Het Grote AutoWeek Offtopic-topic! - Terug van ver weggezakt…

643.jpg

:ROFLMAO: :ROFLMAO:

Natuurlijk is dit 10.000x beter dan een oliefilter, maar ik zag schoon mijn kans om jullie "een poets te bakken" (dat zeggen wij hier trouwens niet) na mijn late at the party bij pagina 640 :)

Oké. Ik zit erover na te denken om me eens in 3D-printen te verdiepen. Heb een idee voor een Ferrari-projectje die ik al een tijdje heb liggen, maar losse onderdelen zijn niet te vinden. Of het past in ieder geval niet van de donor die ik heb, laat ik het zo zeggen. En anders kom je al op een kant-en-klaar model van de versie die ik wil bouwen, maar uit een veel duurder segment. Die is zeven keer zo duur als de basis die ik nu heb… :rolleyes:
Tenzij je veel wilt gaan printen of het gewoon leuk vind er mee te spelen is laten printen voordeliger dan zelf aanschaffen. Met name resin printers, wat afhankelijk van de schaal best veel gebruikt word in modelbouw, is wel een hobby die het eea kost

Oké. Ik zit erover na te denken om me eens in 3D-printen te verdiepen. Heb een idee voor een Ferrari-projectje die ik al een tijdje heb liggen, maar losse onderdelen zijn niet te vinden. Of het past in ieder geval niet van de donor die ik heb, laat ik het zo zeggen. En anders kom je al op een kant-en-klaar model van de versie die ik wil bouwen, maar uit een veel duurder segment. Die is zeven keer zo duur als de basis die ik nu heb… :rolleyes:
Maatje van mij heeft er een van 800 piek. Top ding naar wat ik begrijp en je kan echt ALLES vinden online om te printen. En als je zelf beetje handig bent met tekenen dan kom je er helemaal wel uit.

Maatje van mij heeft er een van 800 piek. Top ding naar wat ik begrijp en je kan echt ALLES vinden online om te printen. En als je zelf beetje handig bent met tekenen dan kom je er helemaal wel uit.
Mijn jongste zoon kwam van de week ineens met het idee om voor zo’n 3D-printer te willen sparen.
Ik heb geen idee wat goed is en hoeveel dat kost. Maar het lijkt me wel leuk.

Foto als basis nemen, even wat scherper laten maken met AI en een leuke slagzin bij verzinnen-> prima inzending voor de AI wedstrijd van deze week waar het over (on)zinnige opties draait.

Mijn jongste zoon kwam van de week ineens met het idee om voor zo’n 3D-printer te willen sparen.
Ik was positief verrast over wat er uit kwam. Meest random dingen zoals allemaal greepjes op maat in zijn schuur met het Makita logo zodat hij al z’n gereedschap kan ophangen

Ik wil proberen in september een weekend naar de Deutsche Technik Museum in Sinsheim (boven Stutgart) te gaan. Ze hebben van alles wat met techniek te maken heeft: (race)auto's, motoren. locomotieven, tanks, kanonnen, vliegtuigen, duikboot etc. Ook een heuze Concorde én de Tu-144, Russische Concorde.
Dan op vrijdag daar heen, hotelletje en zaterdag daar de hele dag rondstruinen en misschien zondagochtend nog 3 uurtjes en dan terug.
Sinsheim is zeker de moeite waard om te gaan kijken, krijg jegeen spijt van. Als het bevalt kun je daarna eens plannen om in Spyer te gaan kijken. Zover ik weet dezelfde organisatie maar dan nog wat uigebreider. Een weekendje is dan eigenlijk te kort.

Vooropgesteld dat ik een beetje mn weg weet in die dingen maar geen expert ben. De eerste vraag is wat wil hij maken. Gewoon wat grotere dingen (5cm plus) en stevig is een filament printer (rollen draad) vrij goedkoop te krijgen en goed genoeg.

Meeste dingen die ik laat doen is voor modelbouw, dan is detail en glad oppervlak prio en kom je al snel bij vloeibaar resin terecht. Filament schuur je je een rsi pols op

Sinsheim is zeker de moeite waard om te gaan kijken, krijg jegeen spijt van. Als het bevalt kun je daarna eens plannen om in Spyer te gaan kijken. Zover ik weet dezelfde organisatie maar dan nog wat uigebreider. Een weekendje is dan eigenlijk te kort.
Klopt, Speyer en Sinsheim zijn "zuster museums". Ik zit ook vaker in Speyer in hotel als ik naar autosport events in Hockenheim ga ( is er vlak in de buurt)

Dan kan hij over 30 jaar ook een X5 kopen. :ROFLMAO:

Voor mijn chronische pijn is dit weer niet ideaal. Zoals afgelopen vrijdag is dan weer een ander uiterste, maar doe mij dan dat maar. :p

@Robert 69, ja top museum. In Speyer zit er ook een hotelletje bij. Maar ik vond Speyer minder de moeite waard ten opzichte van Sinsheim. Wij gaan daar altijd naar het Leonardo Hotel Heidelberg Walldorf. Goede tent, lekker eten in de avond, mooie bar erbij die tot een goede tijd open is. En een zwembad met sauna onderin de kelder.

@Robert 69, ja top museum. In Speyer zit er ook een hotelletje bij. Maar ik vond Speyer minder de moeite waard ten opzichte van Sinsheim. Wij gaan daar altijd naar het Leonardo Hotel Heidelberg Walldorf. Goede tent, lekker eten in de avond, mooie bar erbij die tot een goede tijd open is. En een zwembad met sauna onderin de kelder.
Bedankt voor de tip @Nico GTR !
Ik zal eens kijken

Ik zag dat laatste weekend september weer een EV Experience is op Zandvoort.
Is dat niet wat voor een Meet & Greet jongens? Elkaar eens live zien en een rondje karren over de baan met een X merk auto?

Oké, dit moet ik even kwijt.

Op mijn werk hebben we batches variërend van 20 tot 1800 liter, dit is standaard.
We moeten ze aanmaken in het systeem (SAP voor de kenners) en daarna kunnen we ze gebruiken in onze digitale batchrecords. Tot zo ver niks geks.
Ik moet heel af en toe een batch aanmaken, maar het is niet mijn dagelijks werk. Vandaag moest het doen dus ik ga naar SAP om een 20 liter batch aan te maken. Staat er kilogram voorgeprogrammeerd... Dat is in mijn beleving raar, 1 liter water is 1 kilogram maar de grondstoffen hebben een ander soortelijk gewicht. Ik verander dus kilogram in liter, maak mijn batch aan en ga verder. Ook maak ik een IT ticket aan met de melding dat er kilogram staat waar normaal liter staat voor de zekerheid.

Paar uur later, grote paniek. Door een programmeerfout in SAP is alles op kilogram komen te staan waar het liter had moeten zijn. Hierdoor klopt de hoeveelheid berekende grondstof niet dus foute boel. Ongeveer 8 batches zijn beïnvloed, moeten wellicht allemaal de drain in.

Ik zeg dat is vervelend, maar ik ga verder met mijn batch. Chef zegt is jouw batch dan goed? Ik zeg ja, ik zag kilogram en we werken met liters dus ik heb het aangepast. Chef zegt maar heb je daar actie op ondernomen dan? Ik laat hem mijn IT ticket zien. :cool:

Dan begrijp ik het. Maar heftig, dure fout. :(
Valt nog redelijk mee, paar duizend Euro. Zonde is het zeker, maar opletten is ook een ding. Omdat ik niet vaak een batch aanmaak kijk ik wat bewuster, voor degene die ze dagelijks aanmaken is het routinewerk. En die keken dus over het kilogram/liter verhaal heen...

Had ik of iemand anders met ervaring vandaag geen batch aangemaakt dan had het dagen door kunnen gaan op de verkeerde manier. Misschien wel weken...

Zeer opmerkzaam, stel je voor dat je 20L / kg van die overheerlijke Joppie saus om zeep helpt of oh horror, Hollandse zoete frietsaus :oops:

Valt nog redelijk mee, paar duizend Euro. Zonde is het zeker, maar opletten is ook een ding. Omdat ik niet vaak een batch aanmaak kijk ik wat bewuster, voor degene die ze dagelijks aanmaken is het routinewerk. En die keken dus over het kilogram/liter verhaal heen...
Ja, dan ga je er waarschijnlijk sneller (én makkelijker) van uit dat het klopt.

Ik werk wel met sap maar dan meer of CE markeringen goed staan en productie nummers kloppen. Gewoon een flut programma omdat je je einddoel op veel verschillende manieren kunt bereiken dus als je iemamd hebt ingeleerd en die vraagt iets aan een ander krijgt hij een volkomen andere uitleg. Voor zo iemand het goed snapt duurt daarmee best wel een tijdje.

Ik werk wel met sap maar dan meer of CE markeringen goed staan en productie nummers kloppen. Gewoon een flut programma omdat je je einddoel op veel verschillende manieren kunt bereiken dus als je iemamd hebt ingeleerd en die vraagt iets aan een ander krijgt hij een volkomen andere uitleg. Voor zo iemand het goed snapt duurt daarmee best wel een tijdje.
Het is wat mij betreft ook een complex en omslachtig systeem.

Jullie steunen onze economie @massaal tanktoerisme en ik dacht, ik moet eens iets terug doen. Nu de Jumbo hier op 5km een prachtige vestiging heeft geopend kom ik namelijk minder in Hulst voor inkopen.

Ik heb dan maar een pallet ovengedroogd eikenhout besteld in Nederland; is hier niet zo courant aan te geraken, wel aan 'groen' eikenhout, maar dan moet dat spul nog 2 jaar drogen en daar heb ik geen zin in + mijn kapitaal zit daar dan 2 jaar vast in. Betere dingen te doen daarmee. En we zullen er deze winter weer gezellig warm bij zitten :giggle:

Met SAP is in de basis niets mis. Het zijn vaak de specifieke aanpassingen waar het fout gaat, omdat bedrijven moeite hebben om een goed eisenpakket voor een ERP op te stellen.

Terug
Bovenaan