Goh, het is alweer anderhalve maand geleden dat ik hier iets heb gezegd. Tijd voor een update.
Tegen het eind van het jaar vond de kachelmotor van de BMW het ineens wel welletjes geweest, natuurlijk net op een moment dat je weg moet en de voorruit helemaal beslagen is doordat de auto al enkele dagen werkeloos voor de deur stond in koud en nat weer.
Een korte internet speurtocht leerde mij dat de motor mogelijk niet eens vervangen hoefde te worden maar dat de as van de ventilator gewoon vast zit. Een probleem wat schijnbaar vaker voorkomt bij de E88.
Ik was al helemaal blij, des te meer omdat het vervangen van zo'n ventilator soms nogal een gedoe kan zijn, ik ken horrorverhalen van complete dashboards die eruit moeten. Als het asje vast zit kan je erbij via het paravaan. Daar zit achter het interieurfilter een sleuf waar je nog net de ventilator kan zien zitten.
Allereerst het interieurluchtfilter eraf, de linker sleuf is waar ik moet zijn.
Iets in close-up zie je de as van de ventilator al zitten.
De sleuf is te klein en de as zit te diep om er met je spuitbus siliconenspray bij te kunnen. Wel kon ik met een schroevendraaier tegen de ventilator aan duwen, deze kwam nauwelijks in beweging. Via een wattenstaafje heb ik siliconenspray overgebracht op het asje, hierna ging de ventilator steeds makkelijker rond.
Hieronder is goed te zien hoe weinig ruimte je hebt.
Toen alles weer soepel bewoog was het tijd om de motor te starten en toen.... helemaal niets. Helaas, de motor is toch echt helemaal overleden. Voor de zekerheid had ik ook de zekeringen gecheckt, deze waren allemaal in orde.
Dus toch maar een nieuwe ventilator besteld, gewoon van Valeo zoals er origineel ook op zat.
Uiteindelijk viel de montage me enorm mee. Om te beginnen moest er onder het dashboard een paneel weg wat met een pinnetje en twee schroeven vast zat.
Nadat je deze plaat los hebt zie je de ventilator al zitten.
Om je een idee te geven, dit zie je als je niet volledig et je hoofd onder het dashboardkastje ligt.
Om de ventilator eruit te krijgen maak je de stekker los en draai je hem enkele graden, hierdoor klikt hij los en pak je hem eruit. Er blijft een mooi leeg gat achter.
Zoals je kan zien moet je wel wat wurmen om langs de luchtkanalen te komen maar gelukkig geeft het allemaal genoeg mee en heb je hem er zo tussenuit.
De nieuwe ventilator lag al klaar voor montage.
Vervolgens de nieuwe erin, alles aansluiten, terug dichtbouwen en de motor starten op hoop van zegen.

[size=small]Het plaatje zou klikbaar moeten zijn en naar een filmpje moeten leiden[/size]
Succes! Heerlijk van dit soort klusjes, ik was letterlijk binnen het half uur klaar inclusief gereedschap pakken en opruimen. De voldoening van een werkende blower is dan de icing op de cake.
Tussendoor heeft de Honda de BMW nog ingehaald, nee, we hebben er geen race mee gehouden, het gaat om de kilometerstand. De Honda was uiteraard gekocht om kilometers te maken en dat doet hij naar volle tevredenheid. Op 4 januari passeerde we beiden onderweg naar huis dezelfde kilometerstand en inmiddels staat de Honda alweer over de 135.000 terwijl de BMW de 133.500 nog aan moet tikken.
Fast forward naar afgelopen vrijdag. Ik wist al dat de achterbanden van de BMW niet meer de nieuwste waren en daar werd ik toen nog even extra mee geconfronteerd. Onderweg naar mijn werk reed ik met zo'n 110 km/u op de snelweg die mooi gestrooid en vrij van sneeuw was. In een flauwe bocht lag er echter ineens wel sneeuw en nog voordat ik kon reageren begon de achterkant weg te glijden. Na een hoop tegensturen en heen en weer kwispelen van de achterkant had ik uiteindelijk bij een snelheid van zo'n 40 km/u de auto weer onder controle. Gelukkig maar aangezien er in de berm al een andere auto lag, niet geheel toevallig ook een BMW.
Dit deed me besluiten om de zoektocht naar een setje velgen met winterbanden een hogere prioriteit te geven. Ik keek er al een tijdje met een schuin oog naar maar deze ervaring zorgde er toch voor om er nu eens echt werk van te maken.
Via marktplaats uiteindelijk een erg nette set gevonden in de maat 205/55/R16 met run on flat banden en TPMS sensoren erin. Ook waren de banden nog in goede staat, allen van A merken, twee stuks met 5 mm en twee stuks met 9 mm profiel. De Honda mocht zich eens te meer als pakezel bewijzen, en zo had ik gisterenavond ineens snowboots voor de Beemer.
Een mooi vergelijk tussen zomer- en winterwiel.
Dat plankje ligt onder het voorwiel omdat de auto te laag is om met mijn krik onder het krikpunt te komen, leuk zo'n M sport pakket.

De velgen zaten enorm goed vast op de naaf, die zullen er al een hele lange tijd onder hebben gezeten. Logisch als je kijkt naar de leeftijd van de auto, kilometerstand en hoever de banden al versleten zijn. Uiteindelijk kwam er zelfs een rubberen hamer aan te pas om de velgen los te krijgen. Tegen de tijd dat ze er alle vier onder zaten was het alweer geheel donker.
Ik vind het mooi staan, een maatje kleiner en smaller dan de zomersloffen maar dat is in de winter helemaal niet erg. Bovendien verwacht ik dat ik deze velgen iets makkelijker schoon kan maken.
Ter vergelijk, zo zagen de achterbanden van de zomerset eruit.
Dat was het weer voor nu, volgende keer wellicht weer een Cadillac update.