadden al een 3-fase aansluiting, meterkast, etc. Vanaf de aansluiting is alle elektra in het huis vernieuwd toen we erin kwamen. Was veel werk (merendeels zelf gedaan) maar met dit soort uitbreidingen heb je er het voordeel van.

Via energieloket heb ik ook gedaan, maar die partijen haken meteen af als je zegt dat je ook panelen op de dakkapellen wilt.
Dus toen maar gewoon een bedrijf in Geldermalsen benaderd en die zien dat allemaal wel zitten.
Ik heb vorige week zelf een nieuwe 3-fase groepenkast ingebouwd en gelijk maar 3 krachtgroepen aangelegd voor de keuken, garage en eventueel een laadpaal in de toekomst.
en dat allemaal alleen omdat we geen hoofdschakelaar hadden :T

Engineer2 zei:
Op een bewolkte dag zoals op de foto halen we nu ongeveer 10 kWh op een dag. Op een dag met wat lente zon heb ik al 36 kWh voorbij zien komen voor een enkele dag. Kan je met een app (die dan ook de data van de slimme meter ophaalt) heel mooi monitoren.
Leuk is dat hè. Wij doen via onze energieleverancier mee aan zo'n project, waarbij we ook inzage hebben in de opbrengst per uur We mochten niet meer dan ons eigen verbruik meedelen, dus verder dan twee panelen kwamen we niet op basis van ons geschatte jaarverbruik van 900kWh... :T :) Echt eigen panelen geven een nog fijner gevoel stel ik me voor. Maar die ga ik niet op dit tijdelijke huurhutje leggen. ;)

Wij krijgen ze over een paar weken, 12 stuks, geschat op 4000KWh, zijn 375Wp panelen vol op het zuiden, in de zomermaanden na 18.00 uur deels in de schaduw. Ik kan nu nog 3 maanden een 1000 KW opwekken, dan over op een nieuwe leverancier voor de energie, dus dan ook wat euro terug. Ik heb 1 fase, zekering 20A er in en klaar. Uitbreiden zou kunnen maar dan word het volledig gescheiden systeem. Accu’s denken we aan maar een jaar of 5-6 te vroeg, dan is de techniek ook weer een stuk beter.

Maar het zijn cowboys.......

Toevallig reed ik gisteren in de buurt van Neer en daar viel me een knalgroene Saab 96 op. Kan dat die van jou geweest zijn, Engineer, of rijden er nog broertjes/zusjes in het land?

BleuZ NL zei:
Toevallig reed ik gisteren in de buurt van Neer en daar viel me een knalgroene Saab 96 op. Kan dat die van jou geweest zijn, Engineer, of rijden er nog broertjes/zusjes in het land?

Dat was ik niet. Er zijn er hier en daar wel meer inderdaad. De 96 is nog een best veel voorkomende klassieker.

Niet veel online geweest laatste tijd. Veel werk ook in het weekend en diverse andere zaken.

20210407_080005 by M R, on Flickr
De winter is enigzins volhardend dit jaar. Nogal wat dagen sneeuw gezien maar dit was toch wel het heftigste. De narcissen en tulpen die spontaan uit de tuin omhoog kwamen (nog van de vorige bewoners) kregen even een laag sneeuw. De Saab 900 op de kruising deed het allemaal niet zo veel.

Inmiddels ingeschreven voor de eerste rit dit jaar die wel door lijkt te gaan. Voorwaarde: je mag de auto niet verlaten. Daarmee kon er wel een vergunning verkregen worden voor een toch behoorlijk aantal auto's. Zal met de Corvette worden.
Voor de Corvette staat het grote Corvette Fame evenement altijd op de agenda maar het is nog de twijfel of het plaats zal vinden. Wel hebben ze weer een nieuwe banner en wederom staat mijn Corvette vol in beeld. Dit was 2019.
159028647_3789866187788089_8107851415260620061_o(1) by M R, on Flickr
Altijd leuk om de variatie in Corvette's te zien. En het is duidelijk; de C4 heeft de laagste daklijn van allemaal.

Om een beetje afleiding te hebben de 164 maar op een lange rit meegenomen. Even bij de Afsluitdijk kijken. We hadden slecht weer verwacht maar het viel nog best mee.
20210411_131645 by M R, on Flickr
Dit blijft een erg fijne auto voor afstanden rijden.

20210411_103256 by M R, on Flickr
Last but not least: eerder dan verwacht is het klokje rond van mijn Saab aan de beurt. Volgende maand in AW Classics.

Gezien de hagel en sneeuw perikelen de Cabrio nog lekker op stal staan..... Mooi vooruitzicht, het treffen met de Corvettes!

Ik zag de Saab inderdaad al in de vooraankondiging van AW Classics!
Wat een gekke weersverschillen in zo'n klein land he. Die hoeveelheid sneeuw is wel bijzonder, dat hebben wij niet gehad (40km noordelijker). Gisteren reden we weg met wat regen, maar in de bollenstreek (ook hemelsbreed maar 40km) hadden we een fijn zonnetje!

Er waren nog een paar preventieve onderhoudsklusjes aan de Saab. Ik kwam er alleen niet aan toe. De belangrijkste was wel om een aantal koelslangen te vervangen die anders toch echt een keer zouden gaan lekken in de nabije toekomst.

De Saab zou toch al voor een transmissie olie wissel een keer naar de garage gaan dus er is toch nog even stevig aan geklust.

UrbVrxOw by M R, on Flickr
Kleppen stellen.

sETX4lAA by M R, on Flickr
pCvPmU_g by M R, on Flickr
De motor liep meestal super maar had wel een beetje troep in de vlotterkamer. Om zeker te zijn van een goede basis is de boel gereviseerd. Een heuse FoMoCo carburateur... ja die maakte ze gewoon zelf bij Ford. De "klokveer" is van de automatische choke.

qjpiBaUA by M R, on Flickr
En toen dit.... geen thermostaat aanwezig. De dag van de Autoweek rapportage was het mooi weer maar wel aardig koud. Het viel me op dat de Saab maar nauwelijks het midden van de temperatuur schaal haalde.. ondanks het langzaam rijden en veel stilstaan. Dat werd dus bevestigd. Maar die thermostaat is er dan uit omdat de radiateur net iets slechter is nog dan al verwacht.

p_lgpAGQ by M R, on Flickr
b4w903UQ by M R, on Flickr
En toen moest de radiateur er toch uit om bij de koelslangen te komen (vergeet niet... de bodem van de Saab is vrijwel helemaal dicht)... dus daar komt nu een gereviseerde radiateur bij. Beetje pech maar wel meteen in orde. Met al dit werk gedaan is de techniek helemaal in orde en hoeft alleen nog een beetje bijgehouden te worden.

Daarnaast ben ik afgelopen weekend even een uurtje wezen kijken bij de Pop-up store voor klassieke auto's in Druten. Op afspraak kan je daar even rondlopen. Druten is vrij dichtbij voor ons dus kon even tussen door. Mooi ritje met de Alfa daar naar toe.

Een kleine sfeer impressie:
20210418_123808 by M R, on Flickr

20210418_123443 by M R, on Flickr
Een heuse Lincoln Zephyr V12

20210418_123126 by M R, on Flickr

20210418_122647 by M R, on Flickr
Was niet duur

20210418_121038 by M R, on Flickr

20210418_121057 by M R, on Flickr
Leuke Bedford camper

20210418_120816 by M R, on Flickr

20210418_115915 by M R, on Flickr
Zagato electric uit de jaren 70

20210418_120656 by M R, on Flickr

20210418_123552 by M R, on Flickr
Heel veel tinten groen op en in deze Olds 98

20210418_120649 by M R, on Flickr
Sommige dwergautos zijn bijna groter dan onze Suzuki. Alleen qua motor en prestaties niet

20210418_121221 by M R, on Flickr

20210418_121612 by M R, on Flickr
Nee, dit is geen MX5

20210418_122019 by M R, on Flickr

20210418_122708 by M R, on Flickr
Een van de voorvaders van Audi hier in het blauw

20210418_120157 by M R, on Flickr
Een Topolino tussen de Mercedessen

20210418_120442 by M R, on Flickr
Deze Fiat zag er erg netjes uit (met wat patina) en was niet duur

20210418_121939 by M R, on Flickr
Een 95...omgebouwd naar pick-up en met de neus van een 93

20210418_124444 by M R, on Flickr

20210418_123651 by M R, on Flickr

20210418_121255 by M R, on Flickr
Een nogal verbouwde T1

20210418_124003 by M R, on Flickr

20210418_125341 by M R, on Flickr
En als afsluiter deze A-Ford. Een auto die ook steeds hoger op mijn lijstje komt te staan. Ik weet sindskort dat ze vrij probleemloos 80 a 90km/h kunnen rijden en dat onderdelen erg makkelijk te verkrijgen zijn. Dat maakt een pre-war een stuk haalbaarder.

Oei wat zonde van de Samba. Shorty en top-chop :confused:

Mooie impressie, wil ook wel een keer langs. Bedankt voor de foto's.

Ja, dat moet ik ook maar eens doen. 'op afspraak' zal wel vervallen met de versoepeling van corona maatregelen, denk?

Dat dit achter de ingang weg komt had ik niet gedacht. Het bord buiten toont dit niet.. dat heeft het over iets van een kijkdag in november.. :confused:

Erg gave verzameling en een leuke locatie daar in Druten. Wij waren daar in november, inderdaad op een kijkdag van een veiling. Op Koningsdag zullen er wel weer een aantal forummers rondlopen denk ik zo? :)

Metropole is zeker het bezoeken waard. Deels handel (vaak maar bepaalde periode kijkdagen, en ruim genoeg om ook in Corona tijd te kunnen kijken binnen de regels) en deels museum (alleen op bepaalde dagen of met bepaalde groepen toegankelijk). Dus de website en/of facebook een beetje in de gaten houden.
Het is gevestigd in een oude meubelhandel en het magazijn daarvan. Aan de buitenkant zie je er niet vanaf wat er binnen zoal te zien is.
Van het museum heb ik in 2019 hier in het topic een heel stel foto's geplaatst.

Terug naar de auto's. Wat ontwikkelingen geweest.

De SAAB heb ik weer opgehaald. Het koelsysteem is helemaal vernieuwd dus ook geen uitgedroogde slangen meer ergens. En de radiateur dus ook gereviseerd. Nu hoef ik zeker niet meer bang te zijn om een keer in een file terecht te komen in de zomer. Daar is zo'n oude auto nog niet op ontworpen dus dat is echt een stevige belasting. Alle onderdelen zijn daar nu ook weer geschikt voor. Daarnaast wat kleine dingen en de carburateur gereviseerd.
Op Koningsdag was er door EMW een route uitgezet door grofweg de Bommelerwaard. Route ophalen en zelf rijden. Ik ben blij dat mijn vrouw het ook kan waarderen zodat ik een navigator aan boord kan hebben en routes rijden mogelijk is. De EMW rit had de finish in Druten zodat ook eventueel Metropole bezocht kon worden. Dat ritje wilde ik met de SAAB rijden. In de ochtend gestart en even het gaspedaal ingedrukt voor het starten (dat activeert de automatische choke). De garage uit ging maar daarna sloeg de motor steeds af. Verzopen.. Paar keer gestart met gaspedaal ingedrukt (zo krijg je een verzopen motor aan de gang) maar viel al snel weer opnieuw verzopen uit.
Geen tijd om verder te kijken dus de Alfa meegenomen. Dat is natuurlijk makkelijker rijden en heeft een werkende airco dus was zeker geen straf. Mooie rit gereden! Metropole hadden we natuurlijk al gezien dus al op tijd naar huis om daar nog even naar de SAAB te kijken.
Nu starten zonder van te voren het gaspedaal aan te raken en geen probleem. De auto choke staat dus wat te enhousiast. Na overleg met de garage vandaag is het vermoeden dat de choke op een winterstand staat. Bij -20 heb je wat meer benzine nodig dan bij +10. Dat komt dus ook weer in orde. Pff...

Dan de Corvette. In het weekend was er een route uitgezet door een lokale oldtimerclub. Zelfde concept; route ophalen en zelf rijden. Grofweg Oost van de A27 en Noord van de A15 tot aan Veenendaal. Mooie dag dus voor het eerst dit jaar onderweg met het dak open. We moesten even de A27 op. En toen ging het mis. Ik wilde iets afremmen en ik voel vrijwel geen tegendruk op het rempedaal. Helemaal onderin een beetje en toen begon de vertraging pas. Rem los gelaten en nogmaals ingedrukt. Zelfde verhaal. Toen met het beetje vertraging de afrit naar het tankstation genomen en daar veilig tot stilstand gekomen. Snel gekeken; remolie nog aanwezig en op peil. Dan de KNAC/Wegenwacht maar laten komen en die kon ook niets vinden. Vreemd genoeg was het rempedaal nu wel weer stevig. Na al eerder problemen te hebben gehad met een (nieuwe) hoofdremcilinder die minuten na de APK ook ineens geen remdruk gaf hier hetzelfde sterke vermoeden. Deze hoofdremcilinder is ook nog geen jaar oud.
Op de auto van de berger naar huis gebracht. Garage komt de Corvette ophalen. Van die fabrikant komt in ieder geval niet het vervangende onderdeel. Dat zijn er bij mij dus al 2 die dus verkeerd gaan. Garage baalt net zo als ikzelf.

Ja dat klopt. Was vooral achteraf een angstig momentje. Dat had ook anders kunnen aflopen. De Corvette is in ieder geval voor onderzoek afgevoerd. De hoofdremcilinder gaat gereviseerd worden en gaat op een testbank. Een nieuwe kopen is schijnbaar niet de beste optie.

20210425_142114(1) by M R, on Flickr
IMG-20210425-WA0009(2) by M R, on Flickr

Ik heb wel een leuke foto kunnen maken met de Alfa. Even snel gemaakt dus niet zo scherp als ik zou willen.
20210427_1013411 by M R, on Flickr
De rode 405 stamt qua design van hetzelfde kantoortje als de 164. Niet dezelfde designer maar ze werkten wel naast elkaar.
De Thema (een 1e serie zelfs) was natuurlijk de grote concurrent van de 164 en was zijn platformgenoot.

Er liggen soms nieuwe onderdelen al decennium te verstoffen en te verteren vóórdat ze verkocht zijn. Ooit voor m'n Landrover een pakkingset gekocht met rubberen ringen erin die poreuzer waren dan degene die ik verving.... Schiet dan niet erg op.

DSCF9903-scaled.jpg

Hier dan nog wel een mooie foto van de start toen er niets mis was.

Dat lijkt me een nare ervaring, met die remmerij van je corvette! Gelukkig is het zonder ongevallen afgelopen.

De hoofdremcilinder van de Corvette is alweer op de terugweg van revisie. Wat nu precies fout zat weten we nog niet maar het was ze niet geheel onbekend.

2021-5-l.jpg

Verder is het artikel in AW classics er nu. Staat zelfs op de cover. Erg leuk geworden.

Jeetje wat een verhaal met je remmen! :rolleyes: Gelukkig alles goed gegaan. Heerlijke foto van je mini Maserati! Blijft zo'n geweldig mooi model de 164.

Zeker een heftig verhaal met de remmen. Hoop ik nooit meer mee te maken. De Corvette is nog niet op het thuishonk. Even afwachten nog dus.

Nu met Hemelvaart even vrij (nogal wat 12 tot 16 urige werkdagen achter de rug... vond het wel even genoeg) en ook beetje aandacht voor de auto's.

De Ioniq uitgebreid schoongemaakt. De C1 ook maar dan alleen de binnenkant. Verder eens wezen kijken bij de camper dealer. Onze camper heeft wat vertraging. Vermoedelijk een maand. Volgens schema had hij ergens al eerder deze maand binnen moeten komen. Even geduld nog dus. Ze vermoeden met een 2 tot 4 weken dat hij wel binnenkomt maar zeker kunnen ze het niet zeggen. Wel hadden ze nu er een occasion van staan en daar hebben we even uitgebreid in rondgekeken en proefgezeten.

Verder hebben we weer wat aan het aantal cilinder gedaan. De 5-lijn (Volvo) en de 6-lijn (de oude VW LT camper) zijn weg natuurlijk. Daar kwam de V4 van de Saab voor in de plek en er is dan nog de 4-lijn onderweg van de camper.

Maar mijn vrouw heeft net een 2-lijn toegevoegd. Ze heeft een motor gekocht. Een Honda CMX500 Rebel. Dan is het lijstje toch weer aardig:

2-lijn (Honda), 3-lijn (C1) en 4-lijn (meerdere)
V4 en V8

Nou ja,ik mis toch de 6cilinder in die rij... En dan een Reihe sechs. Iets uit de jaren '70? m30? Of een vroege m20?

Goed excuus om een exemplaar van de AW Classics aan te schaffen: leuk artikel over de Saab. Ben benieuwd naar 't filmpje.

Goed te horen dat anderen het artikel van de Saab ook bevalt. Ik heb de Saab nog even in de omgeving uitgelaten dit weekend. Stationair iets hoger gezet en nu blijft de motor beter lopen en pakt de vrijloop mooier op. Verder is het qua weer nog niet echt wat.

En inderdaad een 6-lijn mist wel een beetje nu. Maar wie weet komt dat weer. Jaguar en Jeep hadden ook 6-lijn motoren.

Nog even een plaatje van de motor
51185458810_020c4d161d_c.jpg

Een beetje tussen chopper en naked sports-bike in. Een Euro5 dus met een 3-weg katalysator (in de voorpijp) en zelfs EOBD.

Poeh, dat is een vet apparaat. Stoere vrouw! Die houd je zelfs met de Corvette niet bij! :T

Ja die motor is wel leuk! Geen overdreven racer (maar een 500cc ook) maar de Corvette zou het niet bij kunnen houden. Zelfs voor motor begrippen is het namelijk nog een lichtgewicht. Overigens; hier was het al net zo als schijnbaar overal; wat er in de showroom stond op voorraad kon je kopen. 2e hands waren er niet. En nieuwe leveringen uit de fabriek komen er niet meer dit jaar. Motoren, fietsen, campers... allemaal zowat uitverkocht.

Over de camper gesproken... die is nu officieel te laat. Maar we houden de moed er nog even in. Wel zijn er verontrustende geluiden dat een bepaald type raam (wat natuurlijk op nagenoeg elke camper gebruikt wordt, ongeacht de fabrikant) nauwelijks leverbaar is. Een kennis die monteur is bij een 2e hands camper zaak had het er al over. Op verschillende fora is er informatie opgedoken dat er hele series aan campers bij de verschillende fabrikanten de fabriekslijn verlaten zonder raam en dan ergens opgeslagen worden in afwachting. Nu maar even hopen dat die van ons daar niet door getroffen is en puur wat laat is. We hebben nog wat marge totdat we vakantie hebben gelukkig.

Wel goed nieuws; de Corvette is weer terug. Er zijn wel vermoedens maar geen keiharde bewijzen waar het is fout gegaan. Wel zijn er vergelijkbare verhalen opgedoken met de hoofdremcilinder van deze fabrikant. Nu is er een van een andere fabrikant opgekomen en die is zeer uitgebreid getest voor montage en na montage.
received_179778270720453 by M R, on Flickr

Gelukkig was de Corvette net op tijd voor het mooie weer weer terug. En dan is het met open dak heerlijk cruisen. Het blijft onvoorstelbaar dat het zo goed gelukt is om de auto 2 karakters te geven. Comfortabel cruisen onder begeleiding van een stevige bass van de motor (een amerikaan zou nog steeds klagen over het harde onderstel natuurlijk) maar ook een sportauto die echt bij de les is met heel scherpe stuuroverbrenging, verschrikkelijk veel grip en ruim vermogen.
20210529_153605 by M R, on Flickr
20210529_153637 by M R, on Flickr

Niet helemaal een nieuw fenomeen maar wel steeds meer voorkomend; elke 10 jaar oude Golf, Audi of Mercedes (vooral met een bestuurder jonger dan mijn Corvette) gaat als een idioot rijden zodra ze de Corvette zien. Vol met gillende banden over de rotonde, vooral hoog in de toeren rijden (ook als het een diesel is), bumperkleven... met andere auto's duidelijk minder last van.

@engineer, hier ook, de DHL busjes die je koste wat het kost voorbij willen, maar ook de vele duimpjes, de vraag om motorgeluid, de omdraaiende hoofden, snelweg vinden wij maar niks. We kennen nu aardig wat plekken waar Corvette rijders wonen, niet echt veel geluk gehad met “iemand” thuis met de auto op de oprit. Vast net zulke mooi weer rijdsters als ons.

Stoere motorfiets idd!

Gelukkig is de Chevy weer terug en hopelijk maak je nooit meer zoiets mee. Klinkt idd als een iets wat ik ook erg waardeer in een auto. Veelzijdigheid. Cruisen en rustig als ik daar om vraag maar ook in staat te presteren mocht je dat willen. Maar bovenal ziet zo'n Corvette er gewoon geniaal uit!

Engineer2 zei:
De SAAB heb ik weer opgehaald. Het koelsysteem is helemaal vernieuwd dus ook geen uitgedroogde slangen meer ergens. En de radiateur dus ook gereviseerd. Nu hoef ik zeker niet meer bang te zijn om een keer in een file terecht te komen in de zomer. Daar is zo'n oude auto nog niet op ontworpen dus dat is echt een stevige belasting. Alle onderdelen zijn daar nu ook weer geschikt voor. Daarnaast wat kleine dingen en de carburateur gereviseerd.
Op Koningsdag was er door EMW een route uitgezet door grofweg de Bommelerwaard. Route ophalen en zelf rijden. Ik ben blij dat mijn vrouw het ook kan waarderen zodat ik een navigator aan boord kan hebben en routes rijden mogelijk is. De EMW rit had de finish in Druten zodat ook eventueel Metropole bezocht kon worden. Dat ritje wilde ik met de SAAB rijden. In de ochtend gestart en even het gaspedaal ingedrukt voor het starten (dat activeert de automatische choke). De garage uit ging maar daarna sloeg de motor steeds af. Verzopen.. Paar keer gestart met gaspedaal ingedrukt (zo krijg je een verzopen motor aan de gang) maar viel al snel weer opnieuw verzopen uit.
Geen tijd om verder te kijken dus de Alfa meegenomen. Dat is natuurlijk makkelijker rijden en heeft een werkende airco dus was zeker geen straf. Mooie rit gereden! Metropole hadden we natuurlijk al gezien dus al op tijd naar huis om daar nog even naar de SAAB te kijken.
Nu starten zonder van te voren het gaspedaal aan te raken en geen probleem. De auto choke staat dus wat te enhousiast. Na overleg met de garage vandaag is het vermoeden dat de choke op een winterstand staat. Bij -20 heb je wat meer benzine nodig dan bij +10. Dat komt dus ook weer in orde. Pff...
Als je koelsysteem verder in orde is zal het in Nederland wel redelijk meevallen met warmlopen, tenzij je echt met 30+ graden in de file gaat staan :p In de gaten houden en als het wel teveel oploopt toch even de kachel aan - of stationair toeren gaan maken totdat je weer kunt doorrijden. Probleem van deze blokjes is dat de koelvin aangedreven wordt door de motor, en dus puur toerental-afhankelijk is. Ga je van relatief veel toeren/belasting (bergop of snelweg) naar langdurig stationair, dan gaat de koelvin meteen langzamer draaien terwijl de motor nog wel de hitte kwijt moet. Een aantal 96-rijders heeft dit opgelost door een elektrische ventilator te plaatsen, met een andere/gewijzigde frontplaat waar geen koelvin inzit.

De automatische choke is gewoon een bi-metalen veer waar het koelsysteem doorheen loopt en aan de chokeklep zit verbonden; kvs koud, veer ingetrokken en chokeklep dicht; kvs warm dan zet de veer uit en draait de chokeklep gaandeweg open. Op zich best simpel, zelfde werking als een thermostaat, maar het werkt prima. Die veer kent inderdaad wel wat nokjes om in te monteren en kan zo iets afgesteld worden.
Het intrappen van het gaspedaal voor een koude start is volgens mij voor het acceleratiemembraam om wat extra benzine in te spuiten om nog makkelijker aan te slaan (bij normaal rijden is het om wat extra benzine toe te voegen voor de overgang van stationair naar accelereren) ;)

@Marc; dank. en jouw SD1 heeft ook wel wat veelzijdigheid. Ook met een lekkere V8 roffel

Hallo Dingest, dank voor je uitgebreide reactie! Je bent schijnbaar aardig bekend met de 96.
Qua koeling helemaal mee eens. Ik wilde zeker weten dat er niet een oude uitgedroogde slang zou knappen als je het net wat warmer laat worden dan normaal. De meeste slangen bleken ook nog uit 1973 te stammen, dan mogen ze wel een keer vervangen worden. Met een radiateur die vers is ook genoeg koeloppervlak. Inderdaad zie ik ook de grootste beperking in de vast meedraaiende koelfan. Op mijn oude VW LT bus had ik dat ook. Bergop was het een kwestie van toeren draaien om genoeg koeling te hebben. Bergaf koelde er zo veel dat de thermostaat zelfs dicht ging. Maar daarmee ging het ook prima, nooit de kachel aan hoeven te zetten. Een elektrische fan kan inderdaad altijd nog.

Qua auto-choke; dat volledig intrappen van het gaspedaal zorgt er voor dat de choke klep meteen dichtvalt. Staat ook zo in het gebruikersboekje. De Zweedse in ieder geval wel.
Naamloos by M R, on Flickr
Ah; het staat ook in de Nederlandse.

Er zit iets in het gaspedaal mechaniek wat daarvoor zorgt, mits de auto-choke veer in "koud" stand staat. Maar je pompt er ook wat benzine mee in via dat acceleratie pompje inderdaad. Als je niet het gaspedaal intrapt komt alsnog de auto-choke wel in maar die komt dan langzaam in voordat het weer afneemt, ipv met vol beginnen en dan langzaam uitfaseren. De truuk nu is dus die auto-choke langzaam in laten komen (dus niet het gaspedaal vol in trappen voor het starten) zodat tegen de tijd dat hij zou neigen naar vol choke de koelvloeistof al wat verwarmd is en daardoor de veer al wast terug gaat trekken. Nu al een paar keer gedaan en werkt zo prima. Als hij begint met choke meteen vol dan gaat het dus mis. De garage die de carburateur revisie heeft gedaan gaat dit nog even opnieuw afstellen.

Terug
Bovenaan