Het algemene AI Car Creations-topic!

Ik ga nu even volledig off-topic. Door wat wij hier doen, ben ik ook gaan experimenteren met AI om andere onderwerpen te maken. Ik heb mij aangesloten bij een facebook groep, waar allerlei super kunstzinnige afbeeldingen worden gemaakt door mensen met heel veel talent. Je vraagt je soms echt af hoe ze het voor elkaar krijgen. De eerste afbeelding die ik er plaatste was een van de AI wedstrijd inzending. De andere 5 heb ik speciaal voor deze groep gemaakt. Ik heb ze als miniaturen hieronder neergezet. Dit alles is een direct gevolg van de AI wedstrijden op het Autoweekforum.
546372036_3247350262089375_902590157127546127_n.jpg

----------1---------------------2---------------------3----------------------4-----------------------------5

1- "Nameless"
2 - "Left Behind..."
3 - "Laughing in Silence"
4 - "Portrait of a Young Chrononaut (Listening to the Cities Within)"
5 -"I Amsterdam (Canals of Brass and Brick)"

Het wil soms wel eens helpen als je gewoon een nieuwe chat begint. Heel Soms...

@D E N N I S: Jij hebt echt wel talent voor het bedenken van goedwerkende prompts! Goed zeg!

@D E N N I S: Jij hebt echt wel talent voor het bedenken van goedwerkende prompts! Goed zeg!
Dank je

Ik heb de chat al weggegooid, maar ik kan je wel de werkwijze van de Chrononaut afbeelding laten. Dit kan alleen in Copilot. Die heeft geen limiet.

Ik vroeg als eerste een afbeelding van een steampunk-achtige buizen radio waar ik de buizen stadsgezichten te zien zijn:
Copilot-20250920-235835.png

Daarna vroeg om deze radio op een meubel neer te zetten en in de achtergrond jaren '70 kleuren en een Fleur de Lis patroon.
Copilot-20250921-004440.png

Daarna vroeg ik om een knielende jongetje op de stoel in de stijl van Giovanni Bragolin (1911-1981)
Copilot-20250921-004854.png

En als laatste vroeg ik om een frame in een barok stijl.
21-9-2025.png

Laatst bewerkt:
Knap gedaan hoor @D E N N I S (y) om zoiets te maken met CoPilot moet je volgens mij wel engelengeduld hebben wat het is een hele trage AI.

@Zonder BMW met Skoda bij mij is Gemini de afgelopen dagen wat meer nukkig, ik denk dat wanneer er veel gebruikers tegelijkertijd bezig zijn dat de tool expres wat steekjes laat vallen om de bandwijdte te beperken.

Knap gedaan hoor @D E N N I S (y) om zoiets te maken met CoPilot moet je volgens mij wel engelengeduld hebben wat het is een hele trage AI.
Huidige AI wedstrijd was "all Gemini" behalve 1 poster die het niet vermeld heeft;
DENNIS heeft hier een bredere kijk op qua engines :

- ik heb al een paar keer een afbeelding proberen maken met ChatGPT met een lang uitgewerkte prompt en dan begon het : wachten, wachten, minutenlang;
- Zelfde prompt naar Gemini en binnen de 5" was het er en dan verder gaan tweaken, da's het leuke -> minuten zitten wachten, dan ga ik liever iets anders doen;
- CoPilot geen ervaring mee, mar die afbeelding van Dinsdag was magistraal :love:

Huidige AI wedstrijd was "all Gemini" behalve 1 poster die het niet vermeld heeft;
DENNIS heeft hier een bredere kijk op qua engines :

- ik heb al een paar keer een afbeelding proberen maken met ChatGPT met een lang uitgewerkte prompt en dan begon het : wachten, wachten, minutenlang;
- Zelfde prompt naar Gemini en binnen de 5" was het er en dan verder gaan tweaken, da's het leuke -> minuten zitten wachten, dan ga ik liever iets anders doen;
- CoPilot geen ervaring mee, mar die afbeelding van Dinsdag was magistraal :love:
Mijn advies is Copilot te gebruiken voor de prompt. Ik heb nog geen limiet gevonden bij Copilot. Daarna kun je, tenzij je tevreden bent met de Copilot afbeelding, bij anderen de prompt ook laten uitwerken.

Voorbeeldje, de prompt is gemaakt met Copilot. Daar na heb ik de prompt gekopieerd naar ChatGPT en Canva. 1 dingetje: ik had de prompt een klein beetje aangepast nadat ik deze naar de andere engines heb overgekopieerd:

Copilot-----------------------ChatGPT--------------------------Canva

Let wel: het limiet van Canva is lager dan die van ChatGPT.

@Zadelsnuiver: ik zie er ook wel iets in van de laatste twee generaties Celica! Heel gaaf. Zou ik dan ook wel een geschikte naam vinden. Misschien nog een ‘Prius-front’, noem ik het maar even? Die krijgt volgens mij elke Toyota zo’n beetje op dit moment, maar we moeten natuurlijk ook 5 jaar vooruit denken… ;)

@Zonder BMW met Skoda: De Cabriolet is natuurlijk zeldzamer, maar zelf vind ik de dichte versie mooier.

Oke, dit is de laatste keer dat ik jullie lastig val met een afbeelding zonder auto, maar deze twee kan ik jullie echt niet onthouden. Canva maakt direct 4 afbeeldingen van een prompt en dit waren de 2 beste.

Dit is de prompt: A realistic vibrant fantasy landscape bathed in daylight, featuring a lush green terrain dotted with pink-blossomed trees that resemble cherry blossoms. In the foreground, a steep cliff with a rugged stone face divides the scene, adding dramatic depth. On the elevated midground, a large windmill structure stands proudly — constructed from a mix of wood, glass, and stone — with wide blades extending outward. Surrounding the windmill are tall, dark green trees that create a sense of enclosure and mystery. In the far background, a slender, dark tower rises above the treetops, adding a touch of intrigue. The sky is clear and bright blue, enhancing the vivid colors and serene atmosphere. The overall composition should evoke a sense of peaceful wonder, with subtle hints of surrealism and narrative potential.
Een realistisch en levendig fantasielandschap, baadt in daglicht en toont een weelderig groen terrein dat bezaaid is met roze bloesembomen die doen denken aan kersenbloesems. Op de voorgrond verdeelt een steile klif met een ruige rotswand het tafereel en voegt dramatische diepte toe. Op de verhoogde middenvlakte staat trots een grote windmolen — opgebouwd uit een mix van hout, glas en steen — met brede wieken die zich naar buiten uitstrekken. Rondom de molen staan hoge, donkergroene bomen die een gevoel van beslotenheid en mysterie oproepen. In de verte rijst een slanke, donkere toren boven de boomtoppen uit, wat een vleugje intrige toevoegt. De lucht is helder en felblauw, wat de levendige kleuren en de serene sfeer versterkt. De totale compositie roept een gevoel van vredige verwondering op, met subtiele hints van surrealisme en narratief potentieel.

A-realistic-vibrant-fantasy-landscape-bathed-in-daylight-featuring-a-lush-green-terrain-dotted-with.jpg

A-realistic-vibrant-fantasy-landscape-bathed-in-daylight-featuring-a-lush-green-terrain-dotted-with.jpg

@Zadelsnuiver: ik zie er ook wel iets in van de laatste twee generaties Celica! Heel gaaf. Zou ik dan ook wel een geschikte naam vinden. Misschien nog een ‘Prius-front’, noem ik het maar even? Die krijgt volgens mij elke Toyota zo’n beetje op dit moment, maar we moeten natuurlijk ook 5 jaar vooruit denken… ;)

@Zonder BMW met Skoda: De Cabriolet is natuurlijk zeldzamer, maar zelf vind ik de dichte versie mooier.
U vraagt:

`Er gsat wel iets mis met het stuur, maar een kniesoor die daar op let :)

Dacia Duster Rancho Matra Edition

Retro roots. Moderne spierballen. Onbegrensd avontuur.

Maak kennis met de Duster zoals je hem nog nooit hebt gezien: een eerbetoon aan de legendarische Talbot Matra Rancho, herboren als een robuuste SUV-concept voor de avonturier van nu. Stoer, functioneel en visueel onmiskenbaar — dit is geen auto, dit is een statement.
Copilot-20250926-182339.png

Design dat durft​

• Verhoogde panoramakap met XL-glaspartijen voor een weids uitzicht op elke expeditie
  • Matzwarte bumpers en wielkasten die elke steenslag trotseren
  • 18” stalen velgen met all-terrain banden — klaar voor modder, sneeuw of grind
  • Dakdragers met geïntegreerde ladder en skibox: stijlvol én praktisch
  • Olijfgroene lak met zwarte accenten — een kleurenpalet dat opgaat in de natuur, maar opvalt in de stad

Gebouwd voor buiten​

Of je nu een bergmeer opzoekt bij zonsopgang of een weekendtent opzet in de Ardennen — de Rancho Matra Edition voelt zich thuis waar anderen afhaken. De verhoogde achterkap biedt extra laadruimte, terwijl de mistige berglucht en reflecties op de carrosserie je doen vergeten dat je nog steeds op vier wielen rijdt.
Copilot-20250926-182329.png

Waarom kiezen voor de Rancho Matra Edition?​

• Voor wie retro niet als verleden ziet, maar als inspiratie
  • Voor wie stijl wil combineren met functionaliteit
  • Voor wie de horizon niet als grens beschouwt, maar als uitnodiging
Copilot-20250926-183150.png

Dacia Duster Rancho Matra Edition Beperkte oplage. Onbeperkte mogelijkheden.

Ontdek hem bij jouw Dacia-dealer of plan een proefrit op dacia.nl/rancho-matra

Mede door de AI-topics op het forum blijf ik spelen met het bewerken van foto's. Wat een stappen heeft AI gemaakt.
Absoluut. Als ik kijk naar het begin van onze wedstrijden en dit topic is het zeker verbeterd. Ben zelf ook veel met Grok bezig. Daar kun je zelfs korte filmpjes mee maken.

De filmpjes van Grok zijn leuk ja. Is volgens mij ook de enige grote AI tool die best wel wat pikante dingen toestaat als je het slim weet te omschrijven ;)

De nieuwste taxi's in Amsterdam zijn geïnspireerd op de Johnny Cab uit 1990. In plaats van een robot hebben deze taxi's een avatar als bestuurder. Ze rijden volledig autonoom door de stad en lijken, als we de foto mogen geloven, zelfs boven water te kunnen zweven. Dit zou erop wijzen dat ze een andere technologie gebruiken dan de hoverboards.
A-futuristic-autonomous-taxi-glides-above-a-canal-side-street-in-Amsterdam-The-taxi-has-a-sleek-po.jpg

Laatst bewerkt:
Het leuke van AI is ook dat je meteen de vertaling kan krijgen:

Ken je zelf Japans?
Voor mij is het met Japans hetzelfde als met Spaans, Chinees, Jiddisch, Russisch en zelfs Arabische teksten; ik kan het lezen, maar ik begrijp alleen niet wat er staat.

Over de afbeelding, ik kwam op Facebook een foto tegen van een kunstwerk in Japan over het belang van scholing. En daar stond deze tekst bij. Ik had Google translate nodig voor de vertaling.
480567742_626196323595731_2786029558427221793_n.jpg

Ik weet nog in 2004-2009ish hadden we hier van die photoshop wedstrijden, dan was je een uur of wat bezig met het maken van een aangepaste auto, nu maakt ai dat in een paar seconden. Zelfs de 8 seconden videos van gemini zijn al heel aardig. dat gaat gewoon een hoop banen kosten.

Inderdaad, maar denk maar zo, creatief is het allemaal niet, het is voorspelbaar, aangeleerd gedrag. Voor echte creatieve dingen moet de mens het toch echt eerst zelf bedenken, voordat AI er iets mee kan.

Inderdaad, maar denk maar zo, creatief is het allemaal niet, het is voorspelbaar, aangeleerd gedrag. Voor echte creatieve dingen moet de mens het toch echt eerst zelf bedenken, voordat AI er iets mee kan.
Dat klopt zeker. Dat zie je vooral als je AI vraagt om een futuristische auto te ontwerpen. Je krijgt dan vaak een soort concept auto uit de vorige eeuw.

Je mag die mening uiteraard hebben, maar ik ga je toch tegenspreken. Ook als je AI gebruikt, kan je je fantasie en creativiteit omzetten in hele mooie afbeeldingen. Het is soms een kwestie details toevoegen.

Ik heb toestemming van mijzelf om jou te vertellen dat ik met deze afbeelding 3 dagen ben bezig geweest.
560191166_3274479432709791_2296412529928852346_n.jpg

Sorry, ik ben een beetje aan het experimenteren; ik probeer AI te leren hoe een OER te maken. Dus sta niet raar te kijken als hier af en toe een heel gek rijtje staat ofzo :D

Dacia Duster Rancho Matra Edition

Retro roots. Moderne spierballen. Onbegrensd avontuur.

Maak kennis met de Duster zoals je hem nog nooit hebt gezien: een eerbetoon aan de legendarische Talbot Matra Rancho, herboren als een robuuste SUV-concept voor de avonturier van nu. Stoer, functioneel en visueel onmiskenbaar — dit is geen auto, dit is een statement.
Copilot-20250926-182339.png

Design dat durft​

• Verhoogde panoramakap met XL-glaspartijen voor een weids uitzicht op elke expeditie
  • Matzwarte bumpers en wielkasten die elke steenslag trotseren
  • 18” stalen velgen met all-terrain banden — klaar voor modder, sneeuw of grind
  • Dakdragers met geïntegreerde ladder en skibox: stijlvol én praktisch
  • Olijfgroene lak met zwarte accenten — een kleurenpalet dat opgaat in de natuur, maar opvalt in de stad

Gebouwd voor buiten​

Of je nu een bergmeer opzoekt bij zonsopgang of een weekendtent opzet in de Ardennen — de Rancho Matra Edition voelt zich thuis waar anderen afhaken. De verhoogde achterkap biedt extra laadruimte, terwijl de mistige berglucht en reflecties op de carrosserie je doen vergeten dat je nog steeds op vier wielen rijdt.
Copilot-20250926-182329.png

Waarom kiezen voor de Rancho Matra Edition?​

• Voor wie retro niet als verleden ziet, maar als inspiratie
  • Voor wie stijl wil combineren met functionaliteit
  • Voor wie de horizon niet als grens beschouwt, maar als uitnodiging
Copilot-20250926-183150.png

Dacia Duster Rancho Matra Edition Beperkte oplage. Onbeperkte mogelijkheden.

Ontdek hem bij jouw Dacia-dealer of plan een proefrit op dacia.nl/rancho-matra

Die is echt gaaf. Lekker retro maar niet te.

Review: Citroën GS 2030 – Retroziel, toekomsthart

Exclusief Autoweek Autotest

In een wereld waarin auto’s steeds meer op gestroomlijnde tablets lijken, presenteert Citroën iets onverwachts: de GS 2030. Geen SUV, geen crossover, geen loze nostalgie. Dit is een hatchback met karakter, een auto die zijn verleden niet imiteert maar herinterpreteert. De originele GS (1970–1986) was een technisch wonder met hydropneumatische vering en een aerodynamisch silhouet. De 2030-versie is een ode aan die geest — maar dan met LED-lichtstralen, digitale cockpit en een aandrijflijnmenu waar zelfs een Zwitsers zakmes jaloers op zou zijn.

Design: Retro zonder kitsch

De GS 2030 is geen retrokarikatuur. De lijnen zijn vloeiend, met een fastback-profiel dat subtiel knipoogt naar de originele C-stijl. De LED-koplampen zijn horizontaal en breed, als een glimlach in het donker, en de achterlichten vormen een doorlopende lichtbalk met het verlichte CITROËN-logo ertussen. De carrosserie is strak, maar niet kil — met zachte rondingen die eerder aan een sculptuur doen denken dan aan een windtunnelmodel.

Binnenin is het minimalisme warm en Frans. Beige stoffen bekleding, houten dashboardinleg, en een stuur dat eerder op een designobject lijkt dan op een bedieningsinstrument. De digitale cockpit is breed en helder, met een intuïtieve interface die niet schreeuwt maar fluistert. Alles ademt rust, alsof de GS je uitnodigt om te vertragen en te voelen.
Copilot-20251016-005619.png

⚙️ Techniek: Eén koets, vier harten

Citroën heeft gekozen voor een modulaire benadering: de GS 2030 is leverbaar met alle aandrijvingen die het merk momenteel voert. Geen compromissen, geen kunstmatige beperkingen. De techniek is bekend, maar slim toegepast.

GS ë-Electric (EV)

• Motor: 115 kW elektromotor (156 pk)
  • Accu: 54 kWh lithium-ion
  • Actieradius: ± 420 km WLTP
  • Opladen: 100 kW DC snelladen (10–80% in 30 min)
  • Rijervaring: Stil, soepel en verrassend levendig. Dankzij het lage zwaartepunt voelt de GS EV lichtvoetig, bijna dansend. De regeneratieve remfunctie is instelbaar en subtiel, zonder overdreven ‘one-pedal’ gedrag.

GS Hybrid 136 e-DCS6

• Motor: 1.2 PureTech benzine (100 pk) + 21 kW elektromotor
  • Transmissie: 6-traps geautomatiseerde versnellingsbak
  • Systeemvermogen: 136 pk
  • Verbruik: ± 4.7 l/100 km
  • Rijervaring: De hybride is de allemansvriend. Stil in de stad, vlot op de snelweg. De overgang tussen elektrisch en benzine is nauwelijks merkbaar. De e-DCS6 schakelt vloeiender dan eerdere versies, en de elektromotor helpt bij het opvangen van turbogat.

GS Plug-in Hybrid 225 e-EAT8

• Motor: 1.6 PureTech benzine (180 pk) + 81 kW elektromotor
  • Accu: 12.4 kWh
  • Elektrische actieradius: ± 65 km
  • Transmissie: 8-traps automaat
  • Rijervaring: De krachtigste variant, en dat voel je. In sportmodus sprint de GS PHEV naar 100 km/u in 7.5 seconden. Maar het is vooral de elektrische rust in woonwijken en de benzinekracht op lange ritten die indruk maken. De overgang is naadloos, en de vering blijft comfortabel zonder week te worden.

⛽ GS PureTech 130 EAT8 (benzine)

• Motor: 1.2 liter driecilinder turbo
  • Vermogen: 130 pk
  • Transmissie: 8-traps automaat
  • Verbruik: ± 5.5 l/100 km
  • Rijervaring: De benzineversie is verrassend levendig. De motor klinkt karaktervol, en de automaat schakelt intelligent. Voor wie geen laadpaalstress wil, is dit een eerlijke keuze — al mist hij de elektrische rust van zijn broers.

Copilot-20251016-005617.png

Onderstel: Comfort boven alles

Citroën heeft de GS 2030 uitgerust met het nieuwste Advanced Comfort-onderstel. Geen hydropneumatiek zoals vroeger, maar progressieve hydraulische bumpstops die oneffenheden gladstrijken alsof ze nooit bestonden. De besturing is licht maar precies, en de demping is afgestemd op rust — geen sportieve scherpte, maar wel controle. Op de snelweg voelt de GS als een cocon, in de stad als een fluisterende metgezel.

Technologie: Digitaal met ziel

Het infotainmentsysteem is gebaseerd op Citroëns nieuwste interface, met draadloze Apple CarPlay en Android Auto, spraakbediening en OTA-updates. De navigatie is helder en responsief, en de klimaatregeling is geïntegreerd maar niet verstopt achter submenu’s. De GS biedt ook een Zen Mode, waarbij schermen dimmen, ambient licht verandert en rustgevende geluiden klinken — een knipoog naar de Franse art de vivre.

Autonomie en veiligheid

Alle versies zijn uitgerust met Citroën Drive Assist 2.0, inclusief adaptieve cruisecontrol, rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning en semi-autonome filefunctie. De EV en PHEV bieden ook Smart Brake Assist met voetgangersdetectie in het donker. Alles werkt intuïtief, zonder overmatige waarschuwingen of piepconcerten.
Copilot-20251016-004833.png

Prijzen: karakter heeft zijn prijs, maar geen kapsones

De GS 2030 is geen auto voor de massa, maar ook geen onbereikbare designfetisj. Citroën positioneert hem bewust tussen de mainstream en de avant-garde. De prijzen beginnen bij €29.950 voor de PureTech 130 met automaat — een eerlijke instapper met karakter en comfort. De hybride 136 e-DCS6 komt uit op €32.500, terwijl de plug-in hybride 225 e-EAT8 rond de €38.900 ligt, afhankelijk van uitrusting.

De volledig elektrische GS ë-Electric vormt het topmodel qua rust en technologie, en start bij €36.750. Volledig uitgerust met panoramadak, geventileerde stoelen en Zen Mode, loopt de prijs op tot net boven de €42.000.

Citroën biedt geen sportpakket, geen carbon franje, geen overdreven luxe — maar wel een auto die voelt als een gedicht op wielen. En dat is, in deze prijsklasse, een zeldzaamheid.

Conclusie: Een hatchback met hart en hersens

De Citroën GS 2030 is geen auto voor iedereen — en dat is precies zijn kracht. Hij spreekt tot de automobilist die verlangt naar rust, karakter en keuzevrijheid. Of je nu elektrisch rijdt, hybride balanceert of gewoon benzine tankt: de GS biedt een cocon van comfort en een vleugje poëzie. In een tijd van generieke mobiliteit is dit een auto die durft te fluisteren waar anderen schreeuwen.

Die is goed gelukt, @D E N N I S! Jammer dat AI dan bij de achterkant de portieren veranderd, maar van voren zeker zeer duidelijk herkenbaar als GS. Al weet ik niet wat dat embleempje op de motorkap is. :ROFLMAO:

Las net trouwens een stukje over André Citroën/Citroen (ja, Nederlandse roots) maar begreep door zijn sterfdatum in 1935 dat hij het echte succes van de Traction Avant nooit heeft meegemaakt en de echte succesnummers als de DS en de 2CV kwamen later pas. :cry:

Laatst bewerkt:
Die is goed gelukt, @D E N N I S! Jammer dat AI dan bij de achterkant de portieren veranderd, maar van voren zeker zeer duidelijk herkenbaar als GS. Al weet ik niet wat dat embleempje op de motorkap is. :ROFLMAO:

Las net trouwens een stukje over André Citroën/Citroen (ja, Nederlandse roots) maar begreep door zijn sterfdatum in 1935 dat hij het echte succes van de Traction Avant nooit heeft meegemaakt en de echte succesnummers als de DS en de 2CV kwamen later pas. :cry:
Ik heb Copilot meerdere keren gevraagd voor aanpassingen, maar hij had er weinig zin in.
Dat was te verwachten. Mitsubishi heeft weinig eigen modellen meer.:)

Terug
Bovenaan