Formule 1 - Het discussietopic - Seizoen 2026

Perez heeft gewoon een zwartwit geblokte vlag gekregen voor het buiten de lijntjes rijden. Geen idee hoevaak in totaal maar 3x zeker.

Ongelooflijk hoe de uitslag is bijgestuurd: Perez deed in zijn tocht door het veld niks anders dan buiten de lijnen kleuren en wordt ongeòoeid gelaten. Hier wordt duidelijk òet twee maten en twee gewichten gemeten. Krijgt RB nu ook al een thuisvoordeel? Zo wordt F1 helemaal ongeloofwaardig.
Zoals Frits zegt, Pérez heeft de vlag gezien. Dus hij heeft het niet vaak genoeg gedaan om een penalty te krijgen.

Ik zat zojuist naar de stand in het kampioenschap te kijken en een paar zaken vallen me op:
- Sainz staat hoger dan Leclerc.
- Kijkend naar Tsunoda, dan moet je gewoon concluderen dat AlphaTauri geen schim meer is van wat het geweest is. De slechte prestaties van Nyck de Vries staan dan ook meteen in een ander perspectief.
- Albon doet het gewoon erg goed de laatste races en staat daardoor gewoon dertiende.

De race was best interessant om te kijken. De slechte start van Verstappen maakte het begin spannend en er waren verder mooie gevechten, waarvan het gevecht tussen Norris en Hamilton het mooiste was. Ook omdat dat echt ergens om ging.

Russell op Leclerc was ook een mooie move. Ondanks de dominantie van Verstappen vind ik de races inderdaad ook best leuk om te volgen, er gebeurt meestal genoeg. Het is ook wel spannend, in die zin dat je vooraf nooit weet wie het tweede team wordt in een wedstrijd. Aston Martin lijkt het wat kwijt te zijn, Mercedes komt dichtbij, Ferrari staat er soms en dan weer helemaal niet, McLaren doet sinds de updates mee... Mooi hoor. Naar de stand kijkend viel mij vooral op dat McLaren meer dan de helft van hun punten op Silverstone heeft gehaald - geeft wel aan hoe significant de stap vooruit is geweest.

Sainz vs. Leclerc: ik denk dat Sainz de betere coureur is, hoewel ze aan elkaar gewaagd zijn. Hij komt wat vechtlustiger over dan Leclerc. Sainz kon Verstappen bij Torro Rosso ook bijhouden - kwalificatieduel eindigde in 9-9 toen. Niet gek.

Kwam net ergens tegen dat met onmiddellijke ingang ( dus niet pas in de zomerstop ) de Vries zijn stoeltje kwijt zou zijn bij AlphaTauri. Verder nog niet officieel bevestigd.

Las het ook verbaast mij niet, aan de andere kant met de slechtste auto op de baan kan je ook niet beter

Kan me niet voorstellen dat Ricciardo wél een deuk in een pakje boter kan rijden met deze auto…..maar ja, zo werkt dat.

Ze hebben vandaag Ricciardo laten rijden met de bandentest op Silverstone in de RB 19. Misschien heeft ie Marko kunnen overtuigen.

(..)
De Vries (28) mist door de ingreep van Helmut Marko, de topadviseur van Red Bull, de laatste twee wedstrijden van het eerste deel van het seizoen. De Grands Prix van Hongarije en België moet hij vanaf de telvisie volgen.
De afgelopen weken uitte Marko meerdere malen kritiek op de prestaties van de Nederlander. "Het is geen geheim dat De Vries tot op heden niet heeft geleverd wat we van hem verwachtten", zo zei de Oostenrijker tegen Viaplay. "We evalueren zijn prestaties en als het nodig is, nemen we een beslissing." (..)

Zonde.

De stopwatch liegt niet. Tsunoda is al geen hoogvlieger en De Vries was structureel langzamer. Denk dat volgend jaar Tsunoda er ook niet meer zit, zal wel Lawson en Palou worden. En Ricciardo mag et nu laten zien en daarmee voert Red Bull indirect ook de druk wat op richting Perez.

Ze hebben vandaag Ricciardo laten rijden met de bandentest op Silverstone in de RB 19. Misschien heeft ie Marko kunnen overtuigen.
Waar heeft hij hem mee kunnen overtuigen? Dat hij snel is in de RB19, niet heel gek en dat hij goed coureur is dat is ook al bekend. Had hem laten testen in de AT, dan kan je overtuigen.

Alleen Haas, Williams en Red Bull doen de tweedaagse bandentest. Ze kunnen niet zomaar de AT testen. Marko en Horner hebben beide aangegeven dat ze erg benieuwd waren hoe Ricciardo et zou doen, ze hebben natuurlijk wel wat data van de RB19 op Silverstone. Maar goed, ook dat is weer wat lastig, want 2024 banden. Maar ze zitten al een tijdje naar coureurs te kijken en te vergelijken natuurlijk, ze weten vast best aardig waar ze op moeten letten. Maar in de AT was uiteraard nog beter geweest. Maar die kans krijgt ie over 1,5 week.

Edit: Zijn beste tijd vandaag had em op de eerste rij doen staan afgelopen zondag. (Aldus Lawrence Barreto) Nog steeds wat wiebelig omdat de banden onduidelijk zijn, maar heel traag was ie niet dus.

Laatst bewerkt:
Ik vind het niet zo gek dat ze nu al wisselen en ik denk dat ze er goed aan doen om Yuki ook op een nieuw carrière pad te brengen. Klinkt wellicht hard maar beide heren zijn geen F1 materiaal. Wellicht is de AT nu geen goede auto maar er valt echt wel meer uit te halen.

Het enige voordeel van Ricciardo is dat hij waarschijnlijk betere feedback kan geven om de auto te verbeteren door zijn ervaring.

Ik las dat ie commercieel vooral ook interessanter is, zeker met et oog op de komende rebranding van Alpha Tauri.

Was weer een leuke race, veel leuke momenten, super pitstop van RBR bij Perez, die het aardig heeft gedaan. Alleen moet de kwalificatie toch echt een stuk beter, want derde worden is goed vanaf P9 maar 37.5 seconden achterstand op je teamgenoot is toch echt teveel.
Mooi record van RBR met 12 overwinningen op een rij, benieuwd waar dat eindigt en kijken of Max het record van Vettel kan afpakken door 10x op een rij te winnen.

Race was redelijk vermakelijk, strijd om plekken net na het podium was wel leuk.
Perez moet standaard gewoon echt altijd minimaal top 5 kwalificeren en in de race op plek 2 achter Max eindigen, alles minder dan dat is gewoon niet goed genoeg. Mooi om te zien hoe McLaren steeds sterker wordt, Ferrari en Aston Martin worden juist steeds zwakker.

Het was inderdaad een leuke race. Het gevecht tussen Mercedes en McLaren brengt toch weer wat extra's. Norris en Piastri doen het goed.

Zonde dat Hamilton zoveel verloor bij de start. Daar had misschien meer ingezeten.

En Perez... het veld zat dichtbij in de kwalificatie, dus een klein verschil in tijd heeft grote gevolgen. Laten we zien hoe het volgende race gaat.

Weer een vermakelijke race. Leuk om te zien dat Tsunoda een puntje binnen harkt. Perez toch weer aardig voor lul gezet.

Soms onnavolgbaar hoe de race zich ontwikkelt.
Norris die aan alle kanten voorbij gereden wordt in het begin, en dan ineens op plek 7 rijdt……
‘t Wordt voor plek 1 wat saai, maar daarachter gebeurt genoeg.

Dat zeg ik, er racen 19 coureurs met elkaar en dan rijdt er 1 een halve ronde voor op die je helaas zelden ziet.

Het was op het midden van de race wel duidelijk wie 1 tm 5 zou worden, maar de rest was wel leuk inderdaad! Wat gebeurde er nou precies met Norris in het begin, was mij niet duidelijk of hij ook schade had en daardoor zo ver terug viel of gewoon een slechte dag had, iemand?

Maar het heeft nauwelijks geregend, dus dan zou Norris daar toch de hele race last van gehad moeten hebben.
Maar rond die paar druppels begon ie ineens te vliegen en bleef vervolgens keurig op die 7de plek.

Blij mee, hoor. Heb een zwak voor die jongen.
Net als dat Fernando weer eens lekker meedeed. (y)

Max mag van mij wereldkampioen worden. Maar ik merk dat ik alles, behalve Red Bull (en bij afscheid De Vries ook dat zusterteam), leuk vind om te volgen in de race. Ik gun het de twee jonge honden van McLaren, het oudje in de Aston, Albon in de Williams, de “Hazen”, zelfs die Fransen in hun Alpine.

Het hele weekend is eigenlijk prima geweest. Ondanks dat ik liever geen sprint weekend heb, was het wel de moeite van het kijken waard.

Wat Verstappen op dit moment laat zien is ongelooflijk. Achter Verstappen gebeurt er echter voldoende.

Wat is er met Aston Martin gebeurd? Die zaken weer terug naar hun vertrouwde plek.

Ja het heeft nauwelijks geregend, maar de kans op regen is hier zo groot dat ze waarschijnlijk de gok genomen hebben.

Nauwelijks geregend? In de race inderdaad niet, maar buiten de race om regende het genoeg.

Waar ik mij wel aan ergerde hoe biased F1 TV weer was toen Lewis de 5 sec penalty kreeg… je kunt hem geven, je kunt hem niet geven maar hij verneukt wel de sprint race voor Perez, dus in mijn optiek terecht maar ze gingen tekeer daar bij F1 tv…. Ik zou zelf zeker voor een F1 Tv verwachten dat ze neutraal zijn…

Nauwelijks geregend? In de race inderdaad niet, maar buiten de race om regende het genoeg.
Ja maar het is toch echt tijdens de race dat de punten verdeeld worden en op dat moment moet je auto goed zijn, wat er voor en na de race gebeurt is niet echt relevant.

Het was weer een mooie race vandaag! Veel gebeurd door de verschillende regenbuien, veel actie op de baan! Crashes, safety cars, alles wat je wilt hebben voor een spektakel en uiteindelijk als afsluiter, Max die z’n 9de overwinning op rij pakte! Heerlijk genieten.

Ik heb mij wel vermaakt met de race. Verschillende omstandigheden, dan weer droog, dan weer nat. Leuke acties gezien en helaas ook 2 crashes. Het dieptepunt vond ik persoonlijk het slechte commentaar bij de NOS.

Ik kijk op F1 TV, dan heb je de Sky commentatoren, is veel beter maar ze hebben wel weer de prijzen verhoogd zag ik…

Ik heb mij wel vermaakt met de race. Verschillende omstandigheden, dan weer droog, dan weer nat. Leuke acties gezien en helaas ook 2 crashes. Het dieptepunt vond ik persoonlijk het slechte commentaar bij de NOS.
Ik heb bij de NOS altijd het idee dat ze helemaal niet willen maar een beetje moeten.

1: "Zeg, dit Formule 1 lijkt wel populair te zijn in Nederland, vooral sinds die... hoe heet ie? Verstoppen, Vasttoppen of zoiets het wel redelijk doet."

2: "Ja, dat hoorde ik ook. Ze schijnen zelfs weer een race in Nederland te doen?"

1: "Ik meen in de archieven iets gezien te hebben over een badplaats met een circuit?"

3: "Scheveningen?"

1: "Nee, dat was het niet... eh... Oh, Zandvoort."

2: "Dat weet jij ineens snel!"

1: "Google, altijd makkelijk. Maar misschien moeten wij als NOS er dan ook maar eens iets mee doen."

3: "Wie moet het commentaar dan geven. We weten hier niets van motorcross.'

1: "Autosport... geloof ik. Wie wil het doen?"

<Stilte>

1: "Ok, dan doen we het anders. Lootjes trekken. Iedereen schrijft zijn naam op een blaadje en doet het in deze emmer. Dan laten we dat lekkere ding van de receptie trekken..."

Allen: "Hahahaha!"

1: "Kleuters... we laten haar HET LOOTJE trekken en die doet dan het commentaar."

3: "Maar wat als die er niets van weet?"

1: "Google! En anders verzint hij maar wat. De kijkers weten er tenslotte ook niets van en kijken alleen maar omdat die Mark Versprongen het wel redelijk doet."

Ik mag hopen van wel, lijkt me na alle gepruts zover wel mooi om ze in Italië allebei op het podium te zien. Max 1, Sainz 2, Leclerc 3. Maar ik vrees ervoor...

Bij Ferrari weet je het nooit, ik hoop het voor ze maar of het ook gaat gebeuren. Het is het oudste team met de meeste wedstrijden, maar een gewone pitstop kunnen ze nog steeds heel goed verkloten.

• Leuk
Waarderingen: JL86
Bij Ferrari weet je het nooit, ik hoop het voor ze maar of het ook gaat gebeuren. Het is het oudste team met de meeste wedstrijden, maar een gewone pitstop kunnen ze nog steeds heel goed verkloten.
Niet zozeer de pitstop zelf. Meer de beslissing wanneer te stoppen.

1 rondje snel rijden kunnen ze wel, dat liet Leclerc vorig jaar ook vaak zien, de race is andere koek. Normaal gesproken gun ik andere de overwinning, maar Max staat op het punt om het record op eigen naam te schrijven en zo’n kans zal je niet snel meer krijgen, dus ik hoop dat Max wint! Leuk als dan de Tifosi mee mag genieten met rood/geel op het podium.

Niet zozeer de pitstop zelf. Meer de beslissing wanneer te stoppen.
Ik weet niet of je Zandvoort hebt gezien waar ik wel van uit ga, daar was het toch een zooitje, de banden kwamen 1 voor 1 naar de auto toen hij al binnen stond. Zelfs met een hele late call moeten ze al klaar staan als hij binnen komt rijden.

1 rondje snel rijden kunnen ze wel, dat liet Leclerc vorig jaar ook vaak zien, de race is andere koek. Normaal gesproken gun ik andere de overwinning, maar Max staat op het punt om het record op eigen naam te schrijven en zo’n kans zal je niet snel meer krijgen, dus ik hoop dat Max wint! Leuk als dan de Tifosi mee mag genieten met rood/geel op het podium.
Alhoewel... Tsunoda lukte dat al niet.o_O

• Haha
Waarderingen: JL86
Ik weet niet of je Zandvoort hebt gezien waar ik wel van uit ga, daar was het toch een zooitje, de banden kwamen 1 voor 1 naar de auto toen hij al binnen stond. Zelfs met een hele late call moeten ze al klaar staan als hij binnen komt rijden.
Dan is het nog de aansturing door het strategische team.

ik vond het gestuntel wel mee vallen alleen de laatste rondes waar ze elkaar bijna van de baan reden. Bleek toch nog lastig om in te halen met de hoge top speeds van Ferrari. Prima resultaat zo, voor beide teams. Zelfs MB nog voorin ondanks de penalties.

Dat klopt inderdaad, maar Charles kom het podium ruiken dus mooi dat ie er nog voor probeert te gaan. Zoals Senna ooit zei, if you no longer go for a gap…

Het was in ieder geval een vermakelijke race. Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze race echt hoopte dat Verstappen zou winnen. Een prachtig record heeft hij zo neergezet. De manier waarop hij dit allemaal doet is echt super, zo kalm.

Ferrari heeft het gewoon goed gedaan. Je kan vanalles vinden over de manier waarop Leclerc probeerde om Sainz in te halen, maar aan de andere kant, mooi racen.

Inderdaad heel slim gereden van Sainz om Norris in zijn DRS te houden om zo die buffer naar de 2 Mercedessen te houden. Eerste 3/4 van de race was ronduit saai maar het einde was erg vermakelijk gelukkig.

Terug
Bovenaan