Het grote Autoweek poetstopic!

Honda NSR zei:
En het spul wat ik gebruik wordt ook gewoon door dat bedrijf gebruikt, zijn poetsen ook professioneel auto's.

Er zit wel een groot verschil tussen poetsbedrijven en detailers, vergeet dat niet. ;)

@ Meeuw,
Ok, dus na regen zou je auto gewoon nog mooi moeten zijn. Inderdaad wel slim om net voor een bui je auto te gaan wassen ja.

@BMW4LIFE,

Ach, ik wil gewoon dat mijn auto weer mooi rood wordt. Hij knapt op deze manier al heel goed ik. Ik geloof dat de Riwax wel gewoon redelijk spul is, zeer zeker niet het beste, maar wel gewoon goed.

Net bijna een uur bezig geweest met alleen mijn spoiler. Ding was bijna niet mooi egaal rood te krijgen. Het is uiteindelijk redelijk gelukt, maar nog niet perfect. Morgen er maar weer een beetje optijd eraf zodat ik weer een stukje verder kan. Heb nu de motorkap, spoiler en de hele linkerzijkant gedaan. Wat een werk is het toch! Hoop morgen toch een heel eind te komen.

@Honda NSR, voor de kalkresten maakt het totaal niets uit of je wel of geen droogdoek gebruikt zoals Kreidler zegt. Als het water is verdampt en de kalk is hard geworden, heb je kalkresten. Dan ben je gewoon te laat met afdrogen, simpel zat. Die ga je ook met een goede droogdoek niet wegkrijgen. De droogdoek wordt verkozen boven een zeem om af te drogen en daarmee de kans op swirls te minimaliseren. Dus niet om kalkresten te verwijderen. Om deze te verwijderen heb je juist een product nodig dat de kalk zacht/week maakt, zodat je het daarna weg kunt wrijven.

Afgelopen weekend 1 van de 2 bedrijfs vrachtwagens gedaan.

vrachtwagendavid4.jpg

vrachtwagendavid6.jpg

vrachtwagendavid5.jpg

De rest van de foto's staan HIER

Na lange tijd werd mij weer gevraagd een auto flink onder handen te nemen..

Traditiegetrouw dus ook een reeks foto's hier op het topic.

Het lijdend voorwerp:

Opel Vectra
bouwjaar februari 1999
120.000 km gelopen
evenzoveel bacterien in het interieur.

De klus was een heftige en dit is dan ook een van de ergste die ik heb gehad.
Maar door uitbreiding van goed gereedschap was ik toch rond 15.00 uur klaar.

Mijn werkwijze:
-Om te beginnen heb ik de auto vrijwel helemaal met Dasty ontvetter ingespoten..
Overal, in wielkasten, banden/velgen/, deurstijlen, naden, kieren, in in tankklep of course.
Dit om alles goed te ontvetten voordat we gaan vertroetelen..
De wielen heb ik gedaan met Wheel Brightener van Meguiars.
Matten ingespoten met Meguiars All Purpose Cleaner en vervolgens onder hoge druk afgespoten.

Er kwam werkelijk enorm veel troep van de Vectra af!

-Daarna begonnen met wassen, gewoon met afwasmiddel vanwege de ontvettende eigenschap hiervan..
slecht voor de lak of kunststof? Veel slechter kon het echt niet worden!
Opnieuw de wielen meegepakt, plus randen en naden.

Vervolgens heb ik de auto gekleid met quik detailer van poorboys. Vooral het dak en de motorkap waren er dusdanig slecht aan toe dat zelfs een gehele smooth finish niet meer mogelijk was. Het rechtervoorpaneel zat slecht in de lak waardoor dit ook niet helemaal lekker kleide.

Daarna heb ik de Opel in twee sessies gepolijst. De eerste sessie met #86 en de rotary. De tweede sessie nogmaals met #80, en een excentrische machine, ook om alle hologrammen van de rotary weer uit te wissen.

Vervolgens alleen een laag wax aangebracht met de Meguiars M16 paste wax. Helaas waren andere lakvertroetelingen niet meer mogelijk door het gebrek aan tijd.

**Vervolgens een begin aan die smetberg van een interieur. Mensen wat was dit een bende!

-Eerst maar eens de NTSR-20 extractiemachine op de bekleding losgelaten en ALLES waar stof opzit met de extractor behandeld.
-Vervolgens nog uitgebreid uitgezogen.

-kunststof met ALL Purpose Cleaner

-Ramen met de profi-glass cleaner van Meguiars uit de detailer-lijn.

-dashboard met dashboard-spray, en banden met bandentrim (allebei van de Action, sorry, kostenbesparing moest!)

Foto's! :)

IMG_0225.jpg

IMG_0226.jpg

IMG_0227.jpg

IMG_0228.jpg

IMG_0229.jpg

En dan na de inspanningen!

IMG_0230.jpg

IMG_0231.jpg

IMG_0234.jpg

IMG_0235.jpg

IMG_0236.jpg

Dat was ie weer. Eigenaar dik tevreden :)

Ik wil binnenkort mijn auto's gaan wassen maar ben een enorme leek op dit gebied.
Ik wil het graag bij wassen houden, ik heb nog niet de kunde en de tijd om de auto helemaal zelf te waxen en te polijsten.

Spullen die ik nu heb:

Meg Gold class car wash.
Meg Tire shine gloss gell.
2 wash mitts (schaap en microvezel)
Poor boys droog doek.
2 doorzichtige emmers

Thuis staat nog een hoge druk spuit die ik ook gebruik.

Spullen die in bestelling staan:
Meg APC
2 microvezel doeken
2 badstof doeken
PB Spray and wipe

Wassen doe ik als volgt:

Afspuiten met hoge druk spuit
Auto goed inzepen van boven naar beneden met car wash shampoo.
Auto goed afspoelen en daarna checken op eventuele vieze plekken.
Als dat gechecked is de auto weer afspuiten en daarna meteen afdrogen.

Ik heb spray and wipe bestelt omdat ik heb gelezen dat je het drogen beter kan doen als je auto innevelt met spay and wipe (streep loos resultaat en meer glans) kan iemand dit bevestigen?

Vraag 2:
Ik wil meer aandacht aan het interieur besteden.
Stofzuigen is vanzelfsprekend
Nu heb ik APC besteld en ik wil dat gaan gebruiken voor de portieren (vegen op de deuren), pedalen, dashboard, is dit het goeie middel hiervoor en zoja raakt het interieur niet dof of beschadigd door de grofheid van het product?
Kan APC ook gebruikt worden op het leer?

Kunnen jullie nog producten aanraden?

Ik zie ook mensen in dit topic die erg goed bezig zijn, is het mogelijk om bij iemand een kijkje te mogen nemen hoe het allemaal in z'n werk gaat, Desnoods gebruik ik mijn eigen auto (witte Mini Cooper S) om te kijken hoe het allemaal moet.
Ik ben woonachtig in Haarlem

Ik hoor graag van iemand,

Steven

@Steef 001,

Binnen dit forum worden verschillende handelingen beschreven hoe men te werk gaat bij het grootscheeps onder handen nemen van een auto.

Iedereen gebruikt daarbij z'n eigen producten en methodes.
Zelf gebruik ik veel van Meguiars, maar ondertussen ook Poorboys, vanwege de betere 'value for money'.

Om op je vraag over dat 'spray and wipe'gebeuren terug te komen: Ik was mijn auto indien nodig in delen en doe dit eigenlijk nooit.
Vaak was ik mijn auto ook in een wasbox en neem dan shampoo, emmer, jerrycan water en alle overige benodigdheden mee.

Je wast je auto dan onder hoge druk. Bovendien kun je hier 'osmose'water gebruiken waardoor je auto ook vlekkeloos opdroogt, voor zover je niet wilt zemen, dat kan wel altijd. Gebruik in een wasbox geen shampoo, wax e.d. Alleen gewoon water of met evt. osmose.

Om op je tweede vraag terug te komen: Gebruik APC in de goeie mengverhouding. Je kunt het tot 1 op 10 verdunnen en gebruik het alleen minder verdund als het ECHT nodig is. De reinigende eigenschappen zijn bij 1 op 10 voldoende. Het kan dan ook geen kwaad, alleen niet teveel/tevaak gebruiken.
Daarna kun je verschillende interieurdressings gebruiken. Deze hechten BETER als je het oppervlak vantevoren met APC schoonmaakt.
(Hetzelfde effect als met het schilderen van een deur; de verf hecht beter indien de deur vantevoren is geschuurd/geplamuurd.)
Er is daarvoor vanalles in de handel.

APC kun je ook op leer gebruiken. daarna finishen met een leerverzorger is nog beter.
Google eens op namen zoals meguiars, poorboys, (maar ik mag niet teveel reclame maken.)

Succes.

Van de week de auto winterklaar gemaakt.

- gewassen dodo juice btbm
- drogen met metropolitan
- dap + m205 + zwarte pad
- ipa wipedown
- wolfgang deep gloss paint sealant
- wolfgang fuzion wax
- trims met dodo trim sealant
- velgen poorboys world wheel sealant
- banden wolfgang black diamond

e5d11a92.jpg

f8fd43e5.jpg

Ja, zelfs de deursponningen worden niet vergeten
0c61b77e.jpg

De dgps lekker aan het curen. Ik mis iets...
862cafb2.jpg

.... glans!
038dc928.jpg

d96c88f0.jpg

e2884a8d.jpg

22cef300.jpg

90715f56.jpg

20c7d400.jpg

b07b85bd.jpg

707ec2cf.jpg

Reflectieshots
303f3f60.jpg

750ea7fa.jpg

0b0c69e0.jpg

a7acd8f8.jpg

541e77d1.jpg

67a65fa8.jpg

b15373b0.jpg

11e77d0d.jpg

6530a62a.jpg

5f269cb9.jpg

94609e14.jpg

2dc068ff.jpg

Het interieur weer schoon en netjes gemaakt.
8114887a.jpg

42cac705.jpg

Veel te stil hier...

Enkele weken geleden benaderde iemand me of hij niet eens tesamen met mij zijn auto onder handen kon nemen. De reden had hij al aangegeven , vooral de swirls irriteerde hem. Dat gaf hij vorig jaar al aan in dit topic.

Toen Joël hier was scheen de zon volop, waardoor de imperfecties meteen zichtbaar waren, en duidelijk ook. Op bepaalde plaatsen behoorlijk wat hologrammen, en over de hele auto swirls. Ook de kleur kon wel een boost gebruiken, maar dat bleek pas naderhand. Op het einde had Joël niet alleen een groene Astra maar ook een goude, bruine en een blauwe... :lol
Nadat we de auto gefoamd hebben en gewassen hebben , zijn we de auto tesamen gaan kleien.
De bekende plekken apart met APC gereinigd:

Hierna nog eens gewassen en toen was het tijd voor de inspectie:
Zie hier de horrorgrammen :

Video:

De swirls:

Eerst maar een de werkelijk prachtige velgen behandeld, eerst met Wheel Brightener, daarna Iron-X. De banden ontvet met APC, en deze in de eerste laag Wolfgang Black Diamond gezet.

De motorruimte gereinigd met APC en ingespoten met Autoglym Vinyl and Rubber Care

Daarna kwam het “grote” werk, bijgestaan door de DAP1400 ;)

- Afplakken
- Polijsten testspot, vanwege de zon is de eerste stap van Poorboy’s, eerst de SSR2 gebruikt, dit was niet voldoende dus SSR3 icm de oranje Kompressor pad. De SYN1 nog even geprobeerd maar deze werkt echt slecht af, van Diminishing Abrassives is weinig te merken.
- 2 runs SSR3
- 1 run Monello Mezzo
- 1 run Finale
- Inspectie in de zon
- 1 run Finale
Polijststof verwijderd met APC, en de auto weer gewassen met Wolfgang Autobath.

Afgewerkt met EX-P, en getopt met de Concours wax van SmartWax. :love

En een korte video in de zon van het eindresultaat:

Leuk!

Afgelopen dagen nog de Peugeot 307 van mijn schoonvader onder handen genomen, en ook echt helemaal volledig.
Als de afgelopen 7 jaar niets aan gedaan (behalve 4x door de wasstraat geweest...in 7 jaar!!).
De velgen waren helaas niet meer te redden, maar de rest van de auto was weer helemaal top!!
Ik heb wel voor en tijdens foto's, maar eventjes vergeten eindfoto's te maken :(

Beste poetsfanaten,

Ik heb onlangs een Honda Civic gekocht uit 1999 met slecht 89.000 km. De auto staat er op een paar kleine parkeerdeukjes netjes bij. Alleen ik ben niet blij met de lak deze zit onder de wasstraat krassen.

Wat is wijsheid:
1. Zelf aan de slag gaan
of
2. Naar een poetsbedrijf gaan en de auto lekker onder handen laten nemen?

Zelf vind ik een auto poetsen leuk werk alleen ik heb geen idee op welke wijze je netjes de wasstraat krassen weg krijgt.

Iemand tips of zeggen jullie als je weinig kennis hebt gelijk geld naar het poetsbedrijf brengen?

Ik hoor het graag.

@ Honda 1,5i VTEC-E

Er zijn verschillende forummers die bijbeunen in het poetsen en polijsten van auto's.

Dat scheelt je natuurlijk veel geld, want een autopoetsbedrijf heeft een pand en personeel te betalen.

Ik weet niet in welke regio je woont, maar je zou eens kunnen kijken of er eentje bij je in de buurt zit.

Hmmm, ik ben nooit zo'n poetsfanaat geweest en zal het denk ik nooit worden (ik heb mijn eerste twee rode auto's regelmatig met Commandant bewerkt... ik geloof dat dat genoeg zegt?), maar ik wil onze Mini in de was zetten. Waar moet ik op letten, wat voor soort was is het beste?

Daarbij wil ik ook het vuil tussen de letters van de type-aanduiding weghalen, maar met een wattenstaafje had ik niet genoeg resultaat. Hoe doen jullie dat? Daarbij zit er wat mos onder de achterruit, hoe krijgen jullie dat makkelijk weg?

IMG_0876.jpg

Kort samengevat:
  • Wat voor soort was adviseren jullie voor licht geel?
  • Wat is de beste manier om vuil tussen de type-aanduiding weg te halen?
  • Hoe haal je het mos bij de randen weg?

@ Honda 1.5i VTEC-E:
Indien de kras niet te diep zit kan je ervoor kiezen om Meguiars Scratch 2.0 te kopen. Scratch is ontwikkeld voor het verwijderen van plaatselijke lichte krasjes, je kan met je hand krasjes verwijderen. Als de kras te diep in de lak zit en wanneer deze voelbaar is met uw nagel dan zal de kras waarschijnlijk alleen door een professioneel poetsbedrijf verwijderd kunnen worden.

Eventueel zou je de deep crystal Paint cleaner kunnen gebruiken, maar ik raad deze persoonlijk af omdat die is ontwikkeld voor het reinigen van je lak en het verwijderen van vervaging en oxidatie.

@ TWIX
Zou je iets specifieker kunnen zijn met betrekking tot het waxen en wassen? Wil je hem enkel wassen en waxen dan volstaat een Meguiar's NXT Wash & Wax. Indien je de kleur te dof vindt dan zou ik eerder voor een Paint restoration kit of een Meguiar's pakket 1 gaan. Persoonlijk zou ik eerst naar de filmpjes kijken, hierin staat duidelijk uitgelegd wat je stap voor stap kan doen om je auto helemaal zomer klaar te maken.

Voor de mos heb ik wel een duidelijk advies, namelijk de Bug & Tar remover. Dode insecten en teer van de straat blijven gemakkelijk op uw auto plakken en wanneer ze niet verwijderd worden hechten ze zich aan uw lak, waardoor ze beschadigingen en vlekken kunnen veroorzaken. Dit product is ontwikkeld om deze substanties gemakkelijk en veilig te verwijderen voordat er schade veroorzaakt wordt.

Ik hoop dat jullie vragen hiermee zijn beantwoord.

Ikzelf zet de oldtimers ook altijd in de poets, ik zal morgen het resultaat laten zijn van mijn laatste project (Y Ford uit 1934).

Het resultaat van een ochtendje poetsen, hij glimt weer
Foto-ZITHAPXT-D.jpg
en
Foto-CLGHFFLZ-D.jpg
. De motor en chassis zijn van een Y Ford uit '34. Het bovenstel is eerst van hout gemaakt en vervolgens door mijn vader zelf geklopt.

Misschien is dit al eens langsgekomen maar:
1. hoe verwijder je het best beschermings- of zijstrips op de deuren? Fohn en visdraad zoals bij een embleem?
2. die van mij zijn met lijm geplakt. Hoe poets je die resten achteraf weg? Kunnen wasbenzine en white spirit kwaad?

Patriek1988 zei:
Eventueel zou je de deep crystal Paint cleaner kunnen gebruiken, maar ik raad deze persoonlijk af omdat die is ontwikkeld voor het reinigen van je lak en het verwijderen van vervaging en oxidatie.

Ik raad de Deep Chrystal Paint Cleaner wel aan, je kunt het ook op een nieuwe auto gebruiken, aldus is ook bevestigd door dé Meguiars expert, Sheik. Ik heb de Meguiars Paint Cleaner zelf ook op vrijwel nieuwe auto's gebruikt en het resultaat was uitstekend. Niet dat het echt nodig was, maar het eindresultaat werd er niet minder door.

Zijn er hier op het forum poetsfanaten die in de omgeving van Rotterdam wonen? Ik wil mijn auto (406 coupe) weer onder handen laten nemen.
De auto is meerdere malen bij BOBTDI geweest(zie hier resultaat: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,3641550).
Door tijdgebrek zal het lastig te zijn om de auto naar Bob te brengen.
Graag een PM van poetsers die denken dat ze in de buurt van het resultaat van Bob kunnen komen...

@ Terence: Dat heb ik de vorige keren ook altijd gedaan. Helaas zit ik nu wat krapper met mijn tijd.
Zijn er geen forumleden in de omgeving van Rotterdam die in de in de buurt van het niveau van Bob
komen?

@Patriek: Wouw, daar moet je zeker zuinig op zijn!

Heb nu een groot deel van dit topic doorgelezen, maar echt wijzer ben ik nog niet geworden.

Ik heb vandaag mijn auto een mooie schoonmaakbeurt gegeven, maar dat blijkt niet genoeg. Op sommige plekken zit wat hars en anders spul dat ik er met geen mogelijkheid af krijg en veel van die kleine krasjes.
Via wat zoeken kwam ik uit op kleien..
Nou wil ik dat morgen graag eens proberen, maar voordat ik begin zou ik graag wat tips willen.

Veel mensen hebben het over Meguiars, dat dat het beste is. Maarja, ook meteen weer het duurst.
Is wat goedkopere klei van andere merken ook goed? Zoja, welke?
Na het kleien zet ik hem in de wax, zijn er nog stappen die ik hiervoor nog moet doen, of in ieder geval aan te raden zijn?
Het gaat om zilveren lak, wat is een goede wax hiervoor?

Ben ook maar student, dus kom a.u.b. niet met de duurste middeltjes.

Klei van basismerk carclean is prima, voldoende Last Touch bij de hand houden, beter teveel water dan te weinig!

Meguiars het beste? Nee, dat was eventjes geleden, inmiddels zijn er velen andere in de markt gesprongen waarvan Poorboys de meeste kwaliteit geeft tegen de beste prijs. En fijne producten!

Hars is overigens wel een lastige, maar probeer het maar eesn met kleien.
Een prima was is Natty Paste Blue, goedkoop maar wel erg goed en makkelijk aan te brengen. Verwacht niet dat het een jaar blijft zitten ;)

Ik kan de klei van carclean zelf niet vinden Terence. Wellicht moeten we even wat linkjes plaatsen voor Johan (y)
Die verdwaalt in alle informatie (net als ik dat 5 jaar terug deed :))

Wat je dus kortgezegd nodig hebt:

-kleisetje met stuk klei, spray en microvezeldoek op het af te nemen
-wax ala Natty paste wax blue (gebruik die zelf ook) + aplicator (pad) + microvezeldoek voor het afnemen

Dus kortgezegd het lijstje:

Klei: https://carclean.nl/product/Turtle_Wax/Refine_Shine_Clay_Bar_kit_FG6351_101964.aspx

Wax: https://carclean.nl/product/Poorboys_World/Nattys_Paste_Wax_Blue_235ml_PB-NPW-BL_100714.aspx

Doeken: https://carclean.nl/product/Valma/Microvezeldoek_40x40cm_Blauw_CC018_100342.aspx

Pads: https://carclean.nl/product/Meguiars/Gold_Class_High_Tech_Applicator_Pad__Soft_Foam__2_Pack_X3070_100094.aspx

Pads en Doeken zijn wellicht betere merken van, maar dat weet ik niet :)

Wil je het écht serieus gaan aanpakken dan ga je het 5-stappen-plan doen.

Bron: https://forum.carclean.nl/cc_postst1493/Compleet-poetspakket-voor-de-fanatieke-handmatige-beginnende-detailer.aspx

Carclean.nl forum zei:
Meguiar's:

Stap 1: Wassen (Vuiligheid van de lak verwijderen)

Meguiar's Microfiber Washmitt of Meguiar's Lambswool Washmitt
Meguiar's Water Magnet
Meguiar's NXT Shampoo of Meguiar's Gold Class Car wash

Stap 2: Clayen (Aangekoekte vervuiling als hars, teer, industriele vervuiling etc verwijderen)

Meguiar's Smooth Surface Clay of Carclean.nl Fine Grade Claybar als goedkoper alternatief
Meguiar's Quick Detailer of Last Touch voor de veelgebruiker
Meguiar's Gold Class Supreme Shine Microfiber

Stap 3: Paintcleanen (Dieptereiniging van de lak die doordringt tot in de poriën)

Meguiar's Deep Crystal Paint Cleaner
Meguiar's Gold Class Even Coat Applicator Pads

Stap 4: Polishen (Voeden van de lak, oorspronkelijke diepte en glans wordt hiermee hersteld)

Meguiar's Deep Crystal Polish

Stap 5: Sealant / Wax (Beschermende laag die de lak beschermd tegen o.a. UV-straling, strooizout etc)

Sealant:
Meguiar's NXT Tech Wax 2 of M21 de professionele variant van de NXT 2.0

Wax:
Meguiar's M16 of Meguiar's Gold Class Paste Wax
Meguiar's Applicator Pads

Een sealant gebruiken is in principe een extra stap die je kunt doen maar niet per se noodzakelijk is. Een sealant is een synthetische wax op basis van polymeren. Deze is duurzamer dan een gewone pure wax en biedt dus een langere bescherming. Een sealant wordt vóór de wax aangebracht!

Poorboys World:

Stap 1: Wassen

Poorboys World Mega Plush Mitt Large
Poorboys World Waffle Weave Drying Towel
Poorboys World Super Slick Suds Car Wash

Stap 2: Clayen

Poorboys World Elastic Clay
Poorboys World Spray and Wipe
Poorboys World Deluxe Mega Towel

Stap 3: Paintcleanen

Poorboys World SSR1 Light Abrasive Swirl Remover
Poorboys World Microfiber Applicator of Lake Country handpads om de werking van SSR1 te versterken
Poorboys Deluxe Mega Towel

Stap 4: Polishen

Poorboys World White diamond of Poorboys World Black Hole
Poorboys World Microfiber Applicator

Stap 5: Waxen

Sealant:
Poorboys World EX-P Pure Sealant of Poorboys World EX Sealant with Carnauba
Poorboys World Microfiber Applicator

Wax:
Poorboys World Natty's Paste Wax of Poorboys World Natty's Paste Wax Blue of Poorboys World Natty's Paste Wax Red Limited Edition
Hi-Tech Applicator Pad

De keuze welke pads je gebruikt bij welk product is eigenlijk een beetje aan jezelf. Ik persoonlijk doe alleen de wax met een gele applicator padje en producten als een polish of sealant met een MF pad. Zorg er wel voor dat je voor elk product een schone doek of pad gebruikt!
Producten van beide merken combineren kan ook, zoek gewoon iets wat jij zelf het fijnst vindt werken. Ervaringen met producten van gebruikers zijn ook op dit forum te vinden!

Bedankt Adinsx!
Is er nou duidelijk verschil tussen het gebruik van pads of doeken?

Heb vandaag even wat opgehaald bij de Roskamp (automaterialen). Kleien heb ik toch nog maar even uitgesteld, had alweer genoeg kosten gemaakt dus vond een goede poets en waxbeurt wel genoeg.
Heb ScratchX 2.0 van Meguiars gehaald, omdat mijn moeder eens met een schuurspons op de auto bezig was geweest :)S) en bij de deurgrepen nogal veel krasjes zaten. Die krijg je er aardig mooi mee weg. Diepere krassen lukt echter niet.
Verder nog een groen potje Turtle Wax original 'Hard shield' gehaald. Natty's paste wax hadden ze niet volgens mij.
Moet zeggen dat de Turtle Wax ook een erg mooi resultaat oplevert. Mooi glanzend en het voelt lekker glanzend/zacht aan.

JohanPG zei:
Veel mensen hebben het over Meguiars, dat dat het beste is. Maarja, ook meteen weer het duurst.

Zoveel duurder is het nou ook weer niet. Ik kocht in 2006 producten van Meguiars (paint cleaner, polish en wax) en was er totaal ongeveer 42 euro voor kwijt. De set heb ik nóg (2x per jaar poetsen, de rest van het jaar alleen wassen). Een vergelijkbaar setje van een goedkoop merk is misschien 30 euro? Dan spaar je mooi 12 euro uit. Over een periode van 5 jaar o_O Twee euro veertig per jaar, toch wel op te brengen voor een student? :rolleyes:

Ochja ik hoorder van anderen dat dat veel duurder was, dus daar ging ik maar van uit. Als je eenmaal in de winkel staat is het allemaal duur :p

JohanPG zei:
@Patriek: Wouw, daar moet je zeker zuinig op zijn!

Heb nu een groot deel van dit topic doorgelezen, maar echt wijzer ben ik nog niet geworden.

Ik heb vandaag mijn auto een mooie schoonmaakbeurt gegeven, maar dat blijkt niet genoeg. Op sommige plekken zit wat hars en anders spul dat ik er met geen mogelijkheid af krijg en veel van die kleine krasjes.
Via wat zoeken kwam ik uit op kleien..
Nou wil ik dat morgen graag eens proberen, maar voordat ik begin zou ik graag wat tips willen.

Is wat goedkopere klei van andere merken ook goed? Zoja, welke?
Na het kleien zet ik hem in de wax, zijn er nog stappen die ik hiervoor nog moet doen, of in ieder geval aan te raden zijn?
Het gaat om zilveren lak, wat is een goede wax hiervoor?

Hars haal je gewoon weg met terpetine. Bij dikke plekken even laten intrekken en een paar keer behandelen (zachte doek).

Ik heb een vermoeden dat Johan op destudenten manier aan de slag gaat Tom! ;)

Deze doeken moet je hebben (elke kleur is goed) https://carclean.nl/product/Poorboys_World/Deluxe_Mega_Towel_Koraal_39x39cm_PB-DMT-COR_100904.aspx

Die hadden we zelf nog een heleboel liggen (eerst in de winkel gekeken of het wel echt hetzelfde was), dus die heb ik dan ook gebruikt :)
@Meeuw: Terpentine was ik zelf ook op gekomen, en werkt inderdaad goed :)

Wat is het beste middel om ingebrande remstof van de binnenkant van een velg te halen? Mijn eerste poging vandaag was met onverdunde All Purpose Cleaner van Meguiars, dat is behoorlijk sterk spul. Stuk verbeterd, maar het resultaat was niet 100% (als dat al te bereiken is)...

APC is een ontvetter, op velgen heeft dat geen voldoende effect. Neem een goede velgenreiniger en velgenborstel. Bijvoorbeeld Spray and Rinse Wheelcleaner van Poorboy's World, verdund 1 op 1. Dat zou heel wat moten oplossen. ;)

Heb je speciale velgenreiniger voor nodig ( https://carclean.nl/producten/Exterieur/Velgen_en_banden/Velgenreiniger.aspx ). Bij sterke vervuiling soms 2x behandelen. Al het opliggende vuil krijg je wel weg, maar als het echt in de lak is gebrand houdt het op.

Nog een vraagje van mijn kant. Ik wou het interieur ook een beetje netjes maken. Normaal gewoon met cockpitspray het dashboard een beetje oppoetsen en stofzuigen enz, maar bij deze auto plakt het hele dashboard (de bovenkant niet, maar de rest wel) heel erg. Heel apart. Heb niet het gevoel dat er iets op zit maar eerder dat iemand er een keer iets op heeft gespoten ofzo... Sorry voor de vage omschrijving.
Enig idee wat ik hier aan kan doen?

APC is geen velgenreiniger!

Hét beste wat je kan krijgen voor je velgen is https://carclean.nl/product/CarPro/Iron.X_Cleaner_500ml_AQIC500_101833.aspx
De beste prijs-kwaliteitsverhouding is Dasty te verkrijgen bij de Wibra. Overigens kunnen sommige velgen van bepaalde merken er niet tegen, maar bijna alle.

meeuw zei:
Heb je speciale velgenreiniger voor nodig ( https://carclean.nl/producten/Exterieur/Velgen_en_banden/Velgenreiniger.aspx ). Bij sterke vervuiling soms 2x behandelen. Al het opliggende vuil krijg je wel weg, maar als het echt in de lak is gebrand houdt het op.

Alles is schoon te krijgen, dat kost alleen wel iets meer tijd dan 2x 5 min...

Weet iemand trouwens welk spul je kunt gebruiken om dof (krasjes) glas van de koplampen weer mooi te krijgen (polijsten)? Ik heb het ergens op dit forum gezien maar kan het niet terugvinden. Met scratch remover e.d. lukt het mij niet en wetsanden vind ik nogal omslachtig.

Meeuw, met schuurpapier wat je met water gebruikt (zal wel wetsanden zijn) krijg je wel het beste resultaat. Dat weet ik dan toevallig weer.
Kijk eens naar dit filmpje:
https://youtu.be/HAcLoYMSXzM

Een verhaal over wetsanden heb ik idd wel gevonden, Maar daar waren verschillende behandelingen (van grof naar fijn) nodig, dus was een nogal omvangrijke behandeling. Maar heb ook eens iets gelezen met 1 speciaal spul daarvoor.

Ik wil graag het interieur van mijn auto ook een beetje netjes maken. Normaal poets ik met cockpitspray het dashboard een beetje op. Bij de auto die ik nu heb plakt het dashboard echter heel erg. Het is volgens mij niet iets van vettigheid ofzo wat er op zit, maar het lijkt echt van het dashboard zelf te komen. Alsof iemand er ooit iets verkeerds op heeft gesprayd.

Enig idee wat dit kan zijn en wat ik er aan kan doen?

Ga alsjeblieft niet wetsanden als je er geen verstand van hebt, dat is doodzonde! ;)

@ Phaeton W12: Die Meguairs All Wheel Cleaner is echt verdund en prima voor gewone dingen (product bestaat al erg lang).
Dat jou onverdunde APC misschien beter werkt zou kunnen...

JohanPG zei:
Ik wil graag het interieur van mijn auto ook een beetje netjes maken. Normaal poets ik met cockpitspray het dashboard een beetje op. Bij de auto die ik nu heb plakt het dashboard echter heel erg. Het is volgens mij niet iets van vettigheid ofzo wat er op zit, maar het lijkt echt van het dashboard zelf te komen. Alsof iemand er ooit iets verkeerds op heeft gesprayd.

Enig idee wat dit kan zijn en wat ik er aan kan doen?

Wat voor auto betreft het? VW Golf oid toevallig?

meeuw zei:
Een verhaal over wetsanden heb ik idd wel gevonden, Maar daar waren verschillende behandelingen (van grof naar fijn) nodig, dus was een nogal omvangrijke behandeling. Maar heb ook eens iets gelezen met 1 speciaal spul daarvoor.

Ralfofzo gebruikte PlasticX van Meguiars.

Terug
Bovenaan