Oké, dit moet ik even kwijt.
Op mijn werk hebben we batches variërend van 20 tot 1800 liter, dit is standaard.
We moeten ze aanmaken in het systeem (SAP voor de kenners) en daarna kunnen we ze gebruiken in onze digitale batchrecords. Tot zo ver niks geks.
Ik moet heel af en toe een batch aanmaken, maar het is niet mijn dagelijks werk. Vandaag moest het doen dus ik ga naar SAP om een 20 liter batch aan te maken. Staat er kilogram voorgeprogrammeerd... Dat is in mijn beleving raar, 1 liter water is 1 kilogram maar de grondstoffen hebben een ander soortelijk gewicht. Ik verander dus kilogram in liter, maak mijn batch aan en ga verder. Ook maak ik een IT ticket aan met de melding dat er kilogram staat waar normaal liter staat voor de zekerheid.
Paar uur later, grote paniek. Door een programmeerfout in SAP is alles op kilogram komen te staan waar het liter had moeten zijn. Hierdoor klopt de hoeveelheid berekende grondstof niet dus foute boel. Ongeveer 8 batches zijn beïnvloed, moeten wellicht allemaal de drain in.
Ik zeg dat is vervelend, maar ik ga verder met mijn batch. Chef zegt is jouw batch dan goed? Ik zeg ja, ik zag kilogram en we werken met liters dus ik heb het aangepast. Chef zegt maar heb je daar actie op ondernomen dan? Ik laat hem mijn IT ticket zien.