LoveMyJeep zei:
Soloman zei:
In Zwolle heeft een ouder echtpaar in een wasstraat voor een enorme ravage gezorgd. Dit meldt De Stentor. De schade bedraagt minimaal anderhalve ton. De auto was geplaatst op een zogenaamde rails, die de auto door de wasstraat trekt. De bestuurster had niet in de gaten dat zij op het gaspedaal trapte en kennelijk stond de auto ook niet in de 'vrijstand', zoals dat normaal wel het geval is. Daardoor schoot de auto vol gas vooruit door de wasstraat heen en kwam tegen de laatste borstel tot stilstand. Het echtpaar bleef overigens ongedeerd.
Ik heb heel veel geduld met oudjes, ook zij moeten kunnen rijden, maar dit is werkelijk desastreus. Dit zal me nooit overkomen als ik een leeftijd bereik waarvan ik denk dat ik die nooit zal bereiken, maar goed.
Hoe ver kun je van de wereld zijn, met alle respect, hoever kun je verwijderd zijn van de realiteit. Centimeters dikke staar, volgestouwde aders, longen van kalk, sorry, maar dat kan toch allemaal niet te reden zijn dat je trillend met je handen en met volledig waas in je ogen een totale carwash total loss rijdt?
Dan heb ik zoiets: sleep dat volk voor de rechter.
Met alle respect, Solo, ik wens je dat je niet op die manier oud wordt.... Het probleem bij dat soort mensen is meestal dat ze het zelf helemaal niet beseffen. Zij "groeien" langzaam naar die toestand toe en doen dingen vaak gewoon nog zoals ze ze "vroegah" deden. Jij als buitenstaander ziet dan iemand die lichamelijk of geestelijk helemaal niet meer in staat is om auto te rijden, zij zien dat niet. Het is net zoiets als waar je het laatst over had, dat de geest niet ouder wordt. De buitenwereld ziet wel de verandering, zeker als ze je niet iedere dag zien, maar jij ervaart die verandering pas als je er écht over na gaat denken...
(waar ik overigens niet mee wil zeggen dat het allemaal OK is dat ouwetjes zo gaan rijden, maar de meesten doen dat niet opzettelijk. Misschien iets meer verantwoordelijkheid voor de maatschappij wellicht?)
Dat is ook wel zo, en het is inderdaad zo dat als ouder werd je dezelde geest houdt, dus ook dezelfde intelligentie. Als ik een drukke dag op mijn werk heb gehad en ik heb gepland om boodschappen te gaan doen, met de auto, maar ik zit al te knikkebollen in de trein, dan weet ik gewoon, laat die auto gewoon lekker staan tot je uitgerust bent. Het gaat misschien 10 keer goed, misschien 20 keer, maar eens gaat het mis. En jij en ik weten dat verkeer heel vaak op secondenwerk afkomt. Plotseling blijkt je remweg te lang als je te laat reageert.
Toevallig sprak ik een tijdje geleden een bejaarde vrouw in de flat die nog auto reed. Dat zijn dan van die typische bejaardenkarretjes. Helemaal prima, en fantastisch als een oude dame die nog bij de tijd is nog mobiel kan zijn. "Jaha, maar ik rij dan ook nooit harder dan 80. Voor mij hoeft het allemaal niet zo snel meer." Dat deed ze dus ook de snelweg. Het is toe te juichen, als je ervan bewust bent dat je niet meer de snelste bent in reactie. Op de snelweg is dat ook niet zo'n probleem al het rustig is. Dan zie je zo'n kachelaar al ver van tevoren.
Maar, weer een tijdje geleden, zat ik op de a28 en het was erg druk, maar het ging prima. De hele rij reed in een constante snelheid van zo'n 90 achter elkaar, je kon goed vooruit kijken en alles sloot lekker achter elkaar aan in hetzelfde constante gangetje. Dan voel je dat het goed zit en dat iedereen op elkaar is ingespeeld. Tot.... Allemaal remlichten, iedereen hield in, schrikken, wat was er in godsnaam gebeurd? Zelfs inhouden tot 40, 50 km per uur.
De oorzaak was een klein autootje. Een bejaarde dame die 70 reed en daarmee de rijdende stroom verstoorde. Ik reed er voorbij en keek ernaar. Stoel helemaal naar voren, hoofd helemaal naar voren en mond open, stuur krampachtig in de handen, zo zat ze erbij. Dan denk ik: wat doe je hier? Als je al weet dat je moeite met rijden hebt, en dan ga je in de spits de snelweg op? Levensgevaarlijk.