Het Grote AutoWeek Offtopic-topic! - Terug van ver weggezakt…

Wakker geklappert. Mijn svhoonzoon in spé wist zeker dat er geen druppel zou vallen, maar het ziet en klinkt toch anders.

Ach de hond ligt al weer te maffen dus het is maar een buitje :

Rond 12-1 u vannacht was het flink aan het lichten, en vrouwlief had om 4u regen gehoord. 12mm gevallen. Iets afgekoeld, maar de temp begint nu al weer op te lopen :rolleyes:

Auto achter geparkeerd, spulletjes klaar gezet. Mooi moment om nu in alle rust m’n allergrootste irritatie aan te pakken: het stuur.

Ik laat het na de zomer opnieuw bekleden, maar tot die tijd kan ik er niet meer tegenaan kijken dus verf ik het bij. Bovendien zit er ook speling op het knopje van de ACC dus die kijk ik ook gelijk maar even na.

Misschien heb ik nog tijd vandaag om ook de handgrepen te vervangen. Deze generatie BMW heeft daar hetzelfde als wat de Ferrari’s en Maserati’s hadden: sticky plastic.

Auto achter geparkeerd, spulletjes klaar gezet. Mooi moment om nu in alle rust m’n allergrootste irritatie aan te pakken: het stuur.

Ik laat het na de zomer opnieuw bekleden, maar tot die tijd kan ik er niet meer tegenaan kijken dus verf ik het bij. Bovendien zit er ook speling op het knopje van de ACC dus die kijk ik ook gelijk maar even na.

Misschien heb ik nog tijd vandaag om ook de handgrepen te vervangen. Deze generatie BMW heeft daar hetzelfde als wat de Ferrari’s en Maserati’s hadden: sticky plastic.
Ik had er iets van gelezen elders, succes.

Hier flink afgekoeld, geregend en flinke onweer. Kon niet overal doorheen slapen, oudste heeft ook nog even bij mij gelegen. Jongste slaapt zo diep, die slaapt overal doorheen. Wederhelft was aan het werk, die kwam middernacht thuis. Had haar wel gezegd even te wachten, want toen trok er net een gigantische hagelbui over.

Meer dan de regenmeter aankan gevallen, 30mm. Geen schade wat ik zo kan zien, op een gegeven moment begon alle afvoer te borrelen dus beetje stank maar dat is al weg. Echt forse klappen met het onweer, lees ook dat er op meerdere plaatsen in de regio brand is ontstaan. Heftig hoor!

Niks van gemerkt, omdat de Rotte Duivels gisterenochtend al om 5h onze tijd speelden zaten we er gisteravond erg vroeg in voor een zaterdag.
Nu een zalige lazy Sunday morning, de rest maft nog.

Ik heb overal doorheen geslapen. Goede genade had het denk ik nodig, volgens mij gingen rond half tien de luifels dicht.
Hoe doe je dat? :ROFLMAO: Ik slaap in mijn kamer beneden onder een plat dak, maar heb het 2 uur zien worden. :rolleyes:

Dan krijgt de Coca-Cola bij je pizza ineens een nare bijsmaak… :p

Hoe doe je dat? :ROFLMAO: Ik slaap in mijn kamer beneden onder een plat dak, maar heb het 2 uur zien worden. :rolleyes:
Ik ben gezegend (zo voelt het echt voor mij) met een hele goede nachtrust. Ik slaap eigenlijk altijd goed en overal doorheen. Ik ben wel altijd direct wakker als er iets met de kinderen is.

Een dief heeft aan mij echt het perfecte slachtoffer

En qua airco: ik ben wel pro milieu en ben wel overal heel bewust mee. Voor mij is een airco oké omdat ik zoveel zonne energie heb en ik wil het dan combineren direct met een batterij. Anders was het niet in me opgekomen.

Ik heb ook wat te compenseren met die zes cilinder ;)

Maakt m zelf maar alvast

Hier ook airco's, al zijn die er eigenlijk vooral voor het verwarmen. Afgelopen dagen natuurlijk wel erg prettig en mijn hond is me zeer dankbaar maar als het alleen voor koeling zou zijn, weet ik niet of ik ze gekocht zou hebben. Vwb milieu zie ik het probleem niet zo, gaat het om het stroomverbruik?

En qua airco: ik ben wel pro milieu en ben wel overal heel bewust mee. Voor mij is een airco oké omdat ik zoveel zonne energie heb en ik wil het dan combineren direct met een batterij. Anders was het niet in me opgekomen.

Ik heb ook wat te compenseren met die zes cilinder ;)

Maakt m zelf maar alvast

Ik doe het dus eig super goed

Met een 1:20+ auto en een EV

En zonnepanelen !

Batterij gaat dit huis denk ik niet halen

Ik hou van onweer, gister nog ff op het balkonnetje zitten genieten. Tot het zo hard begon te regenen dat het water uit de afvoer begon te kolken. Had geen zin in natte voeten.

Alleen blaast een ventilator wel al het stof in de rondte en met een huisstofmijt allergie is dat niks.
Daarom schreef ik ook ‘hier’. In mijn situatie werkt het prima. Maar kan me zeker voorstellen dat het voor sommigen door omstandigheden niet werkt. ;)

Al 2 jaar :p

Maar wacht nog ff ivm verschillende andere plannen (cq locatie ntb)
Het klussen/verbouwen/verhuizen vind ik vaak wel een ding, maar om de zoveel jaar een nieuwe plek is ook wel weer leuk.

Laatst bewerkt:
Het koudemiddel bedoel je?
Koudemiddel, stroomverbruik maar in stedelijk gebied ook extra warmte. Eén zo'n unit maakt weinig verschil, maar als de hele straat de warmte naar buiten blaast en je al in een bakplaat woont (lees, weinig groen, veel bestrating) maak je het nog erger.
En dat koudemiddel zorgt voor extra broeikas, oftewel warmer, oftewel meer airco...

Maar goed, dit is een radar in een groot verhaal, ik verdoem mensen met een airco niet hoor! Alleen vind ik het bij ons niet nodig. Ja, 26° C is warm op je slaapkamer, maar die paar nachten in het jaar overleef ik het wel.

IMG-1833.jpg

Waarom vond ik dit in een bloedhete schuur ook alweer een goed idee :D

Koudemiddel, stroomverbruik maar in stedelijk gebied ook extra warmte. Eén zo'n unit maakt weinig verschil, maar als de hele straat de warmte naar buiten blaast en je al in een bakplaat woont (lees, weinig groen, veel bestrating) maak je het nog erger.
En dat koudemiddel zorgt voor extra broeikas, oftewel warmer, oftewel meer airco...

Maar goed, dit is een radar in een groot verhaal, ik verdoem mensen met een airco niet hoor! Alleen vind ik het bij ons niet nodig. Ja, 26° C is warm op je slaapkamer, maar die paar nachten in het jaar overleef ik het wel.
Snap ik, vind het gewoon een interessant punt om over te sparren :)

De restwarmte van het stroomverbruik is dacht ik de kop niet, wat vooral gebeurd is warmte verplaatsen. Maar ik snap je mbt stedelijk gebied, naar mijn idee zou dat in letterlijke zin vergroenen prio 1 mogen zijn.

Hier ist wel praktisch noodzaak. Zonder airco word het binnen dik boven de 30 bij 38 buiten. De buren waren een paar dagen weg, en daar ging het alarm al af omdat het binnen snikheet geworden was begin van de avond

Daar is niet de airco het grootste probleem maar het stampvol bouwen en totaal gebrek aan groen. Juist daar zal een airco wél noodzaak zijn, vermoed ik. Vwb koudemiddel en stroomverbruik, hmja, regelmatig onderhoud door erkend bedrijf en verbruik is nou ook niet zo enorm bij een moderne, goed onderhouden en constant gebruikte unit.

Snap ik, vind het gewoon een interessant punt om over te sparren :)
Eens!
De restwarmte van het stroomverbruik is dacht ik de kop niet, wat vooral gebeurd is warmte verplaatsen. Maar ik snap je mbt stedelijk gebied, naar mijn idee zou dat in letterlijke zin vergroenen prio 1 mogen zijn.
Op gebied van warmte vooral de warmte die naar buiten wordt geblazen.
Ook zonder airco is het verschil tussen stad en platteland al gigantisch. Maar een stuk groen in een stad maakt al een flink verschil. En als je denkt, valt wel mee, lees dit even
Hier ist wel praktisch noodzaak. Zonder airco word het binnen dik boven de 30 bij 38 buiten. De buren waren een paar dagen weg, en daar ging het alarm al af omdat het binnen snikheet geworden was begin van de avond
Dat is wel extreem! Hebben jullie nog zonwering of iets dergelijks?
Dat scheelt hier enorm. Toen eerste dochter werd geboren, zomer van 2018, hadden we nog niks en dat was echt verschrikkelijk . Toen ging het ook richting de 30°C.
Nu automatische schermen aan de buitenzijde. Dat scheelt al veel. En we hebben veel groen. Muur op het zuiden klimop, scheelt ook. Wel bewust, dat moet je goed in de gaten houden, kan de boel slopen.

Oftewel, door andere maatregelen te nemen kunnen wij zonder airco. Enige uitdaging is als het 's nachts niet voldoende afkoelt, maar dat komt sporadisch voor. Hopelijk blijft dat zo! Hoogste temperatuur binnen hier was 26°C

Daar is niet de airco het grootste probleem maar het stampvol bouwen en totaal gebrek aan groen. Juist daar zal een airco wél noodzaak zijn, vermoed ik. Vwb koudemiddel en stroomverbruik, hmja, regelmatig onderhoud door erkend bedrijf en verbruik is nou ook niet zo enorm bij een moderne, goed onderhouden en constant gebruikte unit.
Klopt, groen heeft meer invloed en zal ervoor zorgen dat je de airco niet nodig hebt of minder gebruikt. Maar ja, moet er wel groen zijn/komen...

En wat koudemiddel en stroom verbruik betreft, eens, maar wanneer er meer airco's komen, komen er meer druppels op de gloeiende plaat... daarom liever niet.

Ik zie wel een voordeel van een airco die ook verwarmt, scheelt gas. En als je dan koelt met eigen stroom, ben je al beter bezig. Maar dat kan niet overal.

Dat is wel extreem! Hebben jullie nog zonwering of iets dergelijks?
Vloer/dak iso, rolluiken en hr weetikveelhoeveelplusjes glas. Huis is van 1940 en smorgens begint de zon links op de foto en draait savonds pas rechts weg achter de bomen. Spul staat dus de hele dag int licht :)

Als het koel is duurt het heel lang voordat de warmte in huis zit maar eenmaal binnen krijg je het gewoon niet meer weg met zulke dagen.

De eerste paar dagen met warmte houden de getinte dubbele beglazing en de rolluiken de warmte aardig buiten. Daarna zijn de buiten- en daardoor de binnenmuur zo opgewarmd dat die (ook 's nachts) warmte uitstralen.

Ik heb die airco ook niet om alleen te koelen maar vooral om ' winters te verwarmen. Vorig jaar net aan 10 kuub gas verbruikt. Straks stopt het salderen en moet ik bekijken wat gunstiger is, op stroom of op gas verwarmen. Kan dus zijn dat ik (en met mij half nederland) weer terug gaat naar gasverwarming. Waarmee de overheid dus alweer een modderfiguur slaat

Vloer/dak iso, rolluiken en hr weetikveelhoeveelplusjes glas. Huis is van 1940 en smorgens begint de zon links op de foto en draait savonds pas rechts weg achter de bomen. Spul staat dus de hele dag int licht :)

Als het koel is duurt het heel lang voordat de warmte in huis zit maar eenmaal binnen krijg je het gewoon niet meer weg met zulke dagen.

Is dat jouw huis daar achter?

De eerste paar dagen met warmte houden de getinte dubbele beglazing en de rolluiken de warmte aardig buiten. Daarna zijn de buiten- en daardoor de binnenmuur zo opgewarmd dat die (ook 's nachts) warmte uitstralen.

Ik heb die airco ook niet om alleen te koelen maar vooral om ' winters te verwarmen. Vorig jaar net aan 10 kuub gas verbruikt. Straks stopt het salderen en moet ik bekijken wat gunstiger is, op stroom of op gas verwarmen. Kan dus zijn dat ik (en met mij half nederland) weer terug gaat naar gasverwarming. Waarmee de overheid dus alweer een modderfiguur slaat

Jup ik verwarm ook bij in de winter

vind die terugleverkosten echt zo misselijk

dat salderen ophoudt snap ik, is niet houdbaar

Maar er zit zo geen duidelijk lijn in het beleid

IMG-1836.jpg
IMG-1838.jpg

Happy met het resultaat.

Klusje van 1-2uurtjes , maar heb het al vaker gedaan dus dat scheelt. ACC knopje blijft beetje gammel, ik denk dat het de Ali express knop is die gewoon net niet goed aansluit.

Helaas wordt OEM niet de knop los verkocht, moet je hele unit op het stuur bestellen dus ga dat denk ik maar doen..

Na 24u gaat de leather shield erop, dus dat wordt even met de trein morgen

IMG-1838.jpg

Happy met het resultaat.

Klusje van 1-2uurtjes , maar heb het al vaker gedaan dus dat scheelt. ACC knopje blijft beetje gammel, ik denk dat het de Ali express knop is die gewoon net niet goed aansluit.

Helaas wordt OEM niet de knop los verkocht, moet je hele unit op het stuur bestellen dus ga dat denk ik maar doen..
Snap ik! En nu verkoeling!

Same here, warmte komt er langzaam in, maar blijft wel goed hangen. Gelukkig wordt het nu weer koeler, dus in de ochtend en avond even lekker doorwarmen!

Het is nu buiten lekkerder dan binnen bij ons. Vannacht denk ik ook maar alles open qua ramen. Vanavond alle deuren open

Terug
Bovenaan