Het grote Autoweek poetstopic!

Bleu écume zei:
mark123 zei:
Dat snap ik heel goed ;) Een vaste wax is wat zuiniger in gebruik dan een vloeibare. Qua eigenschappen en duurzaamheid is er niet zo veel verschil. Als je het jezelf makkelijk wilt maken kijk je bijvoorbeeld naar een Poorboy's World Natty's Paste Wax.

Ok, maar wat is het verschil tussen de gewone en de blue of red variant?? en hoe je moet je die wax er op smeren??

Blue is voor de donkerdere lakken erg geschikt. Je brengt het aan met een hand applicator en wrijft het uit met een microvezeldoek.

Iemand hier nog tips hoe je het beste de gebruikte clay kunt bewaren zonder dat het uitdroogt?

Niet de hele verpakking van het kleiblok losknippen als je wat klei nodig hebt, alleen losknippen wat je nodig hebt en alleen daar de verpakking van afhalen. Beetje quickdetailer of andere lubricant op het restant en dan in een doosje/potje.

@sander28:

Idd, als de klei gebruikt is voor de lak gebruik ik hem alleen nog voor velgen, meestal bewaar ik hem in een boterkuipje op een 'warme' plek.

Even wat anders, toch leuk om te zien hoe een goede bescherming een auto mooi schoon kan houden. Nadat m'n vaders Avensis meer dan een maand niet gewassen was (verhuizen etc) vlak voor vertrek even gewassen, gewaxt met DJ Banana Armour en wat Rain-X op de zijruiten. Na dik 900 km (niet geheel droge) weg naar Solden ziet hij er dan nog best netjes uit:

IMG_0014-12.jpg

IMG_0015-11.jpg

IMG_0013-11.jpg

Ziet er mooi uit.

Ik heb zelf de volgende aandachtspuntjes bij mijn auto die ik onder handen moet nemen:
Het leer, hoe onderhoud ik dat goed.
Het dashboard.
De plastic drempels (krassen).

Ik zal deze week wat fotootjes maken van de stoelen en de drempels. Ik wil er gewoon weer een superperfecte auto van maken.

Foto's zijn inderdaad altijd gewenst!

Betreft het een nieuwe auto? Ik maak zo uit het zinsverband op van niet, er zijn mensen met veel meer verstand hiervan dan ik maar
ik zou je het volgende adviseren:

Leer: reinigen met een APC 1:10 mengsel en een zachte leerborstel, dat inborstelen en afnemen met een handdoek. Vervolgens een conditioner aanbrengen. Kijk anders eens op sites zoals autodetailing.nl / carclean.nl/forum, daar staan veel methodes beschreven.

Dashboard: APC 1:10 op nevelen, afnemen met een MF doek, en dan (wat ik gebruik) Poorboys World Natural Look aanbrengen, dat geeft weel kleur aan het dashboard.

Vandaag was het zo ver. Ik heb voor het eerst mijn eigen auto gedaan

Vanmorgen om 9 uur afgesproken met Dennis en Bart van het Carclean forum.

Alles ingeladen in de Peugeot en richting mijn werk gegaan, daar konden we binnen in het magazijn staan, droog en 'warm'.

De wagen hebben we niet gewassen, deze heeft, sinds ik hem opgehaald, stil gestaan, dus vies was ie niet.
Alleen een droogdoek eroverheen gehaald immers, hij moest toch gepolijst worden, dus een korrel zand... lekker boeiend.

We hebben de volgende produkten gebruikt (in willekeurige volgorde)

- 3M -> diverse soorten
- Monello Mezzo
- Dodo Juice Lime Prime
- Dodo Juice Super Natural
- PB Trim Restorer
- Collinite #845
- Meguiars Glass Cleaners
- en nog veel meer ...

Dennis heeft nog een aantal Meguiars produkten gebruikt, ik weet niet meer welke....

Tevens hebben we sommige delen van de wagen machinaal gewetsand. In het begin was ik hiervoor best wel huiverig, maar ... gewoon doen! Wel je verstand erbij houden.
Het is zo'n makkie :)^

Ff de boel drogen met de Delirium doek. Echt een toppertje
27022010001.jpg

27022010002b.jpg

Lekker kleien.
27022010003.jpg

Komt nog genoeg af terwijl de wagen al was gekleid bij de dealer...
27022010004.jpg

De hele boel afgeplakt voor het polijstwerk
27022010007.jpg

Swirls genoeg, dit kwam tevoorschijn na het kleien.
27022010009.jpg

Uiteraard her en der lakdiktes gemeten
27022010010.jpg

27022010011.jpg

27022010012.jpg

27022010013w.jpg

27022010014.jpg

Een uitschieter op de rechterachterkant
27022010015.jpg

27022010016.jpg

27022010017.jpg

50/50
27022010018.jpg

27022010020.jpg

27022010021.jpg

De motorkap was aardig strak, maar Dennis kwam om het idee om deze te gaan machinaal wetsanden
27022010022i.jpg

27022010023.jpg

27022010024.jpg

27022010027.jpg

27022010028.jpg

27022010029a.jpg

27022010030.jpg

Daarna polijsten tot hoogglans
27022010031r.jpg

Na
27022010032.jpg

Bart ook aan het machinaal wetsanden. Super geconcentreerd...
27022010033.jpg

27022010034m.jpg

27022010035.jpg

U vroeg om glans en reflectie? Het lijkt wel of de doek zweeft
27022010036.jpg

27022010037.jpg

27022010038.jpg

27022010039.jpg

Uiteraard wilde ik de achterkant 'clean' hebben, dus moesten de logo's weg. Helaas bleken de logo's met secondenlijm vast gezeten te hebben. De uitgeharde lijm was niet meer weg te krijgen
Geprobeerd weg te schuren.
27022010040.jpg

Gepolijst na 1 hit
27022010042y.jpg

Adrie kwam even een kijkje nemen en werd aan het werk gezet. Zelfs die gaf het op ... Voorlopig plaats ik de logo's maar weer terug.
Over een tijdje zal de achterklep + nog wat andere delen gespoten worden.
27022010041.jpg

Nog wat reflectiefoto's
27022010046.jpg

Echt een superresultaat met dit spul :)^
27022010047.jpg

27022010050.jpg

Dak ook gewetsand
27022010048.jpg

27022010052.jpg

Motorkap
27022010049w.jpg

50/50 trims. Het kunststof slurpte de Trim Restorer zowat op...
27022010051.jpg

De na foto's
27022010053.jpg

27022010054.jpg

27022010055.jpg

27022010057.jpg

Even de magazijnstelling in geklommen
27022010059.jpg

27022010060.jpg

27022010061.jpg

En naar buiten. Helaas regende het
27022010062s.jpg

27022010063.jpg

27022010064.jpg

27022010065.jpg

Beading
27022010075.jpg

Ik ben voor 85% tevreden met het behaalde resultaat. Er moeten nog een paar dingen gebeuren, maar dat komt later allemaal.

Gr. Patrick

Mooi resultaat Patrick! Maar ik had dan ook niet anders van jullie verwacht (y)

Vraagje: waarom is de motorkap en het dak met de DAP gewetsand ipv polijsten? Zijn er verschillen qua lakdikte en swirls?
Mogelijk had je ook de lijmresten op de achterklep kunnen wetsanden?

@ DKBM:

We hebben alleen het dak en motorkap machinaal gepolijst omdat deze het vlakst zijn van allemaal. Als we de hele wagen zouden doen, dan zouden we nog bezig zijn ...
Voor volledig machinaal wetsanden moet je gewoon tijd nemen en die hadden we niet.

We hadden de motorkap en dak gepolijst, met grof geschut zelfs, een Meguiars Professional So1o Wool Light Cutting Pad en diverse polijstprodukten zoals Monello Inzio, Meguiars M105, M205 en 3M Perfect-it III 09374 Fast Cut was niet afdoende. Tenminste, Dennis en ik vonden van niet.
Vandaar dat we die machinaal hebben gewetsand.

De lijmresten zitten helemaal in de lak gebrand, we hebben deze met van alles bewerkt: terpetine, thinner, wasbenzine, zelfs zoutzuur o_O
Niets hielp. De contouren van de logo's zitten nog in de lak.
Enige mogelijkheid is de achterklep (gedeeltelijk) overspuiten.

Bizar eigenlijk dat dergelijk grof geschut niet heeft geholpen. Hij is er in elk geval wel flink van opgeknapt. En zo te lezen op het cc-forum viel het met de afname van de lakdikte erg mee.

Ik ben op zoek naar een doek om de auto mee droog te maken. Heb gelezen dat het drogen met een 'gewone' zeem swirls tot gevolg heeft.

Nu heb ik een beetje rondgekeken wat er allemaal te koop is en ben uitgekomen bij 'Mothers Wax Drying Towel'. Iemand hier ervaring mee? Deze doek is ook te koop als 'Mothers Wax Wheel & Jamb Drying Towel', naar mijn idee is dit precies dezelfde doek maar iets kleiner in formaat, weet iemand hier meer van?

Of heeft iemand anders nog een ander 'redelijk betaalbaar' alternatief?

Alvast bedankt.

@Sander, over de Mother's doek hoor ik geregeld goede verhalen. De Carrand MAX Supreme Drying Towel is ook heel erg goed (is dezelfde als de Miracle Dryer van Chemical Guys alleen dan goedkoper). De Carrand doek heb ik zelf ook. Gisteren heb ik voor het eerst de Delirium Orange Drying Towel gebruikt. Wat een superdoek. Lekker zacht en goede wateropname.

Gisteren de auto gewassen. Ik was van plan wat steenslagschade weg te werken met de Langka Chip Paint Repair Kit. De lust werd me echter ontnomen nadat ik aan de linker kant dit aantrof, uiteraard zonder afzender :cry::cry:

DSCN3492.jpg

DSCN3485.jpg

DSCN3486.jpg

Toen heb ik toch wel wat zeer onchristelijk woordgebruik gebezigd in mijn nogal gelovige woonplaats.

Zijn er ook fanatieke poetsersa in de buurt van Weert/Thorn die eens een zwarte V70 onder handen willen nemen? Ik vind een auto die strak is gepoetst super, helaas heb ik geen geduld voor. Uiteraard tegen een vergoeding.

Lelijke beschadiging op de Corsa zeg. Flink balen!

@Patrick: Jij had toch vroeger ook zo'n 206 in dezelfde kleur? Deze is erg strak geworden zeg. Superresultaat!

Heb gisteren de zwarte Civic gewassen en voorzien van een laagje Bilt Hamber Autobalm. Blijf me verbazen over dat spul. Resultaat is echt mooier dan na een laagje M16. Verschillende reacties al gekregen dat ie zo geweldig mooi glimt.

@ Kristian,

Die is van m'n ex. ;)

@ Klökske,

Neem eens contact op met Bart Rooijakkers. Woont in Budel-Dorplein.
https://www.time2shine.info/

Vandaag (07-03-2010) afgesproken met Sanne van het Carclean forum om haar auto te doen. Op de Lelystad meeting was de auto nog niet in goede staat, ondanks het polijstwerk van Sanne zelf.
Vanmorgen om 9 uur stond ze voor de deur. Alles had ik ik een dag eerder op de zaak gezet, dus hoefde niets mee te nemen.

Eerst de wagen afgespoten met de HD. Vervolgens de wagen met SSF en de Gilmore gedaan. Dit alles laten weken en daarna afspoelen.

Vervolgens de wagen gewassen met Wolfgang Bath. Heerlijke shampoo.

Nadat de wagen gedroogd was, deze het magazijn ingereden.

De wagen onder de SSF. Het was zo koud, dat de grond rondom de wagen bevroor en voor de nodige bijna glijpartijen zorgde...
renaultscenic001.jpg

renaultscenic002.jpg

renaultscenic003.jpg

Eerst maar eens de boel afgeplakt.
renaultscenic005.jpg

Uiteraard hier en daar wat lakdiktes gemeten
renaultscenic013.jpg

renaultscenic014.jpg

renaultscenic015.jpg

Daarna naar de staat van de lak gekeken.
renaultscenic004.jpg

Eerst maar eens een testspot gedaan. Witte kompressor met Monello Mezzo op de rotary. Geen resultaat. Dan maar grover geschut
Dit was het resultaat van alleen de motorkap. De rest van de wagen gaf geen kleur af.
renaultscenic016.jpg

renaultscenic021.jpg

Sanne ook maar aan het werk.
renaultscenic017.jpg

De motorkap strak, zo goed als...
renaultscenic019.jpg

Met de rest van de lak waren serieuse problemen.
Wat we ook deden, niets hielp.
In direct zonlicht swirls all over the place, en in het halogeenlicht, niets te zien.

Direct zonlicht
renaultscenic021.jpg

Dezelfde deur, uit een schuine hoek gefotografeerd, met halogeenlicht, bijna niets te zien. Uit wanhoop Dennis maar eens gebeld. Die vertelde dat de lak botertje zacht is en de swirls door de doeken komen....
renaultscenic022.jpg

Met flits en halogeenlamp
renaultscenic024.jpg

Ja ja, zelfs Sanne aan de rotary. Dit terwijl ze het eng vond om met zo'n machine te werken
renaultscenic037.jpg

Dennis ook druk bezig
renaultscenic038.jpg

renaultscenic039.jpg

De rest van de auto maar afgewerkt met Final Finish op een zwarte kompressorpad en de rotary.
renaultscenic040.jpg

renaultscenic041.jpg

renaultscenic042.jpg

renaultscenic043.jpg

renaultscenic044.jpg

renaultscenic047.jpg

Dennis was er klaar mee...
renaultscenic049.jpg

renaultscenic048.jpg

Sanne trouwens ook. In het zonnetje uit de wind was het heerlijk warm.
renaultscenic050.jpg

renaultscenic051.jpg

Bij gebrek aan een short of zakken
renaultscenic052.jpg

renaultscenic053.jpg

Het Festool koppelsnoer werkt ook perfect op de DAP
renaultscenic054.jpg

Kwestie van het snoer over de schouder
renaultscenic055.jpg

Teamwork
renaultscenic056.jpg

renaultscenic057.jpg

Als wax hebben we de Dodo Juice SN 2.0 in houten pot genomen. Deze heb ik aangebracht met een 4 inch rode pad
renaultscenic058.jpg

renaultscenic059.jpg

Machine heel kort laten draaien
renaultscenic060.jpg

En op de laagste stand aanbrengen. Veel gelijkmatiger en veel minder verbruik
renaultscenic062.jpg

renaultscenic063.jpg

renaultscenic064.jpg

Trims voor
renaultscenic071.jpg

Trims na gebruik van de Wax blaster
renaultscenic072.jpg

De na foto's.
renaultscenic074.jpg

renaultscenic075.jpg

renaultscenic076.jpg

renaultscenic077.jpg

renaultscenic078.jpg

Omdat er geen zon meer was, besloten we naar Scheveningen te rijden. Eerst in de haven.
renaultscenic081.jpg

renaultscenic083.jpg

renaultscenic084.jpg

renaultscenic085.jpg

renaultscenic087.jpg

renaultscenic088.jpg

Toen naar de boulevard gereden.
renaultscenic089.jpg

renaultscenic090.jpg

renaultscenic091.jpg

renaultscenic092.jpg

renaultscenic093.jpg

renaultscenic094.jpg

renaultscenic096.jpg

Leuk die kunststof zijschermen, tot er iets tegenaan vliegt...
renaultscenic098.jpg

renaultscenic100.jpg

renaultscenic101.jpg

renaultscenic102.jpg

renaultscenic103.jpg

renaultscenic104.jpg

renaultscenic106.jpg

renaultscenic107.jpg

renaultscenic108.jpg

renaultscenic109.jpg

Speciale dank aan Dennis voor de hulp

Avond iedereen!

Vanmiddag mijn nieuwe oude corolla diesel opgehaald (bj 95). Moet goed worden gepoetst. Kleur wit verweerd/dof, echt heel slecht. Denk dat alleen machinaal poetsen nog een kans bied...

Wat ga ik hiervoor gebruiken?

Gr Chris

Nou, had nog een product van autoglym in de schuur staan, paint renovator! Dofheid en zwarte spikkels verdwijnen ermee als sneeuw voor de zon!

Maar, word echt een rot klus heb ik al door, dus toch maar ff machientje lenen.

Gr Chris

Heb je al klei geprobeerd voordat je met de paint renovator aan de slag bent gegaan?

Vandaag is het poets-seizoen weer geopend. De Caab 9-3 van een saabforum lid was aan de beurt en deze auto was daar aan toe!

Vanochtend vroeg om half negen in de auto gestipt richting het mooie brabantse land alwaar de klant een prima loods heeft om te poetsen en dat gingen we dan maar doen!

De stappen zijn bij velen wel bekend maar bij deze alsnog:

- Wassen
- Kleien
- Polijsten
- Voeden
- Sealen
- Waxen

Rubbers, motorruimte, uitlaat sierstuk, ramen, interieur, leer, het werd allemaal meegenomen zodat deze Caab er weer een zomerseizoen tegen kan.

Bij deze wat foto's:

Even afgespoeld en best vies van dat vieze weer van de laatste tijd:

Image1.JPG

Image2.JPG

Image3.JPG

Naar binnen na het wassen:
Image4.JPG

Het effect van klei:
Image5.JPG

Image6.JPG

Lakdefecten die we met polijsten aan pakken:

Image7.JPG

Image8.JPG

Weerspiegeling na polijsten en resultaat polijstbehandeling:
Image9.JPG

Image10.JPG

Image11.JPG

Image12.JPG

Eindresultaat!
Image13.JPG

Image14.JPG

Image15.JPG

Image16.JPG

Image17.JPG

Image18.JPG

Image19.JPG

Image20.JPG

Image21.JPG

Image22.JPG

Image23.JPG

Image24.JPG

Image25.JPG

Ziet er zeer netjes uit die Saab! :D Ik loop ook al een tijdje rond mijn auto grondig te poetsen en vooral de Swirls uit de lak te halen. Zou dat lukken met een normaal poetsmachine en wat wax?

Nee dat gaat helaas niet lukken. Ik heb voor meer dan duizend euro aan spullen staan om auto's in deze conditie te krijgen en ben er dan echt een volle dag mee bezig. Een simpel poetsmasjientje werkt gewoon niet goed en daar richt je vaak alleen maar meer schade mee aan.

Je mag me best is mailen of pb'en als je wilt weten wat een behandeling kost. mark.prinsen AT hccnet.nl

Die is er goed van opgeknapt!

Ik zie dat je de FERM-polijstmachine gebruikt. Hoe vind je hem? Ik heb 'm ook, alleen vind ik m wel erg zwaar in het gebruik.
Als ik een auto polijst, polijst ik 'm altijd nog excentrisch na om alle hologrammen eruit te halen.

Vandaag ben ik ook aan 't hobbyen geweest en heb de T-Sport opgefrist. Hijs weer klaar voor de zomer!
-wassen met afwasmiddel (ontvet goed! Alleen niet te vaak doen....)
-kleien met QD+ van Poorboys.
-excentrisch polijsten met #80 van Meg. zwaarder was niet nodig omdat er weinig lakdefecten inzitten. Alleen die dealerhologrammen eruit!!
-polishen met New CarGlaze van M, goed spul!
-waxen met de Marque d'Elegance van Collinite. WAT een duurzaamheid! Zit echt maanden GOED op je auto! HELE goeie ervaringen mee!
zijn prijs van 38 euro echt waard. Velgen en ramen ook meegenomen.
-Bandenspray van de Action, zit dagenlang bij goeie voorbehandeling! 2 euro!

Fotoowkes :)

903723227_6_rnbE.jpeg

903723281_6_01Qt.jpeg

903723321_6_Nz3c.jpeg

903723346_6_9nX-.jpeg

903723379_6_-d12.jpeg

903723422_6_hDLj.jpeg

903723455_6_kW-6.jpeg

903723493_6_QtAO.jpeg

903723562_6_AAHP.jpeg

De winterset ook alvast maar schoongemaakt voor volgend jaar :)

Ben eens benieuwd of jullie raad weten voor mijn probleempjes :D

Enfin ik heb een 8 jaar oude import auto uit de US waarvan de lak naar mijn mening op de meeste plaatsen erg mooi is, maar op sommige plaatsen bladdert hij af. Tenminste, er zitten scheurtjes en je zou het eraf kunnen trekken. Dit los je met poetsen niet op, lijkt mij, en als ik het laat spuiten ben ik bang kleurverschil te gaan zien. Het is een pickup en bij de laadklep is de lak beschadigt en ook het dak, waar de hoek zit tussen dak en achterraam.Inmiddels heb ik hem afgelopen zaterdag behandelt met een krassenverwijderraar en Triplewax van CarPlan.

Naar aanleiding van dit topic toch eens naar de winkel voor betere spullen, en kijken wat daar het resultaat mee is.

@ DodgeDakota: Er zijn geen middeltjes die loslatende lak opeens weer vast maakt. Dit topic gaat over het behandelen, onderhouden en beschermen van de lak, niet over het vervangen van de lak. Jouw auto moet gewoon gedeeltelijk overgespoten waar de oude lak laag nog goed vast zit, waar de lak los laat moet deze volledig verwijderd worden en opnieuw opgebouwd worden. Erg prijzig maar bij een Uni-lak kun je het ook prima zelf doen als je een beetje handig bent.

Hallo allemaal,

Op mijn auto zie ik na een buitje regen op verschillende plekken, maar vooral onder de buitenspiegels, vieze strepen. Het valt me op dat veel meer auto's dit hebben, maar niet allemaal.

Foto-V8NUR6QB.jpg

Het ziet er lelijk uit. Wat kan ik doen om dit minder te maken (en dan zonder mijn auto regelmatiger dan eens per 2 weken te moeten wassen)?

Als je hem een keer goed gewassenen het zit er nog, dan zou je hem eens moeten kleien. Ik denk dat dat wel gaat helpen.
Voor de rest, zie reactie DKBM.

Ik zie dat er vuil blijft zitten rondom de voet van de buitenspiegel. Ik neem aan dat de andere plekken waar deze strepen voorkomen ook vuil zijn? Water en vuil hopen zich daar op en loopt van daaruit in een vuile straal naar beneden, met strepen als gevolg. Maak vooral de randen goed schoon en hou ze ook schoon. (y)

Je ziet bij meerdere auto's met 'losse' spiegels dat er waterresten (strepen of druppels) op de deur achterblijven.

Ha bedankt voor jullie reacties.
Dat vuil valt inderdaad op. Nu heb ik de auto een week en is hij voor vorige week netjes en schoon afgeleverd. Die troep zat toen nog niet langs de rand zoals je dat nu ziet. Ook op sommige plaatsen onder de raamrubbers lijkt het een beetje uit te lopen. Het lijkt bij deze auto wat meer te zijn dan bij vorige auto's. Het is trouwens een Citroen C4.

Hans

@ Hans, allereerst gefeliciteerd met je nieuwe voiture.
Probeer met een fijn en smal borsteltje in combinatie met APC (desnoods een goede shampoo) deze randen schoon te maken, vooral onder de randen / rubbers. Probeer niet op de lak te borstelen om swirls te voorkomen. Het kan zijn dat je het een paar keer moet herhalen in het begin.

Vandaag na precies 1 maand de wagen afgemaakt.

- wassen Wolfgang Bath
- drogen delerium doek
- dap + witte pad + monello finale
- dap + rode pad + meguiars M205
- dap + zwarte pad + dodo juice lime prime lite
- dap + zwarte pad + wolfgang fuzion
- ruiten met meguiars glass cleaner concentrate
- ruiten behandeld met Pro Vison rain clear gel
- trims met poorboys trim restorer
- banden met wolfgang black diamond
- wieldoppen met Collinte 845

Dennis, bedankt voor de ahum, charmante foto's ...

20628032010005.jpg

20628032010006.jpg

20628032010007.jpg

Dodo Juice Lime Prime Lite

20628032010009.jpg

20628032010010.jpg

20628032010011.jpg

20628032010012.jpg

Goedkeurende blik van de meester

20628032010014.jpg

20628032010015.jpg

20628032010016.jpg

Na foto's

20628032010003.jpg

20628032010008.jpg

20628032010020.jpg

20628032010021.jpg

20628032010022.jpg

20628032010023.jpg

20628032010024.jpg

20628032010025.jpg

Kleurverschilletje. En ja, het zijn allebei dezelfde kleur: code EGE, Blue de Chine

20628032010026.jpg

20628032010027.jpg

20628032010030.jpg

@ Remon,

Zijn serieus dezelfde kleuren. De mijne komt uit 1999, die van m'n ouwe heer uit 2000.

Kleurcode EGE, Blue de Chine

Er zit 24 manuren in aan polijsten, wetsanden, enz.

Hebben jullie tips om een autointerieur kots-vrij te maken? (minderjarige collega's die teveel hebben gedronken op een bedrijfsfeest enja... ik was de BOB... :cry: )

Ik heb tot nu toe met een sopje de bekleding schoongemaakt en de rest van t interieur. voor de rest uitgezogen en een spray erop gesprayed die de nare geurtjes weghaalt. maar toch, het zit me niet lekker en wil gewoon echt een schoon interieur weer. Misschien ga ik ook wel gewoon dinsdag of woensdag naar een bedrijf die autointerieurs schoon maakt, maar als ik zelf al wat kan doen...?

Thnx alvast :)

Even de bekleding inspuiten met APC van Meguiars en dan de extractor er overheen werkt naar mijn mening het beste. Maar je kan ook OXI-bekledingsreinger bij de Action halen, bekleding hiermee inspuiten en schoon wrijven met een vochtige doek, vervolgens er nog een keer overheen gaan met een schone droge handdoek.

Afgelopen zondag de auto nogmaals gewassen en in de wax (Wolfgang Fuzion) gezet samen met nog iemand van het CC forum

nickron008.jpg

nickron004.jpg

nickron009.jpg

Banden gedaan met Wolfgang Black Diamond. Heerlijk spul, geeft een mooie zwarte satijnen afwerking
nickron010.jpg

nickron012.jpg

nickron013.jpg

nickron014.jpg

nickron016.jpg

nickron017.jpg

nickron018.jpg

nickron019.jpg

nickron021.jpg

Tevens gelijk de dakspoiler gemonteerd

Voor:
spoiler001.jpg

Even met tape vastgezet
spoiler002.jpg

spoiler003.jpg

spoiler004.jpg

spoiler005.jpg

spoiler006.jpg

spoiler007.jpg

Goedemorgen poets-fans!

Normaal durf ik me niet in dit topic te vertonen, omdat ik niet zo'n diehard poetsfanaat ben (integendeel eigenlijk), maar ik heb nu toch mijn hoop op jullie gevestigd. Mijn pa heeft afgelopen zaterdag bitumengolfplaat achterin de Octavia vervoerd. Waarschijnlijk heeft'ie bij het in- of uitladen langs het dak geveegd, met deze twee littekens als resultaat:

Bitumen lijkt een soort teerachtige rotzooi. Is er iemand die een idee heeft hoe ik dit zou kunnen verwijderen uit de dakbekleding?

Afgelopen zaterdag op de Budel meeting mn wagentje weer gedaan.

- Wolfgang Bath
- Dodo Lime Prime
- Dodo Lime Prime Lite
- Dodo Super Natural 2.0
- Wolfgang Fuzion

budelmeeting10042010008.jpg

budelmeeting10042010011.jpg

budelmeeting10042010012.jpg

budelmeeting10042010015.jpg

budelmeet(1).JPG

budelmeet(2).JPG

budelmeeting10042010096n.jpg

budelmeeting10042010097.jpg

budelmeeting10042010098.jpg

budelmeeting10042010099.jpg

budelmeeting10042010100.jpg

budelmeeting10042010101.jpg

budelmeeting10042010104.jpg

budelmeeting10042010106.jpg

budelmeeting10042010027.jpg

budelmeeting10042010028.jpg

Gr. Patrick

Alweer een tijdje geleden dat ik in dit gedeelte actief ben geweest maar gelukkig had ik vandaag weer een auto op het programma staan! Nadat ik gisteren de 3e tentamenperiode heb afgesloten stond er vandaag in m’n agenda: Mercedes SLK. De informatie die ik vooraf kreeg was dat hij 4,5 jaar oud was en wel eens een goed beurtje nodig had. Ik had de polo volgeladen en ging op pad. Onderweg had ik me allerlei doemscenario’s voorgesteld maar dat viel ontzettend mee, ik trof een volledige egale (op 1 deukje na dan) auto aan. Het was een 350 volgeladen met opties zoals de airscarf en Designo leer, de eigenaresse had net 2 nieuwe achtervelgen laten monteren dus dat scheelde veel schoonmaakwerk.

De vrachtwagen:
IMG_0026-7.jpg

Vooraf:
IMG_0027-6.jpg

IMG_0028-4.jpg

IMG_0029-6.jpg

IMG_0033-5.jpg

IMG_0034-8.jpg

IMG_0035-6.jpg

IMG_0037-5.jpg

IMG_0039-5.jpg

IMG_0040-3.jpg

IMG_0041-4.jpg

Wat de eigenaresse (en de Mercedes garage) het belangrijkste vond:
IMG_0030-8.jpg

IMG_0031-8.jpg

IMG_0032-9.jpg

Alle velgen even met APC 1:4 schoongemaakt:
IMG_0042-5.jpg

IMG_0044-3.jpg

Alle sponningen, kiertjes, gaatjes en openingen met APC 1:10 schoongemaakt:
IMG_0045-6.jpg

IMG_0046-5.jpg

IMG_0047-2.jpg

IMG_0048-5.jpg

IMG_0049-3.jpg

IMG_0050-4.jpg

Eerst even de ergste gedeeltes aan de onderkant schoongemaakt:
IMG_0053-3.jpg

IMG_0054-3.jpg

Daarna de hele auto geclayd, hij was mooi schoon! Kwam op de vlakke delen bijna niks vanaf, aan de onderkant zal wel veel teer.
IMG_0055-2.jpg

IMG_0057-3.jpg

IMG_0059-4.jpg

IMG_0060-4.jpg

IMG_0061-2.jpg

IMG_0063-1.jpg

IMG_0064-2.jpg

Polijsten
IMG_0065-2.jpg

IMG_0067-3.jpg

Interieur
IMG_0070-2.jpg

IMG_0071-2.jpg

IMG_0072-2.jpg

IMG_0073-1.jpg

IMG_0074.jpg

IMG_0075-1.jpg

IMG_0077-2.jpg

IMG_0078-1.jpg

En de finishing touches:
IMG_0080-2.jpg

IMG_0082.jpg

IMG_0083-1.jpg

IMG_0085-1.jpg

De afters (de zon werkte goed mee)
IMG_0087-1.jpg

IMG_0088-1.jpg

IMG_0090-4.jpg

IMG_0091-2.jpg

IMG_0092-3.jpg

IMG_0094-2.jpg

IMG_0095-2.jpg

IMG_0096-2.jpg

IMG_0097-2.jpg

IMG_0098-1.jpg

IMG_0099-2.jpg

IMG_0100-1.jpg

Hij is overigens gewaxd met DJ Banana Armour.
Dus van:
IMG_0027-6.jpg

Naar:
IMG_0101-2.jpg

zo, da's een massive load of foto's :p
maar het geeft wel een goed resultaat.

Mijn LNA heeft last van groenige aanslag op de kunststofdelen aan de buitenkant. Ik vroeg me af hoe ik deze algen weg krijg?

DISCLAIMER: Deze write up bevat schokkende foto's!!!

Vrouw + schuurspons + autowassen = géén goede combinatie!

Dit weekend stond er een Mazda 6 op het program voor Dibbuz & Patrick met hier een daar een schuurspons incidentje.

Als je van een afstandje keek en onder bepaald hoeken is er niets aan de hand, prachtige lak zelfs!
mazda604.jpg

mazda605.jpg

mazda612.jpg

Maar als je beter kijkt....
mazda606.jpg

mazda607.jpg

mazda608.jpg

mazda609.jpg

mazda610.jpg

mazda611.jpg

mazda613.jpg

mazda614.jpg

mazda615.jpg

mazda616.jpg

mazda617.jpg

mazda619.jpg

mazda601.jpg

mazda602.jpg

Ja lieve kijkbuiskinderen, de hele is gewassen met een schuursponsje, en dan niet met de zachte kant...
Iemand dacht er goed aan te doen totdat het water opgedroogt was.
De wagen gaat de verkoop in en je begrijpt, deze vorm van "kunst" is niet echt een waardeverhogende factor.

Hoe ga je zoiets aanpakken? Flinke woolpad, zware compound en gaan met die banaan?
Deze keer wouden we het anders aanpakken: machinaal wetsanden.
Met machinaal wetsanden haal je heel egaal lak weg op een effectieve manier.

Met een laser markeerden we 1 exacte plek op de motorkap, dat zou ons ijkpunt worden om te bepalen hoe hard de lak is.
Met een DAP500, tussenschijf en een Abralon 2000grit schuurschijf in de aanslag zijn we aan de gang gegaan.
De 1e keer voorzichtig en vrij kort, even kijken wat het doet. Lak eraf is 1 ding, lak erbij is een heel ander verhaal.

Deze lak bleek uitermate hard, pas na 4 of 5 keer met de machine en 2000 Abralon wou er 5-8 micron van de lak af.
Ons eikpunt had 179 micron en na behandeling 173, deze werd nog nabewerkt met een 4000 Abralon en dan oppolijsten, er gaat dus nog wat vanaf.

En dan moet je een keuze maken, je kan niet alle krasjes weghalen omdat er simpelweg te weinig uren in een dag zitten en aan het eind van de dag moet de auto klaar zijn.
De zijkant waren minder erg dus die deden we met de woolpad, het dak was erg dun 85 tot 97 micron. Helaas meet je dan alles vanaf het metaal af.
Je weet dus niet of het de blanke lak is die dun is of misschien wel de primer. Het risico wil je dus niet nemen dus 1 of 2 hits met wool was het maximul.
De achterklep en motorkap werden dus gesand, dat kostte al erg veel tijd laat staan als je een hele auto moet doen 8o

Plan van aanpak:
-wassen van de auto
-kleien
-sanden van motorkap en achterklep
-polijsten van de hele auto met woolpad en zware compound (M105 en Menzerna)
-polijsten van de hele auto met Monello Kompressor Polishing pad en Monello Mezzo/Menzerna Super Finish
-nabewerken van de hele auto met DAP500 en Monello Finale/Final Finish
-pre-wax met Valet Pro Achilles Prep
-gewaxed met Fuzion
-bandjes met Meguiar's Endurance
-diverse klusjes (kunststof, glaswerk)

Genoeg geluld, foto's!
Eerst maar eens afspuiten:
mazda664.jpg

Gelukkig zat er in de wielkast geen vuil...
mazda603.jpg

Patrick proeft de testklei:
mazda666.jpg

Helaas voor deze auto te zacht, heavy clay was nodig:
mazda620.jpg

Lak na het kleien:
mazda621.jpg

mazda622.jpg

mazda623.jpg

mazda624.jpg

mazda625.jpg

mazda626.jpg

mazda627.jpg

mazda628.jpg

Nog even een leuk testje met Autoglym SRP en Poorboy's Black Hole op deze lak.
mazda629.jpg

SRP:
mazda630.jpg

Black Hole:
mazda631.jpg

Duidelijk dus dat beide deze lak donkerder maakt.

Laserpoint:
mazda632.jpg

Sandingspulletjes:
mazda633.jpg

Voor sanden:
mazda634.jpg

mazda635.jpg

Na het sanden:
mazda636.jpg

mazda637.jpg

mazda638.jpg

mazda639.jpg

Na het oppolijsten:
mazda640.jpg

mazda641.jpg

Alles eruit zou je denken, helaasch. Had het eruit gekund? Waarschijnlijk wel maar dan hadden we veel meer tijd moeten hebben.
mazda642.jpg

mazda644.jpg

mazda645.jpg

mazda646.jpg

Zonnetje erop en de metallic zei: "pop!"
mazda643.jpg

mazda644.jpg

mazda645.jpg

mazda646.jpg

mazda647.jpg

mazda648.jpg

mazda649.jpg

mazda650.jpg

mazda651.jpg

mazda652.jpg

mazda653.jpg

mazda654.jpg

mazda655.jpg

mazda656.jpg

mazda657.jpg

mazda658.jpg

mazda659.jpg

mazda660.jpg

mazda661.jpg

mazda662.jpg

mazda663.jpg

Ook nog diverse filmpjes gemaakt en aan elkaar gemonteerd.
Dit was de eerste keer dat ik een videocamera in mijn handen had dus excuses voor het slechte camerawerk.
Ondanks dat het in het filmpje ook staat:

DISCLAIMER: dit filmpje is NIET educatief bedoeld en ook NIET om te laten zien hoe moet.
Wetsanding is ook voor mij nieuw, ik doe vast dingen niet goed maar het eindresultaat mocht er toch wezen en daar draait het natuurlijk om
KLIK

Mijn reportage bijdrage:
Vandaag met Dennis een Mazda 6 aangepakt.

Dennis had mijn een tijdje geleden benaderd met de vraag of ik zin had in een klus.

De wagen was gewassen met een schuurspons, nee, niet met de gele kant, maar met de groene kant.
Dat voorspelde weinig goeds.

Plan van aanpak:

wassen 1 emmer methode
drogen
kleien
wetsanden
polijsten
waxen
details nalopen

Gebruiktte spullen:

wetsand schijven korrel 2000, 3000 en 4000
menzerna fast gloss (testsample van menzerna)
Meguiar's M105
menzerna final finish
monello finale
wolfgang fuzion

Ongetwijfeld zal ik wel het een en ander zijn vergeten

De picca's

Mazda6001.jpg

Eerst maar eens lekker wassen met een flinke (overdosis) shampoo
Mazda6008.jpg

Mazda6002.jpg

Mazda6003.jpg

Mazda6004.jpg

Mazda6005.jpg

Mazda6006.jpg

Mazda6007.jpg

Mazda6009.jpg

Mazda6010.jpg

Daar waar het thuis hoort...
Mazda6049.jpg

Mazda6011.jpg

Mazda6012.jpg

Mazda6013.jpg

Mazda6014.jpg

Mazda6015.jpg

Mazda6016.jpg

Mazda6017.jpg

Mazda6018.jpg

Mazda6019.jpg

Mazda6020.jpg

Mazda6021.jpg

Mazda6022.jpg

Mazda6023.jpg

Mazda6024.jpg

Mazda6026.jpg

Leuke test tussen SRP en Black Hole
Mazda6033.jpg

Mazda6034.jpg

Mazda6035.jpg

Hoezo vullend vermogen..
Mazda6036.jpg

Om precies te zien hoeveel lak we wegschuurden, hebben we een statief opgesteld met een lades en deze de hele tijd op 1 plek gehouden.
Mazda6037.jpg

Mazda6038.jpg

Mazda6039.jpg

Mazda6040.jpg

De laser.
Mazda6042.jpg

Mazda6043.jpg

Mazda6047.jpg

Mazda6050.jpg

Wetsanden van de kofferbak
Mazda6044.jpg

Mazda6046.jpg

Mazda6048.jpg

Wat lakmetingen op de kofferbak
Mazda6050.jpg

Mazda6051.jpg

Mazda6052.jpg

Mazda6053.jpg

Bij dit soort opstaande randen is het verstandig om het hoger gelegen deel af te plakken. Je wilt niet weten wat voor schade je aanricht aan de randen als je aan het polijsten en/of wetsanden bent
Mazda6054.jpg

De gebruiktte gear op de kofferbak
Mazda6055.jpg

4 erwtjes produkt is al voldoende
Mazda6056.jpg

50/50
Mazda6057.jpg

Mazda6058.jpg

Voor
Mazda6059.jpg

Na
Mazda6060.jpg

wat een reflectie
Mazda6061.jpg

Mazda6062.jpg

Mazda6063.jpg

Mazda6065.jpg

Dennis aan het polijsten met de Fast Gloss van Menzerna
Mazda6066.jpg

Mazda6067.jpg

Mazda6069.jpg

Mazda6070.jpg

Mazda6071.jpg

Mazda6072.jpg

50/50
Mazda6073.jpg

Mazda6074.jpg

Veiligheid boven alles, bril op, gehoorbescherming in
Mazda6075.jpg

Ook even een polijstmiddel van Festool geprobeerd
Mazda6076.jpg

Na het polijsten de wagen naar buiten voor een wasbeurt, ditmaal wel met de 2 emmer methode!
Mazda6077.jpg

Mazda6078.jpg

Mazda6079.jpg

Aardige beading na slechts het polijsten
Mazda6080.jpg

De ramen gedaan aan de binnenkant. Zijn ze vies? Nee, ze zijn smerig
Mazda6082.jpg

De na picca's

Mazda6083.jpg

Mazda6084.jpg

Mazda6085.jpg

Mazda6086.jpg

Mazda6087.jpg

Mazda6088.jpg

Mazda6089.jpg

Mazda6090.jpg

Mazda6091.jpg

Mazda6092.jpg

Mazda6093.jpg

Mazda6094.jpg

Mazda6095.jpg

Mazda6096.jpg

Mazda6097.jpg

Mazda6098.jpg

Mazda6099.jpg

Mazda6100.jpg

Mazda6103.jpg

Mazda6104.jpg

Mazda6106.jpg

Mazda6107.jpg

Bedankt voor het lezen/kijken

Mensen ik heb een vraag, misschien kan die hier beantwoord worden. Ik heb een oude Mercedes met witte unilak (klassiekwit), die stond een paar dagen geleden in de buurt van bomen waar toen net een soort van verdroogde bloemetjes uitvielen, ik zag ze op de auto liggen en dacht die veeg ik eraf en klaar. Helaas hebben ze hun sporen achtergelaten in de lak, lijkt wel een soort 'ingebrand' stuifmeel, nu heb ik de auto gewassen maar het is er niet af. Van een afstandje valt het niet echt op, maar van dichtbij zie je het duidelijk.

Ik ben niet zo'n poetsman, dus ga even niks proberen totdat ik meer weet, wil de lak niet verder beschadigen. Heb opzich goede hoop dat het uitbleekt in de zon, maar zou liever een meer concrete oplossing hebben natuurlijk.

Bedankt alvast! :)

Ik ben op zoek naar een manier om de zwarte strepen weg te halen die je met je schoenen achterlaat op de plastic dorpels. Denk dat dit rubber is ofzo, wat van je schoenzolen afkomt. Ik kreeg de tip om het te proberen met een gum maar dat helpt niet. Deze strepen zitten helaas ook op het stof aan de onderkant van de deur. Ik erger me hier groen en geel aan omdat ik ze tot nu toe niet weg krijg.

Iemand nog tips om nicotine aanslag van de ramen te krijgen, of voldoet glassex gewoon?

Mooi hoor, die Mazda 6!

Ik heb ook nog een vraagje. Ik heb gister de auto van mijn vader gewassen. Dat ging prima, gewoon Valma Wash & Shine gebruikt, en Valma velgenreiniger. Verder de 2 emmer methode gebruikt, en de auto gewassen met een microvezel washandschoen.
Ik heb de auto droog gemaakt met 2 microvezeldoeken, maar het probleem was dat ik de auto toch niet helemaal droog kreeg met de microvezeldoeken. Ik wilde geen zeem gebruiken.
Er zitten nu hier en daar een paar kleine watervlekjes op de auto. Hoe kan ik dit in het vervolg voorkomen?

Een echte droogdoek gebruiken?

Ik gebruik een mothers droogdoek en daarmee kan ik de hele auto droogmaken. Nemen flink veel water op.
Verder de auto goed in de wax zetten zodat het water er makkelijker afdrijft kan ook helpen :)

Ok, ik zal eens kijken voor zo'n echte droogdoek.
Of ik koop er nog wat microvezeldoeken bij.

De auto van mijn ouders is nu 1,5 week oud, en heeft bij aflevering een Waxoyl behandeling gehad.
Kan er dan gewoon een extra waxlaag overheen?

@ sgtpeppers,

Je kan met klei aan de slag, deze haalt de vervuiling úit de lak.

41285420.jpg

2SCCCclaying10.jpg

En ja, dit is veilig voor je lak. Waarschijnlijk zul je ook alle swirls blootleggen omdat deze min of meer opgevuld zijn met vuiligheid.

Swirls
2VolvoHorrificSwirlsCrop.jpg

@ Malt007:

Probeer het eens met een APC van Meguiars of Poorboys World. Verdunnen naargelang de vervuiling;
normale vervuiling 1:10 of zware vervuiling 1:4 verdunnen.
Opsprayen, even laten inwerken, inborstelen met een zachte borstel en dan afnemen.

Voor nicotineaanslag kun je de Meguiars Glass Cleaner Concentrate gebruiken. (alleen in gallons 3,78 liter leverbaar). Te verdunnen in 1:10 verhouding.
Of je kunt de Meguiars NXT Generation glass Cleaner gebruiker. Hetzelfde spul, alleen RTU (ready to use en in verhouding verschrikkelijk duur!)
Gallon 3,78 liter geeft ruim 40 liter gemixt produkt, kosten 31,99
NXT 710ml kost 12,00 euro

Of gewoon niet meer roken in de auto. Als er iets ranzigs is, dan is het wel roken in de auto :confused:

@ Mechanix,

Ik gebruik de Delirium Orange droogdoek. Met deze doek kan ik 2 auto's (formaatje 206) afdrogen zonder de doek uit te wringen.
Doek is 60x90 cm en kost 19,99
Gebruik geen microvezeldoeken omdat deze geen absorberend vermogen hebben. De vezels zijn dunner en niet lang genoeg om veel vocht vast te houden.
Kleine tip, zet de auto, indien mogelijk met 2 banden op de stoep. Hierdoor staat de auto schuin en kan het water sneller weglopen. Wacht eerst met gelijk drogen, laat het water eerst zoveel mogelijk weglopen.

De Waxoyl behandeling is niets meer dan een synthetische wax (=sealent) die ze op de lak hebben aangebracht. Je kan er gewoon een normale wax overheen aanbrengen.
De Waxoyl wordt met een factor 10 doorverkocht als een hele marketingtruc. Geen krassen meer, de auto hoeft een jaar niet gewassen te worden bla bla bla...

:rolleyes:

Inderdaad, beetje overdreven. Hoewel het me gister nog niet was opgevallen.

Sowieso staat de boel dubbel in de post :confused:

Terug
Bovenaan