Formule 1 - Het discussietopic - Seizoen 2026

Riccardo heeft bij z’n rentree veel pech gehad en nog niks laten zien dus ik denk dat hij geen kans maakt momenteel. Als Checo gewoon 2de in het kampioenschap blijft zal hij er volgend jaar gewoon weer bij zijn, schat ik zelf in.

Perez is zeker geen slechte coureur, maar hij is te wisselvallig, prima races wisselt hij af met waardeloze races. zoals in Japan en Qatar.Hij heeft nog een contract voor 2024, maar na volgend jaar is de kans groot dat er iemand anders in de 2de Red Bull zit, Red Bull wil graag Norris hebben, maar die zit de komende jaren nog bij McLaren.

Na 2024 zal het er inderdaad anders uit zien denk ik, ben zelf ook geen fan van hem! Wel een interessante kwali gisteren, ik zal al meteen dat Max een track limit ging krijgen want hij was er overduidelijk overheen, dat zag je al in de lap zelf. Maar lekker gemixed nu voor de race, dat maakt het allemaal spannender.

We hebben het nog niet over de race gehad heren ;-)... Ik was eigenlijk positief over Lewis, goede prestatie neergezet, blijk het achteraf met een "illegale" auto te zijn geweest maar desalniettemin een goed weekend voor hem. Max natuurlijk ook, toch knap dat hij zich weer naar de eerste plek weet te knokken, duidelijk de beste auto, maar grote problemen met remmen. Hij doet het toch weer wel he! Norris, knap resultaat, jammer dat hij Lewis niet op de baan achter zich kon laten. De Ferraris, tja snel rondje kunnen ze rijden in de kwalificatie, de race is echter andere koek. Toch nog een behoorlijke achterstand. Checo, had wat mij betreft weer wat meer mogen laten zien, het is het steeds - net niet - kwaliteit...

Op het eind werd het nog even billen samenknijpen, Hamilton kwam wel heel erg snel heel erg dichtbij. Al met al weer een leuke race gezien omdat je hoe dat ook al wist dat Max naar voren zou komen, alleen was de vraag hoe snel. Voor mij blijft Perez een vreselijke tegenvaller en hoop toch echt dat we een ander in die 2e Red Bull zullen zien in 2024 ( ondanks zijn contract ). Het door het Nederlandse volkslied heen scanderen van "Checo, Checo" was ronduit walgelijk. Je weet nu al dat ze zich aankomende week in Mexico zelf weer gaan misdragen.

Verstappen kan er weinig aan doen dat Perez het zo slecht doet. Dat ligt toch echt bij Perez zelf. Of de auto is toch niet zo goed als iedereen zegt. Feit is dat Perez gewoon achter de feiten aan loopt.

De race was behoorlijk spannend door de remproblemen bij Verstappen. Ook door de afwijkende strategieën was het erg interessant. Mercedes toch weer net niet qua strategie.

Verder verwacht ik meer en meer vuurwerk tussen teamgenoten wanneer Mercedes en McLaren goed blijven presteren.

Het sprint format kan me nog niet echt bekoren. Het irriteert me dan ook wanneer men zegt dat de fans meer willen zien. Absoluut niet! Een kwalificatie en een race in een weekend is meer dan voldoende. Ik heb ook nog een leven naast de Formule 1.

Het misdragen van de fans vind ik ook walgelijk en vooral tijdens een volkslied en voor geen enkele redenen want Max heeft niks fout gedaan. Beter boegeroep naar Checo zelf, want die presteert niet. Ik weet niet of jullie ook "Karen" Hamilton op de tribune hebben gezien, die met haar handen naar aan het zwaaien was naar een Mclaren fan die naast haar stond... Vergeet niet dat we in Amerika zijn, de "kwaliteit" van de supporter is daar wat ver te zoeken...

Ik denk dat de sprint-format een basisprobleem in de F1 blootlegt; even gekoppeld aan de problemen die de rijders in Qatar hadden: banden. De rijders moeten continue aan bandenmanagement doen; zorgen dat de banden het zo lang mogelijk, of op zijn minst volgens planning, uithouden. In Qatar waren er problemen met de veiligheid van de banden waardoor de FIA besloot dat er maximaal 18 ronden op een set verreden mocht worden. Dat betekende dat er minder tot niet gemanaged hoefde te worden waardoor er meer van een band gevraagd kon worden. Meteen beter racen.

De vraag is alleen hoe je dit oplost. Er dat is erg lastig. Pirelli maakt de banden volgens de wensen van de FIA in gradaties van zacht/hardheid. C1, C2, C3, C4 en C5. Elke race nemen ze drie opties mee (even nat weer niet meegerekend), altijd direct opvolgend. C1, C2 en C3, bijvoorbeeld. Elke band heeft een eigen levensduur/gripduur, wederom volgens de wensen van de FIA. Hard slijt minder snel, maar geeft minder grip, zacht geeft meer grip maar slijt sneller.

Laten we eens een C3 band pakken en zeggen dat de FIA wenst dat deze band 25 ronden om een willekeurig circuit 'goed' zijn. Daarna gaan ze 'over the cliff' en verliezen ze grip en snelheid, 5 seconden langzamer. De rondetijd die realistisch volgehouden kan worden met deze band is een 1:30. Maar, zo denken de teams, als wij nu eens een 1:33 rijden, dan kan de band 26 ronden mee, of misschien 27 waarna we meer kunnen vragen van de zachtere band die 20 ronden mee zou moeten maar dan in 18 opgemaakt kan worden.

Hoe los je dat op? Pirelli vragen om de hele range zachter te maken? Of juist harder? Dat spelletje van de teams blijft hetzelfde, alleen veranderd het aantal ronden en de rondetijd. In een ideale wereld heb je een band die, ongeacht belasting en rondetijd, 25 ronden meegaat en dan is ie op. Rijd je een 1:30? 25 ronden. Rijd je een 1:33? 25 ronden. Rijd je een 1:35? 25 ronden. Managen heeft dus geen zin, want dat kost alleen maar rondetijd en levert geen winst op in bandenleven. Dan kun je werken met C1 - 15 ronden, C2 - 20 ronden etc. Rijders kunnen dan ook meteen (na een opwarmronden want geen bandenwarmers meer) pushen en de volle levensduur van de band/stint blijven pushen. Bandenmanagement blijft beperkt tot geen blokkerende wielen/vlakke kanten. Maar hoe maakt Pirelli zo'n band?

Dat was een onverwacht resultaat gisteren tijdens de kwali. Uit het niets zijn daar de Ferrari’s in Q3. En de honey badger! Mooi man! Maar goed de Ferrari’s zijn wel sitting ducks, als er een circuit is waar je geen Pole wilt hebben is het deze wel. Wordt een leuke race denk ik :)

Prima prestatie van Ricciardo, hopelijk kan hij dat volhouden in de race, een verrassing dat de beide Ferrari's vooraan staan, maar toch denk ik dat Max Verstappen die in de race wel voorbijgaat.

Ik doe eens een voorspelling, Max 1, Checo 2 en Lewis 3. Ik verwacht dat Ferrari buiten de top 5 valt en Piastri (4) en Russel (5) de top 5 afronden. De honey badger houdt het denk ik niet vol in de AT maar wellicht op nr 8.

Perez goed bezig zijn eigen glazen in te gooien, als hij dat al niet gedaan heeft, jammer dat Norris niet naar Red Bull Racing komt, had een goede teamgenoot van Max Verstappen kunnen zijn.

Het zal wel niet snel gebeuren, maar Fernando Alonso naast Max Verstappen in de Red Bull lijkt mij ook erg gaaf. (y)

• Leuk
Waarderingen: JL86
Tja, ik denk dat de meest realistische toch Dan Ric is, althans als hij zo blijft performen en Checo de eerste beste exit neemt bij bocht 1 dan zie ik dat zomaar in 2024 gebeuren. Vergeet niet hoe sterk en stabiel Lewis momenteel is, die ruikt het angstzweet van Checo.

De sprint in Brazilië bracht toch aardig wat racewerk, maar met een voorspelbaar resultaat: Max wint. Vreemd dat de Mercedessen aan het begin zo snel waren, maar na een ronde of vijf problemen kregen en terugvielen.

Ja Sprint was wel leuk, veel inhaalacties. Het middenveld zit dicht op elkaar maar wat duidelijk naar voren kwam is dat Mercedes en Ferrari de snelheid missen. De start heeft een gemixt veld, als Max goed weg komt dan moet het een vrij makkelijke race voor hem worden. Norris en Perez hebben een behoorlijke inhaalrace voor hun maar ik zie Norris nog wel op het podium eindigen. Wie weet!

De training van gisteren heeft laten zien dat er toch echt een regelement's wijziging nodig is. Dat je niet onbeperkt onderdelen mag vervangen snap ik, doe je meer dan de afgesproken hoeveelheid krijg je een straf, ook die begrijp ik.
Maar een straf krijgen omdat het circuit zijn zaakjes niet op orde heeft is belachelijk. Nu is dit jaar het kampioenschap al gehaald maar met zo'n seizoen als 2021 verpest je dat op deze manier wel.

• Leuk
Helemaal mee eens, dit is een uitzondering op de regel wat eigenlijk het weekend voor Carlos compleet verpest. Daarnaast is de baan gewoon saai! En totaal geen sfeer, je ziet het publiek niet tijdens het rijden, alleen de lichtjes van Vegas…

De redenatie snap ik wel, zo voorkom je dat er een grijs gebied in de regelgeving gevormd wordt en laat je niets aan intrepetaties over. Als dit zonder penalties vervangen had mogen worden, mogen teams dan ook crashes door olie op de baan zonder penalties repareren? Of door onkunde van Marshalls?
totaal geen sfeer, je ziet het publiek niet tijdens het rijden
Ik kan mij voorstellen dat dit met opzet is, schijnt dat er heel veel onverkochte kaarten zijn vanwege de absurde prijzen. En bij FP2 was er überhaupt geen publiek omdat die allemaal weggestuurd waren, echt een blamage.

Mijn mening over de baan zelf vorm ik morgen pas. Wie weet geeft het mogelijkheden tot geweldige gevechten.

Schade door de baan wat het in dit geval is, daar valt weinig over te twisten en geeft ook geen grijs gebied.

Erg vermakelijke race met veel actie. Maar het is ook zo'n vreselijk circuit met overal hekken er omheen. Zeer slecht asfalt, nee de race was spannend maar het circuit mag weer weg.

• Leuk
Klopt, ik zie liever een echt circuit met mooi bocht werk ipv. Klein bochtje links dan rechts en vervolgens 10km recht door… maar er gebeurde veel waardoor het wel een leuke race werd!

Tsja, wat te zeggen. Spannend race, dus in dat opzicht is het een succes.

Gelukkig hoef ik niet te kijken naar alle show om de race heen, dus misschien moet ik mijn mening maar bijstellen.

Geen hele bijzondere race, wel weer recirds voor Max er bij. Wel weet een giga blunder van Ferrari, je tweede auto moet nog een keer stoppen en dat die je dan in de een na laatste ronde, niet handig als in gevecht vent voor P2 in het constructeurs kampioenschap.

Sainz had sowieso weinig kans op punten vandaag, reed als een natte krant dus ze gokte op de safety car… die uiteindelijk niet kwam! Ik vind de penalty van Checo zo onnodig en haalt meteen de hele spanning uit de race (die al niet al te spannend was)…

Perez heeft vaak van die momenten met inhalen. Wel zonde voor hem, hij had op het podium kunnen staan.

Verder was er enige spanning in de race doordat het nog steeds om plek twee bij de constructeurs ging.

Geen hele bijzondere race, wel weer recirds voor Max er bij. Wel weet een giga blunder van Ferrari, je tweede auto moet nog een keer stoppen en dat die je dan in de een na laatste ronde, niet handig als in gevecht vent voor P2 in het constructeurs kampioenschap.
Dat was de constatering hier ook al. Sainz had in ronde 48 naar binnen gemoeten voor softs. Hooguit een keer ronde 52 en dan met de (veel) zachtere banden door het veld stomen. Maar ze laten hem buiten... en buiten... en buiten...

Dat speelt wellicht ook nog een rol, ze hebben natuurlijk wel een Amerikaanse coureur nodig voor al die Amerikaanse races! Maar hij zou het beter doen in een destruction derby denk ik…

Zo... 2024 begint exact hetzelfde als 2023, qua rijders bij teams. Dat is nieuw.
Net niet helemaal; zonder Nyck de Vries helaas.

Perez: begin van 't seizoen was ie goed bezig en de laatste paar races, maar als ie begin 2024 weer niet veel laat zien, kon 't nog welles gebeuren dat ie z'n stoeltje mot afstaan. Wisselen met Tsunoda? Of Lawson misschien?

Net niet helemaal; zonder Nyck de Vries helaas.

Perez: begin van 't seizoen was ie goed bezig en de laatste paar races, maar als ie begin 2024 weer niet veel laat zien, kon 't nog welles gebeuren dat ie z'n stoeltje mot afstaan. Wisselen met Tsunoda? Of Lawson misschien?
Ik zie eerder Ricciardo terugkeren. Red Bull heeft gezien wat er gebeurt als je een rookie/jonge coureur naast Max zet. Gasly stortte in, Albon stortte in. Die twee zijn pas nu aan het opkrabbelen. Een Tsunoda zou een optie kunnen zijn, die heeft inmiddels drie seizoenen erop zitten, maar als je zijn temperament nu nog hoort over de radio... Lawson is echt nog te jong en onervaren. Ja, Max was ook jong en had weinig ervaring toen hij vanuit de Toro Rosso naar de Red Bull ging; maar hij heeft bewezen dat exceptionele talent te zijn dat ééns in de tien jaar opstaat. Lawson is dat niet, al is hij goed en heeft mooie dingen laten zien.

Ricciardo lijkt mij de beste optie, áls hij bewezen heeft de snelheid (weer) te hebben. Die is, net als Pérez toen die werd aangetrokken, 'oud' en ervaren en zal zich de kop niet zo snel gek laten maken. Daarnaast zie ik in Ricciardo een echte teamspeler; iemand die het teambelang zal beschermen en begrijpt dat het voor het team het beste is als hij als nummer 2 achter Max rijdt. Een beetje een Bottas - Hamilton situatie, waar Bottas soms ook sneller was dan Lewis.

Och, heftig reageren over de boordradio kan Verstappen ook nog altijd.
Tsunoda zou ik welles in een Redbull willen zien: kijken wat die driftkikker :) werkelijk kan. Wat mij opvalt is dat ie regelmatig in de eerste ronde van een race een paar plekjes wint: soort duveltje uit een doosje die in 't gedrang vaak de goeie keuzes maakt.
Ricciardo met hetzelfde nivo als toendertijd naast Verstappen is zeker een goeie vervanger, mocht Perez falen, maar toch denk ik dat Redbull h'm niet graag terugneemt: hij heeft z'n kans gehad toendertijd. Evengoed zou 'twel lachen zijn als die pretletter weer es een 'shoey' doet.

Ik denk dat Yuki te licht is voor RB. Ik vind hem vaak kleurloos (naast de boardradio) rijden. Veel domme fouten ook (bijv. Mexico). The Honeybadger is dan de meest voor de hand liggende keuze.

Als Max toch (bijna) in z’n uppie een (constructeurs-)kampioenschap binnen kan trekken, kunnen ze er ook wel een jonge hond uit F2/F3 inzetten.
In F2 werd al geklaagd dat er geen promotie mogelijk is komend jaar. Verversing staat stil.

RB wil voor een seizoen gaan waar ze bijna elke race 2 coureurs op het podium hebben, pure dominantie. Dat gaat met een Rookie niet, ook een van de redenen waarom er vraagtekens achter Checo staan, ondanks hij 2de in het kampioenschap is. Ik begrijp het enigszins wel, 2 podium auto’s, maar meestal staat Max er alleen!

Als Max toch (bijna) in z’n uppie een (constructeurs-)kampioenschap binnen kan trekken, kunnen ze er ook wel een jonge hond uit F2/F3 inzetten.
In F2 werd al geklaagd dat er geen promotie mogelijk is komend jaar. Verversing staat stil.
Het is inderdaad jammer dat ze geen nieuwe man naast Verstappen zetten. Met goede begeleiding zou dat best goed moeten komen.
Voor Red Bull is het risico dat ze straks zonder Verstappen geen goede rijders klaar hebben staan.

Ik hoop dat Ferrari en McLaren volgend jaar het gevecht met Red Bull aan kunnen gaan, Mercedes zal ook wel om de podiums mee kunnen doen, maar die Toto Wolff met zijn gezeur en gejank gun ik even wat minder.

Ik acht de kans klein eerlijk gezegd. Wellicht dat het verschil wat kleiner wordt maar de auto van volgend jaar is een verbeterde versie van dit seizoen, dus waar de andere teams een achterstand moeten inhalen op dit seizoen kan RB verder borduren op een goed concept. Vanaf 2026 verandert er weer het eea dus dan kunnen we zien hoe de kaarten geschud worden.

Je weet het nooit. Je zag het in 2020 en 2021 ook. Red Bull werd telkens een beetje beter, totdat Verstappen de wereldtitel kon grijpen.

Dat klopt! Max is ook wel echt buiten categorie, ik zie dat de jongens van McLaren en Ferrari nog niet wekelijks doen. Want je moet er elk race weekend voor bij zijn om kampioen te worden…

Ik heb voor het leuke de topictitel maar even geüpdate.

Het jaar begint in ieder geval met wat nieuws met Haas die afscheid neemt van Steiner.

Grappig genoeg lees ik overal hoe de Formule 1 een kleurrijk persoon verliest. Maar nergens wordt Steiner geroemd om de prestaties van het team...

• Leuk
Ik dacht precies hetzelfde, leuke kerel en smaakmaker voor DTS (Netflix serie) maar haas heeft met name veel wanprestaties geleverd over de jaren en uiteindelijk gaat het toch om de prestaties.

De vraag is wel in hoeverre de teambaas bijdraagt aan het succes van een team. Kijk naar Ferrari. Binotto moest weg, maar is 2023 echt beter verlopen dan 2022?

Terug
Bovenaan