Engineer: '65 Panhard/'73 Saab/'75 AlfaSud/'81 Suzuki/'88 Corvette/'97 Alfa 164/'10 Wind/'13 Panda 4x4/'17 124 Spider/'21 Pössl/'22 Alpine/'24 Nio

Marc 827 3500 zei:
Motorruimte van de Saab is idd stuk schoner. :)
Kentekenlijstje staat ook gelikt.

Is de hoedenplank makkelijk uit te bouwen? Dan kun je met stof lijm de gele doek er op maken. :)

Dat kan ook natuurlijk. Maar dan zou ik eerder gaan voor de hoedenplank herstellen. Het is een zwarte houten plaat en maakt ook deel uit van het ventilatiesysteem. Het zwart is niet zo mooi meer en de plank is nogal aan het doorhangen. Een gele deken er een beetje los op dekt niet teveel ventilatie af. Wel is de gele deken vrij reflecterend. Dus nu kan hij er zo vanaf gepakt worden als het irritant is.

Je moet dit denk ik zien als een period-accessory :D

Afgelopen weekend de computer een beetje opgeruimd en wat foto's weer gevonden. De openingspost is dus weer helemaal up-to-date met veel nieuwe foto's. Een paar teasers:

1277165_243147352500903_1866226089_o by M R, on Flickr

IMG_0494_edit by M R, on Flickr

DSCN1479 by M R, on Flickr

26-08-2009 toegevoegd vanaf camera 451 by M R, on Flickr

IMG_5900 by M R, on Flickr

IMG_20180226_082557 by M R, on Flickr

17122011450 by M R, on Flickr

6152bd46207ba2e52924203c620359ee by M R, on Flickr

DSCN0749_ by M R, on Flickr

2dt3gw9 by M R, on Flickr

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,5144357,5144357#msg-5144357

Zoals mijn vrouw laatst al zei; je zou bijna vergeten dat we nog wachten op onze camper! Of eigenlijk: mobiel kantoor, verhuisbus, aanhangertrekker, weekendjes weg en vakantie mobiel.. erg multifunctioneel. Hij mag 2500kg trekken dus ik kan er zelfs een aanhanger met een van de oldtimers achter hangen.. Ik heb alleen het rijbewijs er (nog) niet voor.

Zo rond deze tijd zou de Jumper bij SEVEL van de band moeten komen. Ik heb nog niets gehoord dat ook daar er vertragingen zijn vanwege toeleverancier problemen.
Rest nog transport naar Beieren waar de hele camper ombouw zal plaatsvinden. Hopelijk arriveert hij dan in Mei in Nederland en ook dan is er nog wat werk; o.a. aan de installatie van zonnepanelen.

Autobild heeft net een test gepubliceerd van "onze" camper. Het is een 2020 model en in een andere buitenkleur; maar verder eigenlijk precies zoals die van ons zal worden. Zelfde interieur kleuren, motor, etc.
https://www.autobild.de/artikel/poessl-summit-540-wohnmobil-test-18705799.html

Poessl-Summit-540-1200x800-83b353b41ec67337.jpg

Poessl-Summit-540-1200x800-501309e6e3384db0.jpg

Poessl-Summit-540-1200x800-4f6a8841068d7cb0.jpg

Poessl-Summit-540-1200x800-333049e838c50bb6.jpg

Poessl-Summit-540-1200x800-e1b602ae550a4a32.jpg

Misschien hun grootste kritiekpunt: het bed is wat smal. En wij zijn juist blij dat het bed breder is dan wat we in de LT hadden. :D

Hoe dan ook. Het wachten valt zwaar en is tegelijk de voorpret.

Bijzonder mooie camper en erg praktisch ingedeeld.
Als de tent me gaat vervelen, of dat niet meer gaat, zou ik zo iets ook zeker overwegen.

uwbuurman zei:
Haha, ja, wachten is ook voorpret inderdaad!! Hoe lang is dat bed?

1.95 lang. Dat is de beperking zeker niet (en wederom meer dan we in de LT hadden).

Voor de lockdown zijn we al eens bij een kampeerwinkel wat materiaal gaan inslaan. We hebben in principe alles al maar sommige dingen mogen ook weleens vervangen worden. Nu staat dat natuurlijk ook even stil. Het plannen van de eerste reis is ook nog wat lastig.

Audi A6 zei:
Bijzonder mooie camper en erg praktisch ingedeeld.
Als de tent me gaat vervelen, of dat niet meer gaat, zou ik zo iets ook zeker overwegen.

Dank!
Zeker ook eens doen. Huren kan ook. Voordat we onze LT camper hadden gingen we op pad met zo'n klein 2 persoons koepel tentje. Elke dag weer een andere camping. Maar net wat te vaak veel regen gehad, kou en een rotsige bodem. De tent gebruiken we nu heel soms nog voor hooguit een weekend.

Wij camperen met een De Waard Albatros, je hebt wat ruimte nodig (8x5m) en het is wat werk (45minuten om hem op te zetten/ 57 haringen) maar dan heb je ook wel een hoop leefruimte als het slecht weer is, elke dag een andere camping wordt hem dus niet, maar meestal staan we niet langer dan een week op dezelfde camping.
Mijn vader is ons al 2x komen opzoeken, 1x met een Vito Marco Polo en een keer met een California, ook erg mooi gezien de binnenruimte en compacte buiten maten, maar die hebben dan weer geen toilet aan boord. Wat dat betreft geeft jullie keuze veel meer ruimte en comfort voor het budget.

Pas geleden hadden we dan toch heel even winter. Op een zaterdag avond maar ik was helaas aan het werk (teleconferentie met de USA). Nadien nog snel even naar buiten en toch nog een paar foto's kunnen maken enzo.
20210116_173221 by M R, on Flickr
20210116_192117 by M R, on Flickr
De ochtend erna was alle sneeuw al weer weg. Tot zover de winter? Geen sneeuwfoto dus van een van de oldtimers.

Er zijn nog wel wat winters zonnige dagen bij. Een van die dagen maar eens aangegrepen om een stuk te gaan rijden met de Ioniq. Toch af en toe eens een ander uitzicht. Voor de verandering eens gekozen voor veel snelweg; een rondje om het IJsselmeer. Zo'n beetje Utrecht, Amsterdam, Afsluitdijk, Sneek, Emmeloord, Lelystad, Utrecht. Volle accu vertrokken; net voor de Afsluitdijk de laatste FastNed weer opladen (20% tot 90%). Daarna net voor Emmeloord nog een FastNed (50% tot 90%) en daarna pas weer thuis aan de lader. Mooi stukje ontspannen rijden zo en zo binnen Corona regels toch even wat andere uitzichten.

Verder zijn inmiddels de meeste Suzuki onderdelen gearriveerd. Net als de rest van de auto is het meeste toch wel opvallend klein :D
20210126_140653 by M R, on Flickr
De koppelingsplaat is 2/3 in diameter van die van de Alfa
20210126_140801 by M R, on Flickr
De wiellagers zijn nog niet eens de helft qua maat als die van de Corvette of de Alfa.
Als het niet meer vriest kan ik dus aan de gang!

Lekker hoor!! Groot of klein, nieuwe onderdelen is zo lekker hahaha. Gewoon nieuwe spullen, geen rotte bende. Sleutelt fijn ook. Kom maar op met dat voorjaar.

Uiteraard kunnen we nu nog een paar extra sneeuwfoto's toevoegen.

20210207_104723 by M R, on Flickr
Met een hele partij aan boxen. De sneeuw waait wel wat door de garagedeuren heen, maar tegelijkertijd sluit de sneeuw de kieren ook snel weer af.

20210207_162831 by M R, on Flickr
IMG-20210207-WA0015 by M R, on Flickr
De sneeuwdikte is zelfs in de tuin erg variërend. Van 10cm tot ruim 60cm. Onze bijkeuken deur kon niet meer open dan een kiertje. Mijn sneeuwfoto's zijn trouwens allemaal van de zondag ochtend. Gedurende de dag is er nog heel wat gevallen.

20210207_104633 by M R, on Flickr
20210207_103321 by M R, on Flickr
Auto's krijgen zo ook een heel andere vorm. Ons tuinhek is hier en daar vrijwel geheel verdwenen in een sneeuwduin.

20210207_112835 by M R, on Flickr
20210207_113042 by M R, on Flickr
Deze oude Vauxhall van een dorspsgenoot kwam vast te zitten in onze straat. Aan de kant kunnen parkeren en dan maar even wachten tot de sneeuwschuiver weer langs komt.
20210207_121439 by M R, on Flickr
20210207_121441 by M R, on Flickr
En een uurtje later zag ik hem ineens weer rijden

20210206_113552 by M R, on Flickr
Maar nog voor de sneeuwtijd: de 164 staat weer op het vertrouwde adres binnen tussen diverse andere old- en youngtimers. Waaronder ook enkele Thema's, zelfs die met de Ferrari V8.

Lachen die sneeuwfoto's! (y)
Ook erg veel gevallen bij jou, lijkt nog wel ietsje heftiger zelfs dan hier in Vianen. Maar door die harde wind krijg je inderdaad van die oneven stukken waardoor er op sommige plekken een paar cm ligt en een meter verderop opeens het 5-voudige!
Dappere bestuurder trouwens in die oude Vauxhall. Om met zo'n oldtimertje te gaan rijden in deze weersomstandigheden :eek:

Inmiddels is de sneeuw al een heel eind gesmolten. Hier en daar ligt er nog aardig wat. De sloten in de weilanden in de buurt zijn nog aardig dicht met sneeuw, hier en daar is de sloot zelfs niet meer te zien. Op een van de sloten die wel redelijk vrij gebleven is van sneeuw (net achter een haag) kon er zaterdag even geschaatst worden, maar lang heeft het niet geduurd.

Ik ben in plaats daarvan even naar Overijsel gereden want er bleek een Alfa 164 gesloopt te worden. Een best redelijk exemplaar waar de garage helaas de niet-technische eigenaar verzuimd heeft te waarschuwen voor de al stevige roest. En zelfs de auto nog eens heeft APK goedgekeurd terwijl er echt al wat mis was. De eigenaar liet een technisch onderlegde vriend dit keer de auto even nakijken voor de APK en die trok tot zijn verbazing de hele gordelbevestiging uit de carrosserie. Ook was de accu zichtbaar door de bodemplaat heen en zaten de voorste veerpoten niet bepaald meer stevig vast. Dat met allerlei andere zaken die niet in orde bleken en nog veel meer verstopte roest. Ik heb de auto gezien en die is inderdaad niet meer te redden voor een prijs onder de 10.000 euro.
Een 164 roest maar op een paar plekken maar als daar nooit aandacht aan wordt besteed is het wel einde verhaal. En deze had ook nog last van de Carglass roest: bij het vervangen van het raam schrapen ze de lak in de raamsponning kapot en (tijd=geld) behandelen dat verder niet. Dan is het onvermijdelijk dat er langzaam aan roest onder het raam vandaan komt. Al heel vaak gezien bij allerlei verschillende merken met allemaal als overeenkomst de Carglass ooit in hun verleden. Ook dat is, wanneer niet op tijd aangepakt, fataal.

En zo ging het aantal 164s in Nederland weer eentje naar beneden. Rond de kerst waren het er nog 104 waarvan het meerendeel geschorst staat. Voordat de 164 echt de sloop op geduwd werd was er nog kans om snel een paar zeldzame onderdelen eraf te halen. Uiteraard ging ik voor het instrumentenpaneel (dat km stand display) maar ik heb ook de hele kofferbak bekleding meegenomen en diverse kleine dingen. Zelf van de auto afschroeven en meenemen was de voorwaarde dus weer een goed ritje met de Ioniq gemaakt. Het verwarmde stuur van de Ioniq was erg welkom om de verkleumde handelen van het demonteren weer een beetje soepel te krijgen.

20210213_161119 by M R, on Flickr

Jammer van die 164 maar wel een mooie buit voor je eigen wagen. En wat een leuke Vauxhall trouwens, leuk zo in die sneeuw (al dacht de eigenaar er toen waarschijnlijk anders over :)).

Kijk, dat is eens nuttig, de stuurwielverwarming.

Zal de computer registeren hoevaak / hoelang zo'n functie in het autoleven gefunctioneerd heeft?
Vergelijk NL met, bijvoorbeeld, Noorse exemplaren.. :p

Durashift zei:

Zal de computer registeren hoevaak / hoelang zo'n functie in het autoleven gefunctioneerd heeft?
Vergelijk NL met, bijvoorbeeld, Noorse exemplaren.. :p

Net als stoelverwarming is dit zoiets dat je pas gaat waarderen als je het hebt.
Er zit geen thermostaat in zoals bij stoelverwarming dus het schakelt zichzelf uit na x-tijd (volgens mij 20 a 30 minuten) en is dan een aantal minuten niet meer in te schakelen. Om die tijd goed te kunnen bepalen zullen ze bij ontwikkeling zeer zeker dat soort registraties hebben gehad. Of dat in de productie auto is blijven zitten weet ik niet. Computer geheugen in de auto kost nog steeds een stuk meer dan in consumenten electronica dus er wordt over elke byte nog nagedacht. Ik heb een 2 jaar geleden namens een klant nog een maandenlange discussie gehad met een wetgevings instantie die allerlei dingen wilden bijhouden wat wel 512kB in beslag zou nemen. Bijhouden was het punt niet maar die 512kB wel.

Alle 164 spullen liggen in de garage te wachten. Net als die bronsen sierstrips die ik nog steeds eens moet monteren. Hoop kleine puntjes op de i zo langzaam aan dus misschien dit jaar eens een dagje klussen. Voorlopig eerst maar eens wachten op mooi weer en de terugkeer van de 164 uit de werkplaats. Met de vervangen koppeling en koppeling hydrauliek is er straks qua techniek niets meer op mijn lijstje. Hoog tijd om wat meer te gaan rijden ermee. Een kort ritje naar Drenthe staat al op het programma voor Maart. Ook weer voor onderdelen uitwisselen.

Overigens staat mijn 164 in het deze week uitkomende nummer van Youngtimer magazine. Geen heel artikel maar een klein verhaal. Ik ben zelf ook benieuwd.

Leuk om met de 164 in een magazine te komen, zijn toch altijd leuke stukjes tastbare herinnering die je daarmee krijgt. Verder ook fijn dat de techniek ervan straks weer helemaal op punt staat, het cosmetische komt in jou handen ook wel in orde. Zo'n onderdelenjacht is ook altijd leuk. Zo werd ik door iemand via Instagram getipt over een STS op de sloop. Hierover wellicht meer in mijn topic zodra ik daarmee aan de slag ben geweest.

Die Vauxhall in de sneeuw is wel heel erg gaaf. Is het echt de daily van diens eigenaar of vond hij het gewoon leuk om het oude beestje eens uit te laten in de sneeuw? Hoe dan ook levert het fraaie plaatjes op.

Zo, dat is wel een hele gave camper! Ontzettend netjes afgewerkt en verrassend veel ruimte voor het formaat (hoewel een deel daarvan wellicht te wijten is aan de groothoeklenzen die voor de foto's gebruikt zijn). Lijkt er op dat je er van de zomer zeker mooi mee tussenuit kan (y)

Zo'n Vauxhall heb ik trouwens nog nooit hier op de wegen gezien – wat leuk dat de eigenaar er ook in het winterse weer mee op uit gaat, dat lijkt me een hele aparte ervaring!

Prachtig wagenpark heb je trouwens, ik heb de beginpost eens even doorgelezen, wat ontzettend leuk om al die variatie te zien!

der Magistrat zei:
Durashift zei:

Ha, nou!
Ik heb zelf verwarmde stoelen, maar nu mis ik toch verdorie het verwarmde stuurwiel.
Zo blijft er altijd wat te wensen. :T

Mijn vader kreeg het zelf voor elkaar om te klagen over zijn Insignia :) Hij heeft stoelverwarming, stuurwielverwarming maar tijdens schakelen is de pook toch wel erg koud :rolleyes:

opel omega zei:
der Magistrat zei:
Durashift zei:

Ha, nou!
Ik heb zelf verwarmde stoelen, maar nu mis ik toch verdorie het verwarmde stuurwiel.

Mijn vader kreeg het zelf voor elkaar om te klagen over zijn Insignia :) Hij heeft stoelverwarming, stuurwielverwarming maar tijdens schakelen is de pook toch wel erg koud :rolleyes:

Een gat in de markt, dunkt me! Of zou pookverwarming al bestaan? :p

Pookverwarming.. hmm Dacht het niet. Nouja; onze Ioniq heeft alleen drukknoppen dus er is niets van een pook te bekennen.

Zelfs de oudste die we hebben, de Saab, heeft stoelverwarming. Die doet het niet denk ik maar het zat er wel op. Vanwege de veiligheid. De rest van de auto's heeft het trouwens niet.

Gewoon Dirk zei:
Die Vauxhall in de sneeuw is wel heel erg gaaf. Is het echt de daily van diens eigenaar of vond hij het gewoon leuk om het oude beestje eens uit te laten in de sneeuw? Hoe dan ook levert het fraaie plaatjes op.

BleuZ NL zei:
Zo'n Vauxhall heb ik trouwens nog nooit hier op de wegen gezien – wat leuk dat de eigenaar er ook in het winterse weer mee op uit gaat, dat lijkt me een hele aparte ervaring!

Die Vauxhall is best apart inderdaad. Het is niet de mooiste, vooral het interieur niet, maar is technisch denk ik wel in orde. Het lijkt de daily te zijn. Hij staat altijd in het dorp aan straat geparkeerd maar wel steeds op een andere plek. Om ermee in de sneeuw op pad te gaan is wel een stap verder. Maar ik had tegen mijn vrouw ook al geroepe dat mochten we echt vast komen te zitten hebben we altijd de ultieme sneeuw auto nog; de Saab. Net als die Vauxhall smalle banden en veel bodemvrijheid wanneer je het vergelijkt met een moderne auto. En daarnaast heeft zo'n Saab natuurlijk voorwielaandrijving en een geheel vlakke bodemplaat. Maar ik heb er toch voor gekozen om hem de zout en pekel te besparen.

BleuZ NL zei:
Zo, dat is wel een hele gave camper! Ontzettend netjes afgewerkt en verrassend veel ruimte voor het formaat (hoewel een deel daarvan wellicht te wijten is aan de groothoeklenzen die voor de foto's gebruikt zijn). Lijkt er op dat je er van de zomer zeker mooi mee tussenuit kan (y)

Prachtig wagenpark heb je trouwens, ik heb de beginpost eens even doorgelezen, wat ontzettend leuk om al die variatie te zien!

Dankje! Ik heb een groot autohart inderdaad. De camper (ik heb er in eentje gestaan en doet zeker ruim aan) is echt een droom voor ons. We kijken erg uit naar de vakanties ermee.

BleuZ NL zei:
opel omega zei:
der Magistrat zei:
Durashift zei:

Ha, nou!

Een gat in de markt, dunkt me! Of zou pookverwarming al bestaan? :p

Ja maar.... dan zijn die satellieten van de richtingaanwijzers en ruitenwissers weer zo koud....:LOL:

Onderdelenjacht: af en toe moet je gewoon toeslaan op 't juiste moment (y)

Stoel-, stuur- & pookverwarming :eek: : na 't ijskrabben (buiten én binnenzijde) ben ik allang blij met überhaupt wat warme lucht :D

Sjon77 zei:
Onderdelenjacht: af en toe moet je gewoon toeslaan op 't juiste moment (y)

Stoel-, stuur- & pookverwarming :eek: : na 't ijskrabben (buiten én binnenzijde) ben ik allang blij met überhaupt wat warme lucht :D

Van ijskrabben krijg je het zelf al warm toch? De laatste keer aan de binnenkant krabben was met de Polo 1.2TDI Bluemotion. DIe deed ook niet aan warmte geven aan het interieur. Maar een week later en het is al bijna zomers weer. En dan heb ik de ultieme gadget; de Ioniq heeft ook stoelventilatie wat erg verkoelend werkt. Maar dat is voor mij toh meer iets om de zwarte bekleding een beetje af te koelen als het in de zon heeft gestaan. Het schuifdakje is het toch meer voor mij.

Met dit plotse heerlijke weer en overal motoren, sportauto's en young/oldtimers weer op de weg baal ik dit keer voor het eerst van mijn verzekering met winterstalling voorwaarde (tot 1 Maart niet op de weg, ex evenementen en ex voor APK etc). Nog nooit was het al voor 1 Maart zo mooi en zoutvrij dat het jeukte om op pad te gaan. De tijd dan maar gebruikt om de auto's een beetje te luchten, even kort na te kijken etc. Verder druk geweest met restanten van verhuizing en verbouwing opruimen zodat de garage's wat leefbaarder worden. De Suzuki wacht nog immers nog steeds.

Winterstalling voorwaarde voor de verzekering, die ken ik niet. Aan de ene kant logisch, maar aan de andere kant: een beetje liefhebber van oud spul behoudt zijn bezit voor pekel en gladheid dus houdt 'm sowieso binnen.

Barri zei:
Winterstalling voorwaarde voor de verzekering, die ken ik niet. Aan de ene kant logisch, maar aan de andere kant: een beetje liefhebber van oud spul behoudt zijn bezit voor pekel en gladheid dus houdt 'm sowieso binnen.

Zonder kan ook; maar ik krijg best leuke korting vanwege garagestalling, niet rijden in Dec-Jan-Feb (winterstalling korting genaamd), extra stuurslot, accu hoofdschakelaar, brandblusser aanwezig, etc. Maar vooral die winterstalling doet het goed qua korting; juist om dat extra risico met gladheid.

Ga ik morgen eens voor bellen, wij hebben een klassieker verzekering, mag het hele jaar door rijden......beetje minder betalen is altijd goed.

Engineer2 zei:
Van ijskrabben krijg je het zelf al warm toch? De laatste keer aan de binnenkant krabben was met de Polo 1.2TDI Bluemotion. DIe deed ook niet aan warmte geven aan het interieur. Maar een week later en het is al bijna zomers weer. En dan heb ik de ultieme gadget; de Ioniq heeft ook stoelventilatie wat erg verkoelend werkt. Maar dat is voor mij toh meer iets om de zwarte bekleding een beetje af te koelen als het in de zon heeft gestaan. Het schuifdakje is het toch meer voor mij.
Kouwe klauwen krijg ik ervan o_O . Nu ik erover nadenk; ijskrabben aan de binnenzijde heb ik deze winter nog niet hoeven doen, vermoedelijk minder vochtig door de langere dagelijkse ritten.
Stoelventilatie: ik wist niet eens dat 't bestond. Weer wat geleerd, toch handig zo'n forum (y)

Sjon77 zei:
Engineer2 zei:
Kouwe klauwen krijg ik ervan o_O . Nu ik erover nadenk; ijskrabben aan de binnenzijde heb ik deze winter nog niet hoeven doen, vermoedelijk minder vochtig door de langere dagelijkse ritten.
Stoelventilatie: ik wist niet eens dat 't bestond. Weer wat geleerd, toch handig zo'n forum (y)

De volgende stap is stoelmassage. Nog nooit gehad, lijkt me totale onzin maar als ik het eenmaal in een auto heb zal het vast wel een favoreit worden :D
Gelukkig heb ik de oldtimers om me aan het echte auto rijden te herinneren. De Suzuki heeft zelfs geen rembekrachtiging.

Met het mooie weer druk bezig geweest met de garage boxen eens goed opruimen. Stond nog veel spul wat wel verhuisd was maar nog geen plek had gekregen. Daarnaast wat kleine klusjes aan de Saab waarvoor het tot nu toe nog te koud was. Er zitten aan de Saab op 3 plekken roestplekjes waar wat mee moet gebeuren (een klein blaasje tel ik niet mee). De onderkant van de beide deuren vertoont roest. Dit komt echter uit de las c.q. felsnaad onderaan waar de buitenplaat van de deur aan de binnenplaat zit. Dit wordt een kwestie van of een stal andere deuren vinden of uitbesteden.

Daarnaast is er echter ook op een van de "oortjes" roest ontstaan wat ook op het plaatwerk eronder doorgewerkt is.
20210224_150527 by M R, on Flickr
Vermoedelijk is de rand van het oortje (waar het normaal onder het raamrubber geschoven is) beschadigd bij monteren en daar begonnen met roesten. Het roestwater is vervolgens blijven staan op de rand van het plaatwerk eronder daardoor er daar ook roest is ontstaan. De roest komt namelijk niet uit de rand met het achterspatbord vandaan; wat is meer wat je zou verwachten.
Op de foto hangt het oortje bijna helemaal los. Voor het laatste stuk zou ik een schroefje onder het achterraam rubber moeten losschroeven maar dat rubber is zo oud en hard dat ik daar niet teveel druk op wil zetten.

Dus losse roest eraf, beetje glad en kaal schuren, roeststopper erop, de hele kleine gaatjes dichten, plamuren en in kleur spuiten. Geen volle profi restauratie maar wel weer netjes en nog belangrijker de roest is voor vele jaren weer gestopt (de Saab staat immers altijd lekker droog). Als het wat verder (of misschien wel af is) post ik nog wat plaatjes.

Die was goed op! Fijn om zo goed op de hoogte gehouden te worden door de garage. en ook weer lekker bezig aan de Saab zie ik, dat wordt zorgeloos genieten straks.

De Saab is weer beschermd tegen verder roesten.

20210224_150527 by M R, on Flickr
Zo ver was ik al eerder.

20210226_134410 by M R, on Flickr
Na heel veel plamuren, schuren, plamuren, schuren, etc kwam ik aardig goed uit. Het blijft een lastig plekje. Van het "oortje" is een deel van de rand weggeroest. Dat valt deels weg achter het rubber en het deel wat nog wel zichtbaar is valt gelukkig niet op.

20210226_135244 by M R, on Flickr
De primer is genadeloos en laat nog wat imperfecties zien. Diegene die het meest opvallen heb ik daarna nog weggehaald maar ook niet alles.

20210227_124035 by M R, on Flickr
En dan uiteindelijk de kleur er op. Toch altijd een gokje of de kleur een goede match is. Op de foto lijkt er mee verschil te zitten dan in het echt. Inmiddels zit het oortje weer volledig op zijn plek gemonteerd. Ook heb ik het stof om omliggende panelen weg gehaald (waardoor het vers gespoten ook meteen een stuk minder opvalt). Als de lak is uitgehard nog eens heel fijntjes natschuren op vooral de overgangen. En daarna eens polijsten.

Maar belangrijker: de roest daar is weggehaald en zal niet snel meer terugkomen. En ik durf er zo de straat wel mee op. Nog eens de roest op de deuren aanpakken en dan is de Saab goed. Niet perfect maar in dit geval zou een restauratie de auto niet perse beter maken. Het karakter gaat dan wel een beetje verloren. Zeker nu ik weet dat er gedeeltelijk de oorspronkelijke lak er nog op zit.

Goed werk aan de Alfa, die moet haast wel beter schakelen.

Wat betreft de Saab.. Ik twijfel of de roest weg zal blijven om eerlijk te zijn.
Sowieso een tip voor een volgende keer; tape na de primer weghalen en nat opschuren tot K800 oid.
Voorafgaand het groene te spuiten; niet strak afplakken, maar het papier (ruimer buiten de plek) met een bolling aanbrengen.

Ik denk dat de roest op deze vertroetelde Saab die altijd binnen mag staan best weleens weg kon blijven. Maar je hebt een punt; om het echt nooit meer te zien moet er ingrijpender gewerkt worden. En dat wil ik nu juist niet.

Dat met die tape is zeker een goed plan. Ik was van plan het binnen het tape gebied (voor de kleur had ik ruimer afgeplakt) wat uit te spuiten maar daar was het echt veel te klein voor zo bleek. Je leert iedere keer weer bij :D

Het kleurverschil valt me mee! Heb je de lak op kleur laten maken, of hoe heb je die verkregen? Ondanks alles netjes gedaan, lijkt me, en je hebt volkomen gelijk: het karakter van de auto blijft zo toch maar mooi bewaard.

BleuZ NL zei:
Het kleurverschil valt me mee! Heb je de lak op kleur laten maken, of hoe heb je die verkregen? Ondanks alles netjes gedaan, lijkt me, en je hebt volkomen gelijk: het karakter van de auto blijft zo toch maar mooi bewaard.

Nee gewoon op de kleurcode. Nu is dit natuurlijk ook geen kleur die heel erg last heeft van verkleuren.

Verder mocht er weer een rondje gereden worden. Bandjes opgepompt en gaan.
20210301_173649 by M R, on Flickr

Het gaat voortvarend deze week.

De Alfa staat alweer op eigen benen. De koppeling hydrauliek is ook meteen vervangen. Preventief maar bleek geen verkeerde zet.
9Q2mV75Q by M R, on Flickr
MyNXE7jg by M R, on Flickr
Lt0LOqRw by M R, on Flickr
De koppelingsvloeistof (remolie) was naar mijn idee nog niet eens zo heel lang geleden ververst. Maar als je dan beter gaat terugkijken is dat toch ook al weer heel wat jaren. De versnellingsbak wissel die ik ooit deed is ook al weer 10 jaar geleden. Gaat toch allemaal wel rap.
Nog wat kleine zaken en dan kan de Alfa weer fris de weg op. Qua techniek heb ik inmiddels mijn hele lijstje wel gehad. Nu nog dat km stand display, achtergrondverlichting van de airco unit, radio eens fatsoenlijk werkend maken en nog wat lijstjes, rubbers, etc. Misschien is ie over nog eens 10 jaar wel af.

Verder al gereden met de Saab en nu ook de Corvette.
20210302_155918 by M R, on Flickr
20210302_155940 by M R, on Flickr
Allemaal weer rustig aan op gang. De Saab vroeg wat lucht in de banden (en ik ben haast het rijden met free-wheeling verleerd) en de Corvette vroeg een halfuur voordat de automaat lekker op temperatuur was en weer perfect aan het schakelen was. Zo'n oude automaat heeft geen correctie voor koude (dikke) olie.

Respect overigens voor de garage die je op deze wijze op de hoogte houdt van de werkzaamheden.

Leuk om de 'Vette' weer eens voorbij te zien komen.

De Alfa is weer thuis! Helemaal weer fris qua techniek, deels ook preventief gedaan. Het schakelen is echt weer een stuk beter. Het rijden ook weer net wat beter; nadat het subframe los was geweest moest er uitgelijnd worden en dat is duidelijk beter aangepakt dan de laatste keer dat het gedaan is.
  • Koppeling + drukgroep vervangen
  • Druklager (die maakte al tijden wat geluid)
  • Aandrijfaskeeringen
  • Krukaskeering aan de bakzijde
  • Versnellingsbak olie vervangen
  • Hulp koppelingscilinder
  • Olie van de koppeling bediening
  • Hoofd koppleing cilinder (die zat goed weggebouwd in het dashboard en rondom de stuurkolom)
  • Motorolie + filter
  • Nieuwe H1 lampen voor het dimlicht
  • Geheel opnieuw uitgelijnd
026_Alfa_164_MR by M R, on Flickr
Met een van de Thema's die daar aanwezig was. Die overigens een stuk minder lichtvoetig rijden dan mijn 4-cilinder 164. En nu geen excuses om niet gewoon regelmatig een stuk te rijden. De 164 blijft een auto die lekker en ook makkelijk rijdt.

Goeie updates voor de Saab en Alfa, altijd leuk om je auto's 'op orde' te hebben met het voorjaar in aantocht!

Durashift zei:
Leuke updates weer.

Staat jouw Ioniq op de lijst voor een nieuw accupakket? (terugroepactie Hyundai).

Ik heb nog geen bericht ontvangen en ook alsk ik het kenteken bij de RDW ingeef komt er niets uit. Wel zit mijn Ioniq precies in de genoemde productie periode. Het zou kunnen dus. In het RDW terugroep register zag ik nog geen enkele vermelding voor Ioniq of Ioniq EV staan. Misschien heeft Hyundai het nog niet aangegeven. Even afwachten maar.

Terug
Bovenaan