Formule 1 - Het discussietopic - Seizoen 2026

Ik vind het altijd wel een plus als de overwinningen / kampioenschappen bij verschillende teams behaald zijn. Maar aan de andere kant kan dat ook betekenen dat je precies altijd bij et juiste team hebt gezeten. En ik kijk zelf ook altijd wel een beetje naar et aantal overwinningen zonder van pole te vertrokken zijn. Ook dat is niet sluitend maar ik denk dat een overwinning vanaf de derde startrij gemiddeld genomen iets meer zegt over de kwaliteiten van de coureur dan over de auto.

Bovenstaande rammelt natuurlijk aan alle kanten, maar je moet proberen de dominante auto's eruit te filteren op een of andere manier. Het ene Schumacher kampioenschap is et andere niet zeg maar. Sommige jaren was de Ferrari zo dominant dat bijna ieder ander ook kampioen geworden was, maar er zijn er ook die ik vooral aan Schumacher zelf zou toeschrijven. Idem voor Hamilton.

En misschien zeggen de jaren dat de besten allertijden niet in een WK auto zaten wel meer. Wat Schumacher bijvoorbeeld met de Ferrari van 1996 (badkuip met wielen) deed, of Senna vs de oppermachtige Williams auto's in z'n Mc laren. De overwinningen die Hamilton haalde bij Mc Laren in het Vettel tijdperk van Red Bull. Maar ja, vouw dat maar eens in kille data.
Bovenstaand is helemaal waar, maar om dat allemaal mee te namen gaat iets te veel tijd kosten voor deze keer.

• Leuk
Waarderingen: W212
Ik heb een flinke dataset, dat is het probleem niet. Een gedeelte van die berekening heb ik ook al klaar voor elke coureur. Om het even bij Fangio te houden. Van de wedstrijden die hij is gestart, heeft hij er iets meer dan 40% gewonnen, 17% van de keren is hij tweede geworden en bijna 2% van de keren derde, enzovoorts. Als ik de huidige puntentelling als basis neem, dan kan ik een score per race berekenen: 0.40 x 25 + 0.17 x 18 + 0.02 x 0.02 x 15 [...]. Ik zou dezelfde berekening ook nog op de andere puntensystemen los kunnen laten, maar mijn gevoel zegt dat er dezelfde top 10 uitkomt.

Ik heb in eerdere berekeningen de eendagsvliegen eruit gefilterd, die trekken de vergelijkingen een beetje mank.

Voor de geeks en nerds onder ons, ik ben bezig met Tableau.
Dit lijkt me een heel goede aanpak, benieuwd welke top 10 daar uit rolt. Welk puntensysteem je kiest maakt waarschijnlijk niet uit, zolang je maar voor elk seizoen hetzelfde gebruikt inderdaad.

Wat vindt men hier eigenlijk van de aantijgingen richting dhr. Horner?
Toen de FIA aangaf een onderzoek te starten naar Toto en Suzie Wolff stond er meteen een artikel op Autoweek.nl... Maar nu blijft het verdacht stil op Autoweek?!?
Het schijnt dat dhr. Horner in de clinch ligt met de familie Verstappen... Alhoewel dat nog niet bevestigd is. Morgen horen we hopelijk meer.

Het verschil is dat er nu aantijgingen zijn waar helemaal niks van duidelijk is, wat bij Toto en Suzie wel het geval was.
Het gaat vooral richting 1 medewerker,.

Bij Toto/Suzie was bekend dat het om belangenverstrengeling zou gaan. Nu is bekend dat het om grensoverschrijdend gedrag gaat. Lijkt mij relatief vergelijkbaar qua (on)duidelijkheid.

Dit topic heet 'Formule 1 - het discussietopic - Seizoen 2024', toch?!?
Laten we dan discussies voeren over F1 2024! De historie zegt dat wij het dan vaak niet eens zullen zijn, maar dat is toch helemaal niet erg??? Zolang we het gewoon netjes houden en niet persoonlijk maken, is dat toch juist interessant en leerzaam?

Als het interessant en leerzaam houden wel, we gaan hier minder op offtrack gossip and roddels in, daarvoor heb je Facebook. Mbt Horner, morgen is die zitting, dus laten we wachten wat daar uit komt. Als het daadwerkelijk zo blijkt te zijn is het natuurlijk verschrikkelijk, maar we weten er vooralsnog te weinig over.

Wat vindt men hier eigenlijk van de aantijgingen richting dhr. Horner?
Op dit moment vind ik er weinig van. Ik heb nu niet een helder idee wat er eigenlijk gaande is. Dus wacht ik rustig af wat er komen gaat.

Ondanks dat ik je snap, vind ik de vergelijking met de situatie Toto en Suzie Wolff persoonlijk niet helemaal opgaan. Daar lagen voor iedereen verifieerbare feiten aan ten grondslag, te weten de positie van Suzie Wolff bij de FIA. Maar misschien dat er morgen meer bekend is.

De Visa Cash app RB lijkt qua kleurstelling toch wel aardig veel op een oude Toro Rosso, alleen die naam blijft heel erg wennen.

Goeie kleuren kan alleen nog niet zo wennen aan zo groot die naam Hugo overal op die auto, staat raar op 1 of andere manier

Ik ben benieuwd of de Ferrari volgend jaar ook zwart wordt, gezien Hamilton daar naar toe gaat, maar dat zal hij wel niet voor mekaar krijgen.:ROFLMAO::p

Heeft er trouwens nog iemand iets over de Horner “zaak” gehoord? Ik ga ervan uit dat het wel niks is geweest anders was het wel in het nieuws gekomen lijkt me…

Heeft er trouwens nog iemand iets over de Horner “zaak” gehoord? Ik ga ervan uit dat het wel niks is geweest anders was het wel in het nieuws gekomen lijkt me…
In eerste instantie was het verhaal dat dit zou gaan over zijn stijl van leidinggeven. De vrouw in kwestie had iets (niet goed) gedaan en hij had dit tegen haar gezegd. Blijkbaar op een manier die haar niet beviel. Vandaar dat ze een klacht ingediend heeft.

Nu schijnt het zo te zijn, al is de bron de Televaag, dat het sexueel ongepaste berichten zijn geweest. Maar aangezien de advocaat meerdere uren met Horner gesproken heeft, ik geloof al vorige week vrijdag (dus de 9e) en er is nog steeds geen enkel nieuws; ik weet niet wat ik er van moet denken.

Ja precies, uiteindelijk zal het dus wel niks zijn anders was er wel iets naar buiten gecommuniceerd. Kunnen we ons gewoon weer op het nieuwe seizoen gaan focussen!

We zullen zien. Zolang er geen actie vanuit Red Bull genomen wordt ga ik ervanuit dat er nog geen conclusies getrokken kunnen worden.
Zo hoort het uiteindelijk ook: geen trial by media.

Laatst bewerkt:
Dat zegt in ieder geval al hoe neutraal en ethisch verantwoord deze organisatie is, het lijkt wel de FIFA :censored:

Ik hou het graag bij betrouwbare berichten en geloof het pas als het zeker is dat hij vertrekt of blijft. Dit soort prive-achtige berichten neem ik met een korrel zout.

Aan de andere kant; Mercedes en Aston Martin sponsoren de FIA ook met de Medical Car en Safety Car.
Dat is misschien ook niet zo handig. Ze kunnen beter vragen aan General Motors om een Corvette te leveren. Dan hebben ze in ieder geval GM alvast aan boord. Met Andretti zal het voorlopig niet gaan lukken.

Een Corvette als safety car moet kunnen, het zijn vroeger ook al pacecars geweest maar persoonlijk zie ik liever de AM.

Leuke kwalificatie gezien, het zit wat dichter bij elkaar dan vorig jaar, maar goed de punten worden morgen verdeeld dus we gaan het mee maken.

Dat was een interessante strategie inderdaad, ook Alpine viel op maar dan in negatieve zin. Ik ben benieuwd naar de race pace vanmiddag van de teams!

Ik ben benieuwd wat vandaag gaat brengen.

Ik had dit seizoen een abonnement op ESPN+ genomen. ESPN gebruikt de Sky Sports, ben ik inmiddels wel aan gewend. Maar... ik kwam er achter dat niet alle sessies op die manier te kijken zijn. Dus een abonnement genomen op F1 TV Pro. Vanaf volgende race zal ik deze gebruiken. Ik zal Martin Brundle wel gaan missen.

Daar moet ik dus even naar gaan kijken. Eerst vanmiddag nog een Chronecast haken voor het gemak.

Jep ik heb ook gewoon de Engelse versie van F1TV met commentaar van Coulthard en Palmer met Buxton op de grid. Was trouwens wel een wandeling in het park vandaag voor RB, maar daar achter gebeurde nog het eea. Bottas 52 seconde pitstop en komt dan alsnog voor Sergeant uit de pit… :ROFLMAO:

Jep ik heb ook gewoon de Engelse versie van F1TV met commentaar van Coulthard en Palmer met Buxton op de grid.
Dat is echter niet van Sky Sports. Die hebben David Croft, Martin Brundle en nog een paar anderen.

Maar goed, abonnement ESPN+ is al opgezegd, dus vanaf volgende week is het F1TV. En dan maar hopen dat dat werkt als ik in Nederland ben. Weet niet of het verschil maakt als je een abonnement in Amerika afsluit.

Red Bull als weer vanouds weer vooraan, ook knap gereden van Sainz, die nog een stoeltje voor volgend jaar zoekt.

Zouden ze nou bij Ferrari denken, hebben we nou de juiste beslissing genomen? ;) Nr 3 vertrekt en nr 7 voor in de plaats!

Dat is echter niet van Sky Sports. Die hebben David Croft, Martin Brundle en nog een paar anderen.
Palmer/Buxton is het standaard commentaar van F1TV.
Als je je taal in Nederlands hebt staan, krijg je het Viaplay commentaar. Begin ik aan te wennen. Wel alleen tijdens de race, want die C. Albers kan ik echt niet horen.
Zet je de taal op Engels, dan krijg je David Croft/Martin Brundle. Vind ik ook nog steeds de beste.

Ik keek altijd streams van SkySports. Daar ga ik vanaf eind maart weer naar terug. Heb F1TV opgezegd. Ik vind de 50% verhoging belachelijk en het is ook nog eens gedaan om Viaplay in leven te houden. :mad:

Laatst bewerkt:
Ging bij mij van €64,95 naar €94,95.
Ik heb het nog tot eind maart, dus vandaag wel via F1TV kunnen kijken.
Maar het gaat me toch niet lukken om alle 24 races te bekijken, dus dan vind ik de prijsverhoging wel te veel.

ESPN+ kost 11 dollar per maand, maar je kan niet alle sessies zien. Dus F1TV is goedkoper.

Terug
Bovenaan