Formule 1 - Het discussietopic - Seizoen 2026

Het enige spannende is of Perez en Verstappen stal-orders krijgen of mogen knokken.
Want in max. 20 rondjes liggen ze 1 en 2.
:rolleyes:

……..maar ik hoop natuurlijk op meer.;)

Red Bull heeft al vaker aangegeven geen stalorders te geven en ik zie daar nu geen verandering in komen. Maar laat het maar eerst eens achter Perez komen en dan nog zo dat ze kunnen knokken op P1. Daarbij zijn er natuurlijk andere mogelijkheden om Verstappen er voor bij te laten.

Zo... de kwalificatie had in ieder geval een andere uitkomst dan verwacht, dus dit kan best wel eens een leuke race worden. Met dank aan Leclerc, die toch wel vaak dit soort foutjes maakt.
Ik vond alleen de route van de Ferrari vrij vreemd. Hij komt aanrijden, achterkant glijdt weg. Ok. Hij spint. Ok. Dan gaat hij even, halve seconde, weer rechtuit alvorens de kont weer om komt. Het lijkt net of de versnellingsbak vast slaat ofzo.

Volgens mij komt dat door de baan, heb al vaker gehoord dat het een gladde baan is. Verstappen zei ook al dat de baan verradelijk is.

De originele spin misschien, ik heb het over het tweede deel.
Dat viel mij ook op inderdaad. Mijn leken-theorie: Ik denk niet dat de bak vast sloeg, volgens mij probeerde hij in rechte lijn zo veel mogelijk snelheid uit de auto te remmen, om dan vlak voor de barrier er vandaan te sturen. Maar helaas, nog teveel snelheid, waardoor die stuuractie ook weer in een slip resulteerde.

Het enige spannende is of Perez en Verstappen stal-orders krijgen of mogen knokken.
Mochten er stalorders komen dan ben ik benieuwd hoe Perez reageert. Niet alleen nu maar ook in de rest van het seizoen. Als je ver genoeg achter staat is het logisch dat je als nummer 2 de nummer 1 helpt. Maar het onderlinge verschil is nu zo klein, dat als Perez vandaag wint hij Verstappen achter zich laat in het klassement.

Het gaat hier wel vaker over hoe Verstappen en Perez zich verhouden, vandaag was een goed voorbeeld.

Coureurs als Verstappen kunnen onder deze omstandigheden net wat meer geven. Net zoals bijvoorbeeld Hamilton of Schumacher dat kunnen / konden.

Je kon inderdaad duidelijk het verschil zien. Perez wist op de harde banden geen tijd goed te maken op Max op zijn oudere banden die het gat alleen maar groter maakte en daarom terecht won.

...
Nyck valt niet zo op inderdaad, maar elimineerde zichzelf toch bijna toen hij over Ocon reed. En hij komt zowel in kwalificatie als race al het hele seizoen flink tekort op Tsunoda. Helmut Marko kan soms ongeduldig zijn als je niet snel op niveau presteert, dus ik hoop dat Nyck snel zijn teammaat kan bijhouden en uiteindelijk verslaan.
Als dit bericht klopt, kennen we nu de mate waarin Marko nog geduld heeft met De Vries: tot en met de GP van Spanje. Ik hoop dat hij voor die tijd zijn draai vindt en resultaten kan laten zien.

Als dit bericht klopt, kennen we nu de mate waarin Marko nog geduld heeft met De Vries: tot en met de GP van Spanje. Ik hoop dat hij voor die tijd zijn draai vindt en resultaten kan laten zien.
Op zich hebben ze gelijk. Ze hebben een goede backup wanneer nodig. Tot nu toe maakt De Vries nog geen indruk. Op zich is dat geen probleem voor een rookie, maar hij was gehaald als "ervaren" rookie.

Ik begrijp niet zo goed waarom Nyck zo worstelt. De auto is verre van top, om het zacht uit te drukken, maar Tsunoda rijdt hem ermee om de oren. Terwijl Tsunoda op zijn beurt niet de beste coureur van het veld is geweest (Gasly reed hem kwijt). Nyck daarentegen heeft zo'n beetje alle kampioenschappen waar hij aan meedeed gewonnen en maakte bij zijn F1 debuut voor Williams ook een sterke indruk. En nu worstelt hij zo... zonde.

Laatst bewerkt:
Interessante vraag. Hij kan maar beter zorgen dat hij bij de eerstvolgende race heb fouten maakt. Dan hoeft het ook niet op die ene race aan te komen.

Ik begrijp niet zo goed waarom Nyck zo worstelt. De auto is verre van top, om het zacht uit te drukken, maar Tsunoda rijdt hem ermee om de oren. Terwijl Tsunoda op zijn beurt niet de beste coureur van het veld is geweest (Gasly reed hem kwijt). Nyck daarentegen heeft zo'n beetje alle kampioenschappen waar hij aan meedeed gewonnen en maakte bij zijn F1 debuut voor Mercedes ook een sterke indruk. En nu worstelt hij zo... zonde.
Dat is beetje hetzelfde als met Max, hij heeft totaal geen problemen met de auto, sommige teamgenoten worstelde er continue mee.

Dat is beetje hetzelfde als met Max, hij heeft totaal geen problemen met de auto, sommige teamgenoten worstelde er continue mee.
Maar dat komt omdat Max de nummer 1 is binnen het team en de auto dus op zijn rijstijl is ontworpen en afgesteld. De teammaat moet dan maar zien dat hij met die basis een voor hem ook passende set-up kan vinden. Maar toen Nyck bij Alpha Tauri binnengehaald werd, was er sprake van dat hij (met zijn ervaring) gezien werd als de nummer 1. Dat was dan dus niet waar, of hij heeft er geen gebruik van gemaakt, of Tsunoda heeft het team vorig seizoen al 'in zijn richting getrokken'.

Ik zou best Ricciardo in de auto van De Vries willen zien, mochten goede resultaten uitblijven.

Maar dat komt omdat Max de nummer 1 is binnen het team en de auto dus op zijn rijstijl is ontworpen en afgesteld. De teammaat moet dan maar zien dat hij met die basis een voor hem ook passende set-up kan vinden. Maar toen Nyck bij Alpha Tauri binnengehaald werd, was er sprake van dat hij (met zijn ervaring) gezien werd als de nummer 1. Dat was dan dus niet waar, of hij heeft er geen gebruik van gemaakt, of Tsunoda heeft het team vorig seizoen al 'in zijn richting getgetrokken'
Heeft niks met eerste rijder te maken. Red Bull bouwt een auto die beste prestaties levert en wordt dan per coureur afgesteld.

Er zit wel een kern van waarheid in. In den beginne zal een team altijd de best mogelijke auto ontwerpen, ongeacht de coureurs. Zodra deze doorontwikkeld wordt, zal de coureur met de meeste input, ervaring en vertrouwen van het team de grootste stempel kunnen drukken.

Althans, zo denk ik dat het gaat.

Dit jaar meer spanning maar minder sensatie. Niet iedereen hield de auto uit de muur, maar een Code Rood was niet nodig.

Het verbaast mij echt hoeveel auto's de finish hebben gehaald, 18 van de 20 onder zulke condities. Van Stroll had ik het al verwacht dat hij niet ging finishen, want wat was hij weer aan het klungelen. Perez ook weer flink door het ijs gezakt, 2 ronden achterstand op de winnaar en dan ook nog je eigen teamgenoot.
Complimenten voor de Vries, die ondanks de remproblemen en de slecht omstandigheden netjes de finish heeft gehaald.

Ik denk schade, ze hebben er weer een aardig zooitje van gemaakt bij Haas. Hij reed veel te lang door op zijn versleten banden en werd toen al ingehaald en zelfs toen de rest al op de inters reed, had hij zijn slicks er nog onder en was hij al aardig aan het glijden.

Dit jaar meer spanning maar minder sensatie. Niet iedereen hield de auto uit de muur, maar een Code Rood was niet nodig.
Prima toch? Er waren weer genoeg zaken om in de gaten te houden.

Wat Verstappen met de banden deed was weer klasse. Het herinnerde me een beetje aan Hamilton en Mercedes in hun succesvolle jaren. Hamilton reed banden ook vaak door fases en kon er dan nog een paar snelle ronden uit persen.
Complimenten voor Red Bull als een team, door Verstappen buiten te houden en zo de wedstrijd naar hun toe te trekken.

Ik begrijp dat Perez nog steeds kampioenschapaspiraties heeft na Monaco...

De kwalificatie in Spanje was verrassend, dus laten we nu zien wat de race gaat worden. Voor Verstappen ziet het er goed uit, maar er kan van alles gebeuren.

Het was een hele bijzondere en best spannende kwalificatie. Nat, dan weer opdrogend en zelfs droog genoeg voor slicks en paar minuten later weer nat. Zelfs tot het moment dat rijden niet meer echt mogelijk was aan het einde van de kwalificatie. Perez weer teleurstellend.

We zullen zien wat de race gaat brengen. Kunnen een aantal interessante gevechten in zitten.

Ik vind de race inderdaad interessant. Verstappen is lekker bezig vooraan en daarachter gebeurde best het een en ander.

Maar de laatste weken fantaseer ik over het feit dat Ferrari had geprobeerd om Newey en Horner over te laten stappen.
Stel je eens voor, samen met Verstappen...

Ik vind de race inderdaad interessant. Verstappen is lekker bezig vooraan en daarachter gebeurde best het een en ander.

Maar de laatste weken fantaseer ik over het feit dat Ferrari had geprobeerd om Newey en Horner over te laten stappen.
Stel je eens voor, samen met Verstappen...
Dan ga je richting een Ross Brawn - Jean Todt - Michael Schumacher verhaal

Het track limits weekend is begonnen! Max wel weer oppermachtig bezig.
Eigenlijk wordt het tijd om 1) te stoppen met die onzin en het gewoon toe te staan, 2) fysieke tracklimits neer te leggen aangezien ze in Monaco zich er redelijk netjes aan houden of een combi van de twee. Vrijgeven maar erover is schade.

Eens, of gewoon weer direct ernaast de grindbak!

Het was trouwens wel een leuke sprint race, mooi gevecht in de eerste ronde voorin (wat mij betreft zoals het moet kunnen), veel actie op het middenveld. Russel z’n pitstop riskant maar pakt goed uit, knap gedaan!

Eigenlijk wordt het tijd om 1) te stoppen met die onzin en het gewoon toe te staan, 2) fysieke tracklimits neer te leggen aangezien ze in Monaco zich er redelijk netjes aan houden of een combi van de twee. Vrijgeven maar erover is schade.
Volgens mij is dat niet direct een oplossing omdat dat niet werkt voor de Moto GP.

Wauw wat een geweldige race. Heel veel inhaal acties na de vlugge safety car en ook een mooi strijdende Perez voor uiteindelijk plek 3, die wel weer tegen viel door zijn gigantische achterstand ten opzichten van Max met 36 seconden.
Geen heel bijzondere prestatie van de Vries 15 is waar hij hoort, maar wel knap dat hij als 1 van de 5 denk ik geen problemen had om binnen te lijnen te blijven.

Daar was inderdaad niets mis mee, leuke race.
Perez een nette derde plaats, maar het is eigenlijk wel beschamend dat hij met zo'n sterke auto niet meer kan presteren.

Ferrari was ook weer goed, jammer dat Sainz iets te veel terugviel.

Het was inderdaad een mooie race om te kijken! Ik vind het toch knap van Perez dat hij naar de 3de plek rijdt, maar het zegt met name hoeveel de andere teams achter de feiten aan lopen. Zonder betrouwbaarheids problemen zal RB dit gewoon zo goed als elke race moeten winnen.

Aston Martin heeft protest aangetekend tegen de uitslag en gelijk gekregen. Het ging erom dat niet alle track limit overtredingen behandeld zijn. Dit gaat in de definitieve uitslag gebeuren. Overigens wordt vermeldt dat Race Control meer dan 100 (!) rondetijden gewist heeft i.v.m. track limits.

Bizar inderdaad! Ik lees ook dat er bij bocht 9 en 10 nu dus wel een grindbak naast de curbe wordt gelegd voor de toekomst.

Ik las net dat er 1200x een situatie beoordeeld moest worden en dat er een hoop mensen nog zijn gezakt in de uitslag.

Ongelooflijk hoe de uitslag is bijgestuurd: Perez deed in zijn tocht door het veld niks anders dan buiten de lijnen kleuren en wordt ongeòoeid gelaten. Hier wordt duidelijk òet twee maten en twee gewichten gemeten. Krijgt RB nu ook al een thuisvoordeel? Zo wordt F1 helemaal ongeloofwaardig.

Terug
Bovenaan