Het grote Autoweek poetstopic!

@ Patrick, Bedankt voor de tips! Duidelijk dat we hier met een echte schoonmaker te maken hebben. Toevallig aan het staken vandaag? :T

Wat het roken betreft, dat is inderdaad zonde. Maar o zo lekker wat mij betreft. Gelukkig gebruik ik de asbak niet (ja ik ben zo'n aso die zijn peuken op straat gooit). Maar dit scheelt ontzettend qua stank. Dus ik heb alleen last van de nicotine aanslag en die is dermate heftig dat ik met die zon van het moment geen ruk zie.

Patrick. zei:
@ Mechanix,

Ik gebruik de Delirium Orange droogdoek. Met deze doek kan ik 2 auto's (formaatje 206) afdrogen zonder de doek uit te wringen.
Doek is 60x90 cm en kost 19,99
Gebruik geen microvezeldoeken omdat deze geen absorberend vermogen hebben. De vezels zijn dunner en niet lang genoeg om veel vocht vast te houden.
Kleine tip, zet de auto, indien mogelijk met 2 banden op de stoep. Hierdoor staat de auto schuin en kan het water sneller weglopen. Wacht eerst met gelijk drogen, laat het water eerst zoveel mogelijk weglopen.

De Waxoyl behandeling is niets meer dan een synthetische wax (=sealent) die ze op de lak hebben aangebracht. Je kan er gewoon een normale wax overheen aanbrengen.
De Waxoyl wordt met een factor 10 doorverkocht als een hele marketingtruc. Geen krassen meer, de auto hoeft een jaar niet gewassen te worden bla bla bla...

:rolleyes:

Ik weet dat er mensen sceptisch zijn over Waxoyl, maar mijn vader heeft het er nou eenmaal op laten smeren, dus ik moet er maar mee leven.
Wat is een leuke wax om mee te beginnen?

@ Mechanix,

Een goede en goedkope wax is bijvoorbeeld de Poorboys World Natty's Paste Wax.

Wil je een stapje hoger en het budget laat het toe, kijk dan eens naar de Dodo Juice waxen.

Afgelopen weekend stond de Volkswagen Golf III van mijn broer op het programma.

Gerbruiktte materialen in willekeurige volgorde:
- shampoo plus
- klei + lubricant S&W en Dodo Borm Slippy
- Monello mezzo, inizio en finale
- Poorboys World White Diamond
- Wolfgang Fuzion
- Poorboys World Trim Restorer
- Wolfgang Black Diamond
- Meguairs Glass Cleaner Concentrate
- De gebruikelijke doeken, pads enz.

Om 08:00 uur afgesproken bij mij op de zaak.
Eerst maar eens een rondje om de auto gelopen om de staat van de lak vast te stellen.
vwgolfiii001.jpg

vwgolfiii002.jpg

Vies? Erg vies!
vwgolfiii003.jpg

Restanten van stickers.
vwgolfiii004.jpg

vwgolfiii005.jpg

vwgolfiii006.jpg

vwgolfiii007.jpg

vwgolfiii008.jpg

vwgolfiii009.jpg

vwgolfiii010.jpg

vwgolfiii011.jpg

vwgolfiii012.jpg

vwgolfiii013.jpg

vwgolfiii014.jpg

Hier de velgen ingespoten met Poorboys Worls Spray & Rinse.
Even laten inwerken en slechts met alleen de HD al flink schoon gekregen!
vwgolfiii015.jpg

Banden behandeld met Meguiars SD
vwgolfiii016.jpg

vwgolfiii017.jpg

Zelfs de tankklep
vwgolfiii027.jpg

Na alle kieren, randjes, velgen en banden te hebben gedaan, was het foam tijd!
vwgolfiii019.jpg

vwgolfiii020.jpg

vwgolfiii021.jpg

vwgolfiii022.jpg

vwgolfiii023.jpg

vwgolfiii024.jpg

vwgolfiii025.jpg

Schoon? Echt niet, 50/50. links gewassen, rechts nog niet!
vwgolfiii026.jpg

De ultieme wetlook
vwgolfiii028.jpg

Na het drogen van de wagen, is deze naar binnen gegaan om verder behandeld te worden.

Klei. Kwart motorkapje
vwgolfiii029.jpg

Jeffrrey voor het eerst aan het kleien, Had de slag goed te pakken.
vwgolfiii030.jpg

Rechterachterscherm
vwgolfiii031.jpg

Uiteraard hier en daar steekproefsgewijs de lak gemeten. Viel me op dat deze nogal verschilde.
vwgolfiii032.jpg

vwgolfiii033.jpg

vwgolfiii034.jpg

vwgolfiii035.jpg

vwgolfiii040.jpg

vwgolfiii044.jpg

Uiteindelijk aan de slag gegaan met polijsten. Ik weet dat VW (en andere VAG lakken) van zichzelf knetter hard zijn, dus ik heb geen halve maatregelen genomen.

vwgolfiii046.jpg

vwgolfiii047.jpg

vwgolfiii048.jpg

Jeffrey probeert een 50/50 vast te leggen, onwijs moeilijk op een grijze lak!
vwgolfiii049.jpg

vwgolfiii050.jpg

Het dak
vwgolfiii051.jpg

vwgolfiii053.jpg

vwgolfiii058.jpg

50/50 van het dak na 2 hits met een gele woolpad en mezzo
vwgolfiii054.jpg

vwgolfiii055.jpg

50/50 motokap
vwgolfiii056.jpg

vwgolfiii059.jpg

vwgolfiii061.jpg

De rotary kreeg het flink voor z'n kiezen, de machine werd af en toe zo warm, dat deze niet meer beet te pakken was.
Door de machine op volle toeren onbelast te laten draaien, koelt deze af.
vwgolfiii063.jpg

50/50 deurstijlen
vwgolfiii064.jpg

vwgolfiii065.jpg

vwgolfiii066.jpg

vwgolfiii067.jpg

50/50 zijscherm, deze was zelf gespoten, zat weinig glans in
vwgolfiii068.jpg

vwgolfiii070.jpg

vwgolfiii071.jpg

Zijscherm na
vwgolfiii080.jpg

50/50 achterlicht.
vwgolfiii072.jpg

De uitlaat...
vwgolfiii073.jpg

50/50
vwgolfiii074.jpg

Resultaat van een half uurtje aan de slag met staalwol 00 en Mothers metal polish
vwgolfiii075.jpg

Hier is helaas niets meer aan te doen dan alleen repareren, plamuren en overspuiten
vwgolfiii077.jpg

vwgolfiii081.jpg

Jeffrey aan de DAP voor het eerst. Hier bezig met de Final Finish aanbrengen
vwgolfiii082.jpg

Glans zoals we willen zien
vwgolfiii083.jpg

Heerlijk zo'n overdektte ruimte, geen volle zon, geen zeurende nieuwsgierige mensen.
vwgolfiii084.jpg

50/50 Trim Restorer
vwgolfiii085.jpg

vwgolfiii086.jpg

De after pics.
vwgolfiii087.jpg

vwgolfiii088.jpg

vwgolfiii089.jpg

vwgolfiii090.jpg

vwgolfiii091.jpg

vwgolfiii092.jpg

vwgolfiii093.jpg

vwgolfiii094.jpg

vwgolfiii095.jpg

vwgolfiii099.jpg

vwgolfiii103.jpg

vwgolfiii106.jpg

vwgolfiii108.jpg

vwgolfiii110.jpg

vwgolfiii111.jpg

vwgolfiii092.jpg

Carfanatic zei:
155 foto's van die mazda wtf?? kun je niet 25 pics plaatsen en vervolgens een link naar een gallery oid?

155 84 foto's van die mazda vw wtf?? kun je niet 25 pics plaatsen en vervolgens een link naar een gallery oid?

Aan het eind van de middag gisteren werd ik er door een collega (ja, ik heb gewerkt gisteren ...) op gewezen dat er een voetbal op m'n auto terecht was gekomen. Stil vloekend liep ik naar buiten, maar kon door de schaduw en de weerspiegeling niets waarnemen. Eenmaal thuisgekomen kon ik enkele lelijke woorden niet meer onderdrukken. Grote schrikken sloegen mij om het hart: krassen!! :eek: ]-0

Nu was ik toch al van plan de auto te wassen (met dank aan de vogels), dus gelijk maar even doorgepakt.

Duidelijk toch?!
DSCN3499.jpg

DSCN3500.jpg

DSCN3501.jpg

In gedachten al weer denkende wanneer de auto naar de spuiter zou moeten, daarnaast mijn mogelijk bezoekje aan de (ouders van) de veroorzaker morgen en zijdelings denkende aan de PRO900, na het wassen en kleien met Poorboys klei toch maar even kijken hoever ik zelf zou kunnen komen met de DAP. Je kon ze wel voelen en vooral ook goed zien, maar gelukkig geen nagel in steken. Dat bood dus enige hoop.

Na 1 pas met Mezzo op een witte pad, DAP standje 6
DSCN3512.jpg

DSCN3515.jpg

Nog niet alles was weg. Je moest wel goed kijken, maar met de Brinkmann waren er nog rechte krasjes zichtbaar. Een tweede pass deed niet zoveel extra, daarom maar 'iets' grover: een pass met Mezzo op oranje pad, DAP standje 5. Dit bracht wel wat ik verwachtte. Een pass was voldoende
DSCN3517.jpg

Daarna afgebouwd met Finale op een licht groene pad, DAP standje 5
DSCN3518.jpg

Tijd om verder af te werken had ik niet meer. De krassen waren gelukkig weg, daar was het me om te doen. Het dak moest sowieso nog onder handen genomen worden. Snel nog even met QD+ erover heen. De rest van het dak is waarschijnlijk absoluut waxvrij :-d

Nog even een paar na foto's:
DSCN3519.jpg

DSCN3520.jpg

Met een voldaan gevoel - ook over de Monello's op de harde Corsa lak - alles weer opgeruimd. Alsof er niets was gebeurt.

Poetsfanaten! Ik heb dringend jullie hulp nodig bij dit probleem. De koplampen van mijn Fiat Punto zijn dusdanig aan het verweren dat het spuuglelijk begint te worden. Ook vraag ik me af of de auto straks nog wel door de APK komt vanwege verminderde lichtopbrengst.

Hier een foto van de huidige toestand:

92img0028.jpg

Ik heb al Meguiars PlastX geprobeerd, maar dat helpt helemaal niks! Ook ben ik er niet zeker van of het verweerde laagje nou aan de buitenkant of aan de binnenkant zit. Eerst maar eens de buitenkant proberen lijkt mij. Nieuwe koplampen kopen kan altijd nog als laatste redmiddel :(

Tips?

Wouter82 zei:
Is het geen vocht/condens aan de binnenkant?

Dat weet ik dus niet. Het zou goed kunnen. Maar om daar achter te komen moeten de koplampen gedemonteerd worden en dat is een hels karwei, aangezien de bumper er dan ook af moet :confused:

Aan de andere kant, condens vervliegt toch weer na verloop van tijd als je je lampen aan hebt? Dit blijft gewoon zitten.

Bij mijn Fiat Panda blijft de condens gewoon zitten. En daar moet ook de bumper eraf voor een nieuwe lichunit.

meeuw zei:
Bij mijn Fiat Panda blijft de condens gewoon zitten. En daar moet ook de bumper eraf voor een nieuwe lichunit.
Heb je dat wel eens gedaan? ZO ja, viel het mee?

Dit ziet er niet uit als condens. Condens is ofwel veel egaler ofwel meer druppels. Je kan het uitproberen of het condens is, door altijd met verlichting aan te rijden. Is het bijvoorbeeld ook erger als je de auto gewassen hebt? Het lijkt mij meer verwering van het kunststof. Is mogelijk wel te verminderen, maar dan wel machinaal. Voelt de unit ook stroef aan (lees: niet glad)?

Petrus J. zei:
meeuw zei:
Heb je dat wel eens gedaan? ZO ja, viel het mee?

Nee heb het nog niet gedaan. Ben het wel van plan. Een nieuwe lichtunit kost op internet iets van € 70,-. De Fiatdealer rekent er circa € 450 voor.

DKBM zei:
Dit ziet er niet uit als condens. Condens is ofwel veel egaler ofwel meer druppels. Je kan het uitproberen of het condens is, door altijd met verlichting aan te rijden. Is het bijvoorbeeld ook erger als je de auto gewassen hebt? Het lijkt mij meer verwering van het kunststof. Is mogelijk wel te verminderen, maar dan wel machinaal. Voelt de unit ook stroef aan (lees: niet glad)?

Ja, de unit voelt wat stroef aan, sowieso niet glad. Als je er met je nagel overheen gaat, lijk je er wel wat af te kunnen pulken.

Wat condens betreft: Ik rij altijd met de lichten aan dus dan zou het toch ondertussen wel verdampt moeten zijn?

Wat bedoel je met machinaal? Kan het niet met zoiets als BeamKit? Zie hier: https://www.ipmsolutionsbv.com/index.php?pagID=11&l=nl

Petrus J. zei:
Wouter82 zei:
Is het geen vocht/condens aan de binnenkant?

Dat weet ik dus niet. Het zou goed kunnen. Maar om daar achter te komen moeten de koplampen gedemonteerd worden en dat is een hels karwei, aangezien de bumper er dan ook af moet :confused:

Uhmm.. Als ik het goed herinner van onze eigen punto is het 3 m6 boutjes. alle aan de bovenkant, en je kan de unit zo er uit pakken.

Als de unit van kunststof is, zou je het kunnen proberen met de Meguiars Hadlight Clear Plastic Restoration Kit of met de Mothers Headlight Restoration Kit.

Zelf heb ik het gedaan door de koplampen te wetsanden.

Van een afstandje ziet het er prima uit
20601052010010.jpg

Maar dichterbij...
20601052010011.jpg

Alles afgeplakt wat niet geraakt mag worden met wetsanden en polijsten
20601052010012.jpg

Na het wetsanden met korrel 2000
20601052010013.jpg

Na het wetsanden met korrel 4000
20601052010015.jpg

Na 1 hit met een paarse lake country 4 inch woolpad en Meguiars M105
20601052010016.jpg

Na het polijsten met een witte lake country pad en monello mezzo.
20601052010017.jpg

Helaas geen na foto omdat de batterij van de camera leeg was.

Hier nog een How To van koplampen wetsanden

Mede-forummers,

Ik sta op het punt een polijstmachine aan te schaffen. Een nieuwe PRO900, samen met Lake Country 5,5 inch orange pad en SSR 2,5. Ook staat de ScratchX van Meguairs op m'n verlanglijstje.

Is dit een goede keuze? Of heeft iemand nog enkele tips?

Aangezien ik het idee heb dat een aantal mensen hier redelijk wat van poetsen af weten, kunnen jullie mij misschien ook wel uitleggen hoe ik onderstaande goorigheid van mijn nieuwe velgen af kan krijgen: ;)

4220cb66ef9

@ speedtouch,

Dank u. Kost een hoop bloed, zweet, tranen, tijd en geld, maar dan heb je ook wat.

@ B.Hofman,

Wil je roterend of excentrisch aan het werk gaan? De PRO900 werkt namelijk héél anders dan de DAP900.

Ondestaande de werking van een excentrisch roterende machine zoals de DAP500, DAP900

DA.png

Onderstaande de werking van een rotary zoals de PRO900

rotaryvt4.jpg

Met een rotary kun je redelijke schade aanrichten bij ondeskundig gerbruik en de machine laat (meestal) hologrammen (poetsbanen) achter

Voorbeeld hologram
swirls.jpg

Dit is uiteraard perfect weg te werken met een DAP500 od DAP900

Vergeet de Scratch X, dit is te licht voor de wat zwaardere krasjes. Dit spul is perfect geschikt om bijvoobeeld nagelkrasjes onder de handgreep van een deur te verwijderen, voor ander werk te licht.

Je kan bijvoorbeeld aan de slag met de SSR produkten of met een Monello polijst startset aan de slag of met een DAP500 startpakket.

Ik weet niet waar je woont, maar misschien loont het de moeite om eens bij CC langs te gaan voor een advies op maat. Zij kunnen dan kijken welke produkten geschikt zijn voor je auto(s)

@ VARLN1991,

Zit de vuiligheid oppervlakkig of zit het echt ín de lak? Ik kan namelijk niet goed oordelen of het vuil is of schade aan de velg, mijn eerste ingeving zou zeggen dat het corrosie is van het aluminium.

Als het gewoon oppervlakkig vuil is, kun je deze perfect schoonmaken met een zuurvrije velgenreiniger en de daarbij behorende (velgen)borstel.
Na het wassen de velgen in een velgenwax zetten, dit zorgt ervoor dat vuiligheid minder aangekoekt zit en voor de volgende keer makkelijker schoon te maken is met het restant waswater.

Hopende jullie hiermee voldoende te hebben geholpen.

Hartsikke! Hoe ik het moet gebruiken weet ik. Welke producten ik moet hebben is een ander verhaal. Ik denk toch dat ik dan het DAP500 startpakket pak. Bedankt voor de informatie. Ik zal misschien tzt een foto maken van de lak van de auto van moeders. (Saab 9-3)

Ik zie hier erg mooie resultaten voorbijkomen. Dit wil ik natuurlijk ook bereiken.

Mijn vader heeft ongeveer 1 jaar geleden een Ferm poetsmachine gekocht. Niet de beste kwaliteit natuurlijk, en die bijgeleverde schijven al helemaal niet.
Hierdoor zijn er nu duidelijk hologrammen zichtbaar zijn, zoals op de foto hierboven.

Is het voldoende om nieuwe schijven te kopen, zoals bijvoorbeeld deze:polijstschijf ?

En dan polijsten met polijstmiddelen van Menzerna? Ik zag dat deze met een mooi resultaat gebruikt werd een aantal pagina's terug.

Of raden jullie aan om een hele andere machine te kopen?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

@gerbrand,
Patrick heeft hierboven aangegeven wat het verschil is tussen een rotary en een excentrische machine. De 'poetsbanen' komen niet alleen van de schijf, maar ook van de beweging van de machine. Dus kan een andere polijstschijf wel iets helpen, maar een andere machine (zoals de DAP500/DAP900) lost je probleem helemaal op. Bovendien is de kans op lakbeschadigingen met een rotary veel groter en je haalt tevens doorgaans veel meer lak weg. Misschien was de rotary al niet eens nodig geweest en had/heb je genoeg aan een excentrische machine icm de juiste polijstmiddelen.

Polijsten met Menzerna / Monello levert inderdaad mooie resultaten op. Ik gebruik ze zelf ook. Ze zijn zeer geschikt op de doorgaans harde lakken van veel Europese auto's. Velen vinden de benamingen van Monello (Finale - Mezzo - Inizio) makkelijker dan de onduidelijke codes van Menzerna. Doe er je voordeel mee.

Goedemorgen heren poetsexperts,

Even na mijn vorige bericht (de bitumenvlekken zijn aardig weg trouwens, bedankt voor de tips nog), heb ik nu weer iets om me over te buigen. Geen vlekken dit keer, maar een schaafplek. Op het ongespoten kunststof deel in de achterbumper van de Fiesta (zoals dit dus) zit een schaafplek waar iemand tegenaan is gereden.

Juist omdat er geen lak op zit: kun je dat netjes wegwerken op een of andere manier? Of is vervangen dan de enige optie?

Als er echt krassen in zitten (waar je duidelijk met je nagel in kunt), zijn er geen 'middeltjes' voor (voor zover ik weet).

Het probleem met ongespoten kunststof is dat er een reliëf in zit. Dit is haast niet te bewerken zonder dat je het ziet.

Ik denk dat vervangen of compleet over laten spuiten de enige optie is.

Carfanatic zei:
Carfanatic zei:
155 foto's van die mazda wtf?? kun je niet 25 pics plaatsen en vervolgens een link naar een gallery oid?

155 84 foto's van die mazda vw wtf?? kun je niet 25 pics plaatsen en vervolgens een link naar een gallery oid?

Door die ENORME hoeveelheid zie ik bij een derde van de foto's meestal niet meer dan dit:

afbeelding2e.png

En ik heb geen antieke laptop ofzo... Misschien een idee om ong. 25 pics plaatsen en vervolgens een link naar een gallery oid?

Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje me in dit topic. Nu ben ik zelf ook van plan wat te gaan poetsen. Onze auto's, ze zijn nooit echt gepoetst ofzo, altijd even snel door de wasstraat heen.
Nu heb ik een paar vraagjes:

1. Ik kreeg laatst een folder van de Halfords binnen, 3 halen 2 betalen op alle autopoets spullen. Ik zit al te kijken naar de spullen van Turtle Wax Ice, hoe is dit volgens jullie?
2. Hoe krijg je velgen die redelijk vervuild zijn schoon met niet al te duren spullen?
3. Nu zie ik op foto's wel eens van die gele soort bakjes achter de wielen liggen tijdens het wassen, waar dienen deze precies voor??
4. Waar kan ik een niet al te dure klei kit aanschaffen?

Alvast bedankt,

Mvg Robin

@ Robin 92:

Ten eerste de Turtle Wax Ice; Ik heb deze zelf eens geprobeerd en kan je er weinig positiefs over melden. De wax heeft geen goede water en vuil afstotende eigenschappen, is niet mooi gelijkmatig aan te brengen want wordt vlekkerig, is niet duurrzaam en het ergste is nog dat het enorm chemisch ruikt. Door de geur is het uiteraard niet prettig werken maar het is naar mijn mening zelf zo erg dat je er gewoon niet lekker van wordt.

Ten tweede: Voor het schoonmaken van velgen zou ik je Dasty van de Wibra aan willen raden dit is een goedkoop maar erg sterk schoonmaak middel. Verder zou je een simpele velgen borstel kunnen kopen die je prima bij de Halfords zou kunnen halen.

Ten derde: Die gele bakjes zijn ervoor gemaakt dat bijvoorbeeld de de tuinslang niet achter de banden blijft haken als je rond de auto loopt.

Ten vierde: zie je PB aangezien die naam op het forum niet meer gemeld mag worden.

TW Ice is leuk al starter voor de detailer die net iets meer wil doen dan alleen de auto door de krasstraat heen te jagen, maar verder geef ik liever geld uit aan echt goede spullen. Je kan het altijd proberen en kijken hoe het bevalt en tzt overgaan naar betere spullen. Groot voordeel: je weet dan wel wat je wel en niet wilt hebben/doen.

Dasty is overigens geen schoonmaakmiddel, maar een ontvetter. Een flesje Poorboys Spray & Rinse of Meg's Wheelbrightner zijn ook de kosten niet. Na dergelijke spullen gebruikt te hebben, uiteraard nog wel even gewoon wassen.

Aan een ieder die met goede suggesties kwam op mijn probleem met de verweerde koplampplastics: bedankt!

Ik heb ze uiteindelijk gezandstraald, zoals dat heet, met nat schuurpapier korrel 2000.
Daarna ingesmeerd met Meguiars PlastX en toen gepolijst met een simpele polijstpad voor op de accuboor :D

Voor:

92img0028.jpg

Na:

43punto1.jpg

Ik ben weer een tevreden man :LOL:

Heeft iemand hier nog een aanrader voor een bepaald product, dat de autoruiten glad aanvoelen doet? Ik bedoel hiermee dat de ruiten net zo aanvoelen als in de wax gezette lak. De ruiten zijn bij mij altijd erg stroef en daardoor moeilijker schoon te maken. (ps het gaat om de buitenkant van de ruiten)

Ik zou geen wax of andere waterafstotende middeltjes op je ruit doen. In de zomer lijkt het allemaal erg handig maar in de winter blijft er juist een dikke ijslaag op je ramen zitten. Ramen gewoon goed schoonmaken met een normale ruitenreiniger is naar mijn mening het beste.

sander28 zei:
meeuw zei:
Sommigen doen de ruiten ook gewoon met wax.

Kan dat dan?
Krijg je dan geen strepen/vegen in de zon bijvoorbeeld?

Het kan wel. Het water loopt dan van je ruiten af en je hoeft je wissers veel minder snel aan te zetten.

Maar ik had ook de indruk dat je eerder strepen krijgt, dus ik gebruik liever de speciale middeltjes.

meeuw zei:
sander28 zei:
meeuw zei:
Sommigen doen de ruiten ook gewoon met wax.

Kan dat dan?
Krijg je dan geen strepen/vegen in de zon bijvoorbeeld?

Het kan wel. Het water loopt dan van je ruiten af en je hoeft je wissers veel minder snel aan te zetten.

Maar ik had ook de indruk dat je eerder strepen krijgt, dus ik gebruik liever de speciale middeltjes.

Wat voor speciaal middeltje bedoel je hiermee?

Ik heb de ruiten eerst goed schoongemaakt (wassen, glass polish of glass scrub) en daarna een laagje Pro Vision Rain Clear gegeven. Deze houdt veel langer dan een wax op de ruit (afgelopen winter tenminste 4 maanden) en geeft geen strepen op de ruit. Mijn voorruit staat redelijk vlak, maar vanaf ca 70k'm/h hoef ik de wissers nauwelijks te gebruiken: de druppels waaien er zo vanaf.

Ik gebruik Meguiars Glass Cleaner. De zijruiten blijven maandenlang waterafstotend, de voorruit moet wat vaker worden behandeld.

Die gebruik ik ook nog na het wassen, gewoon over de ProVision heen. Werkt uitstekend!

Hee mensen,

Ik heb mijn auto is voor het eerst gepolijst/gewaxed. Maar nu dacht ik, ik gooi even wat water er overheen om even te zien of het goed was. Maar zodra dat opdroogd is heb ik allemaal witte ringentjes waar zegmaar het water lag. Hoe kan dit? Heb ik op het laatst toch niet goed alle restjes eraf gehaald? Of moet ik de auto even wassen? Graag hoor ik het.

Greets Tonny

Als ik me niet vergis heb jij Riwax gebruikt? Dat is in de poetswereld niet echt een hoogstaand merk. Volgens mij levert de combinatie die jij hebt gebruikt geen fantastische beading op en zal het water niet van de lak af 'glijden'. het water dat je op je kap hebt gespoten droogt dus op, waardoor de kalk achterblijft en de witte kringen veroorzaakt.

Oke op die manier. Ik had namelijk wel een mooi resultaat gekregen, maar nu ziet het er niet uit met de ringen. Wat zou ik nu kunnen doen dan? Weer een keer wassen als ik helemaal klaar ben met de auto? De druppels blijven er inderdaad opliggen en glijen er niet af.

@Honda: Ook met andere (dure) poetsmiddelen/waxen zal er wat water op blijven liggen en dus tot een wit vlekje opdrogen.

Wat je kunt doen (zo lang de auto nog niet te vuil is geworden) is om (bijv.) Mequiars Quick Detailer te gebruiken. Dat spuit je steeds een beetje op het plaatwerk en poets het dan droog met een microfiber doek. Gaat sneller dan weer de hele auto te wassen en drogen en bengt de glans van de waxbehandeling meteen weer terug.

meeuw zei:
@Honda: Ook met andere (dure) poetsmiddelen/waxen zal er wat water op blijven liggen en dus tot een wit vlekje opdrogen.

Klopt. Alleen is het als het goed is minder erg, de beading en sheeting is beter waardoor er minder water op de kap blijft (goede manier van afspoelen :)) en heb je als het goed is geen last van kalk na de droogdoek :)

Je moet er wel snel bij zijn. Met het huidige warme weer droogt water sowieso erg hard op een auto, met inderdaad kalkresten als gevolg. Dus de auto alleen wassen als de lak nog niet warm is en niet in de zon wassen. Op een donkere auto zie je het nog beter dan op een lichte kleur en als je te laat bent, helpt Spray&Wipe of Last Touch ook niet meer (spreek uit ervaring)

@ Honda NSR: Je hebt helemaal geen spray and wipe of een dergelijk product nodig, ik zou als ik jouw was gewoon een goede droogdoek kopen, dan kan het water ook niet meer opdrogen op je lak waardoor die kalkdruppeltjes ontstaan. En als je nog een goede wax zoekt zou ik zeker eens de collinite insulator proberen.

Ok bedankt voor de informatie! Ik gebruik geen droogdoek, vandaar dat je ook wel duidelijk de kalkringen ziet, er moest vanzelf verdampen.

Misschien een vreemde vraag, maar in regen zit toch geen kalk toch? Nee ik weet het nu wel zeker, anders bleef het ook niet liggen na het condenseren. Dus na regen moet je er geen last van hebben. Toch maar is een droogdoek aanschaffen.
En het spul wat ik gebruik wordt ook gewoon door dat bedrijf gebruikt, zijn poetsen ook professioneel auto's.

Greets

In regen zit idd geen of nauwelijks kalk. Daarom ga ik vaak autowassen als er een bui aankomt, hoef je niet te drogen.

Terug
Bovenaan