Het grote BMW Baur TC Topic!

Ik heb er wel over na gedacht hoe ik dat ga maken hoor :p

Plexi2.jpg

Aan de linkerkant zien we de dakplaat, aan de rechter de plexiglasplaat (blauw getint, 5 mm dik)

Deze worden beide verstek gezaagd, en doorboord. Hierbij wordt in de plexiglas een dusdanig gat geboord dat de inbusbout hierin verzinkt zit.

Tussen de platen wordt een rubber geplaatst/gekit. Ik moet nog contact hebben met de fabrikant van de plexiglas/lijm met de vraag of het mogelijk is om de stof op de plexiglas vast te plakken. Indien dit mogelijk is zal ik de stof dusdanig plakken dat het erop lijkt alsof er een ovalen ruit in is geplaatst, anders zal deze vierkant eruit blijven zien (met de stof in het verstek gedeelte).

Gr Jeroen

Owwww dat ziet er high tech uit! Kan plexiglas een beetje tegen de zon of verweerd dat na verloop van tijd?

LOL, wat denk je zelf;)

Zorg er maar voor dat je in Lelystad alle Baur TC's incl Baur-nummer op de foto zet(y)

Gr Jeroen

Wat leuk dat je het op een e21 dak gaat testen zeg:LOL:

Ik zal het proberen(y) Er komen er wel een paar zag ik op de deelnemers lijst.

Kom jij niet dan? Dan zet je je auto toch achter wat bosjes zodat niemand ziet dat het een TC2 is.....

Helaas zal dat niet gaan lukken. Morgen twee verjaardagen waaronder die van mijn vader. En zondag zit ik in Zeeland, rij ik de Targa Tholio.

Gr Jeroen

He he, ik heb mijn Baur(y) maar de rit viel een beetje tegen(n) De wagen lekte eerst benzine bij de pomp, slangetje vervangen maar liep beroerd. Toch maar gaan rijden, op 5 pitten en bij 100-110 hield het op. Al schokkend en schuddend thuis gekomen om met behulp van mijn buurman eerst de injectoren goed te plaatsen (zaten niet diep genoeg erin) en daarna de ontsteking af te stellen.
Hij loopt nu bijna goed en dat is goed genoeg voor morgen.
Op naar Lelystad.

En ja ik heb mijn camera klaar liggen voor de Baur nummers voor Jeroen.

... klopt niet helemaal. Er is een Belgisch BMW E21 forum dat ook veel Nederlandse bezoekers heeft. Ze houdden regelmatig meetings in zowel België als in Nederland. En er waren plannen voor het opzetten van een Belgische / Nederlandse (gecombineerde) club ... :)

Tjaard zei:
... klopt niet helemaal. Er is een Belgisch BMW E21 forum dat ook veel Nederlandse bezoekers heeft. Ze houdden regelmatig meetings in zowel België als in Nederland. En er waren plannen voor het opzetten van een Belgische / Nederlandse (gecombineerde) club ... smiling smiley

Klopt nog steeds wat ik heb verteld. Maar E21 "Lage Landen" (oid) is mij inderdaad bekent. :)

Gr Jeroen

Voor de Baur experts onder ons, ik heb bij mijn auto twee afdekhoezen gekregen. De eene is de welbekende afdekhoes voor als de kap naar beneden is maar de andere kan ik niet plaatsen.
Het gaat om een zwarte hoes van zo'n 140*80 cm met clips aan de hoeken en drukknoppen aan de andere hoeken.

Eerst geprobeerd of het een bescherming is voor het dak paneel maar daar is hij te klein voor.
Hij is groter dan de achterruit en past daar over heen. Is het voor de winter ofzo om de ruit te beschermen? Of moet hij er tussen als he het dak inklapt?
Ik heb al gezien dat met een ingeklapt dak het raam op de speakers ligt, moet hij daar soms tussen?

Ik heb helaas geen boekjes van de auto of van Baur, heeft iemand nog iets liggen wat duidelijkheid schept?

Feitelijk wel ja, maar er er bestaat voor de NL E21 liefheber dus wel degelijk een soort van club :)

Bedankt Jeroen,

Goede afdekhoes(y) verkeerder auto:LOL:
aha, dat is pagina 14 van een boekje!!! Maar welk boekje en is die er ook voor een E21?
Is daar een digitale versie van?

Baur Instructieboekje

Van de E21 bestaat ook een instructieboekje, maar de man aan wie ik heb gevraagd om dat in te scannen had last van vocht in zijn auto nadat die een paar daagjes noodzakelijk buiten moest staan; hele boekje kleddernat :(

Gr Jeroen

Men kope een oud targa-paneel voor 2 tientjes:
IMG_2422.jpg

IMG_2421.jpg

IMG_2425.jpg

Neemt eens wat maten:
AbmessungenHardtop.jpg

En bedenkt eens hoe je die plexiglas plaat erin gaat maken:
Panormadach.jpg

Volgende stappen:
-Koop plexiglas lichtblauw of anthrazit. (constructie zo vormen dat beide mogelijk te wisselen zijn?)
-Koop bekleding buiten
-Koop bekleding binnen
-Rubbers (kit?)

Hoe wil ik dit passend gaan maken?
Ik heb nu dus de kale plaat. Hier wil ik de plexiglas ruit opleggen en door voorzichtig te verwarmen de vorm van de plaat hierin duwen. Vervolgens eens kijken of het mogelijk is om deze plexiglas ruit met afgeronde hoeken erin is te maken.

Iig heb ik weer wat te knutselen :D

Gr Jeroen

Vandaag een nette, groene E30 Baur gespot in Baarn. Kenteken was iets van 18DFBR, ik weet het niet precies meer...

edit: het kan ook wel eens de 18DFSR (zie Jeroen z'n site) geweest zijn...

Barri Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vandaag een nette, groene E30 Baur gespot in
> Baarn. Kenteken was iets van 18DFBR, ik weet het
> niet precies meer...
>
> edit: het kan ook wel eens de 18DFSR (zie Jeroen
> z'n site) geweest zijn...

klopt is de 18DFSR, is mijn auto :) waar had je hem gezien dan in Baarn?

is overigens diamant zwart ipv groen ;)

Hij stond op het industrieterrein. We reden op die lange straat langs de sportclubs (parallel aan de snelweg) en daar gingen we links het industrieterrein op. Iets verderop stond ie aan de rechterkant. Wij waren op weg naar CARE, daar iets verder en dan linksaf :)

Erg nette Baur hoor, zag (en ziet er op de foto's) erg goed uit! (y)

Barri Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hij stond op het industrieterrein. We reden op die
> lange straat langs de sportclubs (parallel aan de
> snelweg) en daar gingen we links het
> industrieterrein op. Iets verderop stond ie aan de
> rechterkant. Wij waren op weg naar CARE, daar iets
> verder en dan linksaf :)
>
> Erg nette Baur hoor, zag (en ziet er op de foto's)
> erg goed uit! (y)

thnx :cool:

klopt ik werk daar dus sta er elke dag :)

Zo, het open dak waar Jeroen mee bezig is zou nu toch wel ongeveer klaar moeten zijn.
Ik ben beniewd hoe het er mee staat:)

Haha, dat dak gaat pas verder als er weer wat onderhoud is uitgevoerd. Binnenkort distributie e.d.

IMG_2462.jpg

IMG_2463.jpg

IMG_2465.jpg

Vanmiddag gemaakte foto's. Op de B-stijl zitten nieuwe embleempjes, dus had ik de oude over.

Gr Jeroen

Heel leuk en informatief jeroen.IK heb ook een baur 320 e21 gekocht.Ik ga hem zaterdag halen.Bouwjaar 1981. kleur stratosblauw. kenteken gz-18-kn.orgineel in nederland geleverde auto.groeten peter.

GZ18KN.jpg

GZ18KN1.jpg

Hoi Peter, een mooie auto hoor! Volgens mij A0002798-14 (dit nummer staat op een plaatje onder de motorkap).

Gr Jeroen

hoy jeroen.dat nummer klopt.Hij staat ook in het baur register met de vermelding van dat nummer.no 14 is dat no 14 in een serie,of betekend dat iets anders.groeten peter.

Hoi Peter,

Die 2 cijfers die helemaal achteraan staan geven het soort dak aan. 14 is Sonnenland Stof Blauw. 13 is bijvoorbeeld Sonnenland Stof Zwart. 11 is PVC Zwart.

Gr Jeroen

Hoy jeroen.Ik zie dat je bezig bent een panoramadak te maken.Ik weet niet hoe dik de panelen zijn.Maar er zijn verschillende maten rubberkaders te verkrijgen voor zoals dat heet droge beglazing.Je plaatst om de randen een kader daar zit een sleuf in.Je lepelt voorzichtig de plexiplaat er in,vervolgens trek je de pees er in om het kader te sluiten zodat alles vast zit.Ik denk dat je ook een kader op de sloop kunt halen.Er is ook lexaan te kopen dat is sterker en krast minder dan plexiglas maar is niet goedkoop.Als er gekit moet worden gebruik dan goede kwaliteit siliconen.Maar misschien wist je dit alles al.succes.peter.

Peter, gefeliciteerd met je Baur. Laten we hopen dat we nog lekker kunnen toeren voordat de pekelwagens weer gaan rijden.

Het zou toch leuk zijn om volgend jaar een meeting te plannen alleen voor Baurs.
Iets met een mooie toertocht erbij, drankje, hapje.......mooi weer natuurlijk:T

Hallo Wondermike. Dank je. Dat is een goed idee. Heb je dat al meer gedaan met andere baurrijders?.Om te beginnen ga ik volgend jaar naar zwitserland.Bergje op en af,dat zie ik wel zitten. misschien tot ziens.groeten peter.

Nou nee, niet echt. Zoals in dit draadje beschreven staat heb ik de mijne pas een anderhalve maand.
Heb in het verleden wel veel puzzeltochten en meetings gereden maar dat was met mijn Commodore GS/E.

Hij stond pas nog op marktplaats te koop......:cry:

Tja, dat moeten we inderdaad maar eens gaan organiseren denk ik, een meeting ergens te lande met Baur TC-rijders!

Gr Jeroen

@Jeroen, ik stem voor maar wel als het mooi weer is, anders gaat hij roesten:D

De "rode" Baur had ik ook zien staan is zeker nog knap, aan de linker kant. Ben wel benieuwd naar die rechterdeur.....:confused:
En natuurlijk alle andere plekken waardoor hij niet APK waardig is.
Maar de prijs is niet te gek.

Ik kwam nog wat vreemds tegen vandaag.
Een E21 Baur met een vreemde dak constructie.
Ken je die Jeroen?

Ja, die ken ik, maar het exacte verhaal erachter niet.
NK59TL.jpg

Voor zover ik heb begrepen is deze wagen door een Nederlander omgebouwd die Baur TC's wou gaan exporteren naar Amerika. Door deze constructie heb je geen echte cabrio-look meer, iets wat volgens die man wel in de smaak zou vallen bij Amerikanen. Veel verder dan dit exemplaar is hij echter niet gekomen.

Gr Jeroen

Wat een vreselijke bumpers(n)

Hoe staat het met het register? Ik vermoed dat je nationaal bijna alle Baurs wel zal hebben onderhand. Op MP staan er ook niet veel meer te koop en degene die er staan zijn al lang te koop of weer te koop. Het seizoen is een beetje voorbij zal ik maar zeggen.

De meeste zullen weer worden weggestopt tot het weer warmer wordt. (net als de mijne trouwens:LOL: )

Inderdaad, bij het nationaal register komen er niet zo gek veel meer bij.

Bij het internationaal register gaat het echter nog wel leuk, werk ik meestal ff bij als ik weer +/- 10 wagens heb. Pasgeleden ook weer over een zeer oud Italiaans exemplaar gestruikeld (40180). Oudste E30 Baur is een Nederlandse wagen, 40115. Een oudere is tot nog toe niet bekend! Wel staat in Frankrijk waarschijnlijk 40128 te koop, maar krijg van de verkoper geen reply.
40115.jpg

De oudste bekende TC2, B40115-13. Volledige Alpina C1 2.3 uitgevoerd.

Van de TC1 zijn zowel het prototype als de laatste bekend. In totaal is nu precies 2% bekend van alle TC1's. Van de TC4 is no 1 ook bekend...alleen jammer dat no 0 daarvan ook bestaat. Dit was dus het eigenlijke prototype, welke ook een chassisnummer heeft waarmee de BMW-dealer niks kan. Toch is deze wagen later nog op kenteken gezet. Van de TC4 heb ik er 26: 8,4%.

Redelijk logisch natuurlijk dat je van de 10865 gebouwde TC2 nog veel moet: 1,45% heb ik nu. Ietsje meer zelfs. Maar van de eerste en laatste ontbreekt nog elk spoor. De oudste is dus 40115, oudste is 50848. Mooiste zou zijn om 40001 te vinden: hiervan is niks bekend! Geen chassisnummer, geen motorsoort, niks! 40002 is de wagen die in alle BMW-folders uit '83 staat afgebeeld. Bij 40003 staat ook aangegeven dat dit een BMW fotomodel was. Waarschijnlijk zijn deze beide in het depot van BMW terecht gekomen? Ik denk dat het een kwestie van tijd is voor BMW een gloedjenieuwe TC2 op bijvoorbeeld Techno Classica toont naast hun TC1 (waarbij daarvan het Baur-nummer mij ook onbekend is. Toch eens op Techno Classica de stoute schoenen aandoen en vragen!).

Nog een interresant TC2-exemplaar is 49540. Dit is een 325iXA met een optielijst en interieur waar je bang van wordt. En natuurlijk een "Sonderlackierung" Waarschijnlijk is dit de duurste TC2 die is gebouwd. Jammer genoeg is niet te berekenen hoeveel het interieur heeft gekost, maar waarschijnlijk alles bij elkaar genoeg om een M3 Cabrio te kopen...hier de pagina uit het nog te komen 325iX Register:
325iXA B49540-13

Maar de mijne gaat deze winter weer gewoon door. Zag trouwens afgelopen week nog een rode TC2 rijden bij onze school; die gaat dus waarschijnlijk ook gewoon door.

Overigens verwacht ik voor het register nog foto's van een TC1...oorspronkelijk Italiaanse wagen was dat ;)

Gr Jeroen

Ja, maar geen foto's die je zelf had gemaakt. Alleen een paar kleine advertentiefoto's.

Gr Jeroen

hoy.Ik rijd ook gewoon de winter door met mijn baur.Natuurlijk niet als er pekel gestrooit is.De auto is getextileerd.Ik heb de auto pas,misschien krijg ik er spijt van.Maar de bwm kan toch wel iets hebben,of niet.groeten.peter

Wellicht heb je m al Jeroen, een BMW 320iA Baur TC uit Zoetermeer: KK-97-JK.

groeten,
Sander

Hoi Sander,

Nee, die had ik nog niet! Zit alleen met een probleempje: er zijn 3 origineel Nederlandse blauwe 320iA...heb er nu 4:)

Gr Jeroen

Terug
Bovenaan