Het Grote AutoWeek Offtopic-topic! - Terug van ver weggezakt…

Met SAP is in de basis niets mis. Het zijn vaak de specifieke aanpassingen waar het fout gaat, omdat bedrijven moeite hebben om een goed eisenpakket voor een ERP op te stellen.
Yep.
Waar ik vroeger werkte was de module PP (production planning) compleet vernaggeld tot ZPP - Z is eigen programmeer werk / add-ons / work arounds en noem het maar; man dat was een groot feest bij elke upgrade!
We hadden geen catalogus, maar een theoretisch oneindig aantal producten door maatwerk en daar kon SAP (toen nog) niet mee overweg.

Jullie steunen onze economie @massaal tanktoerisme en ik dacht, ik moet eens iets terug doen. Nu de Jumbo hier op 5km een prachtige vestiging heeft geopend kom ik namelijk minder in Hulst voor inkopen.

Ik heb dan maar een pallet ovengedroogd eikenhout besteld in Nederland; is hier niet zo courant aan te geraken, wel aan 'groen' eikenhout, maar dan moet dat spul nog 2 jaar drogen en daar heb ik geen zin in + mijn kapitaal zit daar dan 2 jaar vast in. Betere dingen te doen daarmee. En we zullen er deze winter weer gezellig warm bij zitten :giggle:
Wie zijn eigen hout hakt worde er drie keer warm van…
:)

Veel meer - dan dat : zagen op 80 of 160 cm lengte in mijn bos afhankelijk van de dikte want... - naar de auto brengen aan de rand van het bos (geen 4WD & geaccidenteerd terrein, verste punt is 100m van waar de auto staat...) - thuis de boel uitladen - mooi op 40 cm zagen voor de haard - klieven - stapelen om te drogen - binnenbrengen als 't droog is. Genieten ;)

Wie zijn eigen hout hakt worde er drie keer warm van…
:)
Ik tel er wel meer:
1 - Boom zagen en in blokken verdelen
2 - Blokken in stukken kloven
3 - Gekloofd hout op de aanhanger fl*kkeren
3,5 - Rijden naar hûs en aanhanger kieperen
4 - Hout stapelen onder afdak
(veel) later:
5 - Hout halen onder afdak naar de koperen houtbak binnen
6 - Haard aanmaken en er warmpjes bij zitten

Ik tel er wel meer:
1 - Boom zagen en in blokken verdelen
2 - Blokken in stukken kloven
3 - Gekloofd hout op de aanhanger fl*kkeren
3,5 - Rijden naar hûs en aanhanger kieperen
4 - Hout stapelen onder afdak
(veel) later:
5 - Hout halen onder afdak naar de koperen houtbak binnen
6 - Haard aanmaken en er warmpjes bij zitten
Neuh, dat gestapel doe ik niet in een tempo waar ik het warm van krijg. Zagen->kloven en opfikken die handel.

Overigens stook ik enkel buiten in de ton. Pelletcv voor het huis en geen open haard hier.

CLuRs4f.md.jpg
Doe ik dit goed? :unsure:

Met SAP is in de basis niets mis. Het zijn vaak de specifieke aanpassingen waar het fout gaat, omdat bedrijven moeite hebben om een goed eisenpakket voor een ERP op te stellen.

en niet snappen hoe ze hun processen moeten/kunnen stoppen in een ERP pakket

• Leuk
Waarderingen: Twix
Yep.
Waar ik vroeger werkte was de module PP (production planning) compleet vernaggeld tot ZPP - Z is eigen programmeer werk / add-ons / work arounds en noem het maar; man dat was een groot feest bij elke upgrade!
We hadden geen catalogus, maar een theoretisch oneindig aantal producten door maatwerk en daar kon SAP (toen nog) niet mee overweg.

Had laatst een klant

Die hadden een volledig zelfbouw software systeem draaien als ERP (en meer)

Of we dat even in 3 maanden in een bestaande standaardoplossing konden migreren en laten draaien omdat de beheerder van het zelfbouw spul met pensioen gaat

En het budget: 50k

:ROFLMAO:

(Bedrijf met 20m omzet)

En dat was mijn speedrun. Tanken met de Swift, naar de drogist en naar de supermarkt. Morgen avonddienst dus de mogelijkheid om uit te slapen, dan wil ik niet allerlei verplichtingen hebben. Is gelukt, half uurtje tijd over zelfs.

En van alle consultants eromheen.

Veel bedrijven denken dat ze uniek en speciaal zijn. Dat klopt vaak wel, maar dat zit 'm niet in het ERP.
Precies. In ons geval hadden wij destijds complexe eigen processen, SAP en consultants u vraagt wij bouwen. Nu zitten we vast aan die complexe processen omdat het systeem dat vraagt. Opcalulatie prijzen bijv gaat met 20 verschillende categorieën dat samen de prijs van een product maakt.

Nu nieuw systeem… de consultants vragen hoe zijn uw processen.. en wij… vinden het heel moeilijk om juist buiten die oude processen na te denken.

Je vertelt een klant 3 keer dat wat ze willen niet handig is. Daarna ga je het implementeren en stuur je de rekening.

Jup dat is basically de werkwijze. Maar goed, wel in stapjes van 20/30k. Dan kunnen ze achteraf ook niet zeggen 'ja maar je had nee moeten zeggen'. Dat doen we, elke 30k (of naja.. elke 'milestone' he, uit de 'roadmap').

Nog 2 weken en dan ga ik intern eens kijken hoe dit allemaal werkt

Het wemelt hier van de IT-ers precies...

IT-er 1 tegen IT-er 2 : "ik heb zonet een goede grap gehoord in het serverlokaal".
IT-er 2 : "Vertel!"
IT-er 1 "1 0 0 0 1 1 1 0 0 0 0 1 1"

Waarop ze allebei in lachen uitbarsten :LOL:

ben geen IT’er

Wil je dat a.u.b. nooit meer zeggen

Ik lees net op LI : "UBS Global Wealth Report zet België wereldwijd op nummer 2 in mediaan vermogen: zo'n 277.000 dollar per volwassene. Alleen Luxemburg doet beter.
En let op het woord mediaan. Dit is geen gemiddelde dat omhoog getrokken wordt door een paar miljardairs. Dit is de Belg in het midden van de rij. De gewone Belg, met een gewoon huis en een gewone job."

Top 10 wereldwijd had ik wel geloofd, maar de tweede plaats :oops:

• Leuk
Waarderingen: JL86
QMS is toch een kwaliteitsmelding-systeem of programma? Gebruiken wij ook. Om verbetervoorstellen of afkeuren in te melden.
Zeer omslachtig.

Jup

Ik lees net op LI : "UBS Global Wealth Report zet België wereldwijd op nummer 2 in mediaan vermogen: zo'n 277.000 dollar per volwassene. Alleen Luxemburg doet beter.
En let op het woord mediaan. Dit is geen gemiddelde dat omhoog getrokken wordt door een paar miljardairs. Dit is de Belg in het midden van de rij. De gewone Belg, met een gewoon huis en een gewone job."

Top 10 wereldwijd had ik wel geloofd, maar de tweede plaats :oops:

En NL? 20e?

Oké, dit moet ik even kwijt.

Op mijn werk hebben we batches variërend van 20 tot 1800 liter, dit is standaard.
We moeten ze aanmaken in het systeem (SAP voor de kenners) en daarna kunnen we ze gebruiken in onze digitale batchrecords. Tot zo ver niks geks.
Ik moet heel af en toe een batch aanmaken, maar het is niet mijn dagelijks werk. Vandaag moest het doen dus ik ga naar SAP om een 20 liter batch aan te maken. Staat er kilogram voorgeprogrammeerd... Dat is in mijn beleving raar, 1 liter water is 1 kilogram maar de grondstoffen hebben een ander soortelijk gewicht. Ik verander dus kilogram in liter, maak mijn batch aan en ga verder. Ook maak ik een IT ticket aan met de melding dat er kilogram staat waar normaal liter staat voor de zekerheid.

Paar uur later, grote paniek. Door een programmeerfout in SAP is alles op kilogram komen te staan waar het liter had moeten zijn. Hierdoor klopt de hoeveelheid berekende grondstof niet dus foute boel. Ongeveer 8 batches zijn beïnvloed, moeten wellicht allemaal de drain in.

Ik zeg dat is vervelend, maar ik ga verder met mijn batch. Chef zegt is jouw batch dan goed? Ik zeg ja, ik zag kilogram en we werken met liters dus ik heb het aangepast. Chef zegt maar heb je daar actie op ondernomen dan? Ik laat hem mijn IT ticket zien. :cool:
Maar is het nu kilogram of liter

NL staat niet op de grafiek, enkel beschaafde Westerse landen met een prima wegennet werden vermeld :ROFLMAO:

Dan zag je ook het bizarre verschil / ongelijkheid tussen gemiddeld (X-as) en mediaan (Y-as) - de gemiddelde Zwitser heeft 900K maar de mediaan is stukken minder m.n. rond de 140K. De mediaan in LUX was het hoogst met 420K.
USA is nog frappanter, gemiddelde 700K, mediaan amper 1/10de.
Stadsstaatjes en prinsdommetjes zijn niet meegenomen.

Het was in een grafiek maar de cijfers zijn dezelfde - NL stond daar niet bij anders had ik dat wel geschreven.
Hoe hoger een land in beide rankings staat hoe 'gelijker' de rijkdom is verdeeld tussen de inwoners - zie LUX als voorbeeld. En de US als voorbeeld van een zeer ongelijke verdeling.

Terug
Bovenaan