Het Grote AutoWeek Offtopic-topic! - Terug van ver weggezakt…

Waar mensen werken worden fouten gemaakt. Of dat nu een huisarts, chirurg of bouwkundig ingenieur is..

Ik zit er zelf niet zo mee maar sindsdien zijn we hier allemaal zeer zwaar (wellicht over)verzekerd voor dat soort toestanden. Ook mijn ex-vrouw, ook de pluskindjes van mij partner, betaal ik voor.
Want als daar iets misgaat kom ik ook al snel in de sh.t en daar heb ik geen zin in.

Ik weet dat het erg klinkt Jay en het is oprecht niet verkeerd bedoeld, maar als ik moet kiezen tussen aan COPD lijden of aan een rolstoel gebonden en dus deels afhankelijk moeten zijn van anderen voor zaken die normaal for granted zijn, ik zou het wel weten…
Rapporteer dit bericht gerust als je er aanstoot aan neemt.
Rapporteren zal ik het uiteraard zeker niet, maar ik denk er wel iets anders over. Ik ben ermee geboren dus ik weet niet beter. Buiten mijn huidige pijnklachten werkt alles verder prima, alleen mijn benen niet. ;)

Wat ik wel krom vind aan het hele systeem, en dat moet iedereen natuurlijk zelf weten, maar wanneer iemand die rookt COPD of longkanker krijgt stijgen mijn zorgkosten (premie) als niet-roker ook.
Vind ik een bijzondere uitspraak voor iemand die zelf van hulp afhankelijk is? Wat stel je dan voor, iedereen premie betalen naar gebruik? Dan is voor de meeste mensen die medische hulp nodig hebben dat heel vlug voorbij.

Oow, ik wist niet dat het al aangeboren kon zijn. Pneumoloog vertelde me dat bij mij het een gevolg is van de long insufficiëntie is na de ingreep. Grof gesteld, Long R is 100%, de andere 80%. Daar ga je de Mont Blanc niet meer mee beklimmen zei ze al grappend. Ze weet dat ik daarmee omkan en de enige Mont Blanc die me interesseert zijn die mooie (te dure) vulpennen :giggle:
En de Mont Ventoux zal ik eerder met de auto doen dan met de fiets :LOL:

Worden er hier na recente carrière/loopbaan perikelen ook gezondsissues getackeld, wie het dat kunnen denken.

Vind ik een bijzondere uitspraak voor iemand die zelf van hulp afhankelijk is? Wat stel je dan voor, iedereen premie betalen naar gebruik? Dan is voor de meeste mensen die medische hulp nodig hebben dat heel vlug voorbij.
Ik snap je reactie, maar rokers verhogen de kans op gezondheidsproblemen (ondanks alle campagnes en waarschuwingen) toch zelf? Ik heb niet voor mijn handicap gekozen.

Oow, ik wist niet dat het al aangeboren kon zijn. Pneumoloog vertelde me dat bij mij het een gevolg is van de long insufficiëntie is na de ingreep. Grof gesteld, Long R is 100%, de andere 80%. Daar ga je de Mont Blanc niet meer mee beklimmen zei ze al grappend. Ze weet dat ik daarmee omkan en de enige Mont Blanc die me interesseert zijn die mooie (te dure) vulpennen :giggle:
En de Mont Ventoux zal ik eerder met de auto doen dan met de fiets :LOL:

Worden er hier na recente carrière/loopbaan perikelen ook gezondsissues getackeld, wie het dat kunnen denken.
Oh, voor we misverstanden krijgen: ik bedoelde met ‘aangeboren’ geen COPD, maar mijn eigen handicap ‘Spina Bifida’. ;)

Er zijn natuurlijk veel bepaalde levensstijlen en producten die slecht zijn voor de gezondheid. Teveel vlees eten en zeker varkensvlees is ook niet goed. Moeten we de mensen met hoge cholesterol dan afstraffen, want zelf schuld?

Obesitas, je schuift die 5de hamburger er bij de Mac dagelijks toch ook zelf naar binnen ;).

Of een verslaafde aan wat voor een middel dan ook, als die er zelf voor op moeten draaien zullen ze er nooit uitkomen.

Geniet met mate maar het leven mag ook best wel een beetje mooi zijn.

Geef even een seintje als we bij de psychologie aanbelanden, dan weet ik wanneer ik af moet haken
:)
Gelijk welk EV, Tesla, VAG, Stellantis, diesel, Toyota topic op de FP even lezen en je komt gillend weer naar hier gevlucht MACHINER.

Dat loopbaantopic waarop ketelapper en anderen dan zeer constructief reageerden hier een paar pagina’s geleden. Toen dacht ik echt, we zwanzen hier ook wel wat in het rond maar bij (toegegeven) zeldzame momenten kan het er ook even ernstig aan toegaan en zie je dat forummers elkaar willen / proberen raad geven vanuit hun achtergrond.

Eerlijk, ik vind dat mooi of zoals we hier op zijn Vlaams zeggen tres chique (y)

Nee, niet specifiek over dat Klokje Rond.

Als het op de FP soms een wild kolkende onstuimige zee is met stuurloze schepen, is het op het forum eerder een gezellig kabbelend riviertje met zon, een lekkere picknick en een zalig briesje - de plek om te chillen met andere autoliefhebbers.

Er zijn natuurlijk veel bepaalde levensstijlen en producten die slecht zijn voor de gezondheid. Teveel vlees eten en zeker varkensvlees is ook niet goed. Moeten we de mensen met hoge cholesterol dan afstraffen, want zelf schuld?

Obesitas, je schuift die 5de hamburger er bij de Mac dagelijks toch ook zelf naar binnen ;).

Of een verslaafde aan wat voor een middel dan ook, als die er zelf voor op moeten draaien zullen ze er nooit uitkomen.

Geniet met mate maar het leven mag ook best wel een beetje mooi zijn.
In bepaalde gevallen zal het van de situatie afhangen. Soms is een hoog cholesterol of diabetes aangeboren.

En trouwens: ik ken niemand die dagelijks bij de Gele M vijf burgers naar binnen schuift. :p

Gelijk welk EV, Tesla, VAG, Stellantis, diesel, Toyota topic op de FP even lezen en je komt gillend weer naar hier gevlucht MACHINER.

Dat loopbaantopic waarop ketelapper en anderen dan zeer constructief reageerden hier een paar pagina’s geleden. Toen dacht ik echt, we zwanzen hier ook wel wat in het rond maar bij (toegegeven) zeldzame momenten kan het er ook even ernstig aan toegaan en zie je dat forummers elkaar willen / proberen raad geven vanuit hun achtergrond.

Eerlijk, ik vind dat mooi of zoals we hier op zijn Vlaams zeggen tres chique (y)
Dat is ook wel het doel waarom ik dit topic in 2024 gestart ben. Ik merkte hier en daar in diverse topics dat er weer behoefte was om ook over andere dingen te kunnen praten. En na ruim 100 succesvolle genummerde Offtopics, vanwege de forumcapaciteit van destijds, leek het me een leuk idee om weer zoiets op te zetten. En met succes! Begin 2026 begonnen we op pagina 248.

Zolang mijn bloeddruk niet angstvallig laag word mijd ik die topics liever. Dat is de enige waarde die dat gebekvecht voor mij heeft.

Doel je op die klokje rond ? Man man man.
Ik denk heel vaak bij veel reacties ‘kerel, zou je dat ook zo doen als je recht in iemands gezicht praat?’ Nee? Why de frigging hell moet het vanachter een toetsenbord dan wél?

Amai. Allez. 't is weer proper zulle - De Hollanders hun beruchte VriMiBo is weer geëindigd op rondhangen in de kroeg en het klein belgsken mag weer voor een passende forumpagina zorgen :LOL:
(voor de min 60 jarigen, Rover 618Si in "Bouquet" uitvoering)

Rover-618.jpg

Waarvoor dank! :p Ik was ook al druk zoekende naar een 618. Kwam ze zelf alleen vooral met ‘600’ tegen. :ROFLMAO:
Buurman van mijn opa en oma had er ooit eentje, jonggebruikt. Mooie auto vond ik dat.
Mijn opa reed op dat moment een Toyota Camry, geen V6 maar een 2.2, die vond ik er toen best op lijken… :ROFLMAO:
491595361_9208239365970271_2841162254665807866_n.jpg

Laatst bewerkt:
Je gelooft het niet - wil ik voor straks alvast iets met '619' klaarzetten als onderdeel om Twix aan het denkwerk te zetten, kom ik onderdeelnummers tegen van het geliefde Mazda Sky-X blok tegen waar Frits79 en ik mee rondtuffen als daily. Of een pedaalveer van VW.

Dat is zeer goed nieuws voor jullie Oma!!
Ik moest het wel Googlen (Een CIZ-indicatie 6 (zorgzwaartepakket of zorgprofiel VV6 / ZZP 6) vanuit de Wet langdurige zorg betekent dat iemand recht heeft op 24-uurs zorg, intensieve verpleging en verzorging vanwege ernstige lichamelijke of somatische problemen. Deze zorg kan geleverd worden in een verpleeghuis of thuis via een persoonsgebonden budget (pg)

In dit topic wordt goed gelachen, soms (of altijd de Belgen) uitgelachen, is er vermaak en leedvermaak (idem), maar wordt ook lief en leed gedeeld MM!

Stap net de trein in, eerst even wachten op mensen die uitstappen (ook niet meer vanzelfsprekend helaas...)
Gok man of 15, helft is medewerker, vooral beveiliging. Ergens triest, kleine boemel hier in het noorden... wat heb je dan nodig in het westland met grote treinen:cry:

Dat is zeer goed nieuws voor jullie Oma!!
Ik moest het wel Googlen (Een CIZ-indicatie 6 (zorgzwaartepakket of zorgprofiel VV6 / ZZP 6) vanuit de Wet langdurige zorg betekent dat iemand recht heeft op 24-uurs zorg, intensieve verpleging en verzorging vanwege ernstige lichamelijke of somatische problemen. Deze zorg kan geleverd worden in een verpleeghuis of thuis via een persoonsgebonden budget (pg)

In dit topic wordt goed gelachen, soms (of altijd de Belgen) uitgelachen, is er vermaak en leedvermaak (idem), maar wordt ook lief en leed gedeeld MM!
Zeker dat laatste ook. En jij gniffelt ook wel om die gekke Hollanders hoop ik.
Overigens heb ik nooit moeite met jouw uitspraken, wellicht vanwege mijn vele verhuizen. Ook dat van die gozâh uit Den Haag...

Wat ik wel krom vind aan het hele systeem, en dat moet iedereen natuurlijk zelf weten, maar wanneer iemand die rookt COPD of longkanker krijgt stijgen mijn zorgkosten (premie) als niet-roker ook.
Mijn vrouwlief zit in de dagverpleging en komt soms ook gevallen tegen waarbij ze denk " Moet dat nog...?". Ouderen, in de 90 qua leeftijd en hulpbehoefend komen nog wekelijks (of 1x per 2 weken) voor zakjes bloed. Omdat 'de kinderen' nog geen afscheid van mama of papa kunnen nemen.
Als het eigen risico verdwijnt bij de zorgverzekering, dan wordt het helemaal duur; hele volksstammen gaan dan voor elke verkeerde 'scheet' naar het ziekenhuis. Dan wordt onze Zorg écht onbetaalbaar.

En jij gniffelt ook wel om die gekke Hollanders hoop ik.
.
Nee, eigenlijk niet, totaal niet - ik werkte eind vorige eeuw en begin deze eeuw (ja ik ben oud) voor een Nederlandse trots, de DSM groep. Toen ik er werkte lag de focus op basischemie, nu Life Science.

Wij waren maar een kleine Business Unit in het DSM geheel, maar én snel groeiend én zeer rendabel. Wij kregen dus zeer veel vrijheid vanuit Heerlen (BE: carte blanche krijgen) en deden overnames aan de lopende band in een consolidatiegolf in die sector. Als Business Analyst moest ik dat samen begeleiden met onze IT guys. Zij de IT switch, een paar andere collega's en ik de processen.

Nieuwe bedrijven zonder forceren of brutaliseren in onze manier van werken integreren. Werkgelegenheid behouden. Hard werken als youngster, enorm leerrijk als in lessen voor het leven. Lange dagen, lange periodes in het buitenland (ik had toen geen vaste partner).
En we hadden een superbaas + een zeer goed / hecht MGM team; hij stond eerder tussen ons dan boven ons. Stond op een zaterdag of zondagNM met zijn Citroën XM :ROFLMAO: onaangekondigd in Sinsheim of Villeurbanne of Almelo etc. Niet om ons te controleren maar om te zien hoe het ging met ons. En te zeggen dat we ook wat moesten genieten en niet op een fles Champagne meer of minder moesten kijken na de dagtaak.

Tekende alle onkostnota's op basis van vertrouwen en dat werkte - de beste man is nu 85+ en brengt zijn dagen door met poëzie schrijven en beeldende kunst. Ik ga nog jaarlijks met hem eens uit eten in BXL en hij is ronduit beledigd als ik de rekening vraag

(En het DSM pensioen plan dat ik toen had is in de context van vandaag waanzin, ik zal niet klagen de dag dat ik hopelijk 60 word)

Mooi verhaal Niseko!

Mijn tweede werkgever was ook zo’n man. Stond van smorgens 5 tot savonds 7 voor al zn mensen klaar. Tot snachts int weekend aan toe als de drukte piekte. Dan gooide hij onderdelen in zn auto en ging zelf sleutelen bij een klant met storing.

Wederzijds stond zn personeel daardoor ook altijd voor hem klaar, uiteindelijk om andere redenen daar gestopt, maar het is de enige waar ik zo een contract zou tekenen zonder het uberhaupt gezien te hebben.

Mooi verhaal Niseko!

Mijn tweede werkgever was ook zo’n man. Stond van smorgens 5 tot savonds 7 voor al zn mensen klaar. Tot snachts int weekend aan toe als de drukte piekte. Dan gooide hij onderdelen in zn auto en ging zelf sleutelen bij een klant met storing.

Wederzijds stond zn personeel daardoor ook altijd voor hem klaar, uiteindelijk om andere redenen daar gestopt, maar het is de enige waar ik zo een contract zou tekenen zonder het uberhaupt gezien te hebben.
Ik heb twee keer zo'n werkgever gehad, weliswaar een bijbaan.
Eerst was horeca, kreeg geregeld geld toe omdat ik altijd bereid was extra te werken ("ten koste" van school/studie, dat wel, maar ik deed toch al niks...). Toen de zaak werd overgenomen was ik na een jaar weg, compleet verpest in mijn ogen.
Tweede was groensector, als je er was en doorpakte werd dat gewaardeerd. Ook weleens een briefje in de hand als extra. Als het misging hoorde je dat ook.
Ik mocht na een tijdje soms de zaterdagploeg aansturen, dat waren jonge jongens (soms meiden) en daar zat dan vaak (steeds vaker...) slap volk bij. Die kregen de wind van voren. Dan leer je wel werken, of je lag eruit.
Was duidelijk, daar houd ik wel van. En geen gemekker, gewoon hard werken maar wel een warme hap als het later werd bijvoorbeeld. Koud pilsje na afloop. En altijd bedankt aan het eind van de werkdag!

Laatst bewerkt:
Je beschrijft het mooi - dat is het soort werkgever / baas waar je door het vuur voor gaat.

Achteraf enorm stom dat ik er toen ben weggegaan voor een lonkende job bij een USA multinational en geprangd zat tussen de belangen van mijn baas (VP Operations, extreme focus op voorraadkosten), de 4 Europese plant managers (efficiëntie, capaciteitsbezetting) en die dudes van Sales met hun onuitputtelijk winstbejag.
Belangen, nee, eerder bonus. Ik was sowieso altijd de pineut want elk hadden ze andere targets voor hun bonus. 250K€ voor belastingen om ruwweg een idee te geven. Ik verdiende toen "iets" minder als basisloon dan dat en had geen bonus...

Wel ook een royaal pensioenplan, dit keer op 62 @chemie.

Oma update (voor wie het interesseert)
Hoor net dat haar CIZ 6 is toegekend. Nu een wachtlijst, zal wel even duren?
Mijn vader heeft de hordeur provisorisch gerepareerd. Voor nu weer "goed" dus.
Ik heb vandaag de schuurdeur gerepareerd bij oma.
Gezellig in het mooie Friesland, nu weer terug in Limburg. Terugreis was veel prettiger rijden. Wat is die Megane toch een fantastische GT. Duimpjes te over vandaag ook. Genieten.

snap je reactie, maar rokers verhogen de kans op gezondheidsproblemen (ondanks alle campagnes en waarschuwingen) toch zelf? Ik heb niet voor mijn handicap gekozen.
Jij hebt vast wel weer andere dingen waar iets van te vinden valt maar het zit m in de (verkeerde) keuzes dus? Waar wil je de grens dan gaan leggen? Niet roken, geen alcohol, geen vet? Oke, kan... Ook geen zon dan, geen verkeersdeelname, beter niet te enthousiast sporten, tussen de 7 en 9u slaap iedere nacht en zeker niet gaan wonen in een drukke stad? En stoppen met roken, geeft dat weer premieverlaging dan?

Ik vind dit wel een interessante kwestie eerlijk gezegd. Zo heb ik persoonlijk een hekel aan roken. Een ander mag dat zeker voor zichzelf kiezen, maar openbaar roken op bijvoorbeeld het terras zodat ik het ook "ervaar", dat vind ik echt niet ok.
Zelfde geldt voor rijden onder invloed en dergelijke. Maar er is ook een grijs gebied; als je echt wil dat je er een ander niet mee tot last bent, moet je wellicht erg veel verbieden en dat is ook niet te handhaven? Zoals gezegd ben ik een brave burger, maar dat geldt niet voor iedereen ;)

Terug
Bovenaan