Het Grote AutoWeek Offtopic-topic! - Terug van ver weggezakt…

Ja haha! Ik zit op mijn werkkamer en ik hoor na 5 minuten mijn vrouw zeggen je mag vandaag al beginnen... :ROFLMAO: Hallo gaan we nog even overleggen? En ik heb nog steeds geen idee wat dit kost, ik zal maar alvast naar de bank gaan :cautious:
Had iemand anders hier een tijd geleden niet een vergelijkbaar verhaal? Het is wat met die vrouwen hier! :ROFLMAO:

Ja maar ik ben ook de Finance Manager thuis en dat is hard nodig want mijn vrouw heeft een groot gat in dr hand....

We kwamen terug van de zomervakantie en in de week dat we thuis zijn heeft ze al weer 600 euro aan online shopping uitgegeven. Dan moet ik wel ff aan de handrem trekken :ROFLMAO:
Gek he... meneer JL komt net voor de vakantie thuis met een flinke promotie in de kontzak, en dan denken dat vrouwlief gaat bezuinigen?

Gisteren de knoop doorgehakt en nieuwe elektrische fietsen gekocht. Grappig dat we allebei de duurdere fiets het minst fijn vonden rijden. Maar goed, voor de prijs van 2 e-bikes kun je inmiddels een leuke auto kopen.
Das erg he.

Mijn vrouw heeft er ook eentje. Een Trek. Was gelukkig slechts 1500 euro. Ik doe het nog ouderwets op eigen kracht.

Ja ik ben links en rechts de vaste lasten aan het optimaliseren maar dat lijkt een druppel op een hete plaat te zijn.

Parkeerplaats gewisseld, scheelt CHF 30 per maand want ik heb geen laadpaal meer nodig.
ABN Amro in NL opgezegd, nu Revolut, bespaar paar honderd per jaar.

Blijf toch een Nederlander he :p

Ander voorbeeld:

Mijn vrouw koopt speciaal voor de vakantie een nieuw horloge, normaal gesproken doen we onze horloges en haar sieraden in de kluis bij de bank, want ik wil dat niet meenemen je kunt het alleen maar kwijt raken. Dus mijn vrouw koopt een andere van Versace voor een paar honderd euro (300 euro volgens mij, was een aanbieding zegt ze!!)...

Mijn eerste reactie waarom koop je deze "overpriced" rommel, ze zegt is voor de vakantie omdat we de andere niet meenemen, maar kun je armband van grote veranderen want hij is te groot... Ik geprobeerd lukt niet (want rommel), dus naar een horloge maker... Laten doen, kost 30 euro. Vrouw blij uiteraard.

Wij op vakantie, draagt ze dat pleuris ding helemaal niet.

En ik weet, dat ze hem thuis ook niet gaat dragen, want ze heeft veel mooiere...

Dus in het kort samengevat, ik zwem hier tegen de stroming in als Finance Manager, maar als Nederlander zijnde doet het elke keer toch een beetje pijn in mijn hart als we geld voor niets uitgeven ;)

maar ik hoor dit ook van vrienden inderdaad. Ken dr een paar die van vrouwlief de mededeling krijgen dat ze eea schoon moeten maken 'want de hulp komt morgen'
Komt veel meer voor dan je denkt…

Toen ik kind was had mijn moeder de poetsvrouw duidelijk gezegd om niet aan onze slaapkamers te beginnen als het een te grote bende was. Toen ik studeerde 5 jaar op kot gezeten en tja, als je op die ocharme 15m2 geen poot uitsteekt wordt het inderdaad op korte tijd een stort. Het hebben van een ordentelijk lief was een aanmoediging om het niet al te zeer de spuigaten te laten uitlopen.

Ja ik ben links en rechts de vaste lasten aan het optimaliseren maar dat lijkt een druppel op een hete plaat te zijn.

Parkeerplaats gewisseld, scheelt CHF 30 per maand want ik heb geen laadpaal meer nodig.
ABN Amro in NL opgezegd, nu Revolut, bespaar paar honderd per jaar.

Blijf toch een Nederlander he :p

Ander voorbeeld:

Mijn vrouw koopt speciaal voor de vakantie een nieuw horloge, normaal gesproken doen we onze horloges en haar sieraden in de kluis bij de bank, want ik wil dat niet meenemen je kunt het alleen maar kwijt raken. Dus mijn vrouw koopt een andere van Versace voor een paar honderd euro (300 euro volgens mij, was een aanbieding zegt ze!!)...

Mijn eerste reactie waarom koop je deze "overpriced" rommel, ze zegt is voor de vakantie omdat we de andere niet meenemen, maar kun je armband van grote veranderen want hij is te groot... Ik geprobeerd lukt niet (want rommel), dus naar een horloge maker... Laten doen, kost 30 euro. Vrouw blij uiteraard.

Wij op vakantie, draagt ze dat pleuris ding helemaal niet.

En ik weet, dat ze hem thuis ook niet gaat dragen, want ze heeft veel mooiere...

Dus in het kort samengevat, ik zwem hier tegen de stroming in als Finance Manager, maar als Nederlander zijnde doet het elke keer toch een beetje pijn in mijn hart als we geld voor niets uitgeven ;)
Elke besparing is er eentje, vele kleine besparingen maken één grote. ;) Maar waar jij 30 CHF bespaart geeft zij het weer uit. :ROFLMAO:

Ik zit er ook wel eens over na te denken om over te stappen op Revolut, maar ABN voelt op een of andere manier toch veiliger.

Ik zit er ook wel eens over na te denken om over te stappen op Revolut, maar ABN voelt op een of andere manier toch veiliger.
Dat ligt natuurlijk aan de situatie, omdat ik geen inzittende van NL meer ben, mocht ik mijn rekening aanhouden maar geen extra producten nemen. Ik had dus een normale rekening, zonder spaarrente, waar ik nog een 4-stellig bedrag had staan, waar ik 150 euro per jaar voor betaalde aan kosten. Als je lang genoeg wacht, wordt dat dan 3-stellig, 2-stellig en dan 0.

De rekening zelf had geen functie meer, alleen om nog wat euros te hebben, maar transacties tussen NL en CH zijn niet gratis en de euro koers is vrij zwak, dus omzetten was ook niet ideaal.

Bij Revolut kun je meerdere valuta hebben en je betaald geen transactiekosten. Het pakket kost hetzelfde nu, alleen krijg ik gratis Duolingo en NordVPN, waar ik al voor betaalde. Dus ik bespaar in dat opzicht zon 250 euro per jaar uit.

Bij Revolut spaar je punten op elke transactie, dus ik gebruik die nu voor inkopen, spaar je ook nog eens wat punten en die kun je gebruiken voor vluchten/hotels etc.

Dat ligt natuurlijk aan de situatie, omdat ik geen inzittende van NL meer ben, mocht ik mijn rekening aanhouden maar geen extra producten nemen. Ik had dus een normale rekening, zonder spaarrente, waar ik nog een 4-stellig bedrag had staan, waar ik 150 euro per jaar voor betaalde aan kosten. Als je lang genoeg wacht, wordt dat dan 3-stellig, 2-stellig en dan 0.

De rekening zelf had geen functie meer, alleen om nog wat euros te hebben, maar transacties tussen NL en CH zijn niet gratis en de euro koers is vrij zwak, dus omzetten was ook niet ideaal.

Bij Revolut kun je meerdere valuta hebben en je betaald geen transactiekosten. Het pakket kost hetzelfde nu, alleen krijg ik gratis Duolingo en NordVPN, waar ik al voor betaalde. Dus ik bespaar in dat opzicht zon 250 euro per jaar uit.

Bij Revolut spaar je punten op elke transactie, dus ik gebruik die nu voor inkopen, spaar je ook nog eens wat punten en die kun je gebruiken voor vluchten/hotels etc.
Dan is het logisch dat je overstapt.

Dan is het logisch dat je overstapt.
Ja precies, dat dacht ik dus ook!

Mijn rekening bij de ABN ;):

images

Omdat de schoonmaker dan dingen gaat doen die je zelf had kunnen doen ipv waar die voor is aangenomen :p
Gelukkig krijgt mijn vrouw de kriebels van andere handen dan eigen gezin in huishoudelijke taken. :)
Kerel, waarom zou jij het beter hebben dan anderen hier? De vrouw is de Manager in huis, punt!
Dat is ook geen punt, zorgen dat die invloed de drempel niet over komt, dat is de uitdaging:ROFLMAO:

Revolut heeft in mijn omgeving wel een beetje een shady reputatie, dat is dé bank waar je naartoe gaat als je geen vragen wilt over transacties. Enerzijds zegt dat iets over de mensen die om die reden ernaar overstappen, maar anderzijds kan ik het mij ook voorstellen doordat de ABN-AMRO's van deze wereld werkelijk een enorm controle-apparaat heeft opgebouwd voor de AML-controles op klanten (toevallig vandaag in het nieuws vanwege de hoge boets). En soms slaan die echt heel erg door met de vragne die ze stellen. Gaat echt helemaal nergens over bij momenten....

Als we het dan toch hebben over besparen: het valt mij altijd op onder onze klanten hoeveel daarvan enorme saldi op betaalrekeningen laten staan door het hele jaar heen, en letterlijk één druk op de knop in de app te veel vinden om het op een spaardeposito te zetten. En zo dus ettelijke duizenden euro's rente per jaar mislopen. Dan realiseer ik mij dat die mensen in een andere wereld leven dan ik, zou bijna of misschien zelfs gewoon overtuigend willen zeggen dat die mensen de waarde van geld niet kennen/respecteren. Nog los van dat ik de banken niet zou willen belonen voor het berekenen van zo hoog mogelijke kosten en daarom zoveel mogelijk rente wil terugpakken.

Laatst bewerkt:
Ik ben wel echt blij met de keuze om schoonmaker te hebben. Het zorgt in ons hele drukke leven dat we meer tijd met elkaar hebben en er minder irritatie is als de een een keer ergens verzaakt. Dat is het mij waard.

Revolut heeft in mijn omgeving wel een beetje een shady reputatie, dat is dé bank waar je naartoe gaat als je geen vragen wilt over transacties. Enerzijds zegt dat iets over die mensen, maar anderzijds kan ik het mij ook voorstellen doordat de ABN-AMRO's van deze wereld werkelijk een enorm controle-apparaat heeft opgebouwd voor de AML-controles op klanten (toevallig vandaag in het nieuws vanwege de hoge boets). En soms slaan die echt heel erg door met de vragne die ze stellen. Gaat echt helemaal nergens over bij momenten....
Dat laatste zou voor mij idd een reden zijn, zelf nog geen last van gehad, maar wat ik intussen hoor van kennissen aangaande bijvoorbeeld contant storten is wel echt bizar.
Ik ben wel echt blij met de keuze om schoonmaker te hebben. Het zorgt in ons hele drukke leven dat we meer tijd met elkaar hebben en er minder irritatie is als de een een keer ergens verzaakt. Dat is het mij waard.
Logisch, zou dr zelf ook geen moeite mee hebben, maar ben niet de enige die daar over gaat :ROFLMAO:

Dat laatste zou voor mij idd een reden zijn, zelf nog geen last van gehad, maar wat ik intussen hoor van kennissen aangaande bijvoorbeeld contant storten is wel echt bizar.

Logisch, zou dr zelf ook geen moeite mee hebben, maar ben niet de enige die daar over gaat :ROFLMAO:
Precies, en bij contante stortingen kan ik mij die vragen nog voorstellen, maar de vragen gaan ook over willekeurige uitgaven waarover je dan verantwoording af moet leggen. Zoals in een item in deze aflevering van radar eens te zien was: ''U heeft tussen xx-xx-xxxx en xx-xx-xxxx in totaal € 2.160 gepind bij Albert Heijn, kunt u aangeven wat hiervoor de tegenprestatie was?''.

Met dat soort vragen zou ik ook snel uitgepraat zijn als ik hier serieus antwoord op moet geven.

Ook gezien dat de bank de bankrelatie wil opzeggen omdat er voor € xxx privé-uitgaven worden gedaan bij webwinkels en kledingzaken. Als je vraagt om welke transacties het gaat hoor je niets. En dit betrof een dame die als social media influencer de kost verdient. Ze verkoopt ook items die ze heeft via Vinted en andere platforms en verdient daar netto aan dus wat is het probleem?

Dus ja, de andere kant snap ik ook.

Goedemorgen. 11:00 afspraak om mijn nieuwe paspoort op te halen bij de gemeente, 10:43 binnen en 10:51 stond ik weer buiten met nieuw paspoort. Lekker vlot. Meteen maar wat boodschappen gedaan, dacht moet ik net halen voordat ik ga werken in de avonddienst. Net werd dus ruim, alle tijd.

Laatst bewerkt:
Elke bank wast zich tegenwoordig in de schandalen, daar hoef je het niet meer voor te laten wat mij betreft.

ABN vandaag ook weer lekker in het nieuws:

In CH heb ik ook regelmatig grote transacties en daar kraait geen haan naar, alleen als ik meer dan 10k lokaal wilt pinnen dat mag dan weer niet... Maar als ik 20k wil overmaken naar het buitenland dan schijnt dat geen probleem te zijn... leg mij die logica uit :p

Zolang je zelf gewoon netjes je zaken afhandeld en niks illegaals doet is er volgens mij weinig aan de hand en de grote transacties kan ik allemaal uitleggen. De ene was een Nigeriaanse prins en de andere was een aanbetaling voor de spaanse loterij.

Naja, de bankencontrole hier voelt voor mij als het volgende stapje richting een complete controlemaatschappij. En daar krijg ik als law abiding citizen die af en toe in de kantlijn iets ondeugd gewoon de kriebels van.

Naja, de bankencontrole hier voelt voor mij als het volgende stapje richting een complete controlemaatschappij. En daar krijg ik als law abiding citizen die af en toe in de kantlijn iets ondeugd gewoon de kriebels van.
Eerder deze week heb ik geprobeerd mezelf te verifiëren voor een aankoopdossier via Move. Wat voor een belachelijke methodes daar gehanteerd worden om enkel mijn dossier in te kunnen zien in een afgeschermde omgeving waarvoor ik al een account heb...

Eerst natuurlijk je ID uploaden in een externe app (lekker veilig), vervolgens moet je in die app een filmpje van je gezicht maken waarna je daarna wordt doorverbonden met een medewerker van de externe app via een videoverbinding. Tijdens deze videoverbinding moet je ook nog tegen deze medewerker praten om te driedubbel checken dat je wel echt bent wie je zegt dat je bent. Vooral het uploaden van je ID heb ik principieel iets op tegen, maar je wordt echt verplicht dat te doen

De modaliteiten moeten nog exact vastgelegd worden maar omdat hier een grote phishing plaag is die in de tientallen miljoenen loopt, moet de banksector tegen het najaar een gemeenschappelijk voorstel doen hoe dat in te dijken.

Momenteel liggen 28 voorstellen / nieuwe regels die de banken voorstellen ter tafel die overschrijven een stuk trager / gebruiksonvriendelijker zullen maken maar wel veiliger. Dus met extra limieten, codes, wachttijden ("cooling down period") en voor bepaalde bedragen enkel nog via een kantoor etc.
Het is er nog niet maar op basis van deze 28 (die deels overlappen want komende van verschillende banken) wordt er aan gewerkt.

Vooral het uploaden van je ID heb ik principieel iets op tegen, maar je wordt echt verplicht dat te doen
Dat en een AI check was voor mij reden genoeg om enkel naar Amsterdam te kachelen om mn gezicht te laten zien ter controle. Scheelt dat ik bepaald geen hekel aan rijden heb, maar je moet verdorie eerst een wetboek doorspitten wat de guidelines zijn voordat ze accepteren dat hun makkelijke ai check niet de enige wettelijke manier is. Bizar eigenlijk.

Ik zit trouwens ook bij Revolut. Vergelijkbaar met JL, het is gewoon erg prettig als je met verschillende valuta werkt. Sowieso, toen ik nog in België woonde reisde ik vrij veel; ideaal om wat geld over te zetten naar inderdaad CHF of HUF.
Nog los van de lage transactiekosten, met deze geestige nieuwe Amerikaanse administratie heb ik een paar keer best lucratief in kunnen zetten op een (extra) koersdaling van de dollar. Net als bij aandelen kan je immers met 'limit orders' werken.

Ik zit trouwens ook bij Revolut. Vergelijkbaar met JL, het is gewoon erg prettig als je met verschillende valuta werkt. Sowieso, toen ik nog in België woonde reisde ik vrij veel; ideaal om wat geld over te zetten naar inderdaad CHF of HUF.
Nog los van de lage transactiekosten, met deze geestige nieuwe Amerikaanse administratie heb ik een paar keer best lucratief in kunnen zetten op een (extra) koersdaling van de dollar. Net als bij aandelen kan je immers met 'limit orders' werken.
Gokje wagen dat Trump op vrijdag aankondigt weer bijna een deal met Iran te hebben, zodat de koersen stijgen. Na het weekend blijkt het leugen 300.312 (kan hooguit 5 langs zitten) te zijn.

Ja, je kan het wel zo gek maken als je wilt. :) Ik doe het meer in stapjes; ik heb mijn euros niet direct nodig en kan zo een beetje proberen in te schatten. Echt speculeren gaat me wat te ver.

Ik had ChatGPT een paar weken geleden gevraagd of ie voor mij kan tracken wat voor een investeringen Donaldus en Baron Trump doen, ik dacht kan ik mooi mee liften alleen zijn die niet openbaar dus ik kan het helaas niet tracken... :ROFLMAO:

Terug
Bovenaan