Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Wrangler zei:
Ten eerste, volgens mij ben je roomser dan de paus denk ik.
Daarbij schets je een totaal ander beeld van hetgeen ik probeer te omschrijven. Ik ben totaal niet iemand die jij hierboven omschrijft en de denkwijze van 'tegenwoordig'.
Als mensen zich niet willen ergeren aan bovenstaand verkeersbeeld (volgens jouw), zouden mensen gewoon thuis moeten blijven.
Aangezien ik me totaal niet herken in wat je schrijft voel ik ook niet me verplicht te verdedigen.
Zoals Geelhoed laat zien is het altijd een kwesten van geven en nemen in het verkeer, ook als anderen nemen heb je tenslotte geen andere keus dan te geven. Ook als je zwaar geërgerd bent en je er dus maar voor moet waken om geen ongeluk te overkomen.

Ik ben niet roomser dan de paus, sterker nog - ik ben helemaal niet rooms ;) Bovendien heb ik nergens gezegd dat ik niet ook wel eens uit emotie reageer en niet uit ratio. Ik ben net zo mens als alle andere weggebruikers dus heb ik daar ook wel eens last van. Gelukkig komt bij mij vrij snel de relativering en zie ik wat ik doe, om vervolgens wel het goede te doen.

Wat ik beschrijf is een menselijk mechanisme, een automatische reactie die bij de meesten onbewust plaatsvindt. Daarom ben ik er ook van overtuigd, dat ook jij dat wel eens doet. En ook Geelhoed. Het wordt pas vervelend, als het wél heel bewust gebeurt. Er zit héél veel psychologie achter het verkeersbeeld en de meeste dingen die we in het verkeer doen, doen we in eerste instantie niet met ons verstand, maar met ons gevoel. Bij de een is dat meer als bij de ander, maar we doen het allemaal, hoe meer je rijdt hoe meer dat gebeurt, omdat het rijden dan steeds meer een automatisch, onbewuste handeling wordt. Waar natuurlijk veel gevaar in schuilt.
Wrangler zei:
En ik ga zeker geen gas terug nemen of extra rekening met ze houden, tis toch hun roekeloze actie?
Dit zinnetje, past precies in wat ik eerder beschreef. Een ander belemmert jou in je vrijheid, want doet iets waardoor jij je eigenlijk gedwongen voelt je aan te passen. Vervolgens is de eerste reactie: blijf van mijn vrijheid af, ik pas me niet aan. Want het is toch hun roekeloze actie?

Is echt exact wat ik bedoel.

Er is steeds meer verkeer op de weg, we hebben steeds minder plaats en moeten ons steeds meer aan elkaar aanpassen. Voor een heel groot deel van de automobilisten is het eigen voertuig een soort "heilige ruimte", men voelt zich er sterk, alsof het een stukje van thuis is, een stukje "eigen plek". Daardoor doen mensen ook roekeloze dingen, want bijna niemand kan zich voorstellen dat hem iets overkomt op dat eigen plekje. Zodra mensen het gevoel hebben bedreigd te worden - en dat gebeurt ook als iemand jouw "eigen plekje" verstoort, komt in eerste instantie de reactie uit het gevoel - verdediging. En hoe drukker het wordt, hoe meer we elkaar zullen "storen" en hoe meer emotionele reacties er dus komen. Inclusief de gevolgen daarvan.

Als mensen zich daar niet aan willen ergeren, kunnen ze gerust het verkeer in. Het enige wat ze niet moeten doen, is zich er aan ergeren. Dat is een bewuste keuze die je kan maken. En dan hoef je niet thuis te blijven. Want het verkeer is inderdaad geven en nemen, maar tegenwoordig vooral ook veel LATEN nemen.

Wrangler zei:
Dat filmpje van Geelhoed met dat taxibusje, dat is dus precies wat ik bedoel.
Je verwacht het niet, tis gevaarlijk (er is bijna geen ruimte) en als je claxoneert krijg je een boze reactie. Want stel je voor dat je niet mag reageren, want dat is ook 'fout' en gevaarlijker dan de actie van hem. o_O. En geloof ook niet dat GH gas terug neemt, want hij ziet het waarschijnlijk niet eens op tijd aankomen. (niet ten nadele van GH).

Nu ben ik wel benieuwd wat jij denkt, doet of voelt als het jouw (Love my Jeep) zoiets overkomt.

Hoe ik reageer hangt vooral van mijn gemoedstoestand af. Hoe lekkerder ik in mijn vel zit, en hoe relaxter ik ben, des te relaxter ga ik met dit soort dingen om. Als ik moe of opgefokt ben, zal ik veel sneller zitten vloeken of "in de verdediging" gaan. Maar die relativering komt altijd vrij snel, waardoor ik eigenlijk nooit iets laat escaleren. Dan maar iemand voorlaten, dan maar iets later thuis, maar op die manier kom je wel met zijn allen thuis. En dan heb ik die motorrijder maar geen lesje geleerd en weet hij niet dat hij eigenlijk zijn leven aan mij te danken heeft.

BTW: een fout is iets dat je niet goed doet, of dat nou bewust of onbewust is. Zou ook wat zijn, als jij in je auto moet gaan beoordelen of een ander iets bewust of onbewust doet.... Dan mogen we met zijn allen eerst wel een paar weken op cursus. Gedachtenlezen ;)

White911SC zei:
Gistermiddag nog een leuk gevalletje. Ik kom aanrijden op de rechterkant van een T-splitsing (gelijkwaardige kruising). Omdat er een vrachtwagen geparkeerd staat aan de bovenkant van de T rij ik dus een stuk op de linkerweghelft. Pas als ik vlakbij de kruising ben zie ik dat er uit de onderkant van de T een bestelauto komt (daar kan ik hem ook pas zien vanwege een gebouw). Stil gaan staan is geen optie, want dan blokkeer ik de hele weg. Ik reed al wat rustiger vanwege de onoverzichtelijkheid en rijd dus gewoon rustig door.
Krijg ik me toch een boze blik toegeworpen - geen flauw idee waarom. Waarschijnlijk omdat de man in de bestelauto geen verkeerskundig inzicht heeft en de verkeersregels niet paraat heeft.

Ik denk eerder, omdat de man zich door jou belemmerd voelt in zijn vrijheid en de situatie daarom niet vanuit jouw standpunt bekijkt, maar vanuit dat van hem. Hij kon niet zien dat jij niets kon zien, hij ziet alleen maar een obstakel, een medeweggebruiker waar hij hem niet verwacht en waar hij niet "hoort". Dat heeft niks met zijn verkeersinzicht en regelkennis te maken, dat grijpt later pas in.

@LoveMyJeep - dat kan natuurlijk ook - al betwijfel ik of de goede man wist dat hij sowieso voorrang moest verlenen aan verkeer van rechts, al rijdt dat niet helemaal op de juist weghelft.

Gisteren ook weer wel wat (re)acties meegemaakt. Vanwege het goede weer niet op pad met de daily driver, maar met mijn forumnaam. En dan trek je dus bekijks van oprecht geinteresseerde mensen, maar helaas ook van mensen die anderen niets gunnen.
Ik rijd rond in een oudje, dus behalve een sprintje in zijn 3 door de Wijkertunnel (met open dakje en een grote grijns op mijn gezicht) rijd ik verder netjes wat de wegbeheerder een passende snelheid vindt.
Ook dan komt het nog wel eens voor dat ik een auto moet inhalen. Regelmatig geeft de bestuurder (nooit een vrouw) dan gas bij als hij ziet dat hij wordt ingehaald door een 911. Ook bij stoplichten wordt ik regelmatig uitgedaagd. Ik wacht dan net wat langer met gas geven, zodat de uitdager er in zijn eentje vandoor stuift (grinnik).

Ik ben heus niet roomser dan de paus en geef heus wel eens wat te veel gas, maar nooit om te spelen met een andere auto, puur voor mezelf op een bochtig, doch overzichtelijk, landweggetje. Snelweg blazen is (vind ik) niet zo leuk.

White911SC zei:
Ik ben heus niet roomser dan de paus en geef heus wel eens wat te veel gas, maar nooit om te spelen met een andere auto, puur voor mezelf op een bochtig, doch overzichtelijk, landweggetje. Snelweg blazen is (vind ik) niet zo leuk.

Jij rijdt tenminste Porsche uit liefde voor het merk en niet om je te kleine jeweetwel te compenseren.

Zoals op Wegmisbruikers wel eens mensen in een snelle auto, die er met een grote gang vandoor gaan en bij hun staandehouding zeggen: ik dacht dat u wilde spelen. Of: u zat te dicht achter mij.

Een paar weken geleden reed ik op de autosnelweg en haalde met 140 ofzo een redelijk nieuwe Porsche in en de Porsche-rijder ging gelijk in de aanval en op mijn bumper hangen. Toen ik weer naar rechts kon, gelijk gegaan uiteraard en hij haalde mij in en ging er gelijk met een leuke gangetje vandoor. Zou die meneer niet tegen zijn verlies gekund hebben?

Uiteraard wil ik niet stereotypiseren (is dat een woord?) maar toch mijn complimenten voor het gedrag van White911SC. (y)

Ik had eergisteren een Mercedes achter mij waarvan ik vermoede dat het iemand is die iets in Mercedes ziet waardoor hij andere fors moet inhalen omdat een Mercedes meer dan andere merken is, want vreemd genoeg ging tuub rustig netjes aan de maximum snelheid houden. Normaliter verdwijnt zo'n iemand aan de horizon. Deze niet, en dat vindt ik zeer merkwaardig omdat ik 14 jaar al autorij. Dit had ik ook nooid meegemaakt van een Belg, een Griek en Fransman. Kan iemand mij uitleggen wat dat is met Mercedes? Ik weet gewoon dat een Volkswagen veel beter is en Toyota al jaren betere auto's maakt dan das Haus. :confused:

Shady zei:
Niet alleen mannen kunnen er wat van, maar het valt mij op dat vrouwen ook vaak onnodig links rijden. Vandaag 2 gezien die domweg achter elkaar links reden op een 70 km weg, terwijl er alle ruimte is om rechts te rijden. En dan eentje die links bleef rijden op een 80 km weg. En die eerste 2 moesten 25 km later linksaf slaan. Of vrouwen zijn onzeker, dat ze denken er niet meer tussen te komen. Of ze hebben het niet eens door, en doen maar wat. Hetzelfde geldt met de snelheid, die ze af en toe niet in de gaten lijken te hebben.

En met opengestelde spitsstroken is het al helemaal een drama. De middenrijstrook plakker.
Ik en ook andere weggebruikers duiken er dan gewoon rechts langs met een gangetje van maar een 80 - 90 km/h.

De Gouwe zei:
Ik had eergisteren een Mercedes achter mij waarvan ik vermoede dat het iemand is die iets in Mercedes ziet waardoor hij andere fors moet inhalen omdat een Mercedes meer dan andere merken is, want vreemd genoeg ging tuub rustig netjes aan de maximum snelheid houden. Normaliter verdwijnt zo'n iemand aan de horizon. Deze niet, en dat vindt ik zeer merkwaardig omdat ik 14 jaar al autorij. Dit had ik ook nooid meegemaakt van een Belg, een Griek en Fransman. Kan iemand mij uitleggen wat dat is met Mercedes? Ik weet gewoon dat een Volkswagen veel beter is en Toyota al jaren betere auto's maakt dan das Haus. :confused:

o_O

Beetje jammer dit.

De Gouwe zei:
En met opengestelde spitsstroken is het al helemaal een drama. De middenrijstrook plakker.
Ik en ook andere weggebruikers duiken er dan gewoon rechts langs met een gangetje van maar een 80 - 90 km/h.

Ik maak dan altijd zo'n idioot lange omweg door vanaf de rechterrijstrook helemaal naar links op te schuiven, de middenplakker in te halen en vervolgens al richting aangevend weer naar de rechterrijstrook te schuiven. Dat lijkt mij de meest correcte manier. Uiteraard zonder het overige verkeer te hinderen!

--BUMP-- zei:
De Gouwe zei:

Ik maak dan altijd zo'n idioot lange omweg door vanaf de rechterrijstrook helemaal naar links op te schuiven, de middenplakker in te halen en vervolgens al richting aangevend weer naar de rechterrijstrook te schuiven. Dat lijkt mij de meest correcte manier. Uiteraard zonder het overige verkeer te hinderen!
Ik hoop ook altijd dat ik iemand zo duidelijk kan maken dat ie nog een strookje naar rechts kan, maar meestal helpt het niet en zijn er echt nog wel wat medeweggebruikers nodig om hem/haar het licht te doen zien. Meestal ongeveer op het punt waar de spitsstrook weer ophoudt en hij/zij dus meten weer naar links moet.

Dat andere verhaal van De Gouwe, daar kan ik eigenlijk geen touw aan vastknopen.

[/quote] Dat andere verhaal van De Gouwe, daar kan ik eigenlijk geen touw aan vastknopen.[/quote]

Ik ook niet...

Na enige tijd autoloos vandaag de Twingo II mee, en jawel sjappie op de bumper.

Bij Duiven de A12 op en hij reed al kort achter me. (Golf III, zilver, verlaagd, sjappie-auto).
Ik moest eigenlijk rechtdoor, maar dacht ik ga er hier bij Zevenaar af. Even de auto afspuiten bij de wasbox en ben ik van hem af.
Wegrijden heeft weinig nut met een Twingo 1.2-16v hè :)

Goed, de afslag af (voor de beeldvorming hier: https://maps.google.nl/maps?q=a12+zevenaar&hl=nl&ll=51.943888,6.078497&spn=0.004682,0.009645&sll=52.469397,5.509644&sspn=4.739372,9.876709&t=h&z=17&layer=c&cbll=51.943478,6.079402&panoid=AgLgnw8z47bvnDHGxjjJkg&cbp=12,150.37,,0,-4.81) en hij ging nog steeds vrij close op een 2 a 3 meter. Met 140 doorzoeven en er stond 1 auto voor het stoplicht. Meteen remmen leek me niet het beste, en zodra ik zag dat hij iets remde (afstand werd groter) kon ik een meter of 80 voor het stoplicht ook gaan remmen.
Wel wat forser, het laatste stukje laat ik de auto uitrollen om zo simpel 'in groen' te rollen.
Echter sjappie had er niet op gerekend dat een Twingo II vrij fors kan remmen, ook bij licht intrappen van het rempedaal.

Ieegghhh. blauwe rook, etc. etc. :)

Goed, ik laat de auto uitrollen en zie in de spiegel sjappie al uitstappen. Gezellig :T
Mijn formaat, maar dan wat ieler :)

Hij trekt aan de deur, die automatisch op slot gaat bij vertrek, en begint vervolgens een verhaal af te steken. (ik doe het raam alvast een stukkie open)
Sjap: "Mafkees, blabla, waarom rem je zo hard, je had nog ruimte voor je"
"Ja klopt, maar niet om met 140 aan te komen vliegen, daarnaast hoef jij niet op mijn bumper te zitten"
Sjap: "Ik heb een kleine in de auto mafkees, je hoeft niet in de ankers"
"Misschien is het verstandig om met een kind in de auto verstandiger te gaan rijden"
Sjap: "*dit en dat* de volgende keer rij ik je van de weg af"
"Moet je doen , goed plan."

Meer woorden er aan vuil maken leek me niet nodig. Het stoplicht werd groen en terwijl sjappie terugliep naar zijn Golf, vervolgde ik weer de weg richting de wasbox. Eind goed, al goed (y) ;)

adinsx zei:
Sjap: "Ik heb een kleine in de auto mafkees, je hoeft niet in de ankers"

Deze opmerking getuigt van een zeer hoge intelligentie:).

(ik heb medelijden met het kind)

Ben nu bijna 2 weken in Italie op vakantie. Rondreis beginnend in Pisa, daarna Toscane, Rome, Glf van Napels, Perugia en nu Rimini.

Min ervaring in het verkeer..Nederlanders zijn heilig, zelfs de motorrijders. Op een driebaans snelweg rijdt men structureel op de middenbaan 120, links veel harder. Die rechterbaan is denk ik volgegooid met spijkers..overal. De claxon werkt overal prima. Tussen de lijntjes rijden is een groot probleem. Het lijkt wel of er heel veel automobilisten zijn die hun uiterste best doen om er een puinhoop van te maken, Motorrijders en ook scooterrijders...een regenworm is slimmer. Ze knallen overal langs, overal tussendoor. Het maakt ze geen reet uit. Het aantal doden onder scooter- en motorrijders moet hier wel hoog zijn (Geelhoed?).

Ik ben geen doetje achter het stuur, maar dit is gewoon tenenkrommmend, Geelhoed zou een heel grote harde schijf moeten installeren om alle stompzinnige, idiote en domme manouvres te kunnen filmen.

Ik ook, en tot ik aan de andere kant van de Adriatische zee was dacht ik dat de zuidelijke Italianen wel het toppunt zouden zijn.

Geelhoed zei:
MissionPhailed zei:
Hierop zette ik mijn 300NM maar aan het werk om tijdelijk tot 100 km/u te versnellen
Potvolblommen! Wel 300Nm? Sowee!

Dus stel dat je 205/55/16 onder je auto van 1300 kg hebt, dan kom je dus op de weg aan een kracht van 950N op de weg, dat geeft voor 1300kg een versnelling van 1,37m/s/s en zit je aan de 100km/h in 20,3 seconden! Rap bakkie!

Wablieft?

Het is 195/55/15 onder een auto van 1167 kg in mijn geval. Die 300NM bieden zeker voordeel als je 85 km/u in z'n 4 rijdt en nadien accelereert. Overigens boeien snelheid en acceleratietijden mij niet zozeer; een laag verbruik vind ik belangrijker. (y)

MissionPhailed zei:
Precies mijn reactie wanneer men met Nm gaat strooien. o_O

Die 300NM bieden zeker voordeel als je 85 km/u in z'n 4 rijdt en nadien accelereert.

300Nm met een wielstraal van 30cm geeft 1000N, met 1167kg geeft dat dus een versnelling van 0.85m/s/s en duurt het dus 5 seconden voor je op 100km/h zit. Sowee!

Of heeft jouw auto ook een versnellingsbak en eindoverbrenging?

Geelhoed zei:
MissionPhailed zei:
Precies mijn reactie wanneer men met Nm gaat strooien. o_O

Die 300NM bieden zeker voordeel als je 85 km/u in z'n 4 rijdt en nadien accelereert.

300Nm met een wielstraal van 30cm geeft 1000N, met 1167kg geeft dat dus een versnelling van 0.85m/s/s en duurt het dus 5 seconden voor je op 100km/h zit. Sowee!

Of heeft jouw auto ook een versnellingsbak en eindoverbrenging?

:rolleyes:

We nemen als voorbeeld een auto met maximum koppel van 300NM bij 1900 tpm, 130 pk, massa 1167 kg, en een auto met maximum koppel van 181NM bij 4100 tpm, 141 pk, massa 1250 kg. Beide auto's rijden 85 km/u met pakweg 2000 tpm en gaan accelereren zonder terugschakelen. Welke auto accelereert beter denk je?

Reed zonet een weg in met geparkeerde auto's langs de weg waarbij 2 auto's niet langs elkaar kunnen rijden. Nu kwam ik via een flauwe bocht die weg in en zodra ik de weg vrij kon zien zag ik dat daar een koektrommeltje met een oude dame erin zat. Ik dus vol in de remmen omdat zij al verder op de weg was dan ik en besluit meteen om een stukje achteruit te rijden. Dit bleek voor de oude dame erg vanzelfsprekend aangezien zij geen moment de rem heeft aangeraakt en stug door bleef rijden. Kon nog niet eens een glimlachje vanaf...

Wees nou maar blij dat ze op de weg lette, als die mensen ook nog moeten lachen en zwaaien rijden ze zo je auto in. ;)

Mwah. In Italië weet je -althans, da's mijn ervaring- precies wat je verwachten kan. Iedereen denkt daar hoge ogen op Monza te kunnen gooien en rijdt dus ook als zodanig. Pas je een beetje aan aan dat gebruik, let dubbel op en het gaat meestal prima.

@Boppie; als je echt op wil schieten daar, moet je zoveel mogelijk de rechterbaan nemen. Die is volgens Italianen voor vrachtauto's en heaumeau's bedoeld, dus rijdt zowat niemand er. Zelfs niet als het verkeer op de andere banen stilstaat:)

Gevallen als Adinsx verhaalt, heb ik daar nog nooit meegemaakt, en men rijdt daar toch écht een stuk scherper dan hier. Geeft m.i. de ongelooflijke domheid van sommige 'mensen' in dit land aan...

Boet zei:
@Boppie; als je echt op wil schieten daar, moet je zoveel mogelijk de rechterbaan nemen. Die is volgens Italianen voor vrachtauto's en heaumeau's bedoeld, dus rijdt zowat niemand er. Zelfs niet als het verkeer op de andere banen stilstaat:)
Klopt, zo ben ik eens kilometers file voorbijgereden. Twee stroken italianen met tolpoort chips oid links en ik rijd zo door naar de muntjes poort. :)

@adinsx, waarom ga je 140 rijden met een auto op je bumper? Gewoon afzakken naar een snelheid waarbij zijn volgafstand nog enigzins acceptabel is.

Ik reed gisteren met de Matiz op een doorgaande weg bij het centrum van Gent. Voor mij sloeg iemand af naar links (een tegenligger) en moest dus mijn weg kruisen. Nu, dat ging helemaal niet, ik denk dat hij op nog geen 1 meter van de achterste hoek stil kwam te staan (dus de hoek waarlangs mensen die vanuit rechts komen en ook naar rechts afslaan). Hij reed dus behoorlijk spook. Dit kwam omdat ik met 70 aan kwam rijden (wat daar mocht) en toch eens goed in de remmen mocht voor meneer. Meneer opende snel zijn raam om me te wijzen op zijn gelijk. Ik heb geen idee hoe hij rijdt, want het lijkt me best lastig om 'rechtdoorgaand verkeer heeft voorrang' te negeren en te stellen dat linksafslaand verkeer voorrang heeft, dat moet menig actie tijdens het ritje teweegbrengen.

@GH
Ik had haast en reed mijn eigen tempo.
Had ik de Clio gehad dan was ik binnen no-time weggereden van hem.

En ja, bij echte klevers laat ik de snelheid graag zakken. Maargoed, ik dacht ik neem de afslag ben ik van hem af.
Maar hij volgde met het verhalende resultaat tot gevolg. :)

Met 'the brik' rij ik overigens zeer sociaal. Inhalen met 120 en dan weer naar rechts. Is ook wel eens relaxed, rechts rijden ipv links voorop rijden :T

Boet zei:
Mwah. In Italië weet je -althans, da's mijn ervaring- precies wat je verwachten kan. Iedereen denkt daar hoge ogen op Monza te kunnen gooien en rijdt dus ook als zodanig. Pas je een beetje aan aan dat gebruik, let dubbel op en het gaat meestal prima.

Gevallen als Adinsx verhaalt, heb ik daar nog nooit meegemaakt, en men rijdt daar toch écht een stuk scherper dan hier. Geeft m.i. de ongelooflijke domheid van sommige 'mensen' in dit land aan...

Ben ik dan ook gaan doen...rechterbaan en inhalen die hap...wel even opletten..voor je het weet krijgt er een Italiaan een heldere ingeving en gaat ineens naar rechts. Maar inderdaad..rechts stuurt rustiger en schiet lekker op.

Over idiote actie`s gesproken....ik zag onderstaand bericht voorbijkomen....ik vraag me af hoe een bijrijder hier vanaf zou komen...gelukkig was die er niet.

https://www.nufoto.nl/fotos/220391/auto-ziet-trekker-over-het-hoofd-in-hoofddorp.html

Paar dagen geleden was ik op weg naar de stad op de fiets, rijd ik achter een scooter aan.
Scooter rijdt ongeveer 25 (was geen snorfiets) , ik knal erachteraan en ben sneller.
Ik rijd iets boven de 30 en wil gaan inhalen.

Mij was het al opgevallen dat de mevrouw op de scooter continu om aan het kijken was en in de spiegels aan het kijken was. Ik had er niet zoveel aandacht aan geschonken, maar was wel wat voorzichtiger.
Op het moment dat ik met mijn voorwiel ter hoogte van het zadel van de scooter ben, geeft mevrouw een ruk aan het stuur naar links, mijn richting in. o_O.
Nu heb ik goede reflexen, dus ik laat mijn fiets de achterrem inhangen, kont naar buiten knallen, en vervolgens met het harmonicaeffect, (remmen, en de achterkant is weer in het gareel) weer terugveren. Gelukkig had ik nog speling links, anders hadden we mooi op de grond gelegen, @$%^&... :rolleyes:
Mevrouw geeft daarna gas alsof ze opeens heel veel haast heeft... :eek::eek:

Ik er weer achteraan, deze keer met de intentie om toch even te vragen welke reden dat had. Met iets minder orthodoxe snelheden wezen rijden, zat tegen de 40 voor mijn gevoel op het fietspad waarna ik haar weer terug pak bij het stoplicht, waarbij ik haar (bewust ;)) nog even de stuipen op het lijf jaag door mijn remmen te laten piepen alsof ze zojuist de pijp aan Maarten hebben gegeven...

Kreeg geen reactie overigens bij het stoplicht toen ik mijn aandacht vroeg :rolleyes:

Vanavond onderweg naar huis opnieuw gemerkt dat mensen, die na een dag lang werken gewoon geen energie of verstand over hebben, niet kunnen sturen wanneer ze onderweg naar huis zijn. Het moet toch gewoon mogelijk zijn je eigen weggedrag te bepalen op de snelweg zonder dat je gedwongen wordt andere dingen te doen dan je zou willen. Ik (ook gewerkt) wil het korte stukje wat ik naar huis moet (15 min) lekker relaxed rijden met 120 a 125 en muziekje aan. Dat is gewoon qua relaxed en snelheid dus niet aan de orde op het stuk weg wat je naar huis moet rijden.

Als ik op de rechterbaan rijd en er komt een rij van 20 auto's invoegen, heb je niet veel keuze om naar links te gaan.
Rijd je dan links dan zijn er invoegers die gelijk met 80 naar links komen, kan je dus vol op de rem. Vervolgens is er een invoeger achter je die dwars door je heen wil en dus met 100 of meer aan komt blazen. Even verderop denk je in een gat naar rechts te kunnen om degene erlangs te laten, gaat degene links van je versnellen en iedereen daar achter aansluiten zodat je niet meer naar links kan. Dus zit je gedwongen tussen de vrachtwagens op rechts. Vervolgens een nieuwe oprit met waar iedereen massaal naar links gaat, en daar het letterlijk stil staat. Ik rijd dan liever rechts aangezien ik geen haast heb, en ook mensen er tussen laat. Vervolgens wordt je afgesneden door mensen die van links naar rechts komen omdat die ook sneller denken te zijn.
Daarna rijdt het verkeer weer en ga je rechts alle linksrijders voorbij, tot ik de volgende afslag tegenkom. Daar weer precies hetzelfde liedje.

Dat soort rijders zouden echt moeten gaan sparen voor een auto met automatische piloot (mocht die er ooit komen), want ze missen gewoon iets om goed te kunnen rijden.

Daartussen nog een idiote actie van een Meganerijder:
Ik rijd achter hem op linkerbaan op ruime afstand, hij gaat na het inhalen naar rechts en ik wil dan gas bij geven om hem voorbij te kunnen. Blijkbaar kan hij dat niet hebben en gaat terwijl ik hem voorbij wil, vol op het gas. Ik laat gas los en ga naar rechts, meneer geeft ruk aan stuur (in de verte) om weer naar links te kunnen terwijl er zeker nog 800 meter vrij is tot voorligger op rechterbaan.
Richtaanwijzer was verder niet in gebruik, want meneer had wellicht niet het IQ om hem te bedienen.

Later in file kwam ik hem weer tegen en zat hij weer achter me, toen viel bij mij het kwartje. Een jongen met een petje op en 1 hand op het stuur (12 uur stand) en bijrijder met petje.

Tis dat ik niet veel keuze heb om via een logische weg heb om te thuis te komen, door de stad kan ook maar daar sta je op elk kruispunt in de file (wegens dat de verkeerslichten zich niet aanpassen aan de drukte).

Wrangler zei:
Blijkbaar kan hij dat niet hebben en gaat terwijl ik hem voorbij wil, vol op het gas. Ik laat gas los en ga naar rechts, meneer geeft ruk aan stuur (in de verte) om weer naar links te kunnen terwijl er zeker nog 800 meter vrij is tot voorligger op rechterbaan.

Mij is opgevallen dat veel mensen niet in staat zijn om een constante snelheid vast te houden - ikzelf betrap me daar ook wel eens op. Ik rijdt veel met cruise control - die wél heel precies dezelfde snelheid aanhoudt - en dan merk je dat mensen vooral als ze ingehaald worden gas bij gaan geven, wellicht niet eens bewust.

Niet dat dat in jouw geval ook aan de orde was, soms zijn er mensen die duidelijk dwars willen liggen...

LoveMyJeep zei:
en dan merk je dat mensen vooral als ze ingehaald worden gas bij gaan geven, wellicht niet eens bewust.
Het onderschrijft in ieder geval ook mijn constatering dat mensen als ik ze met niet al te groot snelheidsverschil inhaal vaak de neiging hebben om mijn snelheid te "matchen". Als ik ze dan bijna voorbij ben, merken ze dat ineens lijkt het en gaat het gas er weer af. Inderdaad goed merkbaar als je op de cruise control rijdt.

Een erg herkenbaar fenomeen. Ik geef er de voorkeur aan de persoon rechts uit zijn/haar lijden te verlossen door kort het gaspedaal wat dieper in te drukken. Wat ik hier in CH vaak behoorlijk irritant vindt zijn de bestuurders die je inhalen maar je niet inhalen en dus eindeloos in je linkerspiegel blijven hangen (die rijden dan blijkbaar ook op de cruise)...

Uzzi zei:
Wat ik hier in CH vaak behoorlijk irritant vindt zijn de bestuurders die je inhalen maar je niet inhalen en dus eindeloos in je linkerspiegel blijven hangen (die rijden dan blijkbaar ook op de cruise)...
Dat vind ik opzich niet irritant, zolang ze maar zichtbaar zijn in de spiegel. Veel irritanter is het als ze precies in je dode hoek blijven hangen. Hoewel het 's avonds en 's nachts heel irritant is als mensen te vroeg naar links gaan, kennelijk realiseren ze zich niet dat je ook iemand kunt verblinden via de linker buitenspiegel.

Vanochtend, in de stad. Bus passert ons op rechts en knalt door het rode licht voor de busbaan, waar wij net groen hadden gekregen. Motorrijder vooraan kan een aanrijding ternauwernood voorkomen en is terecht gepikeerd. Alleen gaat ie vervolgens bij het volgende verkeerslicht op de kruising verhaal halen, door de bus links te passeren (kon net, erg krap) en vervolgens te blokkeren. Hele kruispunt staat vervolgens vast...

Hier was laatst een aanrijding met een bus waarvan de chauffeur niet naar links keek bij het wegrijden van de bushalte.
Knipperlicht uit en gelijk optrekken. Boem!!! De auto links was kansloos...:(

Heb ik ook eens gehad. En dan worden ze boos dat je geen voorrang verleende.

Laatst heb ik juist extra hard geremd (zat niemand achter me) om een bus alle ruimte te geven, kreeg een uitgebreid bedankje door zwaaiende hand uit het raam.
Het kan dus wel! :cool:

Inderdaad, het merendeel van de buschauffeurs geeft richting aan en rijdt dan gewoon weg, ook al zit je er al naast... Laatst stond de bus op de verkeerde baan (die voor rechtsaf i.p.v. rechtdoor) ik rijd op de baan voor rechtdoor (naast de bus) meneer flikkert het gevaarte gewoon naar links :confused:. Niet te filmen.

Mijn ervaring met bussen is juist dat de meeste chauffeurs wel goed in hun spiegel kijken omdat er heel veel automobilisten zijn die de bus geen voorrang geven. Wel zat ik een tijdje geleden achter een bus die ging stoppen bij een halte maar daarbij het linkerknipperlicht aan had staan, lekker duidelijk ook.:p

Ben je eigenlijk verplicht om de bus ook voor te laten gaan als jij aan de andere kant van de weg rijdt? Vaak is het zo dat de bus met z`n voorkant over de rijstrook voor het tegemoetkomende verkeer komt wanneer deze de halte verlaat.

Mevrouw klapk*t die haar duur opengooit terwijl ik net ter hoogte van haar kofferbak rij met 50kmh zonder echte uitwijkmogelijkheden.
Dan vergeet ik nog de meneer die mij inhaalde terwijl ik een kind op d'r fiets voorrang gaf (kwam van rechts), vlugge Japie toeterde, stak zijn middelvinger op en schepte vervolgens bijna dat kind.

Afgelopen nacht een Poolse vrachtwagen gooit zijn combinatie naar links. Waarschijnlijk om een vrachtwagen voor hem in te halen. Maar die mafkees blijft links rijden, met een te lage snelheid om dat te kunnen doen. Een auto voegt in op de snelweg, blijft er dus rechts achter hangen, vreselijk irritant voor de bestuurder. Ik sein 2x groot licht om aan te geven dat die Pool naar rechts moet gaan.

Op een gegeven moment doet hij dat, en de auto rechts achter moet ook nog vol in de remmen omdat deze er anders tegen aan knalt...

Echt hoor...(n)

Blik_op_wielen zei:
Ben je eigenlijk verplicht om de bus ook voor te laten gaan als jij aan de andere kant van de weg rijdt? Vaak is het zo dat de bus met z`n voorkant over de rijstrook voor het tegemoetkomende verkeer komt wanneer deze de halte verlaat.

Dat lijkt me niet. Rijden op de verkeerde weghelft is een bijzondere verrichting waarbij je alle andere vrije doorgang moet verlenen.
En alleen de bijzondere verrichting van het oprijden van de rijbaan vanaf een bushalte is uitgezonderd in artikel 56.

Geelhoed zei:
Blik_op_wielen zei:

Dat lijkt me niet. Rijden op de verkeerde weghelft is een bijzondere verrichting waarbij je alle andere vrije doorgang moet verlenen.
En alleen de bijzondere verrichting van het oprijden van de rijbaan vanaf een bushalte is uitgezonderd in artikel 56.
Van de verkeerswet 1994?

Terug
Bovenaan