Formule 1 - Het discussietopic - Seizoen 2026

Ik denk dat een teambaas zeker wel een verschil kan malen. Zo geloof ik dat Horner en Wolff echt wel invloed hebben op het succes van Red Bull en Mercedes.

Bij Binotto en Vasseur is dat anders. Vasseur is misschien niet zoveel beter dan Binotto. In het geval van Steiner vind ik het een logische stap van Gene Haas. Steiner is geen verkeerde, maar na 10 jaar is het misschien wel tijd voor een andere manier. En nogmaals, in alles wat ik lees en hoor gaat het over het feit dat het zo'n grappige gozer is, dat de fans hem leuk vinden, hoe de Formule 1 een kleurrijk persoon verliest.
Is dat dan zijn legacy? Daar koop je niets voor.

Bij een team als Haas gaat de teambaas natuurlijk weinig verschil maken, er is gewoon te weinig geld en hou je een matige auto, die steeds meer achter op gaat lopen ten opzichte van de concurrentie.

Jammer van Steiner, aan de ene kant snap ik het wel, het team is als laatste geeindigd afgelopen seizoen, maar Steiner is wel een kleurrijk persoon.

Bij Ferrari spelen er andere zaken intern waardoor het niet loopt en mijn vermoeden is dat de team principal weinig in te brengen heeft.

Normaal gesproken heeft zo’n principle een vergelijkbare rol als voetbal coach, je zorgt eigenlijk dat iedereen op scherp staat maar wel zich op z’n gemak voelt en thuis voelt. Zorgen dat een team harmonieus loopt, zorgt uiteindelijk voor meer punten op de ranglijst. Haas zal niet opeens op het podium staan maar wellicht een plekje naar boven bij het constructeurskampioenschap. Wie weet?! Ik kan begrijpen dat ze het nu dus eens over een andere boeg willen gooien.

Wat vinden jullie hier van dan?

u6PKgaA.png

Visa Cash App RB-team

Ja verschrikkelijk inderdaad, het zal wel gewoon RB blijven in de volksmond. Ik vind het Stake F1 team Kick Sauber ook net zo slecht… het wordt een steeds groter circus helaas…

De nieuwe namen vind ik ook niets. Dat Minardi omgedoopt werd tot Toro Rosso, dat kon ik nog wel waarderen. Naar Alpha Tauri was al minder maar dit...

En intussen hebben Leclerc bij Ferrari en Norris bij McLaren 'langdurige' contracten getekend.

Vreemde naam, had beter Alpha Tauri kunnen blijven, of weer terug naar de naam Toro Rosso.

De RB in de naam staat voor Racing Bulls, dus na enige tijd van gewenning wordt dat gewoon de naam.

Mmmm, Andretti mag niet meedoen. En F1TV gaat 150% kosten van wat het nu kost (€30,- omhoog).
Toch maar een andere hobby zoeken….. ;)

Ik las het vanochtend inderdaad. Interessante ontwikkeling, wellicht is het eens goed voor hem om voor een ander team te rijden.

De Gazzetta della Sport roept zelfs dat Hamilton dit jaar al naar Ferrari zou gaan... Maar ja, Italianen...

Als ik Toto was zou ik em op garden leave sturen. Een heel jaar nog met em werken terwijl hij weg gaat en daardoor niet meer bij alle teammeetings welkom zal zijn. Niet meer gemotiveerd (kennelijk) en ook niet meer op de hoogte van alle ins en outs. Dan zit ie alleen maar in de weg voor heel veel geld.

Dit gaat echt zo niet werken lijkt mij. Hamilton gaat echt niet passen bij de bedrijfscultuur van Ferrari en de Italiaanse manier van werken, die moet constant gepamperd worden en bij de hand genomen worden met alles, kent de taal niet ( en zal die wss ook niet willen leren ) Ik voorspel drama's in ieder geval, kan niet wachten

Als ik Toto was zou ik em op garden leave sturen. Een heel jaar nog met em werken terwijl hij weg gaat en daardoor niet meer bij alle teammeetings welkom zal zijn. Niet meer gemotiveerd (kennelijk) en ook niet meer op de hoogte van alle ins en outs. Dan zit ie alleen maar in de weg voor heel veel geld.
In 2026 komen er wat nieuwe regels, dus het is makkelijker om hem daarbuiten te houden.

• Leuk
Waarderingen: W212
Ja het is nu offcieel inderdaad, F1 post het ook zelf met Lewis al in het rood. Ik vind het wel leuk, ben benieuwd hoe het team dynamiek gaat worden en wat zijn rol precies naast Leclerc wordt. M’n gevoel zegt dat Leclerc toch nr 1 binnen het team blijft, maar wie weet. Wellicht is dit juist een “move” die Ferrari ook nodig heeft om voor opschudding te zorgen. Geen idee, time will tell

Ik vind het wel erg gaaf. Cultuur technisch wordt het een hele leuke uitdaging denk ik. Italianen zijn op zakelijk vlak loeihard en ons Hamilton is toch wel errug Brits. Die zijn ook loeihard maar je voelt het pas aan je billen als je weer gaat lopen ;-)

Zo dan, dit wordt bijzonder interessant. Ik denk niet dat Leclerc dit leuk vind. Voor Russell is dit een geschenk, nu is hij eerste rijder.

Bij Ferrari moet er echter wel meer gebeuren dan alleen Hamilton.

Heel erg dapper van 'm, hij kan zichzelf zo wel onsterfelijk maken als hij het kampioenschap binnenhaalt voor Ferrari!
Zal vast wennen worden voor 'm, maar het is wel het type coureur dat er vol voor gaat en een leidersrol op zich neemt.

Benieuwd wie er gaan volgen; als hij het op z'n Schumachers aanpakt, neemt hij de halve (technische) top van Mercedes mee om de stap tot een succes te maken. En zelfs Schumacher en consorten deden er vier jaar over om weer aan de top te komen. Ik hoop dat hij er komt, wie er ook rijdt, ik ben fan van Ferrari. Sainz heb ik trouwens qua rijkwaliteiten (stabiel presteren, dus niet op pure snelheid) hoger zitten dan Leclerc, dus het team wat Sainz weet te strikken (Audi?) doet ook goede zaken denk ik.

Een grote transfer voor Lewis Hamilton naar Ferrari, toch staat hij niet boven aan de lijst om binnen te halen bij de F1 teambazen. Wie zou dat toch zijn?

Ik ben benieuwd volgend jaar, zal een mooie strijd worden bij Ferrari tussen Leclerc en Hamilton, ook benieuwd wie volgend jaar naar Mercedes gaat, Alonso naar Mercedes zou wel gaaf zijn.

F1TV opgezegd.
Moest via fora vernemen dat de prijs van €64 naar €94 gaat. Niks gehoord van F1TV.

Nu staat er inderdaad dat ze per 25 maart het nieuwe bedrag gaan incasseren (als ik bij mijn abonnementen kijk).
150% (zonder aankondiging) wordt me te gek. Ga ik wel weer terug naar mijn alternatieve streams.
Kan in elk geval het begin van het seizoen bij F1TV kijken.

Ik zou Horner, Newey en Verstappen bij Ferrari wel wat vinden. Maar Vasseur, Newey en Hamilton zou ook een goed begin zijn.

Ik ben benieuwd of Max Verstappen ooit in de F1 voor een ander team gaat rijden, zou best kunnen dat hij na 2028, wanneer zijn contract bij Red Bull Racing afloopt, de F1 voor gezien houdt.

@Volt ja iedereen wil Newey hebben, ik vraag mij echter af of hij ooit naar een ander team gaat.
Inderdaad iedereen wil Adrian Newey in het team, blijkbaar denken de F1 teambazen dat hij als topontwerper nog meer het verschil kan maken dan de beste F1 coureur. Als je kijkt naar de verschillen van de auto's in de afgelopen twee jaar kan ik mij dat voorstellen.

En wat vinden jullie van de eerste gepresenteerde livery? Kick Sauber:

image.jpg

image.jpg

Het zijn geen “historische” Sauber kleuren en lijkt meer van Stake te komen, althans zo ver ik kan zien.

Op zich geen verkeerde livery, maar het doet me ook weer niet zo veel. Ik zit meer te kijken naar het vrij vierkante achter de coureur. Maar uiteindelijk is dit slechts een render, dus we zullen nog even op de echte auto moeten wachten.

Misschien dat het me daarom zo weinig doet.

Ik ben bezig met een projectje waarbij ik aan de hand van kille data de beste coureur aller tijden probeer bepaal. In eerste instantie dacht ik dat dit alleen tussen Lewis Hamilton en Michael Schumacher zou gaan, maar ook Juan Fangio scoort hoog. Wat denken jullie dat de beste manier is om de beste coureur aller tijden te bepalen?

Tot nu toe heb ik de volgende parameters:
  1. Percentage overwinningen ten opzichte van totaal aantal deelgenomen races
  2. Percentage podiums ten opzichte van totaal aantal deelgenomen races
  3. Percentage Kampioenschappen ten opzichte van deelgenomen seizoenen
Nog andere ideetjes?

Ik vind het altijd wel een plus als de overwinningen / kampioenschappen bij verschillende teams behaald zijn. Maar aan de andere kant kan dat ook betekenen dat je precies altijd bij et juiste team hebt gezeten. En ik kijk zelf ook altijd wel een beetje naar et aantal overwinningen zonder van pole te vertrokken zijn. Ook dat is niet sluitend maar ik denk dat een overwinning vanaf de derde startrij gemiddeld genomen iets meer zegt over de kwaliteiten van de coureur dan over de auto.

Bovenstaande rammelt natuurlijk aan alle kanten, maar je moet proberen de dominante auto's eruit te filteren op een of andere manier. Het ene Schumacher kampioenschap is et andere niet zeg maar. Sommige jaren was de Ferrari zo dominant dat bijna ieder ander ook kampioen geworden was, maar er zijn er ook die ik vooral aan Schumacher zelf zou toeschrijven. Idem voor Hamilton.

En misschien zeggen de jaren dat de besten allertijden niet in een WK auto zaten wel meer. Wat Schumacher bijvoorbeeld met de Ferrari van 1996 (badkuip met wielen) deed, of Senna vs de oppermachtige Williams auto's in z'n Mc laren. De overwinningen die Hamilton haalde bij Mc Laren in het Vettel tijdperk van Red Bull. Maar ja, vouw dat maar eens in kille data.

'de beste coureur aller tijden bepalen'...
Ik denk dat dit een onmogelijke taak is. Je kunt namelijk niet puur alleen kijken naar overwinningen/kampioenschappen/poles/podiums etc. De auto's waarin men reed zijn namelijk ook onderdeel van de prestatie. Ik denk niet dat een Hamilton of Verstappen even goed zouden presteren in een auto uit de jaren '70, laat staan auto's van voor de jaren '70. En hetzelfde zal waarschijnlijk gelden voor een Lauda of Fangio met een huidige auto. Ook spelen de omstandigheden een zekere factor: je moet op het juiste moment bij het juiste team zitten.
Zou Max een minder goede coureur zijn als hij nu in een Williams of Aston Martin reed? Ik denk het niet, maar hij zou veel minder in beeld komen als zijnde 'top coureur' dan momenteel in zijn RB.

Eigenlijk zou je alle races vanaf het begin met dezelfde puntentelling moeten tellen, dan gemiddeld aantal punten per race bepalen voor elke coureur. Iedereen die minder dan 10 races heeft gereden uit die lijst verwijderen om de eendagsvliegen met een flinke portie geluk eruit te halen. Zo zou ik het doen, maar dan moet je beginnen met een flinke bewerkbare database van alle raceuitslagen. Dat de factor 'hoe goed is de auto' altijd deel uitmaakt van zo'n vergelijking en dus nooit zuiver over de coureur gaat, is een gegeven.

Als je dacht dat het tussen Hamilton en Schumacher zou gaan... ik ken één coureur die hen beide wist te verslaan met hetzelfde materiaal...

Je kunt het wel of niet beter presteren van oude coureurs in nieuwe autos. Of de huidige coureurs in de huidige autos tegen elkaar wegstrepen, daardoor blifjt een analyse gewoon eerlijk. Het is namelijk een vergelijk waar je nooit een waarde aan kunt verbinden, want deze blifjt altijd fictief. Hetzelfde geldt voor andere sporten, zou een Pele of Cruijf vandaag de dag nog tot de beste horen? Sport evolueert en de spelers ook, andere dynamiek etc. je kunt daar geen waarde aan verbinden.

Het makkelijkste is zoals je al zelf aangeeft naar de cijfers te kijken die wel bekend zijn en die vergelijken. Dan heb je een coureur die als beste op papier eruit komt.

Gaan we waarschijnlijk meer zien: veel zwart met een fel kleurtje. Kunnen ze het kale carbon laten zitten. Scheelt weer gewicht.
Wel een nieuwe kleur op de grid.

Eigenlijk zou je alle races vanaf het begin met dezelfde puntentelling moeten tellen, dan gemiddeld aantal punten per race bepalen voor elke coureur. Iedereen die minder dan 10 races heeft gereden uit die lijst verwijderen om de eendagsvliegen met een flinke portie geluk eruit te halen. Zo zou ik het doen, maar dan moet je beginnen met een flinke bewerkbare database van alle raceuitslagen. Dat de factor 'hoe goed is de auto' altijd deel uitmaakt van zo'n vergelijking en dus nooit zuiver over de coureur gaat, is een gegeven.

Als je dacht dat het tussen Hamilton en Schumacher zou gaan... ik ken één coureur die hen beide wist te verslaan met hetzelfde materiaal...
Ik heb een flinke dataset, dat is het probleem niet. Een gedeelte van die berekening heb ik ook al klaar voor elke coureur. Om het even bij Fangio te houden. Van de wedstrijden die hij is gestart, heeft hij er iets meer dan 40% gewonnen, 17% van de keren is hij tweede geworden en bijna 2% van de keren derde, enzovoorts. Als ik de huidige puntentelling als basis neem, dan kan ik een score per race berekenen: 0.40 x 25 + 0.17 x 18 + 0.02 x 0.02 x 15 [...]. Ik zou dezelfde berekening ook nog op de andere puntensystemen los kunnen laten, maar mijn gevoel zegt dat er dezelfde top 10 uitkomt.

Ik heb in eerdere berekeningen de eendagsvliegen eruit gefilterd, die trekken de vergelijkingen een beetje mank.

Voor de geeks en nerds onder ons, ik ben bezig met Tableau.

• Leuk
Waarderingen: W212
Terug
Bovenaan