Yep, Derailleur ben ik gaan gebruiken door de sfeer verlichting die verandert bij de motorsettings. Lijkt sprekend op de settings van mijn ebike: Groen voor Eco, Blauw voor Touring (comfort), Rood voor Sport (turbo) en Smart is Paars, maar die heb ik zelf ingesteld in de auto.
Als ik het goed begrijp heeft de huidige versie een 2 bak als ie op electro rijdt en een 8 traps automaat als de 1.8 mee komt doen. 16 verzetten zijn volgens de reclame mogelijk, dus ik moest onmiddelijk aan een wielren fiets denken met 2 kettingbladen voor en 8 kettingbladen achter. Ik ben niet van het namen geven voor auto's, maar mn moeder helaas wel, die noemt de VI "Pogey" omdat ik m kon afhalen toen Tadej Pogaçar de Tour toen aan het winnen was
Ja, de V had een knop in de middenconsole om het touchscreen te laten verspringen naar de motorsettings (MySense, Eco en Sport), maar het kwam vaker voor dat het scherm wel versprong maar je de mode niet kon wisselen, zodat je dus vast zat in de modus waar je op dat moment reed. Ik reed bv in Duitsland een stuk van 20 km verplicht in EV only omdat ik die per ongeluk had aangeklikt en dus niet meer uit kon zetten tot de batterij leeg was. Daarna sprong de motor wel aan om de batterij weer op te laden, maar nauwelijks had ie prik genoeg of hij ging weer in EV Mode verder, tot ie 10 km verder weer leeg was. Ook stoppen, contact uit en weer aan hielp niet, ook niet toen ik bij de Nurburgring even stopte bij de Devils diner en een drie kwartier er over gedaan heb een dikke cheeseburger weg te knagen. Pas 's avonds in het hotel vond het systeem dat het me genoeg had gepest.
Later hoorde ik dat het met OTA updates te maken had. De V had nog geen Google systeem, maar de eigenlijk R link plus een ingebouwde TomTom. Die updates beten elkaar wel eens en een verschil wat me opvalt met de huidige OTA's (ik heb er één gehad) is dat je netjes een melding krijgt als er een update komt, dat je moet parkeren en er van uit mag gaan dat je 30 minuten minimum de auto niet kan/mag gebruiken. Bij de V kwamen die updates tijdens het rijden en werden gewoon meteen aangezet.