Engineer: '65 Panhard/'73 Saab/'75 AlfaSud/'81 Suzuki/'88 Corvette/'97 Alfa 164/'10 Wind/'13 Panda 4x4/'17 124 Spider/'21 Pössl/'22 Alpine/'24 Nio

Mooi ding. Heel veel plezier ermee!
Het duurt even, maar die dagen/weken vertraging ben je zo weer vergeten.

Goed man! Fijn dat het (op het einde) zo snel, maar vooral ook goed is gegaan! Zo'n complete afleverbeurt en controle is wel echt heel netjes.

Engineer2 zei:
En toen kwam alsnog het goede nieuws. Kenteken is geregeld. Dus gisteren meteen de aflevering.

Echt goed meegedacht en het is te merken dat ze een goede aflever controle hebben gedaan. Vooral dat laatste is iets waar je nogal eens andere verhalen over hoort.

(..)

Inderdaad, zoals de (nieuwe) eigenaar zelf zegt:
(..) je moet er zijn (voor de klant) ná de aankoop.

https://www.buscamper.nl/cms/wp-content/uploads/2020/12/Artikel-Buscamper-Nederland.pdf

(y)

Veel vakantieplezier ermee gewenst. Mooie kleurkeuze.

Dank allemaal! En zoals (tot nu toe) te zien is zijn die mooie woorden van de eigenaar niet alleen voor het mooi. Een camper is natuurlijk ook even wat anders dan het wat duurdere leasewagen segment ondanks vergelijkbare prijzen. Meer een emotie product. Los van alle extra techniek en accessoires.

Inmiddels door alle handleidingen heen gebladerd. Meeste in het Duits natuurlijk, zelfs die van de Citroen. De samenvattende handleiding vanuit Possl is echter keurig in het Nederlands geleverd en bevat alles wat belangrijk is, ook van het Citroen deel. Verder wat meer informatie over de fabriek. De Summit's staan geregistreerd als afkomstig van de H-line, wat slaat op de fabriek van Heinrich/Possl in Vielbrunn. Naast het Citroen chassisnummer staat daarnaast ook nog een extra informatie met de H-line typegoedkeuring. Daarnaast ook gezien dat de gaskeuring (wat ze doen als laatste stap in de productie, en in Duitsland is dit verplicht om te herhalen naast de APK) op 28 Juni is gedaan. Toen was mijn Summit dus klaar.

20210730_155609 by M R, on Flickr
Voor een bestelbus best een luxe interieur. Ik ging voor cruise control en een elektronisch sperdifferentieel maar dat was goedkoper als ik een pakket nam met daarbij nog LED dagrijverlichting, hill descent control en leder stuur/versnellingspook. Ziet er netjes uit en voelt prima aan. Een ander optiepakket was er voor de bijrijdersairbag, cabine raam verduistering, reservewiel, deze captains chairs voorstoelen, 90liter Dieseltank, en nog wat essentiele zaken. Voor 2021 zat daar het instrumentcluster met chroom bij in. Ook mooi.
Standaard komt de Citroen als 3.3 ton light-chassis met 120pk motor. Op zich is 3.3 genoeg want leeg zijn we ongeveer 2.7 ton. Toch heb ik het laten opwaarderen naar 3.5 ton maar dan nog steeds het light chassis. Er is ook een 3.5 ton als heavy chassis met zwaardere remmen en veren. Zou voor onze camper te oncomfortabel uitkomen. En het extra trekgewicht hebben we ook niet nodig. Nu is het al 2.5ton. Qua motor 1 stapje hoger gegaan voor 140pk en 20Nm extra.

Qua rijden is dit uiteraard een totaal andere wereld dan de LT. Heel veel meer als een personenwagen. Met deze motor is de camper vlot genoeg. Verbruik over de eerste 200km volgens boordcomputer 9l/100km. Op snelweg tempo (tot 130km/h geprobeerd) is er een beetje windgeruis te horen op het dak bij de dakluiken. Daar is iets aan te doen maar dan verlies je de ventilatie wanneer de dakluiken dicht zijn. Maar het is zeker niet storend. De motor laat zich wel een beetje horen bij gasgeven maar blijft (zeker bij constant rijden) aardig op de achtergrond. Ongekend voor ons maar we kunnen dus zelfs radio luisteren op de snelweg. Dat we nu ook airco hebben (tijdens het rijden) is ook erg fijn. De spiegels (inclusief dode hoek spiegels) zijn geweldig. Alles is goed te zien. Een binnenspiegel is er niet dus je moet het met de buitenste doen. De achteruitrijcamera is nog even wennen. Deze zit hoog gemonteerd in het 3e remlicht waardoor je obstakels heel goed kan zien. Het afstand schatten is echter lastiger. Maar gelukkig lijkt het op de camera dichterbij dus is het nu vooral een kwestie dat ik teveel ruimte overlaat ipv te weinig. De snelheidsmeter is wel iets lastig om af te lezen.
Het gebruik maken van de Bearlock is trouwens nog makkelijker dan ik dacht. Het is natuurlijk een extra handeling maar dat blijft echt beperkt tot even een sleutel omdraaien.

20210730_155554 by M R, on Flickr
Verlichting is er genoeg aan boord. Allemaal LED natuurlijk en in meerdere standen of zelfs dimbaar. Dat de tafel in de dinette en geen tafelpoot heeft en inklapbaar is (inclusief een soort tussentafeltje) is ideaal gebleken. Met de beide voorstoelen omgedraaid is het ook echt een prettige plek om te zitten.

20210730_155246 by M R, on Flickr
20210730_155315 by M R, on Flickr
De keuken heeft niet heel veel opbergruimte maar wel meer werkblad dan veel andere campers, zelfs grotere. En het werkblad is nog uit te breiden met uitklapbaar deel. Koken is hier prima te doen hebben we al ervaren. Ook dat gaat beter dan in de LT. Afwassen idem dito. Ik had het handiger gevonden wanneer de kraan ook onder het glazen paneel zou zitten (dat bestaat ook) maar dit is ook prima. Staat natuurlijk wel mooier zo.
Er is net een terugroep actie op kookplaten maar gelukkig zit onze serie er niet bij.

20210730_155437 by M R, on Flickr
20210730_155404 by M R, on Flickr
De badkamer is niet heel ruim maar wel ruim genoeg. Douchen hebben we al geprobeerd en dat gaat prima. Wel even 30 minuten van te voren de boiler aan zetten voor goed warm douchewater. Door het dakluik is het en goed licht daar en ook droogt na het douchen alles snel op door goede ventilatie. Toilet is ook goed. Deels van keramiek zelfs. Wel wat hoog en de kraan van de wasbak maakt het een beetje krap.

20210730_155221 by M R, on Flickr
Alle kastenbouw is solide. Natuurlijk wat lichter(dunner) dan kast voor in huis maar het voelt echt solide. Daar waar een kast zou kunnen schuren of rammelen lijkt er overal wel een rubber stripje te zijn gebruikt. Hier en daar (vooral in de kastjes) zie je wel wat kiertjes.

20210730_155941 by M R, on Flickr
20210730_155857 by M R, on Flickr
De koelkast (100 liter + 10 liter vriesvak) is erg handig. Dat de deur aan beide kanten geopend kan worden is echt heel goed. Dat er een LED lamp in zit ook. Maar vooral een verschil voor ons: dit is een kwestie van aanzetten en niet meer naar omkijken. De koelkast is een compressor type op 12V. Geen gedoe met gas aansteken, geen probleem met zorgen dat de koelkast zijn warmte kwijt kan. En qua geluid is de koelkast wel te horen maar niet storend. 's nachts kan deze zelfs op een stille stand.

20210730_155325 by M R, on Flickr
Voor al die mooie techniek is er wel een heel paneel nodig. Links de hoofdschakelaars en status paneel van accu en watertanks, daarnaast de kachel/boiler bediening, daarnaast de koelkast en weer daarnaast de gasflessen status.

20210729_171348(1) by M R, on Flickr
Nog even een plaatje van het dak. Met deze zonnepanelen en de huishoudaccus is stroomvoorziening (ook met de koelkast op 12V) geen enkel probleem. Ook bij langer stilstaan, met de radio de hele dag aan, etc niet.

20210731_203935 by M R, on Flickr
Inmiddels een eerste testnacht achter de rug. Alle inhoud qua servies etc heeft nu een goede plek. De glazen hangen (magnetisch) boven de keuken en ook na veel drempels etc blijft dat rammelvrij hangen. Voelt toch wat spannend om glas zo te hangen maar volgens de instructies van de fabrikant (en ervaringen van anderen) kan het gewoon. We hebben maar 2 aandachtspuntjes gevonden: de keukenlamp heeft een standby LED lichtje branden wat dicht naast het bed is en te fel is bij het slapen. Die moet dus even afgeschermd worden. Daarnaast schakelt die keukenlamp soms vanzelf aan als je een andere lamp aanzet. Hier gaat nog een extra massa kabel getrokken worden als garantie werk. Verder goed geslapen en alles van verwarming, verduistering, koken, douche etc werkt allemaal goed. Forse regenbuien ook gehad en ook prima en zonder lekkages.

Wel opvallend: de Citroen heeft start-stop. Echter is deze nog geen 1x in werking getreden. Uiteraard heeft de laadbooster hier nogal wat effect op en ook hebben we veel gereden met airco aan. Maar opvallend is het wel.

En nu verder inpakken en aftellen tot het begin van de vakantie. Nog maar een paar dagen eigenlijk.

Tussen alles met thema camper was er nog iets anders ook. Van de Alfa Romeo club is er normaal gezien elk jaar een weekend op circuit Zandvoort of op Assen met thema Alfa Romeo. Een van de grootste evenementen in Europa. Vorig jaar was dat afgezegd. Dit jaar was het heel lang wel/niet.
Uiteindelijk ging het in klein formaat wel door. Alleen voor leden van de club was het mogelijk een baansessie te boeken variërend van parade rijden tot racen; en daarnaast was er ook een DNRT Alfa Romeo klasse aanwezig. Wanneer er niet gereden werd kon men wat over het paddock terrein rondkijken waar er in ieder geval wel wat Alfa s geparkeerd stonden.

Zoals ook haast elk jaar help ik mee met het keuren van auto's die meedoen aan amateur racen en rijstijl verbetering. Op wat losstaande accu's, te ver afgesleten banden (Zandvoort had nogal wat regen) en hier en daar wat niet werkende remlichten na was alles in orde bij de circa 50 auto's die er gekeurd zijn. Normaal zijn dat er iets van 100 dus echt een verschil.
In een van de uitgebreide pitboxen van Zandvoort hebben we nog wat materiaal neergezet zodat er wat te zien was op die vrijwel lege paddock. Ik ben daarna weer weggegaan aangezien er toch weinig te doen en zien zou zijn.
Zandvoort zelf is nog een beetje een puinhoop. De toegangsweg is deels opgebroken, diverse gebouwen zijn half geschilderd, etc. Het circuit zelf en de tribunes zijn wel al klaar. Met de forse regen en het wennen aan het circuit ging bij de DNRT er al aardig wat mis zodat die met een rode vlag hun eerste sessie afsloten. In 1 ronde was er een oude Giulia 360 gespind net voor de eerste kombocht... een 147 schrok daarvan en dook aan het begin van de kombocht met zijn neus vol in de vangrail... en de verder rijdende Giulia ging achter op het circuit nog een keer eraf en dook ook frontaal een vangrail in.

20210731_093916 by M R, on Flickr
20210731_094200 by M R, on Flickr
Ex DNRT auto

20210731_094853 by M R, on Flickr
Een zeer lage compressie motor :D

20210731_093928 by M R, on Flickr
20210731_093950 by M R, on Flickr
Het is het jubileumjaar van de Sud. Maar gezien het beperkte event en het ook nog eens slechte weer hadden we uiteindelijk een 33 Sportwagon ipv een Sud, met daarnaast een opengewerkt boxer blok.

20210731_094920 by M R, on Flickr
20210731_095005 by M R, on Flickr
20210731_094947 by M R, on Flickr
En hetzelfde 33 blok zit ook in deze racer

Ik zou uiteraard met de 164 gaan. Maar die stond met een lege accu :cry:

Je Puzzel ziet er prachtig uit hoor, mooi verzorgde camper. Leuk ook om te horen waarom je welke keuzes hebt genomen. Dat badkamertje is wel ingenieus zeg! Kleur van de bus blijft ook briljant, echt heel fraai.

Wat ik alleen niet snap is de plaatsing en montage van die zonnepanelen, dat moet anno 2021 toch wel iets strakker kunnen met een weggewerkte kabel.

Mooie foto's van de camper.

Begrijp ik het goed dat de douche en wc cel kunnen draaien in dezelfde ruimte? M.a.w., dat je daar maar 1 'kast' voor nodig hebt?

Die Alfa racer heb ik laatst op een aanhanger op de snelweg voorbij gereden, ergens bij Utrecht dacht ik.

Micha D zei:
Je Puzzel ziet er prachtig uit hoor, mooi verzorgde camper. Leuk ook om te horen waarom je welke keuzes hebt genomen. Dat badkamertje is wel ingenieus zeg! Kleur van de bus blijft ook briljant, echt heel fraai.

Wat ik alleen niet snap is de plaatsing en montage van die zonnepanelen, dat moet anno 2021 toch wel iets strakker kunnen met een weggewerkte kabel.

De camper industrie is wat minder profi dan de auto industrie :) Heel veel handwerk en individualisering. Een zonnepaneel voorbereiding kabel was mogelijk om in de fabriek te bestellen zodat die kabel tot achteraan het dak loopt. Dat is echter een kabel voor 1 paneel. Niet dik genoeg voor 2 panelen. Achteraf die kabel toevoegen is een keuze tussen binnendoor (veel weer slopen/gaten boren/deels zichtbaar) of over het dak. De kabels voor achteruitcamera en luidsprekers achter liggen trouwens wel netjes voorbereid en zijn goed genoeg.
Panelen zelf zijn er ook in dunne vorm die je bijvoorbeeld direct op het dak kan plakken (mits dat dak vlak is en niet zoals bij mij dus met ribbels). Die leveren echter een stuk minder op doordat ze sneller oververhit raken. Daarnaast zijn die ook niet zonder schade te vervangen als dat eens nodig mocht zijn.

Als ik een keer ergens iets zie wat ik zelf misschien anders zou hebben gedaan bedenk ik me meteen dat de concurrenten 5000 a 10.000 Euro duurder zijn. En er zijn wel een handvol campers die helemaal perfect lijken te zijn maar zonder overdrijven kosten die gewoon het dubbele... op dezelfde Citroen/Fiat basis. Voor zo'n draadje wat buiten zicht over het dak loopt ben ik best bereid genoegen te nemen met het idee dat ik daar nog een hele auto voor kan kopen. Idem met hier en daar een kiertje wat te zien is in een kast. Buiten dat nog geen dingen gevonden wat ik qua afwerking zelf misschien beter had gewild. Sterker nog; er is zoveel wat geklaagd wordt bij alle camper merken op fora (je leest altijd alleen iets van de klagers natuurlijk) dat ik zelfs heel positief verrast ben. Op de verduistering voor de cabine na voelt alles ook heel robuust en solide en er rammelt ook niets tijdens het rijden. En voor de rest is er nog garantie.

Durashift zei:
Mooie foto's van de camper.

Begrijp ik het goed dat de douche en wc cel kunnen draaien in dezelfde ruimte? M.a.w., dat je daar maar 1 'kast' voor nodig hebt?

Die Alfa racer heb ik laatst op een aanhanger op de snelweg voorbij gereden, ergens bij Utrecht dacht ik.

Klopt. Het is maar 1 ruimte. De wasbak komt boven de wc te zitten waardoor je ruimte vrijmaakt voor de douche. En tegelijk zorgt die wand er ook voor dat wasbak en wc niet nat worden tijdens het douchen. Geen gedoe met alles moeten drogen. Maar ook geen douchegordijn nodig. Heel handig gebruik gemaakt van de ruimte.

Bij Utrecht, kan kloppen. De eigenaar woont ergens in die omgeving.

Engineer2 zei:
De camper industrie is wat minder profi dan de auto industrie :) Heel veel handwerk en individualisering. Een zonnepaneel voorbereiding kabel was mogelijk om in de fabriek te bestellen zodat die kabel tot achteraan het dak loopt. Dat is echter een kabel voor 1 paneel. Niet dik genoeg voor 2 panelen. Achteraf die kabel toevoegen is een keuze tussen binnendoor (veel weer slopen/gaten boren/deels zichtbaar) of over het dak. De kabels voor achteruitcamera en luidsprekers achter liggen trouwens wel netjes voorbereid en zijn goed genoeg.
Panelen zelf zijn er ook in dunne vorm die je bijvoorbeeld direct op het dak kan plakken (mits dat dak vlak is en niet zoals bij mij dus met ribbels). Die leveren echter een stuk minder op doordat ze sneller oververhit raken. Daarnaast zijn die ook niet zonder schade te vervangen als dat eens nodig mocht zijn.

Als ik een keer ergens iets zie wat ik zelf misschien anders zou hebben gedaan bedenk ik me meteen dat de concurrenten 5000 a 10.000 Euro duurder zijn. En er zijn wel een handvol campers die helemaal perfect lijken te zijn maar zonder overdrijven kosten die gewoon het dubbele... op dezelfde Citroen/Fiat basis. Voor zo'n draadje wat buiten zicht over het dak loopt ben ik best bereid genoegen te nemen met het idee dat ik daar nog een hele auto voor kan kopen. Idem met hier en daar een kiertje wat te zien is in een kast. Buiten dat nog geen dingen gevonden wat ik qua afwerking zelf misschien beter had gewild. Sterker nog; er is zoveel wat geklaagd wordt bij alle camper merken op fora (je leest altijd alleen iets van de klagers natuurlijk) dat ik zelfs heel positief verrast ben. Op de verduistering voor de cabine na voelt alles ook heel robuust en solide en er rammelt ook niets tijdens het rijden. En voor de rest is er nog garantie.

Dat prijspunt is natuurlijk een belangrijk onderdeel, dat realiseerde ik mij niet helemaal. We verwachten van een Dacia ook iets anders dan van een Mercedes, bij wijze van spreken.

En het is natuurlijk inderdaad ook optisch geneuzel, qua functie doet het er niets aan af. Hooguit dat bij het schoonmaken van het dak er wat extra werk in zit.

^^ dat dak is zowat volgebouwd, dus veel schoonmaken hoeft niet :T

Wat is de hoogte van de camper, inclusief opbouw?

Qua schoonmaken inderdaad wat meer werk. Via de dakluiken kan je er gelukkig wel juist goed bij.

Ik hou 2,7m aan qua hoogte. Het is wat minder maar liever een beetje reserve. De zonnepanelen zijn nog iets lager dan de dakluiken dus de originele hoogte opgave is nog geldig.
Met de LT (die zat ook tussen de 2,6 en 2,7m) ben ik 1x onder een viaduct van 2,8m hoogte gereden. Dat was wel spannend.

20210807_175436 by M R, on Flickr
In de miezer regen in de avond kan de schuifdeur wel open staan. Hordeur ervoor houdt ook de muggen buiten. Dakluik kan ook zonder inregenen een stuk open staan en ook daar zit een hor voor.
Ook te zien onze magneet glazen. Blijft super hangen zo, rammelt niets, goed te bereiken en neemt geen kastruimte weg. En bier of wijn drinkt echt wel fijner uit een echt glas ipv plastic.

20210808_080639 by M R, on Flickr
En na een regenachtige nacht dan in de ochtendzon rustig wakker worden is wel fijn. Dit is gewoon een camperplaats in Nederland, in de Randstad, rand van een stad.. maar wel in de natuur. Geen voorzieningen maar kost ook verder niets. Met een supermarkt op loopafstand ook nog eens. Niet elke camperplek is of een halve camping of een hoekje op een drukke parkeerplaats.

20210809_091334 by M R, on Flickr
Een eerste gebrek hadden we ook. De eerste keer onderweg in een regenbui en ineens gaat de ruitenwisser geluid maken. Ook begon deze onderaan een stuk over te slaan. Bij even goed kijken zien we dat het rubberblad uit het frame is komen schuiven en er een afdekkap mist die dat schuiven tegen gaat. Dat kapje heeft dus niet goed vastgezeten al direct vanaf de ruitenwisser fabriek. Even langs de camperdealer gereden en die heeft een afdekkapje weer geplaatst en zo weer opgelost.
Als het qua gebreken hierbij blijft in de garantie periode heb ik geen klagen.

NB. Eerste 500km zijn achter de rug. Tank is net onder de helft.

2,7 meter is niet heel hoog, daar kan je op veel plekken mee komen, lijkt mij.

Zit er nog een waarschuwing op het rijden met open dakluik? Toevallig zag ik vanmiddag een camper met open dakluik voor het verkeerslicht van een viaduct staan.. werd dat luik net dichtgedraaid :) (alhoewel viaduct ruim 4 meter doorgang heeft).

Gelukkig dat het rubber onder het frame is blijven zitten.. anders had het frame een mooie kras in de ruit gemaakt..vrees ik.
Wel slordig.

Durashift zei:
2,7 meter is niet heel hoog, daar kan je op veel plekken mee komen, lijkt mij.

Zit er nog een waarschuwing op het rijden met open dakluik? Toevallig zag ik vanmiddag een camper met open dakluik voor het verkeerslicht van een viaduct staan.. werd dat luik net dichtgedraaid :) (alhoewel viaduct ruim 4 meter doorgang heeft).

Gelukkig dat het rubber onder het frame is blijven zitten.. anders had het frame een mooie kras in de ruit gemaakt..vrees ik.
Wel slordig.

Ik heb inderdaad eigenlijk nooit problemen ervaren, ook niet met de LT. 1x een viaduct van maar 2m hoogte en 1x een brug waar maar 2,5t overheen mocht. Verder alleen die 2,8m meegemaakt. Maar zelfs lage doorgangen zijn meestal 3m minimaal.

Geen waarschuwing op dakluiken. Wel waarschuwingen (stickers) dat het echt niet tegen de rijwind bestand is. Er zijn in kampeerhandels wel van die checklist kaarten te koop die je dan voor je snelheidsmeter hangt.

Ja het is een beetje slordig met die wisser. Maar statistisch gezien zou ik met de gebreken nu klaar moeten zijn (in bedrijfswagens heeft gemiddeld grofweg elk voertuig 1 gebrek, bij personenautos gemiddeld grofweg elke 4e auto een gebrek).

De Alfa heeft weer een verse APK; enkel een steun van de stuurbekrachtiging koeler moest gerepareerd worden. Met de Corvette met dak open wezen ophalen. Erg mooie rit zo met vanuit beide auto's een mooi uitzicht. Wat blijft die Alfa toch mooi!

Maar nu even wat anders: Al vanaf het begin van het jaar speelde ik met het idee om mijn zakelijke Hyundai Ioniq op termijn eens te gaan inruilen voor een wat comfortabelere EV met meer actieradius. De radius is nu precies OK maar meer reserve is ook wel prettig. Ook lijkt er in Luxemburg weer wat te gaan gebeuren met connecties daar en dan is een ritje die kant op prettig. En uiteraard heeft de techniek nu ook niet bepaald stilgestaan. Echter betekent meer actieradius ook een grotere accu en daarmee een langere laadtijd; ook bij snelladen.
Zodoende de markt ontwikkelingen eens voorzichtig in de gaten gehouden met het idee om dan in 2022 te gaan wisselen. De Mustang Mach-E, De Nissan Ariya, De Hyundai Ioniq 5 en de KIA EV6 kwamen wel een beetje als favorieten. De ID serie en de E-trons ben ik minder fan van en de Mercedes en BMW versie erg duur voor wat ze bieden.

De Mach-E was zo'n beetje als eerste in Nederland te zien en in het echt was het toch iets minder mooi dan ik dacht. De pers reviews waren ook wel stevig over het vrij harde onderstel op de Europese versies (wel een speels rijgedrag) en het gebrek aan een warmtepomp zie ik toch wel als een misser. De Nissan Ariya is van de binnenkant erg mooi maar wel heel donker. Bij de huidige Ioniq ook en dat is gewoon minder mijn smaak. Qua buitenkant ok, maar ook niet meer dan dat. Daarbij voorlopig nog niet leverbaar en als nadeel dat het een voorwielaangedreven auto is in basis. Ook dat bij de huidige Ioniq nog niet als een heel groot nadeel ervaren maar wel gemerkt dat nog eens een stap sterkere elektromotor dan wel eens teveel zou kunnen zijn. De EV6 is erg gaaf maar ook weer erg sterk richting sportief. De Ioniq 5 ben ik week na week steeds mooier gaan vinden en kwam daarbij als zeer comfortabel uit de reviews.

Toen de Ioniq 5 beschikbaar werd voor een proefrit heeft mijn vrouw me overgehaald om toch alvast eens te gaan rijden ermee. Afspraak gemaakt en zodoende. En dan de bevindingen:
- Als je er vlak naast staat zie je dat het een grote auto is, wat zich vooral uit in binnenruimte
- Al meteen bij het instappen merk ik wat een geweldig fijne stoelen dit zijn. Stappen beter dan de huidige Ioniq, stappen beter ook dan de Volvo XC70 van daarvoor
- Heerlijk stil tijdens het rijden; met de 19" ook heerlijk comfortabel
- Bediening erg prettig door een mix van displays, touch bediening, en knoppen
- Ook al was de proefrit in een versie met zwart interieur het ruimtegevoel is prettig. Het compleet ontbreken van een middenconsole (en de automaat selector aan de stuurkolom) doen denken aan de SAAB 96 wat ik ook erg mooi en handig vind
- Heb je eens geen zin in rust en comfort dan kan er ook stevig gereden worden. De mix tussen comfort en dynamiek zit niet heel ver van de Alfa vandaan; al geeft die natuurlijk meer feedback en is een fractie lichtvoetiger. En net als in de Alfa zit je hoger dan je zou verwachten maar het maakt het bochtgedrag niet slechter. Als de EV6 nog wat sportiever is dan verliezen sportsedans het echt hiervan.
- Proefgereden in de snelste AWD versie en die was bijna overdreven snel. Ongeveer zo snel als mijn Corvette.
- Rij assistent systemen en veel andere functies die ik in basis in de huidige Ioniq heb zijn ook weer stappen verder en werken veel beter

Nouja; best enthousiast geworden dus. Maar goed ik hoef niet perse al over. Dus tegen de dealer gezegd dat het nogal afhangt van wat ik voor de huidige Ioniq zou terugkrijgen. Die had ik wel meegenomen maar was ongewassen en ik had er net wat rotzooi mee naar de vuilstort gebracht dus ook binnenin niet heel netjes. Niet bepaald voorbereid dus.
Toen kwam het inruilbod en dat was echt veel beter dan ik had verwacht. De oude Ioniqs zijn schijnbaar erg geliefd nog in de markt. Ik heb mijn afschrijvings reserveringen veel te conservatief gemaakt.

Dus dat, samen met wat andere prijsonderhandelingen die ik kon doen, en het feit dat er toch nog best een wachttijd op zit ben ik tot bestelling overgegaan. Op zijn vroegst rond de Kerst maar zeer waarschijnlijk pas in het eerste kwartaal 2022 ga ik dan van Ioniq naar Ioniq 5.

3qtr-mystic-olive-green.png

Het wordt een Lounge (de top uitvoering qua luxe) waarvan de 20" wielen omgezet worden naar 19" voor comfort maar ook voor extra rijbereik. De 19" zijn namelijk ook een stukje smaller. Qua kleur ben ik gegaan voor Mystic Olive Green; een Mica kleur die heel erg veranderlijk is afhankelijk van lichtval. En daarbij is het ook de basis kleur zonder meerprijs.

c-_hyundai_motor_gmbh_ioniq5_267.webp

hyundai-ioniq-5-2021.webp

360A9171.jpg

02-A-1024x683.jpg

Io5Main.jpg

Hyundai-Ioniq-5-posteriore.png

De Lounge is de enige waar echt alle verlichting LED is zoals op de persfoto's; inclusief de verlichte "grill" en de LED streep van links naar rechts in de achterlichten. Grappig natuurlijk maar niet genoeg om alleen daar de Lounge voor te kiezen.

6a00d8341c4fbe53ef0278802badf6200d-500wi

Qua lakkleur niet al teveel keuze want ik wilde een specifiek interieur. Dark teal & grey. Hierbij zijn de bovenste helft van deuren en dashboard in het donkergroen en de rest licht met rode stiksels. De geheel lichte interieur versie was me namelijk net wat teveel een meubel showroom. Even getwijfeld over de lichte onderkant van de deuren vanwege zwarte strepen met de schoenen die je kan krijgen. Maar op de zwarte panelen van de huidige Ioniq zitten soms juist witte strepen van de schoenen. Dat maakt dus ook niet uit.

YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE3Mjc5MTc7czoxOiJ3IjtpOjk4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6IjhkNzI4NDk5NTc2MTJkM2VlNTIyM2ZhZDNmZjY3MWMwNmQyODNiNzMiO30=

14013639.jpg

hyundai-ioniq-5-84_800x0w.jpg

mp210-39953-245561.jpg

De Ioniq 5 heeft een realistische actieradius van het dubbele van de (realistische) radius van de huidige Ioniq. Door het ontzettend goede snelladen is die tijd echter zelfs iets korter geworden. Doordat thuisladen ook met 3-fase ipv alleen 1-fase kan is ook de thuislaad tijd niet meer geworden. Qua comfort verder stappen vooruit. Voldoet dus helemaal. Per km wel wat minder zuinig dan de vrijwel onverslaanbare oude Ioniq maar het is ook wel een ander segment. De Ioniq 6 zal dat misschien beter doen maar dat design bevalt me niet. Eigenlijk is het feit dat de Ioniq 5 er meer uitziet als een hatchback dan een SUV zelfs wel het meest overtuigende. Er zijn maar weinig mooie SUVs namelijk.

Qua versie is het de grote accu in achterwielaandrijving geworden. De variant dus met de grootste range. Vooral ook gedreven doordat ik de vrij forse meerprijs voor een AWD versie het niet waard vind. Daarbij is die versie nog een stuk zwaarder ("mijn" variant blijft nog onder de 1900kg) en is de frunk een stuk kleiner. Verder zoals gezegd de Lounge versie. Ik kwam met mijn must-have opties al uit bij de Connect+ wat 1 stap onder de Lounge is. De niet al te grote meerprijs geeft wel stoelgeheugen en stoelventilatie wat opties zijn die ik in mijn huidige Ioniq zeer kan waarderen. En daarnaast nog het een en ander meer natuurlijk waaronder de briljante blind spot video.
89-hyundai-ioniq-5-proto-drive-2021-blind-spot-camera.jpg

En als laatste heb ik ook het panorama dak gekozen. In een auto waar alles draait om huiskamer gevoel, ruimte en licht is dat echt wel een toevoeging.

De keuze voor Lounge & Panoramadak zijn de redenen dat de wachttijd best fors is. Enkel als het ook nog eens een AWD zou zijn is er nog meer wachttijd te krijgen. Sommige varianten kan je nu nog bestellen en zijn dan wel nog gegarandeerd dit jaar te krijgen. Het lijkt erop dat het chip tekort ook hierin meespeelt.

NB: Ik moet er erg om lachen dat de kritiek die er op deze auto is vaak van het niveau is dat dit teveel een rijdende huiskamer is. Nou, dat zoek ik precies in een auto voor zakelijk gebruik :D Ik heb tot nu maar 1 nadeel ontdekt; tijdens de proefrit had ik wat moeite om de tekst te lezen op de fysieke knoppen voor het multimedia systeem. Die tekst is blauw verlicht op een zilver kleurige knop.
Volgend jaar dus, dank een goed inruilbod, al eerder dan verwacht zakelijk weer goed onderweg.

Ohja... nu zijn zowel de zakelijke als privé investeringen in het wagenpark wel even klaar. De grote investeringen in ieder geval. :D

Hele goede keuze, lijkt me. Ik heb er nog niet mee gereden, maar ben ook zonder dat al fan van het ding. Het gebeurt niet vaak dat een goed, fraai design en goede techniek in één auto samenkomen. Wel jammer dat het verbruik op hogere snelheden wat tegen lijkt te vallen. Maar goed, het is dan ook een serieus grote wagen.

Gaaf! Ik ben erg benieuwd naar het model. Ziet er uit als een Golf, maar is blijkbaar een klap groter. Dat lichte interieur met panoramadak lijkt me ook best fijn!

Ik heb vorige week toevallig een Ioniq 5 'in het wild' gespot. Wat is dát een gave auto zeg! En zeker 'fors' van formaat, maar het is écht een mooie auto.

Wat was het waarheidsgehalte van deze opmerking? :)
Engineer2 zei:
...Aldus iemand met bijna 20 jaar in de auto industrie, betrokken in wereldwijde standaardisatie en samenwerkings committee's, een stuk of 100 publicaties en een aantal wereldwijd geldende patenten.... Ohja en van die patenten ben ik nog steeds niet rijk geworden :D

Maar wat gaaf zeg om zo iets te kunnen rijden en dan ook helemaal zelf samen te stellen. Ik heb deze nog niet in het echt gezien en ik wist ook niet dat er een versie was met verlichte grille.

De Genesis-versie was waarschijnlijk nog te onzeker om mee te nemen in je overweging?

Wouter82 zei:
Wat was het waarheidsgehalte van deze opmerking? :)
Engineer2 zei:
...Aldus iemand met bijna 20 jaar in de auto industrie, betrokken in wereldwijde standaardisatie en samenwerkings committee's, een stuk of 100 publicaties en een aantal wereldwijd geldende patenten.... Ohja en van die patenten ben ik nog steeds niet rijk geworden :D

:D Patenten zijn net genoeg om eens een tank benzine voor de Corvette te kopen... Hooguit werkt het als een gratis reclame, net als publicaties. Nee het blijft hard werken, sparen en investeren. Soms kan je dan even gek doen.

TAUh4OWvoaFrULQb84l7yaYC.jpg

hrtnhxmhhaj61.jpg

Als idee voor het formaat. Een Golf is er een kleine auto bij. Des te knapper dat het zelfs als je het in het echt ziet op afstand nog steeds niet een heel grote auto lijkt te zijn.
De Genesis duurt nog wel even en gaat zeker een stuk duurder zijn. Op dit moment zie ik daar niet zo de meerprijs van. Deze is me al duur genoeg.

Ik ben zelf ook erg blij dat dit kan en mogelijk is. En zie dit echt als een ontzettend bijzondere auto.

Als idee voor het formaat. Een Golf is er een kleine auto bij. Des te knapper dat het zelfs als je het in het echt ziet op afstand nog steeds niet een heel grote auto lijkt te zijn.

Het Rolls-Royce Phantom-effect. De hele auto is schaal 1.2 : 1. Volgens mij zijn er, buiten deze Ioniq en die Rolls, geen auto's op die manier ontworpen.

Gefeliciteerd met deze aankoop.

Zie ik het goed, op de foto met de Golf, dat de Ioniq 5 ook met camera spiegels te leveren is?

Volgens Kees de Kort wordt het automotive chip te kort bewust rondom ICE voertuigen gecreëerd. zodat de EV auto's wél uitgeleverd kunnen worden.

Wauw, wat ontzettend vet! Laat bij de Hyundai dealer geweest om even te kijken bij de Ionic, een van de weinige nieuwe auto's waar ik echt benieuwd naar was/ben. Inderdaad enorm indrukkend qua styling. Als je hem hebt lijkt het me tof hem eens naast de Pony te zetten :D.

Gefeliciteerd met de aankoop/lease (?), laat het lange wachten beginnen.

Elco zei:
Het Rolls-Royce Phantom-effect. De hele auto is schaal 1.2 : 1. Volgens mij zijn er, buiten deze Ioniq en die Rolls, geen auto's op die manier ontworpen.

Opel Astra J GTC :T.

Elco zei:

Mercedes 600

Mooie en, gezien de huidige EV, een logische keuze. Gefeliciteerd. Ik ben erg gecharmeerd van de Ioniq5, met name de looks geven de auto een zeer sterk appeal. Heb ze in Frankrijk een paar keer zien staan en is in het echt een nog sterker ontwerp dan op de foto’s. Gave kar. Ben erg benieuwd naar de praktijk ervaringen.

Vorig jaar een hoop oude autobladen aangeschaft als Corona-vermaak. Daar zit ook een Autovisie van 1979 bij waarin de Suzuki GX Coupe (= SC100 dacht ik) uitgebreid wordt getest. Leuk om te zien hoe ze destijds tegen de auto (en auto's in het algemeen) aankeken. Wil hem best voor je bewaren als je interesse hebt.

244 55 zei:
Elco zei:

Mercedes 600

Goeie.

micha D zei:
Opel Astra J GTC :T

Ik begrijp wat je bedoelt. Maar vooral op de kleinere wielen met dik rubber. Laten we het op schaal 1,05:1 houden :D

Toch even een vraag, de huidige Ioniq heeft een 28kWhb accu? En hoveeel km haal je daar uit? Heb je dit toevallig bijgehouden?

Durashift zei:
Gefeliciteerd met deze aankoop.

Zie ik het goed, op de foto met de Golf, dat de Ioniq 5 ook met camera spiegels te leveren is?

Volgens Kees de Kort wordt het automotive chip te kort bewust rondom ICE voertuigen gecreëerd. zodat de EV auto's wél uitgeleverd kunnen worden.

In S-Korea ook leverbaar inderdaad met camera spiegels. In andere markten niet. Het lijkt erop dat ze eerst willen proberen.

Die verschuiving van chips is er natuurlijk ook. De OEMs moeten wel hun CO2 gemiddelde halen en daarbij tellen dit jaar de EV credits al minder hard mee. Ze moeten dus veel EVs op de markt zetten; dus logisch dat ze in het geval van een tekort eerst voor de EVs gaan.

MatthijsL zei:
Vorig jaar een hoop oude autobladen aangeschaft als Corona-vermaak. Daar zit ook een Autovisie van 1979 bij waarin de Suzuki GX Coupe (= SC100 dacht ik) uitgebreid wordt getest. Leuk om te zien hoe ze destijds tegen de auto (en auto's in het algemeen) aankeken. Wil hem best voor je bewaren als je interesse hebt.

He dat is leuk! Ik heb op een website dit artikel eens gelezen. Inderdaad erg leuk.
Zeker interesse in! Nu even vakantie dus wat afwezig maar ik stuur je een DM als ik weer terug ben.

A3 White zei:
Toch even een vraag, de huidige Ioniq heeft een 28kWhb accu? En hoveeel km haal je daar uit? Heb je dit toevallig bijgehouden?

Klopt. De 28kWh versie. Komt nog steeds goed mee met zijn snellaad vermogen van 70kW en nagenoeg geen last van verminderd laadvermogen als je meerdere snellaad sessie doet (rapid-gate). Valt hooguit terug naar 60kW.

Wij halen in de zomer, met airco aan en 60% snelweg de 200km altijd wel. Maar dan rij je wel echt van 100% tot aan 5-10%.

Laatst een retour gereden wat heen en terug 185km was gezamenlijk. 90% snelweg. Op de heenweg in forse regen en zelfs wat koud. Op de terugweg zonnig en met de airco aan. Met 90% vertrokken en dan zou ik met minder dan 5% het net wel/niet redden. Dus even 5 minuten bijladen aan een snellader en dan toen wel net genoeg.
In de winter weet ik het vrij nauwkeurig. Ritje Schiphol is 72km enkele reis. In de Nederlandse vrieskou voorverwarmd en volgeladen vertrokken. 130km/h over de snelweg daarheen. Een week geparkeerd. Bij terugkomst eerst de ramen ontdooien en dan in de avondspits terug. Paar keer gedaan en dan kwam ik met 10 a 15% weer thuis. Past ook met wat hij aangeeft; in de winter is 170km range het laagste wat ik langs zie komen.
Range indicatie is trouwens behoorlijk nauwkeurig op het display.

Ik zag recentelijk eentje in het wild.

Wat een gaaf ding! Goede keuze alhoewel ik niet zeker weet of het mijn auto echt is. Hij is steengoed op papier en naar het lijkt in de praktijk en verder gewoon een heul fraai geheel.

Leuk Engineer, je rolt direct van de campervoorpret naar de elektrovoorpret. :D

Engineer2 zei:
NB: Ik moet er erg om lachen dat de kritiek die er op deze auto is vaak van het niveau is dat dit teveel een rijdende huiskamer is. Nou, dat zoek ik precies in een auto voor zakelijk gebruik :D
Typisch commentaar van de 'sportieve' autojournalist, maar voor 9/10 'gewone gebruikers' is dat een prima eigenschap. :)

Dat vind ik echt een hele knappe ev. Mooi interieur. Vind bij bv een model 3 het interieur ontzettend schraal, maar dat is kwestie van smaak natuurlijk. Iig geweldig mooie auto! Veel plezier ermee!

Gefeliciteerd! Met de nieuwe camper en het vooruitzicht op de Ioniq zit je de komende jaren wel even gebakken lijkt mij :D De Ioniq is wel even wennen qua vormgeving, het ziet er inderdaad flink futuristisch/concept car-achtig uit. Wel strak vormgegeven in ieder geval, dat doet Hyundai best goed de laatste tijd!

Is zo'n Jumper/Boxer/Ducato trouwens in de basis een Fiat? Voor een PSA product had ik COM2000-achtige bedieningshendels aan de stuurkolom verwacht, deze hendels komen me niet bekend voor.

@Engineer2 die snelheidsmeter van je camper is inderdaad niet echt prettig te gebruiken. Wij hebben er een HUD geplaatst dat werkt stukken beter. Is erg eenvoudig aan te sluiten.

Je camper is op basis van een L2 of L3?

BleuZ NL zei:
Gefeliciteerd! Met de nieuwe camper en het vooruitzicht op de Ioniq zit je de komende jaren wel even gebakken lijkt mij :D De Ioniq is wel even wennen qua vormgeving, het ziet er inderdaad flink futuristisch/concept car-achtig uit. Wel strak vormgegeven in ieder geval, dat doet Hyundai best goed de laatste tijd!

Is zo'n Jumper/Boxer/Ducato trouwens in de basis een Fiat? Voor een PSA product had ik COM2000-achtige bedieningshendels aan de stuurkolom verwacht, deze hendels komen me niet bekend voor.

Is inderdaad in de basis een Fiat.

Terug
Bovenaan