Guest
Wrangler zei:Ten eerste, volgens mij ben je roomser dan de paus denk ik.
Daarbij schets je een totaal ander beeld van hetgeen ik probeer te omschrijven. Ik ben totaal niet iemand die jij hierboven omschrijft en de denkwijze van 'tegenwoordig'.
Als mensen zich niet willen ergeren aan bovenstaand verkeersbeeld (volgens jouw), zouden mensen gewoon thuis moeten blijven.
Aangezien ik me totaal niet herken in wat je schrijft voel ik ook niet me verplicht te verdedigen.
Zoals Geelhoed laat zien is het altijd een kwesten van geven en nemen in het verkeer, ook als anderen nemen heb je tenslotte geen andere keus dan te geven. Ook als je zwaar geërgerd bent en je er dus maar voor moet waken om geen ongeluk te overkomen.
Ik ben niet roomser dan de paus, sterker nog - ik ben helemaal niet rooms
Wat ik beschrijf is een menselijk mechanisme, een automatische reactie die bij de meesten onbewust plaatsvindt. Daarom ben ik er ook van overtuigd, dat ook jij dat wel eens doet. En ook Geelhoed. Het wordt pas vervelend, als het wél heel bewust gebeurt. Er zit héél veel psychologie achter het verkeersbeeld en de meeste dingen die we in het verkeer doen, doen we in eerste instantie niet met ons verstand, maar met ons gevoel. Bij de een is dat meer als bij de ander, maar we doen het allemaal, hoe meer je rijdt hoe meer dat gebeurt, omdat het rijden dan steeds meer een automatisch, onbewuste handeling wordt. Waar natuurlijk veel gevaar in schuilt.
Dit zinnetje, past precies in wat ik eerder beschreef. Een ander belemmert jou in je vrijheid, want doet iets waardoor jij je eigenlijk gedwongen voelt je aan te passen. Vervolgens is de eerste reactie: blijf van mijn vrijheid af, ik pas me niet aan. Want het is toch hun roekeloze actie?Wrangler zei:En ik ga zeker geen gas terug nemen of extra rekening met ze houden, tis toch hun roekeloze actie?
Is echt exact wat ik bedoel.
Er is steeds meer verkeer op de weg, we hebben steeds minder plaats en moeten ons steeds meer aan elkaar aanpassen. Voor een heel groot deel van de automobilisten is het eigen voertuig een soort "heilige ruimte", men voelt zich er sterk, alsof het een stukje van thuis is, een stukje "eigen plek". Daardoor doen mensen ook roekeloze dingen, want bijna niemand kan zich voorstellen dat hem iets overkomt op dat eigen plekje. Zodra mensen het gevoel hebben bedreigd te worden - en dat gebeurt ook als iemand jouw "eigen plekje" verstoort, komt in eerste instantie de reactie uit het gevoel - verdediging. En hoe drukker het wordt, hoe meer we elkaar zullen "storen" en hoe meer emotionele reacties er dus komen. Inclusief de gevolgen daarvan.
Als mensen zich daar niet aan willen ergeren, kunnen ze gerust het verkeer in. Het enige wat ze niet moeten doen, is zich er aan ergeren. Dat is een bewuste keuze die je kan maken. En dan hoef je niet thuis te blijven. Want het verkeer is inderdaad geven en nemen, maar tegenwoordig vooral ook veel LATEN nemen.
Wrangler zei:Dat filmpje van Geelhoed met dat taxibusje, dat is dus precies wat ik bedoel.
Je verwacht het niet, tis gevaarlijk (er is bijna geen ruimte) en als je claxoneert krijg je een boze reactie. Want stel je voor dat je niet mag reageren, want dat is ook 'fout' en gevaarlijker dan de actie van hem.. En geloof ook niet dat GH gas terug neemt, want hij ziet het waarschijnlijk niet eens op tijd aankomen. (niet ten nadele van GH).
Nu ben ik wel benieuwd wat jij denkt, doet of voelt als het jouw (Love my Jeep) zoiets overkomt.
Hoe ik reageer hangt vooral van mijn gemoedstoestand af. Hoe lekkerder ik in mijn vel zit, en hoe relaxter ik ben, des te relaxter ga ik met dit soort dingen om. Als ik moe of opgefokt ben, zal ik veel sneller zitten vloeken of "in de verdediging" gaan. Maar die relativering komt altijd vrij snel, waardoor ik eigenlijk nooit iets laat escaleren. Dan maar iemand voorlaten, dan maar iets later thuis, maar op die manier kom je wel met zijn allen thuis. En dan heb ik die motorrijder maar geen lesje geleerd en weet hij niet dat hij eigenlijk zijn leven aan mij te danken heeft.
BTW: een fout is iets dat je niet goed doet, of dat nou bewust of onbewust is. Zou ook wat zijn, als jij in je auto moet gaan beoordelen of een ander iets bewust of onbewust doet.... Dan mogen we met zijn allen eerst wel een paar weken op cursus. Gedachtenlezen