Engineer: '65 Panhard/'73 Saab/'75 AlfaSud/'81 Suzuki/'88 Corvette/'97 Alfa 164/'10 Wind/'13 Panda 4x4/'17 124 Spider/'21 Pössl/'22 Alpine/'24 Nio

Ik haal per auto lang niet altijd de 1000km per jaar. Maar ik probeer er wel voor te zorgen dat ik minimaal een hele tank benzine erdoorheen jaag per auto. Dat is niet helemaal vergelijkbaar want bij de ene is dat net 300km en bij de andere ruim 500km. Maar dat is wel de minimale beweging die nodig is. Het is een beetje balanceren. Met wat meer evenementen (ook over de grens) pakt het ook wel een stuk hoger uit. Hopelijk volgend jaar per auto minimaal 2000km.

Het evenementen seizoen is wel aardig over. Auto's op stal etc. Nostalgie :)

Dus even wat anders met nostalgie. Ik had een serie foto's nodig om een punt te illustreren en kwam zo een keer een heel mooi foto project tegen uit de jaren 70. Foto's gemaakt indertijd rondom alles met milieu naar aanleiding van de toen nog vrij nieuwe Clean Air Act en Clean Water Act in de Verenigde Staten (allebei door Ronald Reagan ingezet, een republikein).
Dus zoek op wikimedia commons en je kan dit allemaal vinden in hoge resolutie: US National Archives series: DOCUMERICA: The Environmental Protection Agency's Program to Photographically Document Subjects of Environmental Concern, compiled 1972 - 1977

Vehicle Inspection Emissions testing (1975) in Cincinnati, Ohio en andere locaties in Ohio. Sommige foto's ook van safety testing.
800px-AS_HIS_CAR_IS_BEING_TESTED%2C_A_MOTORIST_READS_OVER_A_FREE_BROCHURE_ON_EXHAUST_EMISSIONS_AT_AN_AUTO_EMISSION_INSPECTION..._-_NARA_-_557900.jpg

800px-BECAUSE_THIS_MOTORIST%27S_CAR_HAD_FAILED_THE_CARBON_MONOXIDE_AND_HYDROCARBON_EMISSIONS_TEST_A_SECOND_TIME_A_PUBLIC..._-_NARA_-_557858.jpg

lossy-page1-800px-CAR_ENTERS_THE_SAFETY_LANE_AT_THE_NORWOOD%2C_OHIO%2C_AUTO_EMISSION_INSPECTION_STATION._LOCATED_IN_A_RESIDENTIAL_AREA_A..._-_NARA_-_557839.tif.jpg

800px-CAR_HAS_JUST_ENTERED_THE_SAFETY_LANE_AT_AN_AUTO_EMISSION_INSPECTION_STATION_IN_DOWNTOWN_CINCINNATI%2C_OHIO_-_NARA_-_557875.jpg

800px-CAR_THAT_HAS_JUST_BEEN_THROUGH_AN_EXHAUST_ANALYZER_TEST_FOR_CARBON_MONOXIDE_AND_HYDROCARBON_EMISSIONS_CONTINUES_DOWN..._-_NARA_-_557887.jpg

1024px-CAR_BEING_CHECKED_AT_AN_AUTO_EMISSION_INSPECTION_STATION_IN_NORWOOD%2C_OHIO._THE_TEST_INCLUDES_A_CHECK_OF_THE_EXHAUST..._-_NARA_-_557848.jpg

800px-CITY_EMPLOYEE_OF_AN_AUTO_EMISSION_INSPECTION_STATION_IN_DOWNTOWN_CINCINNATI%2C_OHIO%2C_HOLDS_A_PROBE_ATTACHED_TO_THE..._-_NARA_-_557891.jpg

800px-CITY_EMPLOYEE_OF_AN_AUTO_EMISSION_INSPECTION_STATION_IN_DOWNTOWN_CINCINNATI%2C_OHIO%2C_HOLDS_A_PROBE_ATTACHED_TO_THE..._-_NARA_-_557893.jpg

800px-CITY_EMPLOYEES_WATCH_THE_APPROACH_OF_A_CAR_FOR_A_HEADLIGHT_ALIGNMENT_CHECK_AT_AN_AUTO_EMISSION_INSPECTION_STATION_IN..._-_NARA_-_557902.jpg

800px-CLOSEUP_OF_AN_EXHAUST_ANALYZER_USED_AT_AN_AUTO_EMISSION_INSPECTION_STATION_IN_DOWNTOWN_CINCINNATI%2C_OHIO._A_CITY..._-_NARA_-_557889.jpg

800px-EXHAUST_ANALYZER_IS_USED_TO_TEST_FOR_CARBON_MONOXIDE_AND_HYDROCARBONS_COMING_FROM_THIS_CAR%27S_TAILPIPE_AT_AN_AUTO..._-_NARA_-_557870.jpg

800px-DRIVER_HOLDING_HIS_CAR%27S_TEST_CARD_AS_IT_PROCEEDS_ALONG_THE_SAFETY_LANE_DURING_A_CHECKUP_AT_AN_AUTO_EMISSION..._-_NARA_-_557888.jpg

800px-EMPLOYEE_AT_THE_HAMILTON_COUNTY_AUTO_EMISSION_INSPECTION_STATION_AT_NEWTOWN%2C_OHIO._CHECKS_THE_EXHAUST_SYSTEM_FOR_A..._-_NARA_-_557833.jpg

800px-EMPLOYEE_AT_AN_AUTO_EMISSION_INSPECTION_STATION_IN_DOWNTOWN_CINCINNATI%2C_OHIO%2C_FILLS_OUT_A_MOTORIST%27S_SHEET._THE..._-_NARA_-_557878.jpg

800px-EMPLOYEE_AT_THE_HAMILTON_COUNTY_AUTO_EMISSION_INSPECTION_STATION_AT_NEWTOWN%2C_OHIO._CHECKS_THE_EXHAUST_SYSTEM_UNDER..._-_NARA_-_557832.jpg

800px-EMPLOYEE_AT_THE_HAMILTON_COUNTY_AUTO_EMISSION_INSPECTION_STATION_AT_NEWTOWN%2C_OHIO._SHE_IS_FILLING_OUT_THE_EMISSIONS..._-_NARA_-_557831.jpg

800px-EMPLOYEE_OF_AN_AUTO_EMISSION_INSPECTION_STATION_IN_NORWOOD_OHIO%2C_TALKING_TO_A_CUSTOMER_WHOSE_STATION_WAGON_HAS_JUST..._-_NARA_-_557855.jpg

800px-HAPPY_YOUNG_WOMAN_WITH_A_BUMPER_STICKER_WHICH_REPORTS_SHE_HAD_SUCCESSFULLY_PASSED_TESTING_AT_AN_AUTO_EMISSION..._-_NARA_-_557928.jpg

800px-HAMILTON_COUNTY_AUTO_EMISSION_INSPECTION_STATION_IN_THE_VILLAGE_OF_NEWTOWN%2C_OHIO%2C_FORMERLY_WAS_OPERATED_AS_AN_AUTO..._-_NARA_-_557825.jpg

800px-INTERIOR_OF_AN_AUTO_EMISSION_INSPECTION_STATION_IN_DOWNTOWN_CINCINNATI%2C_OHIO%2C_WITH_EMPLOYEES_IN_THE_BACKGROUND..._-_NARA_-_557886.jpg

800px-INTERIOR_OF_AN_AUTO_EMISSION_INSPECTION_STATION_IN_DOWNTOWN_CINCINNATI%2C_OHIO._EMPLOYEES_ARE_TESTING_HEADLIGHT..._-_NARA_-_557885.jpg

800px-MOTORIST_AND_PUBLIC_WORKS_DEPARTMENT_EMPLOYEE_DISCUSS_THE_RESULTS_OF_THE_CAR%27S_PERFORMANCE_AFTER_TESTING_AT_AN_AUTO..._-_NARA_-_557868.jpg

800px-MOTORIST_DRIVES_THROUGH_THE_SAFETY_LANE_AT_AN_AUTO_EMISSION_INSPECTION_STATION_IN_NORWOOD%2C_OHIO._IN_ADDITION_TO_A..._-_NARA_-_557871.jpg

800px-MOTORIST_GETS_IN_LINE_FOR_THE_SAFETY_LANE_AT_AN_AUTO_EMISSION_INSPECTION_STATION_IN_DOWNTOWN_CINCINNATI%2C_OHIO...._-_NARA_-_557876.jpg

800px-MOTORIST_IN_THE_LEFT_BACKGROUND_WAITS_AS_AN_EMPLOYEE_OF_AN_AUTO_EMISSION_INSPECTION_STATION_IN_DOWNTOWN_CINCINNATI..._-_NARA_-_557911.jpg

800px-MOTORIST_IS_HAPPY_AFTER_A_1976_INSPECTION_SEAL_WAS_PASTED_TO_THE_WINDSHIELD_AFTER_HER_CAR_SUCCESSFULLY_PASSED_TESTING..._-_NARA_-_557918.jpg

800px-MOTORIST_LEANS_OVER_TO_TALK_TO_A_CITY_EMPLOYEE_WHO_IS_DRIVING_HIS_CAR_THROUGH_THE_TEST_LANE_AT_AN_AUTO_EMISSION..._-_NARA_-_557906.jpg

800px-MOTORIST%2C_RIGHT_CENTER%2C_LOOKS_ON_AS_HIS_VAN_IS_TESTED_AT_AN_AUTO_EMISSION_INSPECTION_STATION_IN_DOWNTOWN_CINCINNATI..._-_NARA_-_557913.jpg

800px-MOTORISTS_IN_LINE_AT_THE_SAFETY_LANE_AT_AN_AUTO_EMISSION_INSPECTION_STATION_IN_DOWNTOWN_CINCINNATI%2C_OHIO._SAFETY..._-_NARA_-_557877.jpg

800px-OVERALL_VIEW_OF_THE_SAFETY_LANE_AT_AN_AUTO_EMISSION_INSPECTION_STATION_IN_NORWOOD%2C_OHIO._ONE_EMPLOYEE_OF_THE_PUBLIC..._-_NARA_-_557852.jpg

800px-PUBLIC_WORKS_DEPARTMENT_EMPLOYEES_INSPECT_THE_EXHAUST_SYSTEM_FOR_VISIBLE_LEAKS_AT_AN_AUTO_EMISSION_INSPECTION_STATION..._-_NARA_-_557853.jpg

800px-RED_LIGHT_OF_THE_EXHAUST_ANALYZER_INDICATES_THAT_THIS_CAR_FAILED_THE_TEST_AT_THE_AUTO_EMISSION_INSPECTION_STATION_AT..._-_NARA_-_557850.jpg

800px-SERVICE_STATION_MECHANIC_ADJUSTS_THE_ENGINE_FOR_A_YOUNG_WOMAN_WHOSE_VEHICLE_HAD_FAILED_THE_EMISSIONS_TEST_AT_AN_AUTO..._-_NARA_-_557925.jpg

800px-SERVICE_STATION_MECHANIC_ADJUSTS_THE_ENGINE_FOR_A_YOUNG_WOMAN_WHOSE_VEHICLE_HAD_FAILED_THE_EMISSIONS_TEST_AT_AN_AUTO..._-_NARA_-_557926.jpg

408px-STOP_SIGN_WHERE_MOTORISTS_HALT_THEIR_VEHICLES_AND_TURN_THEM_OVER_TO_EMPLOYEES_AT_AN_AUTO_EMISSION_INSPECTION_STATION..._-_NARA_-_557881.jpg

800px-TWO_MOTORISTS_WATCH_AS_CARBON_MONOXIDE_AND_HYDROCARBON_EMISSION_READINGS_ARE_REGISTERED_ON_THE_EXHAUST_ANALYZER._THE..._-_NARA_-_557834.jpg

800px-UNHAPPY_CAR_OWNER_DISCUSSES_THE_STATUS_OF_HER_CAR_WHICH_HAD_FAILED_A_SECOND_INSPECTION_AT_AN_AUTO_EMISSION_INSPECTION..._-_NARA_-_557862.jpg

800px-UNHAPPY_CAR_OWNER%2C_FOREGROUND%2C_WATCHES_AS_PUBLIC_WORKS_DEPARTMENT_EMPLOYEES_TRY_TO_LOCATE_THE_REASON_HER_VEHICLE..._-_NARA_-_557860.jpg

800px-WOMAN_WAITS_FOR_HER_CAR_TO_COMPLETE_TESTING_AT_AN_AUTO_EMISSION_INSPECTION_STATION_IN_DOWNTOWN_CINCINNATI%2C_OHIO...._-_NARA_-_557908.jpg

800px-WORKMAN_FOLLOWS_HIS_STATION_WAGON_DURING_TESTING_AT_AN_AUTO_EMISSION_INSPECTION_STATION_IN_DOWNTOWN_CINCINNATI%2C_OHIO...._-_NARA_-_557905.jpg

800px-YOUNG_WOMAN_HAS_STOPPED_AT_A_SERVICE_STATION_FOR_ENGINE_ADJUSTMENT_AFTER_HER_CAR_HAD_FAILED_THE_EMISSIONS_TEST_AT_AN..._-_NARA_-_557924.jpg

800px-YOUNG_WOMAN_WATCHES_AN_EXHAUST_ANALYZER_MACHINE_AS_HER_AUTO_IS_BEING_TESTED_AT_AN_AUTO_EMISSION_INSPECTION_STATION_IN..._-_NARA_-_557921.jpg

Road-side enforcement (1972) in Long Beach, California:
1024px-AIR_POLLUTION_CONTROL_DEPARTMENT_OFFICERS_CHECKING_FOR_VIOLATORS_ON_HIGHWAY_-_NARA_-_542760.jpg

lossy-page1-405px-AIR_POLLUTION_CONTROL_DEPARTMENT_OFFICERS_FOLLOWING_TRUCK_VIOLATOR_%28WHO_LATER_RECEIVED_A_CITATION%29_-_NARA_-_542755.tif.jpg

800px-AIR_POLLUTION_CONTROL_DEPARTMENT_OFFICERS_MEL_SCHRECKENGOST_AND_DICK_FEHRENBACK_GIVE_CITATION_TO_-_NARA_-_542758.jpg

Het emissie lab van de EPA
800px-IN_THE_EVALUATION_AND_DEVELOPMENT_CONTROL_ROOM_AT_THE_EPA_MOTOR_VEHICLE_EMISSION_LABORATORY_AT_ANN_ARBOR%2C_A..._-_NARA_-_549692.jpg

800px-TESTING_A_NEW_CAR_IN_THE_EVAPORATIVE_EMISSION_ENCLOSURE_OF_EPA%27S_ANN_ARBOR_MOTOR_VEHICLE_EMISSION_LABORATORY_-_NARA_-_549690.jpg

800px-TESTING_A_NEW_CAR_IN_THE_EVAPORATIVE_EMISSION_ENCLOSURE_OF_EPA%27S_ANN_ARBOR_MOTOR_VEHICLE_EMISSION_LABORATORY_-_NARA_-_549691.jpg

800px-NEW_CAR_GOING_THROUGH_TEST_CYCLE_AT_EPA%27S_ANN_ARBOR_MOTOR_VEHICLE_EMISSION_LABORATORY_-_NARA_-_549689.jpg

800px-AN_EPA_FACILITY_AT_ANN_ARBOR_MEASURES_ENGINE_EXHAUST_FROM_A_NEW_AUTOMOBILE._%28FROM_THE_SITES_EXHIBITION._FOR_OTHER..._-_NARA_-_553895.jpg

800px-EVALUATION_AND_DEVELOPMENT_CONTROL_ROOM_AT_EPA%27S_ANN_ARBOR_MOTOR_VEHICLE_EMISSIONS_TEST_CENTER_-_NARA_-_549683.jpg

Een demo dag bij de EPA met o.a. veel elektrische voertuigen
407px-EXHIBIT_AT_THE_FIRST_SYMPOSIUM_ON_LOW_POLLUTION_POWER_SYSTEMS_DEVELOPMENT_HELD_AT_THE_MARRIOTT_MOTOR_INN%2C_ANN_ARBOR..._-_NARA_-_552776.jpg

403px-EXHIBIT_AT_THE_FIRST_SYMPOSIUM_ON_LOW_POLLUTION_POWER_SYSTEMS_DEVELOPMENT_HELD_AT_THE_MARIOTT_MOTOR_INN%2C_ANN_ARBOR..._-_NARA_-_552798.jpg

406px-EXHIBIT_AT_THE_FIRST_SYMPOSIUM_ON_LOW_POLLUTION_POWER_SYSTEMS_DEVELOPMENT_HELD_AT_THE_MARRIOTT_MOTOR_INN%2C_ANN_ARBOR..._-_NARA_-_552804.jpg

800px-EXHIBIT_AT_THE_FIRST_SYMPOSIUM_ON_LOW_POLLUTION_POWER_SYSTEMS_DEVELOPMENT_HELD_AT_THE_MARRIOTT_MOTOR_INN%2C_ANN_ARBOR..._-_NARA_-_552773.jpg

lossy-page1-407px-EXHIBIT_AT_THE_FIRST_SYMPOSIUM_ON_LOW_POLLUTION_POWER_SYSTEMS_DEVELOPMENT_HELD_AT_THE_MARRIOTT_MOTOR_INN%2C_ANN_ARBOR..._-_NARA_-_552805.tif.jpg

407px-EXHIBIT_AT_THE_FIRST_SYMPOSIUM_ON_LOW_POLLUTION_POWER_SYSTEMS_DEVELOPMENT_HELD_AT_THE_MARRIOTT_MOTOR_INN%2C_ANN_ARBOR..._-_NARA_-_552796.jpg

408px-EXHIBIT_AT_THE_FIRST_SYMPOSIUM_ON_LOW_POLLUTION_POWER_SYSTEMS_DEVELOPMENT_HELD_AT_THE_MARRIOTT_MOTOR_INN%2C_ANN_ARBOR..._-_NARA_-_552784.jpg

Wat random plaatjes uit de serie (behalve auto gerelateerd natuurlijk ook heel veel straatbeeld, natuur en ook milieuvervuiling in de serie)
800px-COMMUTER_WAITS_AS_HER_CAR_BATTERY_IS_CHARGED._SHERIDAN_ROAD_IN_ROGERS_PARK_-_NARA_-_551927.jpg

800px-CUMMINS_AIR_QUALITY_CONTROL_TRUCK_-_NARA_-_546538.jpg

lossy-page1-800px-EAST_RIVER_AND_MANHATTAN_SKYLINE_IN_HEAVY_SMOG_-_NARA_-_548365.tif.jpg

800px-ENTRANCE_TO_EXPRESSWAY_NEAR_THE_TAPPAN_ZEE_BRIDGE_-_NARA_-_548342.jpg

800px-FAIRFIELD_RESIDENT_SHOWS_BLACK_SOOT_WIPED_FROM_HIS_CAR._U.S_STEEL_PLANT_IS_CLOSE_BY._%28FROM_THE_DOCUMERICA-1..._-_NARA_-_553036.jpg

FLAG_POLICY_DURING_THE_1973_oil_crisis.gif

800px-INDUSTRIAL_SMOG_BLACKS_OUT_HOMES_ADJACENT_TO_NORTH_BIRMINGHAM_PIPE_PLANT._THIS_IS_THE_MOST_HEAVILY_POLLUTED_AREA_OF..._-_NARA_-_545396.jpg

LosAngelesHeavySmog91973.jpg

800px-MAN_WORKING_ON_CAR_IN_HELL%27S_KITCHEN%2C_NEW_YORK_CITY._THE_INNER_CITY_TODAY_IS_AN_ABSOLUTE_CONTRADICTION_TO_THE_MAIN..._-_NARA_-_555907.jpg

800px-thumbnail.jpg

800px-One_of_Many_Service_Stations_in_the_Portland_Area_Carrying_Signs_Reflecting_the_Gasoline_Shortage_06-1973_%284271651983%29.jpg

800px-Oregon_Governor_Tom_Mccall_Takes_Delivery_of_a_Smaller_Car_with_Better_Gas_Mileage_as_His_Official_Auto...01-1974_%284272513090%29.jpg

404px-PLUM_BEACH_ON_SHEEPSHEAD_BAY_-_NARA_-_547869.jpg

800px-thumbnail.jpg

403px-thumbnail.jpg

800px-STREET_SCENE_-_NARA_-_552756.jpg

800px-THIS_DRIVER_IS_ADJUSTING_THE_CARBURETOR_OF_HIS_VAN_AT_A_SERVICE_STATION_AFTER_HIS_VEHICLE_FAILED_THE_CARBON_MONOXIDE..._-_NARA_-_557914.jpg

408px-WEST_BEACH_-_NARA_-_545857.jpg

405px-WOMAN_WATCHES_AS_MINOR_ADJUSTMENTS_WERE_MADE_TO_HER_AUTO%27S_CARBURETOR_DURING_RETESTING_AFTER_HER_VEHICLE_HAD_FAILED..._-_NARA_-_557916.jpg

397px-%22MAZDAS%22_AWAIT_SHIPMENT_-_NARA_-_547327.jpg

Gaaf, zo'n setje platen van vroeger! Amerikanen waren toen al gek. Grote sloep of klein gedrocht. Niks er tussen. "I am Clean!" En dan een wolk smog van heb ik jou daar. Maar het geeft de tijdsgeest heerlijk weer. Ik zie zelfs de corvette van A3white staan...

Heerlijk, dank voor het delen.

uwbuurman zei:
Gaaf, zo'n setje platen van vroeger! Amerikanen waren toen al gek. Grote sloep of klein gedrocht. Niks er tussen. "I am Clean!" En dan een wolk smog van heb ik jou daar. Maar het geeft de tijdsgeest heerlijk weer. Ik zie zelfs de corvette van A3white staan...

Heerlijk, dank voor het delen.

Graag gedaan! Geeft een aardig beeld zo.

Wij hadden niet zo'n last van smog al heeft bijvoorbeeld Stuttgart wel altijd een vergelijkbaar smog probleem gehad. In de 60er en 70er jaren was Duitsland dan ook erg actief en had zelfs een sterke lobby om geheel identiek te zijn aan de eisen in California. Zweden was toen nog helemaal buiten de Europese samenwerking en heeft per 1973 de US federal eisen gekopieerd (inclusief de emissiecyclus). Eind jaren 70 ging men in de USA zowel in California als Federal op het strenger maken van de regels tot een punt dat katalysatoren nodig waren, en daarmee loodvrije benzine. Zweden deed daar ook aan mee. Volvo had immers de katalysator uitgevonden zoals we die nu kennen. In Europa was er heel erg sterke lobby uit Engeland om loodhoudende benzine te behouden en zo ging Europa niet mee. Uiteindelijk is er van 1977 tot 1987 ruzie gemaakt tussen de Europese landen (en er werd dus geen enkele stap meer gezet) totdat Duitsland er klaar mee was en hun eigen wetgeving lanceerde waarbij katalysatoren verplicht werden en loodhoudende benzine uitgefaseerd. De Europese samenwerking werkte niet meer en toen hebben de deelstaten besloten in plaats van samenwerking een gezamenlijke wet te maken; die kennen we als Euro1 en alle daarna komende.
Dat er 10 jaar verloren is in politiek gelobby en gezeur is wel weer heel typerend. In die 10 jaar is zure regen een groot probleem geworden in Europa en pas met de invoering van de katalysator (en die loodvrije benzine die ook minder zwavel kreeg) is dat probleem opgelost. Nog even los van de smog problemen die we wel verminderd hebben maar nog steeds niet opgelost. Sterker nog; er zijn veel meer steden die er last van hebben gekregen.

Dus... nu nog eens zo'n fotoserie zien te vinden uit Europa. Vreemd genoeg lijken de amerikanen hier meer historisch besef te hebben gehad.

Dat is niet zo gek, in de US is de auto, nog immer, een statussymbool. Zie alleen al die foto van alle autos op het strand. Het gemak, de auto wordt voor alles gebruikt, de grote afstanden etc. Dat is in Europa heel anders. Statussymbool vlak na de Wende in '89, voor de oostblokkers, zo snel mogelijk van een trabi naar een 190 of e30. Maar verder?

Nou, denk dat status of ergens aan willen appelleren hier in NL toch wel een rol speelt.

Anders zou ik nier verklaren waarom je nu heel veel zwart gemaakte logo's ziet. ook op oudere auto's.
Of aftermarket verlichting.

Toevallig vorige weel een Golf IV gespot die de lichtunit zodanig verbouwd had dat ie met 4 rijdende dimlichten reed, 2 om 2, zoals je bij een nieuwe Peugeot of BMW tegenwoordig ziet..

Imiteren om erbij te horen .. dat is toch wel een status dingetje of niet?

Nou, ik zie in Nederland steeds meer Mobility as a service. Deelauto's, jongeren kopen geen auto meer, zoals ik vroeger niet kon wachten tot ik 18 was en de vrijheid kon pakken. Nieuwe wijken krijgen vaker een hub voor parleren en dan een autoluwe inrichting. Dat jij en ik beide mensen kennen of zien, voor wie de auto een statussymbool vinden, doet daar niks aan af. Mobiliteit in Nederland is over 10 jaar van deur tot deur op de goedkoopste, snelste manier. Daar hoort autobezit niet bij.

In de USA was ik 2 jaar geleden voor het laatst, maar daar is het nog echt een Autoland. Oké, ik was in Texas en Louisiana. Maar de auto is nog persoonlijk. Je hebt 'm ook echt nodig met die afstanden. Heel anders dan in Nederland.

Maar dit zijn slechts mijn 2 centjes.

Leuk verslag nog van je vakantie met de puzzel (possle).
Dit zijn dan ook de " mercedes" onder de camper bouwers.

Stif zei:
Leuk verslag nog van je vakantie met de puzzel (possle).
Dit zijn dan ook de " mercedes" onder de camper bouwers.

Tak!
Qua buscampers wel zo'n beetje ja. Er is inmiddels een Zweedse camperbouwer die ook buscampers maakt. Uiteraard zijn die geheel pool cirkel bestendig en verder is de bouwkwaliteit op het Possl niveau. Die kosten echter ook letterlijk 2x zoveel.

Het is even spannend of de Ioniq5 die ik besteld heb nog dit jaar binnenkomt. Het was bij de bestelling al aangegeven dat het niet te garanderen zou zijn, niet met de configuratie die ik besteld heb in ieder geval. Het is te zien dat er al wel een serie aan identieke bestellingen in de haven aangekomen zijn, dus ergens hoop ik dat de mijne er tussen zit. Mocht het niet zo zijn dat is er natuurlijk wat meer bijtelling, maar zo is het dan maar.

In Australie is precies mijn configuratie (enkel de wielen zijn anders) een persauto en er is een magazine die heel gedetaileerde fotos heeft gemaakt. Ohja, en het stuur zit bij mij gewoon links (hoop ik)
Hyundai-Ioniq-5-Review-69 by M R, on Flickr
Hyundai-Ioniq-5-Review-77 by M R, on Flickr
Hyundai-Ioniq-5-Review-71 by M R, on Flickr
Hyundai-Ioniq-5-Review-70 by M R, on Flickr
Hyundai-Ioniq-5-Review-64 by M R, on Flickr
Hyundai-Ioniq-5-Review-60 by M R, on Flickr
Hyundai-Ioniq-5-Review-82 by M R, on Flickr
Hyundai-Ioniq-5-Review-112 by M R, on Flickr

Om maar een beetje in de stemming te komen

Hyundai-Ioniq-5-Review-18 by M R, on Flickr
Hyundai-Ioniq-5-Review-86 by M R, on Flickr
Hyundai-Ioniq-5-Review-17 by M R, on Flickr
Hyundai-Ioniq-5-Review-15 by M R, on FlickrHyundai-Ioniq-5-Review-1 by M R, on Flickr

Verder eindelijk weer begonnen aan zakenreizen zoals het voor corona was. Nouja; een beetje anders is het wel.
Deze week weer in Zweden.

20211212_150639 by M R, on Flickr
20211212_150234 by M R, on Flickr
20211212_150314 by M R, on Flickr
Een V60 dit keer als huurauto. Wel met winterbanden maar zonder studs (spikes) dus kalm aan.

20211212_135756 by M R, on Flickr
20211212_135953 by M R, on Flickr
Toch een stuk mooier beeld dan vertrek van een regenachtig Schiphol.

Mooie plaatjes uit zweden en van de specs van je Ioniq; ziet er goed uit (y) mooie lichte kleurstelling; in elk geval een opvallende verschijning!

Jammer dat de knoppen van de stoelverstelling en aan de middentunnel er zo armtierig uitzien, het steekt echt af bij de rest.
Ben benieuwd naar je ervaringen!

Ja!! Vandaag was het dan zover. Even wennen zo'n lockdown aflevering. Ik mocht het papierwerk aangeven en met een beetje heen en weer gepraat op afstand hebben we de Bluelink app van Hyundai gekoppeld. Daarna buiten een korte instructie. Wel gaf de verkoper aan dat telefonisch contact bij vragen mogelijk is en ook buiten standaard kantooruren nu.

Ik had in het verkoop traject al geregeld dat er meteen 4-seizoens banden opkwamen dus dat was ook geregeld. Verder waren de later bestelde hondenrek en nog wat van dat spul ook netjes aanwezig. Verder helemaal in orde en zoals besteld. Er is maar 1 wijziging (waar in ieder geval in mijn geval goed over gecommuniceerd was)... vanwege chiptekorten is er een aantal maanden lang geen automatisch uitklappende deurgreep ingebouwd. Mogelijk nog steeds zo. Op het moment van bestellen was dat net wel of net niet in de prijslijst aangepast. Nu moet ik zeggen dat dit voor mij toch een beetje als een gimmick overkwam (het had immers niet automatisch ontgrendelen dus was puur de handgreep) dus ik kan me hier wel in vinden.

Met het chassis nummer kunnen achterhalen dat mijn Ioniq5 op 29 Oktober geproduceerd is. Klopt precies voor een build-to-order. Build-to-order begint wat achterhaald te raken (zie de toch wel lange levertijd) maar gelukkig is dat nadeel van Hyundai nu achter de rug.

20211223_135007 by M R, on Flickr
20211223_134944 by M R, on Flickr

En onze oude Ioniq mag nu zijn kilometers bij iemand anders gaan maken. Fijne auto en echt een aanrader als EV. Qua ruimte en comfort gaan we nu echter wel een stap verder.
20200325_171308 by M R, on Flickr
20200325_171202 by M R, on Flickr

PS: Ik realiseer me nu pas dat we in 2021 wel 3 afleveringen hebben gehad. De camper, de motor en nu de nieuwe zakelijke auto. Ik denk niet dat we dat nog een keer gaan doen in 2022 :D

Wauw, gefeliciteerd man! Toch nog snel gegaan zo alles bij elkaar. Prachtige kleur heb je gekozen, ik zie ze nu toch regelmatig rijden hier in de buurt, maar die zijn allemaal zilver (gaat wel) en zwart (geen gezicht).

Het is jammer dat de 'normale' Ionic zo'n suffe auto is, want hij schijnt inderdaad wel heel goed te zijn, weinig slechte verhalen over gehoord.

En weer terug naar het normale werkritme!

De vrije dagen aardig benut met wat ervaring opdoen met de Ioniq5. Nu bijna 700km op de teller.
Algemeen: ervaring is heel erg goed. Dit is een erg prettige reismobiel. Daarnaast zijn sommige "gimmicks" heel erg handig gebleken:
  • Gebruikersprofielen - alle instellingen (echt alle) gekoppeld aan een profiel. Heel fijn aangezien we allebei erg verschillen in voorkeuren voor climate control, radio instellingen, de werking van de ADAS systemen, display helderheid en kleur, en natuurlijk alle stoel, achterbank en head-up display instellingen.
  • Het birds-eye en 3D zicht van de camera's bij parkeren - geen angst om iets te raken want zelfs het kleinste stoeprandje kan je duidelijk zien en het is heel makkelijk om de afstand te schatten
  • De hogere instap/zit - Ik heb een goede week geleden wat spieren in mijn rug overbelast en je merkt meteen het verschil qua instappen en zitten. En dat terwijl je niet het bestelbus of Range Rover gevoel krijgt als je onderweg bent.
  • De dodehoek camera in het display - Elke keer dat je de richtingaanwijzer aanzet zie je het beeld van de betreffende zijcamera. Heel eenvoudig en heel prettig. Enkel in het donker zie je zo goed als niets.
  • Het van Tesla afgekeken "snelweg" beeld op het cluster - Net als Tesla al jaren heeft zie je op het display de auto's om je heen rijden en zie je de auto's ook wisselen van rijbaan. Omdat dit gecombineerd is met markeringen van wat de Highway assist (autopilot) aan het doen is heb je zo een goed beeld wat de Ioniq5 doet en gaat doen. Ook met het automatisch wisselen van rijbaan is dat dan meteen erg duidelijk. De extra aanvulling met ook augmented reality op het head-up display geeft zo een heel goed beeld. Je hebt zo een stuk meer vertrouwen in het systeem en alle gas/rem/stuur bewegingen zijn dan ook geen verrassing.

Na de ervaringen met elektrisch rijden bij de vorige Ioniq nu een paar dingen anders gedaan:

Ten eerste heb ik bij deze nu wel het FastNed AutoCharge geactiveerd. Oftewel het automatisch afrekenen bij het inpluggen van de lader. Het nadeel hiervan is namelijk dat ik de Maingau pas niet kan gebruiken waar wat meer korting op zit. Maar voor die paar keer dat ik met de oude Ioniq bij FastNed ging laden (en met deze naar verwachting nog minder vaak) zijn de extra kosten tegen over het gemak wel weg te strepen.
Best bijzonder trouwens dat FastNed dit systeem heeft want het werkt met alle auto's met CCS aansluiting. Er is een Plug&Charge in ontwikkeling (dat is een ISO standaard) die op alle andere aanbieders (waaronder Ionity) inmiddels werkt en hetzelfde aanbiedt maar veel auto's ondersteunen dit nog niet. Ook de Ioniq5 heeft het nu nog niet al is het aangekondigd als een OTA update ergens in 2022.

Verder hebben we gemerkt dat de AC laadkabel altijd ergens in de auto zwerft. In de kofferbak is niet handig waant hij wordt te weinig gebruikt (thuis laadpunt heeft een eigen kabel) en daardoor raakt hij altijd onderop en tegelijk wi je hem wel een beetje in de buurt houden. Gelukkig heeft de Ioniq5 een frunk waar de laadkabel (en nog meer spullen) makkelijk in kunnen. Dat die frunk wat onhandig opent (zoals een motorkap) is voor dit gebruik geen probleem.

Verder is het ergens wel fijn dat we gewend waren aan een EV met zo'n 200km range. Daarmee waren we al tot de conclusie gekomen dat er binnen Nederland altijd wel opties waren voor laden of snelladen en zodoende gebruikte we de auto dan ook zonder ingewikkeld plannen etc. Nu met de dubbele range is dat al helemaal prettig. De Ioniq5 heeft een grotere range dan mijn Saab 96 heeft.

20211227_105036 by M R, on Flickr
Tijdens het laden staan de flappen in de voorbumper open. Ik moet nog steeds mijn laadpaal thuis anders aansluiten zodat het een 3-fase wordt (is al voorbereid maar moet nog steeds gedaan worden) maar ook op 1-fase is laden geen punt. Duurt wel vrij lang natuurlijk. Bij de snellader tot nu toe gezien dat de snelheid na enkele minuten wel boven de 100kW (en veelal naar de 130kW) zit en blijft. Kan misschien beter maar ik moest de laadpaal delen met een andere auto. Wel ontdekt dat je echt de airco/verwarming uit moet hebben staan. De Ioniq5 gebruikt de warmtepomp voor de accu tijdens snelladen en als je dan ook de cabine wil verwarmen lukt dat niet (en zit je ineens naar 40kW laadsnelheid te kijken). Acceptabel compromis voor de zowat 10.000Euro die hij goedkoper is dan een Tesla Y. Overigens heeft Hyundai al aangekondigd voor een OTA update dat de Ioniq5 (wanneer er een snellaadpunt is ingevoerd in de navigatie) dan net zoals Tesla de accu gaat voorconditioneren. Ik zag dat Tesla het dodehoekcamera display van de Ioniq5 nu heeft gekopieerd (en ja dat werkt fantastisch) dus het bij elkaar afkijken is goed aan de gang.

20220102_124353 by M R, on Flickr
En ja inderdaad het is echt een grote auto. En het interieur is echt heel erg ruim. Het gemis van een achterwisser is me, net zo als de vorige Ioniq, wel meegevallen ondanks dat de auto al echt vies aan het worden is. De oude Ioniq was daar zelfs slechter in.

1.jpg

En onze oude Ioniq is niet de handel in gegaan maar staat gewoon te koop. En waar je soms weleens het idee hebt dat er wel een heel stevige marge op gemaakt wordt... hier niet het geval. Sterker nog we hebben de oude ongewassen ingeleverd (autowasbox was gesloten vanwege vorst en wasstraat viel in storing) en daar hebben ze echt wel even werk aan gehad. Qua onderhoud en alles niet natuurlijk. Alles stond er nog steeds perfect bij.

15.jpg

En ons gemiddeld verbruik stond er ook nog steeds keurig bij. Die waarden ga ik niet meer halen. Maar zolang ik de gemiddelde blijf halen of verbeteren die we nu halen (rond de 19kWh/100km) ben ik voor het formaat ook tevreden.

Gaaf zeg. Mooi dat ie goed bevalt, maar ik had ook niet anders verwacht. De 'oude' Ioniq heb ik eens twee dagen meegehad en dat vond ik ook een fijn ding.

De Ioniq5 heeft een grotere range dan mijn Saab 96 heeft.
Haha :D
En bij een snellader laad je in niet eens zoveel meer tijd hetzelfde aantal kilometers :)

Ik heb vorig jaar een van de eerste Ioniq 5 zien rijden. Het is een heel opvallend ogende auto, die ik knap vind zijn vormgegeven. Ik ben alleen heel bang: hoe gaat zo’n wagen in een parkeervak passen? Ik vind mijn Ampera-e al groot!

Wat is het een ontzettend fraaie auto, die Ioniq 5. Ik zie ons daar wel in rijden in de toekomst. Wij zijn zelf al een beetje aan het rondkijken voor wanneer onze X5 eruit gaat. Zo'n Ioniq 5 is best interessant.

Edit: Idee is al afgeschoten door Twixin. Ze vindt het ontwerp niet mooi. Smaken verschillen dus.

uwbuurman zei:
In de USA was ik 2 jaar geleden voor het laatst, maar daar is het nog echt een Autoland. Oké, ik was in Texas en Louisiana. Maar de auto is nog persoonlijk. Je hebt 'm ook echt nodig met die afstanden. Heel anders dan in Nederland

Ik zat even dit topic door te lezen (ik liep flink achter) en kwam deze post tegen. Kon het niet laten nog even hierop te reageren. :D

Grote delen van Amerika, maar laat ik maar even bij Texas houden, zijn helemaal ingericht voor automobiliteit. Afgezien van de afstanden is het nagenoeg onmogelijk ergens op een andere manier te komen dan met de auto. Fietsen is levensgevaarlijk en openbaar vervoer is er niet of nauwelijks.
De auto is hier niet zo zeer een statussymbool in de zin dat mensen jaloers zijn op de auto van iemand anders. Mooie auto's worden gewoon gewaardeerd.

ginkelvanmichiel zei:
Ik heb vorig jaar een van de eerste Ioniq 5 zien rijden. Het is een heel opvallend ogende auto, die ik knap vind zijn vormgegeven. Ik ben alleen heel bang: hoe gaat zo’n wagen in een parkeervak passen? Ik vind mijn Ampera-e al groot!

Het is nog steeds geen formaat Range Rover he. En die krijg je ook in een parkeervak. Tesla Model S heeft ook een grotere footprint.
Maar goed; onze camper is nog wat groter en die krijg ik ook in de meeste parkeervakken wel geparkeerd. Met als enige hulp een achteruitrijcamera.

De krapste plekken waar ik kom zijn die bij Schiphol. Kan hooguit eens lastig zijn om in of uit te stappen.. maar daarvoor zit er een handige optie op. Via de sleutel kan je de auto een stuk vooruit of achteruit laten rijden zonder dat je er in zit. En dan stuurt hij zelf nog bij ook.

Jouw Ampera is inderdaad ook geen kleintje. Al is het qua US standaard natuurlijk wel echt een commuter (gemaakt voor compact parkeervakken). Hoe bevalt die nu na een paar maanden?

Twix zei:
Wat is het een ontzettend fraaie auto, die Ioniq 5. Ik zie ons daar wel in rijden in de toekomst. Wij zijn zelf al een beetje aan het rondkijken voor wanneer onze X5 eruit gaat. Zo'n Ioniq 5 is best interessant.

Edit: Idee is al afgeschoten door Twixin. Ze vindt het ontwerp niet mooi. Smaken verschillen dus.

Ik (en meerdere die hier reageren hier zie ik) vindt het een erg fraaie auto. Al was ik er op de 1e blik niet meteen helemaal weg van. Ik had SUVs ook uit mijn hoofd gezet maar dit is toch meer een grote en hoge hatchback. Maar het moet inderdaad maar net je smaak zijn.
Ik hoor veel dat men het sportievere interieur van een EV6 in de Ioniq5 zou willen zien.. en dat snap ik nu weer niet zo. Dit is een luxe en rijdende woonkamer. Voor sportiever rijden en uitstraling is de EV6 de keuze. Maar misschien is dit hetzelfde probleem als toen bij de Lancia Delta. Dat was een compacte luxe auto alleen kent iedereen het alleen als een ultieme hot-hatch.

Twix zei:
uwbuurman zei:
In de USA was ik 2 jaar geleden voor het laatst, maar daar is het nog echt een Autoland. Oké, ik was in Texas en Louisiana. Maar de auto is nog persoonlijk. Je hebt 'm ook echt nodig met die afstanden. Heel anders dan in Nederland

Ik zat even dit topic door te lezen (ik liep flink achter) en kwam deze post tegen. Kon het niet laten nog even hierop te reageren. :D

Grote delen van Amerika, maar laat ik maar even bij Texas houden, zijn helemaal ingericht voor automobiliteit. Afgezien van de afstanden is het nagenoeg onmogelijk ergens op een andere manier te komen dan met de auto. Fietsen is levensgevaarlijk en openbaar vervoer is er niet of nauwelijks.
De auto is hier niet zo zeer een statussymbool in de zin dat mensen jaloers zijn op de auto van iemand anders. Mooie auto's worden gewoon gewaardeerd.

Dat herken ik ook wel ja. Er zijn zeker steden waarbij vrijwel elke auto een taxi, Uber of Lyft is maar dat zijn ze lang niet allemaal. Als ik naar de USA ga is het dan ook nooit een vraag of ik een huurauto neem (ipv een taxi of iets dergelijks) want zonder kan je gewoon erg weinig. Ik heb het 1x geprobeerd in Bellevue, WA (net buiten Seattle) waar het hotel naast het bedrijf lag wat ik bezocht en 1x in Minneapolis (zelfde verhaal). Maar om al lopend de straat over te steken is al lastig genoeg :)
Er veranderen wel dingen in de USA maar dan gaat het echt om bepaalde steden.

Ik zat me af te vragen waarom de foto's uit de advertentie voor mijn oude Ioniq het niet doen... Hij is al verkocht! Lage kilometerstand en de Premium (maximale opties) uitvoering zullen het wel populair gemaakt hebben, en daarnaast kon deze nog zakelijk (BTW auto) gereden worden. En op dit moment is de subsidie pot natuurlijk ook nog gevuld voor particulieren.

Engineer2 zei:
Het is nog steeds geen formaat Range Rover he. En die krijg je ook in een parkeervak. Tesla Model S heeft ook een grotere footprint.
Maar goed; onze camper is nog wat groter en die krijg ik ook in de meeste parkeervakken wel geparkeerd. Met als enige hulp een achteruitrijcamera.

De krapste plekken waar ik kom zijn die bij Schiphol. Kan hooguit eens lastig zijn om in of uit te stappen.. maar daarvoor zit er een handige optie op. Via de sleutel kan je de auto een stuk vooruit of achteruit laten rijden zonder dat je er in zit. En dan stuurt hij zelf nog bij ook.

Jouw Ampera is inderdaad ook geen kleintje. Al is het qua US standaard natuurlijk wel echt een commuter (gemaakt voor compact parkeervakken). Hoe bevalt die nu na een paar maanden?

Het rijden met een camper zal ook wel helpen met het gevoel krijgen met een 'grotere' auto. Ik heb natuurlijk altijd in oude auto's gereden en de Karl was klein. Het zal ook wel per gemeente afhangen of de parkeerplaatsen een fatsoenlijke maat hebben. Hier in Zeist zijn er nog heel veel die uit de jaren 80 stammen, en daar passen deze auto's absoluut niet in...

De Ampera-e bevalt verder prima. Ik heb er nu zo'n 6500 km mee gereden en het is een comfortabele auto. Je zou niet zeggen dat hij 1600 kilo weegt...

Engineer2 zei:
Twix zei:
uwbuurman zei:

Dat herken ik ook wel ja. Er zijn zeker steden waarbij vrijwel elke auto een taxi, Uber of Lyft is maar dat zijn ze lang niet allemaal. Als ik naar de USA ga is het dan ook nooit een vraag of ik een huurauto neem (ipv een taxi of iets dergelijks) want zonder kan je gewoon erg weinig. Ik heb het 1x geprobeerd in Bellevue, WA (net buiten Seattle) waar het hotel naast het bedrijf lag wat ik bezocht en 1x in Minneapolis (zelfde verhaal). Maar om al lopend de straat over te steken is al lastig genoeg :)
Er veranderen wel dingen in de USA maar dan gaat het echt om bepaalde steden.

De enige stad waar ik heen ga zonder huurauto te hebben is New York. Daar kan je er wel zonder.

December en Januari zijn zakelijk nogal stevig begonnen. 5 nieuwe projecten in Zweden waaronder 2 bij nieuwe klanten. Daarnaast nog een project in Duitsland in de uitloop fase en een nieuwe ook in Duitsland. En voor de USA moeten we nog gaan beginnen. De auto industrie is nog steeds aan het accelereren. Van aandrijftechniek tot autonoom rijden en nieuwe business modellen... alles gebeurt op dit moment tegelijk. En zelfs de business in Europa is voornamelijk gedreven vanuit China en USA. Vandaar dat het nu even iets rustiger is deze week want er is Chinees Nieuwjaar.
Gezien de Omicron variant en reisbeperkingen (of thuiswerk oproepen) in de verschillende landen is het op het moment weer allemaal op afstand. Maar reizen komt er weer aan.

Over de Ioniq5 eigenlijk weinig nieuws. Iets van 1500km gereden tot nu toe en nog altijd zeer tevreden. Verbruik is met ook veel kortere stukken en snewleg erbij nu stabiel tussen de 20 en 21 kWh/100km. Opwarmen aan de laadpaal doen we niet dus dat zit er ook in.

Wel laatst onze camper weer gebruikt. Die stond al weer even stil (voor het laatst in November op pad geweest en de trip in December ging niet door). Met de zonnepanelen op het dak blijven zowel de huishoud accus als de motor accus prima op peil en zo'n nieuwe diesel start toch wat beter na lang stil gestaan te hebben dan de 40 jaar oude die we ervoor hadden. Als je de diesel dan start dan wel meteen een wat langere rit maken. Zodoende een mooie plek opgezocht en een keer voor een dagtrip gebruikt.
20220130_131017 by M R, on Flickr
Hier staat inmiddels al ruim boven de 4000km op. Er waren een paar kleine aanloopproblemen (zowel aan de Jumper als aan de camper inbouw) maar nu werkt alles helemaal perfect.

Fijn dat de camper nu helemaal is zoals ie hoort te zijn, zo'n dagtripje ermee is ook hartstikke leuk natuurlijk.
Ik ben ook erg benieuwd naar de Ioniq 5. Van buiten is het al een imposante verschijning maar het interieur lijkt me echt fantastisch.

Zoals wel vaker geroepen is er hier wel een verlanglijst met auto's voor de verzameling:
  • Corvette - check
  • Saab 96 - check
  • Panhard 24
  • AlfaSud
  • NSU Ro80
  • Chevrolet Corvair
  • Citroen GS/GSA
  • Ford Model A
  • ..iets jaren 50/begin 60 amerikaans rock&roll
De Suzuki is erg leuk maar was vooral voor mijn vrouw op de verlanglijst. De Alfa 164 ben ik heel erg blij mee maar stond niet op de verlanglijst. Meer toeval hoe dat gelopen is.

Verder zijn er natuurlijk wel meer auto's waar ik interesse in heb maar de verlanglijst is wel vrij stabiel. Veel van deze auto's staan er boeken in de kast en heb ik me aardig in verdiept. Allemaal zijn ze iets eigens in design, techniek en plek in de geschiedenis. En verder redelijk anders - al waren de Citroen GS en AlfaSud wel ooit concurenten van elkaar.

Ik zoek niet actief maar zo nu en dan zie ik wat te koop staan. Meestal doe ik daar niets mee maar soms wel - zo kwam de Saab 2 jaar geleden ineens in beeld. En zo is er weer iets opgedoken.
Op de lijst staat een Panhard 24 - een auto waar er maar 28.000 van gemaakt zijn en waar onderdelen verkrijgbaarheid best een probleem kan zijn. Om ook maar interessant te zijn mag zo'n auto dus geen heel project zijn. Daarbij is project Suzuki nog niet klaar en gaat al langzaam. Nu is er een Panhard die al even te koop staat maar er goed bij staat. Na wat uitwisseling is mijn interesse zover gewekt dat ik in ieder geval ga kijken binnenkort.

https://www.youtube.com/watch?v=91ymbmmaaHo&ab_channel=AutoAktief

https://www.youtube.com/watch?v=dfoRhtGMeLU&ab_channel=Jyouaille%2Ccetautrebagnolard

https://www.youtube.com/watch?v=C8sqJrUjmFU&t=1307s&ab_channel=JayLeno%27sGarage

panhard-24-ct-02.jpg

panhard-24ct-one-of-unique-french-sports-car_ebc3e.jpg

Dit is dus een Panhard 24. Een compacte grand routier. Er is maar 850cc aan boord (luchtgekoeld 2-cilinder boxer) maar wel met 50 of 60pk. Op een wagengewicht van rond de 800kg zeker niet verkeerd. Voorwielaangedreven uiteraard. Een beetje een brug tussen de Citroen Dyane en de latere Citroen GS - de 24 is ontwikkeld en geproduceerd toen Citroen al een grote aandeelhouder was van Panhard.

Buiten allerlei bijzonderheden in de motor (krukas en drijfstangen met kogel/rollagers, torsiestaaf klepveren, etc.) ook met een slimme bouw van bijvoorbeeld de wielophanging. De vooras bestaat uit 2 boven elkaar geplaatste dwarsliggende bladveren (de bladveer functioneert als draagarm) met langsarmen. De trommelremmen steken door de wielen heen. De verwarming en ventilatie is zeer uitgebreid en slim opgezet.

Qua design is de 24 geinspireerd op de Chevrolet Corvair, net als sommige NSUs, Fiats, Simcas en zelfs BMWs. De neus is niet geinspireerd op de Citroen DS - dat is namelijk andersom. De facelift van de DS waarbij de koplampen achter gals kwamen is gebaseerd op de Panhard 24. Vroege DS facelift prototypes hadden de koplampen van de 24 om te kijken hoe het zou staan.

De 24 (vernoemd naar de vele 24h-LeMans klasse overwinningen die Panhard haalde) kwam in 1964 al uit en kwam in korte wielbases (Coupe) en lange wielbasis (Berline). In 1967 uit productie gegaan en daarmee was het merk Panhard over en uit. De Panhards werden bij Citroen dealers verkocht maar dat liep niet zo snel. Menig Nederlandse Panhard heeft zelfs wel 10 jaar moeten wachten op de 1e registratie.

Oh zo'n Panhard vind ik echt gaaf!
Leuk om zo'n lijstje te hebben. Bij mij wisselt dat lijstje steeds... :)

Fijn dat de camper zo goed bevalt.

Engineer2 zei:
Menig Nederlandse Panhard heeft zelfs wel 10 jaar moeten wachten op de 1e registratie.

Het exemplaar op de video ook, pas in 1978 op kenteken gezet! 11 jaar na het einde van de productie!

Maar wat een super gave auto. Prachtig!

Leuke ontwikkelingen!

Mooi model zo'n 24!

Veel plezier met kijken en succes met het nemen van een beslissing ;-)

Gaaf hoor!! Een Panhard is echt een leuke auto en zit bij mij persoonlijk in de hoek van guilty pleasure! Hoop dat het echt wat voor je is.

Grappige 'auto. Ik zou er met een boog omheen lopen vandaar dat mijn oldtimer toendertijd een Volvo was waar alles nog van te krijgen is. Maar super dat jij een andere keuze maakt, of durft te maken.

Mooie keus, er stond er een tijdje geleden een te koop die was gevandaliseerd. Ik heb me toen nog afgevraagd hoe de onderdelenvoorziening was... het is voor mij gebleven bij een schaalmodel. Gave auto, ik waardeer Panhard bijzonder.

Ik hoop voor je dat het allemaal mee valt en dat het door kan gaan. En ook een beetje voor mezelf, mocht het zo ver komen dan zou ik je 24 graag eens nader beschouwen. Ik heb er ook al jaren een enorm zwak voor, zonder er enige werkelijke ervaring mee te hebben. Ik ben benieuwd of die liefde stand houdt, of dat het ineens tegen valt. :)

Ooow wat gaaf zo'n 24. Een vriend van me heeft er ook nog een in de schuur staan, te wachten op restauratie. Ik probeer hem telkens er toe te zetten eens met dat ding te beginnen, maar tot nu toe zonder succes.

Spannend, die situatie met de Panhard! Ik ben benieuwd :)

Na de persfoto's die je van de Ioniq5 heb gedeeld merk ik dat ik er langzaam wel voor begin op te warmen, maar het futuristische en bijna brutalistische ontwerp van het exterieur geeft mij vooral het gevoel dat 'ie letterlijk van een andere planeet komt. Misschien is 't een kwestie van wennen. Het interieur ziet er in ieder geval wel top-notch uit, heel mooi afgewerkt.

Misschien heb ik 't al eens gezegd, maar dit laat tegelijkertijd ook weer heel mooi het wijde bereik van je wagenpark zien. Behalve exclusieve tegenover doodgewone auto's nu ook een hypermoderne tegenover klassiekers (y).

BleuZ NL zei:
Spannend, die situatie met de Panhard! Ik ben benieuwd :)

Na de persfoto's die je van de Ioniq5 heb gedeeld merk ik dat ik er langzaam wel voor begin op te warmen, maar het futuristische en bijna brutalistische ontwerp van het exterieur geeft mij vooral het gevoel dat 'ie letterlijk van een andere planeet komt. Misschien is 't een kwestie van wennen. Het interieur ziet er in ieder geval wel top-notch uit, heel mooi afgewerkt.

Misschien heb ik 't al eens gezegd, maar dit laat tegelijkertijd ook weer heel mooi het wijde bereik van je wagenpark zien. Behalve exclusieve tegenover doodgewone auto's nu ook een hypermoderne tegenover klassiekers (y).

Er is in ieder geval genoeg interesse hier! :D
Nog even geduld, ik ben er nog niet geweest. Er moet ook weleens gewerkt worden.

Mooie omschrijving; het is inderdaad een wijd bereik. Door te werken aan het hypermoderne elke dag heeft dat uiteraard een interesse en tegelijkertijd is er de liefde voor auto's die wat levendiger en minder perfect zijn. Ook een waardering voor wat men indertijd ondanks de beperkingen toch nog kon maken. De autowereld is altijd deels intuitief en deels analytisch geweest - en in iedere auto is die balans net iets anders.

Terug
Bovenaan