Gewoon Dirk: 1995 Cadillac Eldorado Touring Coupe + 2008 BMW 118i M-sport Cabriolet + 2009 Honda Insight + 2006 Renault Scenic

Elco zei:
Mo money mo problems..

Bedankt, ik dacht nog "dat liedje heb ik lang niet gehoord, zocht het op Youtube op EN ik krijg het nu niet meer uit mijn hoofd.":T

On topic :)

Wat een project Dirk, wat goed dat alles zo goed wordt aangepakt! Wat een enorm blok ook (maar ja het is ook een enorme auto natuurlijk)

Oh en volgens mij heb ik ook nog niets leuks gezegd over je BMW, of zoals we hier in Drenthe zeggen "Dikke BEEE-EMMMM-WEEEEEEE" , wat gaaf. Ik ben 1-Serie-fan. Mooie kleur ook! Blauw staat hem goed!

Met ontbindende kettingspanners was het wel een tikkende tijdbom, goed dat dat nu meteen voorkomen kan worden. Is natuurlijk niet gratis maar goedkoper dan een nieuwe auto.

Dat wordt onderhand een project waar je u tegen zegt, maar wat moet dat straks weer heerlijk rijden als hij klaar is. Volgens mij staat hij daar bij een prima bedrijf. (y)

Mooi werk, Dirk. Gewoon in 1 keer goed. Balen datbje die tegenvallers hebt? Welnee. Balen als het een maand later ontstaat. Dus is het maar geld en zijn het maar onderdelen. Dat is wel naar, maar niet zonnaar dat je die dikke V8 weer ophaalt en dan 3 week later de kettingspanner (ik denk trouwens kettinggeleider?) door je oliepomp jaagtz die verstopt en zo je hele motor in de soep draait..

Dus mijn complimenten voor hoe je dit aan laat pakken.

Mooie klus en ook een mooi fotoverslag. Goed dat alles aangepakt wordt.
Ga je er zelf nog even heen om het subframe op te poetsen? Dat soort dingen hebben voor de monteurs logischerwijs geen prio maar vind ik zelf altijd wel lekker :)

Zo, dat is een best project aan het worden! Petje af hoor! Nou maar hopen dat het je een lange, zorgeloze tijd met de Don oplevert. Hoewel je daar met oudere auto's als deze nooit zeker van kunt zijn, doe je in elk geval het maximale eraan. Hopelijk kun je er weer snel de weg mee op!

Dat is nog eens grondig. Jeetje hee. Leuk om mee te lezen en direct aardig wat te leren over deze wagen. Nog leuker is om te zien hoeveel je erin stopt om hem goed te houden! Mooi man! (y):D

Elco zei:
Mo money mo problems. Deze klus scheelt je ook in die zin een flink aantal toekomstige problemen, dat is duidelijk.

Wat een werk zeg, maar wel heel mooi om te zien. Ik ben alvast heel benieuwd naar je eerste rij-ervaringen met de gereviseerde Don.
Dat is een creatieve draai om het positieve er van in te zien.;) Ik ben vooral benieuwd naar de eerste meters straks, gaat gewoon voelen als een nieuwe auto.

Peter O zei:
Elco zei:
Mo money mo problems..

Bedankt, ik dacht nog "dat liedje heb ik lang niet gehoord, zocht het op Youtube op EN ik krijg het nu niet meer uit mijn hoofd.":T

On topic :)

Wat een project Dirk, wat goed dat alles zo goed wordt aangepakt! Wat een enorm blok ook (maar ja het is ook een enorme auto natuurlijk)

Oh en volgens mij heb ik ook nog niets leuks gezegd over je BMW, of zoals we hier in Drenthe zeggen "Dikke BEEE-EMMMM-WEEEEEEE" , wat gaaf. Ik ben 1-Serie-fan. Mooie kleur ook! Blauw staat hem goed!
Thanks voor de complimenten voor de Beemer. Hetis echt een fraai ding in deze kleurstelling en ik kijk er steeds nog even naar om.

406c zei:
Met ontbindende kettingspanners was het wel een tikkende tijdbom, goed dat dat nu meteen voorkomen kan worden. Is natuurlijk niet gratis maar goedkoper dan een nieuwe auto.
Nee precies, ik ben heel blij dat het nu naar voren komt. Aanpakken en straks weer jaren genieten.

afentoe zei:
Dat wordt onderhand een project waar je u tegen zegt, maar wat moet dat straks weer heerlijk rijden als hij klaar is. Volgens mij staat hij daar bij een prima bedrijf. (y)
Ik kan ook niet wachten nee. En inderdaad, ze zijn daar meer dan capabel.

uwbuurman zei:
Mooi werk, Dirk. Gewoon in 1 keer goed. Balen datbje die tegenvallers hebt? Welnee. Balen als het een maand later ontstaat. Dus is het maar geld en zijn het maar onderdelen. Dat is wel naar, maar niet zonnaar dat je die dikke V8 weer ophaalt en dan 3 week later de kettingspanner (ik denk trouwens kettinggeleider?) door je oliepomp jaagtz die verstopt en zo je hele motor in de soep draait..

Dus mijn complimenten voor hoe je dit aan laat pakken.
Dankjewel!
Het is inderdaad even slikken maar we hebben de ogen op de prijs. Mijn lach zal straks reiken van oor tot oor zodra ik er weer mee kan cruisen. Ik heb nog even gecheckt en de kettingen hebben zowel geleiders als spanners. Iets ervan is kapot, maakt ook niet uit, straks is alles weer heel.

Barri zei:
Mooie klus en ook een mooi fotoverslag. Goed dat alles aangepakt wordt.
Ga je er zelf nog even heen om het subframe op te poetsen? Dat soort dingen hebben voor de monteurs logischerwijs geen prio maar vind ik zelf altijd wel lekker :)
Voor een gemiddelde monteur is dit geen issue, bij classic paradise gaan ze gewoon met de stoomreiniger aan de slag om er straks een schoon subframe onder te kunnen schroeven. (y)

j ko zei:
Zo, dat is een best project aan het worden! Petje af hoor! Nou maar hopen dat het je een lange, zorgeloze tijd met de Don oplevert. Hoewel je daar met oudere auto's als deze nooit zeker van kunt zijn, doe je in elk geval het maximale eraan. Hopelijk kun je er weer snel de weg mee op!
Zeker kan je er niet van zijn nee maar mechanisch is er straks zo veel vernieuwd dat er bijna niets meer stuk kan gaan. :)

Marc 827 3500 zei:
Dat is nog eens grondig. Jeetje hee. Leuk om mee te lezen en direct aardig wat te leren over deze wagen. Nog leuker is om te zien hoeveel je erin stopt om hem goed te houden! Mooi man! (y):D
Dankjewel, het is echt een labour of love geworden, al was de Don datg altijd al wel voor me natuurlijk.

Engineer2 zei:
Ik kwam de Don tegen. Vooral die automaatbak is wel een mooi kunstwerk zeg.

Bedankt voor de foto's. Mooi om te zien dat het blok mag slapen onder een dekentje.

En dan kreeg ik vandaag bericht dat er een hoop onderdelen aan zijn gekomen uit de VS! Helaas bleek alleen de waterpomp ook niet los te willen zonder speciaal gereedschap dus dat moet ook nog even besteld worden.
Ook viel op dat er een flinke scheur zit in het kachelhuis. Nu hebben ze daar iemand rondlopen die handig is met epoxy dus het idee was om dit kachelhuis te repareren. De scheur is hier duidelijk te zien.

Helaas bleek even later dat dit een euvel is waar de STS en Eldorado meer last van hebben. Door langdurige blootstelling aan hoge temperaturen wordt het kunststof broos en gaat het brokkelen. Na demontage was dit alles dat er over was van het kachelhuis, auw!

Dus ook die wordt nu maar nieuw besteld, we blijven lekker bezig zo!

Fijn dat de garage goed meedenkt, er zullen er genoeg zijn die de oppervlakkige issues even wegwerken en de boel weer dicht gooien. Nu kost het wat maar zo'n krachtcentrale zet je niet even één twee drie weer in elkaar natuurlijk. Succes met het wachten!

Zadelsnuiver zei:
Fijn dat de garage goed meedenkt, er zullen er genoeg zijn die de oppervlakkige issues even wegwerken en de boel weer dicht gooien. Nu kost het wat maar zo'n krachtcentrale zet je niet even één twee drie weer in elkaar natuurlijk. Succes met het wachten!

Ik ben erg blij dat ze niet over een nacht ijs gaan. Mijn spaarrekening is er minder blij mee maar ach, op de bank brengt het momenteel toch niets op. :D

Tijd voor weer een Eldorado update.
Allereerst kan ik niet anders dan nogmaals aangeven hoe tevreden ik ben met Classic Paradise. Niet alleen de kwaliteit van werk dat ze leveren maar zeker ook het meedenken, de uitgebreide communicatie en het uitgebreide fotoverslag. Alle foto's worden steeds geüpload in een dropbox waar ik ook toegang toe heb, inmiddels staan daar al bijna 90 foto's in. Dat maakt dan weer dat ik hier ook een leuke update kan schrijven van tijd tot tijd, doorspekt van foto's.

Zo had ik al gemeld dat er een redelijk Eldorado onderdelenmagazijn begon te ontstaan onder de werkbank en dat ziet er dan als volgt uit.

Ook dit soort foto's zijn voor mij goud waard, de auto staat nou eenmaal bijna 100km verderop dus even langswippen is wat minder makkelijk dan bij de dorpsgarage op de hoek. Dus een foto waarop te zien valt dat alle gedemonteerde onderdelen ook mooi schoongemaakt worden geeft dan toch een stukje gemoedsrust. Hier zien we onder andere de lower crank case, het carter en het oliefilter op de werkbank.

En de oude thermostaat naast de nieuwe, nog meer "bewijs" dat ze vervangen wat ze zeggen te vervangen.

De oude resten pakking zijn verwijderd van de onderkant van het blok dus kan de crank case er weer tegenaan geschroefd worden. Dit gaat echt een verschil maken, langs deze pakking verdween er aardig wat motorolie. Hier ligt de nieuwe pakking er al op.

En vervolgens de crank case er tegenaan, alles netjes op het juiste moment en op de juiste volgorde gemonteerd.

En dan zit het weer netjes dicht, volgende stap is het oliefilter en uiteindelijk het carter natuurlijk.

Dan gaan we door naar de voorkant van de motor. Zoals eerder gemeld waren er stukjes kettingspanner gevonden in het oliefilter, waarschijnlijk ook de dader van de diepe kras in de oliepomp. Om bij de distributie te komen was ook weer een speciale tool nodig en die zien we hier in actie.

In het werkplaatshandboek, beter bekend als de Northstar bijbel, staat alles perfect omschreven. Hier zijn ze bij Classic Paradise erg blij mee, ik ben vooral erg blij dat ik die destijds voor een relatief prikkie op de kop heb kunnen tikken via ebay.
In de manual wordt geadviseerd om voor het vervangen van de distributie markeringen aan te brengen zodat hij ook weer goed gemonteerd kan worden zonder dat je daarna nog een hoop tijd kwijt bent aan het op tijd zetten van de motor. En zo geschiedde.

Hier zit het complete zaakje nog gemonteerd.

En hier is duidelijk te zien dat de huidige spanners en geleiders er eigenlijk nog prima uitzagen. Maargoed, onbekend is hoe lang het er al op zat dus vervangen kan zeker geen kwaad.

Zoals de foto zelf al aangeeft ligt hier de oude distributieset op de werkbank, minus de primaire ketting.

Om de primaire ketting eraf te krijgen moeten de tandwielen er mee af, een exact klusje waar ik vooral blij mee ben dat het terugplaatsen niet door mijzelf hoeft te worden gedaan. :D

Zie hier een lege distributiezijde van de Northstar.

En dan de oude en de nieuwe primaire ketting naast elkaar. Leuke verpakking ook waarde ketting in zat (wel een beetje vreemd dat er een Lincoln op staat).

En dan zit de nieuwe distributie er tegenaan, die draait straks weer als een tierelier!

Vervolgens kon de nieuwe oliepomp er ook weer tussen geplaatst worden, voorlopig is deze kant van de motor weer klaar.

Dan was er nog het waterpop debacle. Hier was een speciale tool voor nodig die weer besteld moest worden. Uiteindelijk is er via Amazon een namaak besteld. Gelukkig maar, dit scheelde zeker $100 met een GM original. Dat deze tool echt nodig was blijkt wel weer uit de foto's. Zie hier hoe de waterpomp er in gemonteerde staat uitziet.

Je ziet hier een soort van nokjes op de buitenste ring van de waterpomp, deze speciale tool schuift hier over om zo de pomp los te kunnen draaien. Gewoon even lostikken met hamer en schroevendraaier is echt geen optie, de pomp dient gemonteerd te worden met een moment vaan 100Nm. Na jarenlang rondjes draaien is dit alleen maar vaster gaan zitten. Het vergde dan ook behoorlijk wat kracht om deze weer los te krijgen maar uiteraard is dat uiteindelijk helemaal goed gekomen. Zie hier de oude naast de nieuwe pomp met op de achtergrond het speciale stuk gereedschap.

Dit waren dan wel de werkzaamheden t/m gisteren. Het gaat aardig hard nu, mooi om al die nieuwe onderdelen op het blok te zien gaan. Helaas zit niet alles mee. Het nieuw bestelde kachelhuis is door de verkoper geannuleerd omdat hij het toch niet meer op voorraad had. De zoektocht hiernaar gaat dus nog even door. Ach, dit jaar gaat er toc niet veel meer getoerd worden dus is het ook prima als hij nog iets langer bij hun blijft staan.

Gaaf, als die foto's!! Al dat speciale gereedschap, dat blijft eigendom van jou? Als Don een eeuwige blijver is, is dat wel aan te raden.

Balen van dat kachelhuis. Is dat nieuw nla? Ook wel weer leuk, zo'n zoekklus.

Ik vind het vervelend voor je dat het toch wat centen kost maar ik smul wel van de foto's en het inzicht wat je krijgt daardoor. Wat een gave machine is het toch. Bedankt voor het delen en kan niet wachten om de Don weer te horen brulen! :)

Wat een mooi verslag. Erg leuk en interessant om te lezen.

Net als uwbuurman erg benieuwd wie het gereedschap houdt.

En hier is duidelijk te zien dat de huidige spanners en geleiders er eigenlijk nog prima uitzagen.
Maar waar waren de plastic stukjes bij het aanzuigfilter dan van? :confused:
Wel mooi werk, heel netjes ook dat ClassicParadise het allemaal wil vastleggen en delen.

Wauw, wat een werk! Knap inderdaad dat het bedrijf je zo gedetailleerd en grondig op de hoogte houdt van de werken!

Even een tussendoortje...

Mevrouw Gewoon start in november met een geheel nieuwe carrière waardoor het exit lease-golf is.
We hadden al besloten welke auto er voor in de plaats zou moeten komen, gezien het eisenpakket (praktisch, zuinig, benzine, automaat, redelijk formaat auto, niet te hoog gewicht ivm mrb, budget, geen station of sedan) was er eigenlijk maar 1 logische keuze. Toen er onlangs een exemplaar op de markt kwam met een maagdelijke tellerstand van slechts 123.xxx km wisten we het meteen. Proefrijden en, indien in orde, kopen!
Zodoende staat er sinds afgelopen zaterdag de volgende hybride voor de deur.

Een van de meest seksloze auto's ooit geproduceerd maar rationeel gezien waarschijnlijk de beste keuze, zeker als je geen handbak wil. Veel probleemloze en comfortabele kilometers er mee gewenst (y)

Dit vind ik echt een tijdloze auto. Rijden erg fijn en dan natuurlijk de Japanse kwaliteit van een top merk. Gefeliciteerd en ook voor de nieuwe uitdaging voor mevrouw Gewoon. ;)

Zo die zagen we allemaal even niet aankomen denk ik :D wat een toffe aankoop! Mooi contrast met de Cadillac maar niet te vergeten ook gewoon een beregoeie auto (y) En het blijft een Honda dus wat mij betreft een hybride met een sportief randje en dat is altijd fijn natuurlijk. Ben benieuwd wat je gaat scoren qua verbruik, met hezelfde fluwelen voetje als in de Don moet dat wel goed gaan komen :)

406c zei:
Een van de meest seksloze auto's ooit geproduceerd maar rationeel gezien waarschijnlijk de beste keuze, zeker als je geen handbak wil. Veel probleemloze en comfortabele kilometers er mee gewenst (y)

Hahaha, hier moest ik hartelijk om lachen! Een Yaris Verso van de eerste generatie is in mijn ogen nog altijd vele malen sekslozer. :)

Marc 827 3500 zei:
Dit vind ik echt een tijdloze auto. Rijden erg fijn en dan natuurlijk de Japanse kwaliteit van een top merk. Gefeliciteerd en ook voor de nieuwe uitdaging voor mevrouw Gewoon. ;)

Dankjewel en de felicitaties zijn overgebracht op mevrouw Gewoon.

Zadelsnuiver zei:
Zo die zagen we allemaal even niet aankomen denk ik :D wat een toffe aankoop! Mooi contrast met de Cadillac maar niet te vergeten ook gewoon een beregoeie auto (y) En het blijft een Honda dus wat mij betreft een hybride met een sportief randje en dat is altijd fijn natuurlijk. Ben benieuwd wat je gaat scoren qua verbruik, met hezelfde fluwelen voetje als in de Don moet dat wel goed gaan komen :)

Zo zie je maar, het leven zit vol met verrassingen. ;)
Het voelt allemaal heel degelijk en goed doordacht aan, wel zijn de zittingen wat kort en is er veel hard plastic in het interieur te vinden (ik begin al als een echte AW-journalist te klinken).
Ik ben ook zeer benieuwd naar het verbruik, de eerste tekenen lijken gunstig!
Inmiddels heb ik de auto ook al "eigen gemaakt" door hem uitgebreid te poetsen, waxen en ruiten te behandelen met Glacko. Het interieur is ook gereinigd en de licht grijze matten zijn behandeld met vuilafstotende spray. :cool:

Goede aanwinst, ik heb er ook wel eens met een schuin oog naar gekeken als verstandige keuze. Maar om daadwerkelijk de verstandige kant op te gaan wil me nog niet lukken... :)

Wat een verrassende wending! Echt warm word ik er niet van, maar het lijkt wel een erg net exemplaar en ook een verstandige keuze als daily. Veel succes ermee!

Het interieur heb ik altijd erg leuk gevonden van dit model. Met het groeiende plantje toch ook? Als je economisch rijdt krijg je in het instrumenten paneel een plantje wat groeit en blaadjes krijgt. Nog geen fancy animatie maar gewoon een soort plaatje.

In deze kleur is de buitenkant ook leuk, meestal zijn ze in het zwart.

Een Insight. Toevallig zag ik er vanmiddag nog eentje, maar ik heb toch het idee dat er veel uit ons land zijn verdwenen. Het was het goedkopere alternatief voor een Prius als je een hybride wilde. Een collega van me bestelde er in 2012 eentje weet ik nog, een zwarte met beige leer.
Met zo'n kilometerstand kan ie nog jaren mee. Kijkt ie trouwens wat stoffig uit z'n ogen, of is dat de foto?

MWH zei:
Goede aanwinst, ik heb er ook wel eens met een schuin oog naar gekeken als verstandige keuze. Maar om daadwerkelijk de verstandige kant op te gaan wil me nog niet lukken... :)

Haha, het is dat mevrouw Gewoon bij de aankoop een dikke vinger in de pap had anders was het vast niet zo'n verstandige keuze geworden. ;)

Escher zei:
Wat een verrassende wending! Echt warm word ik er niet van, maar het lijkt wel een erg net exemplaar en ook een verstandige keuze als daily. Veel succes ermee!

Dankjewel! Het is inderdaad niet meer dan dat, een verstandige keuze. Al moet ik eerlijk toegeven dat ik het zeker geen lelijke auto vind.

Engineer2 zei:
Het interieur heb ik altijd erg leuk gevonden van dit model. Met het groeiende plantje toch ook? Als je economisch rijdt krijg je in het instrumenten paneel een plantje wat groeit en blaadjes krijgt. Nog geen fancy animatie maar gewoon een soort plaatje.

In deze kleur is de buitenkant ook leuk, meestal zijn ze in het zwart.

Dat plantje is inderdaad erg leuk gevonden van Honda, hij staat momenteel al helemaal vol in bloei. Sowieso is het interieur best fraai, zeker na een goede poetsbeurt oogt het heel keurig (zie ook de foto's hieronder).

Barri zei:
Een Insight. Toevallig zag ik er vanmiddag nog eentje, maar ik heb toch het idee dat er veel uit ons land zijn verdwenen. Het was het goedkopere alternatief voor een Prius als je een hybride wilde. Een collega van me bestelde er in 2012 eentje weet ik nog, een zwarte met beige leer.
Met zo'n kilometerstand kan ie nog jaren mee. Kijkt ie trouwens wat stoffig uit z'n ogen, of is dat de foto?

Ik heb sowieso het idee dat er veel minder Insights rijden dan Honda Civic Hybrids. Dat terwijl ik de laatste toch iets minder geslaagd vind ogen.
Wat betreft de koplampen heb je helemaal gelijk. Ik heb het geprobeerd op een detailfoo te krijgen maar de AI van mijn telefoon lijkt het wazige/vergeelde er grotendeels uit te filteren.

Voorlopig heb ik met de hand met scratch remover de koplampen mild gepolijst. Gevolg is dat ze voor nu mooi helder lijken te zijn. Of dit van lange duur is moet nog blijken, ik kan er altijd nog een keer met de DAP op.

En zoals gezegd heb ik niet alleen de buitenkant mooi opgepoetst, ook de binnenkant is weer helemaal netjes. De stoelen waren nog vrij schoon, evenals de matten en het tapijt. Er zaten vooral wat vuile vegen op de kunststof delen en het stuur en de pook glommen je tegemoet. Ik vind dat het resultaat best aardig is.

[size=x-small](en inderdaad, hij is voorzien van stoelverwarming. Momenteel de gemene deler in het wagenpark)[/size]

Wat heb je voor spul gebruikt voor het stuur? Ik zoek ook nog steeds iets dat het schoon en mat maakt en dat het dan ook ff gewoon zo blijft en niet vervelend gaat plakken.

edit: op deze detailfoto valt het gekke ontwerp van de koplampen op: waarom loopt de lijn boven de lampen niet gewoon door maar verspringt ie bij de motorkap? o_O

Leuk om de vorderingen van de Don zo bij te houden! Mooi ook voor het nageslacht. ;)

Prima daily zo'n Insight, ziet er eigenlijk nog steeds wel fris uit!

Barri zei:
edit: op deze detailfoto valt het gekke ontwerp van de koplampen op: waarom loopt de lijn boven de lampen niet gewoon door maar verspringt ie bij de motorkap? o_O
Omdat je dan een hele grote naad heb tussen je koplamp en voorscherm. Die naad kan heel dun zijn, maar bij de motorkap niet. En je wil wel dat de motorkap 'naadloos' overloopt in het voorscherm.

Barri zei:
Wat heb je voor spul gebruikt voor het stuur? Ik zoek ook nog steeds iets dat het schoon en mat maakt en dat het dan ook ff gewoon zo blijft en niet vervelend gaat plakken.

Het stuur heb ik behandeld met water en een wondersponsje. Zomaar rustig eroverheen halen, zeker niet schrobben want uiteindelijk schuur je dan de verf van het leer af. Je ziet aan het verkleuren van het sponsje wel hoeveel vuil je eraf haalt.

En dan terug naar de Don.
Het kachelhuis is binnen! Uiteindelijk toch een leverancier kunnen vinden die nog een OEM kachelhuis op voorraad had en dit wilde verzenden naar Nederland. Eerst wilde ik het niet geloven totdat ik een foto toegestuurd kreeg van het item liggend in de motorruimte van mijn Eldorado.
Die machinekamer is nog steeds erg leeg, het opbouwen van de motor heeft een tijdje stil gelegen door vakantie bij de garage, ook dat hoort erbij.
Zodra de motor er in zit zijn er nog een aantal andere zaken uit te voeren voordat de Don weer ready to roll is. Hierdoor zijn we overeen gekomen dat hij deze winter bij Classic Paradise blijft zodat ik hem van het voorjaar op kan halen. Wat zal dat een fijn weerzien zijn!

P.S. Het speciale gereedschap blijft eigendom van Classic Paradise (zij hebben het ook voor het grootste deel betaald), mocht ik ooit in de toekomst een van de stukken nodig hebben kan ik altijd bij hun terecht.

Inmiddels is de Don gewoon een technische restauratie geworden.. De enigzins beruchte reputatie van de Northstar snap ik nu wel een stuk beter. Je zal maar een monteur zijn die gewend is aan de Chevy small-block (van 1955 tot 2000 in productie zo ongeveer) en dan dit voor je neus krijgen.

Dadelijk is de Don weer als nieuw. Wachten is lastig maar dadelijk is het allemaal zo goed, dan kun je er jaren van genieten. :D Daarnaast is het heel fijn te weten dat hij bij zo'n fijn bedrijf staat.

Engineer2 zei:
Inmiddels is de Don gewoon een technische restauratie geworden.. De enigzins beruchte reputatie van de Northstar snap ik nu wel een stuk beter. Je zal maar een monteur zijn die gewend is aan de Chevy small-block (van 1955 tot 2000 in productie zo ongeveer) en dan dit voor je neus krijgen.

Tja, de Northstar is inderdaad niet te vergelijken met de low tech smallblocks van GM. Maar als er goed voor gezorgd wordt dan kunnen ze echt wel heel lang meegaan, de mijne heeft ook niet zomaar de 3 ton gehaald natuurlijk. De investering nu is zodat ie nog een keer 3 ton bij kan.

Marc 827 3500 zei:
Dadelijk is de Don weer als nieuw. Wachten is lastig maar dadelijk is het allemaal zo goed, dan kun je er jaren van genieten. :D Daarnaast is het heel fijn te weten dat hij bij zo'n fijn bedrijf staat.

Het wachten wordt wel iets verzacht door de optie om open te kunnen rijden, dus autorijden voor de lol gebeurt gelukkig sowieso wel. Bovendien was dit jaar met de brandstofprijzen misschien wel het beste jaar om geen 4.6 tot mijn beschikking te hebben. ;)

Onlangs is de Honda weggebracht voor 4 nieuwe banden en een grote beurt. De banden waren bij de aankoop toe aan vervanging, ze zaten vol met droogtescheurtjes. De auto heeft in het afgelopen jaar alleen een oliebeurtje gehad bij een universeelgarage, deze had niet eens het onderhoudsboekje ingevuld. Mevrouw Gewoon wilde graag zeker zijn van de technische staat van de auto dus werd hij naar de Honda dealer gebracht. Bijkomend voordeel hiervan is dat je een jaar lang pechhulp van Honda hebt wanneer zij het onderhoud uitvoeren. Hoewel de APK pas in februari zou verlopen hebben we die maar meteen laten vernieuwen, bij een beurt is dit gratis en anders moet je er voor terug komen. Het verbruik van de Honda stelt ook tevreden, de eerste tankbeurten lopen op van 1:18 via 1:18,5 naar 1:19, keurige waardes.

Dan de BMW, met de winter voor de deur werd het weer tijd om het dak en de lak te beschermen.

Na behandeling geeft dit meteen een heerlijk diepe glans in de lak en het is een fijne gedachte om te weten dat het dakje weer goed geïmpregneerd is.

En ondanks dat het inmiddels toch echt goed herfst is zijn er toch nog wel dagen dat het dak open kan. Heel fijn als je dan met ondergaande zon naar huis rijdt na een dag werken. Ik moest wel even stoppen om een leuk plaatje te schieten. Dit bewijst voor mij des te meer hoe blij ik nog altijd ben met de Beemer.
https://flic.kr/p/2o1PjLg

En dan nog een aparte post voor het slagschip van het wagenpark, de Don!

Nog steeds blijft het bij updates en nog steeds zit de motor er niet in maar er wordt nog altijd progressie geboekt.

Wat is er zoal gebeurd in de tussentijd? Om te beginnen kijken we even naar de transmissie. Een van de redenen om de auto weg te brengen was olielekkage, deze kwam helaas niet alleen door lekke motorpakkingen maar ook door lekke pakkingen aan de transmissie. Zoals de pakking van deze transmission cover.

Hier is duidelijk te zien dat die pakking niet erg goed zijn werk meer deed.

Toch iedere keer weer mooi om het zo open te zien liggen.

Dan iets totaal anders, een paar koelslangen die langs het schutbord lopen zagen er niet heel fris meer uit. Niet doorgerot maar wel een beetje vliegroest.

Dit is netjes opgeschuurd en opnieuw gespoten, weer mooi fris.

Even een mooi plaatje tussendoor, de motor staat weer rechtop en op de achtergrond is de Eldorado zelf te zien.

Op het subframe zaten een stel olieleidingen die hun beste tijd hadden gehad, deze zijn dus mooi vernieuwd. Nadat het subframe schoongemaakt is heeft ook deze een nieuwe coating zwarte lak gekregen. Dat ziet er weer prima uit zo!

Een ander stukje vakmanschap, bij de demontage van het uitlaatspruitstuk waren de tapeinden meegekomen uit het blok. Deze zijn met een inductie-apparaat gescheiden van de moeren zodat ze met LocTite terug in het blok geplaatst kunnen worden. Mooi dit soort ambacht!

Het leukste vind ik nog altijd de passie waarmee er aan de Cadillac wordt gewerkt door Classic Paradise. Leontien is een echte vakvrouw met een aanstekelijk enthousiasme. Zo kreeg ik een foto toegestuurd met hoe leuk ze het vond dat de nieuwe pakking van het kleppendeksel per toeval dezelfde kleur had als haar nagellak die dag. :D

Dat enthousiasme is niet alleen mij opgevallen, in de zaterdagbijlage van de krant stond een stukje over een fotograaf die een fotoboek heeft gemaakt over vrouwen in de werkplaats en Leontien is een van de modellen. De fotograaf was zo onder de indruk van project Eldorado dat de Don op meerdere foto's terugkomt in het boek en dus ook in de krant. Een hele eer en een prachtige bijrol als je het mij vraagt.

Hey wat een superleuke verassing zeg met die rapportage, heel cool!

Ongelooflijk wat een werk er in de Don wordt gestopt, heerlijk (y) dat wordt een auto voor de eeuwigheid.

Zadelsnuiver zei:
Hey wat een superleuke verassing zeg met die rapportage, heel cool!

Ongelooflijk wat een werk er in de Don wordt gestopt, heerlijk (y) dat wordt een auto voor de eeuwigheid.

Ja die reportage is erg leuk, ben ook wel benieuwd naar het boek. Wellicht dat Leontien er eentje heeft die ik in kan kijken.

En inderdaad, het besef dat de Don nooit meer weg mag wordt steeds groter. :D

Goh, het is alweer anderhalve maand geleden dat ik hier iets heb gezegd. Tijd voor een update.
Tegen het eind van het jaar vond de kachelmotor van de BMW het ineens wel welletjes geweest, natuurlijk net op een moment dat je weg moet en de voorruit helemaal beslagen is doordat de auto al enkele dagen werkeloos voor de deur stond in koud en nat weer.
Een korte internet speurtocht leerde mij dat de motor mogelijk niet eens vervangen hoefde te worden maar dat de as van de ventilator gewoon vast zit. Een probleem wat schijnbaar vaker voorkomt bij de E88.
Ik was al helemaal blij, des te meer omdat het vervangen van zo'n ventilator soms nogal een gedoe kan zijn, ik ken horrorverhalen van complete dashboards die eruit moeten. Als het asje vast zit kan je erbij via het paravaan. Daar zit achter het interieurfilter een sleuf waar je nog net de ventilator kan zien zitten.
Allereerst het interieurluchtfilter eraf, de linker sleuf is waar ik moet zijn.

Iets in close-up zie je de as van de ventilator al zitten.

De sleuf is te klein en de as zit te diep om er met je spuitbus siliconenspray bij te kunnen. Wel kon ik met een schroevendraaier tegen de ventilator aan duwen, deze kwam nauwelijks in beweging. Via een wattenstaafje heb ik siliconenspray overgebracht op het asje, hierna ging de ventilator steeds makkelijker rond.
Hieronder is goed te zien hoe weinig ruimte je hebt.

Toen alles weer soepel bewoog was het tijd om de motor te starten en toen.... helemaal niets. Helaas, de motor is toch echt helemaal overleden. Voor de zekerheid had ik ook de zekeringen gecheckt, deze waren allemaal in orde.

Dus toch maar een nieuwe ventilator besteld, gewoon van Valeo zoals er origineel ook op zat.
Uiteindelijk viel de montage me enorm mee. Om te beginnen moest er onder het dashboard een paneel weg wat met een pinnetje en twee schroeven vast zat.

Nadat je deze plaat los hebt zie je de ventilator al zitten.

Om je een idee te geven, dit zie je als je niet volledig et je hoofd onder het dashboardkastje ligt.

Om de ventilator eruit te krijgen maak je de stekker los en draai je hem enkele graden, hierdoor klikt hij los en pak je hem eruit. Er blijft een mooi leeg gat achter.

Zoals je kan zien moet je wel wat wurmen om langs de luchtkanalen te komen maar gelukkig geeft het allemaal genoeg mee en heb je hem er zo tussenuit.

De nieuwe ventilator lag al klaar voor montage.

Vervolgens de nieuwe erin, alles aansluiten, terug dichtbouwen en de motor starten op hoop van zegen.

[size=small]Het plaatje zou klikbaar moeten zijn en naar een filmpje moeten leiden[/size]

Succes! Heerlijk van dit soort klusjes, ik was letterlijk binnen het half uur klaar inclusief gereedschap pakken en opruimen. De voldoening van een werkende blower is dan de icing op de cake.

Tussendoor heeft de Honda de BMW nog ingehaald, nee, we hebben er geen race mee gehouden, het gaat om de kilometerstand. De Honda was uiteraard gekocht om kilometers te maken en dat doet hij naar volle tevredenheid. Op 4 januari passeerde we beiden onderweg naar huis dezelfde kilometerstand en inmiddels staat de Honda alweer over de 135.000 terwijl de BMW de 133.500 nog aan moet tikken.

Fast forward naar afgelopen vrijdag. Ik wist al dat de achterbanden van de BMW niet meer de nieuwste waren en daar werd ik toen nog even extra mee geconfronteerd. Onderweg naar mijn werk reed ik met zo'n 110 km/u op de snelweg die mooi gestrooid en vrij van sneeuw was. In een flauwe bocht lag er echter ineens wel sneeuw en nog voordat ik kon reageren begon de achterkant weg te glijden. Na een hoop tegensturen en heen en weer kwispelen van de achterkant had ik uiteindelijk bij een snelheid van zo'n 40 km/u de auto weer onder controle. Gelukkig maar aangezien er in de berm al een andere auto lag, niet geheel toevallig ook een BMW.
Dit deed me besluiten om de zoektocht naar een setje velgen met winterbanden een hogere prioriteit te geven. Ik keek er al een tijdje met een schuin oog naar maar deze ervaring zorgde er toch voor om er nu eens echt werk van te maken.
Via marktplaats uiteindelijk een erg nette set gevonden in de maat 205/55/R16 met run on flat banden en TPMS sensoren erin. Ook waren de banden nog in goede staat, allen van A merken, twee stuks met 5 mm en twee stuks met 9 mm profiel. De Honda mocht zich eens te meer als pakezel bewijzen, en zo had ik gisterenavond ineens snowboots voor de Beemer.

Een mooi vergelijk tussen zomer- en winterwiel.

Dat plankje ligt onder het voorwiel omdat de auto te laag is om met mijn krik onder het krikpunt te komen, leuk zo'n M sport pakket. :)
De velgen zaten enorm goed vast op de naaf, die zullen er al een hele lange tijd onder hebben gezeten. Logisch als je kijkt naar de leeftijd van de auto, kilometerstand en hoever de banden al versleten zijn. Uiteindelijk kwam er zelfs een rubberen hamer aan te pas om de velgen los te krijgen. Tegen de tijd dat ze er alle vier onder zaten was het alweer geheel donker.

Ik vind het mooi staan, een maatje kleiner en smaller dan de zomersloffen maar dat is in de winter helemaal niet erg. Bovendien verwacht ik dat ik deze velgen iets makkelijker schoon kan maken.
Ter vergelijk, zo zagen de achterbanden van de zomerset eruit. o_O

Dat was het weer voor nu, volgende keer wellicht weer een Cadillac update.

Mooie klus met die blower fan. Viel mee inderdaad.
De winterset staat ook best goed. Eigenlijk een subtiel verschil.
Dat de achterbanden zo goed als kaal zijn is wel weer stereotiep BMW natuurlijk :D

Thanks heren, ben zelf ook wel content met de nieuwe velgen. En ja, kale achterbanden hoort wel een beetje bij een BMW natuurlijk.
Ik ben ook echt blij dat die blowerfan meeviel. Typisch zo'n klusje dat als het tegen zit het echt een ergernis kan worden.

Ha Dirk,
Ik had nog een foto van je EMW-Hybrid! Ik hoorde iemand ook zeggen "oh ja dat is ook best zeldzaam ineens." Leuk je weer even gesproken te hebben.
52913958712_20f7447062_4k.jpg

Ha Dirk,
Ik had nog een foto van je EMW-Hybrid! Ik hoorde iemand ook zeggen "oh ja dat is ook best zeldzaam ineens." Leuk je weer even gesproken te hebben.
52913958712_20f7447062_4k.jpg
Hey Peter, bedankt voor de toffe foto! Was zeker leuk om je even te spreken en mooi om te horen dat er toch nog wat interesse was voor de grijze elektromuis.

Is er nog een update van the Don na alle werken?
Er is genoeg te vertellen alleen ontbreekt het me momenteel een beetje aan de motivatie om er aan te gaan staan. Immers de Don is nog altijd niet klaar. Motorisch is hij weer helemaal up to date, echter nadien staken wat elektronische issues de kop op. Deze zijn bijna allemaal opgelost en zodoende hoop ik hem binnenkort weer thuis te mogen verwelkomen maar vooralsnog staat hij neit thuis. Dat maakt het voor mij even minder leuk om er enthousiast over te vertellen.

Terug
Bovenaan