Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

nog even over het invoegen van die bussen en vrachtwagens... Tijdens je rijlessen wordt aangeleerd dat je niet aan het einde maar het begin invoegt. dit omdat anders het verkeer dat achter je rijdt direct invoegt en gaat inhalen waardoor je de weg niet meer op kan. Om dergelijke situaties te voorkomen dus direct invoegen. Sommige mensen begrijpen gewoon niet dat met zo'n gevaarte rijden gewoon anders is dan een auto van 4 á 5 meter lang (daarbij doel ik niet op forummers hier maar op weggebruikers, even voor de duidelijkheid). Iets wat ook aangeleerd wordt is om verdrijvingsvlakken binnen de bebouwde kom te gebruiken.

Bijvoorbeeld in de volgende situatie: Je naderd een kruispunt met verkeerslichten en je wil links. het voorsoorteervak van links is relatief kort. Dan begin je niet pas voor te sorteren met een bus ná het verdrijvingsvlak maar óver het verdrijvingsvlak. Dit omdat je anders het verkeer dat rechtdoor wil onnodig belemmerd. Geen agent die er wat van zegt.

Over het kruispunt blokkeren, heb er een hekel aan maar moet het bij een bepaald kruispunt in de spits gewoon doen.

situatie: ik kom vanuit een zijweg uit bij de voorrangsweg. In de spits kom je er met een auto al nauwlijks tussen, laat staan met een bus. Ik kan natuurlijk anderhalf uur wachten tot de spits voorbij is maar dat zal mijn baas niet leuk vinden evenals het verkeer achter me. Het enige dat ik daar kan doen is de bus met 2kmh dus héél langzaam naar voren laten rollen. Het verkeer op de voorrangsweg rijdt overigens ook stapvoets door de drukte. De eerste auto's die van links komen zullen nog doorrijden en wat meer naar de linker kant van de rijbaan gaan. Vanzelf stopt er iemand dan wel. In 50% van de gevallen heeft iemand die van rechts komt al gezien wat er aan de hand is en staat deze al rustig te wachten zodat je er tussen kan, iets waar ik in dat geval enkel maar dankbaar voor kan zijn. In de andere gevallen gebeurt hetzelfde als bij het verkeer van links. De eerste auto's die van rechts komen houden wat meer rechts aan om alsnog de us voor te blijven en vanzelf stopt er dan iemand. Já, eigenlijk is het héél asociaal. Helaas de enige mogelijke manier.

@geelhoed: die grijze mercedes had inderdaad totaal geen verkeersinzicht.. vreemde reacties ook bij het filmpje van een belg.. Wel een vraagje over een ander filmpje. Het filmpje met een persoon achter je dat 'toeterd'. Als het groen wordt, laat jij dan enigzins blijken dat je gezien hebt dat het groen is (bijvoorbeeld remmen even lossen zodat de remlichten uitgaan of heel ietsje naar voren rollen)? Dat neemt denk ik bij velen al de twijfel weg of je hebt gezien dat het verkeerslicht groen is of niet.

Gister een vreemde snuiter waarmee ik het aan de stok kreeg. Ik wilde in Ootmarsum een halte verlaten, doe mijn richting aanwijzer uit en zie dat de eerste auto zo'n 70m achter me zit en trek dus op. De auto remt totaal niet af en pas als ik helemaal op de weg zit en hij nog steeds een goede 15m achter me begint hij te remmen en, heel vreemd, drukt ie op z'n claxon. m'n raampje is open dus maak een eendenbek met m'n hand om aan te geven dat ik gewoon mijn richting aanwijzer had gebruikt. De halte staat pal voor een rotonde die ik 4 kwart neem... juist, ik ga terug. tot mijn verbazing gaat de auto achter me ook terug. Iets verder op sla ik links af en zie de auto al achter me slingeren en doen. Ik rij Ootmarsum uit, een zeer smalle 80km weg op als de bestuurder me voorbij komt stuiven en vol, echt vól in de ankers gaat. Ik kan niet op tijd remmen dus slinger ik de bus naar links, rakelings langs de bomen om de auto te ontwijken waarop hij z'n neus nog iets verder naar links drukt zodat ik klem sta. hij overigens ook. Ik verstond bar weinig van deze hectische twentenaar. Kwam erop neer dat ik er nog wel van zou horen, van wat werd niet duidelijk want dat platte twents is voor mij echt niet te verstaan. Er was iets met een vinger en dat doet mij denken dat deze meneer dacht dat ik de middelste vinger even heb laten zien (rondje Hans Anders adviseer ik hem). Vervolgens begon de man zelfs te dreigen e.d en sloot af met de mededeling dat hij mijn kenteken had genoteerd. Toen ik deze man, die akelig veel op een magere kerstman die naar de kapper was geweest leek, duidelijk maakte dat ik zíjn kenteken ook noteerde en zíjn baas ook even op de hoogte wilde brengen van zijn gedrag (een grote energie maatschappij) verstarde hij en moest ik weg wezen. Ik weet, als iemand op zijn claxon drukt dan is het beste om het gewoon te negeren als je niet fout zit.. Ik heb dan echter heel erg de neiging om iemand te laten weten dat diegene zélf fout zit. Ik kan er namelijk zéér slecht tegen als iemand een fout maakt en dan ook nog iemand anders de schuld wil geven. fouten maken is mensenlijk dus helemaal niet erg. Als iemand geen voorrang geeft terwijl dat wel zou moeten en je ziet dat iemand 'schrikt' of zijn fout inziet dan krijg je van mij gewoon een glimlach, prima, kan gebeuren maar schuif het niet af.

@geelhoed: even een toevoeging over het direct invoegen van een groot voertuig, dit doe je natuurlijk alleen als het kan. De bus had moeten wachten tot jij naar links zou gaan en zelf al moeten kijken óf jij naar links kon gaan (maar dat kon geloof ik ook). Deze chauffeur gooide de bus naar mijn mening net wat te dicht voor je de rijbaan op.

double fiat coupe zei:
@geelhoed: die grijze mercedes had inderdaad totaal geen verkeersinzicht.. vreemde reacties ook bij het filmpje van een belg.. Wel een vraagje over een ander filmpje. Het filmpje met een persoon achter je dat 'toeterd'. Als het groen wordt, laat jij dan enigzins blijken dat je gezien hebt dat het groen is (bijvoorbeeld remmen even lossen zodat de remlichten uitgaan of heel ietsje naar voren rollen)? Dat neemt denk ik bij velen al de twijfel weg of je hebt gezien dat het verkeerslicht groen is of niet.
Ik ga niet seinen naar mijn achterligger dat ik niet doorrijd nee. Dat vind ik een beetje zijn probleem.

even een toevoeging over het direct invoegen van een groot voertuig, dit doe je natuurlijk alleen als het kan.
Mijn filmpjes zijn dan ook alleen van de momenten dat het niet kan.

De bus had moeten wachten tot jij naar links zou gaan
De bus had moeten wachten tot ik voorbij was. Ik hoef niet naar links.

Het was gisteren ook weer fijn op de fiets. Ik rijd op een breed fietspad en haal iemand in. Vervolgens wil ik ook een vrouw inhalen die plots haar arm uitsteekt en linksaf slaat. Ik kon nog net uitwijken en haar rechts passeren. Ik roep haar na dat ik het een hele tactische actie vond (kuch), waarna ze met het wereldargument komt: "Ik stak m'n hand toch uit!". Ja, maar daarmee heb je nog geen voorrang was mijn antwoord. Afijn, ik fiets verder en een paar honderd meter haalt die eerste fietser mij weer in, om mij hufterig gedrag te verwijten. Nog mooier werd het toen hij vond dat ik aan het racen was. Nu had ik geen snelheidsmeter op de fiets, maar ik zal nog 25 km/u hebben gereden. Dus hoezo racen? Dat werd dus een gezellige woordenwisseling maar ik heb hem maar lachend een fijne dag gewenst o_O

Moeten is wat anders dan hoeven.. Ja, wettelijk gezien sta je helemaal in je recht. De bus moet op jouw anticiperen volgens de wet en dus wachten tot jij voorbij bent. Jij kán ook anticiperen op zijn knipperlicht. 'sociaal gedrag' noem je dat. Je filmpjes zijn dus niet alleen van momenten dat het niet kán, zoals bij de bus is het een moment dat jij het niet toe laat. Het valt me gewoon op dat je alles precies volgens de regeltjes doet en misschien zelfs denkt dat je daarmee dus automatisch een hele goede chauffeur bent. Het 'seinen' naar de achterligger zoals jij het noemt is weer zo'n voorbeeld. Je kan wel helemaal op je strepen gaan staan en gelijk hebben maar sociaal gedrag vertonen is geen overbodige luxe ofzo. Aangezien je ook met een camera aan het rijden bent komt het op mij over dat je constant bezig bent met hoe goed jij rijdt en/of hoe slecht anderen rijden. Er zijn nu eenmaal minder goede (soms zelfs beroerde) bestuurders en goede bestuurders. Daarop anticiperen en het ook accepteren maakt je eerder tot een goede chauffeur dan dat je elk regeltje tot in detail kent én naleeft. dat laatste maakt je namelijk helemaal niet automatisch tot een goede chauffeur. Een beetje sociaal gedrag vertonen maakt het er weer wat prettiger op. Echt, in vrijwel alle gevallen had je helemaal gelijk hoor, absoluut. Maar in een enkele geval mag je ook een heel klein beetje naar jezelf kijken. Niet vanwege je rijgedrag, dat lijkt me prima maar dat persé op de strepen blijven staan.

Je moet maar wat meer filmpjes kijken. Er zijn er voldoende waarin ik juist ruimte laat. Alleen het afdwingen van voorrang strijkt me tegen de haren in, en dat sta ik dus niet toe.

Daarstraks een voetganger die overstak en verontwaardigd reageerde op mijn claxon.

double fiat coupe zei:
Ik rij Ootmarsum uit, een zeer smalle 80km weg op als de bestuurder me voorbij komt stuiven en vol, echt vól in de ankers gaat. Ik kan niet op tijd remmen dus slinger ik de bus naar links, rakelings langs de bomen om de auto te ontwijken waarop hij z'n neus nog iets verder naar links drukt zodat ik klem sta.

Mijn eerste reactie zou zijn geweest dat ik de politie had gebeld om aangifte te doen van een poging tot meervoudige doodslag dan wel zware mishandeling... Zulk soort heethoofden moet eigenlijk direkt van de weg gehaald worden of zelfs meteen opgesloten. Tien tegen een dat 'ie ook zijn vrouw mishandelt of ooit iemand daadwerkelijk het leven uit helpt of invalide maakt.

@geelhoed: sorry, ik had wat duidelijker moeten zijn.. Mijn reactie gaat enkel over de 2 reacties die je gaf (het seinen naar achter en de bus). Ik volg je reacties vaker en als jij wat zegt over een regel neem ik het zelfs meteen aan. De reactie was dus enkel gericht op die 2 reacties. Daarom heb ik ook nergens over feiten gesproken maar over hoe het overkomt. Als ik elke keer moet reageren als ik het met je eens ben blijf ik aan het reageren.

@LoveMyJeep: ik heb het door mijn hoofd laten gaan en vandaag ga ik ook zeker met mijn baas praten. Heb uiteindelijk dus géén kenteken omdat hij niet vóór maar naast de bus stond en dus ook er alles aan deed om niet meer vóór de bus te komen. Anderen hebben volgens mij wel de politie gebeld want op het moment dat ik weg reed zag ik ineens zo'n 100m achter me een politiebusje die me tot Vasse op die afstand volgde. Kan ook stom toeval zijn natuurlijk. Ben niet gestopt en heb ze niet aangesproken omdat de passagiers ook graag de aansluiting willen halen. Wel had ik constant de voet bij de noodknop... bedenk me nu ineens dat ik die misschien per ongeluk wel heb ingedrukt... dat dat de reden was dat de politie er was :confused::confused::confused:

Vanmorgen even m'n geheugen opgefrist. Ik kom dagelijks (2x) over zo'n soort kruising:

fiets_1.JPG

Een fietspad met haaientanden voor kruisend verkeer dus. Vanmorgen liep daar een man met z'n hond en reed er een bus met aanhanger. De bestuurder reed gewoon door, vlak voor de man langs (weliswaar met een rustig tempo, fietspad ligt op een drempel), die daarop zijn middelvinger opstak.

Het is dat mijn rechter raampje niet meer open kan, maar ik had de neiging de voetganger te melden dat hij geen voorrang had.....toch? Geen bestuurder en geen VOP toch? Of zijn die haaientanden nou zonder voorwaarden voor -in dit geval- de bestuurder?

Pfff, opfriscursus om de zoveel jaar is echt geen overbodige luxe :rolleyes:

Bij de haaientanden in deze situatie moet je ook voetgangers voor laten gaan.

Het onderbord vermeld anders specifiek fietsers uit beide richtingen en er is ook geen voetpad. Lijkt me dus dat je voetgangers in principe niet voor hoeft te laten gaan, want er ligt idd geen VOP én een voetganger is geen bestuurder. Neemt niet weg dat ik voetgangers bij dit soort kruispunten doorgaans wel voorrang verleen.

JellieS zei:

Bij haaientanden moet je alleen BESTUURDERS voor laten gaan. En aangezien een voetganger met hond géén bestuurder is, moet hij bestuurders dus voor laten gaan. De enigen die voorrang horen te krijgen in de boven getoonde situatie zijn fietsers en bromfietsers.

Héél letterlijk genomen trouwens staat er dat fietsers en bromfietsers voorrang moeten verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.... (onderbord geeft aan voor wie het bovenbord geldt - in dit geval dus (brom)fietsers.) Dat soort krommigheden kom je wel vaker tegen en gellukkig begrijpt men meestal wat er bedoeld wordt...o_O

JellieS zei:

:rolleyes:
Dat dacht de voetganger die ik betoeterde waarschijnlijk ook.

LoveMyJeep zei:
Héél letterlijk genomen trouwens staat er dat fietsers en bromfietsers voorrang moeten verlenen aan bestuurders op de kruisende weg....
Als er geen pijltjes onder de (brom)fietser hadden gestaan wel ja.
Gevalletje "uitgezonderd tractoren" is wel het meest bekend.

Geelhoed zei:
LoveMyJeep zei:
Héél letterlijk genomen trouwens staat er dat fietsers en bromfietsers voorrang moeten verlenen aan bestuurders op de kruisende weg....
Als er geen pijltjes onder de (brom)fietser hadden gestaan wel ja.
Gevalletje "uitgezonderd tractoren" is wel het meest bekend.

Oh verrek, pijltjes.... Toch maar bij de Pearl langs..... ;)

LoveMyJeep zei:
Oh verrek, pijltjes.... Toch maar bij de Pearl langs..... ;)
Ik ken een plek waar er een van die pijltjes is afgeplakt, ja door de wegbeheerder.

plakpijl.jpg

Geelhoed zei:
JellieS zei:

:rolleyes:
Dat dacht de voetganger die ik betoeterde waarschijnlijk ook.
Hier het filmpje:

Ik kwam elders ook een idiote actie tegen. Wat is jouw mening hierover, Jellie? ;)

Vanmiddag op de N34 thv. Odoorn (ca. 17.00 uur) hoorde ik een sirene en ik was nog aan het kijken waar die vandaan kwam (was ineens heel dichtbij) toen er een Politie-auto ineens vlak naast me reed. Ik schrok me rot dat dat ding ineens naast me zat en niet even het geduld had af te wachten tot ik een stukje naar rechts ging zodat hij tussen mij en de tegenliggers door kon. De tegenligger zou ook wel geschrokken zijn dacht ik nog.

Eenmaal thuisgekomen was ik van plan te bellen om een klacht in te dienen over hun asociale gedrag. Bovendien had ik een getuige, want een vriend van mij reed (toevallig) achter mij. Ik had mijn telefoon al in de hand toen die vriend van mij belde of ik wel eens in de spiegel keek. Ik zeg: ja, tuurlijk ik heb jou toch ook gezien toen ik bij Borger invoegde. (denkend: wat een rare vraag) wat bleek, die politie-auto had al ongeveer 2 km ofzo achter me zitten kleven met alleen zwaailichten aan. Dom dat die politiewagen niet gelijk met sirenes reed dan had ik het gehoord en had ik gelijk rustig de tijd gehad aan de kant te gaan.

Nouja, uiteindelijk leek het mij niet verstandig te bellen, maar wat ik me afvroeg, in die twee kilometer kan hij nog wel kans hebben gehad mijn kenteken op te schrijven. Heb ik kans op een boete thuis en hoe hoog is die?

Bovendien heb ik al bijna 4 jaar mijn rijbewijs en in die 4 jaar zijn ongeveer 100.000 kilometer onder mijn vier wielen doorgegaan, dus ik weet heus wel hoe ik rijden moet. Maar spiegelen doe ik alleen bij van baan verwisselen, inhalen, afslaan, remmen, invoegen en wat nog meer belangrijk is, omdat het belangrijker is wat er voor je gebeurt dan wat er achter je gebeurt.

Inmiddels ben ik er in ieder geval achter dat je een politie-auto met enkel zwaailicht niet persé doorgang hoeft te verlenen (ze zijn dan geen voorrangsvoertuig, geven alleen wel aan dat ze haast hebben) dus wat dat betreft heb ik volgens mij geluk. Daar komt nog bij dat ik een sirene van ver af hoor en dan kan kijken waar hij is en er op kan anticiperen. Dan hoefde ik minder 'chaotisch' te reageren als nu.

LoveMyJeep zei:

Bij haaientanden moet je alleen BESTUURDERS voor laten gaan. En aangezien een voetganger met hond géén bestuurder is, moet hij bestuurders dus voor laten gaan. De enigen die voorrang horen te krijgen in de boven getoonde situatie zijn fietsers en bromfietsers. [/quote]

Bestuurt die voetganger zijn hond dan niet?;) Grapje. Wat ik bij mij in de buurt zie waar ook zo'n oversteekplaats is, is dat of er nu een voetganger of fietser aankomt, auto's stoppen voor beiden. Daarom dacht ik dat het een algemene regel was.

(Geelhoed schreef: ) Ik kwam elders ook een idiote actie tegen. Wat is jouw mening hierover, Jellie? ;) (einde quote)

Die ZX-driver van het FS-forum heeft maar een rare rijstijl :p

JellieS zei:
Bestuurt die voetganger zijn hond dan niet?;) Grapje.

Nou, een ganzenhoeder bijvoorbeeld heeft er wel voorrang.

Wat ik bij mij in de buurt zie waar ook zo'n oversteekplaats is, is dat of er nu een voetganger of fietser aankomt, auto's stoppen voor beiden. Daarom dacht ik dat het een algemene regel was.

facepalm.gif

Die ZX-driver van het FS-forum heeft maar een rare rijstijl
Nou!

Mij is geleerd na zowat iedere handeling in de achteruitkijk spiegel te kijken. Sowieso goed om te weten wat er allemaal rijdt voor/naast/achter je. Kan je weten of je kan uitwijken in bepaalde situaties of niet.

Vanochtend ongeval na na Roosendaal, 50m voor me. File door drukte/invoegen, verkeer ging weer rijden en vervolgens plots remmen en dus 2 links op elkaar en 3 rechts. Linker rijstrook dus bezet, de 3 auto's rechts de vluchtstrook op, allemaal flinke blikschade. Rechter rijbaan erlangs, rustig aan, en 1 kilometer verder hangt er weer een bmw op 20cm achter zijn voorganger. Zullen we het ooit leren?

Hybr1d zei:
Mij is geleerd na zowat iedere handeling in de achteruitkijk spiegel te kijken. Sowieso goed om te weten wat er allemaal rijdt voor/naast/achter je. Kan je weten of je kan uitwijken in bepaalde situaties of niet.

Ik heb zelfs geleerd - en leerde dat mijn leerlingen ook weer - om iedere paar seconden te spiegelen....Bij iedere handeling is het volgens de rijprocedure sowieso "verplicht" (ik heb de kadans-riedeltjes nog steeds in mijn hoofd... "binnenspiegel, rechter buitenspiegel, over de rechter schouder, richting aangeven, voorsorteren, binnenspiegel, buitenspiegel, schouder, afremmen" etc.etc.) en daar tussendoor kijk je ook regelmatig. In de lesauto natuurlijk nog heel opzichtig, om je instructeur/examinator te laten zien dat je kijkt, en later gewoon vanuit je ooghoeken.

"Situational awareness" is vrij belangrijk zeg maar in het anticipatieproces....

Hybr1d zei:

Vanochtend ongeval na na Roosendaal, 50m voor me. File door drukte/invoegen, verkeer ging weer rijden en vervolgens plots remmen en dus 2 links op elkaar en 3 rechts. Linker rijstrook dus bezet, de 3 auto's rechts de vluchtstrook op, allemaal flinke blikschade. Rechter rijbaan erlangs, rustig aan, en 1 kilometer verder hangt er weer een bmw op 20cm achter zijn voorganger. Zullen we het ooit leren?
Tsja, voor veel mensen ben je gek als je wat ruimte creëert om een plotselinge snelheidsmindering niet meteen in tranen te laten eindigen. Regelmatig proberen mensen me net zonder fysiek contact wat dichter naar mijn voorganger te duwen. Sneu voor ze dat ze er juist het tegenovergestelde mee bereiken, ik neem dan juist wat meer afstand...

Ze worden vaak helemaal witheet als iemand dan in dat gaatje duikt. Hoe ik dat toch kan laten gebeuren zie je ze (gelaatsuidrukking, nonverbale communicatie) denken...

Gisteren ook wat idioots gezien.

google maps

Deze straat stond vast richting de kruising die naar de Pleyroute gaat. Het was erg druk en in de weg zijn versmallingen aangebracht. Wat gebeurde was dat de hele straat vast stond richting Pleyroute en ze allemaal in een rij achter elkaar stonden op het midden van de weg. Mensen die de stad in moesten hadden dus geen schijn van kans omdat ze niet door de versmallingen konden o_O.

Geelhoed zei:
Hybr1d zei:
een bmw op 20cm achter zijn voorganger. Zullen we het ooit leren?
Vast niet:

Blijkbaar niet, want om 5:15 op de terugweg stond er links een busje, rechts 3 auto's (waarvan 2 grote hybrids) met blikschade, vers genoeg dat ik het gesmolten rubber nog kon ruiken. Heel wat meters verder lag er ook nog een mooi opgerold kenteken midden op de rechterbaan.

LoveMyJeep zei:
Ik heb zelfs geleerd - en leerde dat mijn leerlingen ook weer - om iedere paar seconden te spiegelen....Bij iedere handeling is het volgens de rijprocedure sowieso "verplicht" (ik heb de kadans-riedeltjes nog steeds in mijn hoofd... "binnenspiegel, rechter buitenspiegel, over de rechter schouder, richting aangeven, voorsorteren, binnenspiegel, buitenspiegel, schouder, afremmen" etc.etc.) en daar tussendoor kijk je ook regelmatig. In de lesauto natuurlijk nog heel opzichtig, om je instructeur/examinator te laten zien dat je kijkt, en later gewoon vanuit je ooghoeken.

"Situational awareness" is vrij belangrijk zeg maar in het anticipatieproces....

Moet er ineens aan denken wat mijn instructeur vroeg: wat voor auto rijdt achter ons? Dan moest ik zonder opnieuw te kijken hierop antwoorden. Dit was dus de test of ik wel goed keek.

Vandaag heb ik zelf ondervonden dat je maar beter om de paar seconden in je spiegels kan kijken. Dit keer zag ik ook een politiebusje dat me van achter over de busbaan naderde. Het busje voerde geen zwaailicht of sirene maar aangezien ze met een stevige snelheid aan kwamen rijden hield ik ze goed in de gaten. Vervolgens kwam het busje precies naast me rijden wat kon betekenen dat ze mij moesten hebben of dat de politie wilde kijken wat ik ging doen aangezien de busbaan door een bus geblokkeerd werd, die voor een verkeerslicht stond. Aangezien de politie geen signalen van een voorrangsvoertuig voerde dacht ik in eerste instantie dat de politie gewoon achter de bus zou stoppen en in tweede instantie dacht ik dat de politie zich echt niet zomaar klem zou rijden. Op het moment dat het busje naast me zat keek ik de agent dus eens goed aan en hem zag ik naar links voor mijn auto kijken, wat voor mij een signaal was dat ik toch echt moest remmen om de politie voor te laten. Vervolgens reden ze dus door rood op een megadruk kruispunt zonder zwaailicht of sirene, ze waren zeker op weg naar een inbraak denk ik maar bij mezelf.:rolleyes:

Overigens heb ik vandaag ook nog twee gevallen gezien van niet verder vooruit kijken. Ik wilde een inrit indraaien vanaf een drukke weg maar er stond een auto met buitenlands kenteken in het midden van de weg met z`n achteruitrijlampjes aan. Ik was niet van plan om achteruit op die drukke weg te rijden vanwege het feit dat ik zag dat die auto makkelijk een stuk naar voren kon rijden om op het parkeerterrein te draaien. Die auto bleef daar echter maar staan en toen er nog een auto naast mij en vervolgens een auto achter me kwam te staan gaf ik maar een toeter om aan te geven dat ik nu toch echt nergens meer heen kon.:p Toen duurde het nog zeker een halve minuut voordat de auto eindelijk naar voren reed.
In het tweede geval was er weer een politiewagen in het spel. Toen ik in de bus zat zag ik de politiewagen met zwaailichten achter een andere auto rijden op de gracht. De bestuurder van deze auto schoot kennelijk in de stress (ja, dit hebben meer mensen in dit soort situaties) en probeerde zijn auto in een veel te smal vakje te parkeren. Bij het indraaien had de bestuurder hierbij net wel of net niet een andere auto geraakt maar waarschijnlijk het eerste aangezien de bestuurder uitstapte. Deze actie werkt natuurlijk alleen maar averechts aangezien de politie in dit geval niks anders kon dan wachten of achteruit rijden, terwijl de bestuurder van de personenauto gewoon rustig voor de politie uit kon blijven rijden om ergens af te slaan of te parkeren in een ruimer vak.

Als je vanuit de A28 richting Utrecht de ring wilt op rijden, kom je op een gegeven moment uit op een 2 baans weg die je uitvoegt naar de ring toe. Nou reed voor mij een mevrouw de afrit op, en gaat ineens de linkerbaan op. Dat terwijl er niemand in de buurt rijdt die zij in zou kunnen halen.
Dat soort mensen begrijp ik echt niet hoor! Ben er maar voorbij gegaan, en met knipperlichten geseind dat ze rechts moet houden. Tsjonge jonge zeg...

Ik heb ook nog een leuk spiegelmomentje dan nog: ik reed op een groen verkeerslicht aan (Rondweg, Emmen) en zag op links een vrachtauto die achter een Kia Picanto reed. Ik reed rechts. Toen het verkeerslicht oranje werd remde de Picanto hard. Inspelend op de gedachte dat dit wel eens flink fout kon gaan ben ik maar door oranje gereden zodat de vrachtauto naar rechts uit kon wijken en ook door oranje kon (of rood toen hij er door heen ging misschien). Dom van de Kia-bestuurder om zo hard te remmen terwijl er een vrachtauto achter zat want als de vrachtauto niet naar rechts had gekunt had ik hier nu misschien getypt dat ik getuige was van een ongeval auto-vrachtauto.

Ten laatste: vanmiddag wilde ik een parkeerplaats oprijden, bewaakte parkeerplaats met slagboom, ik trek mijn kaartje en op het moment dat ik weg wil rijden scheurt er een brommert me rechts voorbij. Hierdoor dicteerde het ding kennelijk dat ik al door was en ging de slagboom weer dicht. Ik op de Intercom drukken, die deed het niet en pas na 43 seconden (korte nacht gehad, dus was niet zo helder) realiseer ik me dat ik gewoon opnieuw kan drukken voor een kaartje. De slagboom ging omhoog en JellieS kon naar binnen. Uiteraard heb ik het meest recente kaartje gebruikt om af te rekenen. Die paar seconden kunnen misschien nog een kwartje schelen als het net afgerond wordt.

JellieS zei:
Ten laatste: vanmiddag wilde ik een parkeerplaats oprijden, bewaakte parkeerplaats met slagboom, ik trek mijn kaartje en op het moment dat ik weg wil rijden scheurt er een brommert me rechts voorbij. Hierdoor dicteerde het ding kennelijk dat ik al door was en ging de slagboom weer dicht. Ik op de Intercom drukken, die deed het niet en pas na 43 seconden (korte nacht gehad, dus was niet zo helder) realiseer ik me dat ik gewoon opnieuw kan drukken voor een kaartje. De slagboom ging omhoog en JellieS kon naar binnen. Uiteraard heb ik het meest recente kaartje gebruikt om af te rekenen. Die paar seconden kunnen misschien nog een kwartje schelen als het net afgerond wordt.

Over een parkeerplaats met slagboom gesproken. Voor mijn werk moest ik ook zo`n parkeerterrein oprijden maar aangezien het de allereerste keer voor mij was heb ik bij het uitrijden gewoon op de bel bij de intercom gedrukt in plaats van het kaartje in het apparaat te stoppen, waarop de slagboom ook meteen open ging. Het kaartje heb ik dus weggegooid maar is het niet zo dat de parkeertijd dan oneindig door blijft tikken en ik op de een of andere manier straks een rekening kan verwachten? Even voor de duidelijkheid: voor mijn werk mag ik gewoon overal gratis parkeren (koerier TNT Post) en het zou ook niet moeilijk moeten zijn om aan te tonen dat ik binnen een paar minuten weer van het parkeerterrein af was gereden. En achteraf gezien natuurlijk erg stom dat ik het kaartje niet na afloop gebruikt had maar op de een of andere manier had ik niet verder nagedacht over wat nou precies de bedoeling van zo`n kaartje was.o_O

Blik_op_wielen zei:
JellieS zei:

Over een parkeerplaats met slagboom gesproken. Voor mijn werk moest ik ook zo`n parkeerterrein oprijden maar aangezien het de allereerste keer voor mij was heb ik bij het uitrijden gewoon op de bel bij de intercom gedrukt in plaats van het kaartje in het apparaat te stoppen, waarop de slagboom ook meteen open ging. Het kaartje heb ik dus weggegooid maar is het niet zo dat de parkeertijd dan oneindig door blijft tikken en ik op de een of andere manier straks een rekening kan verwachten? Even voor de duidelijkheid: voor mijn werk mag ik gewoon overal gratis parkeren (koerier TNT Post) en het zou ook niet moeilijk moeten zijn om aan te tonen dat ik binnen een paar minuten weer van het parkeerterrein af was gereden. En achteraf gezien natuurlijk erg stom dat ik het kaartje niet na afloop gebruikt had maar op de een of andere manier had ik niet verder nagedacht over wat nou precies de bedoeling van zo`n kaartje was.o_O

Volgens mij zou je je daar aleen zorgen om hoeven maken als je je op de een of andere manier heb moeten laten registreren. Maar normaal gesproken is het kaartje trekken dé manier om het terrein op te komen, en als ze dan de slagboom voor je openen na een druk op de "bel", is dat hun probleem, en niet het jouwe...

Er moet echt eens een landelijke campagne komen dat als de spitsstrook rechts open is, je daar ook daadwerkelijk moet gaan rijden, en niet op de middelste strook moet blijven hangen. Ja mensen, je mag over die doorgetrokken streep heen.

Nog een hart in de keel momentje: Op de A9 staat de afslag richting Den Haag helemaal vol en stil. Op de A9 mag je er met 90 langs volgens de matrixborden. Dat doe ik dus ook. De weg voor mij is leeg. Totdat plotseling een muts besluit om niet in de file te blijven wachten en hem er zo bij mij voor knalt. Het ging net goed. Geen gebaar van sorry ofzo van haar kant. Bleef rustig voor zich uitkijken. Misschien doof? Mijn claxon moet ze anders gehoord hebben.

JellieS zei:
Dom van de Kia-bestuurder om zo hard te remmen terwijl er een vrachtauto achter zat want als de vrachtauto niet naar rechts had gekunt had ik hier nu misschien getypt dat ik getuige was van een ongeval auto-vrachtauto.

Lijkt me eerder dom van de vrachtwagenbestuurder, te weinig afstand. Van een beroepschauffeur mag je toch wel verwachtten dat hij/zij bekend is met het fenomeen dat verkeerslichten regelmatig van kleur veranderen en daarop passende acties door verkeersdeelnemers genomen worden.

Zafi18 zei:
JellieS zei:
Dom van de Kia-bestuurder om zo hard te remmen terwijl er een vrachtauto achter zat want als de vrachtauto niet naar rechts had gekunt had ik hier nu misschien getypt dat ik getuige was van een ongeval auto-vrachtauto.

Lijkt me eerder dom van de vrachtwagenbestuurder, te weinig afstand. Van een beroepschauffeur mag je toch wel verwachtten dat hij/zij bekend is met het fenomeen dat verkeerslichten regelmatig van kleur veranderen en daarop passende acties door verkeersdeelnemers genomen worden.

Zeker voor vrachtauto's is het belangrijk afstand te houden. Maar als ik die Kia-bestuurder was, was ik door oranje gegaan in dit geval.

Dit weekend weer een paar opmerkelijke acties in het verkeer gezien. Gisteren reed ik achter een auto die stevig in de remmen moest voor een auto die blijkbaar zonder te kijken uit een uitrit de weg op kwam rijden. Vandaag stond er een motor achter een rijlesauto bij de verkeerslichten. De motorrijder had blijkbaar geen rekening gehouden met het feit dat de leerling de motor van de auto af kon laten slaan, wat dus ook gebeurde toen de verkeerslichten op groen sprongen. De motor kon net uitwijken naar links maar als het een paar seconden later was gebeurd zat 'ie waarschijnlijk bij mij in de zijkant. En ik moest vandaag ook nog een keer stevig in de remmen voor een auto die mij geen voorrang verleende. Ik moest linksaf slaan en normaal moet ik dan het rechtdoorgaande verkeer voorrang verlenen maar er staat zo`n mooi bord dat ik voorrang heb en om dat nog duidelijker te maken had de andere auto haaientanden plus een B6 bord. Ik hield er al rekening mee dat de auto niet zou stoppen aangezien 'ie met een behoorlijke snelheid op het kruispunt af kwam gereden en gelukkig heb ik daar goed aan gedaan.

Een motorrijder die zo laat wilde uitvoegen dat hij vanaf de linkerstrook over het puntstuk schoot.
Verder weer heel wat tripleerders, een fietser op de snelweg, en ik ban staande gehouden omdat ik (overdag) mijn licht niet aanhad.

Was weer goed raak vanochtend.

Allereerst moest mijn auto naar de garage (zie nick) en gelijk maar even een klein rondje in mijn woonplaats gereden, is ze tenminste lekker warm voordat ze de brug op moet. Met mijn auto trek ik wel eens bekijks en hoewel ik dat vaak heel leuk vind, vond ik dat vandaag wat minder. Wachtend op een kruising tot ik tussen 2 auto's door kon schieten moest ik langer wachten dan nodig. Elke keer als ik een gat zag dat groot genoeg was, ging de persoon die aan de voorkant van dat gat reed ter hoogte van mij even in de remmen om wat beter te kijken (of de kinderen te laten kijken). Hierdoor werd het gat weer kleiner en kon ik dus niet oversteken.

Even later met de daily driver op naar het werk. Bij een T-kruising met stoplichten allereerst de mensen die naar links moeten en niet aansluiten zodat ik net niet de rijstrook naar rechts op kan (die op dat moment groen licht heeft). Wachten tot naar links ook groen heeft en alles wat doorrijdt zodat ik kan optrekken en stilstaan voor het rode licht.

Eenmaal in Utrecht iemand die zijn groene Mercedes vast met de neus een stukje op de weg zet (ja, ik snap toch wel dat je de weg opmoet, maar nu moet ik wachten op een tegenligger en duurt het dus alleen maar langer voordat je door kan rijden).
Een stel wegwerkers die de auto niet strak tegen de stoep zetten, maar gewoon een meter van de stoep af. Zo kunnen we net niet met 2 auto's er langs en moet ik dus weer wachten op een tegenligger.

Even verder een grijze BMW die niet snapt dat rechtdoor-gaat-voor ook voor fietsers geldt en bijna een meisje schept. Vervolgens rijdt hij door, ook nog op zoek naar een huisnummer en snijdt een ander meisje dat netjes op de fietsstrook fietst.

Goed begin van de week zullen we maar zeggen!

Aan de motorrijder laatst bij het pontje Amerongen - Eck en Wiel.

Het is niet de bedoeling dat u de rij wachtende auto`s passeert, het is de bedoeling, net als in een supermarkt, om op je beurt te wachten.
voor de overvaart

Het is ook niet de bedoeling dat u daarbij tegenliggers hindert doordat u links rijdt.

En last but not least.....verlichting.....Het zonnetje scheen vol op, dus die drie koeielampen mogen uit..er zal vast een knop opzitten om dimlicht aan te kunnen zetten..gebruik deze. Groot licht is onzinnig en staat dom.

mwah, met de brommer reed ik de rij wachtende auto's voor de pont ook altijd voorbij hoor. Als de pont namelijk vol staat met auto's, past een motorfiets of brommer er atijd nogwel bij. Je vult dus ruimte op die anders op een volle pont niet gebruikt wordt. Of moet een voetpassagier ook maar gewoon wachten op zijn beurt, en tussen de wachtende rij auto's gaan staan wachten?

stoterstangen90 zei:
mwah, met de brommer reed ik de rij wachtende auto's voor de pont ook altijd voorbij hoor. Als de pont namelijk vol staat met auto's, past een motorfiets of brommer er atijd nogwel bij. Je vult dus ruimte op die anders op een volle pont niet gebruikt wordt. Of moet een voetpassagier ook maar gewoon wachten op zijn beurt, en tussen de wachtende rij auto's gaan staan wachten?

Deze was breder dan een brommer....Voetpassagiers, fietsers en brommers zijn smaller, en kan je dus apart wegzetten.

Overigens moet ik wel vermelden dat mijn mening over motorrijders niet bijster positief is. De ervaring leert dat deze groep nogal eens zijn eigen regels wil bepalen, de goeden daargelaten.

Boppie zei:
Overigens moet ik wel vermelden dat mijn mening over motorrijders niet bijster positief is. De ervaring leert dat deze groep nogal eens zijn eigen regels wil bepalen, de goeden daargelaten.

Je mening over de rest van de verkeersdeelnemers is anders ook niet erg positief.

stoterstangen90 zei:
mwah, met de brommer reed ik de rij wachtende auto's voor de pont ook altijd voorbij hoor. Als de pont namelijk vol staat met auto's, past een motorfiets of brommer er atijd nogwel bij.
Precies, erbij. Dat betekent dus niet; vooraan gaan staan en het eerste plaatsje innemen op de pont. Dat betekent wachten tot er geen auto meer bij kan en dan eventueel je motor in een gaatje proppen.

Geelhoed zei:
stoterstangen90 zei:
mwah, met de brommer reed ik de rij wachtende auto's voor de pont ook altijd voorbij hoor. Als de pont namelijk vol staat met auto's, past een motorfiets of brommer er atijd nogwel bij.
Precies, erbij. Dat betekent dus niet; vooraan gaan staan en het eerste plaatsje innemen op de pont. Dat betekent wachten tot er geen auto meer bij kan en dan eventueel je motor in een gaatje proppen.
Dat gaatje is meestal aan de zijkant, zodanig een plek dat er geen auto's kunnen staan.

Hmmmmm, ik liep deze week over een parkeer terrein waar drie motoren naast elkaar in drie parkeervakken stonden.
Als ze op de weg tussen de auto's door kunnen rijden kan dat toch ook wel bij het parkeren?

Kilometervreter zei:
Boppie zei:

Je mening over de rest van de verkeersdeelnemers is anders ook niet erg positief.

Vind je het erg gek? Of heb je recent niet aan het verkeer deelgenomen. Doorgaans gunt men je het licht in de ogen niet.

Ik heb gemerkt dat er twee soorten motorrijders zijn: 1. de hobbyisten, dat zijn gemoedelijke lui, die niets ander willen dan knutselen aan hun motor en rondtouren met anderen. Hen "betrap" ik erop dat ze zich keurig aan de maximimumsnelheid houden. En 2. Van die lui die alleen maar lawaai willen maken en hard scheuren. Daar erger ik me ook ziek aan. Dat heeft niets met motoren te maken, dat heeft met persoonlijkheid (negatief bedoeld) te maken. Maar dat soort s*ckers heb je ook onder auto's. Hier in de wijk vinden jongeren het nodig om gillend met hun auto door bochten te gaan waar je 30 mag. Dat zijn achterlijke lompe idioten. En waarom? Omdat ze waarschijnlijk geen meisje kunnen krijgen.:rolleyes:

Yep, in de stad via het fietspad de voor rood wachtende auto's voorbij steken en dat rode licht voor gemotoriseerd verkeer negeren. Handig joh, dat je overal tussendoor kunt met je motor. Pech dat er incidenteel ook een motoragent meerijdt. Geeft nog enige genoegdoening...

Terug
Bovenaan