Het Grote AutoWeek Offtopic-topic! - Terug van ver weggezakt…

Als we het hebben over boten doe me dan maar een Riva! :love:

Hoe hard mag je met een caravan op de snelweg? 100?
In NL 90
Volgens mij is het mogelijk bij bepaalde caravans om een Dekra-keuring te laten uitvoeren, dan mag je 100.

Meer info…
261176682

Ik zag in Italië een auto met caravan ruim 130 rijden lol…

Maar m’n punt was meer met een EV en dan elke 135 km stoppen is natuurlijk wel een beetje k**. Ik neem aan dat je normaal gesproken ook wel ff een paar uur wilt door rijden.

In theorie mag je 90, in de praktijk wordt ik 's morgens ingehaald door een busje met aanhanger met daarop zo'n minigraver met 120 km/h.
Ik weet nog goed dat ik op vakantie was als jochie, met mijn ouders. Wij reden met een karretje, dus niet te hard. Werden we ingehaald door een auto met caravan. Even later haalden wij ze weer in, omdat de combinatie links en achterstevoren stond... jammer joh!

Maar m’n punt was meer met een EV en dan elke 135 km stoppen is natuurlijk wel een beetje k**. Ik neem aan dat je normaal gesproken ook wel ff een paar uur wilt door rijden.
Welke combi van EV en caravan was het dan?
Was het een caravan van 4,3m en 1200-1300 kilo of was die al 5,5m+ en 1600kg?

Dat zijn ook wel veel stops inderdaad. Maar 7 laadstops betekent 8 "ritten", niet? Dus maar 118~119 km tussen de stops! Dat is wel erg verdrietig. Niet dat iedereen dat erg vindt, maar zou mij te vaak zijn. Anderhalf uur rijden, hooguit, en weer stoppen.

• Leuk
Waarderingen: JL86
Nooit behoefte gehad voor zo’n 100-sticker. Harder dan 85 was niet verstandig met de combi die ik had (met Octavia). Met de Tiguan ging dat beter, maar 90-95 was al prima, en in Nederland is alles 100, dus rijdt je al eigenlijk zo goed als met het verkeer mee.
Nu met de Mazda ga ik denk ik wel makkelijker verder weg en zit ik toch te denken aan een 100-keuring. Heb het dichtstbijzijnde Dekra-station al opgezocht. Eerstvolgende onderhoudsbeurt wil ik daar laten doen in combinatie met de keuring.

Het was een Tesla Model Y Long Range (oud model), caravan weet ik niet. Je kunt denk ik ook niet bij elk laadstation goed laden met een caravan dus dan moet je ook nog afkoppelen. Als je dat meerdere keren per dag moet doen wordt het wel een beetje irritant.

Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.

Verkoopprijs: € 79.900
Kilometerstand: 84.864 km
Bouwjaar: 05/2020

Hiermee zou ik wel te porren zijn voor een autovakantie

Mèh, maar ieder z'n ding. GLS is niks voor mij. Vandaag 3x G-klasse zien rijden, kan ze echt niet mooi vinden.
Doe mij dan maar een E-klasse, een 5-serie of een A6.

Vind 200km enkele reis wel de max voor met onze EV ..

Een 6 of 8 cil diesel met 1200km range.. dat is een vakantie auto.
Je moet toch stoppen, bakje koffie en toilet, kan je weer verder. Ondertussen laden vind ik echt prima. Lekker lange ritten vond ik fijn maar kan het missen als kiespijn.

Een e400/450d is 2e keuze. Die ruimte van een GLS is wel heel fijn op de lange afstand denk ik (met kroost en ega in de auto).

Alleen reizen.. dan de E!

Reed vroeger vaker 500km+ aan 1 stuk door. Heerlijk. Met de diesels soms wel eens richting de 1000km.

Maar goed, ben ook geen 20 meer. Zou nu denk ik wel stoppen na 400km om de benen te strekken.

Ik ben eens met mijn zwager van Den Haag naar de Pyreneeën gereden, als bijrijder. Meen dat ik dat verhaal eerder heb gedeeld. Hij had een Auris hatchback, niet bepaald een heerlijke reisauto in mijn ogen. En maar rijden die gast, af en toe een bakje koffie, 1x power nap en weer door. Nog nooit zo snel zo'n afstand afgelegd.

Eerder gingen we 's nachts rijden, vertrek rond middernacht. Meiden sliepen dan in de auto, ik reed dan ook lange stukken. Met de Mondeo was dat ook echt wel lekker, merk je toch dat het anders is dan de Focus. Denk dat ik het met de Capri ook wel zou kunnen, maar als je doorrijdt (130) houdt dat zonder koffer ook wel op met 250-300 km...
Maar goed, andere tijden, ik kan er mee leven. En de rest ook.

Vandaag zei de oudste na een rit van 2,5u dat het helemaal geen lange rit was. Prima!

Eerder gingen we 's nachts rijden, vertrek rond middernacht. Meiden sliepen dan in de auto, ik reed dan ook lange stukken. Met de Mondeo was dat ook echt wel lekker, merk je toch dat het anders is dan de Focus. Denk dat ik het met de Capri ook wel zou kunnen, maar als je doorrijdt (130) houdt dat zonder koffer ook wel op met 250-300 km...
Maar goed, andere tijden, ik kan er mee leven. En de rest ook.

Vandaag zei de oudste na een rit van 2,5u dat het helemaal geen lange rit was. Prima!
Voor het doorrijden is het lekker , maar ik blijf toch angstig wbt in slaap vallen. Hoe deden jullie dit ?

Hier heb ik echt een zwak voor…

Maar zou dan toch veel liever hier voor gaan. Wel zeer ongelukkige foto’s qua hoek

IMG-0141.webp%0A
IMG-0140.webp%0A
IMG-0139.webp%0A

Voor het doorrijden is het lekker , maar ik blijf toch angstig wbt in slaap vallen. Hoe deden jullie dit ?
Bedoel je met de EV?
Dit jaar hebben we niet 's nachts gereden. We zijn vroeg in de ochtend (5:30u) vertrokken. Ze hebben toen nog wel even geslapen. We hebben 3u gereden voordat we weer gingen laden en ontbijten (8:30u), toen hadden we dus zo'n 3u gereden en ruim 300 km gereden, was bij Lehrte, net voorbij Hannover. En met 26% accu niet eens grote noodzaak.
Lange ritten 's nachts doen we niet meer, maar ze trekken het dus prima om de hele dag in de auto te zitten. En dan helpt elke 2-3u een half uurtje pauze wel voor hen.

Bedoel je met de EV?
Dit jaar hebben we niet 's nachts gereden. We zijn vroeg in de ochtend (5:30u) vertrokken. Ze hebben toen nog wel even geslapen. We hebben 3u gereden voordat we weer gingen laden en ontbijten (8:30u), toen hadden we dus zo'n 3u gereden en ruim 300 km gereden, was bij Lehrte, net voorbij Hannover. En met 26% accu niet eens grote noodzaak.
Lange ritten 's nachts doen we niet meer, maar ze trekken het dus prima om de hele dag in de auto te zitten. En dan helpt elke 2-3u een half uurtje pauze wel voor hen.
Nee gewoon ‘s nachts rijden. Wij hadden het er terugweg over maar angst voor in slaap vallen en ook dag ergens aankomen waar je nog niet kan inchecken leek ons onhandig

Dat je als bestuurder in slaap valt dus? Ik reed altijd, had dan al wel even geslapen. Kan ik wel, reed dan wel stukken zonder CC bijvoorbeeld. Ik merk het wel wanneer ik moe wordt achter het stuur, dan ga ik er zsm af. Is wel gebeurd, maar nooit op vakantie.
We hebben wel eens een klapband gehad met de Mondeo op de terugweg. Daardoor zouden we heel laat bij het hotel zijn. Ervoor gekozen dat we 's nachts door zouden rijden en dan naar huis. Daar zouden we dan rond 2/3u zijn meen ik.
Mijn vriendin trok dat slecht, die reed steeds een half uur. Kon ik even power doen. Ik reed dan 2/3 uur.
Mijn ervaring is, is dat je nooit zomaar in slaap valt achter het stuur. Daarvoor merk je al dat je moe bent/wordt. En dan moet je gewoon stoppen, niet nog even door willen. Zeker met kinderen neem ik dan 0 risico. Zit ik alleen in de auto, dan...

Mm ja precies. Ik kan ook heel goed nog lang doorrijden en ben zelden vermoeid, daar zit dus ook m’n angst dat ik mijzelf schromelijk overschat.. haha

Daarvoor merk je al dat je moe bent/wordt. En dan moet je gewoon stoppen, niet nog even door willen
Dit heb ik 1x gehad en dat was vorig jaar , waren toen voorbij Arnhem. Toscane in 1x naar huis, wel gewisseld qua rijden onderweg en op bijrijdersstoel geslapen maar de laatste 900 km had ik gereden.

Zei toen we thuis waren ook gelijk ik had moeten wisselen.

Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat vermoeidheid in verkeer bij mij enkel begint op te spelen na een werkdag van rond de 20 uur, en dan ook op wegen die ik goed ken. Op de één of andere manier blijf ik op onbekende routes dan nog steeds alert. Als ik tevoren weet dat het zo’n dag kan worden staat er 1 blikje energiedrank als noodmiddel in de auto, maar over het algemeen mijd ik die troep als de p. Heb in een vorige leven al veel teveel van dat spul genuttigd toen er precies een tray onder de stoel van mn werkbus paste
:rolleyes:

Niet in nederland, masr dan in duitsland.
Die '100'- stickers zijn voor de duitse wegen
Oké, dacht dat dit dan ook in Nederland mocht. :censored:

@vermoeidheid: Ja, dat is wel een ding op lange ritten. Op een langere rit van 600 km of meer enkele reis wisselen mijn ouders altijd bewust na 300-400 km om het veilig te houden voor iedereen. Dan vind ik het wel eens jammer dat ik mijn steentje niet kan bijdragen daarin. Maar goed, ik kan weer andere dingen. ;)

Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat vermoeidheid in verkeer bij mij enkel begint op te spelen na een werkdag van rond de 20 uur, en dan ook op wegen die ik goed ken. Op de één of andere manier blijf ik op onbekende routes dan nog steeds alert. Als ik tevoren weet dat het zo’n dag kan worden staat er 1 blikje energiedrank als noodmiddel in de auto, maar over het algemeen mijd ik die troep als de p. Heb in een vorige leven al veel teveel van dat spul genuttigd toen er precies een tray onder de stoel van mn werkbus paste
:rolleyes:
Ja dat heb ik dus ook… maar daar ligt juist het gevaar denk ik zelf..

Vorige werk maakte ik best wat uur, wat betekende soms een week lang elke dag 02-03:00 ‘s nachts naar huis. Nooit last gehad (toegegeven ik reed ook flink door om alert te blijven).

Terug
Bovenaan