Zoals wel vaker geroepen is er hier wel een verlanglijst met auto's voor de verzameling:
-
Corvette - check
-
Saab 96 - check
- Panhard 24
- AlfaSud
- NSU Ro80
- Chevrolet Corvair
- Citroen GS/GSA
- Ford Model A
- ..iets jaren 50/begin 60 amerikaans rock&roll
De Suzuki is erg leuk maar was vooral voor mijn vrouw op de verlanglijst. De Alfa 164 ben ik heel erg blij mee maar stond niet op de verlanglijst. Meer toeval hoe dat gelopen is.
Verder zijn er natuurlijk wel meer auto's waar ik interesse in heb maar de verlanglijst is wel vrij stabiel. Veel van deze auto's staan er boeken in de kast en heb ik me aardig in verdiept. Allemaal zijn ze iets eigens in design, techniek en plek in de geschiedenis. En verder redelijk anders - al waren de Citroen GS en AlfaSud wel ooit concurenten van elkaar.
Ik zoek niet actief maar zo nu en dan zie ik wat te koop staan. Meestal doe ik daar niets mee maar soms wel - zo kwam de Saab 2 jaar geleden ineens in beeld. En zo is er weer iets opgedoken.
Op de lijst staat een Panhard 24 - een auto waar er maar 28.000 van gemaakt zijn en waar onderdelen verkrijgbaarheid best een probleem kan zijn. Om ook maar interessant te zijn mag zo'n auto dus geen heel project zijn. Daarbij is project Suzuki nog niet klaar en gaat al langzaam. Nu is er een Panhard die al even te koop staat maar er goed bij staat. Na wat uitwisseling is mijn interesse zover gewekt dat ik in ieder geval ga kijken binnenkort.
https://www.youtube.com/watch?v=91ymbmmaaHo&ab_channel=AutoAktief
https://www.youtube.com/watch?v=dfoRhtGMeLU&ab_channel=Jyouaille%2Ccetautrebagnolard
https://www.youtube.com/watch?v=C8sqJrUjmFU&t=1307s&ab_channel=JayLeno%27sGarage
Dit is dus een Panhard 24. Een compacte grand routier. Er is maar 850cc aan boord (luchtgekoeld 2-cilinder boxer) maar wel met 50 of 60pk. Op een wagengewicht van rond de 800kg zeker niet verkeerd. Voorwielaangedreven uiteraard. Een beetje een brug tussen de Citroen Dyane en de latere Citroen GS - de 24 is ontwikkeld en geproduceerd toen Citroen al een grote aandeelhouder was van Panhard.
Buiten allerlei bijzonderheden in de motor (krukas en drijfstangen met kogel/rollagers, torsiestaaf klepveren, etc.) ook met een slimme bouw van bijvoorbeeld de wielophanging. De vooras bestaat uit 2 boven elkaar geplaatste dwarsliggende bladveren (de bladveer functioneert als draagarm) met langsarmen. De trommelremmen steken door de wielen heen. De verwarming en ventilatie is zeer uitgebreid en slim opgezet.
Qua design is de 24 geinspireerd op de Chevrolet Corvair, net als sommige NSUs, Fiats, Simcas en zelfs BMWs. De neus is niet geinspireerd op de Citroen DS - dat is namelijk andersom. De facelift van de DS waarbij de koplampen achter gals kwamen is gebaseerd op de Panhard 24. Vroege DS facelift prototypes hadden de koplampen van de 24 om te kijken hoe het zou staan.
De 24 (vernoemd naar de vele 24h-LeMans klasse overwinningen die Panhard haalde) kwam in 1964 al uit en kwam in korte wielbases (Coupe) en lange wielbasis (Berline). In 1967 uit productie gegaan en daarmee was het merk Panhard over en uit. De Panhards werden bij Citroen dealers verkocht maar dat liep niet zo snel. Menig Nederlandse Panhard heeft zelfs wel 10 jaar moeten wachten op de 1e registratie.