Formule 1 - Het discussietopic - Seizoen 2026

Dat was al bekend, er kwamen na de race nog 2 onderzoeken.
Maar waar het inderdaad 3/4 van de race saai was, maakte het einde toch veel goed.
Denk dat we Lawson volgend jaar wel terug gaan zien en dat we Sargeant niet meer terug zien.

• Leuk
Waarderingen: JL86
Sainz die een heel clever gereden race wint. Erg goed gedaan!
Heel slim gereden door Sainz inderdaad! Daardoor saai aan het begin, maar het lage 'management'-tempo was een vereiste om de Ferrari-banden in leven te houden. Dat wisten ze natuurlijk. Maar de samenwerking tussen Sainz en Norris om de Mercedessen achter zich te houden was erg goed gevonden! Russell onder de druk in de laatste ronde er nog af... prachtig! En eindelijk weer een Ferrari op het bovenste treetje van het podium!

Leuk dat RB een keertje niet mee deed maar alleen het einde was spannend, vanwege de virtual safety car gooide Mercedes het op een andere tactiek. Verder heeft de top 4 niet van positie verandert op de baan en reden ze 60+ rondjes op 1-2 seconde van elkaar. Je zag het ook goed met Perez en het treintje wanneer hij nog op oude banden reed… wat mij betreft halen ze Singapore van de kalender.

In de basis geen leuk circuit inderdaad, al met al vond ik het wel een vermakelijke race. Ik heb de kwalificatie niet (volledig) gezien dus die wil ik eigenlijk nog even terugkijken. Dat was immers de basis voor het slechte resultaat van RBR. Wel interessant om te zien hoe ze er mee om gingen, niet naar binnen gaan bij de VSC was natuurlijk een alles-of-niks keuze waarbij je geluk moet hebben. Op zich vond ik het geen verkeerde keuze (op dat moment), het pakte alleen niet goed uit. Uiteindelijk weet Verstappen toch nog naar P6 te rijden (wat uiteindelijk P5 wordt), alles bij elkaar door toch nog wat gelukkige omstandigheden natuurlijk. Uiteraard juich ik voor Max maar alles bij elkaar vond ik het wel een leuke race. Het zet de boel toch weer even op scherp, ook bij RBR. Het toont ook maar weer aan dat het echt niet zo simpel is om 10 keer op rij een GP te winnen, je hebt weinig nodig om de winst uit handen te geven. Maar goed, dat record staat nu wel dus dat is toch leuk (al dan niet voor Wikipedia ;)). Alles bij elkaar lullig voor Russell, die gun ik podium toch wat meer dan z'n teamgenoot. Voor Sainz en Norris is het natuurlijk super. Ook leuk om te zien hoe de verhoudingen binnen Ferrari nu liggen. 'Wonderkind' Charles delft dan toch weer het onderspit. Lange tijd de grote belofte en (soort van) 1e rijder daar maar die kan het toch telkens niet waarmaken.

RBR kon niet mee bij de VSC, ze reden al op de harde banden en om nog iets van 40 ronden op de medium de gaan rijden is ook geen goed idee en ze moesten wisselen.

RBR kon niet mee bij de VSC, ze reden al op de harde banden en om nog iets van 40 ronden op de medium de gaan rijden is ook geen goed idee en ze moesten wisselen.
Nee precies. Ze hadden wel de meute kunnen volgen maar dan weet je zeker dat je er niks mee opschiet. Dan rijdt iedereen weer onder dezelfde condities en dan kom je moeilijk naar voren. Nu zag je in de race ook wel dat het alsnog niet lekker uitpakte, de banden waren gewoon op bij RBR en dan rijdt iedereen je om de oren. Op een SC of rode vlag mikken blijft natuurlijk een gok.

Ze moesten wat, de auto deed het niet goed en dan neem je een gok en met een zesde plaats die door een fout van Russell in plaats vijf eindigt mag je niet ontevreden zijn.

RB mag zeker niet ontevreden zijn met de race. Tuurlijk valt de SC niet lekker, anders zat er wellicht nog wel een podium plekje in. Maar eerlijkheidshalve moet dan alles perfect verlopen. Zo’n weekend was het helaas niet voor RB, dat is niet erg. Je kunt ze niet allemaal winnen!

Ondanks dat er niet veel ingehaald werd vond ik het zeer vermakelijk. Je wist namelijk niet precies wat er ging gebeuren. Het was geen spectaculaire race, het was meer een tactisch steekspel, waar uiteindelijk een coalitie tussen Sainz en Norris de winst betekende.

Wat een oppermachtige kwalificatie van Max! Ruim een halve seconde verschil op nr. 2! Mooi voor Piastri en McLaren in het algemeen.

En toch wel weer een lichte teleurstelling als je dan weer kijkt naar de P5 van Perez, dat moet toch met deze auto tweede zijn.

• Leuk
Perez vandaag naar een nieuw dieptepunt gezakt? Man man man, de ene fout na de andere… Ik denk zelfs dat super fans van Checo hier moeite mee hadden!

Ja Perez is zelfs voor zijn doen ver door het ijs gezakt. Een ongelukje kan gebeuren, maar vooral het tweede akkefietje was toch Formule 1 onwaardig en de fouten die hij daarna ook nog maakt bij Norris. Maar leuk om te zien hoe goed Mclaren het de laatste tijd doet.

• Leuk
Ja de ene fout na de andere inderdaad! Ik vind het super mooi voor McLaren, leuk team met twee jonge talenten die beide ver gaan komen.

Bizar inderdaad hoe Perez al die fouten maakt. Maar zij stijl is wel een beetje ruw, dus dan krijg je dit.

Het erge is dat hij het over zichzelf afroep door zijn slechte kwalificaties.

Russell is voor mij ook een twijfelgeval. Ik denk dat hij te graag wil.

Die moet toch echt gewoon zo snel mogelijk vervangen worden lijkt me, kan de druk gewoon niet aan, dat is wel duidelijk.

Die moet toch echt gewoon zo snel mogelijk vervangen worden lijkt me, kan de druk gewoon niet aan, dat is wel duidelijk.
Red Bull wil graag een één-twee scoren, voor het eerst in hun geschiedenis. Dus dit seizoen zullen ze Perez niet meer vervangen.

Dit seizoen zal er niks veranderen inderdaad en volgend seizoen staat Checo ook onder contract, maar als hij zo door blijft gaan zullen ze hem er wel snel volgend jaar uit gooien denk ik. Dit is gewoon RB onwaardig!

Ik heb het nog even nageteld, we zijn bij race 18 inmiddels, waarvan 8 keer dus Q3 niet gehaald! Bijna de helft! En pas 2 van de 18 races gewonnen! Wanprestatie zou je dat kunnen noemen.

Dat van de 8x Q3 niet halen is een wanprestaties, dat hij maar 2x gewonnen heeft dan weer minder, zijn teamgenoot is een stuk beter en heeft bijna de overige 16 gewonnen.

Volgens mij maakt het weinig uit wie je naast Verstappen in de RB zet momenteel, diegene wordt om de oren gereden. Dat doet dan pijn, waardoor zo iemand een mentale tik krijgt en nog dieper weg zakt. RB moet de tweede coureur daar beter op voorbereiden. Die moet niet eens proberen Max te verslaan, maar gewoon vertrouwen op de kwaliteit van zijn materiaal en zijn eigen kunnen. Tweede worden is het maximale, winnen (en pole) zijn bonussen. Zo krijgt de tweede man een 'vrije kop', neem je druk weg. Wellicht dat dat helpt. Anders is Liam Lawson in 2025 (of eerder?) de volgende die eraan gaat...

@Frits79 er zijn een paar momenten geweest, waar Max niet vooraan begon. Dan moet je het dan als team genoot op pakken. Alleen meestal staat Perez dan ergens in een muur…

Is Checo dit seizoen trouwens ooit vanaf de eerste start rij begonnen? Kan mij het niet herinneren!

Voor de coureur naast Verstappen is tweede worden het doel en het hoogst haalbare. Het probleem is dat niemand gaat racen om tweede te worden. En tweede worden is nog steeds 18 anderen verslaan. Dat is niet makkelijk. Dus ga er maar aanstaan.

@Twix dat klopt, dus moet je als team op zoek naar een coureur die wel die ambitie en kwaliteiten heeft. Mercedes deed dat in hun top jaren beter.

Grote verschil dat Hamilton nooit zó dominant was als Verstappen. Rosberg en Bottas wonnen nog regelmatig, goed voor de motivatie.

Bottas minder dacht ik maar Rosberg wel inderdaad. Het is natuurlijk de vraag hoe lang Max zelf dit niveau kan volhouden. Concurrentie binnen het team is gezond, maar dat is er momenteel totaal niet. We zullen het zo bij de quali voor de sprint wel zien of Checo vandaag wel wakker is.

Ik denk dat als Perez weer geen tweede wordt in het kampioenschap, hij volgend jaar niet voor Red Bull rijdt.

Ik denk dat ook als hij geen tweede wordt, hij er volgend jaar ook gewoon nog rijdt. Simpelweg omdat er geen vervanger is.

Het vervangen van Pérez door een andere rijder is inderdaad een lastig punt want ze komen naast Max terecht. We hebben gezien hoe dat is gegaan. Ricciardo kon Max nog hebben, ook omdat Max nog groeiende was. Maar Daniel voelde al nattigheid en vertrok. Misschien verstandig, misschien niet. Gasly redde het niet naast Max, Albon ook niet. Pérez kon lange tijd meekomen, maar laat het na de eerste kwart van dit seizoen ook niet echt meer zien. Red Bull zoekt een tweede rijder zoals Bottas was bij Mercedes: snel genoeg om de kopman (Hamilton/Max) bij te houden, tweede te worden (en dus belangrijke constructeurspunten te pakken) en als de kopman om wat voor reden dan ook niet wint, zelf de grootste bokaal mee te nemen. Bottas had zijn dagen dat hij gewoon sneller was dan Lewis, die zijn er bij Checo naar Max eigenlijk niet. Dat Sergio nu pas gebroken is, is dus een teken van zijn vechtlust.

Maar dan de vraag: wie moet je halen om Pérez te vervangen. Je kunt twee kanten op: de ene is in de talentenpool kijken wie je daar hebt. Liam Lawson laat erg goede dingen zien, maar tenzij je een talent van de buitencatagorie bent (Max) is te vroeg naar Red Bull bijna funest voor de carrière (zie Gasly en Albon). Zet dus Lawson te vroeg in de tweede Red Bull en... Een andere optie binnen het concept 'talent' is de flirt met Lando Norris. Het risico daar is alleen dat je a) de vriendschap tussen Max en Lando kapot maakt (zie Rosberg - Hamilton) en beide titels misloopt omdat de twee elkaar in de haren (en wielen) zitten en een derde kampioen wordt. Het andere risico is dat het talent naast Max ook gebroken wordt. Binnenkomt met het idee sneller te zijn dan Max en als het moment daar is dat ze zich realiseren dat ze dit niet zijn...

De andere kant is een 'gevestigde coureur' halen, een beetje zoals Pérez gehaald is. Die is ervaren en niet meer zo snel van zijn stuk te brengen, ook niet als de andere rijder in het team sneller is. Daniel Ricciardo kan die man zijn. Het risico met Daniel, is de vraag of hij nog snel genoeg is. Bevindt Ricciardo zich niet direct in dezelfde positie als de 'geknakte rijder' met standaard 0.5 seconde achterstand op Max? Ook hier is de de andere optie binnen het concept: een 'gevestigde' rijder binnenhalen zoals ze Pérez hebben gecontracteerd. Je zou dan kunnen denken aan iemand die meteen weet dat hij de tweede rijder is, zich schikt in de rol van tweede rijder, er vrede mee heeft tweede rijder te zijn, snel genoeg is om de constructeurstitel (mede) binnen te halen en er geen probleem mee heeft om de kruimels op te eten (lees: winnen als Max dat om wat voor reden dan ook niet doet). Je zou dan kunnen denken aan een Nico Hülkenberg of Kevin Magnussen. Jongens die als talent gezien zijn, lang meelopen, wat meer op leeftijd maar nooit in een echt goede auto gereden hebben. Ik denk dat als je tegen één of beiden zegt dat ze in een seizoen 15 podiumplekken kunnen halen ze vragen waar ze moeten tekenen.

Op z’n minst een meer stabiele rijder lijkt me handig, maar ik ben het met jullie eens, wie is dat dan. Nu ook weer met de sprint shootout, Checo bijna een seconde achter op Piastri. Max ook gewoon top shoot out maar dat kan zo nog wel voor wat spanning zorgen voorin. Ik verwacht dat Max eerste wordt en McClaren 2-3. Perez buiten het podium, op z’n beste 5-6 plek.

Wow wat een sprint race was dit! Super mooi voor Piastri en mooi voor Max natuurlijk. Lekker weekend zo

Kampioenschap nummer 3 in de pocket, op naar nummer 4.
Vermakelijke sprint, wat geluk voor de starters op de zachte band met al die safety cars, uiteindelijk toch de mediums op het podium. Die soft wordt echt heel erg snel opgerookt zeg, voorspelt een hoop pitstops morgen.

• Leuk
Ik vind de term sprint race vandaag een beetje misplaatst met al die safety cars, erg leuk dat Piastri gewonnen heeft en inderdaad die softs slijten gigantisch snel, maar ook Max moest al op zijn mediums letten.

• Leuk
Wow wat een mooie come back van George, ik sta er van te kijken dat hij geen Driver of the Day is. McLaren ook goed voor de dag weer! Mooi race weekend zo!

Perez weer een teleurstelling. Voor de rest een vermakelijke race. Het verplicht banden wisselen na 18 ronden was een belachelijk besluit.
Maar mocht er iemand nog wat geld op de plank hebben liggen, je kan je eigen team kopen, het schijnt dat Stroll af wil van het Aston Martin raceteam. Lance schijnt ongemotiveerd te zijn en zijn vader wil daarom niet langer zijn hobby sponsoren.

• Leuk
Ja Checo pakt net zoveel punten als penalties vandaag… ach de familie Stroll… Lance heeft een aantal weken geleden aangegeven dat ie liever gaat tennissen! Ik denk dat het goed is voor de Formule 1 als die familie er niet meer bij hoort, tevens een wijze les. Laat alleen mensen teams kopen als ze er echt geïnteresseerd in zijn om er iets moois van te maken. Want Lance houdt zo onnodig een stoeltje bezet voor een ander talent die nu dus geen kans heeft gekregen!

Aah 10de zie ik nu, dacht dat hij 9de was, met al die verschuivingen in het klassement. Maar hij had 2x penalty voor track limits toch? Of bedoel je dan ook dat hij vanuit de pits startte?

Ik dacht inderdaad ook 2 penalties had voor track limits, maar blijkbaar waren het er 3. Maar dat is nog veel te veel.

Perez finishte 9e, kreeg toen nóg een 'under investigation for track limits', die vrijwel meteen in zijn derde vijf-seconden penalty resulteerde. Daarmee werd hij nog teruggezet naar plek 10 en had hij in totaal dus 3 keer een straf aan de broek gekregen. En dat is hem serieus aan te rekenen vind ik, dan let je niet op, kan het je niks schelen, of heb je je auto niet onder controle. Alle drie een topcoureur onwaardig.

Perez zal de komende races moeten presteren, anders zit Ricciardo wellicht in zijn auto volgend jaar, en Lawson dan naar Alpha Tauri.

Lawson naast Max Verstappen lijkt mij voor de carriere van Lawson niet verstandig, naast Max Verstappen zou een coureur moeten komen die accepteert dat hij tweede rijder is, bij Red Bull Racing draait alles om Max Verstappen, en ook wel terecht eigenlijks.

Terug
Bovenaan